25 April 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

BASESCU ARE ROL FORMAL IN DESEMNAREA PREMIERULUI - Specialistii in drept constitutional explica raportul care trebuie sa existe intre Parlament si seful statului in numirea unui nou premier. In calitate de reprezentant al statului roman, Presedintele nu are dreptul sa spuna „Asa vreau eu!” Basescu nu are voie sa exprime o vointa politica si nici rezerve fata de echipa guvernamentala acceptata de Parlament

Scris de: Elena DUMITRACHE | pdf | print

4 November 2012 12:48
Vizualizari: 9312

 

Cristian Stefan Ionescu (foto) profesor doctor in Drept constitutional in cadrul uneia dintre cele mai renumite facultati de Drept din tara explica pentru Lumeajustitiei.ro de ce presedintele Traian Basescu nu poate refuza propunerea USL pentru functia de premier. Argumentele oferite de profesorul Ionescu, pe baza unor articole din Constitutia Romaniei, arata ca rolul lui Traian Basescu in numirea unui viitor premier este unul formal si strict protocolar. Un rol substantial il are insa Parlamentul datorita componentei parlamentare a regimului politic semiprezidential. Astfel, in aproximativ o luna, mai exact dupa alegerile din 9 decembrie, mandatul Cabinetului Ponta se va incheia, iar partidul sau alianta care va detine viitoarea majoritate parlamentara va avea rolul de a alege viitorul sef de Guvern. In ultimele luni, s-a tot discutat despre posibilitatea ca Uniunea Social Liberala (USL) sa obtina majoritate in Parlament, iar presedintele PSD, Victor Ponta, actual premier, sa fie propus pentru ocuparea acestei functii in urmatorii 4 ani. Inca de la infiintarea aliantei USL presedintele Traian Basescu a precizat ca in cazul in care cele trei partide membre ale Uniunii, PSD, PNL si PC sub egida USL vor castiga alegerile generale obtinand astfel majoritate in Parlament, nu va accepta propunerea ca USL sa numeasca premierul, motivand ca nu este partid majoritar, ci alianta. Cu toate acestea, conform art. 85 din Constitutie, presedintele Romaniei este obligat sa colaboreze cu Parlamentul in ceea ce priveste numirea Guvernului, ambele autoritati publice avand rolul lor constitutional in derularea procedurilor de numire a Guvernului.


Presedintele Romaniei nu poate spune "asa vreau eu"

Intr-o analiza intocmita de prof. dr. Cristian Stefan Ionescu pentru Lumeajustitiei.ro se arata ca intre art. 85 alin. (1) si art. 103 alin. (1) din Constitutie exista o similiaritate din care reiese ca presedintele Romaniei are atributia exclusiva de a desemna un candidat pentru functia de prim-ministru, care nu poate fi discretionara. Pentru aceasta numire, presedintele statului este insa obligat sa consulte partidul majoritar din Parlament sau alianta care detine majoritatea, facand in acelasi timp dovada impartialitatii si neutralitatii sale politice fata de partidele parlamentare. Cei care isi pot exprima vointa politica pe marginea acestei numiri sunt parlamentarii, pentru ca in spatele acestora se afla votul alegatorilor si partidele politice. In schimb, presedintele Romaniei nu isi poate exprima vointa de natura politica intrucat s-ar confunda cu vointa subiectiva si discretionara fata de functia sa. De altfel, din analiza specialistilor in drept reiese ca seful statului nu are dreptul sa isi motiveze desemnarea unei persoane pentru functia de premier spunand "asa vreau eu, aceasta este vointa mea in ceea ce priveste desemnarea candidatului pentru functia de prim-ministru". De altfel, specialistii precizeaza ca in Constitutia Romaniei nu este folosita sintagma de "prim-ministru desemnat", subliniind ca folosirea acestei sintagme are caracter neconstitutional si poate stiribi din autoritatea presedintelui statului prin aceea ca ar "il asociaza uzurparii unei calitati oficiale in statul roman":

"Art. 85 din Constitutie ilustreaza prin continutul sau vointa Legiuitorului Constituant de a obliga Parlamentul sa colaboreze cu Presedintele Romaniei in ceea ce priveste numirea Guvernului. Ambele autoritati publice au rolul lor constitutional in derularea procedurii de numire a Guvernului. Daca ar fi sa cantarim, totusi, ponderea fiecareia dintre cele doua autoritati publice in procedura de numire a Guvernului, va trebui sa observam ca interventia Parlamentului este mai substantiala, decat cea a presedintelui de republica. Aceasta diferenta de pondere se datoreaza componentei parlamentare a regimului politic semiprezidential.

Exista o legatura logica intre art. 85 alin. (1) si art. 103 alin. (1) din Constitutie. Din punct de vedere al succesiunii operatiunilor constitutionale, se poate observa cu usurinta ca enuntul primei teze a art. 103 alin. (1) din Constitutie este identic cu cel din prima teza a art. 85 alin. (1) din Legea fundamentala. Ambele texte constitutionale fixeaza atributia exclusiva a presedintelui republicii de a desemna un candidat pentru functia de prim-ministru. Desi este exclusiva, atributia de desemnare nu poate fi, insa, discretionara. Presedintele Romaniei va numi un candidat pentru functia de premier in urma consultarii partidului care are majoritatea absoluta in Parlament. Aceasta inseamna ca presedintelui ii va fi indicata sau recomandata persoana care se bucura de sustinerea partidului majoritar. In aceasta cheie trebuie interpretata consultarea la care recurge seful statului. Daca din alegerile parlamentare nu a rezultat un partid sau o alianta preelectorala care sa obtina majoritatea absoluta a mandatelor parlamentare, Presedintele Romaniei va consulta si va tine seama de recomandarile facute de grupurile parlamentare si conducerea partidelor respective.

Este adevarat ca si Presedintele poate veni la consultari cu o propunere proprie, care, fireste, ar putea sa fie acceptata. Este, insa posibil, ca in cadrul acestor consultari politice, propunerea unui candidat pentru functia de premier facuta de Presedintele Romaniei sa nu fie agreata de partenerii de consultare ai acestuia. Ceea ce conteaza in aceste consultari este obtinerea sustinerii politice a persoanei ce ar putea fi desemnata in calitate de candidat pentru functia de prim-ministru.

Presedintele nu isi poate subordona partenerii de dialog politic pe care ii consulta. In acest rol, presedintele republicii actioneaza in calitate de reprezentant al statului roman, caruia ii revine dreptul si responsabilitatea de a gasi o cale a dialogului si a evaluarii vointei si capacitatii partidelor consultate de a sustine din punct de vedere parlamentar pe un anumit candidat.

Daca analizam cu atentie cele doua texte constitutionale va trebui sa constatam ca art. 103 din Constitutie reglementeaza in substanta sa procedura constitutionala de investitura a Guvernului, in timp ce in art. 85 sunt prezentati pasii procedurali, formali care urmeaza, de fapt „intelegerilor” politice. Art. 85 din Constitutie reglementeaza forma in care se materializeaza consultarile Presedintelui Romaniei in vederea desemnarii candidatului pentru functia de prim-ministru.

Desemnand, in urma consultarilor la care se face referinta in art. 103 din Constitutie, candidatul pentru functia de premier, presedintele republicii face dovada impartialitatii si neutralitatii sale politice, echidistantei sale fata de toate partidele parlamentare. Presedintele nu are dreptul constitutional de a se suprapune partidelor respective si grupurilor sale parlamentare. Nu i se poate refuza Presedintelui dreptul de a evalua calitatile, competenta, experienta si, in fond, capacitatea unei persoane, implicate politic sau nu sa conduca Guvernul si sa-si atraga sprijinul politic al majoritatii parlamentare care il va sustine pe intreaga durata a legislaturii, dar nu are un suport constitutional sa-si impuna propriul candidat.

Presedintele intervine exclusiv ca reprezentant al statului pentru a stabili si formaliza prin insemnatatea si solemnitatea functiei sale si pentru a mentine cu autoritatea puterii sale, echilibrul intre Parlament si un posibil viitor Guvern. Privite in balanta, forul legislativ real, rezultat din alegeri si un guvern ipotetic aflat la stadiul de intentie, se intelege ca Parlamentul ar putea sa-si formeze un Guvern care sa se afle la discretia sa. Aici intervine rolul Presedintelui Romaniei, si anume, de a veghea la eficienta si buna constructie a echipei care va guverna tara pentru urmatorul mandat. Presedintele sprijina prin prestigiul si autoritatea sa reprezentativa formarea Guvernului pe care il va numi numai daca acesta va obtine sustinerea Parlamentului. Fara interventia directa a Presedintelui Romaniei in aceasta procedura, raporturile intre Legislativ si Executiv ar putea fi compromise prin atitudinea discretionara a Parlamentului fata de viitorul Guvern. Prin interventia Presedintelui Romaniei, reglementata de art. 103 din Constitutie, raporturile intre Parlament si Guvern sunt aduse si mentinute la echilibrul prevazut de Constitutie.

Credem ca aceasta este ratiunea interferentei Parlamentului cu Presedintele Romaniei, care se desprinde din art. 85 si 103 din Constitutie, ambele autoritati contribuind printr-o impletire de actiuni politice la formarea viitoarei echipe de guvernare. Parlamentul actioneaza pe criterii autentic politice, in care se exprima indirect consimtamantul cetatenilor pentru formarea unui Guvern condus de un viitor premier care se bucura de increderea si sustinerea unei majoritati parlamentare. In schimb, Presedintele Romaniei nu poate sa exprime o vointa politica, pentru ca nu este in masura sa detina o asemenea vointa. Presedintele nu reprezinta pe alegatori, desi este ales de acestia. Institutia presedintelui de republica are caracter politic numai pentru ca titularul acesteia este ales prin vot universal direct. Presedintele Romaniei reprezinta autoritatea statului roman, nu vointa politica a acestuia, prin simplul motiv ca statul ca atare nu are si nu exprima o vointa politica. Pot exprima o vointa politica numai Parlamentul si Guvernul, pentru ca in spatele acestora se afla votul alegatorilor si partidele politice. Statul nu se sprijina nici pe votul formal al corpului electoral, nici pe partide politice.

Exista o interdictie subinteleasa, care rezulta din logica constructiei constitutionale a statelor de drept, ca sefii de stat sa nu exprime o vointa de natura politica, deoarece aceasta s-ar confunda inevitabil cu vointa subiectiva, prin urmare discretionara, a titularului functiei respective, care ar putea sa pretinda ca „statul sunt Eu”.

Parlamentul si Guvernul sunt autoritati publice care pulseaza ca fiinte, ca orice forma de viata. In schimb, statul este ratiunea rece, calculata, exprima forta, autoritate, dominatie pentru apararea si infaptuirea unor scopuri legitime. In calitate de reprezentant al statului roman, Presedintele nu are dreptul sa spuna „Asa vreau”, „Aceasta este vointa mea in ceea ce priveste desemnarea candidatului pentru functia de prim-ministru”.

Rezulta limpede din enuntul constitutional al art. 85 alin. (1) ca persoana desemnata in calitate de candidat pentru functia de prim-ministru indeplineste un mandat de drept public, capatand statut de demnitar al statului roman. Constitutia nu foloseste, insa, notiunea de „prim-ministru desemnat”. Aceasta sintagma – daca este folosita – are caracter neconstitutional si aduce atingere autoritatii Presedintelui Romaniei, intrucat il asociaza uzurparii unei calitati oficiale in statul roman.

Rolul constitutional al Presedintelui Romaniei in numirea Guvernului care a obtinut votul de incredere din partea Parlamentului, este unul formal. Presedintele republicii nu are dreptul sa exprime rezerve fata de echipa guvernamentala acceptata de Parlament sau fata de programul de guvernare. Din momentul in care presedintele republicii a desemnat candidatul pentru functia de prim-ministru, nu mai are nicio responsabilitate fie politica, fie juridica fata de modul in care persoana pe care a numit-o candidat pentru functia de prim-ministru isi obtine sustinerea majoritatii parlamentare. Lista membrilor Guvernului este sustinuta in bloc iar Parlamentul se va pronunta prin vot asupra listei ca atare si nu a persoanelor inscrise pe lista.

PREMIERUL

Rezulta limpede din enuntul constitutional al art. 85 alin. (1) ca persoana desemnata in calitate de candidat pentru functia de prim-ministru indeplineste un mandat de drept public, capatand statut de demnitar al statului roman. In privinta calitatilor pe care ar trebui sa le intruneasca candidatul la functia de prim-ministru, acesta trebuie sa fie cetatean roman si sa aiba domiciliul in tara. Se intelege ca daca are mandat de parlamentar, intruneste si conditiile prevazute in art. 37 din Constitutie. Persoana vizata de presedintele republicii sau de catre partidele parlamentare poate fi un om politic sau tehnocrat. Din momentul in care acesta este numit de Presedintele Romaniei in calitate de candidat pentru functia de prim-ministru, are latitudinea de a include pe lista membrilor Guvernului pe care o va inainta Parlamentului orice persoana. Este un drept discretionar al candidatului pentru functia de premier pe care acesta si-l poate exercita, asumandu-si, insa, raspunderea pentru esecul respingerii sale in plenul Parlamentului, inclusiv a programului de guvernare. Daca programul si lista membrilor Guvernului sunt acceptate de Parlament, se deschide procedura de numire a Guvernului, in care Presedintele Romaniei isi va relua un rol activ dar strict protocolar".

Comentarii

# Irina Petrescu date 5 November 2012 18:58 +1

Domnule profesor, teoria dv e minunata, dar cand a fost sa elaborati Constitutia si revizuirea ei, unde ati fost?

# Valeriu Mangu date 6 November 2012 11:26 0

Dl. prof. univ. Cristian Ionescu nu vede - ori se face ca nu vede - rolul Guvernului, asa cum este el trasat de art. 102 alin. (1) al Constitutiei, anume de a ASIGURA realizarea politicii interne si externe a tarii, respectiv de a exercita conducerea generala a administratiei publice. Intai, pe ambele aspecte Guvernul, este un organizator ("asigura realizarea", respectiv "exercita conducerea generala"). In fapt, Guvernului ii revine sarcina ca, prin intermediul hotararii sale, sa ORGANIZEZE executarea legii (v. art. 108 alin. (2), ibid.). In particular, pe primul aspect, lui ii revine sarcina sa asigure transformarea vointei politice a cetatenilor de care vorbeste art. 8, ibid., in proiect de lege, apoi, dupa ce proiectul devine lege, sa organizeze executarea ei. Pe al doilea, sa fie capabil sa exercite conducerea generala a administratiei publice. (Va urma)

# Valeriu Mangu date 8 November 2012 15:21 0

(Urmare) Dl. prof. univ. Cristian Ionescu nu observa - sau se face ca nu observa - ca, potrivit dispozitiilor art. 8 al Constitutiei, numai cetatenii au vointa politica, nu si Parlamentul ori Guvernul. Parlamentul este, potrivit definitiei sale constitutionale, organul reprezentativ suprem al poporului si unica autoritate legiuitoare, iar Guvernul, dupa cum s-a aratat mai sus, organizator al executarii legii, indeplinind si o serie de atributii in situatii exceptionale. De asemenea, dl. prof. univ. Cristian Ionescu nu observa - sau nu vrea sa observe - ca Presedintele Romaniei nu-i numai reprezentant al statului (roman), ci organ reprezentativ al poporului, reprezentarea statului fiind doar o atributie caracterizand mandatul. Tot atat de adevarat este ca Presedintelui Romaniei nu ii este ingaduit de Constitutiei sa exprime o vointa politica, cu atat mai putin o vointa politica proprie .(Va urma) 

# Valeriu Mangu date 8 November 2012 19:40 0

(Urmare) Dl. prof. univ. Cristian Ionescu stie, trebuie sa stie ca este interzis de adaugat la Constitutie, recte la lege. In cuprinsul art. 103 alin. (1) al Constitutiei nu se vorbeste despre aliante (pre)electorale ori politice etc., ci doar despre partide politice, o extindere a sferei subiectelor ce fac obiectul consultarilor fiind inadmisibila. Textul constitutional sus-mentionat nu face vorbire nici de organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, cum este UDMR, care nu este partid politic, ci o asemenea organizatie - sau cel putin asa declara liderii ei. Dar ramane de cercetat in ce masura participarea unor aliante la alegeri este sau nu constitutionala. (Va urma)

# Valeriu Mangu date 8 November 2012 19:50 0

(Urmare) Dl. prof. univ. Cristian Ionescu vorbeste despre "regim politic semiprezidential". O asemenea sintagma, foarte des folosita in limbajul public, dar si in cel de specialitate, este derutanta. Intai: ce inseamna "regim politic"? Apoi: ce inseamna "semiprezidential"? Constitutia nu foloseste sintagma in discutie, nici componentele ei enumerate mai sus, ele avand mai degraba un rol didactic (Va urma) 

# Valeriu Mangu date 8 November 2012 20:15 0

Daca prin "regim politic" intelegem subiectul care da continut vointei exprimate de lege atunci potrivit dispozitiilor art. 1 al Constitutiei, regimul consacrat de aceasta este cel democratic. Aceasta inseamna ca vointa exprimata de - ori continuta in - lege apartine, dupa caz, poporului sau statului, functie de caracterul legii - constitutionala, organica sau ordinara. La fundamentul vointei exprimate de lege sta, potrivit dispozitiilor art. 8, ibid., vointa politica a cetatenilor, transformata in vointa poporului ori a statului potrivit mecanismului constitutional al initierii de catre Guvern, al adoptarii de catre Parlament, al promulgarii de catre Presedintele Romaniei. (Va urma)

# Valeriu Mangu date 11 November 2012 16:59 0

(Urmare) Potrivit Constitutiei Romaniei exista doua guverne: unul civil, respectiv unul pentru securitatea nationala -Consiliul Supterem de Aparare a Tarii. Constitutia prevede ca cele doua guverne sa fie conduse de persoane diferite: al doilea de catre Presedintele Romaniei, iar primul de catre o persoana desemnata de Presedintele Romaniei, in urma consultarilor de care face vorbire art. 103 alin. (1). In SUA, cele doua guverne sunt conduse de aceeasi persoana. Caracterul "semiprezidential" rezulta deci din aceasta diferentiere functionala, care nu este de ordin politic, dupa cum se exprima dl. prof. univ. Cristian Ionescu, ci de ordin statal. (Va urma) 

# Valeriu Mangu date 11 November 2012 18:35 0

(Urmare) Potrivit dispozitiilor art. 3 al Legii nr. 415/2002 privind organizarea si functionarea Consiliului Suprem de Aparare a Tarii, hotararile acestuia sunt obligatorii pentru autoritatile publice si institutiile publice la care se refera. Pe de alta parte, potrivit dispozitiilor art. 87 al Constitutiei, Presedintele Romaniei poate lua parte la sedintele Guvernului, caz in care le prezideaza, in care se dezbat probleme de interes national privind politica externa, apararea tarii, asigurarea ordinii publice si, la cererea primului-ministru, in alte situatii. Diferentierea functionala de care s-a vorbit mai sus arata ca Presedintelui Romaniei i-au fost rezervate, in calitate de organizator, domenii interesand statul in intregul lui, spre deosebire de Guvern, caruia i-a fost rezervata organizarea activitatii statale curente. (Va urma) 

# Valeriu Mangu date 11 November 2012 19:39 0

(Urmare) Cand o autoritate publica propune o persoana pentru a ocupa un post inseamna ca atata timp cat postul nu este ocupat cel care propune urmeaza sa gestioneze postul. Aceasta se mai traduce si prin faptul ca in chip originar titularul postului este cel care propune, atat ca prin propunerea unui titular el externalizeaza din functia sa o serie de atributii. Asa se face, de pilda, ca atunci cand un post de membru al Guvernului este vacant acesta trebuie gestionat in primul rand  de primul-ministru. Cum Presedintele Romaniei desemneaza un candidat pentru functia de prim-ministru rezulta ca in chip originar primului ii revine organizarea executarii legii, atat ca acesta externalizeaza latura civila a organizarii vietii statale. (Va urma) 

# Valeriu Mangu date 11 November 2012 21:48 0

(Urmare) Din cele expuse mai sus rezulta ca, pana la urma, Presedintele Romaniei desemneaza candidatul pentru functia de prim-ministru doar fiindca ii impune Constitutia o asemenea diferentiere, diferentiere care cauta sa preintampine concentrarea organizarii executarii de tip civil, respectiv de tip militar  intr-o singura mana.. Cum legea ordinara priveste, in esenta ei, transpunerea in fapte a vointei politice a cetatenilor, Constitutia impune Presedintelui Romaniei sa se consulte cu partidul care a obtinut majoritatea absoluta in Parlament ori, daca nu exista un asemenea partid, cu partidele reprezentate in Parlament pentru a da desemnarii semnificatia ca, pana la urma, puterea politica apartine cetatenilor - v. art. 8 al Constitutiei. (Urmeaza)

# Valeriu Mangu date 11 November 2012 21:59 0

(Urmare) Diferentierea de care este vorba anterior a celor doua tipuri de organizare cu care opereaza Constitutia nu conduce la obligativitatea Presedintelui Romaniei de a desemna drept  candidat pentru functia de prim-ministru persoana propusa de partidele reprezentate in Parlament. Intr-adevar, in primul rand trebuie retinut ca Presedintele Romaniei este ORGAN REPREZENTATIV AL POPORULUI, investit (cu i de dupa i) cu ORGANIZAREA republicii, dar si cu supravegherea respectarii Constitutiei, precum si cu buna functionare a autoritatilor publice (v. art. 80, ibid.). De pe aceasta pozitie nici un subiect de Drept, in particular un partid politic, nu ii poate impune acestuia o candidatura pentru functia de prim-ministru. (Urmeaza)

# Valeriu Mangu date 12 November 2012 20:47 -1

(Urmare) Diferentierea de tip organizatoric de care s-a vorbit anterior este impusa de necesitatea organizarii transpunerii in fapte a vointei politice a cetatenilor de care vorbeste art. 8 al Constitutiei. De retinut ca primul pas infaptuit de Presedintele Romaniei dupa alegerile pentru cele doua Camere ale Parlamentului consta in convocarea Parlamentului nou ales (v. art. 63 alin. (3), ibid.). Acest nou Parlament este chemat sa indeplineasca o serie de activitati cu caracter intern, precum si sa acorde incredere Guvernului, dupa ce Presedintele Romaniei infaptuieste al doilea pas, anume desemneaza un candidat pentru functia de prim-ministru. Pana la momentul desemnarii respective nu se poate in nici un caz despre vreo traducere in fapte a vreunei vointe politice, Guvernul anterior avand doar misiunea de a administra treburile publice (v. art. 110 alin. (4), ibid.). (Va urma) 

# Valeriu Mangu date 13 November 2012 15:03 0

(Urmare) Desemnarea de catre Presedintele Romaniei a candidatului pentru functia de prim-ministru are loc asadar in virtutea calitatii primului de organizator al republicii. Dar faptul ca numirea in final a Guvernului revine tot Presedintelui Romaniei face necesara stabilirea pozitiei particulare in cadrul arhitecturii republicii de pe care Presedintele Romaniei desemneaza candidatul respectiv. Caci, intr-adevar, mandatul de Presedinte al Romaniei este - si Constitutia consfinteste acest lucru - un summum de functii distincte, functii care corespund unor institutii ale republicii  diferite - presedinte CSAT, comandant al fortelor armate, supraveghetor al suveranitatii nationale etc. (Urmeaza)

# Valeriu Mangu date 17 November 2012 20:51 0

(Urmare) Presedintele Romaniei are, prin atributiile care ii sunt conferite de Constitutie, o tripla calitate: 1)  reprezentant al statului; 2) organ reprezentativ al poporului; 3) organ reprezentativ al natiunii. Cand desemneaza candidatul pentru functia de prim-ministru, o face in realitate in calitate de reprezentant al statului, iar cand numeste Guvernul o face in calitate de organ reprezentativ al poporului. (Urmeaza)

# Valeriu Mangu date 26 November 2012 09:43 0

(Urmare) O atributie a Presedintelui Romaniei nu poate fi formala. Chiar si in cazul autentificarii unor inscrisuri nu se poate vorbi despre caracterul formal al operatiunii. Pe de alta parte, dupa cum rezulta din cele expuse mai sus, nu partidul - sau alianta electorala - care a furnizat majoritatea deputatilor si senatorilor este in drept sa desemneze, cu atat mai putin sa numeasca un candidat pentru functia de prim-ministru. In plus, este de observat ca in Constitutie, cand vine vorba despre respectiva desemnare, nici nu se vorbeste despre alianta electorala, ci doar despre partide. (Urmeaza)

# Valeriu Mangu date 26 November 2012 16:12 0

(Urmare) Acordarea increderii Guvernului nu este de esenta mandatului de deputat sau de senator. Cand candidatul pentru functia de prim-ministru se prezinta in fata Parlamentului, acesta din urma nu este obligat sa acorde sau nu incredere. Acordarea increderii nu trebuie sa se finalizeze printr-o hotarare, ci printr-o motiune. Or, admitand chiar obligativitatea ca deputatii si senatorii de a vota - "Pentru", "Contra" sau "Abtinere - o hotarare, ei nu sunt tinuti sa voteze o motiune. Acordarea increderii incumba o resoponsabilitate - ori chiar o obligatie - asumata, nu dictata de Constitutie, recte de mandat. (Urmeaza)

# Valeriu Mangu date 3 December 2012 15:21 0

(Urmare) Dar argumentul hotarator in virtutea caruia partidul politic nu este indereptatit sa impuna desemnarea candidatului pentru functia de prim-ministru  este exprimat de art. 2 al Constitutiei. Anume, desemnarea candidatului respectiv, acordarea increderii Guvernului, numirea acestuia sunt acte de suveranitate nationala; articolul sus-citat, considerat in intregul sau, consacra faptul ca numai poporul, prin intermediul organelor reprezentative ale sale, respectiv prin referendum, este in drept sa exercite suveranitatea nationala, respectiv sa indeplineasca actele nominalizate mai sus, nu, in particular, un partid politic, care este persoana (juridica). (Urmeaza) 

# Valeriu Mangu date 3 December 2012 15:47 0

(Urmare) Articolul postat mai sus cuprinde o serie de afirmatii care se cer corectate, ele denaturand grav sensul dispozitiilor si principiilor constitutionale. Astfel, se afirma ca "Pot exprima o vointa politica numai Parlamentul si Guvernul, pentru ca in spatele acestora se afla votul alegatorilor si partidele politice". Intai, autorul ingonra faptul ca, pana la urma, si in spatele Presedintelui Romaniei se afla alegatorii si partidele politice, dar, mai ales, ignora faptul ca numai cetateanul are si, respectiv, exprima vointa politica - a se vedea in acest sens art. 8 al Constitutiei (Urmeaza)

# Valeriu Mangu date 3 December 2012 15:51 0

(Urmare) Atat Parlamentul, cat si Presedintele Romaniei, cat si Guvernul sunt doar executanti, anume, dupa caz, ai dispozitiilor constitutionale, regulamentare, ale legii de organizare si functionare. Lor le este interzis de art. 2 alin. (2) al Constitutiei sa aiba atunci cand este vorba despre exercitarea suveranitatii nationale vointa proprie si, cu atat mai putin, vointa politica(proprie). (Urmeaza) 

# Valeriu Mangu date 12 December 2012 17:22 0

(Urmare) Prin "suveranitate nationala" Constitutia intelege facultatea de organizare a republicii - sau a puterii comune (lat. res = rom. putere; lat. publica(e) = rom. comun(a)). Intr-adevar, vazand dispozitiile art. 2 alin. (1) al acesteia, cum organele reprezentative ale poporului executa doar dispozitiile Constitutiei si, respectiv, ale regulamentelor proprii de organizare si functionare, rezulta ca acestea nu au rol decat in organizarea republicii, regulile fundamentale ale acestei organizari fiind prevazute de Constitutie. Cum formarea Guvernului este opera de organizare a republicii, aceasta sarcina revine exclusiv Parlamentului si, respectiv, Presedintelui Romaniei, nu si altor subiecte de Drept constitutional sau subsecvent.

# Valeriu Mangu date 13 January 2014 14:43 0

Pe: http://ascunzisuri-constitutionale.eu articolul “Neconstitutionalitatea Camerei Deputatilor si a Senatului (I)”.

# Valeriu Mangu date 15 February 2014 14:56 0

Articolul “De ce in Romania n-ar exista functia de vice-Presedinte, stabilita prin lege sau prin decizie a Presedintelui Romaniei?” pe: http://ascunzisuri-constitutionale.eu

# Valeriu Mangu date 16 February 2014 11:22 0

Articolul “Procedura revizuirii Constitutiei trebuie reinventata!” pe: http://ascunzisuri-constitutionale.eu

# Valeriu Mangu date 18 February 2014 00:10 0

Articolul \"Cui trebuie sa inainteze un membru al Guvernului demisia sa?\" pe: http://ascunzisuri-constitutionale.eu

# Valeriu Mangu date 18 February 2014 22:33 0

Articolul “Situatia bizara in care s-a pus primul-ministru. Guvernul este demis de drept?” pe: http://ascunzisuri-constitutionale.eu

# Valeriu Mangu date 24 February 2014 18:58 0

Articolul \"Au partidele politice vreun rol in exercitarea suveranitatii nationale?\" pe http://ascunzisuri-constitutionale.eu

# Valeriu Mangu date 27 February 2014 21:08 0

Articolul \"O absurditate constitutionala (si nu numai): primul-ministru este propriul sau adjunct!!\" pe: http://ascunzisuri-constitutionale.eu

# Valeriu Mangu date 6 April 2014 16:13 0

Articolul \"Neconstitutionalitatea reprezentarii Romaniei in Parlamentul European\" pe: http://ascunzisuri-constitutionale.eu

# Valeriu Mangu date 10 April 2014 12:49 0

Articolul “Este informat Presedintele Romaniei despre ordinea de zi a sedintelor Guvernului?” pe: http://ascunzisuri-constitutionale.eu

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 24.04.2024 – Gulutanu s-a mai captusit cu o acuzatie. Doua refuzuri la noua SIIJ

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva