24 April 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

CAZANCIUC A STRANS PROPUNERILE DE MODIFICARE A NOILOR CODURI – MJ a pus in dezbatere proiectul de ordonanta de urgenta privind modificarea Codului penal si Codului de procedura penala, in urma observatiilor primite de la CSM, instante si parchete. Ponta: „Miercuri, in sedinta de guvern vom lua o decizie” (Propunerile)

Scris de: E.D. | pdf | print

2 February 2014 12:18
Vizualizari: 6324

Asa cum a anuntat premierul Victor Ponta vineri, 31 ianuarie 2014, Ministerul Justitiei, condus de Robert Cazanciuc (foto), a lansat in dezbatere publica, un proiect de „Ordonanta de urgenta pentru luarea unor masuri de implementare necesare aplicarii Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala si pentru implementarea altor acte normative”. Propunerile au fost postate pe site-ul Ministerului Justitiei, dupa centralizarea observatiilor cu privire la Codul de procedura penala venite din partea CSM, instante si parchete. O decizie in ceea ce priveste anumite modificari la Codul de procedura penala se va lua miercuri, 5 februarie 2014, in cadrul sedintei de Guvern.


Potrivit proiectului de Ordonanta de Urgenta, in ceea ce priveste Noul Cod de procedura penala, printre articolele a caror modificare a fost propusa sunt si cele referitoare la efectuarea interceptarilor in cursul urmaririi penale, aspect care dupa cum a vazut a creat o falsa isterie, atat presedintele Basescu, cat si Laura Codruta Kovesi si fosta sefa CSM Oana Haineala sustinand ca interceptarile isi vor pierde eficienta, daca vor fi mentinute prevederile initiale din NCPP.

Iata proiectul de OUG lansat in dezbatere publica de Ministerul Justitiei:

ART.1- Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciararepublicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 827 din 13 septembrie 2005, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:

1.Articolul 24 va avea urmatorul cuprins:

„Completele de 5 judecatori judeca apelurile impotriva hotararilor pronuntate in prima instanta de Sectia Penala a Inaltei Curti de Casatie si Justitiei, solutioneaza contestatiile impotriva incheierilor pronuntate in cursul judecatii in prima instanta de Sectia Penala a Inaltei Curti de Casatie si Justitiei, solutioneaza cauzele in materie disciplinara potrivit legii si alte cauze date in competenta lor prin lege."

2.La articolul 31 alin.(1) dupa litera d) se introduce o noua litera, lit.e), cu urmatorul cuprins:

"e)  pentru contestatiile impotriva incheierilor pronuntate in cursul judecatii in prima instanta de curtile de apel si Curtea Militara de Apel, completul de judecata este format din 3 judecatori.”

3.Dupa articolul 31 se introduce un articol nou, art. 311, cu urmatorul cuprins:

„Art. 31/1 - Procedura de judecata in camera preliminara se desfasoara de un judecator din completul prevazut la litera a) a alineatului (1) al articolului 31."

4.La articolul 54, dupa alineatul (1/1) se introduce un nou alineat, alin.(1/2), cu urmatorul cuprins:

"(1/2) Contestatiile impotriva incheierilor pronuntate in cursul judecatii in materie penala in prima instanta de judecatorii si tribunale se solutioneaza in complet format dintr-un judecator.”

ART.2 - Alineatul (1) al articolului 12 din Legea nr. 508/2004 privind infiintarea, organizarea si functionarea in cadrul Ministerului Public a Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.089 din 23 noiembrie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare, va avea urmatorul cuprins:

„(1) Sunt de competenta Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism, indiferent de calitatea persoanei:

a) urmatoarele infractiuni, daca savarsirea lor a intrat in scopul unui grup infractional organizat, prevazut de art. 367 alin. (6) din Codul penal:

-infractiunile prevazute la art. 188, art. 189, art.205, art.207, art.212-215, art. 217, art. 249 - 252, art.307, art. 309, art. 310, art. 311, art. 313 daca valorile falsificate sunt dintre cele prevazute la art. 310 si art. 311, art. 314 - 316, art. 325, art.342 - 347, art. 351, art. 360-366, art. 374 din Codul penal, cu modificarile si completarile ulterioare;

-infractiunile prevazute la art. 228, art. 229, art. 232-237, art. 239-242, art. 244, art. 245 - 248, art. 295 din Codul penal, cu modificarile si completarile ulterioare, daca in cauza, indiferent de numarul infractiunilor concurente, s-a produs o paguba materiala mai mare decat echivalentul in lei a sumei de 500 000 euro;

-infractiunea prevazuta de art. 5 din Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurentei neloiale, cu modificarile si completarile ulterioare;

-infractiunile prevazute de Legea nr. 297/2004 privind piata de capital, cu modificarile si completarile ulterioare;

-infractiunile prevazute de Legea nr.241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, cu modificarile si completarile ulterioare, daca in cauza, indiferent de numarul infractiunilor concurente, s-a produs o paguba materiala mai mare decat echivalentul in Iei a sumei de 500 000 euro;

-infractiunile prevazute de Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al Romaniei, cu modificarile si completarile ulterioare,

-infractiunea prevazuta de art. 155 din Legea nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare;

b)    infractiunea prevazuta la art. 367 din Codul penal, daca in scopul grupului infractional intra vreuna dintre infractiunile prevazute la lit. a);

c)  infractiunile prevazute la art. 209 - 212, art. 215, art. 217, art. 303, art. 325, art. 360 - 366, art. 374, art. 394 - 412 din Codul penal cu modificarile si completarile ulterioare;

d)    infractiunile prevazute de Legea nr. 51/1991 privind siguranta nationala a Romaniei, cu modificarile si completarile ulterioare;

e)  infractiunile prevazute de Legea nr. 111/1996 privind desfasurarea in siguranta, reglementarea, autorizarea si controlul activitatilor nucleare, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;

f)  infractiunile prevazute de Legea nr. 143/2000 privind prevenirea si combaterea traficului si consumului ilicit de droguri, cu modificarile si completarile ulterioare;

g)  infractiunile prevazute de Legea nr. 535/2004 privind prevenirea si combaterea terorismului, cu modificarile si completarile ulterioare;

h)  infractiunile prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 121/2006 privind regimul juridic al precursorilor de droguri, aprobata cu modificari prin Legea nr. 186/2007;

i)          infractiunile prevazute de Legea nr. 194/2011 privind combaterea operatiunilor cu produse susceptibile de a avea efecte psihoactive, altele decat cele prevazute de acte normative in vigoare;

j) infractiunea de spalare a banilor prevazuta de Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, daca banii, bunurile si valorile care au facut obiectul spalarii banilor provin din savarsirea infractiunilor date in competenta Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism;

k) infractiunile care au legatura, potrivit art. 43 din Codul de procedura penala, cu cele prevazute la lit. a) - j)."

ART. 3 - Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 486 din 15 iulie 2010, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si va avea urmatorul cuprins:

1.La articolul 138, dupa alineatul (13) se introduce un alineat nou, alin.(14), cu urmatorul cuprins:

"(14) Metodele speciale de supraveghere sau cercetare se dispun si in cazul in care urmarirea penala este inceputa potrivit art. 305 alin.(1).”

2.Alineatul (12) al articolului 172 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"(12) Dupa finalizarea raportului de constatare, cand organul judiciar apreciaza ca este necesara opinia unui expert sau cand concluziile raportului de constatare sunt contestate, se poate dispune efectuarea unei expertize."

3.Alineatele (1) si (2) ale articolului 206, vor avea urmatorul cuprins:

„(1) Impotriva incheierilor prin care instanta dispune, in prima instanta, asupra masurilor preventive inculpatul si procurorul pot formula contestatie, in termen de 48 de ore de la pronuntare sau, dupa caz, de la comunicare. Contestatia se depune la instanta care a pronuntat incheierea atacata si se inainteaza, impreuna cu dosarul cauzei, instantei ierarhic superioare, in termen de 48 de ore de la inregistrare.

(2) Incheierile prin care Inalta Curte de Casatie si Justitie dispune in prima instanta asupra masurilor preventive pot fi contestate la completul competent de la Inalta Curte de Casatie si Justitie.

4. Articolul 294/1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

„Art. 294/1. Autorizari sau alte conditii prealabile efectuarii in continuare a urmaririi penale fata de o persoana

„Ori de cate ori este necesara o autorizare sau indeplinirea unei alte conditii prealabile pentru a se dispune efectuarea in continuare a urmaririi penale fata de o anumita persoana, parchetul, odata cu sesizarea institutiei competente, inainteaza un referat intocmit de procuror, care va cuprinde date si informatii cu privire la savarsirea unor fapte prevazute de legea penala de catre persoana cu privire la care se solicita autorizarea sau indeplinirea conditiei prealabile.”

5.Alineatele (1) - (3) ale articolului 305 va avea urmatorul cuprins:

(1) Cand actul de sesizare indeplineste conditiile prevazute de lege, organul de urmarire penala dispune inceperea urmaririi penale cu privire la fapta savarsita ori a carei savarsire se pregateste, chiar daca autorul este indicat sau cunoscut.”

(2) Inceperea urmarii penale si respectiv continuarea efectuarii urmaririi penale se dispune prin ordonanta care cuprinde, dupa caz, mentiunile prevazute la art. 286 alin.(2) lit.a) - c) si g).

(3) Atunci cand exista probe din care sa rezulte banuiala rezonabila ca o anumita persoana a savarsit fapta pentru care s-a inceput urmarirea penala si nu exista vreunul dintre cazurile prevazute de art. 16 alin.(1), organul de urmarire penala dispune ca urmarirea penala sa se efectueze in continuare fata de aceasta, care dobandeste calitatea de suspect. Masura dispusa de organul de cercetare penala se supune, in termen de 3 zile, confirmarii procurorului care supravegheaza urmarirea penala, organul de cercetare penala fiind obligat sa prezinte acestuia si dosarul cauzei.”

6. Alineatul (1) al articolului 309 va avea urmatorul cuprins:

„(1) Actiunea penala se pune in miscare de procuror, prin ordonanta, in cursul urmaririi penale, cand acesta constata ca exista probe din care rezulta ca o persoana a savarsit o infractiune si nu exista vreunul dintre cazurile de impiedicare prevazute la art. 16 alin.(1).”

7.Litera b) a alineatului (1) al articolului 314 va avea urmatorul cuprins:

„b) renuntarea la urmarirea penala, cand nu exista interes public pentru continuarea urmaririi penale;”

ART. 4 – Dupa articolul 4 din Legea nr. 187/2012 pentru punerea in aplicare a Legii nr. 286/2009 privind Codul penal publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 757 din 12 noiembrie 2012, cu modificarile si completarile ulterioare, se introduce un articol nou, art.4/1 cu urmatorul cuprins:

„Art. 4/1 (1) In aplicarea dispozitiilor art. 5 din Codul penal, se stabilesc si se aplica, pentru fiecare institutie de drept penal autonoma, dispozitiile mai favorabile din legile penale succesive.

(2) In aplicarea dispozitiilor art. 6 din Codul penal, nu pot fi combinate dispozitiile mai favorabile din legile penale succesive.” 

ART. 5 - Legea nr. 252/2013 privind organizarea si functionarea sistemului de probatiune, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei Partea I nr. 512 din 14 august 2013, se modifica dupa cum urmeaza:

1.La articolul 120, dupa alineatul 3 se introduce un nou alineat, alin.(4), cu urmatorul cuprins:

(4) Pana la intrarea in vigoare a actelor normative subsecvente, emise in executarea prezentei legi si a Legii nr. 253/2013 privind executarea pedepselor, a masurilor educative si a altor masuri neprivative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal, se vor aplica prevederile actelor normative existente, in masura in care nu contravin acestora.”

2.Alineatul (3) al articolului 121 va avea urmatorul cuprins:

“(3) Functiile din cadrul Directiei Nationale de Probatiune se salarizeaza prin asimilare cu functiile si salariile de baza prevazute in anexele Legii-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice, cu modificarile ulterioare, aplicabile categoriei de personal din care fac parte persoanele care ocupa functiile respective.”

ART. 6 - La articolul 188 din Legea nr. 254/2013 privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal publicata in Monitorul Oficial nr. 514 din 14 august 2013, se introduce un alineat nou, alin.(2), cu urmatorul cuprins:

„(2) Pana la intrarea in vigoare a actelor normative subsecvente, emise in executarea prezentei legi, se vor aplica prevederile actelor normative existente, in masura in care nu contravin acesteia, tuturor unitatilor penitenciare, centre educative, centre de detentie, centre de retinere si arestare preventiva, precum si in centrele de arestare preventiva.”

ART. 7 – (1) Legea nr.286/2009 privind Cod penal publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 510 din 24 iulie 2009, cu modificarile si completarile ulterioare, se va republica in Monitorul Oficial al Romaniei Partea I.

(2) Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 486 din 15 iulie 2010, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, se va republica in Monitorul Oficial al Romaniei Partea I, dupa aprobarea acesteia prin lege, dandu-se textelor o noua numerotare.

ART. 8 – Actele normative prevazute la articolele 1, 2, 5 si 6 vor fi republicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dupa publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a legii de adoptare a prezentei ordonante de urgenta, dandu-se textelor o noua numerotare.

 

Comentarii

# ADEVARUL date 2 February 2014 16:50 +1

DOMNULE PRIM MINISTRU,PONTA,INVITATIA LA DIALOG URGENT PE TEMA NOILOR CODURI,SA NE INTELEGEM,A FOST INITIATA DE CATRE DOAMNA STANCIU,PRIN VOCEA DOMNULUI BASESCU,BISERICUTA DE CARE AVETI HABAR,SE PRESUPUNE.ORI SOCIETATEA CIVILA I-A SPUS PA LUI BASESCU,LA REVEDERE SI STANCIU,HAINEALA,MORAR,ACESTI PARAZITI FIXATI INSTITUTIONAL IN ORGANELE VITALE ALE STATULUI RASPUND EXCLUSIV LA COMANDA NEVOILOR CLICII LOR,IMPOTRIVA CAREIA V-AM VOTAT SA LUPTATI,PENTRU NOI.ADICA SA NU MAI IESIM CA IN UCRAINA SA NE BATEM CA  ORBETI,AM ZIS SA-L TRIMITEM PE CROITORASUL CEL VITEAZ DE PONTA SI 80% DIN PARLAMENTARI.CE MAI DORITI?CU EXCROCII SI TERORISTII SE NEGOCIAZA?SA DISCUTAM CE?SI CINE,CA DOAR NU SUNTEM MAGISTRATI SA CLARIFICAM FAPTELE ACTUALEI MAFII JUDICIARE,PENTRU SOCIETATEA CIVILA NU EXISTA NICI O INSTITUTIE CU VALOARE DE INTERFATA,CU EXCEPTIA VOTULUI.SA VOTAM,DACA ASTA DORITI,DAR CUM AZI AVETI TOATE INSTRUMENTELE IN MANA,FOLOSITILE,CA INTR-UN JOC DE STRATEGIE,NU VA SUBSTITUITI NOUA SI PARLAMENTULUI.OK?

# mircea date 2 February 2014 20:22 +3

de ce taman acum si nu din 2013 , dupa ce USL a violat Codurile prin legea aia de punere in aplicare si a mai si mintit pe la UE ca modifica prin OUG in timp util ? csm, diicot,dna, iccj si altii au reclamat respectivele neajunsuri nu  de ieri alaltaieri, ci de anul trecut. Iar Ponta s-a laudat atat in tara cat si in fata UE ca da OUG, ca a inteles obiectiile aduse de organele competente . 

# DUHOVNICUL date 3 February 2014 11:27 +1

Daca s-a dat drumul la condamnarea celor care avizeaza, chiar si numai concultativ, pe cand urmarirea celor care au avizat neconstitutionalele de-a lungul anilor? De la ministri in jos, pana la cei care le-au avizat sau cei care le-au facut, toti trebuie intrebati de cum au facut. Ca doar sunt mari specialisti. MJ e plin de aroganti dinastia, specialisti, ba in civil, ba in penal. Ca ei, nu sunt altii. Ai facut un proiect neconstitutional? Afara...Ai avizat un act neconstitutional? Afara... Cei buni sa ramana, sa li dea salarii si mai bune, sa fie cu adevarat inamovibili...Ceilalti, sa-si justifice salariile de asimilati! Si sa le mai coboare putin nasul, ca sunt multi functionari care fac munca juridica, pentru ca sunt mai capabili si nu pot sta dupa fundul unui asimilat incompetent...

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 23.04.2024 – „Baronul Lamborghini” risca sa fie arestat 30 de zile. Propunere pentru reorganizarea parchetelor (Foto)

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva