28 March 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

DEZBATERE PE LEGEA INSOLVENTEI – Ministerul Justitiei a publicat proiectul privind Legea pre-insolventei si insolventei. Obiectivele noii legi sunt asigurarea echilibrului intereselor creditorilor si debitorului in procedura si eficientizarea procedurii, care sa conduca la reducerea duratei procedurii si la cresterea gradului de recuperare a creantelor (Documente)

Scris de: E.D. | pdf | print

3 September 2013 17:05
Vizualizari: 15909

 

Ministerul Justitiei a lansat in dezbatere publica proiectul noii Legii a insolventei si pre-insolventei, care propune o viziune integratoare in sensul asigurarii echilibrului intereselor in concurs si a eficientizarii procedurii. Proiectul lansat in dezbatere de Ministerul Justitiei, condus de ministrul Robert Cazanciuc (foto), include intr-un singur corpus normativ legislatia generala, aplicabila tuturor operatorilor economici, legislatia speciala, incidenta institutiilor de credit si societatilor de asigurare si re-asigurare, reglementarea insolventei grupurilor de societati, reglementarea insolventei transfrontaliere, dar si reglementarea instrumentelor de prevenire a insolventei - mandatul ad-hoc si concordatul preventiv. Toate aceste modificari in cuprinsul Legii insolventei vizeaza reducerea procedurii si cresterea gradului de recuperare a creantelor, dupa ce un Raport al Bancii Mondiale de evaluare a sistemelor de insolventa si de protectie a drepturilor creditorilor – ROSC 2012 a aratat ca procedura insolventei este indelungata, costisitoare si cu efect de depreciere a valorii activelor debitorului.


In expunerea de motive publicata de Ministerul Justitiei se precizeaza ca solutiile din noul proiect al Legii insolventei si pre-insolventei, lansat in dezbatere publica, au scopul de a realiza un echilibru in concursul intereselor debitorului si creditorilor, si de a eficientiza procedura, in asa fel incat sa se reduca durata procedurii si sa creasca gradul de recuperare a creantelor.

Obiectivul I - Asigurarea echilibrului intereselor in concurs

Astfel, in primul sens, cel al asigurarii echilibrului intereselor in concurs:

-Se egalizeaza regimul deschiderii procedurii in cazul concursului dintre cererea debitorului si a creditorilor, la 10 zile de la depunerea cererii debitorului. Potrivit proiectului, daca exista o cerere a debitorului la momentul depunerii cererilor creditorilor, acestea din urma se inregistreaza direct in dosarul constituit pentru cererea debitorului, care va fi judecata in termen de 10 zile, in procedura necontencioasa. In cazul admiterii cererii debitorului, cererile creditorilor se vor califica drept declaratii de creanta, iar in cazul respingerii sale, se vor solutiona cererile creditorilor. In cazul in care debitorul formuleaza o cerere de deschidere a procedurii ulterior inregistrarii unor astfel de cereri de catre unul sau mai multi creditori, se solutioneaza cererea debitorului in procedura necontencioasa, prin aceeasi incheiere judecatorul dispunand conexarea cererilor creditorilor, care in cazul deschiderii procedurii devin declaratii de creanta, iar daca se respinge cererea debitorului se vor solutiona cererile creditorilor.

-Daca in forma actuala a legii, era impusa o valoare-prag pentru formularea unei cereri de deschidere a procedurii doar pentru creditor, prin proiect se propune instituirea unei valori-prag si pentru debitor, aceeasi cu cea stabilita pentru creditor, respectiv 40.000 lei.

-Se introduce ideea acordarii unui termen pentru plata creantei creditorului declansator - pana la ramanerea in pronuntare asupra cererii de deschidere a procedurii formulate de creditor.

-Pentru a imbunatati sansele de reorganizare – in avantajul atat al debitorului cat si al creditorului - se propune introducerea unei super-prioritati pentru finantarile acordate in timpul procedurii, inclusiv in perioada de observatie. Aceste finantari se vor garanta, in principal, prin afectarea unor bunuri sau drepturi care nu formeaza obiectul unor cauze de preferinta, iar in subsidiar, daca nu exista astfel de bunuri sau drepturi disponibile, cu acordul creditorilor beneficiari ai respectivelor cauze de preferinta. In ipoteza in care acordul acestor creditori nu va fi obtinut, prioritatea la restituire instituita de acest alineat va diminua regimul de indestulare al creditorilor beneficiari ai cauzelor de preferinta, proportional, prin raportare la intreaga valoare a bunurilor sau drepturilor care formeaza obiectul acestor cauze de preferinta.

-Pentru evitarea aprobarii unor planuri de organizare sustinute de un numar mic de creditori (situatie posibila actualmente – astfel, prin „manipularea” grupelor de vot poate fi aprobat, actualmente, un plan fara corespondent in valoarea creantelor), se introduce un criteriu suplimentar pentru aprobarea planului, respectiv 30% din total masa credala.

Obiectivul II – Eficientizarea procedurii

In realizarea celui de-al doilea obiectiv, eficientizarea procedurii, semnalam doar cateva dintre propunerile proiectului:

-Actiunile incidentale (fond si apel) se judeca in conformitate dispozitiile noului Cod de procedura civila cu privire la judecata in prima instanta, cu mentiunea ca termenul pentru depunerea intampinarii este de maxim 10 zile de la comunicare, raspunsul la intampinare nu este obligatoriu, iar judecatorul sindic fixeaza, prin rezolutie, in termen de maxim 3 zile de la data depunerii intampinarii, primul termen de judecata, care va fi de cel mult 30 de zile de la data rezolutiei.

-Se inlocuieste termenul de continuare a procedurii cu un termen administrativ de control, care ii va permite judecatorului sindic sa gestioneze mai eficient dosarul de insolventa, nefiind necesara organizarea unor sedinte publice de judecata daca nu exista cereri in procedura contencioasa sau necontencioasa, dar facand posibila dispunerea de masuri in sarcina administratorului judiciar/lichidatorului judiciar;

-Se introduce posibilitatea judecatorului sindic de a debloca anumite situatii, atunci cand creditorii nu sunt activi in procedura: daca nu se poate lua o hotarare in adunarea sau comitetul creditorilor, administratorul judiciar/lichidatorul judiciar poate sesiza instanta in vederea pronuntarii unei hotarari;

-Se prevede expres obligatia judecatorului sindic de a se pronunta asupra viabilitatii planului de reorganizare, propus de debitor sau creditori si aprobat de adunarea creditorilor;

-Se propune eficientizarea activitatii comitetului creditorilor, intrunirile acestuia urmand a avea loc ori de cate ori este cazul ( nu neaparat lunar, ca in legea actuala), iar votul se poate exprima prin orice mijloace care asigura transmiterea textului si confirmarea primirii acestuia, nemaifiind astfel obligatorie prezenta fizica.

-Se elimina posibilitatea contestarii hotararilor comitetului creditorilor la adunarea creditorilor, dat fiind ca hotararea astfel data de adunare se poate contesta la judecatorul sindic.

-Se introduc prevederi exprese cu privire la tratamentul contractelor de leasing si a creantelor provenite din contracte de leasing.

-Pentru asigurarea protectiei creditorilor si transparentei procedurii, vanzarea activelor se va efectua potrivit unui regulament de vanzare, aprobat de creditori.

MJ: “Proiectul va avea un impact pozitiv asupra mediului de afaceri”

Ministerul Justitiei precizeaza in expunerea de motive ca noul proiect al Legii insolventei va avea un impact pozitiv, atat din punct de vedere macroeconomic, cat si asupra mediului de afaceri.

Odata cu intrarea in vigoare a nouii Legi a insolventei, anumite acte normative aflate in vigoare vor fi modificate sau aborgate. Este vorba despre :

-Legea nr.85/2006 privind procedura insolventei,

-Legea nr.381/2009 privind introducerea concordatului preventiv si a mandatului ad-hoc,

-Ordonanta Guvernului nr.10/2004 privind falimentul institutiilor de credit,

-Capitolul III si IV, „Procedura falimentului societatilor de asigurare/reasigurare”, din Legea nr.503/2004 privind redresarea financiara, falimentul, dizolvarea si lichidarea voluntara in activitatea de asigurari.

-Legea nr. 637/2002 privind reglementarea raporturilor de drept international privat in domeniul insolventei, publicata in Monitorul Oficial nr. 931 din 19 decembrie 2002, cu modificarile si completarile ulterioare.

*Cititi aici proiectul de lege lansat in dezbatere de Ministerul Justitiei

*Cititi aici expunerea de motive privind proiectul de lege al pre-insolventei si insolventei

Comentarii

# visu date 3 September 2013 18:07 0

Atata vreme cat nu se specifica si nu se aplica faptul ca executarea silita nu se suspenda din cauza falimentului tot prosti ramanem si ne-nvartim in jurul cozii, cu legi peste legi, cu care sa se dea prostii in interpretari marete!

# copil ucis de caini date 3 September 2013 19:12 +2

Romania 2013! Un copil de 4 ani este sfartecat de cainii vagabonzi. In Romania 2013! Saracia asta de tara este guvernata? De cine? Rusine guvernului romn care nu a fost in stare sa adopte o legislatie pt. protectia vietii umane, nu a cainilor vagabonzi, pentru care militeaza toate proastele satului frustrate ca nu sunt capabile de altceva.

# obiectiva date 3 September 2013 19:28 +2

Romania 2013 ! ACEL CAINE avea alocata prin ONG uri,  400 de lei LUNAR, de la BUGETUL DE STAT,  pentru hrana....un COPIL are 42 de lei alocatie !!!!  asa ca, ....undeva, cineva, candva....ASTA ESTE POLITICA DE STAT....sa ne bage in pamant !

# Nicu date 3 September 2013 21:16 +3

Domnul din poza pare desprins din pelicula \"O floare si doi gradinari\"... Neinspirata rău alegerea dansului !

# obiectiva date 4 September 2013 01:05 +1

nuuu, din planeta maimutelor...cand il vad pe botos intru in panica !! 

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 27.03.2024 – Oamenii s-au dus peste „Baronul Lamborghini” (Video)

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva