25 April 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

DESTEPTII CODURILOR (XVII) – Sintagma „raporturi comerciale” din definitia conflictului de interese e neconstitutionala. CCR a desfiintat si controversatul art. 308 alin. (1) NCP, care a dat parchetelor puterea de a ancheta milioane de cetateni pentru infractiuni care prin definitie nu pot fi savarsite decat de functionari publici: „Incriminarea conflictului de interese in mediul privat reprezinta o incalcare nejustificata a libertatii economice si a dreptului la munca”

Scris de: Alex PUIU | pdf | print

6 October 2015 18:01
Vizualizari: 5183

Curtea Constitutionala a confirmat una dintre cele mai mari ticalosii comise la redactarea noilor coduri in materie penala, din dorinta autorilor de a da cat mai multa putere parchetelor. Este vorba de tentativa „desteptilor codurilor” de a asimila functionarilor publici o categorie vasta de persoane care nu lucreaza la stat, astfel incat milioane de angajati din mediul privat sa poata fi anchetati si trimisi in judecata pentru infractiuni care prin definitie nu pot fi savarsite decat de functionari publici (luarea de mita, abuzul in serviciu, neglijenta in serviciu, conflictul de interese).


Curtea Constitutionala a decis, marti 6 octombrie 2015, cu unanimitate de voturi, ca sintagma „ori in cadrul oricarei persoane juridice” de la art. 308 alin. (1) NCP este neconstitutionala, cel putin prin raportare la fapta de conflict de interese. In aceeasi sedinta si tot cu unanimitate de voturi, CCR a declarat neconstitutionala si sintagma „raporturi comerciale” din cuprinsul dispozitiilor penale care definesc infractiunea de conflict de interese - art. 301 alin. (1) NCP. Judecatorii CCR au retinut ca notiunea de „raport comercial” nu mai este expres definita prin legislatia in vigoare, imprejurare care lipseste de claritate si previzibilitate sintagma cuprinsa in norma penala si care este de natura a impiedica determinarea exacta a continutului constitutiv al infractiunii de conflict de interese: „Aceasta lipsa de claritate si previzibilitate a sintagmei 'raporturi comerciale' din cuprinsul dispozitiilor art. 301 alin. (1) din Codul penal contravine principiului legalitatii incriminarii”.

Totodata, Curtea Constitutionala a apreciat ca incriminarea conflictului de interese in mediul privat nu poate fi justificata, intrucat valoarea sociala ocrotita prin incriminarea infractiunii de conflict de interese o constituie asigurarea corectitudinii si integritatii exercitarii atributiilor de catre functionarul public astfel cum acesta este definit la art.175 din Codul penal. Prin urmare, incriminarea, prin dispozitiile art.308 alin.(1) din Codul penal, a infractiunii de conflict de interese in mediul privat reprezinta o incalcare nejustificata a libertatii economice si a dreptului la munca al persoanelor care exercita, permanent ori temporar, cu sau fara o remuneratie, o insarcinare de orice natura in cadrul oricarei persoane juridice”.

De la intrarea in vigoare a codurilor in materie penala concepute sub guvernarea Boc-Predoiu si pana in prezent, au fost declarate neconstitutionale 27 de dispozitii din Codul de procedura penala si 3 din Codul penal.

Iata comunicatul CCR:

"In ziua de 6 octombrie 2015, Plenul Curtii Constitutionale, investit in temeiul art.146 lit.d) din Constitutia Romaniei si al art.29 din Legea nr.47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, a luat in dezbatere exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.301 alin.(1) si art.308 alin.(1) din Codul penal. Dispozitiile criticate au urmatorul cuprins:

Art.301 alin.(1) din Codul penal: '(1) Fapta functionarului public care, in exercitarea atributiilor de serviciu, a indeplinit un act ori a participat la luarea unei decizii prin care s-a obtinut, direct sau indirect, un folos patrimonial, pentru sine, pentru sotul sau, pentru o ruda ori pentru un afin pana la gradul II inclusiv sau pentru o alta persoana cu care s-a aflat in raporturi comerciale ori de munca in ultimii 5 ani sau din partea careia a beneficiat ori beneficiaza de foloase de orice natura, se pedepseste cu inchisoarea de la unu la 5 ani si interzicerea exercitarii dreptului de a ocupa o functie publica'.

Art.308 alin.(1) din Codul penal: '(1) Dispozitiile art. 289-292, 295, 297-301 si 304 privitoare la functionarii publici se aplica in mod corespunzator si faptelor savarsite de catre sau in legatura cu persoanele care exercita, permanent ori temporar, cu sau fara o remuneratie, o insarcinare de orice natura in serviciul unei persoane fizice dintre cele prevazute la art. 175 alin. (2) ori in cadrul oricarei persoane juridice'.

In urma deliberarilor, cu unanimitate de voturi, Curtea a admis exceptia de neconstitutionalitate si a constatat ca sintagma 'raporturi comerciale' din cuprinsul dispozitiilor art.301 alin.(1) din Codul penal este neconstitutionala. Curtea a retinut ca notiunea de 'raport comercial' nu mai este expres definita prin legislatia in vigoare, imprejurare ce lipseste de claritate si previzibilitate sintagma cuprinsa in norma penala si care este de natura a impiedica determinarea exacta a continutului constitutiv al infractiunii de conflict de interese. Aceasta lipsa de claritate si previzibilitate a sintagmei 'raporturi comerciale' din cuprinsul dispozitiilor art.301 alin.(1) din Codul penal contravine principiului legalitatii incriminarii, prevazut la art.1 din Codul penal si la art.7 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, si, in consecinta, dispozitiilor art.1 alin.(5) din Constitutie, precum si libertatii individuale, drept fundamental prevazut de art.23 din Constitutie.

De asemenea, cu unanimitate de voturi, Curtea a admis exceptia de neconstitutionalitate si a constatat ca sintagma 'ori in cadrul oricarei persoane juridice' din cuprinsul dispozitiilor art.308 alin.(1) din Codul penal cu raportare la art.301 din Codul penal este neconstitutionala.

Referitor la incriminarea faptelor de conflict de interese, Curtea a retinut ca aceasta are ca scop, pe de o parte, sanctionarea penala a functionarului public care, in mod constient si deliberat, isi satisface interesele personale prin indeplinirea atributiilor publice, si, pe de alta parte, inlaturarea oricaror suspiciuni cu privire la conduita persoanelor care exercita o functie publica sau care presteaza un serviciu public. Asa fiind, Curtea a apreciat ca incriminarea conflictului de interese in mediul privat nu poate fi justificata, intrucat valoarea sociala ocrotita prin incriminarea infractiunii de conflict de interese o constituie asigurarea corectitudinii si integritatii exercitarii atributiilor de catre functionarul public astfel cum acesta este definit la art.175 din Codul penal. Prin urmare, incriminarea, prin dispozitiile art.308 alin.(1) din Codul penal, a infractiunii de conflict de interese in mediul privat reprezinta o incalcare nejustificata a libertatii economice si a dreptului la munca al persoanelor care exercita, permanent ori temporar, cu sau fara o remuneratie, o insarcinare de orice natura in cadrul oricarei persoane juridice, drepturi fundamentale prevazute la art.41 alin.(1) si art.45 din Constitutie.

Decizia este definitiva si general obligatorie si se comunica celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si instantei care a sesizat Curtea Constitutionala, respectiv, Judecatoria Patarlagele – Sectia penala.

Argumentatiile retinute in motivarea solutiei pronuntate de Curtea Constitutionala vor fi prezentate in cuprinsul deciziei, care se va publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I".

Comentarii

# Herta date 6 October 2015 19:38 +20

A mai ramas ceva constitutional in codurile penale ?

# unul din lumea cea mare date 6 October 2015 20:18 +6

looooook!!!!!!!!!!virusii,, limbii albastre,, din mermelica!!!!!!ARESTATI SEPTELUL !!!

# golanel date 6 October 2015 20:51 +12

Mai trebuie declarate neconsitutionale si titlurile din ele si anume"codul penal" si" codul de procedura penala" .Special le-am enumerat cu litera mica ca sunt ......mici cu cartofi prajiti.Rusinica.

# banii-ndarat date 6 October 2015 20:51 +16

Doar numele. Banii s-au papat demult. Tipic romanesc. Ciordeala, smangleala, mangealic. Made in Romania. Intr-o tara ca lumea, toata haita de 'muncitori' la coduri era la Alcatraz, mutau stanci.

# georgica date 7 October 2015 15:18 +6

Dar tov. Predoiu ce zice.Parca el si-a asumat raspunderea.Actualul ministru are vreo opinie?

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 24.04.2024 – Gulutanu s-a mai captusit cu o acuzatie. Doua refuzuri la noua SIIJ

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva