luju luju luju

Trimiteţi link-ul unui prieten prin e-mail

Nume prieten
Email prieten
Numele dvs.

Sefii din Ministerul Public si-au cautat o noua dependenta

Vineri, 10 mai 2019 15:14 | Scris de Mihai BETELIE | pdf | print | email

Imediat dupa 1989, procuratura fosta comunista era debusolata - sefii nu stiau cum sa justifice actiunile in slujba statului comunist. Ca sa scape de orice explicatie pentru trecut, unii dintre procurori au parasit sistemul si si-au gasit locul in profesii liberale mult mai bine recompensate in noua economie de piata. Unii au ramas in sistem din inertie, sperand ca prestatia lor profesionala stearsa ii va face de neobservat. Cei mai multi, devotati profesiei, avand constiinta curata pentru trecutul lor, au ramas in sistem, incercand sa aplice cat mai onest legea. Insa au fost si unii procurori care ramas sau au intrat in sistem, impinsi doar de dorinta de a dobandi putere si privilegii.


In 1992 apare prima Lege de organizare judecatoreasca de dupa Revolutie, adaptata noilor realitati economice si sociale din Romania si unei cresteri galopante a criminalititatii care fusese tinuta in frau, opresiv dar si statistic de regimul comunist.

Prin Legea de organizare judecatoreasca apareau instante noi de judecata si parchetele de pe langa acestea, remarcandu-se o crestere a schemei de personal si, deci, o nevoie mare de cadre noi.

Statul a trebuit sa gaseasca solutii rapide de a acoperi nevoia de cadre, dar nu avea prea multe solutii la indemana.

Cea mai usoara a fost sa permita fostilor ofiteri de militie si de securitate sa intre in sistem fara niciun concurs, dupa ce in prealabil isi echivalase studiile scolii militare de la Baneasa prin sustinerea unor examene la scolile de drept din tara. Numai ca acesti noi procurori perpetuau in sistem mentalitatile din trecut si nu aduceau un suflu nou institutiei procuraturii redenumita Parchet, pentru a sterge parca apartenenta la sistemul politic trecut.

In perioada 1990-1995, schemele de personal erau acoperite si prin repartizarea absolventilor facultatilor de drept printr-o simpla cerere, fara a li se verifica cunostintele profesionale si aptitudinile in profesia de procuror.

Din 1995 pana in 2000, s-a incercat filtrarea noilor candidati pentru functia de procuror prin organizarea unor examene prin care nu se testau formal cunostintele viitorilor procurori. Abia dupa anul 2000, cand la Institutul National al Magistraturii au inceput sa absolve noile generatii de cursanti, putem vorbi de o selectie cat de cat riguroasa a magistratilor procurori care intrau in sistem.

In toata aceasta perioada, schemele de personal deveneau de la an la an subdimensionate, sistemul era subfiinantat. Factorii decidenti politici simteau ca in acest fel pot controla sistemul judiciar si amanau finantarea si reforma acestuia.

Schemele de personal subdimensionate pe fondul unei cresteri explozive a ratei criminalitatii faceau ca procurorii sa aiba un volum impresionant de munca, sa depaseasca termene de executare a lucrarilor si, bineinteles, sa si greseasca.

Asta era o forma de presiune indirecta asupra procurorului care avea o vulnerabilitate permanenta in fata superiorilor cu sute de dosare intarziate, aflate in lucru. Dar era si o forma de control si de santaj.

Pana in anii 2000, sefii in Parchete erau numiti prin vointa discretionara a Procurorului General care-si selecta potentialii conducatori pe criterii subiective si nu in raport de competenta.

Desi erau voci in sistem care reclamau subfiinantarea, salariile de mizerie si conditiile de lucru improprii, sefii aveau intotdeauna grija sa “gestioneze” asemenea situatii.

S-a tot spus in toata aceasta perioada ca factorul politic si-a dorit cu adevarat sa puna presiune pe procurori prin neadoptarea la timp a unor legi de reforma a justitiei, prin subfiinantarea sistemului judiciar.

Lucrurile sunt partial adevarate, insa nici procurorii nu au stat cu mainile in san si au facut tot ce le-a stat in putinta sa impiedice reforma in sistem. Ba mai mult, unii dintre ei obisnuiti ca in trecut cand aveau legaturi cu politicienii comunisti, mai ales pe plan local, s-au dus ei catre noua clasa politica din Romania, oferindu-i deseori sprijin si protectie, asteptand in schimb reconfirmarile in functiile de conducere.

Lucrurile au inceput sa se schimbe dupa anii 2000, cand in Ministerul Public au aparut procurori tineri, cu mentalitati sanatoase si cu dorinta de reforma.

A aparut CSM-ul, ca garant al independentei procurorilor, s-au schimbat legile de organizare judecatoreasca, iar numirile in functiile de conducere au inceput sa se faca in urma unor examene prin care erau testate aptitudini manageriale si de comunicare. A aparut Inspectia Judiciara care a diminuat presiunea pe care sefii o exercitau in permanenta asupra procurorilor, iar sistemul parea sa se reformeze.

De la an la an, se retrageau din functiile importante fostii procurori comunisti, insa locul le era luat de fostii lor stagiari carora reusisera sa le transfere parte din mentalitatile lor.

Echilibrul intre puterea executiva si legislativa, pe de-o parte, si puterea judecatoreasca pe de cealalta parte, parea sa se realizeze pentru prima data prin anii 2010. In sfarsit, clasa politica parea sa recunoasca si sa accepte rolul procurorului in societatea romaneasca.

Astfel, sistemul judiciar a inceput sa fie finantat corespunzator, schemele de personal s-au marit semnificativ si au fost acoperite in intregime, au sporit garantiile independentei procurorilor prin cresterea rolului CSM ca garant al acestei independente.

Un pic nedumeriti de acest echilibru si neobisnuiti cu aceasta stare de fapt, sefii din Ministerul Public si-au cautat o noua dependenta care sa le asigure puterea, uneori discretionara si conservarea unor privilegii tacit recunoscute in societate.

Asa se explica aparitia protocoalelor de colaborare cu SRI, secrete la inceput, carora ambele parti semnatare au incercat sa le dea o aparenta de oportunitate si legalitate.

Cititi continuarea pe Monitorul Justitiei

Accesari:3585

Comentarii

# Edelweiss - „redundant ratat” al Marii Loviluții din Dec. date 10 mai 2019 15:25 +7

Acolo s-a irosit o epocală șansă de asanare morală a societății și înscrierea națiunii pe un parcurs ascendent. În loc să fi ascultat de bolboroselile tovarășului Ivan Ilici Kaghebescu despre „socialiștii buni” și „socialiștii răi” - „cei care au întinat valorile și principiile socialismului”, reușind astfel să arunce basca lui proletară peste entuziasmul acelui inedit solstițiu de iarnă, ar fi trebuit să-i adunăm de-a valma pe toți politrucii, pe toți procurorii, judecătorii, milițienii și securiștii, într-un mare Konzentationslager în Bărăgan. Abia acolo urmau să fie triați în torționari mai puțin răi - care urmau să fie trimiși la construit cu lingurița canalul Siret-Dunăre cu ecluză la Szeged, și „torționari răi”, care urmau să fie puși în genunchi și mântuiți de păcate cu un 7,62 mititel în ceafă. Bineînțeles, factura reprezentând costul glonțului urmând să fie trimisă spre achitare familiilor acestora. :eek: ATUNCI A FOST MOMENTUL! ACUM E TÂRZIU! MULT PREA TÂRZIU!

# Edelweiss - „redundant ratat” al Marii Loviluții din Dec. date 10 mai 2019 15:31 +5

Hidra securistoidă s-a regenerat, și-a vindecat rănile, a devenit mai viguroasă, scoțând noi vlăstare, noi tentacule și noi capete de balaur. Azi E TÂRZIU! Hidra are în posesie cheia cătușelor, procedura și decizia judiciară și ne poate trimite la OCNĂ pe oricare dintre noi. Chiar ne și trimite în temniță pe noi cei care acum 30 de ani am participat în mod direct la acel eveniment epocal. N-au nici un fel de jenă de a strivi în tentacule, de a denigra, demoniza și ostraciza pe orișicare cetățean ale cărui opinii sunt contrare camarilei gestapovist-securistoide. Is Too Late To Call The Giants! TOO LATE!

# alin date 10 mai 2019 21:22 +1

n-as fi asa sigura ca e too late. si chiar daca ar fi, mai bine mort in lupta decat mort viu.

# cameleonu date 11 mai 2019 14:21 0

Boala gainii doritoare sa fie closca,sa se aseze pe oua,se trateaza cu dusuri de apa la trei grade,sa isi regaseasca busola.

# Edelweiss - redundand sensibl și melancolic date 11 mai 2019 01:47 +2

Chiar dacă e oftopic, ar trebui de precizat că „Is too late to call the Giants” reprezintă doar un „mishead lyrics” elegiac al celor de la „Tymbaland”. în fapt... „It's too late to apologize” :eek: SU-PERB! :zzz Doar pentru cei care încă mai au inima vie și sufletul sensibil. specie pe cale de dispariție în Kolonia Penitenciară și Experimentală. :sigh: Listen, you androids & cyborgs! https://www.youtube.com/watch?v=ZSM3w1v-A_Y

# vedere din Luna si chiar de mai sus date 11 mai 2019 14:25 +1

cam asa s-ar putea numi articolul care este o subtila apologie a ticalosiei cu arma teava si glont contra civililor - ticalosie numita minister public.

Adauga comentariu

Nume*
Email*
Website
:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!

Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

    • VERDICTUL ZILEI - A insultat Klaus Iohannis intreaga magistratura refuzand numirea la MJ a Danei Girbovan?

    • VOTEAZA

Vorbe de fumoar – 20.09.2019 – Aplaudacii lui Kovesi si-au dat masura slugarniciei

+ DETALII

ALTE VORBE DE FUMOAR

FACEBOOK

ULTIMELE COMENTARII

CELE MAI CITITE

LUMEA JUSTITIEI

ARHIVA

NEWSLETTER