IPOCRIZIA NEMTEASCA – Germania tine Romaniei lectii de anticoruptie in timp ce ea insasi nu catadicseste sa implementeze recomandarile GRECO. Impotriva Germaniei a fost declansata procedura de neconformitate: “GRECO regreta lipsa continuarii progreselor din partea Bundestagului... GRECO isi exprima dezamagirea legata de absenta oricaror evolutii cand vine vorba despre a le cere parlamentarilor sa-si dezvaluie posibile conflicte dintre interesele lor private” (Raportul)

Marţi, 13 august 2019 16:15 | Scris de Valentin BUSUIOC | pdf | print | email

Cu nemarginit tupeu, Germania – prin vocea ambasadorului de la Bucuresti, Cord-Hinrich Meier-Klodt (foto) – isi permite sa traga de urechi Romania in legatura cu asa-zisa lupta anticoruptie, in timp ce ea insasi nu catadicseste sa transparentizeze veniturile parlamentarilor si chiar ale judecatorilor. Nu o spunem noi, ci Grupul de state impotriva Coruptiei (GRECO, organism al Consilliului Europei) in cel mai recent raport, adoptat pe 21 iunie 2019 si publicat luni, 12 august 2019.


Inainte sa va prezentam principalele idei din raportul GRECO (pe care il gasiti atasat la final, in limba engleza), amintim cum acelasi ambasador german Cord Meier-Klodt s-a napustit in martie 2017 sa laude protestele #rezist impotriva Ordonantei 13, iar in februarie 2019 a mers chiar pana acolo incat sa-si permita a o chema la ordin pe Viorica Dancila, pentru ca premierul roman sa le dea explicatii lui si altor 12 ambasadori in legatura cu asa-zisele ordonante in domeniul justitiei, care n-au mai fost date nici pana-n ziua de azi (click aici pentru a citi).

Revenind la GRECO, trebuie sa spunem ca organismul critica Germania pentru faptul ca nu a impus reguli mai stricte cand vine vorba ca parlamentarii nemti sa-si completeze declaratiile de interese. In ceea ce-i priveste pe judecatori, GRECO saluta faptul ca autoritatile de la Berlin au implementat recomandarile ca magistratii sa-si completeze declaratiile de avere inclusiv cu veniturile primite de pe urma unor publicatii sau a unor evenimente. (Nota bene: in Germania, procurorii nu sunt magistrati, ci simpli functionari publici.) Cu toate acestea, GRECO remarca faptul ca doar Curtea Constitutionala Federala si inca o instanta nemteasca au binevoit sa le impuna efectiv judecatorilor sa publice aceste informatii in declaratiile de avere.

GRECO le-a dat termen autoritatilor de la Berlin data de 30 iunie 2020 ca sa prezinte felul in care s-au conformat recomandarilor.

Redam comunicatul prin care GRECO anunta publicarea raportului:

Germania: progresul insuficient in limitarea coruptiei conduce la procedura de neconformitate

In cel mai recent raport legat de prevenirea coruptiei in randurile parlamentarilor, judecatorilor si procurorilor din Germania, GRECO constata un 'nivel general foarte scazut de conformitate' cu recomandarile din 2015. Aceasta realizare 'per ansamblu nesatisfacatoare' a determinat GRECO sa-i aplice Germaniei o procedura de neconformitate, ceea ce inseamna ca delegatia germana trebuie ca nu mai devreme de 30 iunie 2020 sa ofere un raport privind progresele legate de implementarea recomandarilor.

Intr-un raport anterior pe aceeasi tema (adoptat in martie 2017), GRECO a mentionat pasii pozitivi facuti [de Germania] pentru a implementa recomandarile din 2015 cu privire la procurori si judecatori, dar [GRECO] deja observa progresul insuficient legat de parlamentarii federali. Raportul publicat astazi (n.r. luni, 12 august 2019) confirma aceasta lipsa a progresului, nefiind implementata complet pana in prezent niciuna dintre cele patru recomandari legate de prevenirea coruptiei in randurile parlamentarilor.

In special, GRECO regreta lipsa continuarii progreselor din partea Bundestagului (n.r. parlamenul federal german) in ceea ce priveste cresterea transparentei procesului parlamentar (in pofida pasilor facuti chiar de catre guvernul federal pentru imbunatatirea transparentei procesului legislativ), [GRECO] referindu-se la ingrijorari mai vechi legate de neajunsurile privind inregistrarea lobby-istilor si a altor terte parti interesate de influentarea activitatii parlamentarilor germani, precum si cu referire la publicarea tarzie a proiectelor de legi. De asemenea, GRECO isi exprima dezamagirea legata de absenta oricaror evolutii cand vine vorba despre a le cere parlamentarilor sa-si dezvaluie posibile conflicte dintre interesele lor private si orice chestiuni discutate in procedurile parlamentare.

In plus, GRECO observa cu ingrijorare ca parlamentul federal a respins includerea in regimul declaratiilor de interese pe care trebuie sa le completeze parlamentarii a datoriilor si a bunurilor semnificative – precum imobiliarele si actiunile de sub 25% din drepturile de vot intr-o intreprindere. GRECO ia nota de o analiza juridica germana realizata anul trecut, care a stabilit ca recomandarile GRECO chipurile ar incalca articolul 8 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului (privind dreptul la respectarea vietii private si de familie, a domiciliului si a corespondentei), precum si articolul 1 din Protocolul 1 la Conventia EDO (privind dreptul la proprietate). Cu toate acestea, GRECO invoca jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului, considerand ca solicitarile similare privind transparenta sunt o interferenta justificabila asupra dreptului la intimitate. GRECO subliniaza ca alte state membre au gasit 'solutii adecvate' in concordanta cu prevederile constitutionale interne si in deplin acord cu CEDO.

Chiar si in legatura cu actualele cerinte legate de declaratiile de interese, GRECO constata ca nu au fost implementate complet nici recomandarile anterioare pentru ca Germania sa ia masurile adecvate care sa asigure supravegherea si implementarea eficiente ale regulilor in materie de conflicte de interese ale parlamentarilor.

In ceea ce-i priveste pe judecatori, GRECO saluta masurile luate de Curtea Constitutionala Federala care imbunatatesc transparenta veniturilor primite de judecatori de pe urma unor publicatii sau a unor evenimente, precum si masurile luate de o instanta federala pentru a imbunatati monitorizarea activitatilor secundare ale judecatorilor ei. Totusi, cat timp aceste masuri raman limitate la Curtea Constitutionala Federala si la o singura instanta federala, trebuie facute mai multe progrese pentru a spori transparenta si monitorizarea activitatilor secundare ale judecatorilor, in general.

Cand este foarte scazut nivelul de implementare a recomandarilor GRECO din partea unei tari, aceasta poate fi plasata intr-o asa-numita procedura de neconformitate, care contine mai multe stadii. Stadiul final este un comunicat public extraordinar, ceea ce s-a intamplat doar in cazul Belarusului.

In plus fata de Germania, tarile aflate in prezent in procedura de neconformitate sunt Belarus, Ungaria, Luxemburg, Irlanda, Turcia, Romania, Portugalia, Cehia, Danemarca, Franta, Macedonia si Austria.

Cel mai recent raport anual al GRECO indica faptul ca, per ansamblu, implementarea recomandarilor facute de organism a incetinit anul trecut, doar 34% dintre recomandari fiind implementate complet pana la finele anului. Sunt incluse aici si tarile aflate in procedura de neconformitate”.

* Cititi aici raportul GRECO legat de Germania (in limba engleza)

Accesari:5903