Trimiteţi link-ul unui prieten prin e-mail

Nume prieten
Email prieten
Numele dvs.

INTERVIU – Presedintele UNEJ Cristian Jurchescu avertizeaza asupra pericolelor pe care le-ar putea atrage legea insolventei persoanei fizice: „In conditiile in care proiectul de Lege nu are in vedere impactul asupra mediului socio-economic este greu de anticipat daca aceasta isi va putea atinge scopul social”. Jurchscu propune solutii pentru recuperararea prejudiciilor: „In locul infiintarii unei agentii, putem lua in calcul si incheierea unui eventual protocol de colaborare intre ANAF si UNEJ”

Marţi, 10 martie 2015 14:12 | Scris de Razvan Savaliuc | pdf | print | email

Proiectul de Lege privind insolventa persoanei fizice initiat de deputatul Ana Birchall se afla in dezbatere parlamentara la Comisia juridica, de disciplina si imunitati din Camera Deputatilor. Prin proiectul de lege se doreste sa se stabileasca conditiile in are o persoana fizica urmarita pentru neplata unor datorii ar urma sa beneficieze de protectia unei legi a insolventei, asemanator cu cea prevazuta pentru persoanele juridice, unde exista de mai multi ani o lege in vigoare. La ora actuala, pe rolul executorilor judecatoresti din Romania se afla peste 850.000 de dosare de executare silita indreptate impotriva unor persoane fizice care au datorii. Intrarea in vigoare in viitorul apropiat a unei legi privind insolventa persoanei fizice poate avea repercursiuni profund negative pentru mediul de afaceri din Romania, daca legea va fi prost gandita si nu va fi predictibila. Ce amenintari exista, dar si ce avantaje pot exista prin adoptarea unei legi a insoventei persoanei fizice, ne explica presedintele Uniunii Executorilor Judecatoresti, domnul Cristian Jurchescu (foto), care a si depus o serie de amendamente la proiectul de lege aflat in dezbatere la Comisia Juridica a Camerei Deputatilor.


Prezentam in continuare interviul realizat de Lumeajustitiei.ro cu presedintele UNEJ Cristian Jurchescu:

Domnule presedinte, executorii judecatoresti sunt cei care se confrunta la ora actuala cu situatia desfasurata in teren a peste 850.000 de datornici, aflati in executare silita in majoritatea lor pentru creditele contractate la banci. Ce ar insemna aparitia unei legi a insolventei persoanei fizice in raport de aceasta situatie?

Din cele 850.000 de dosare, cu aproximatie 650.000 sunt cu creditori institutii bancare, dintre care cu ipoteci in jur de 50.000, iar in esalonare circa 25.000 din cele 50.000 cu ipoteca. In conditiile in care proiectul de Lege privind insolventa persoanei fizice nu are in vedere impactul asupra mediului socio-economic este greu de anticipat daca aceasta isi va putea atinge scopul social pentru care a fost conceputa. Pentru a intelege in mod concret ingrijorarea noastra referitoare la adoptarea unui proiect nepredictibil, voi incerca sa va dau un exemplu concret. In prezent, toate serviciile si marfurile din Romania sunt achizitionate cu plata pretului la termen, emitandu-se in acest sens bilete la ordin avalizate de persoane fizice, CEC-uri, contracte de fidejusiune, tocmai in scopul garantarii efectuarii acestor plati de catre personele fizice asociate in respectivele societati, avand in vedere faptul ca procedura insolventei persoanei juridice se poate deschide foarte simplu impotriva societatii respective. Totodata, institutiile bancare care acorda credite socetatilor comerciale in vedere dezvoltarii acestora, credite garantate de asociati persoane fizice, prin bilete la ordin in alb avalizate, contracte de fidejusiune, de ipoteca, se vor vedea puse in situatia sa nu mai acorde credite in conditiile exitente pana la aparitia legii insolventei persoanei fizice. De exemplu, societati comerciale dezvoltatoare imobiliare, nu vor mai avea posibilitatea sa instraineze imobilele respective in aceleasi conditii in care o fac in prezent, avand in vedere ca bancile care acorda credite pentru achizitia de imobile vor inaspri drastic conditiile de creditare. Asta poate genera un blocaj economic pe multe paliere.

Cum este gandita in prezent in proiect modalitatea prin care o persoana fizica se poate declara in insolventa, si de ce facilitati poate beneficia? UNEJ cum vede intrarea in insolventa a persoanei fizice?

Vreau sa clarific inca de la inceput un aspect foarte important. Noi nu ne opunem adoptarii unei legi a insolventei persoanei fizice, ci doar dorim ca sa nu se ajunga la un blocaj in aplicarea dispozitiilor legale in materie din cauza unei lipse de reglementare coerente si precise. Scopul legii este acela de a ajuta oamenii aflati in dificultate, iar prin punerea in aplicare a legii ar trebui ca debitorii sa nu ajunga intr-o situatie si mai critica decat cea in care se afla deja. In proiectul initial care a suferit mai multe modificari si completari in faza dezbaterilor din cadrul Comisiei juridice, era prevazut ca procedura insolventei persoanei fizice sa se faca numai prin intermediul practicienilor in insolventa. Dupa numeroase dezbateri la Comisia Juridica a Camerei Deputatilor, UNEJ a adus la cunostiinta membrilor acesteia urmatoarele aspecte care ar trebui avute in vedere la momentul alegerii ”administratorului procedurii”: procedura insolventei persoanei fizice ar trebui sa fie realizata de catre o profesie care dispune de baza tehnico-materiala necesara acestei proceduri, o profesie care sa aiba reglementari clare; competenta teritoariala determinata; membrii profesiei sa fie absolventi ai unei facultati de drept, avand in vedere ca in derularea procedurii sunt incidente si alte institutii de drept; sa existe un control disciplinar si administrativ profesional, sa aiba dreptul de a obtine informatii cu caracter personal de la institutiile si autoritatile publice corespunzatoare. Nu trebuie sa uitam ca legislatia in materia ”protectiei datelor cu caracter personal” este foarte riguroasa, iar pentru obtinerea dreptului de a prelucra astfel de informatii, profesia respectiva trebuie sa dispuna de toate garantiile legale si procedurale prevazute de lege

UNEJ considera ca procedura de intrare in insolventa a unei persoane fizice trebuie sa fie simpla si clara pentru a se preveni situatii aparute in alte state unde o lege de acest gen nu si-a atins pe deplin scopurile. Pe de alta parte, trebuie sa tinem cont si de situatia specifica din Romania, unde foarte multe persoane, ani in sir, au putut lua credite foarte usor si fara garantii, iar azi se vad in imposibilitatea de ale restitui. O procedura administrativa care consta in administrarea de informatii si probe cu privire la patrimoniul, evaluarea bunurilor si veniturilor debitoriului, precum si intocmirea unui plan de esalonare – sunt proceduri cu care executorii judecatoresti sunt deja obisnuiti, facand parte din activitatea curenta. Prin asigurarea acestei proceduri la nivelul creditorilor, se evita supraincarcarea instantelor de judecata cu dosare de acest acest gen. Ar urma ca la instanta sa se ajunga doar daca nu exista un acord al creditor asupra planului de esalonare propus. Daca nu se aproba planul de esalonare sau daca nu poate fi dus la finalizare din diverse motive, propunerea UNEJ este ca, ulterior obtinerii acordului debitorului, se poate trecere la lichidarea patrimoniului persoanei debitoare.

Mai mult decat atat, in urma ultimelor discutii purtate in cadrul intalnirilor avute cu Ministerul Justitiei, s-a propus si reglementarea unei proceduri simplificate, aplicabile debitorilor – persoane fizice aflate in conditii speciale, cum ar fi: cuantumul total al obligatiilor sale este de cel mult 10 salarii minime pe economie; nu are bunuri sau venituri urmaribile; are peste varsta standard de pensionare sau si-a pierdut total sau cel putin jumatate din capacitatea de munca.

Saptamana trecuta, la Palatul Parlamentului, PNL a initiat dezbateri pe viitoarea lege privind recuperarea prejudiciilor din confiscari. Ministrul Justitiei vorbea de o agentie speciala cu atributii in recuperari, insa acest lucru nu a fost agreat de majoritatea participantilor la dezbateri intruat s-a considerat ca o institutie noua ar crea costuri suplimentare inutile. S-a propus ca de recuperari sa se ocupe executorii judecatoresti, care sunt o breasla cu pregatire si competente in domeniu. Care este pozitia UNEJ in problema recuperarii prejudicilor din confiscari?

Avand in vedere ca pana in luna mai 2001 parte din aceasta procedura se regasea in obiectul nostru de activitate conform OG nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, consideram ca aceasta activitate de recuperare poate fi gestionata in prezent, cu costuri minime, de catre executorii judecatoresti. Daca ANAF va considera necesar, in locul infiintarii unei agentii, putem lua in calcul si incheierea unui eventual protocol de colaborare intre ANAF si UNEJ in acest sens. Chiar in situatia in care executorii nu vor fi implicati intr-un asemenea proiect, UNEJ isi ofera tot sprijinul ANAF spre a pune la dispozitie toate informatiile de care dispune, in vederea crearii unei baze de date informatizate despre debitorii si bunurile supuse confiscarii. Ne oferim acest sprijin, cu atat mai mult cu cat, din informatiile publice existente, ANAF se confrunta in prezent cu un oarecare deficit de personal.

Accesari:4190

Comentarii

# andreea date 10 martie 2015 15:32 -2

un articol interesant

# clony date 10 martie 2015 16:16 +1

"Agentia" exista deja, sub alta forma acum, dar urmeaza a fi "populata" de catre MJ. Astfel, va ajunge acelass mamut dinaintea lui Predoiu, care s-a chinuit sa-l subtieze. Cand se va vedea ca nu are eficienta, ca doar nu va reusi acolo unde nu a reusit ANAF, si ae va vedea ca sunt niate costuri care subtiaza considerabil prejudiciile recuperate, functionarii...vor fi facuti executori judecatoresti. Daca statul nu poate printr-o institutie specializata, ANAF, sa recupereze, ce face??? Inca o structura, o agentie... In niciun caz sa externalizeze... Alte salarii de platit din buzunarul contribuabilului... Bancile tac acum, ca sunt aglomerate cu miile de dosare date in lucru. Se vor linisti si mai mult oentru ca nu vor mai da credite deloc...

# debit date 10 martie 2015 16:25 -2

EU zic aa se ocupe altcineva de executare silita...notarii, practicienii in insolventa, mediatorii(schimbandu-si putin atributiile), cei de la agentia lui peshte. Oricum, executorii sunt "fiecare pe treaba lui".

# TITULESCU date 10 martie 2015 22:32 -2

O alta smecherie din care sa-si traga bani multi alti smecheri ,vezi legea insolventei in care lichidatorii iau BANII INAINTEA STATULUI.LEGI PENTRU GASTI.

Adauga comentariu

Nume*
Email*
Website
:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!

Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

    • VERDICTUL ZILEI - Trebuie dati afara din Magistratura procurorii generali care au semnat protocolul secret de colaborare cu serviciile de informatii si magistratii care au facut echipe mixte cu serviciile?

    • VOTEAZA

Vorbe de fumoar – 19.01.2017 – Grav atentat la democratie pentru protejarea lui Kovesi. Sorosistii se sfasie intre ei

+ DETALII

ALTE VORBE DE FUMOAR

FACEBOOK

ULTIMELE COMENTARII

CELE MAI CITITE

LUMEA JUSTITIEI

ARHIVA

NEWSLETTER