RUSINOASA HOTARARE – Membrii CSM si-au scos chipiul in fata SRI si l-au spalat pe generalul SRI Dumitru Dumbrava, care a dezvaluit ca instantele au devenit „camp tactic”: „Afirmatiile au fost scoase din context... Reactiile sunt exagerate... Afirmatii cu un caracter general, nu sunt de natura a aduce atingere independentei”. Orice jurnalist sau politician care ar fi facut declaratii precum cele ale lui Dumbrava ar fi fost pus la zid de CSM (Hotararea)
Consiliul Superior al Magistraturii a facut publica hotararea prin care Plenul, in 15 iunie 2015, a respins cererea asociatiilor profesionale – Asociatia Magistratilor din Romania, Uniunea Nationala a Judecatorilor din Romania si Asociatia Procurorilor din Romania – de aparare a independentei Justitiei ca urmare a declaratiilor formulate de directorul Directiei Juridice din SRI, generalul Dumitru Dumbrava (foto dreapta), care a dezvaluit ca instantele au devenit camp tactic si ca serviciul urmareste dosarele pana la solutionarea lor definitiva. Hotararea CSM nr. 636 din 15 iunie 2015 este insa una de-a dreptul rusinoasa. Consiliul condus in acest an de judecatorul Marius Tudose (foto stanga) l-a spalat ca la nufarul pe generalul Dumbrava, stabilind ca acesta nu a adus atingere independentei Justitiei, asa cum reclamasera asociatiile profesionale.
Afirmatiile generalului SRI Dumitru Dumbrava care au starnit revolta AMR, UNJR si APR au fost facute in urma cu aproximativ doua luni, in cadrul unui interviu acordat juridice.ro. Iata ce a spus Dumbrava:
„Angajarea SRI in aceasta lupta, pana la urma, de asanare morala a societatii s-a facut ca structura de suport a autoritatilor judiciare cu atributii in materie si ma bucur ca, in prezent, nivelul de incredere si calitate a cooperarii a atins o cota de neimaginat intr-un trecut nu prea indepartat. Saltul evolutiei in acest demers a fost facut odata cu adoptarea unui concept integrat in combaterea coruptiei, focalizand secvential instrumentele investigative pe toata lungimea lantului trofic judiciar. Concret, daca in urma cu cativa ani consideram ca ne-am atins obiectivul odata cu sesizarea PNA, de exemplu, daca ulterior ne retrageam din campul tactic odata cu sesizarea instantei prin rechizitoriu, apreciind (naiv am putea spune acum) ca misiunea noastra a fost incheiata, in prezent ne mentinem interesul/ atentia pana la solutionarea definitiva a fiecarei cauze. Aceasta maniera de lucru, in care suntem angrenati alaturi de procurori, politisti, judecatori, lucratori ai DGA ori ai altor structuri similare a scos la iveala punctual si aspecte care tin de coruptia sistemului judiciar, in limite care nu trebuie tolerate, dar nici exagerate. Important este, in opinia mea, ca sistemul judiciar isi dezvolta anticorpii necesari vindecarii acestei patologii”.
Sunt niste declaratii extrem de grave, dupa cum lesne se poate observa. Orice jurnalist sau politician care ar fi spus asa ceva ar fi fost pus la stalpul infamiei. CSM nu ar fi avut nicio ezitare sa acuze respectivul jurnalist sau politician ca a adus atingere independentei Justitiei. Au existat extrem de multe cazuri in care CSM a actionat in acest fel, chiar si atunci cand afirmatiile erau unele banale, simple puncte de vedere sau opinii. Ei bine, in acest caz, CSM a avut cu totul si cu totul o alta pozitie.
CSM l-a scos basma curata pe generalul SRI Dumitru Dumbrava, stabilind ca afirmatiile acestuia au fost scoase din context. Mai mult, daca va vine sa credeti, CSM sustine ca reactiile la declaratiile lui Dumbrava au fost exagerate. CSM a concluzionat ca afirmatiile – facute de un lider al unei structuri de securitate preocupate de vulnerabilitatile la adresa sigurantei nationale, precum coruptia - nu contin date si informatii concrete, ci doar aspecte generale despre sistemul judiciar, si nu sunt de natura sa aduca atingere independentei justitiei.
Prezentam motivarea HCSM nr. 636/15.06.2015:
„Hotararea nr. 17 din 28.02.2005 a CSAT a integrat problema coruptiei si combaterea ei in structura strategiei de securitate nationala, ca factor de risc, respectiv de securitate nationala, problematica coruptiei, fiind reluata in Strategia Nationala de Aparare din anul 2010, in cuprinsul careia coruptia a fost definita drept vulnerabilitate cu implicatii asurpa functionarii institutiilor statului.
Plenul retine ca afirmatiile domnului general Dumitru Dumbrava din cuprinsul interviului au un caracter general, fara a se indica date si informatii concrete, utilizandu-se si termeni tehnici.
In contextul abordarii problemei coruptiei si combaterii ei ca parte in structura de Strategie de Securitate Nationala, stabilirii eradicarii coruptiei institutionale ca obiectiv de securitate nationala, definirii coruptiei ca vulnerabilitate, cu implicatii asupra functionarii institutiilor statului si cu efecte negative asupra vietii cetateanului, afirmatiile de mai sus pot viza finalitatea activitatii informativ operative. Aceasta nu poate fi corelata unei faze a procesului judiciar, ci exclusiv imperativelor legate de prevenire si contracarare, ceea ce impune, in unele situatii, continuarea investigatiilor de securitate nationala si dupa finalizarea procesului judiciar (pronuntarea unei hotarari judecatoresti definitive), functie de evolutia si manifestarea riscurilor la adresa valorilor de securitate nationala.
Au existat, pe acest fond de generalitate si interpretari, precum cele date de catre autorii sesizarilor, in sensul ca din cuprinsul afirmatiilor rezulta suspiciunea implicarii SRI in actul de justitie, dincolo de limitele legii.
Exprimarea generala a unei idei nu poate aduce insa atingere independentei sistemului judiciar si impartialitatii magistratilor. Aceasta nu afirma activitati concrete realizate de Serviciu care se situeaza in afara normelor legale in vigoare, iar raportat la contextul in care au fost efectuate, vizand abordarea coruptiei la nivel de fenomen social complex, ale carui efecte reprezinta amenintari la adresa securitatii nationale si nu pot conduce de plano la concluzia ca SRI monitorizeaza intregul sistem judiciar ori ca aceasta institutie ar subscrie tezei existentei unei coruptii generalizate in acest domeniu, care sa afecteze in mod real increderea opiniei publice in sistemul judiciar si in independenta si impartialitatea acestuia.
Luand in discutie ecoul produs de acest interviu in mass-media si in randul unei parti a opiniei publice, se constata ca afirmatiile facute au fost scoase din context, interviul nefiind privit in intregime, avand in vedere circumstantele in care s-a acordat, cu privire la un subiect de interes general – extinderea fenomenului coruptiei, ca amenintare la adresa securitatii nationale.
Reactiile care au aparut dupa interviu sunt exagerate, fiind necesara adoptarea unei atitudini echilibrate, moderate, de analiza a intregului context in care s-au facut declaratiile, acestea facand parte dintr-un act de comunicare al SRI cu privire la modalitatea in care acesta aplica metodele specifice de lucru.
De altfel, pornind de la obligatia legala a SRI de a derula activitati informativ-operative de cunoastere, prevenire si contracarare in planul afectarii drepturilor si libertatilor fundamentale prevazute de Constitutia Romaniei, precum si de la necesitatile strategice si obligatiile anterior prezentate, cooperarea cu organele de urmarire penala, pe coordonatele monitorizarii si combaterii fenomenului coruptiei reprezinta o indeplinire a obligatiei legale de a-si acorda reciproc sprijinul necesar in indeplinirea atributiilor prevazute de lege, si nu o imixtiune in independenta justitiei.
Distinct de cooperarea cu organele de urmarire penala, care se realizeaza in concret in planul documentarii informative, cooperarea cu instantele judecatoresti este reprezentata in aplicarea prevederilor legale in vigoare de transmiterea de date, informatii si documente, la solicitarea acestora.
De altfel, in continuarea sus-mentionatelor asertiuni, in cuprinsul interviului s-a precizat de catre persoana intervievata, concret si neechivoc, care sunt rolul si atributiile SRI, astfel: 'SRI acorda sprijin DNA, DIICOT si structurilor locale ale MP, fie informativ, fie tehnic, sens in care suntem, pe buna dreptate, mentionati in acele comunicate. De aici si pana la a considera ca suntem cu ochii pe toti actorii sistemului judiciar e cale lunga si, oricum, este mai mult o perceptie care, este drept, poate avea si efecte disuasive'.
Pe de alta parte, verificarea ipotezei implicarii serviciilor de informatii in actul de judecata din Romania, prin mijloace de actiune specifice, in afara unui cadru legal expres prevazut, a unor norme legale transparente si accesibile, presupune verificarea modului de indeplinire a atributiilor specifice Serviciului, din perspectiva respectarii dispozitiilor legale. Aceasta nu se poate realiza in cadrul descris de prezenta sesizare si de competenele Inspectiei Judiciare.
Conform art. 1 din Legea nr. 14/1992, modificata, SRI este organul de stat specializat in domeniul informatiilor privitoare la siguranta nationala a Romaniei, parte componenta a sistemului national de aparare, activitatea sa fiind organizata si coordonata de CSAT.
Activitatea SRI este controlata de Parlament. Anual sau, cand Parlamentul hotarasete, directorul SRI prezinta acestuia rapoarte referitoare la indeplinirea atributiilor ce revin SRI, potrivit legii.
In vederea exercitarii controlului concret si permanent, se constituie o comisie comuna a celor doua Camere.
Organizarea, functionarea si modalitatile de exercitare a controlului se stabilesc prin hotarare adoptata de Parlament.
In acest cadru complex, descris de definirea coruptiei, ca factor de risc, respectiv obiectiv de securitate nationala, de competentele SRI in domeniul securitatii nationale, de normele ce stabilesc atributiile SRI in domeniul combaterii coruptiei, de rolul serviciului de a oferi sprijin informativ si tehnic autoritatilor judiciare, Plenul apreciaza ca afirmatiile facute de seful Directiei Juridice din cadrul SRI, domnul general Dumbrava Dumitru, cuprinse in interviul din data de 30.04.2015, publicat pe site-ul juridice.ro, afirmatii cu un caracter general, formulate prin utilizarea si a unor termeni tehnici, referitoare la locul si rolul serviciului, componenta a sistemului national de aparare, ordine publica si securitate nationala, in relationarea sa, potrivit competentelor conferite de lege, cu sistemul judiciar, nu sunt de natura a aduce atingere independentei sistemului judiciar.
Cu privire la solicitarea transmisa de asociatiile profesionale ale magistratilor (AMR, UNJR, APR), de a le fi puse la dispozitie informatiile transmise de SRI, Plenul retine ca acestea au fost clasificate 'Secrete de Serviciu', iar declasificarea acestora se poate realiza numai cu respectarea dispozitiilor art. 19 si urmatoarele din HG nr. 585/2002 pentru aprobarea Standardelor nationale de protectie a informatiilor clasificate in Romania.
Astfel, constatand ca in speta nu sunt indeplinite aceste conditii, CSM nefiind emitentul informatiilor pentru a putea solicita declasificarea acestora, vazand dispozitiile art. 19 din acest act normativ, Plenul va respinge cererea formulata de asociatiile profesionale”.
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# colaborator SRI: candidat perfect 12 July 2015 12:31 +12
# unul din lumea cea mare 13 July 2015 00:35 +7
# jenant + penibil 13 July 2015 09:20 +7
# securistul de serviciu 13 July 2015 13:04 +5
# vasilka 14 July 2015 14:46 0
# mulder, agentul mulder 13 July 2015 14:44 +7
# Gogu 13 July 2015 18:11 +4
# Remember 29 July 2015 09:58 0
# fără violență! 29 July 2015 15:42 0
# n-ai să vezi 29 July 2015 18:25 0
# Guantanamo 12 July 2015 13:27 +8
# Apas 12 July 2015 14:29 +13
# lectură în diagonală 12 July 2015 23:17 +4
# Apaş 13 July 2015 15:28 +2
# vasilka 13 July 2015 16:25 +1
# la munca de jos, răkane! 14 July 2015 15:00 0
# obiectiva 12 July 2015 20:20 +9
# obiectiva ofticoasa 12 July 2015 23:48 -8
# obiectiva 12 July 2015 20:22 +11
# securistul de serviciu 12 July 2015 22:44 +10
# obiectiva 13 July 2015 06:32 +6
# obiectiva 12 July 2015 23:52 -5
# obiectiva 13 July 2015 06:50 +3
# securistul de serviciu 13 July 2015 13:38 +2
# santinela 13 July 2015 09:01 +5
# CSM = Cooperativa de Stat Minusvalidos 13 July 2015 10:49 +1
# vălean zian 13 July 2015 13:25 +3