KOVESI, ULTIMA PE LISTA – Comisia LIBE din Parlamentul European a inceput audierea candidatiilor pentru sefia Parchetului European. La tragerea la sorti, Kovesi a picat ultima, urmand sa raspunda la 21 de intrebari. Primul a fost procurorul Germaniei. Iata cum se desfasoara audierile din Parlamentul European. Kovesi, zambind in PE: "In activitatea mea de procuror am respectat legea... Ofiterii SRI nu au administrat probe... Procentul de 40% achitari este fals"

Marţi, 26 februarie 2019 17:41 | Scris de E.D. | pdf | print | email

UPDATE - Laura Kovesi a reusit sa obtina cele mai multe voturi in Comisa de Control Bugetar (CONT), strangand 12 voturi, cu un vot mai mult decat candidatul francez (11 voturi), in timp ce procurorul german a luat un singur vot. Votul CONT este consultativ. Urmeaza ca miercuri, 27 februarie 2019, sa voteze si membrii Comisiei LIBE.

Ziua Z pentru Laura Codruta Kovesi! Comisia LIBE din Parlamentul European, condusa de eurodeputatul Claude Moraes, s-a intrunit marti dupa-amiaza, 26 februarie 2019, pentru a-i audia pe cei trei candidati la sefia Parchetului European. Comisia LIBE a procedat astfel la audierea lui Andres Ritter reprezentantul Germaniei, Jean-Francois Bohnert reprezentantul Frantei, si Laurei Codruta Kovesi (foto 1) reprezentant al Romaniei pentru postul de procuror sef european, dupa ce odata inceputa sedinta, presedintele Claude Moraes a efectat tragerea la sorti a primului candidat care sustine prezentarea si audierea. A fost extras din plic numele procurorului Andres Ritter, reprezentantul Germaniei, acesta fiind urmat de procurorul Jean-Francois Bohnert, si de procuroarea Laura Codruta Kovesi, audierea ultimilor doi fiind stabilita in ordine alfabetica.


In prealabil, Comisia LIBE le-a trimis celor trei candidati, un chestionar cu trei intrebari la care s-a raspuns in scris. In timpul audierilor din Comisia LIBE au fost alocate fiecarui candidat cate 7 minute pentru prezentarea sa, urmand ca apoi fiecare dintre acestia sa raspunda la cele 21 de intrebari din partea membrilor Parlamentului European.

La finalul audierilor urmeaza ca membrii Comisiei LIBE sa desemneze de comun acord procurorul sef european, pentru un mandat de 7 ani.

Iata cum au decurs audierile in Parlamentul European:

Audierea lui Andres Ritter (foto 2):

Intrebarea fundamentala e de ce avem nevoie de EPPO. Frauda si coruptia la adresa bugetului UE pagubeste resursele financiare ale UE. Frauda si coruptia slabesc credibilitatea UE in ochii contribuabilor. Iata de ce este de importanta vitala sa protejam interesele UE. Putem identifica 3 motive pentru care anchetarea infractiunilor de natura financiara nu a fost atat de eficienta. Pana acum anchetarea urmarea abordarea la nivel national. Politica penala a fost fragmentata. (...) In al doilea rand, sistemele judiciare nationale nu au dorit sa ancheteze si sa urmareasca consecintele la nivel transfrontalier. (...) In al treilea rand, un motiv de natura practica a fost lipsa de resurse la nivel national. (...) Rolul procurorului sef european este de a promova bune practici de lucru. (...) Infiintarea EPPO reprezinta un pas inainte... pentru a ne respecta promisiunea fata de contribuabili europeni succesul acestei institutii va fi in functie de cum va reusi sa se intregreze.

Eu cred ca procurorii trebuie sa apere legea. Credibilitatea lor deriva din respectarea statului de drept.

Roberta Metsola: Ati putea sa ne oferiti mai multe detalii despre experienta dvs cu profil inalt? Cum faceti fata presiunilor? Pentru ca EPPO va desfasura ample anchete. Ce faceti cu statele membre care nu cooperareaza din acest punct de vedere?

Ritter: Este una dintre cele mai importante intrebari. Rolul unui procuror este strans legat de prinicipiul legalitatii, iar in ceea ce priveste o actiune penala, daca ea este identificata, atunci trebuie sa actioneze. (...) Cred ca va fi posibil sa actionam chiar si in discursul public si vom putea transmite un discurs foarte clar. Sunt cazuri care trebuie urmarite. EPPO poate sa creeze un dosar si daca exista o reactie reticienta din spatiul public. Faptul ca este creata aceasta instituie ca una independenta este un mare lucru. (...) O munca buna a unui procuror este de a stii cum sa faca fata presiunii.

Europarlamentar: Puteti sa ne spuneti cum va conformati cu toate exigentele si cerintele legate de postul de sef al EPPO, in conditiile in care trebuie sa existe independenta fara urma de indoiala si din ce moment ati inceput sa indepliniti toate aceste cerinte?

Riiter: Pentru mine independenta este primordinala. (...)

Monica Macovei: Am vazut ca in CV ati ocupat in ultimii 8 ani functii de conducere. Puteti sa ne oferiti detalii despre experienta dvs mangeriala, cati oameni ati avut in subodine si ce bugete ati gestionat? Daca puteti sa ne dati exemple de cauze cu fraude europene finalizate si care au vizat demnitari de rang inalt,, precum si daca au fost presiuni politice in activitatea dvs?

Ritter: Presiunea politica, slava Domnului am avut parte de ea, dar nu ca in alte parti, si sunt extrem de recunoscator pentru asta, pentru ca mi-a usurat munca. Am putut sa imi desfasor activitatea. Critici au fost, dar nu este comparabil cu ce se intampla in alte state. Conduc un parchet care la ora actuala are 127 de angajati, ce buget avem nu pot sa va spun, dar pot sa va spun ca in ultimii 14 ani am avut diverse functii de conducere si in aceasta capacitat am invatat un lucru foarte important. Si anume cat de important este sa pretuiesti munca colegilor si sa reprezinti un exemplu pentru colegii tai. (...)

Monica Macovei: Eu as continua dupa raspunsul la prima intrebare, referitoare la faptul ca nu ati avut experienta de presiuni politica, dar in situatia aceasta va intreb cum ati proceda ca sef al EPPO, pentru ca vorbim de 22 state in care se practica presiunile politice?

Ritter: Doamna Macovei, va sunt extrem de recunoscator si pentru aceasta intrebare si pot sa va spun in felul urmator. Esenta muncii trebuie sa fie dictata de independenta si eficienta. Trebuie sa respectam, cu strictete principiul egalitatii. Indiferent despre cine este vorba. Trebuie sa conducem prin puterea exemplului (...)

Europarlamentar: Doamna Kovesi este foarte atacata si criticata de conducerea politica din Romania? Ce credeti despre acest lucru?

Ritter: Cu privire la anchetele alesilor politici, cu privire la presiunea politica, da, am avut cazuri in care au fost implicati alesi politici, dar nu am suferit din cauza presiunii publice. Cu privire la situatia din alte state, este o situatie care o afecteaza in special pe contracandidata mea. Este o onoare ca sunt pe aceeasi lista cu doamna Kovesi, am toata admiratia pentru curajul domniei sale, pentru implicarea ei. Ma simt onorat sa fiu alaturi de ei si sa imi prezint astfel candidatura. (...)

Audierea lui Jean-Francois Bohnert (foto 3):

Am o cariera de 32 de ani, am participat la crearea EuroJust. 10 ani din cariera mea sunt consacrati in functia de sef de parchet, ca si procuror al Republicii, iar azi sunt procuror general pe plan regional. Aceasta experienta dubla o pun la dispozitia Parchetului European. (...) Va trebui sa fim cu atat mai diplomati si foarte convinsi. EPPO se va confrunta cu 3 provocari principale. Acest birou are nevoie de credibilitate, ca o noua structrua europeana care se creeaza in acest domeniu. Principala functie a procurorului sef european este de a conduce parchetul in cautarea unei legitimitati, apoi EPPO trebuie sa poata sa convinga cele 23 de state membre participante sa lucreze cu institutia procurorului sef european, dar trebuie sa convinga si celelalte 6 state membre neparticipante sa sprijine aceasta instititie cand este necesar. (...) EPPO poate si trebuie sa dea noi perspective in Europa. Stim foarte bine ca baza democratica a UE este aprig contestata in unele state europene. Va trebui sa lucram cu eficacitate pe tot ce inseamna fraudele din cadrul PIF si trebuie sa luptam si cu coruptia. (...) Suntem datori cetatenilor sa implementam acest proiect.

Europarlamentar PPE: Daca ati ocupa acest post, cum vedeti ca autoritatea EPPO i-ar convinge pe cei care nu fac parte din EPPO sa adere si cum am face sa evitam campanii precum cele care se fac impotriva candidatei din Romania?

Bohnert: As raspunde ca Parchetul European va trebui sa isi dovedeasca capacitatea de a lupta in mod eficace impotriva tututor infractiunilor care aduc atringere UE. In ce priveste cea de-a doua intrebare, este o situatie pe care seful parchetului trebuie sa o discute in primul rand. Cred ca linia de conduita trebuie sa fie urmatoarea, ce stabileste regulamentul. Avem obligatia de a respecta cadrul juridic si de a arata ca EPPO este o institutie independenta, iar obligatia institutiilor nationale ar fi de a respecta aceasta institutie. (...)

Europarlamentar Barbara Spineli: Am dubii puternice in legatura cu independenta procurorilor in statele membre. Nu sunt de acord cu evaluarea pozitiva pe care o faceti procurorilor din Franta. Care sunt instrumentele concrete care va vor permite sa actionati in cazul statelor in care independenta justitiei nu este garantata?

Bohnert: Procurorul sef european trebuie sa fie foarte diplomat. Aveti dreptate, independenta nu se decreteza. Cand vine vorba despre indepedenta procurorilor din Franta, pot sa va spun ca mentalitatile s-au schimbat. Daca voi conduce EPPO, voi avea in curand 58 de ani, nu mai astept nimic din partea autoritatilor franteceze. Daca voi fi numit procuror european voi fi complet independent. In ce priveste instrumentele, procurorul sef european trebuie sa verifice permanent lucrul in randul procurorilor delegati, si daca apar probleme legate de independenta, atunci seful EPPO, sau daca un stat membru nu coopereaza corespunzator, exista consecinte. Daca sunt numit procuror sef european, pe baza raspunderii mele in fata dvs voi putea arata cu degetul un stat sau altul.

Europarlamentar Roberta Metsola: Ne puteti spune cate ceva despre experienta dvs cu cazuri la nivel inalt, mai ales cele care au fost in atentia publicului?

Bohnert: In ce priveste mass-media, am avut astfel de situatii. Spre exemplu, o situatie cu un functionar de rang inalt cu care trebuia sa interactionez zilnic, si pe care a trebuit sa il aduc in justitie pentru abuz in serviciu. A trebuit sa continui cu urmarirea penala ramanand obiectiv, a trebuit sa caut probe impotriva acestei persoane si in favoarea acestei persoane. In ce priveste statele membre care nu ar colabora cu parchetul, cred ca responsabilitatea ar fi a Colegiului si cred ca ar trebui sa facem eforturi pentru a arata ca daca sunt probleme, noi ca procurori europeni suntem trasi la raspundere in fata Parlamentului si in fata Consiliului.

Europarlamentar Emilian Pavel: (...) Doriti sa aveti protocoale cu serviciile de informatii?

Bohnert: Procurorul european delegat va fi cel care va face legatura cu parchetele nationale. Va fi important ca procurorul european delegat sa fie plasat intr-un loc strategic din care sa poata primi informatiile, sa vada care sunt cele mai importante cazuri. Poate ca ar trebui ca acesti procurori sa aiba un contact cu celelalte parchete ale statelor membre. A doua intrebare este interesanta, vedem ca circula mai multe informatii, insa pentru mine serviciile secrete nu sunt un interlocutor privilegiat, sunt obisnuit sa lucrez cu institutiile care imi aduc probe.

Monica Macovei: Credeti ca rolul procurorului sef al EPPO este mai mult de coordonare sau diplomatic intre statele membre, mai degraba decat lucrand pe dosare de frauda? Care sunt infractiunile aflate in jurisdictia EPPO? Unde sunt prevazute aceste infractiuni?

Bohnert: Am sa va raspund la aceste doua puncte. Seful EPPO trebuie sa aiba ambele capacitati, atat de coordonare, si aici intervine o problema de sensibilitate diplomatica. (...) Procurorul sef european este un tehnician al parchetului, insa functia prevazuta in regulamentul parchetului prevede si ca acest parchet sa colaboreze si cu celelalte instiutii europene. Sa fii tehnician este una, dar nu este suficient. In ce priveste infractiunile, trebuie sa ne gandim la competentele din regulamentele din EPPO care face trimitere la Ordonanta PIF, privind infractiunui care contravin intereselor europene.

Monica Macovei: Daca ne uitam la raportul OLAF din 2017 si vedem ca cele mai multe investigatii de frauda si fonduri europene sunt in state precum Bulgaria, Roamnia (...) ne puteti spune care este dimensiunea fraudei cu fonduri europene in Europa de Est si Centrala si cu cat e mai mare decat celelalte state membre? Ce experienta aveti in combaterea acestui tip de criminalitate economica?

Bohnert: Intre 2003-2007 am fost la EuroJust si am vazut acolo aderarea Romaniei si Bulgariei. Sigur, exista aceste date care arata un numar de cazuri. Este insa doar o situatie statistica, si nu este exaustiva, nici macar pentru tarile pe care le-ati numit. In calitate de procuror sef al EPPO nu eu as judeca o anumita tara in functie de numarul de dosare care ne sunt instrumentate de catre o tara. Nu este atributul meu sa arat cu degetul. In tara mea exista multe lucruri de investigat, sunt dintr-o zona care cultiva vita de vie, si pare greu de crezut ca acolo se face frauda cu TVA sau cu fonduri europene. As da dovada de mare rigoare in acest caz si am destula experienta care m-ar ajuta sa fac fata.

Europarlamentar: Nu se indoieste nimeni ca sunteti un procuror excelent. Puteti sa va achitati de aceast sarcina? Pentru ca este vorba despre indivizi care sunt dispusi si la crima, nu doar unii care se joaca cu cifrele! Iar cei care sunt acum aliati sunt cei pe care trebuie sa ii anchetati. Va veti baza doar pe probe, sau veti accepta si informatii primite din alte surse?

Bohnert: Consider ca utilizarea termenului de pitbull pentru aceasta functie ascunde o determinare, o forta de a ataca fortele raului. Cand vor aparea asemenea situatii va fi necesar sa incercam sa cautam toti aliatii posibili si intr-o configurare, aliati sunteti si dvs. Spuneam ca procurorul european da explicatii Parlamentului. Mie nu mi-a lipsit curajul, nu m-am temut de numeni si nu m-am temut sa imi asum responsabilitati. Si daca ma tem pentru propria persoana, sunt o persoana profund determinata.

Europarlamentar: Cum veti putea sa protejati propria echipa? Si daca ne puteti spune mai multe detalii despre experienta dvs legat de fondurile europene?

Bohnert: As spune ca puterea EPPO este de a da un exemplu, de a fi un exemplu. Nu sunt convins ca intra in atributul EPPO de a face politica, in legatura cu statele care nu au aderat cooperarii consolidate din cadrul Parchetului European. Si la EuroJust aveam initial parte de priviri critice, dar incet incet, datorita exemplului oferit, am dat dovada ca aveam capacitatea de a aduce plus valoare. Si cred ca prin puterea exemplului vom face acelasi lucru si in EPPO. In ce priveste membrii parchetului, seful parchetului are obligatia de a se asigura ca procurorii europeni delegati nu sunt supusi presiunilor. Trebuie dialog intre procurorii europeni delegati cu seful parchetului pentru a putea actiona, de a denunta statul membru care nu isi joaca rolul dorit.

Europarlament: Puteti spune ca in 32 de ani de cariera nu ati fost niciodata vreunei presiuni politice? Au existat cazuri importante care sa fi fost extrem de mediatizate legate de coruptia alesilor si de urmaririle penale pe care le-ati demarat?

Bohnert: Independenta Ministerului Public in Franta a evoluat. Au existat situatii in trecut pe care nu le-am trait. Au existat situatii in care Ministerul Justitiei isi lua instructiuni sau dadea instructiuni Procurorului General. Intr-o speta am fost plasat intr-o situatie juridica de a incerca sa obtin un sfat de la o directie din subordinea MJ. Directia nu a dorit sa imi raspunda din teama ca acele indicatii ar putea fi interpretata ca un inceput de instuctiune oferita procurorului general. In echipa noastra tinerii procurori sunt astazi impregnati de acest nou curent. Este urmare a unor afaceri cum ar fi Medvedev contra Frantei. Exista afaceri mari de coruptie, una am tratat-o chiar si eu in cadrul cooperarii franco-germane.

Audierea Laurei Codruta Kovesi (foto 4):

Va multumesc foarte mult pentru aceasta invitatie. Voi incepe in engleza pentru interventia mea initiala, dar apoi voi raspunde in romana. Sunt Laura Kovesi am fost procuror peste 23 de ani. Treaba mea este sa fac ca justitia sa functioneze cand este incalcat dreptul penal. Am detinut cele mai inalte functii in Procuratura romana. Am fost procuror general 6 ani si procuror sef DNA timp de 5 ani. Crearea unui Parchet European este o sansa unica. As fi onorata sa continui munca unor profesionalisti. Am sa va prezint pe scurt viziunea mea privind EPPO. Parchetul European trebuie sa recupereze daunele. Trebuie sa se pregateasca strucutura, sa se defineasca reguli interne si sa se adopte toate regulile administrative. Pentru ca EPPO sa functioneze eficient trebuie sa definim obiectivele impreuna cu colegii nostri, si sa cadem de acord asupra unor prioritati cu autoritatile participante, dar si cu cele neparticipante. De asemenea, sa avem acorduri cu EuroJust (...). Cum pot eu contribui la asta? Prin propriul exemplu. Am experienta indelungata in gestionarea echipelor mari, sunt obisnuita sa lucrez in situatii de stres si de presiune publica. (...) Pentru mine recuperarea daunelor a fost cea mai importanta. In timpul mandatului meu, DNA a pus sechestru pe bunuri de peste 2 mld euro, (...) am creat echipe de anchete comune si am colaborat cu peste 40 de tari. Am pus sechestre pe proprietati si conturi bancare din alte tari. Am identificat tipologii de fraude in alte tari. (...) Procurorii sunt importanti pentru statul de drept.

Sunt constienta ca ati fost expusi la informatii negative despre mine. Vreau sa stiti ca nu am nimic de ascuns si va stau la dispozitie cu orice clarificare.

Europarlament Robert Metsola: Curajul dvs a inspirat foarte multa lume. Ati fost imaginea luptei anticoruptie in tara dvs. Puteti sa ne spuneti care este experienta dvs?

Kovesi: Aproape toate cazurile pe care le-am investigat la DNA suscitau interes pentru ca competenta DNA viza investigatii pentru fapte de coruptie la nivel inalt, primari, deputati, ministri, fosti ministri. Va asigur ca de fiecare data comunicarea publica s-a facut cu respectare prinicipiului de nevinovatie. Astfel de date au fost comunicate cu respectarea legii si a normelor stabilte de CSM.

Europarlamentar Silvi Ivone socialisti: Puteti sa ne explicati in ce mod indepliniti toate cerintele impuse pentru ocuparea functiei? Art. 14 din Regulament, ma refer la faptul ca independenta trebuie sa fie mai presus de orice indoiala si ca detineti cea mai inalta functie?

Kovesi: Va asigur ca in momentul depunerii candidaturii, le indeplineam pe toate. In ceea ce priveste acea conditie a gradului profesional, pot sa va spun ca prevederile art.54 din Legea 303/2004 sunt indeplinite, si anume, prima, sa detii o vechime de 15 ani, detin, sa nu fi colaborat cu serviciile de informatii, sa nu fi fost sanctionat disciplinar in ultimii 3 ani si sa fi avut calificativul foarte bine. Toate aceste conditii le indeplinesc. Am fost numit procuror general fara a avea grad. In ceea ce priveste colaborarea cu serviciile, legea o stabileste in sensul de a nu fi colaborator al serviciilor, si nu in cadrul institutional.

Europarlamentar Helga Stevens: Procurorul sef european ar face anchete transfrontaliere cu cazuri de frauda si TVA. Si in Romania ar putea fi nevoie sa investigheze acuzatii de frauda. Care sunt temerile in acest caz pentru ca stiu ca exista o relatie complicata. Avem MJ, apoi nivelul european in cazuri transfrontaliere. Ma gandesc ca exista si motivatii politice... Cum va pozitionati?

Kovesi: In toata activitatea mea de procuror am respectat legea (...) Trebuie sa ne desfasuram activitatea cu pasiune, dar nu cu patima. Daca voi ocupa aceasta pozitie, intotdeauna voi aborda profesional ceea ce scrie in fisa postului. Nu are nicio relevanta pentru mine ce s-a intamplat in Romania, relatiile care sunt intre procuratura si MJ.

Parlamentar ALDE: As vrea sa detaliem intrebarea pusa de colega mea Stevens. Cum ati folosi corespondentii EuroJust, astfel incat sa va asigurati ca statele neparticipante nu ingreuneaza activitatea EPPO. Cum va veti asigura ca prin aceasta structutra a agentilor nationali, EPPO va deveni un parchet european si nu va fi impiedicat de statele membre.

Kovesi: Este adevarat ca procurori europeni delegati vor ramane in continuare in statele membre, dar s-au mai facut anchete transfrontaliere, si prin intermediul EuroJust.

Europarlamentar Eva Jolie verzi: Sunt mandra de faptul ca se afla astazi in ciuda campaniei pe care propriul Guvern a lansat-o impotriva ei. Eu nu cred si stiu ce se intampla cand faci anchete... va rog sa nu tineti seama de zvonistica. Ce masuri ati lua pentru a vedea ca sunt respectare drepturile fundamentale? Kovesi: Unul dintre principiile fundamentale ale EPPO. Este de respectare a drepturilor fundamentale implicate in ancheta. Va fi o prioritate. Pot sa va spun ca au fost multe situatii in care constatand ca procurorii au emis acte nelegale, le-am infirmat.

In Romania activitatea procurorilor este sub controlul strict al judecatorilor. In activitatea mea ca procuror sef al DNA , am analizat hotarari judecatoresti de achitare, si au fost ulterior diseminate pentru a evita pe viitor astfel de situatii.

Europarlamentar Barbara Spineli: Sunt complet solidara cu dvs referitor la atacurile la care ati fost supusa. As vrea sa ne faceti o clarificare pentru ca in raspunsurile pe care ni le dati, va referiti la doua distinctii, din partea CIA in 2011 si 2007, pentru asistenta oferita Statelor Unite. Vreau sa stiut despre ce este vorba. Eu nu inteleg. Din 2003 pana in 2005 au functionat inchisori CIA in Romania.

Kovesi: Nu sunt premii oferite de CIA, ci de o institutie de aplicare a legii, care are obiectivul de a proteja dolarul si oficialii. (...) Am fost implicata in cauze de cyber crime, am investigat physhingul in Romania. Pentru modul in care am fost implicata in dezvoltarea posibilitatilor de anchetare a procurorilor in domeniul criminalitatii agentii de aplicare a legii din Statele Unite ale Americii m-au premiat. Nu am dobandit ceatenie americana, nu am colaborat cu CIA, iar toate stirile aparute astazi evident ca sunt false.

Europarlamentar Catalin Ivan: Aici vorbim de cateva valori foarte importante probitate morala, libertate presei, libertatea... Nu vreau sa va simtiti atacata, dar sunt 3 intrebari pe care eu le consider importante:

-Este adevarat ca CSM a constatat ca DNA, institutia pe care o conduceati, a influenta instanta intr-un proces care va viza direct?

-Este adevarat ca SRI a facut parte din echipele mixte?

-Cum explicati ca 40% din dosare s-au soldat cu achitari?

Kovesi: Am avut un proces vizand niste afirmatii minicinoase, proces care a durat 4 ani de zile si in care s-a decis intr-un final printr-o decizie definitiva ca acele afirmatii au fost mincinoase. Au fost implicati foarte multi judecatori in aceste dosare, dar niciodata nu am facut niciun act pentru a influenta. Procesele au fost publice, au fost mai multi judecatori care mi-au dat dreptate. Daca CSM a constatat ca a fost influentat un judecator, pot sa va spun ca exista un raport in care judecatorii au spus ca nu au fost in niciun fel influentati de catre mine. Acel raport este la ICCJ (...)

In ceea ce priveste a doua intrebare, as vrea sa rectific. Ofiterii SRI nu au administrat probe, nu au facut acte de urmarire penala. Orice informatie detine informatii de comitere a coruptie este obligat sa sesizeze parchetul.

Procentul de 40% achitari este fals. A fost intre 10-15%. mentionez ca de 6 luni nu mai fac parte din DNA. Rata achitarilor este de 13%, restul achitarilor sunt datorate dezincriminarii unor fapte.

Europarlamentar Maria Grapini: CSM astazi v-a dat un raspuns ca vi s-a refuzat gradul de parchet general. Ati fost pusa sub acuzare, cum ne garantati un mangement profesionist, in conditiile in care ati fost demisa constitutional?
Kovesi: (...) In ce priveste gradul profesional, nu sunt la curent cu ce a facut CSM, pot sa va spun ca conditia prevazuta de lege nu are legatura cu gradul profesional. Ceilalti colegi dinaintea mea au primit grad profesional. Deci in alte 7 cazuri s-au acordat aceste grade.

In ceea ce priveste revocarea din functia de procuror sef, aceasta a venit ca urmare a unei decizii a Curtii Constitutionale in care eu nu am fost parte in proces. Nu am fost citata, nu am avut posibilitatea de a ma apara, si de a face un recurs. Am trimis la CEDO o actiunea, care a trecut de filtru. Mentionez ca aceasta cerere vizeaza chestiuni de principiu.

Europarlamentar Monica Macovei: Care este experienta dvs in cazuri de inalta coruptie? Practica dvs la presiunile politice... Frauda cu fonduri europene in Europa de Est, vorbim de coruptie sistemica... Ne dati cateva exemple concrete din activitatea dvs.

Kovesi: In ce priveste dosarul penal, trebuie sa va spun ca sunt nevinovata (...) In ce priveste prima intrebare privind condamnarile definitive si condamnarile politice... In fiecare an au fost condamnate peste 900 de persoane, dintre acestia au fost peste 60 de oficiali. In ce priveste presiunile politice, am spus ca atunci cand un politician ma va suna sa fac ceva intr-un dosar, voi face public acest lucru. Cred ca a fost o masura preventiva pentru ca asa ceva nu s-a intamplat. DNA a avut pe rol in jur de 2000 de dosare pe an. (...)

 

Accesari:4959