19 April 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

SOMATIE PENTRU GUVERN SI PARLAMENT – Clubul de Presa denunta proiectul de regulament UE menit sa creeze Comitetul European pentru Servicii Mass Media: „Comitetul va emite normele dupa care sa se reglementeze, cenzureze si sanctioneze actul jurnalistic, in toate statele membre, dupa criterii subiective, care contravin dreptului la libertatea de exprimare garantata de CEDO... In prezent, CNA functioneaza neconstitutional, cu membri numiti politic, unii fara pregatire in domeniul mass-media”

Scris de: Valentin BUSUIOC | pdf | print

26 May 2023 14:51
Vizualizari: 3239

Clubul de Presa – fondat de jurnalistul Sorin Rosca Stanescu (foto) – a dat publicitatii vineri, 26 mai 2023, un comunicat de presa in care solicita ca atat Guvernul, cat si Parlamentul Romaniei sa se opuna proiectului de regulament european menit sa creeze o noua politie a presei.



Este vorba despre Comitetul European pentru Servicii Mass Media, care va emite normele dupa care va fi cenzurat actul jurnalistic in toate statele-membre UE, dupa criterii subiective. Or, asa ceva contravine grav libertatii de exprimare garantate de catre Conventia Europeana a Drepturilor Omului, subliniaza Clubul de Presa. Asociatia profesionala atrage atentia ca in Romania exista deja o politie a presei: Consiliul National al Audiovizualului, care functioneaza neconstitutional.


Iata comunicatul Clubului de Presa:


Clubul de Presa solicita Parlamentului si Guvernului Romaniei sa se opuna prin toate mijloacele adoptarii 'Propunerii de Regulament al Parlamentului European si al Consiliului de stabilire a unui cadru comun pentru serviciile mass media in cadrul pietei interne (Legea europeana privind libertatea mass-media) si de modificare a Directivei 2010/13/UE' inregistrate la Bruxelles la 16.9.2022, COM (2022) 457 final, COD 2022/0277.

Propunerea de regulament reprezinta un angajament politic al presedintei Ursula von der Leyen si prevede, sub pretextul asigurarii unei protectii acordate mass media si consumatorilor de servicii media, instituirea la nivel central european a Comitetului European pentru Servicii Mass Media, format din reprezentanti numiti de Comisia Europeana, precum si din reprezentanti numiti de catre autoritatile de reglementare din fiecare stat membru UE – cu rol de 'autoritati independente in domeniul mass media' – care sa emita normele dupa care sa se reglementeze, cenzureze si sanctioneze activitatea mass-media / actul jurnalistic, in toate statele membre, dupa criterii subiective, care contravin dreptului la libertatea de exprimare garantata de art. 10.1 al Conventiei Europene a Drepturilor Omului (CEDO), articol care interzice orice amestec al autoritatilor publice in exercitarea acestui drept fundamental.

Cu privire la rolul Comitetului si al organismelor nationale de reglementare, in expunerea de motive a proiectului de Regulament se arata: 'Rolul autoritatilor de reglementare in domeniul mass-mediei este, de asemenea, esential pentru protectia impotriva furnizorilor necinstiti de servicii mass-media, inclusiv a celor care sunt controlati de stat, fie din punct de vedere financiar, fie din punct de vedere editorial de anumite tari terte, care pot aduce atingere sau pot prezenta riscuri de a aduce atingere securitatii publice si apararii. (…) Va oferi o protectie eficace utilizatorilor serviciilor mass-media impotriva continutului ilegal si daunator, inclusiv online'.

In art. 7 din proiect, se prevede ca: 'Statele membre se asigura ca () autoritatile sau organismele nationale de reglementare dispun de competente adecvate de investigare in ceea ce priveste conduita persoanelor fizice sau juridice care intra sub incidenta capitolului III – Cadrul pentru cooperarea in materie de reglementare si o piata interna functionala pentru serviciile mass-media'.

In art. 20: 'Orice furnizor de servicii mass-media care face obiectul unei masuri administrative sau de reglementare mentionate la alineatul (1) si care il priveste in mod individual si direct are dreptul de a introduce o cale de atac impotriva masurii respective in fata unui organism de apel'.

Continutul propunerii de regulament releva in ansamblul sau o delegare legislativa catre persoane fizice din cadrul unor autoritati nationale de reglementare, care nu sunt nominalizate (probabil in cazul Romaniei se intentioneaza a fi desemnat un reprezentant din cadrul CNA sau din Ministerul Digitalizarii, minister care a inregistrat deja o tentativa de a se erija in politie a internetului, printr-un proiect de hotarare de guvern sanctionat de societatea civila) sa participe atat la procesul de reglementare / sanctionare a pietei media, cat si la cel de investigare si sanctionare a furnizorilor de media. Un dublu rol, cu efectul eludarii unicei autoritati legiuitoare a tarii – Parlamentul –, prin crearea unei instante extraordinare care, pe de o parte, isi voteaza in Comitet propriul cadru legislativ-punitiv, iar pe de cealalta il aplica, cu efecte descurajante pentru libertatea de exprimare si care pot genera grave abuzuri, cu atat mai mult cu cat sanctiunile pot fi luate de persoane a caror criterii de numire exced oricarui cadru democratic, numirea acestora putand fi facuta arbitrar, in afara oricarui cadru legal.

Aratam, spre exemplu, ca in prezent, CNA, care este autoritate de reglementare in Romania in domeniul audio-vizualului, functioneaza neconstitutional, cu membri numiti politic, unii fara nicio pregatire in domeniul mass-media, dar care aplica sanctiuni pecuniare prin decizii care stabilesc amenzi furnizorilor de servicii mass-media care trebuie achitate imediat, intrucat contestatia la instanta de judecata nu suspenda de drept sanctiunile aplicate, cum este cazul amenzilor date de Politie, Jandarmerie sau alte institutii ale statului. In cazul CNA, tendintele abuzive ale acestei institutii sunt vadite: desi CNA nu are abilitatea legala sa reglementeze mediul on-line, ci doar pe cel audio-vizual, recent aceasta institutie, in baza unei reclamatii, si-a arogat dreptul de a chema la audieri publicatia on-line Activenews pentru a da explicatii despre un articol scris, postand investigatia pe ordinea de zi a institutiei.

Fata de cele semnalate, Clubul de Presa cere insistent tuturor autoritatilor romane competente sa impiedice infiintarea la nivel guvernamental a unui organism de reglementare a presei, in baza propunerilor de regulament fortate de functionari politici de la Bruxelles, pe teme care exced dreptului la libertatea de exprimare, nepuse in dezbatere publica, nediscutate cu organismele mass-media nationale, prin metode care incalca art. 10.1 din CEDO privitoare la interzicerea oricarui amestec al autoritatilor publice in libertatea de exprimare si in lipsa unui cadru legal legiferat de Parlamentul Romaniei – unica autoritate legiuitoare a tarii.

Comentarii

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 18.04.2024 – Pensionare la Inalta Curte

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva