17 April 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

CINCI PRIMARI, UN SIMULACRU – Iata sentinta prin care judecatoarea TMB Georgeta Neacsu a obligat edilul Capitalei Nicusor Dan sa infiinteze registrul spatiilor verzi din Bucuresti, sa elaboreze strategia privind conservarea lor si sa informeze cetatenii despre cheltuirea banilor: „Potrivit Legii 24/2007, municipiile de rang 0 si 1 au obligatia sa efectueze, pana la 1 ianuarie 2011, auditul spatiilor verzi, o strategie si un plan de actiune”. Din 2011 s-au succedat 5 primari generali

Scris de: Valentin BUSUIOC | pdf | print

14 April 2022 13:36
Vizualizari: 3615

Timp de peste un deceniu (mai precis, de la 1 ianuarie 2011), niciunul dintre cei cinci primari ai Capitalei care s-au succedat nu a respectat Legea nr. 24/2007 privind reglementarea si administrarea spatiilor verzi din intravilanul localitatilor. Si nici actualul edil, Nicusor Dan (foto).



Constatarea ii apartine judecatoarei Georgeta Marilena Neacsu de la Tribunalul Bucuresti, cea care la 11 noiembrie 2021 l-a obligat pe Nicusor Dan sa infiinteze registrul spatiilor verzi din Bucuresti, sa elaboreze strategia privind conservarea lor si sa informeze cetatenii despre felul in care sunt cheltuiti banii. Sentinta este cu atat mai spectaculoasa, cu cat ea a fost obtinuta de catre un fost aliat al lui Dan. Este vorba despre urbanistul Alexandru Panisoara, cel care conduce Asociatia pentru Dreptul Urbanismului (ADU) si care a fost membru al Asociatiei Salvati Bucurestiul a lui Nicusor Dan si vicepresedinte al ASB in perioada 2015-2016 (click aici pentru a citi).

Revenind la sentinta judecatoarei Georgeta Neacsu, ideea este cat se poate de simpla: magistrata nu a facut altceva decat sa citeze din Legea 24/2007, care ii obliga pe primarii municipiilor de rang 0 (Bucuresti) si 1 (Bacau, Brasov, Braila, Galati, Cluj-Napoca, Constanta, Craiova, Iasi, Oradea, Ploiesti si Timisoara) ca pana la data de 1 ianuarie 2011 sa efectueze auditul spatiilor verzi si sa elaboreze o strategie si un plan de actiune in legatura cu ingrijirea lor. Or, in anul 2011 Primaria Capitalei a elaborat doar un simulacru de registru al spatiilor verzi, asa cum a descoperit magistrata de la Tribunalul Bucuresti.


Redam cele mai importante fragmente din sentinta nr. 6926/2021, pronuntata in dosarul nr. 18839/3/2021 (vezi facsimil):


Pe fondul cauzei, paratii au invederat faptul ca, asa cum rezulta din cuprinsul adresei nr. 6576/18839/17.08.2021 emise de PMB, aceasta institutie a realizat in anul 2011 inventarierea spatiilor verzi de pe domeniul public in cadrul obiectivului de investitii 'Cadastrul verde al municipiului Bucuresti – Registrul spatiilor verzi', potrivit comunicatului de presa al institutiei din 24.06.2011. In comunicatul mentionat, necesitatea proiectului a fost justificata de Legea nr. 24/2007, Planul local de actiune pentru mediu al municipiului Bucuresti (PLAM), aprobat prin HCGMB nr.294/2005 si OUG nr. 114/2007 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta nr. 195/2005 privind protectia mediului. Registrul spatiilor verzi al municipiului Bucuresti realizat in anul 2011 nu a fost aprobat printr-un act normativ emis de catre CGMB sau de catre Primarul General al Municipiului Bucuresti.

Acesta a fost publicat pe site-ul institutiei in anul 2013, potrivit informatiilor din mass-media, iar modalitatea de a fi accesat de catre personalul Serviciului monitorizare spatii verzi din cadrul Directiei de mediu este aceeasi cu cea folosita de catre utilizatori externi. Acest registru nu permite actualizarea informatiilor, nu permite obtinerea de rapoarte si nu furnizeaza fisa spatiului verde, conform prevederilor ordinelor ministrului dezvoltarii, lucrarilor publice si locuintelor nr. 1.549 din 4 decembrie 2008, respectiv nr. 1.466 din 17 mai 2010. Registrul realizat in anul 2011 cuprinde terenuri aflate in proprietatea privata a persoanelor fizice si juridice, conform sesizarilor primite de la acestea, in conformitate cu dispozitiile art.3 din Legea nr. 24/2007.

In temeiul dispozitiilor legale invocate, paratii au prezentat cele 3 etape ale inventarierii spatiilor verzi publice si private. Complexitatea realizarii si actualizarii permanente a registrului spatiilor verzi al municipiului Bucuresti este influentata si de faptul ca administrarea spatiilor verzi publice din Bucuresti se face de catre primaria fiecarui sector, cu care PMB se afla doar in relatii de colaborare, precum si de alte institutii subordonate CGMB, institutii care in functie de procedura de lucru vor avea obligatia de a introduce informatii noi in registru sau de a le comunica catre PMB pentru a fi introduse ulterior, sub rezerva corectitudinii si veridicitatii informatiilor introduse sau furnizate de acestea.

Realizarea Registrului implica resurse financiare publice a carer utilizare se supune principiului bunei gestiuni financiare stabilit in Ordonanta nr. 119/31.08.1999, respectiv art. 5 alin. (1). Or, realizarea unui registru al spatiilor verzi fara a avea la baza informatii juridice privind tipul de proprietate si informatii urbanistice, reale, corecte si complete incalca principiul bunei gestiuni financiare.

In perioada 2013 – prezent, Serviciul monitorizare spatii verzi din cadrul Directiei de mediu nu a utilizat fonduri publice pentru realizarea / actualizarea Registrului spatiilor verzi al municipiului Bucuresti. PMB are pe lista de prioritati evaluarea situatiei existente si actualizarea / realizarea Registrului spatiilor verzi al municipiului Bucuresti, astfel incat acesta sa raspunda cerintelor legale. In acest sens, in bugetul propriu al Municipiului Bucuresti au fost alocate resurse financiare pentru realizarea unei evaluari a actualei aplicatii a Registrului spatiilor verzi, prin derularea unei proceduri de achizitie publica prevazuta in PAAP (forma revizuita) pentru anul 2021. Termenul privind actualizarea / realizarea Registrului spatiilor verzi al municipiului Bucuresti va putea fi stabilit dupa obtinerea rezultatelor evaluarii actualei aplicatii si a recomandarilor tehnico-economice optime pentru realizarea proiectului. (...)

Analizand actele si lucrarile dosarului, tribunalul a retinut urmatoarele:

Avand in vedere obiectul actiunii in contencios administrativ, asa cum acesta rezulta din prevederile art. 8 al. 1 din Legea nr. 554/2004, respectiv anularea actului administrativ, repararea pagubei produse prin emiterea actului nelegal sau obligarea la emiterea unui act administrativ ori la efectuarea unei operatiuni administrative, rezulta ca petitul avand ca obiect aplicarea unei sanctiuni contraventionale este inadmisibil, intrucat aceasta din urma nu presupune un raport juridic de drept administrativ in care reclamanta sa fie parte.

In ceea ce priveste petitul nr. 7 al cererii de chemare in judecata, intrucat se solicita aplicarea de penalitati prevazute in art. 906 C.p.c.,. fata de dispozitiile exprese ale art. 18 al. 6 din Legea nr. 554/2004 ce contin o trimitere la disp. art. 24 din acelasi act normativ, rezulta ca si acest petit este inadmisibil. Cum restul capetelor de cerere privesc obligarea la indeplinirea unor operatiuni administrative premergatoare si emiterea unui act administrativ, exceptia inadmisibilitatii cu privire la acestea este neintemeiata.

De asemenea, si exceptia inadmisibilitatii pentru lipsa plangerii prealabile este neintemeiata, intrucat situatia-premisa a acestei cauze cste refuzul nejustificat al autoritatii parate de a efectua anumite operatiuni administrative si de a emite un act administrativ, situatie in care, potrivit disp. art. 7 al. 5 din Legea nr. 554/2004, plangerea prealabila nu este obligatorie.

Tribunalul a constatat ca reclamanta are calitate procesuala in cauza, avand in vedere dispozitiile 2 al. 1 lit. a teza finala, scopul si obiectivele asociatiei reclamante mentionate in art. 7 al. 1 lit.b), e) si f) din statutul asociatiei, precum si argumentele retinute de instanta suprema in decizia in interesul legii nr. 8/2020. De asemenea, si interesul procesual indeplineste toate conditiile prevazute in art. 33 C.p.c., avand in vedere ca scopul crearii registrului spatiilor verzi din intravilanul localitatilor, asa cum se prevede chiar in art. 1 din Legea nr. 24/2007, consta in asigurarea calitatii factorilor de mediu si a starii de sanatate a populatiei, acesta suprapunandu-se cu obiectivul asociatiei reclamante prevazut in art. 7 al. I lit. f din statut.

Nici exceptia lisei calitatii procesuale pasive a paratilor CGMB si UAT mun. Bucuresti nu a fost constatata a fi intemeiata, avand in vedere calitatea acestora de autoritati publice locale si prevederile art. 17 din Legea nr. 24/2007 potrivit carora obligatia organizarii si conducerii registrelor spatiilor verzi revine autoritatilor administratiei publice locale.

In ceea ce priveste fondul cauzei, relevante sunt prevederile art. 10 al. 1 si 16 al. 1 din acelasi act normativ, Legea nr. 24/2007, potrivit 'carora municipiile de rang zero si unu au obligatia sa efectueze, pana la data de 1 ianuarie 2011, auditul suprafetei, calitatii si accesibilitat ii spatiilor verzi, urmat de elaborarea unei strategii si a unui plan de act tune privind conservarea si dezvoltarea retelei de spatii verzi, respectiv autoritatile administratiei publice locale au obligatia sci tind evidenta spatiilor verzi de pe teritoriul unitatilor administrative, prin constituirea registrelor locale ale spatiilor verzi, pe care le actualizeaza ori de cate ori intervin modificari'.

In continuare, in art. 17 se prevede ca 'obligatia organizarii si conducerii registrelor spatiilor verzi revine autoritatilor administratiei publice locale'.

(2) Registrul local al spatiilor verzi este un sistem informational care cuprinde datele tehnice ale tuturor spatiilor verzi, conform indicilor de calitate si cantitate.

(3) Registrele locale ale spatiilor verzi vor si facute publice si vor putea fi si consultate la sediile autoritatilor administratiei publice locale'.

Asa cum insisi paratii recunosc prin intampinare (...), registrul spatiilor verzi nu a fost constituit, desi in art. 16 al. 3 din Lege se prevede un termen de 1 an de la adoptarea si publicarea normelor tehnice aprobate prin ordin al ministrului dezvoltarii regionale si locuintei, cu avizul ministrului mediului si al ministrului administratiei si internelor.

De asemenea, aceeasi Lege – la art. 18 al. 2 – impune in sarcina autoritatilor administratiei publice locale obligatia prevederii in bugetele proprii a fondurilor pentru indeplinirea obligatiilor privind spatiile verzi.

Pentru toate aceste considerente, tribunalul a admis exceptia inadmisibilitatii petiturilor 6 si 7 si a respins exceptiile lipsei calitatii procesuale active, a lipsei calitatii procesuale pasive, a inadmisibilitatii petiturilor 1-4 si 8 si a lipsei de interes, iar pe fondul cauzei, a admis in parte actiunea si a obligat paratii sa demareze de indata auditul spatiilor verzi, sa elaboreze strategia privind conservarea si dezvoltarea spatiilor verzi, sa elaboreze de indata registrul spatiilor verzi, sa stabileasca normele privind actualizarea periodica, sa emita dispozitie sau hotarare de infiintare a registrului spatiilor verzi si sa puna la dispozitia publicului modalitatea de utilizare a sumelor alocate din buget, respingand petiturile 6 si 7 ca inadmisibile.

 


Comentarii

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 16.04.2024 – Rebranding la DNA

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva