28 March 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

RAPORTUL COMISIEI PARLAMENTARE DE ANCHETA PRIVIND ACTELE DE CORUPTIE – Cum a fost "modernizata" nava Crisana comandata de Mircea Basescu: "Reparata la pretul de 7,2 milioane dolari, cu toate ca in contract se prevedea 3,5 milioane dolari... Membrii noului echipaj au reclamat calitatea lucrarilor si neefectuarea unor operatii". Crisana a sfarsit ca nava Arges a lui Traian Basescu la Rouen: "In timp ce Corpul de control verifica situatia acestor reparatii, Crisana a luat foc in Portul Constanta"

Scris de: Alex PUIU | pdf | print

28 September 2014 11:50
Vizualizari: 7460

Un mai vechi Raport al Comisiei parlamentare de ancheta privind actele de coruptie, din luna mai 1994, contine informatii extrem de interesante despre fratele presedintelui Traian Basescu, Mircea Basescu (foto 1). In capitolul "Flota maritima comerciala romaneasca", subcapitolul "Reparatii si retehnologizari efectuate la navele flotei maritime", nava Crisana comandata de Mircea Basescu este data ca exemplu negativ atunci cand se vorbeste despre asocierile in scopul modernizarii flotei, incheiate cu firme straine in conditii vadit dezavantajoase pentru companiile maritime romanesti.

Aflam astfel din acest Raport ca reparatia Crisanei, desfasurata pe un santier din Japonia, a costat de doua ori mai mult decat prevedea contractul, iar lucrarile au fost efectuate atat de prost, incat a fost necesara o noua reparatie, la Constanta: "Este cunoscut cazul navei Crisana, comandant Mircea Basescu, reparata pe un santier din Yokohama la pretul de 7,2 milioane dolari SUA, cu toate ca in contratul incheiat dupa negocieri de 8-9 luni se prevedea un cost in suma de 3,5 milioane de dolari SUA... La 6 luni dupa repararea navei Crisana, membrii noului echipaj care a preluat nava au reclamat calitatea necorespunzatoare a lucrarilor si chiar neefectuarea unor operatii cuprinse in deviz, precum si defectiuni in functionarea normala a instalatiilor, ceea ce a necesitat introducerea navei din nou in reparatie pe santierele romanesti".


Mai mult, Crisana a luat foc in Portul Constanta in momentul in care Corpul de control al premierului Nicolae Vacaroiu verifica acele reparatii facute de mantuiala: "In noiembrie 1993, in timp ce Corpul de control al prim-ministrului verifica situatia acestor reparatii, nava Crisana a luat foc in Portul Constanta". Incidentul aminteste de un episod mult mai cunoscut, petrecut cu 12 ani mai devreme in Portul Rouen, in care nava Arges, comanadata de Traian Basescu, a fost incendiata inainte ca autoritatile franceze sa urce la bord pentru a face verificari (foto 2).

De altfel, numele Traian Basescu nu lipseste din capitolul "Flota maritima comerciala romaneasca" al Raportului Comisiei parlamentare, semnat de deputatii Ioan A. Muresan, Iulian Nistor, Emil Cojocaru, Ilie Gatan, Ioan Muresan, Nestor Calin, Dorel Coc si Ioan Ghise, alaturi de senatorii Mircea Mancia, Gheorghe Rizescu, Gabor Kozsokar si Mihail Ladaru. In document, din care prezentam in continuare cateva pasaje, mai apar vestitul Calin Marinescu, alias "Shogunul", Constantin Bosanceanu, precum si alte persoane ale caror destine sunt strans legate de flota maritima romaneasca.

Prezentam pasaje din Raportul Comisiei parlamentare:

"Strategia de redresare si dezvoltare a flotei maritime comerciale romanesti a fost influentata de starea tehnica precara a navelor in exploatare. Uzura fizica si morala a navelor a avut consecinte nefavorabile asupra rezultatelor economice, financiare ale companiilor maritime.

La inceputul anului 1990, un numar de 105 nave de tonaj de 2.154 tdw din 290 nave cu un tonaj de 5.966.261 tdw (38.4%) erau scoase din exploatare in vederea reparatiilor si casarii. Din acestea, 75 de nave cu un tonaj de 1,55 milioane tdw (29,6%) din capacitatea totala erau in santierele navale sau asteptau in santierele de reparatii.

Repararea acestor nave necesita piese de schimb din import si din tara, dar mai ales surse de finantare a costului acestor lucrari – circa 20 milioane dolari SUA si 374 milioane lei. In principiu, numai ceea ce depasea capacitatea santierelor romanesti urma sa fie reparat in strainatate.

Lipsa surselor interne de finantare pentru reparatii si retehnologizare conform criteriilor internationale privind siguranta navelor, care impun adoptarea sistemelor MARPOL, SOLLAS, COLREG, G.D.M.S., a cerut eforturi mari din partea companiilor, mai ales ca bancile romanesti au manifestat dezinteres in acest domeniu. S-a incercat atunci sa se rezolve problema finantarii si repararii navelor prin asocierea cu parteneri straini.

Solutia aleasa este buna in masura in care creditele acordate pot fi restituite din venituri si lucrarile executate sunt de buna calitate.

Contactul cu tehnologia si utilajele moderne de reconditionare si reparare a navelor a determinat o tendinta a conducerii companiilor de a se repara cat mai mult in strainatate. Asemenea reparatii prezinta si dezavantaje: costul ridicat al reparatiei. Pana la de doua ori mai mare, tendinta partenerului strain de a inlocui cat mai multe echipamente si materiale marind costurile ce urmau sa fie suportate din exploatarea ulterioara a navelor si durata mare a reparatiilor intre 10-19 luni, in care timp nu au mai adus venit.

In perioada 1990-1993, s-au reparat ori sunt in curs de reparatie 255 nave (5.351.491 tdw), dintre care 203 nave pe cele 7 santiere romanesti si 52 nave in strainatate. Cele mai multe nave reparate in strainatate apartin PETROMIN – 50% din nave, urmeaza NAVROM cu 10,2% si ROMLINE cu 5,26%. Din cele 255 nave reparate sau in curs de reparare, un numar de 194 au fost accidentate.

Valoarea reparatiilor si retehnologizarilor realizate din credite externe a fost de 148.729.489 dolari SUA, din care: PETROMIN 144.377.068 dolari SUA si NAVROM 4.392.421 dolari SUA.

Este fara indoiala un efort financiar foarte mare, care a determinat reducerea veniturilor companiilor.

Cheltuielile mari se datoreaza si costului exagerat al reparatiilor pe santiere straine. Numai C.N.M. PETROMIN a suportat reparatii in suma de 56.215.000 dolari si 931 milioane lei la 10 nave, costurile fiind mult mai mari decat la santierele din tara.

Este cunoscut cazul navei Crisana, comandant Mircea Basescu, reparata pe un santier din Yokohama la pretul de 7,2 milioane dolari SUA, cu toate ca in contratul incheiat dupa negocieri de 8-9 luni se prevedea un cost in suma de 3,5 milioane de dolari SUA. Chioreanu Vasile, inginer-sef al companiei PETROMIN S.A., implicat in tratativele cu partenerul strain, dupa intoarcerea in tara din Japonia, impreuna cu Calin Marinescu, in mai 1990, si-a dat demisia de la companie si s-a angajat la compania de navigatie greceasca ERMIS. Se mentioneaza ca, la 6 luni dupa repararea navei Crisana, membrii noului echipaj care a preluat nava au reclamat calitatea necorespunzatoare a lucrarilor si chiar neefectuarea unor operatii cuprinse in deviz, precum si defectiuni in functionarea normala a instalatiilor, ceea ce a necesitat introducerea navei din nou in reparatie pe santierele romanesti. In noiembrie 1993, in timp ce Corpul de control al prim-ministrului verifica situatia acestor reparatii, nava Crisana a luat foc in Portul Constanta. Corpul de control a sesizat Parchetul. (...)

Contracte de asociere cu partenerii romani si straini

(...) Decizia initiala de constituire a unor societati mixte joint venture si management cu strainii, desi modesta – NAVROM, o societate cu 6,8% din tonajul navelor, ROMLINE, o societate cu 2,4% din tonaj si C.N>M. PETROMIN, 2 societati cu 15,21% din tonajul navelor – a fost dezavantajoasa prin pierderi serioase pentru companiile romanesti, rezultate din contractele incheiateAcest lucru se datoreste modului abuziv si fraudulos in care au fost negociate conditiile de asociere, lipsei de garantie si relei-credinte a unora dintre parteneri.

(...) C.N.M. PETROMIN S.A. Constanta, cu aprobarea fostului prim-ministru Petre Roman, la propunerea fostului ministru al Transporturilor Traian Basescu si a directorului general al C.N.M. PETROMIN S.A., Calin Marinescu, la data de 12 martie 1991, a incheiat cu firma ERMIS MARITIME CORPORATION, inregistrata in Monrovia – Liberia, cu sediul de operare in Pireu – Grecia, un contract pentru infiintarea societatii mixte MINERVA SHIPPING COMPANY pe 15 ani, cu sediul oficial in La Valleta – Malta, cu un capital de 182 milioane dolari SUA, in cote de cate 50% avand ca scop exploatarea in comun a urmatoarelor 7 nave petroliere si mineraliere (...) Aceste nave se aflau in diferite stadii de reparatii in portul grecesc Pireu.

Directori ai societatii au fost numiti, din partea ERMIS MARITIME CORPORATION (...), din partea PETROMIN S.A. au fost numiti Calin Marinescu, Bobes Constantin si Sava Severina. (...) Compania si-a deschis cont bancar la banca BARCLAY'S BANK, filiala Pireu. In calitate de cenzori ai companiei a fost numita firma MOORE STEPENS din Pireu Grecia.

Anterior incheierii acestui contract, Calin Marinescu, fostul director al C.N.M. PETROMIN, a inaintat la Min isterul Transporturilor un memoriu de fundamentare privind necesitatea acestei societati mixte care 'ar putea aduce companiei romanesti avantaje printre care un beneficiu anual de 16,2 milioane dolari SUA'.

Pe langa contractul de joint venture, s-a incheiat si un contract de management pentru care S.C. PETROMIN S.A. Si S.C. MINERVA su suportat o alta cheltuiala. Prin contractul de management s-a prevazut sa se plateasca firmei ERMIS o taxa de management de 500 de dolari SUA/ zi si nava.

Societatea MINERVA s-a constituit cu incalcarea normelor legale in vigoare privind societatile mixte cu capital roman in strainatate.

Traian Basescu, ministrul Transporturilor, a inaintat memoriul de fundamnetare la Guvern pentru proiect de hotarare insotit de o expunere de motive semnata de el si de urmatorii ministri: Fota Constantin – ministrul Comertului; Florian Bercea – ministrul Economiei si Finantelor si Misu Negritoiu – presedintele A.R.D. Victor Babiuc, ministrul Jusittiei, nu a semnat expunerea de motive...

Petre Roman, in calitate de prim-ministru, si-a insusit acest punct de vedere si a aprobat documentatia inaintata de ministrul Transporturilor si, desi din memoriu rezultau conditii dezavantajoase pentru partea romana, printr-o decizie personala a aprobat actul legal de constituire, susbstituindu-se astfel hotararii Guvernului.

Nu exista nici o clauza contractuala care sa oblige partea straina sa mentina in activitate personalul navigant roman. Mai mult, Calin Marinescu, impreuna cu ceilalti membri ai Consiliului de Administratie, printr-o hotarare din 8 iulie 1991, au stabilit ca echipajele sunt formate din ofiteri greci si marinari romani.

Costurile pentru reparatii si retehnologizare sunt estimate intre 29-65 milioane dolari SUA, diferenta mare intre minim si maxim, alterand estimarile ulterioare privind suma necesara pentru reparatia navelor (...)

Partenerul grec nu a adus in societate capitalul initial subscris, a contractat un credit garantat prin ipotecarea navelor, de 61 milioane dolari SUA, pentru repararea si modernizarea navelor, de la BARCLAY'S BANK, filiala Atena, din care managerul ERMIS a prezentat facturi numai pentru 27 milioane dolari SUA, si a mai intermediat un credit de 11 milioane dolari SUA, aducand ca garantie aceleasi nave.

In pofida caracterului vadit inechitabil al aporturilor partilor, profiturile urmau sa se imparta in parti egale (...)

Marinescu Lale, sotia lui Marinescu Calin, Toanchina Elena, sotia ex-directorului companiei PETROMIN, Toanchina Virgil si Bosanceanu Constantin, directorul unui grup de nave din PETROMIN sunt coactionari in firma particulara BLACK SEA, avand ca obiect de activitate reparatii nave, agenturare, brokeraj, expertize navale si masurarea marfurilor, infiintata de Fuiorea Iustin, inspector la Sucursala Constanta a Registrului Naval Roman, impreuna cu Basescu Mircea, comandant pe nava Crisana".

*Cititi aici capitolul "Flota maritima comerciala romaneasca" din Raportul Comisiei Parlamentare de Ancheta privind Actele de Coruptie (mai 1994)

Comentarii

# unul din lumea cea mare date 28 September 2014 14:21 +8

nenorocita asta de familie a facut RAU romaniei cit 2 cutremure din 1977(din ce se stie pina acum sa vedem ce vom mai afla)

# o pensionara date 29 September 2014 12:49 +4

doi piromani......

# unul din lumea cea mare date 29 September 2014 14:58 +2

pentru o pensionara//promania/i o boala,astia 2 au ,,boala,,sa fure tot sau si mai bine zic ,cred ca au boala pe noi .satia din familia imperiului raului mai repede sint cleptomani......FURA TOT

# carci flotant date 28 September 2014 14:42 +2

Asta este veche . Se stia de ea! :sigh:

# remember date 29 September 2014 22:06 +3

Dar incet,incet, incep sa iasa toate la iveala si asta-i bine!!! :roll: :roll: :roll: :lol: :lol: :lol: :lol:

# eminent date 28 September 2014 18:43 +8

Se stie doar ca, clanul Basescu este un clan mafiot ordinar care a adus pagube imense Romaniei, banii fiind depusi prin diferite firme fantoma in paradisuri fiscale! Normal ar trebui judecati pentru inalta tradare!

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 27.03.2024 – Oamenii s-au dus peste „Baronul Lamborghini” (Video)

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva