28 March 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

ANCHETA EUROPEANA LA CFR MARFA - Comisia Europeana a deschis o investigatie in cazul CFR Marfa, pentru favorizarea companiei de stat, in dauna concurentei private, prin acordarea de ajutoare de stat. Comisarul Margrethe Vestager: “Trebuie sa verificam daca un investitor privat ar fi actionat in acelasi mod in care au actionat aici autoritatile de stat, iar daca nu, sa analizam daca aceste masuri sunt compatibile cu reglementarile UE cu privire la ajutoarele de stat”

Scris de: L.J. | pdf | print

20 December 2017 18:37
Vizualizari: 6224

Comisia Europeana anunta pe siteul sau oficial (http://europa.eu/rapid/press-release_IP-17-5345_en.htm) ca a deschis o ampla investigatie pentru a stabili daca anularea datoriilor CFR Marfa de catre statul roman si necolectarea datoriilor de la acest operator a plasat compania intr-o pozitie de avantaj incorect, incalcand regulile Uniunii Europene cu privire la ajutorul de stat – (vezi facsimil)


Comisarul Margrethe Vestager (foto) insarcinata cu politicile referitoare la concurenta, a declarat: “Piata de transport de marfuri pe calea ferata este o componenta esentiala a legaturilor de transport in orice economie. CFR Marfa este operatorul pe aceasta piata in Romania si a beneficiat de anularea datoriilor publice si de necolectarea datoriilor din partea creditorilor de stat. Trebuie sa verificam daca un investitor privat ar fi actionat in acelasi mod in care au actionat aici autoritatile de stat, iar daca nu, sa analizam daca aceste masuri sunt compatibile cu reglementarile UE cu privire la ajutoarele de stat.

CFR Marfa este furnizor de servicii de transport marfa pe calea ferata din Romania, compania avand capital integral de catre stat. Compania s-a confruntat in ultimii cu dificultati economice. Are datorii mari, in principal fata de companiile de asigurare sociala, fata de administratia fiscala, precum si fata de administratorul infrastructurii de cale ferata din Romania – CFR Infrastructura, care este tot o companie detinuta de stat.

Spre deosebire de transportul de pasageri pe cale ferata, transportul de marfuri pe cale ferata este foarte competitiv si cuprinde numerosi operatori privati, din care unii au dobandit o cota de piata considerabila in urma liberalizarii pietei in 2007. In martie 2017, Asociatia Operatorilor Romani de Transport de Marfuri pe Calea Ferata a initiat o plangere oficiala la Comisia Europeana, reclamand ca CFR Marfa a primit ajutoare de stat cu incalcarea regulilor Uniunii Europene.

Investigatia Comisiei Europene va viza:

- o serie de masuri de sprijin de stat in favoarea CFR Marfa cu privire la conversia creantelor in actiuni, in valoare de 1.669 milioane RON (aproximativ 360 milioane

euro) acordate in anul 2013;

- necolectarea datoriilor la bugetele de asigurari sociale si a impozitelor datorate de CFR Marfa cel putin din anul 2010, precum si a datoriilor catre CFR Infrastructura;

In cazul in care Comisia va concluziona ca CFR Marfa a primit ajutor de stat, va analiza in continuare daca acest ajutor este compatibil cu reglementarile UE prin care sunt autorizate anumite categorii de ajutoare. CFR Marfa este o companie care se confrunta cu dificultati financiare din anul 2009. Reglementarile UE cu privire la ajutoarele de stat permit o interventie a statului pentru o companie aflata in dificultate financiara numai in anumite conditii, fiind necesar, in special, ca respectiva companie sa fie supusa unui plan de restructurare solid, care sa asigure revenirea ei la o viabilitate pe termen lung si ca firma sa contribuie la costul restructurarii.

In prezent, Comisia va investiga daca ingrijorarile sale initiale se confirma sau nu. Deschiderea unei investigatii sa partilor interesate oportunitatea de a depune comentarii. Nu judeca dinainte rezultatul investigatiei.

Date de fond

CFR Marfa s-a constituit ca societate pe actiuni la 1 octombrie 1998, in urma reorganizarii operatorului roman istoric al cailor ferate – Societatea Nationala Caile Ferate Romane (SN CFR). CFR Marfa furnizeaza servicii de transport de marfa pe calea ferata, printre altele, pentru productia interna de carbune, ciment, produse chimice, grane si ulei, lemn, sare si metale. Sub incidenta reglementarilor UE cu privire la ajutoarele de stat, interventiile de stat in favoarea companiilor pot fi considerate libere de ajutoare de stat atunci cand sunt facute in conditii pe care le-ar fi acceptat un operator privat in conditiile pieteti (principiul MEIP – principiul investitorului in economia de piata). Daca acest principiu nu este respectat, interventiile de stat implica ajutor de stat in sensul Articolului 107 din Tratatul cu privire la functionarea Uniunii Europene, deoarece confera beneficiarului un avantaj economic pe care competitorii acestuia nu il au.

O versiune neconfidentiala a acestei decizii va fi pusa la dispozitie in cauza cu nr. SA.43549 din Registrul Ajutoarelor de Stat (State Aid Register), pe pagina de internet referitoare la concurenta (competition) de indata ce vor fi rezolvate chestiunile legate de confidentialitate. Publicarile de noi decizii cu privire la ajutoarele de stat, pe Internet si in Monitorul Oficial sunt enumerate pe pagina de e-stiri saptamanale cu privire la ajutoarele de stat (State Aid Weekly E-News).

Comentarii

# DODI date 20 December 2017 20:05 +8

Pentru cei cu memoria slabă sau cu carențe la... istorie: Cel care a fost de cele multe ori ministru la transporturi, care a pus pe butuci societatea și i-a învățat pe subalterni cum se fură cu... vagonul, este marele bețiv național hăhăilă. Alte comentarii sunt de prisos.

# Eu date 20 December 2017 22:00 +7

Asta ca să ştiţi exact de câte libertate şi democraţie aveţi parte în UE. Poate iniţia po******ţia din statele UE proiecte legislative? NU! Poate vota direct po******ţia proiecte legislative? NU! Poate sancţiona po******ţia pe cei care iau decizii în numele ei? NU! Poate vota po******ţia membrii Comisiei Europene, organismul care conduce de facto UE? NU! Atunci unde e democraţia? Aţi observat că orice firmă românească care are contracte cu statul este considerată coruptă, dar dacă statul are contracte mult mai babane cu o firmă străină, nu zice nimeni nimic? Pentru că firma străină e investitor, firma românească nu are voie să investească, nici măcar să existe nu are voie! Pentru că România nu trebuie să se dezvolte, capitalul românesc nu trebuie să se formeze şi românii nu trebuie să poată deveni bogaţi prin muncă cinstită, ci doar dacă sunt vânduţi SUA/UE/Israel! Oligarhi lor sunt oligarhii buni. Oligarhii răi sunt ăia care nu sunt pe placul SUA/UE/Israel.

# ?????? date 21 December 2017 20:45 0

Remarcați și că investitorii privați au și ei dreptul să mărească contribuția asociaților la capitalul social al companiilor, să își finanțeze activitățile din vânzarea de acțiuni pe bursă, să facă împrumuturi pentru finanțarea activităților companiilor ?

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 27.03.2024 – Oamenii s-au dus peste „Baronul Lamborghini” (Video)

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva