18 April 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

STRATEGIA LUI PIVNICERU DE DEGREVARE A INSTANTELOR – Cititi proiectul de lege prin care se vor introduce masuri pentru reducerea numarului de dosare la ICCJ si instantele civile. Noul Cod de procedura civila va fi amanat, partial, pana in 2016, iar noile coduri penal si de procedura penala vor intra in vigoare in 2014

Scris de: Adina A. STANCU - Razvan SAVALIUC | pdf | print

20 September 2012 17:51
Vizualizari: 14487

 

Ministrul Justitiei, Mona Maria Pivniceru (foto) a pregatit un proiect de lege de reformare a Justitiei, in principal prin degrevarea instantelor judecatoresti de marea incarcatura de dosare rezultate ca urmare a litigiilor de munca, a taxelor de inmatriculare auto. O atentie aparte primeste Inalta Curte de Casatie si Justitie, in cazul careia: „Proiectul propune o degrevare a Sectiei penale a Inaltei Curti de Casatie si Justitie printr-o noua reglementare a procedurii stramutarii cauzelor, prin introducerea procedurii admisibilitatii recursului in camera de consiliu, respectiv prin eliminarea unor cazuri de casare, consolidandu-se, totodata, rolul curtii supreme de unificare a practicii judiciare si punandu-se bazele transformarii instantei supreme intr-o instanta de casatie.” De asemenea, s-a stabilit si un program de intrare in vigoare a noilor coduri. Cel de procedura civila va intra in vigoare etapizat, unele masuri fiind amanate pana la 1 ianuarie 2016 pe motiv de lipsa de dotari logistice si de resurse umane, iar noile coduri penal si de procedura penala vor fi amanate pana in februarie 2014.


Prezentam in continuare expunerea de motive a proiectelor lui Pivniceru care vor pleca la Parlament spre adoptare prin lege, proiecte ce vizeaza: Masuri pentru degrevarea instantelor judecatoresti, precum si pentru pregatirea punerii in aplicare a Legii nr.134/2010 privind Codul de procedura civila”, precum si „Finalizarea demersurilor legislative necesare pentru pregatirea intrarii in vigoare a noului Codului penal si a noului Cod de procedura penala”.

Masuri pentru degrevarea instantelor judecatoresti, precum si pentru pregatirea punerii in aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila

I. Masuri legislative pentru degrevarea imediata a instantelor judecatoresti de solutionarea unor categorii de cauze:

I.1. In vederea pregatirii implementarii noului Cod de procedura penala, se analizeaza promovarea unor modificari la actualul Cod de procedura penala, ce au ca scop degrevarea rolului Inaltei Curti de Casatie si Justitie.

Propunerile de modificare a Codului de procedura penala au in vedere situatia fara precedent care se inregistreaza in prezent la Sectia penala a inaltei Curti de Casatie si Justitie, care, cu un numar de 23 de judecatori, trebuie sa faca fata unui volum de activitate ce a vizat, de exemplu, in cursul anului 2011, 7993 de dosare. Media sedintelor de judecata pentru primele 6 luni ale anului 2012 a fost pentru judecatorii acestei sectii care fac parte si din completele de 5 judecatori, de 50-60 de sedinte de judecata insemnand, in medie, o sedinta la 2-3 zile. Acestea in conditiile in care incarcatura pentru sedintele de recursuri ajunge si la 60-70 de dosare per sedinta de judecata, fara a lua in considerare complexitatea dosarelor sau intinderea materialului probator. De asemenea, se impune a fi subliniata complexitatea dosarelor aflate pe rolul Sectiei penale a Inaltei Curti de Casatie si Justitie, existand dosare care au un numar de peste 100 de volume, precum si dosare cu un numar de peste 100 de inculpati. Proiectul propune o degrevare a Sectiei penale a Inaltei Curti de Casatie si Justitie printr-o noua reglementare a procedurii stramutarii cauzelor, prin introducerea procedurii admisibilitatii recursului in camera de consiliu, respectiv prin eliminarea unor cazuri de casare, consolidandu-se, totodata, rolul curtii supreme de unificare a practicii judiciare si punandu-se bazele transformarii instantei supreme intr-o instanta de casatie.

I.2. Interventii legislative asupra unor legi speciale:

Schimbarea competentei teritoriale (la instanta de domiciliu a contravenientului) in materia contraventiilor referitoare la neplata rovinietei.

Avand in vedere ca actualul criteriu legal de stabilire a competentei teritoriale de solutionare a plangerilor contraventionale avand ca obiect plata rovinietei (locul constatarii contraventiei) duce la o aglomerare excesiva a unora dintre instante, in a caror circumscriptie teritoriala se afla camerele de supraveghere a traficului rutier, se propune stabilirea competentei teritoriale de solutionare a plangerilor in functie de domiciliul contravenientului.

Modificarea propusa are ca efect dispersarea acestor cauze la nivel national, operand o echilibrare a incarcaturii instantelor in aceasta materie:

Act normativ: Ordonanta Guvernului nr.15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare si a tarifului de trecere pe reteaua de drumuri nationale din Romania

Modificari legislative in domeniul taxei de inmatriculare, in sensul instituirii unei proceduri administrative de restituire a taxei de poluare, cu consecinta degrevarii instantelor judecatoresti.

Legislatia fluctuanta in materia taxei de prima inmatriculare, infirmata de Curtea de Justitie a Uniunii Europene, a generat un contencios important in fata instantelor romane, una dintre principalele cauze fiind inexistenta unei solutii administrative de restituire a taxei percepute cu incalcarea dreptului Uniunii Europene; pentru concentrarea efortului instantelor asupra aplicarii noilor norme procesual-civile si reducerea incarcarii rolului tribunalelor si al curtilor de apel, se impune degrevarea acestora de un contencios in care solutiile jurisprudentiale sunt unitare, ce poate fi evitat prin folosirea unei proceduri administrative deja utilizata in situatii similare (aplicarea regulilor de procedura fiscala). Procedura privind restituirea sumelor pe cale administrativa poate cuprinde si masuri privind esalonarea platii acestora, potrivit unei metodologii propuse de ministerele cu atributii in domeniu si aprobate de Guvern:

Act normativ: Legea nr.9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule

Modificarea legislatiei in materie electorala in sensul arhivarii buletinelor de vot la alte institutii publice decat instantele, pentru eliberarea spatiilor de depozitare ale acestora din urma, nu numai in vederea aplicarii noilor norme procesual-civile privind organizarea etapelor procesului, ci si pentru solutionarea problemelor spatiilor pentru arhive existente si semnalate si pana la acest moment de catre instantele judecatoresti.

Instituirea noilor mecanisme procedurale reclama spatiu suplimentar atat pentru desfasurarea activitatii de judecata propriu-zise, cat si pentru activitatile auxiliare care se desfasoara la nivelul fiecarei instante. In acest context, necesitatea imperioasa a identificarii de solutii practice impune, in primul rand operarea acelor masuri care sa permita folosirea la maximum de catre instante a spatiilor pe care le detin, prin degrevarea de sarcini si atributii care nu tin strict de activitatea de judecata. Una dintre aceste sarcini, stabilite prin legi speciale in materie electorala, este cea de depozitare, in arhivele instantelor, pe o durata de 3 luni, a buletinelor de vot si a altor materiale utilizate in procesul votarii, in toate procesele electorale (alegeri electorale, alegeri parlamentare, prezidentiale, pentru Parlamentul European, referendum). Or, obligativitatea depozitarii acestor materiale, chiar daca exista pentru o perioada determinata, duce la indisponibilizarea unor importante suprafete din sediile instantelor destinate arhivarii propriilor dosare. Aceasta sarcina poate fi realizata si de alte institutii, in al caror obiect de activitate specific intra insasi activitatea de arhivare si care detin, astfel, infrastructura necesara:

Acte normative: Legea nr.67/2004 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale - art. 25 alin. (1) lit. m); Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Presedintelui Romaniei - art. 70 alin. (1); Legea nr. 35/2008 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului si pentru modificarea si completarea Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale, a Legii administratiei publice locale nr. 215/2001 si a Legii nr. 393/2004 privind Statutul alesilor locali - art. 20 lit. g); Legea nr. 33/2007 privind organizarea si desfasurarea alegerilor pentru Parlamentul European - art. 143 alin. (1) lit. g) si art. 147 alin. (1) lit. g).

II. Masuri legislative pentru punerea in aplicare a NCPC

II.1 Cu referire la masurile de ordin legislativ necesare punerii in aplicare etapizate a NCPC, prezentam mai jos unele propuneri de norme privind amanarea intrarii in vigoare a dispozitiilor acestui cod privitoare la desfasurarea cercetarii procesului/dezbaterea fondului in camera de consiliu (potrivit reglementarilor exprese din cadrul noului Cod de procedura civila - in principal, dispozitiile art.244).

Astfel, in scopul aplicarii in conditii optime a noului sistem procesual civil, prin proiect se propune, ca masura legislativa aplicabila tranzitoriu, amanarea, pana la data de 1 ianuarie 2016, in considerarea lipsei unei infrastructuri adecvate, a intrarii in vigoare a dispozitiilor noului Cod de procedura civila privitoare la cercetarea procesului si, dupa caz, dezbaterea fondului in camera de consiliu (potrivit reglementarilor exprese din cadrul noului Cod de procedura civila - in principal, dispozitiile art.244).

In procesele pornite incepand cu data de 1 februarie 2013 si pana la data de 1 ianuarie 2016, cercetarea procesului si, dupa caz, dezbaterea fondului urmeaza a se desfasura in sedinta publica.

In plus, pentru asigurarea finalitatii normelor mai sus propuse, ar fi necesara si includerea unor dispozitii privind indatorirea Guvernului, a Ministerului Finantelor Publice, a Ministerului Justitiei, precum si a ordonatorilor secundari si tertiari de credite din sistemul justitiei civile de a efectua demersurile necesare pentru asigurarea spatiilor necesare.

II.2. Interventii legislative care sa stabileasca, cu caracter tranzitoriu, obligativitatea desfasurarii procedurii scrise in caile de atac de catre instanta de control judiciar. Aceasta intrucat, datorita faptului ca, potrivit noii reglementari, instantele trebuie sa gestioneze si cauzele in care a fost declarat apel sau recurs impotriva hotararilor proprii, se estimeaza o crestere a incarcaturii asupra judecatorilor, respectiv a grefierilor.

In perioada imediat urmatoare intrarii in vigoare a noului Cod de procedura civila, instantele de fond vor judeca dosarele aflate deja pe rol, concomitent cu procedura scrisa si cercetarea judecatoreasca desfasurata in camera de consiliu si vor realiza totodata si procedura scrisa in caile de atac. Efectuarea concomitenta a acestor activitati se estimeaza a afecta principiul accelerarii solutionarii cauzelor, avut in vedere de Noul Cod de procedura civila.

Pornind de la premisa ca procesele desfasurate in temeiul actualului Cod de procedura civila se vor finaliza intr-o perioada de maxim 3 ani de la data intrarii in vigoare a acestuia, pentru aceasta perioada se propune aplicarea unor norme tranzitorii privind pregatirea dosarului de apel sau, dupa caz, de recurs, de catre instanta de control judiciar.

II.3. De asemenea, se propune ca, in perioada 1 februarie 2013 – 31 decembrie 2015, hotararile pronuntate asupra cererilor evaluabile in bani in valoare de pana la 1.000.000 lei inclusiv sa nu fie susceptibile de a fi atacate cu recurs, iar de la data de 1 ianuarie 2016 sa se revina la pragul valoric de 500.000 lei inclusiv, consacrat de noul cod.

II.4. Tinand seama de numarul insuficient de personal al inaltei Curti de Casatie si Justitie, se are in vedere degrevarea temporara a activitatii acestei instante – care, in sistemul noului Cod de procedura civila, dobandeste competente noi, cum ar fi procedura hotararii prealabile –, precum si observarea impactului normelor de competenta instituite prin noul cod asupra activitatii acestei instante. in acest scop, poate fi avuta in vedere amendarea temporara (intre datele de 1 februarie 2013 si 31 decembrie 2015) a dispozitiilor privind compunerea completului care va judeca sesizarea inaltei Curti de Casatie si Justitie in vederea pronuntarii unei hotarari prealabile pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, in sensul reducerii numarului membrilor acestui complet de la 13 la 9.

II.5. Stabilirea expresa a competentei de solutionare in prima instanta a conflictelor individuale de munca de catre tribunale, masura de natura a evita interpretarea potrivit careia, in contextul NCPC competenta materiala pentru litigiile de munca ar fi determinata potrivit criteriului valoric prevazut ca si criteriu general pentru cauzele civile:

Act normativ: Legea nr. 53/2003–Codul muncii – modificarea art. 269 alin. (1) si art. 274”

Finalizarea demersurilor legislative necesare pentru pregatirea intrarii in vigoare a noului Codului penal si a noului Cod de procedura penala

1. Finalizarea, in cursul anului 2012, a dezbaterilor parlamentare cu privire la Legea de punere in aplicare a Codului penal si pentru modificarea si completarea unor acte normative care cuprind dispozitii penale – aflat in dezbaterea comisiei juridice a Camerei Deputatilor - camera decizionala,

2. Finalizarea si transmiterea la Parlament, pana la sfarsitul anului 2012, a urmatoarelor 4 proiecte de lege:

a. proiectul de lege pentru punerea in aplicare a Codului de procedura penala si pentru modificarea si completarea unor acte normative care cuprind dispozitii procesual penale

b. proiectul de Lege privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal

C. proiectul de lege privind executarea pedepselor, masurilor educative si a altor masuri dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal, neprivative de libertate

d. Proiectul de Lege privind organizarea si functionarea sistemului de probatiune

3. Sustinerea in Parlament si adoptarea de catre acesta, pana la sfarsitul lunii iunie 2013, a proiectelor de lege prevazute la pct.2

4. Pregatirea sistemului judiciar, dar si a celorlalte categorii profesionale care contribuie la punerea in aplicare a dispozitiilor penale, procesual-penale si executional penale, in perioada iulie 2013-1 februarie 2014 cu privire la intreg pachetul de acte normative ce vizeaza reforma in materie penala.

5. Intrarea in vigoare la 1 februarie 2014 a urmatoarelor acte normative:

a. noul Cod penal,

b. noul Cod de procedura penala,

c. Legea de punere in aplicare a Codului penal si pentru modificarea si completarea unor acte normative care cuprind dispozitii penale

d. Legea pentru punerea in aplicare a Codului de procedura penala si pentru modificarea si completarea unor acte normative care cuprind dispozitii procesual penale

e. Legea privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal

f. Legea privind executarea pedepselor, masurilor educative si a altor masuri dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal, neprivative de libertate

g. Legea privind organizarea si functionarea sistemului de probatiune”

 

Comentarii

# KGB date 20 September 2012 18:00 +11

se pune pe treabă rusoaica! bravo ei!

# Av. Catalin Racaceanu date 20 September 2012 20:22 +7

  Vedeti ce infractiuni privitoare la stat nu mai sunt incriminate in noul CP si s-ar putea sa aveti un motiv pt amanarea intrarii lui in vigoare

# JURYST date 20 September 2012 18:36 +2

BRAVOl Lungeste-mi Doamne zilele. Noi juristii din domeniul privat(avocati, cons. jurid. ex. jud. notari) ne pregatim pe banii nostri de fiecare data cand se schimba legile, cumparand legislatia, inclusiv proiectele(C.P.; C.P.P. NCPC) ni le insusim, le invatam sa nu fim luati prin surprindere iar cum se schimba cate un ministru sau secretar de stat si i se scoala cate o idee schimba iar legislatia si o luam de la capat. Asa ne mai aliniem la U.E cred ca intr-o suta de ani dar daca acestia stau pe loc. Vai mama noastra. Ce securitate si siguranta juridica mai avem noi in situatia asta. Daca in alte domenii s-ar schimba regulile asa repede cum se schmba la noi la juristi pamantul ar fi fost intors pe dos

# SILE CAMATARU date 21 September 2012 10:31 +3

I-ATI UN LAPTOP SI FA O CHETA LA UN ABONAMENT LEGISLATIV IN FORMAT DIGITAL PE CARE-L IMPARTITI CATE 10-20 COLEGI .

# cosmin date 21 September 2012 11:12 -1

chiar voi va plangeti mai fratilor? daca nu ai bani iti dau eu mai domnule,avocat,jurist s-au ce esti dumneata,stai linistit ca banii se intorc inzecit la voi.ce tupeu,ce nesimtire.

# Codul de procedura civila, o mare tampenie date 20 September 2012 19:38 +19

Codul de pr.civila este un atentat la drepturile cetateanului. Ati calcat in picioare ACCESUL LA JUSTITIE cu aceasta lege. Ati mutat toate cauzele care ii privesc pe oameni saraci, simpli, la Tribunale si i-ati vaduvit pe oameni de posibilitatea pe care o aveau sa se duca la Judecatoria din orasul lor. Credeti ca au bani de deplasari in resedinta de judet sau bani sa isi trimita avocatii??? Ce fel de minte stramba ati avut cand ati gandit aceste solutii anticetatenesti? V-ati uitat in alte tari civilizate? Va pasa de cetateni? Dosarele de munca si pensii sunt in toate tarile normale la instanta cea mai de jos pt ca oamenii din aceste dosare nu au bani de calatorii la tribunale. De ce nu va duce mintea decat la solutii legislative tampite?

# minimax date 20 September 2012 20:05 +22

Nu acuza magistratii pentru Noul CPC! Adreseaza injuraturile tale Parlamentului si initiatorului legisativ, Mininsterul Justitiei, prin persoana marelui dobitoc si avocat Predoiu!

# Istratie date 20 September 2012 20:37 +14

Daca la I.C.C.J. adevarul iese, intotdeauna, la iveala in patru cazuri... din sapte, performanta e posibila (si) datorita aglomerarii inadmisibile a instantei. Doamna, de veti reusi, o sa binemeritati de la Patrie. Ma tem, insa, ca ati inceput lupta cu Infernul. Daca "politica" ar fi vrut, reforma justitiei, un lucru de altminteri simplu, o facea din anul 1990.Nu se doreste acest lucru si, veti incasa cele mai sinistre lovituri de la "turcul din interior",cozile de topor sistemului ljudiciar. Cu Dumnezeu inainte, Doamna!

# Gabi date 21 September 2012 08:00 +3

Dl. Savaliuc, fiti mai atent la titlurile articolelor de pe LUJU! Din proiectul legii NU rezulta ca se amana intrarea in vigoare a NCPC ci doar a catorva dispozitii ale acestui cod! El va intra in vigoare in feb. 2013. Se amana doar intrarea in vigoare a anumitor dispozitii ale acestui cod (pct. 1 - 4 din Proiect). 

# Catalin date 21 September 2012 08:46 +3

Doamne, ce brambureala in tara asta. Ba intra, ba nu intra, ba intra partial, ba se mai modifica, etc. Cum dreaqu ca acolo sus ajung numai tampiti? Le-o da ceva sa bea dupa ce depun juramantul?

# emi date 21 September 2012 11:06 +4

Nu ne mai vindecam!? Un act normativ publicat in monitor din anul 2009 si nu intra in vigoare nici dupa 4 ani!!! Nu inteleg cum mai functioneaza un sistem ,un minister si toate celelalte institutii ale statului care sunt raspunzatoare in acest context? Cum am mai putea sa ne alaturam celorlalte state europene?

# Ion date 21 September 2012 17:22 -1

Incredibil! Aceste coduri atat de importante si de trambitate ca sunt necesare, sa intre in vigoare dupa 5 ani? Pana atunci, n-o sa mai fie de nicio actualitate! Ne aliniem la legislatia europeana dupa atatia ani? 

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 17.04.2024 – Inculpat de DNA, abandonat de PNL

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva