
 
 

 
 

 

 

 

THIRD SECTION 

 

 

 

 

 

 

 

CASE OF JALBĂ v. ROMANIA 

 

(Application no. 43912/10) 

 

 

 

 

 

 

 

JUDGMENT 

 

 

 

STRASBOURG 

 

18 February 2014 

 

 

 

FINAL 

 

18/05/2014 
 

This judgment has become final under Article 44 § 2 of the Convention. It may be 

subject to editorial revision. 

 





 JALBĂ v. ROMANIA JUDGMENT 1 

 

In the case of Jalbă v. Romania, 
The European Court of Human Rights (Third Section), sitting as a 

Chamber composed of: 

 Josep Casadevall, President, 

 Alvina Gyulumyan, 

 Luis López Guerra, 

 Nona Tsotsoria, 

 Johannes Silvis, 

 Valeriu Griţco, 

 Iulia Antoanella Motoc, judges, 

and Santiago Quesada, Section Registrar, 

Having deliberated in private on 28 January 2014, 

Delivers the following judgment, which was adopted on that date: 

PROCEDURE 

1.  The case originated in an application (no. 43912/10) against Romania 

lodged with the Court under Article 34 of the Convention for the Protection 

of Human Rights and Fundamental Freedoms (“the Convention”) by a 

Romanian national, Mr Laurentiu Emilian Jalbă (“the applicant”), on 

20 July 2010. 

2.  The applicant was represented by Ms R.M. Jalbă, a lawyer practising 

in Galați. The Romanian Government (“the Government”) were represented 

by their Agent, Ms C. Brumar, from the Ministry of Foreign Affairs. 

3.  The applicant alleged, in particular, that his right to respect for his 

reputation and dignity, including his right to respect for private life – as 

guaranteed by Article 8 of the Convention – had been breached by the 

publication of a newspaper article on 11 April 2008, and because the 

domestic courts had dismissed his complaint in this regard without striking 

a proper balance between the opposing interests at stake. 

4.  On 8 October 2012 the application was communicated to the 

Government. 

THE FACTS 

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE 

5.  The applicant was born in 1978 and lives in Galați. 



2 JALBĂ v. ROMANIA JUDGMENT 

 

A.  Civil proceedings opened by the applicant against the journalist 

6.  The applicant is a civil servant and works for the Galaţi mayor’s 

office as head of the technical department. On 11 April 2008 an article was 

published in the local online newspaper Antidotul by the journalist I.G. The 

title of the article, printed in bold type, was “Two Slyboots from the 

Mayor’s Office Protect the Maxi-taxi Mafia in Galaţi”(Doi şmecheri din 

primărie protejează mafia maxi-taxi din Galaţi). A photograph of the 

applicant was shown under the title of the article with the following 

comment in bold type: “Suckers complain in vain to Jalbă” (La Jalbă, 

fraierii vin degeaba cu jalba-n proţap). 

7.  The article started by describing the applicant as the former head of 

the department of transport in the Galaţi mayor’s office, who was 

subsequently promoted to a higher-level post within the mayor’s office. The 

article went on to present what the journalist deemed to be “the facts”. 

Firstly, it stated that it was no coincidence that the son of the applicant’s 

successor as head of the department of transport in the Galaţi mayor’s office 

had been employed as a manager by company S., one of the larger private 

maxi-taxi transport providers operating in the area. It stated that this was an 

attempt “to ensure peace of mind on the road and a healthy profit” for the 

transport provider. Secondly, it stated that “it’s blatantly obvious that young 

Laurenţiu Jalbă is an old fox in a sneaky business. The dude owns cars that 

run on the maxi-taxi routes and bring in large sums of money for the private 

transport operator ACJGT”. The last part of the article depicted violence 

similar to the kind found in films portraying members of organised crime 

and went on to state that the local public transport department operated by 

the town council had made several attempts to improve transport services in 

the city but its requests for public transport licences – including transport 

licences for the routes covered by the maxi-taxis – had been rejected by “the 

mayor’s office when the applicant was employed there”, in spite of the 

scandal that ensued, “because this fellow, with his maxi-taxi business, is not 

interested in making the public transport services efficient, but rather in 

filling up his bank accounts without anyone holding him accountable”. 

8.  Since he considered the impugned article to be defamatory and to 

have subjected him to public contempt, thereby destroying his honour, 

dignity and professional reputation and interfering with his right to family 

life, the applicant lodged a general tort-law action against the journalist I.G. 

seeking 10,000 lei (RON) (approximately 2,800 euros (EUR)) in 

compensation for non-pecuniary damage. He argued that the journalist had 

published an insulting and slanderous article about him, accusing him of 

abuse of power without any proof and without properly examining the 

transport legislation in force at the time. He submitted evidence proving that 

neither he nor his family members owned any maxi-taxi business – nor were 

they associated with one – that no disciplinary or criminal action had been 



 JALBĂ v. ROMANIA JUDGMENT 3 

 

initiated against him for alleged acts of corruption, that the department of 

transport he was managing had not suffered any loss as a result of his 

actions, and that no third parties had lodged any complaints in relation to his 

conduct. In addition, he submitted that – under the transport legislation in 

force at the time – the 2005 contract for transport licences awarded to the 

local public transport operator could not have been reallocated for a period 

of five years and no other licences could therefore have been granted during 

that period. Consequently, he claimed that not one of the journalist’s 

statements was true. 

9.  In his submissions in reply to the applicant’s general tort-law action, 

I.G. contended before the domestic courts that his article had been intended 

to inform the public about the public transport situation in the city and not 

to defame the applicant. In addition, he argued that the applicant had failed 

to ask the newspaper to publish a rebuttal (drept la replică). Furthermore, 

his article had used as a source of information complaints lodged with the 

Galaţi mayor’s office by several vehicle owners with regard to the failure of 

the mayor’s office to issue transport licences for private maxi-taxi operators 

which had fulfilled the lawful requirements to obtain such a licence. 

Moreover, in an article published on 18 September 2008 in the local 

newspaper Impact Est, the applicant had acknowledged that his mother had 

worked as a taxi driver for the private transport provider ACJGT between 

2004 and February 2007. Lastly, he submitted copies of the aforementioned 

pieces of evidence before the domestic courts. 

10.  In his written submissions before the domestic courts the applicant 

argued inter alia that the third-party complaint which I.G. had relied on as a 

source of information could not be deemed relevant for the article because it 

had been lodged with the mayor’s office almost six months after he had left 

his post as head of the department of transport and had concerned the 

vehicle owners’ disgruntlement with the enforcement by the mayor’s office 

of new legislation concerning the granting of transport licences. In addition, 

the article of 18 September 2008 had referred to his mother working as a 

taxi driver – an activity which he had never managed – and not as a 

maxi-taxi operator. 

11.  On 18 February 2009 the Galaţi District Court allowed the 

applicant’s general tort-law action and ordered the journalist to pay the 

applicant the compensation for non-pecuniary damage that he had sought. It 

held that the journalist had published the article “Two Slyboots from the 

Mayor’s Office Protect the Maxi-taxi Mafia in Galaţi”, in which he 

portrayed the applicant as a “slyboots”, an “old fox in a sneaky business”, 

and one of the “fellows with maxi-taxi businesses” who was interested in 

“filling up his bank accounts”. The journalist had expressly stated that the 

applicant “owns cars that run on the maxi-taxi routes”, meaning that he was 

the proprietor of a business incompatible with his civil-servant status, a 

statement which would have exposed the applicant to very serious personal 



4 JALBĂ v. ROMANIA JUDGMENT 

 

and professional consequences if proved to be true. The applicant’s public 

image had been tarnished by the journalist’s defamatory statements, which 

had been unsupported by evidence and had not been subject to preliminary 

investigation. Consequently, the journalist bore responsibility for the 

damage caused to the applicant because he had acted negligently. 

Journalistic freedom of expression was not absolute and was restricted by 

the applicant’s right to dignity, to protection of his public image and to 

private life. The journalist had failed to carry out a preliminary investigation 

of the information used in his article and had failed to support any of his 

statements with relevant evidence, while the applicant had proved that the 

statements concerned could not be confirmed. No registration number was 

recorded in the local mayor’s office in connection with the third-party 

complaint relied on by the journalist, nor did the complaint refer to the 

applicant’s name or actions. Even if the complaint had in fact contained 

such references, the applicant would still have enjoyed his right to be 

presumed innocent pending an official decision. The journalist’s statements 

had not been substantiated by the copy of the article of 18 September 2008 

either, because the applicant’s mother had stopped working as a taxi driver 

in February 2007, before the article had been published. The journalist 

lodged an appeal on points of law (recurs) against the judgment. 

12.  On 21 January 2010 the Galaţi County Court, sitting as a 

final-instance court, allowed the journalist’s appeal on points of law, 

quashed the judgment of 18 February 2009, and dismissed the applicant’s 

action. It held that the article had concerned an issue of public interest – in 

particular the management by a civil servant of public funds pertaining to 

transport licences – and not just aspects of the applicant’s private life. In the 

light of the applicant’s civil-servant status, the limits of acceptable criticism 

of his activity had been wider and, given the public nature of the debate 

concerning the management of public funds, the degree of exaggeration and 

provocation had been tolerable. In addition, the journalist’s comments had 

been made in the form of a value judgment which did not have to be proved 

to be exact. A defamed person’s right to respect for his reputation, although 

legitimate, could very rarely be allowed to prevail over public interest, 

particularly in circumstances where such public interest was very important. 

Freedom of expression, in particular the right to impart and receive 

information, was a central element of democracy. Lastly, the press was 

democracy’s watchdog and journalistic freedom and the public’s right to 

access information were extremely broad, even though exercising one’s 

freedom of expression also entailed duties and responsibilities. 



 JALBĂ v. ROMANIA JUDGMENT 5 

 

B.  Criminal proceedings instigated by the applicant against the 

journalist 

13. On an unspecified date the applicant brought criminal proceedings 

against the journalist for slander, together with a civil-party application. 

14.  On 25 March 2009 the Galaţi Prosecutor’s Office dismissed the 

applicant’s criminal complaint against the journalist on the grounds that the 

Romanian Criminal Code provisions on slander had been repealed. The 

applicant did not appeal against the decision before the domestic courts. 

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW 

 15.  Articles 998 and 999 of the former Romanian Civil Code provided that 

any person who had suffered damage could seek redress by bringing a civil 

action against the person who had intentionally or negligently caused such 

damage. 

THE LAW 

I.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 8 OF THE CONVENTION 

16.  Relying expressly on Article 10 and in substance on Article 8 of the 

Convention, the applicant complained that his right to respect for his 

reputation and dignity, including his right to respect for private life, had 

been breached by the publication of the article on 11 April 2008. 

17.  The Court reiterates that since it is master of the characterisation to 

be given in law to the facts of the case, it does not consider itself bound by 

the characterisation given by the applicants (see Guerra and Others v. Italy, 

19 February 1998, § 44, Reports of Judgments and Decisions 1998-I). 

Therefore, it considers that, given the nature of the applicant’s complaint, it 

should be examined under Article 8 of the Convention, taking also into 

account the requirements set out by Article 10 of the Convention 

(see Petrina v. Romania, no. 78060/01, § 19, 14 October 2008). Article 8 of 

the Convention reads as follows: 

“1.  Everyone has the right to respect for his private and family life, his home and 

his correspondence. 

2.  There shall be no interference by a public authority with the exercise of this right 

except such as is in accordance with the law and is necessary in a democratic society 

in the interests of national security, public safety or the economic well-being of the 

country, for the prevention of disorder or crime, for the protection of health or morals, 

or for the protection of the rights and freedoms of others.” 



6 JALBĂ v. ROMANIA JUDGMENT 

 

A.  Admissibility 

18.  The Court notes that the application is not manifestly ill-founded 

within the meaning of Article 35 § 3 (a) of the Convention. It further notes 

that it is not inadmissible on any other grounds. It must therefore be 

declared admissible. 

B.  Merits 

1.  The parties’ submissions 

19.  The applicant submitted that the journalist’s freedom of expression 

was not absolute, despite the media’s role as watchdog in a democratic 

society. He contended that the journalist had acted negligently in not 

verifying the information he had used – which had no relevance for the 

article – had acted in bad faith, and had made slanderous statements against 

him without any proof. Consequently, given the absence of any factual basis 

for the journalist’s statements, the domestic courts had failed to fulfil their 

positive obligation to protect the applicant’s private interest. 

20.  The applicant also contended that, although the article appeared to 

shed light on issues of public interest, it had in fact amounted to a personal 

attack on him, given that he had ceased to be the head of the department of 

transport in June 2007, and that it had misinformed the general public as 

regards his activities through its use of inappropriate language. 

21.  The applicant further asserted that the article had included specific 

factual accusations, and not just value judgments, directed against him; in 

particular that he had sabotaged the activities of the public transport 

company in order to make unlawful gains for private transport operators. He 

had been portrayed to the readers as a dishonest and corrupt person who 

owned cars used by private transport operators. Also, the accusation that he 

had protected the “maxi-taxi mafia” had undoubtedly constituted a 

statement of fact. 

22.  The applicant argued that the article had damaged his honour, his 

dignity and his public image, as well as his own feeling of self-respect, and 

had therefore caused him non-pecuniary damage. In addition, the echoes of 

the article had come to the attention of the current administration of the 

Galați mayor’s office, which had decided to reorganise the staff and to 

dissolve the technical department run by the applicant with a view to 

making him redundant. 

23.  Lastly, the applicant contended that he had initiated verbal 

negotiations with the newspaper for the publication of a rebuttal, but his 

request had been turned down. 

24.  The Government acknowledged that the judgment of 

21 January 2010 could be regarded as an interference with the applicant’s 

right to respect for his private life. However, the State had set up an 



 JALBĂ v. ROMANIA JUDGMENT 7 

 

adequate legal and procedural framework for the protection of the 

applicant’s right to respect for his reputation and it remained to be 

determined whether the courts had struck a fair balance between the 

applicant’s private interests and those of the general public. 

25.  They contended that the dismissal of the applicant’s action by the 

final-instance court had pursued a legitimate aim since it had protected a 

general interest, namely the public’s right to be informed about the 

management of public funds. In addition, the domestic courts had carried 

out a balancing exercise between the opposing interests and had reached the 

conclusion that protecting a journalist’s freedom of expression was more 

important. 

26.  The Government argued that whereas the journalist had provided 

evidence in support of his article before the domestic courts, the applicant 

had failed to prove any direct link between the article and any damage he 

might have suffered as a result in respect of his reputation, his public image 

or his private, family and professional life. In addition, the article was 

concerned solely with the applicant’s professional life and did not mention 

his private life. Moreover, the applicant had not asked the newspaper to 

publish his rebuttal of the article. 

2.  The Court’s assessment 

(a)  General principles 

27.  The Court reiterates that, although the object of Article 8 is to 

protect the individual against arbitrary interference by the public authorities, 

it does not merely compel the State to abstain from such interference. In 

addition to this primarily negative undertaking, there may be positive 

obligations inherent in effective respect for private and family life. These 

obligations may involve the adoption of measures designed to secure respect 

for private and family life even in the sphere of the relations of individuals 

between themselves (see Odièvre v. France [GC], no. 42326/98, § 40, 

ECHR 2003-III, and Dickson v. the United Kingdom [GC], no. 44362/04, 

§ 70, ECHR 2007-V). The applicable principles are similar in both types of 

cases: regard must be had to the fair balance to be struck between the 

competing interests, namely the applicant’s right to protection of his 

reputation and the right of the journalist to freedom of expression. 

28.  The Court also reiterates that freedom of expression constitutes one 

of the essential foundations of a democratic society and that the safeguards 

afforded to the press are of particular importance. Although it must not 

overstep certain boundaries, in particular with regard to the reputation and 

rights of others, its duty is nevertheless to impart – in a manner consistent 

with its obligations and responsibilities – information and ideas on all 

matters of public interest. Not only does the press have the task of imparting 

information and ideas, the public also has a right to receive them. Were it 



8 JALBĂ v. ROMANIA JUDGMENT 

 

otherwise, the press would be unable to play its vital role of “public 

watchdog” (see, inter alia, Observer and Guardian v. the United Kingdom, 

26 November 1991, § 59, Series A no. 216; Bladet Tromsø and Stensaas 

v. Norway [GC], no. 21980/93, § 59, ECHR 1999-II; and Flux v. Moldova 

(no. 6), no. 22824/04, § 24, 29 July 2008). Accordingly, journalistic 

freedom covers possible recourse to a degree of exaggeration, or even 

provocation (see Von Hannover v. Germany, no. 59320/00, § 58, 

ECHR 2004-VI). In this respect, it is clear from the Court’s case-law that 

the right to freedom of expression is applicable not only to information or 

ideas that are favourably received or regarded as inoffensive or a matter of 

indifference, but also to those that offend, shock or disturb the State or any 

sector of the population. Such are the demands of that pluralism, tolerance 

and broadmindedness without which there is no “democratic society” (see, 

inter alia, Handyside v. the United Kingdom, 7 December 1976, § 49, 

Series A no. 24, and Nilsen and Johnsen v. Norway [GC], no. 23118/93, 

§ 43, ECHR 1999-VIII). This freedom is subject to the exceptions set out in 

Article 10 § 2, which must, however, be construed strictly. The need for any 

restrictions must be established convincingly (see, for example, Lingens 

v. Austria, 8 July 1986, § 41, Series A no. 103, and Tammer v. Estonia, 

no. 41205/98, § 59, ECHR 2001-I). 

29.  The Court reiterates that the choice of the means calculated to secure 

compliance with Article 8 in the sphere of individuals’ relations between 

themselves is, in principle, a matter that falls within the Contracting States’ 

margin of appreciation. In this connection, there are different ways of 

ensuring “respect for private life”, and the nature of the State’s obligation 

will depend on the particular aspect of private life that is at issue 

(see Odièvre, cited above, § 46). Furthermore, the Court’s task in exercising 

its supervision is not to take the place of the national authorities but rather 

to review, in the light of the case as a whole, the decisions that they have 

taken pursuant to their margin of appreciation (see, mutatis mutandis, 

Tammer, cited above, § 63). 

30.  In the cases in which the Court has had to balance the protection of 

private life against freedom of expression, it has always stressed the 

contribution made by articles in the press to debates of general interest (see, 

for example, Tammer, cited above, §§ 66 and 68; Von Hannover, cited 

above, § 60; and Standard Verlags GmbH v. Austria (no. 2), no. 21277/05 

§ 46, 4 June 2009). In cases concerning debates or questions of general 

public interest, the limits of acceptable criticism are wider in respect of 

politicians or other public figures than in respect of private individuals. 

Where the balancing exercise has been undertaken by the national 

authorities in conformity with the criteria laid down in the Court’s case law, 

the Court would require strong reasons to substitute its view for that of the 

domestic courts (see Palomo Sánchez and Others v. Spain [GC], 

nos. 28955/06, 28957/06, 28959/06, 28964/06, § 57, 12 September 2011, 



 JALBĂ v. ROMANIA JUDGMENT 9 

 

and Von Hannover v. Germany (no. 2) [GC], nos. 40660/08 and 60641/08, 

§ 107, ECHR 2012). 

31.  Lastly, the Court has distinguished between statements of fact and 

value judgments. While the existence of facts can be demonstrated, the truth 

of value judgments is not susceptible of proof. The requirement to prove the 

truth of a value judgment is impossible to fulfill and infringes freedom of 

opinion itself, which is a fundamental part of the right secured by 

Article 10. The classification of a statement as a fact or as a value judgment 

is a matter which falls, first and foremost, within the margin of appreciation 

of the national authorities, in particular the domestic courts. However, even 

where a statement amounts to a value judgment, there must be a sufficient 

factual basis to support it, failing which it will be excessive (see, for 

example, Pedersen and Baadsgaard v. Denmark [GC], no. 49017/99, § 76, 

ECHR 2004-XI, and Timpul Info-Magazin and Anghel v. Moldova, 

no. 42864/05, § 37, 27 November 2007). 

(b)  Application of the general principles to the present case 

32.  The Court notes at the outset that in the instant case the Government 

acknowledged that the judgment of 21 January 2010 could be regarded as an 

interference with the applicant’s right to respect for his private life. In 

addition, it notes that the domestic courts dealing with the case examined 

the circumstances in which the journalist’s statements were made and 

whether they could be justified. Consequently, it must examine whether the 

courts applied standards which were in conformity with the principles 

embodied in Articles 8 and 10 of the Convention and whether they struck a 

fair balance between the applicant’s rights under Article 8 and I.G.’s right to 

freedom of expression guaranteed by Article 10 (see Gurgenidze v. Georgia, 

no. 71678/01, § 39, 17 October 2006). 

33.  The Court notes that according to the first-instance court’s judgment 

of 18 February 2009, the references in the article could only be interpreted 

as meaning that the applicant owned his own private business, which is a 

situation incompatible with his civil-servant status. The court further noted 

that – if proved to be true – the statements would have exposed the applicant 

to very serious professional and personal consequences. It concluded that 

there was no proof to support the allegations and that, as a consequence, the 

article was defamatory and the journalist had to pay the applicant 

compensation for non-pecuniary damage. Although the case was 

subsequently also examined by the final-instance court, the judgment 

delivered by that court contained no finding as to whether the article should 

be read as implying something different. The Court considers that national 

courts are, in principle, better placed than an international court to assess the 

intention behind the impugned phrases in the article and, in particular, to 

judge how the general public would interpret, and react to, such phrases. 

However, it considers that the final-instance court’s judgment failed to 



10 JALBĂ v. ROMANIA JUDGMENT 

 

address this issue. Having regard to the terms of the article and to the 

findings of the domestic court which examined the matter, the Court is 

persuaded that the author of the article intended to imply that the applicant 

had been involved in activities incompatible with his position as a civil 

servant. The question, therefore, is whether these allegations fell within the 

realm of acceptable criticism or fair comment. 

34.  In examining whether the comments made in the article were 

acceptable, the Court – like the Government – notes that the article 

discussed problems in the functioning and management of local public 

transport services and implicitly in the management of public funds. It 

therefore takes the view that, notwithstanding the applicant’s arguments, the 

impugned article discussed issues which were likely to have been of 

significant interest to the general public. 

35.  The Court also notes that none of the parties disputed that the 

applicant – in his capacity as a high-ranking local civil servant –was a 

public figure. It is therefore of the opinion that the limits of “acceptable 

criticism” of his activities were wider (see Timciuc v. Romania, (dec.), 

no. 28999/03, § 150, 12 October 2010). 

36.  Turning to the reasons given by the domestic courts for dismissing 

the applicant’s action and claims against I.G., the Court observes that the 

final-instance court classified the relevant statements as value judgments 

and concluded that the applicant’s action for defamation should be 

dismissed. 

37.  Unlike the final-instance court, the Court is not persuaded that the 

statements in question can be regarded as mere value judgments. As the 

Court has already found, the article intended to imply that the applicant 

owned his own private business, which was a situation incompatible with 

his civil-servant status. In the Court’s view, the issue of whether or not an 

individual was the owner of a private business, and whether this was 

incompatible with the career he had chosen, is not merely a matter for 

speculation but is a fact capable of being substantiated by relevant evidence 

(see, mutatis mutandis, Pfeifer, cited above, § 47). The final-instance court 

provided no convincing reasons as to its conclusion on the nature of the 

statements at issue (contrast Timciuc, cited above, § 149). In these 

circumstances, notwithstanding the margin of appreciation afforded to 

domestic courts as regards the classification of a statement as a fact or as a 

value judgment, the Court concludes that the allegations of the applicant’s 

involvement in activities incompatible with his status constituted clear 

statements of fact (compare and contrast Scharsach and News 

Verlagsgesellschaft v. Austria, no. 39394/98, § 41, ECHR 2003-XI). 

38.  The Court considers that the accusations concerning the applicant’s 

alleged corrupt and unlawful actions were of a serious nature, capable of 

affecting him in the performance of his duties and damaging his reputation. 

It reiterates that a person’s status as a politician or other public figure does 



 JALBĂ v. ROMANIA JUDGMENT 11 

 

not eliminate the need for a sufficient factual basis for statements which are 

damaging to his reputation, even where such statements are considered to be 

value judgments and not statements of fact. 

39.  In this context the Court observes that in its judgment of 

18 February 2009 the Galaţi District Court emphasised that there was no 

proof that the applicant had been involved in any private or unlawful 

business incompatible with his professional activity. The subsequent 

judgment of the domestic courts did not find otherwise. 

40.  The Court notes that there is no indication in the material submitted 

by the parties that the applicant was involved in or committed any of the 

acts alleged by the journalist. 

41.  In the course of the proceedings before the Galați District Court, the 

defendants did not produce any material judged sufficient by that court to 

support the allegation, nor did any witnesses testify that the applicant was 

involved in such activities. Moreover, as the first-instance court noted, at the 

time the article was published, the journalist was aware that the third-party 

complaint on which he had relied as a source had not referred to the 

applicant’s name or actions and no official proceedings had been instigated 

against him. In addition, the applicant’s mother had stopped working as a 

taxi driver in February 2007. 

42.  The Court therefore takes the view that, by implying that the 

applicant had been involved in activities and businesses incompatible with 

his profession as though it were an established fact when it was mere 

speculation on the part of the author, the article overstepped the limit of 

acceptable comments. 

43.  Finally, the Court observes that there is no evidence in the file that 

the journalist offered the applicant the opportunity to respond to the 

accusations against him or that the newspapers published a rebuttal. 

44.  In the light of the above and taking into account the nature of the 

allegations in the present case, the Court finds that the reasons advanced by 

the final-instance court to protect I.G.’s right to freedom of expression were 

insufficient to outweigh the applicant’s right to respect for his reputation. 

There has accordingly been a violation of Article 8 of the Convention. 

II.  APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION 

45.  Article 41 of the Convention provides: 

“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols 

thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only 

partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to 

the injured party.” 



12 JALBĂ v. ROMANIA JUDGMENT 

 

A.  Damage 

46.  The applicant claimed EUR 10,000 in respect of non-pecuniary 

damage. 

47.  The Government submitted that the amount was excessive and 

unjustified and that the finding of a violation would constitute sufficient just 

satisfaction for the applicant. 

48.  The Court takes the view that, as a result of the violation found, the 

applicant must have suffered non-pecuniary damage which cannot be made 

good by the mere finding of a violation. 

49.  Consequently, ruling on an equitable basis, the Court awards the 

applicant EUR 4,500 in respect of non-pecuniary damage. 

B.  Costs and expenses 

50.  The applicant also claimed RON 3,900 (approximately EUR 880) for 

the costs and expenses incurred before the Court. He submitted two invoices 

of RON 3,000 (approximately EUR 680) and of RON 250 (approximately 

EUR 60) for lawyer’s and translation fees, respectively. 

51.  The Government contended that the applicant had failed to 

substantiate part of his claims and had submitted insufficient proof for the 

rest. In particular, he had not submitted a detailed schedule attesting the 

number of hours worked by his lawyer. The applicant could, moreover, have 

applied to the Court for leave to use the Romanian language for his written 

submissions. 

52.  According to the Court’s case-law, an applicant is entitled to the 

reimbursement of costs and expenses only in so far as it has been shown 

that these have been actually and necessarily incurred and are reasonable as 

to quantum. In the present case, regard being had to the documents in its 

possession and the above criteria, the Court considers it reasonable to award 

the sum of EUR 740 for costs and expenses. 

C.  Default interest 

53.  The Court considers it appropriate that the default interest rate 

should be based on the marginal lending rate of the European Central Bank, 

to which should be added three percentage points. 

FOR THESE REASONS, THE COURT, UNANIMOUSLY 

1.  Declares the application admissible; 

 



 JALBĂ v. ROMANIA JUDGMENT 13 

 

2.  Holds that there has been a violation of Article 8 of the Convention; 

 

3.  Holds 

(a)  that the respondent State is to pay the applicant, within three months 

from the date on which the judgment becomes final in accordance with 

Article 44 § 2 of the Convention, the following amounts, to be converted 

into the national currency of the respondent State at the rate applicable at 

the date of settlement: 

(i)  EUR 4,500 (four thousand five hundred euros), plus any tax that 

may be chargeable, in respect of non-pecuniary damage; 

(ii)  EUR 740 (seven hundred and forty euros), plus any tax that 

may be chargeable to the applicant, in respect of costs and 

expenses; 

(b)  that from the expiry of the above-mentioned three months until 

settlement simple interest shall be payable on the above amounts at a 

rate equal to the marginal lending rate of the European Central Bank 

during the default period plus three percentage points; 

 

4.  Dismisses the remainder of the applicant’s claim for just satisfaction. 

Done in English, and notified in writing on 18 February 2014, pursuant 

to Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court. 

Santiago Quesada Josep Casadevall 

 Registrar President 

 


