
Dosar nr. 8752/3/2019*

ROMÂNIA
CURTEA DE APEL BUCUREŞTI 

SECŢIA A IV A CIVILĂ
ÎNCHEIERE

Şedinţa publică din data de 30.03.2022
Curtea constituită din:

PREȘEDINTE: ANDREI-AUREL PĂUN
JUDECĂTOR: ROXANA STANCIU 
GREFIER: ANA-MARIA MATIC

Pe  rol  se  află  soluționarea  după  casare  a  cererii  de  apel  formulată  de
apelantul  –  reclamant  Liiceanu  Gabriel  împotriva  sentinţei  civile  nr.  2983/18.12.2019,
pronunţate  de  Tribunalul  Bucureşti  –  Secţia  a  III-a  Civilă  în  dosarul  nr.  8752/3/2019,  în
contradictoriu cu intimatul-pârât  Victor Alexandru Roncea, în cauza având ca obiect „acțiune
în răspundere delictuală”.

La apelul nominal făcut în şedinţă publică, au răspuns părţile, prin avocaţi.
Procedura de citare este legal îndeplinită.
S-a făcut referatul cauzei de către grefierul de şedinţă, după care:
Intimatul-pârât, prin avocat, depune cerere pentru interpretarea art.10 din Convenţia

Europeană a Drepturilor Omului pentru aplicarea art.16 alin.1. Totodată, depune şi comunică
hotărârea pronunțată în cauza Valerian Stan contra României,   în varianta emisă în limba
franceză, arătând că dosarul este finalizat.    

Apelantul  – reclamant,  prin  avocat,   arată  că potrivit  regulilor  de procedură civilă
înscrisurile  trebuie  depuse în  limba română însă nu apreciază  că este  necesară traducerea
hotărârii. Totodată, arată că noţiunea de decizie diferă de cea de hotărâre şi că decizia depusă
în dosarul de la CEDO confirmă că hotărârea a fost legală şi temeinică în sensul că nu a fost
încălcată Convenţia  Europeană a Drepturilor Omului. 

Intimatul-pârât, prin avocat, arată că intanţa de recurs a reţinut în principal că nu poate
fi  valorificată  existenţa  dosarului  la  CEDO referitor  la  reclamantul  Valerian  Stan,  nefiind
contestat conţinutul acestei hotărâri ce nu a făecut obiectul articolelor care au fost din ianuarie
2019 or hotărârea a fost dată în decembrie 2019. Prin urmare, acest dosar nu este relevant.

Apelantul – reclamant, prin avocat, solicită depunerea articolului de presă indicat în
motivele de apel.

Intimatul-pârât, prin avocat, arată că respectivul înscris a fost redactat ulterior cererii
de chemare în judecată şi nu face obiectul pretenţiilor reclamantului.

Apelantul  –  reclamant,  prin  avocat,  în  replică,  arată  că  înscrisul  arată  atitudinea
pârâtului  ulterior  pronunţării  sentinţei,  respectiv  comportamentul  denigrator  al  acestuia,
pârâtul indicând inclusiv avocaţi.

Curtea, referitor la cererea formulată, reţine că aspectele din înscrisul solicitat nu fac
obiectul judecăţii dintre părţi însă din dosarul de apel din ciclul anterior de judecată nu se o
observă o dispoziţie de respingerere a acestei probe ca neconcludente. În rejudecare, urmează
a fi avute în vedere toate înscrisurile depuse în ciclul anterior şi, pentru a fi înlăturat orice
dubiu, încuviinţează această probă a cărei relevanţă va fi apreciată odată cu fondul cauzei.

Curtea pune în discuţie cererea de întrebare preliminară.
Intimatul-pârât, prin avocat, arată că prezenta cerere se întemeiază pe disp. art.5, 75,

C.civ., art.75 alin. 2 C.civ., 148 din Consituţie şi 267 din Tratatul de Funcţionare a Uniunii
Europene din punct de vedere procedural iar din punct de vedere material solicită adresarea a
3  întrebări  respectiv  o  întrebare  referitoare  la  directiva  privind  libertatea  de  ciculaţie  a
serviciilor  în  cadrul  Uniunii  Europene iar  cea  dea  treia  directivă  priveşte  aspecte  privind
drepturile de autor şi drepturile conexe. Referitor la Directiva privind libertatea de circulaţie
în cadrul  UE,  în  raport  de  disp.  art.11  din Carta  Drepturilor  Fundamentale  şi  art.10 din

1

W
W

W
.L

U
M

EA
JU

ST
IT

IE
I.R

O



Convenţia   Europeană a Drepturilor Omului, este invocat art. 16 alin.1 lit.c care prevede că
limitarea  libertății de circulație a serviciilor trebuie să fie proporțională şi justificată. Astfel,
prima întrebare este dacă aceste articole trebuie interpretate în sensul în care se poate opune
posibilitatea instanței  naționale  de a sancţiona un jurnalist  pentru concluziile  unei anchete
jurnalistice câtă vreme acesta dovedește că erau bazate pe relatări preexistente şi că aceste
relatări erau emise în exercitarea activității specifice jurnalismului. A doua întrebare se referă
la posibilitatea instanței naționale de a sancționa un jurnalist printr-o reapreciere şi înlăturare a
probatoriului ce a constituit baza anchetei sale dacă aceasta este contrară protecţiei dreptului
la liberă exprimare. O a treia întrebare întemeiată pe cele două articole din cele două Tratate
Europene,  devenite  parte  din  dreptul  intern,  raportat  la  Directiva  nr.2001/29  este  dacă
interpretarea acestora se opun posibilităţii judecătorului naţional de a impune în sarcina unui
jurnalist obligaţia de a realiza o anchetă detaliată şi particulară, pentru fiecare analiză şi opinie
fiind suficientă existența unei relatări preexistente pe care acesta să se întemeieze.  Arată că
sunt cunoscute circumstanțele litigiului naţional şi argumentele din primul ciclu procesual şi
este  admisibilă  cererea  de  adresare  de  întrebări  preliminare  întrucât  sunt  îndeplinite  toate
condiţiile.   Totodată, solicită să fie avut în vedere art.52 alin.3 din Carta Uniunii Europene
conform căreia sfera de întindere a acesteia nu poate fi mai mică decât sfera CEDO dar poate
fi  mai  mare  şi  este  aplicabilă  de fiecare  dată  când se invocă  reglementări  secundare.  Cu
referire  la  pertinență  arată  că  modul  în  care  ar  putea  fi  soluționate  întrebări  răspund
posibilității instanţei de a  reevalua modalitatea în care un jurnalist îşi poate exercita meseria,
dreptul  la  liberă  exprimare  fără  să  fie  condiţionat  de  un  probatoriu  matematic  care  ar
determina o restrângere absolută a dreptului la liberă exprimare reglementat  de  Convenţia
Europeană a Drepturilor Omului. Solicită să se aibă în vedere că s-a dezvoltat principul de
„câine de pază al societăţii democratice” al actului jurnalistic, ce presupune un anumit grad de
exagerare pentru a se atrage opinia publicului într-o discuţie necesară în ipoteza unor actori
publici. Or, apelantul – reclamant este un reputat scriitor, filosof şi om politic. Curtea a reţinut
că limitarea dreptului la exprimare trebuie să fie privită cu precauţie de către instanţe deoarece
persoanele publice se pot opune oprobiului public în activitatea pe care o desfăşoară. Arată că
sunt foarte puţine cazuri în care CEDO a reținut că poate fi limitat dreptul la liberă exprimare.
Dând lămuriri, arată că art.16 alin.1 lit.c prevede că statele membre nu pot condiţiona accesul
la o activitate de servicii pe teritoriul lor de îndeplinirea oricăror cerințe de respectarea unor
condiţii,  în  speţă  condiţia  de  proporționalitate.  Nu există  o  jurisprudenţă  care  să  excludă
jurnaliştii  sau presa din categoria prestatorilor de servicii.  Or, dacă intimatul în calitate de
jurnalist  a  prestat  servicii  de  informare  a  publicului,  activitatea  sa  trebuie   protejată  de
dispoziţiile Directivei. Precizează că argumentaţia se referă la proporţionalitatea raportată la
efectul  pe care-l  produce,  or  în  speţă  proporționalitatea  este  greu de atins  întrucât  se  cer
dovezi  absolute referitor  la care intimatul  a ajuns  la concluziile  în bază cărora a  publicat
articolele şi a exercitat serviciile. În ce priveşte art.5 din Directiva referitoare la drepturile de
autor  şi  drepturile  conexe  arată  că  beneficiarii  dreptului  de  autor  au  posibilitatea  de  a
reproduce şi a comunica operele sale. Această posibilitate este limitată doar în anumite cazuri
prevăzute de art.5 alin.3 lit.c din Directiva nr.2001/29. Prin urmare, articolele pe care   le-a
scris intimatul-pârât  puteau să fie difuzate şi transmise în situaţia în care acestea reprezintă
modul de exprimare a presei care nu poate fi condiționată nici măcar de drepturile de autor. 

Apelantul – reclamant, prin avocat, solicită respingerea ca inadmisibile a acestor două
întrebări întrucât nu au legătură cu prezenta cauză şi nu sunt îndeplinite 2 condiţii. Arată că nu
se  poate  interpreta  ce  i  se  permite  judecătorului  național  a  analiza  proporționalitatea
ingerinţei, jurisprudenţa CEDO fiind în sensul că art.10 nu este un drept absolut,  în alin.2 al
acestui articol fiind prevăzută limitarea dreptului. 

Curtea, după deliberare, respinge cererea de formulare a unei întrebări prejudiciale ca
inadmisibilă pe considerentul principal că dreptul Uniunii Europene nu este incident în speţă.
Astfel, în prezenta cauză nu se pune problema nici prestării de servicii în spațiul economic
european, nici problema drepturilor de autor ale vreuneia dintre părţi, ci se analizează strict
modul în care pârâtul a exercitat libertatea de exprimare, dacă şi în ce măsură conduita sa l-a

2

W
W

W
.L

U
M

EA
JU

ST
IT

IE
I.R

O



vătămat pe reclamant în dreptul său la viaţă privată, la respectarea demnităţii şi onoarei sale.
Prin urmare, litigiul de faţă poartă asupra raportului dintre drepturile consfințite de art.8 şi 10
din Convenţia  Europeană a Drepturilor Omului şi nu au nicio tangenţă cu cadrul normativ al
Uniunii  Europene.  Mai mult,  Curtea reţine  că nu este  instanţă  de ultim grad,  astfel  încât
formularea unei întrebări prejudiciale să fie obligatorie.

Nemaifiind cereri  prealabile  de formulat sau probe de administrat,  Curtea acordă
cuvântul asupra apelului.

Apelantul  –  reclamant,  prin  avocat,  solicită admiterea  apelului  astfel  cum  a  fost
formulat,  schimbarea  în  tot  a  sentinţei  apelate  în  sensul  admiterii  cererii  de  chemare  în
judecată  astfel  cum a  fost  formulată  pentru  motivele  expuse  pe  larg,  în  scris.   Arată  că
înscrisul  depus  la  dosar  în  susţinerea  apelului  şi  care  indică  atitudinea  pârâtului  după
pronunţarea sentinţei confirmă că prin pronunţarea sentinţei isntanţa de fond a consfinţit că
prin miniciunile spuse de către pârât sunt adevăruri de netăgăduit; inclusiv prin articolul de
presă apărut ulterior se menţionează că acele afirmaţii dovedesc ilegalităţile făcute de către
reclamant. Or, motivarea sentinţei este contradictorie având în vedere că anterior motivării
instanța de fond începe prin   a-l sfătui pe reclamant dea dovadă de mai multă toleranţă. Însă
reclamantul  nu s-a  adresat  instanței  pentru a  fi   sfătuit  de o dogmă creştină ci  pentru ca
instanţa să analizeze în ce măsură libertatea de exprimare a jurnalistului a depăşit limitele de
la  alin.2  şi  a  adus  prejudicii  vădit  asupra  vieţii  sale  private.  Afirmațiile  calomnioase,
denigratoare şi fără bază factuală sunt redate la dosar; dacă iniţial instanţa de fond a afirmat că
faptele determinate sunt simple opinii personale ale pârâtului ulterior reţine că pârâtul a  redat
opinia altei persoane.  Arată că toate faptele imputate pârâtului sunt fapte precise, mincinoase,
denigratoare  şi  defăimătoare  care  nu  pot  fi  încadrate  ca  judecăţi  de  valoare.  Urmează  ca
instanţa să analizeze punctual în ce măsură jurnalistul  a avut o bază factuală.  Punctual,  la
afirmaţiile pârâtului referitoare la ștergerea de milioane  de datorii de la  Stat deţinute de către
Humanitas făcându-se legătura între reclamant şi calitatea sa de conducător al acestei societăți
comerciale  arată  că se menţionează  scutiri  de la  plată,  titlul  arătând o inexistenţă  a bazei
factuale. Din contră, exista un temei legal respectiv o ordonanţă de eşalonare a plăţii. În mod
vădit,  fără  a  respecta  buna  credință  jurnalistul  a  denaturat  informaţia.  Mai  mult,  printre
probele depuse de pârât în susţinerea bazei factuale există o bază factuală pe care a înţeles să
o  antameze  instanţei  ulterior  formulării  cererii  de  chemare  în  judecată.  Mai  precis,  o
campanie,  respectiv  3 articole  apărute  consecutiv,  la  interval  scurt  de timp,  or  cererea  de
chemare în judecată este formulată în luna martie. În 15.07.2019 pârâtul a depus o cerere la
Curtea de Conturi pentru a afla situaţia sumelor constatate de această instutuţie cu ocazia unui
control.  Prin  urmare,  instanţa  urmează  a  aprecia  asupra  modalităţii  în  care  pârâtul  şi-a
exercitat profesia. Referitor la afirmațiile legate de „privatizarea editurii politice a PCR-ului”
arată că baza factuală este prezentată în dosar şi este în opţiunea pârâtului un dosar în care în
mod mincinos afirmă că s-ar afla şi aceste probleme legate de privatizarea editurii Humanitas
pe  rolul  Curții  Europene  a  Drepturilor  Omului.  Or,  respectivul  dosar  viza  libertatea  de
exprimare   iar  nu faptele  astfel  cum au fost  prezentate  de către  pârât  ca aparținând  altui
formator de opinie, domnul Valerian Stan. La dosar a fost depusă decizia CEDO care arată că
în acel caz formatorul de opinie a fost sancționat în sensul de a plăti o sumă de bani altui
membru  al  Grupului  de  Dialog  Social,  fapt  ce  confirmă  că  nu  a  fost  încălcat  dreptul  la
libertatea  de  exprimare.  Arată  că  există  denigrări  foarte  grave  ale  imaginii,  demnității  şi
onoarei reclamantului în momentul în care sunt făcute afirmații de natură a arăta că fondatorii
Grupului  de Dialog  Social  sunt  persoane ce  au  legături  cu  securitatea  şi  cu serviciile  de
informații străine care au intrat în posesia unor bunuri de mare valoare aflate în patrimoniul
Statului. Mai grav se menţionează „GDS cel mai tenebros grup organizat de trafic de influenţă
şi control al vieţii politice şi culturale din România”, or ce judecată de valoare poate exista
când se afirmă că reclamatul este membru, chiar fondator al acestui grup, acuzat de trafic de
influenţă.  Precizează  că  pârâtul  prin campania  de denigrare  nu este  un subiect  de  interes
public, pentru a fi astfel fiind necesar să fie de actualitate care să reprezinte pentru societatea
civilă o informaţie la care să aibă dreptul şi acces. Or, aceste subiecte, respectiv privatizarea

3

W
W

W
.L

U
M

EA
JU

ST
IT

IE
I.R

O



Humanitas, preluarea din patrimoniul Statului a unor valori foarte mari, înființarea Membrii
Grupului pentru Dialog Social, au fost dezbătute în societatea civilă acum 30 de ani, fiind prin
urmare evident că după o perioadă mare de timp nu se poate susţine că este subiect de interes
public. 

Dând lămuriri  referitor  la  susținerea anterioară,  apelantul  – reclamant,  prin avocat,
precizează că a devenit un subiect de denigrare a unor persoane câtă vreme subiectul a fost
dezbătut în spațiul public acum 30 de ani, au existat opinii contrare afirmațiilor pârâtului iar
acesta cu rea credinţă nu le-a adus în discuţie. Arată că a depus la dosar manifestul domnului
Andrei Pleşu care a explicat modalitatea de preluare a editurii fostă PCR Științifice în prezent
Humanitas, numirea apelantului în calitate de director, privatizarea editurii şi ce a însemnat
patrimoniul. Or, clarificând subiectul unei persoane juridice a veni după 32 de ani şi a susţine
că din nou este un subiect de interes public, nu mai este îndeplinită condiția obligatorie de
informație de noutate, necesară publicului. În cazul în care se pune în discuţie dacă un subiect
este  sau nu de interes  public,  jurisprudenţa  CEDO arată  ce  poate constitui  un subiect  de
interes public or, vechimea unei teme abordată în spaţiul public la diferite intervale de timp,
cu siguranţă după 30 de ani nu mai poate fi subiect care să intereseze publicul. Învederează că
au existat şi alte edituri iar acest subiect a fost dezbătut şi clarificat în spaţiul public. Pârâtul
nu poate aduce lumină cu privire la subiect întrucât denaturează date dintr-o ordonanţă de
urgenţă din care reise că editura Humanitas nu a fost singura beneficiară a eşalonării. Indică
existenţa unei fapte ilicite, o acţiune de defăimare şi o campanie respectiv 3 articole care nu
constituie o anchetă jurnalistică întrucât o astfel de anchetă trebuie să aibă la bază condiţia
esenţială a bunei credinţe. Or, când vine vorba de afirmaţiile pârâtului, nu rezultă fapte precise
şi determinate. Nu există bună credinţă când nu sunt prezentate opiniile din spaţiul public şi
nu se menționează în ce măsură acest subiect a mai fost dezbătut.  Cu referire la baza factuală
a arătat că pentru afirmaţii nu a existat, reclamantului nefiindu-i solicitat un punct de vedere
referitor la acest subiect.  Toate afirmaţiile pârâtului nu se bucură de protecţia jurisprudenţei
CEDO din moment ce sunt afirmaţii gratuite care fără justificare au avut ca scop denigrarea şi
atingerea  vieţii  private  a  reclamantului.  Prin  urmare,  toate  elementele  răspunderii  civile
delictuale sunt îndeplinite; arată că a lăsa o sentinţă astfel cum a fost motivată ar însemna că
oricine despre orice persoană poate face afirmaţii iar apoi să folosească tendenţios o hotărâre
pentru a susţine că reclamantul rămâne un profitor. În consecinţă, responsabilitatea instanţei
de judecată cu privire la onorarea şi demnitatea unei persoane este foarte importantă inclusiv
prin motivare. Arată că într-o societate democratică este necesar a se păstra şi a impune o
ingerinţă în libertatea de exprimare, atâta timp cât nu este un drept absolut, fiind necesar ca
societatea şi instanţa să aprecieze între proporționalitatea limitării libertăţii de exprimare şi
dreptul  la  o  libertare  de  exprimare  absolută  aşa  cum o  înţelege  pârâtul,  motivat  că  este
jurnalist  şi  că  poate  face  o  anchetă  jurnalistică;  chiar  dacă  jurisprudenţa  CEDO  acceptă
hiperbolizări, se discută de existenţa unei baze factuale, de bună credinţă ,de un subiect de
interes public şi de proporţionalitate. Or, cu siguranţă au fost depăşite limitele libertăţii de
exprimare, iar instanţa trebuie să protejeze viaţa privată a reclamantului. Solicită acordarea de
cheltuieli de judecată reprezentând onorariul de avocat din apel, dovada fiind depusă la filele
85-86 în dosarul de apel, taxele de timbru şi onorariul solicitat în faţa instanţei de fond.

Intimatul-pârât,  prin  avocat,  arată  că  nu  există  legătură  între  criticile  formulate  de
reclamant prin cererea de chemare în judecată şi articolul ulterior depus la dosar şi încuviinţat
ca probă de către instanţă. Reclamantul trebuia să formuleze o cerere de chemare în judecată
separată. Precizează că nu a invocat faptul că limitele libertății de exprimare ar fi absolute,
conform jurisprudenţei  CEDO limitele  fiind  evaluate  raportat  la  buna  credinţă.  Or,  buna
credinţă  este raportată  la conţinutul,  în speţă  nefiind emise acuzaţii  gratuite  ci  se exercită
dreptul la un scrutin public şi la informaţii de interes public. Este de interes public faptul că  s-
a discutat timp de 30  de ani despre privatizările din România raportat la documentația şi
actele doveditoare conform cărora în spaţiul public sau cel cunoscut profesioniștilor această
privatizare a fost relevantă.  Mai mult, s-a emis o ordonanţă de eşalonare a datoriilor Editurii
Humanitas or, oronanţele se dau cu privire la situaţii de interes public. Din punct de vedere al

4

W
W

W
.L

U
M

EA
JU

ST
IT

IE
I.R

O



calităţii afirmațiilor arată că nu sunt emise în nume propriu, ci ca jurnalist în cadrul publicației
Evenimentul Zilei; prin urmare, sunt emise în considerarea dreptului la liberă exprimare şi a
protecţiei  jurnalistului care să poată realiza o anchetă iar nu o opinie personală.  Arată că
adresa  emisă  către  Curtea  de  Conturi  pentru  verificarea  informațiilor  face  dovada  bunei
credinţe a pârâtului, care a scris articolul bazat pe documente reale iar nu doar pe o sursele
jurnalistice.  Cele  3  articole  nu  reprezintă  o  campanie  de  denigrare  a  reclamantului  ci
comentarii ale pârâtului referitor la informații preexistente, fiind abordate chestiuni de interes
public. Referitor la scutirile de la plată partea adversă a făcut susţineri în cererea de chemare
în judecată, ce nu au fost menționate în articolul din 2013. În întâmpinare s-a făcut referire la
7 anexe ce fac dovada modalităţii de eşalonare a datoriilor Editurii Humanitas or, acest aspect
nu reprezintă o acuzaţie de fapt ci o situaţie concretă, reală şi probată. Există o cerere adresată
AFP Sector 1,  un proces verbal şi o notă de constatare şi o adresă a MFP care atestă că
Humanitas a beneficiat de scutiri de plată de peste 2 miliarde. Referitor la privatizarea editurii
politice arată că subiectul a fost antamat la CEDO, fiind subiect invocat prin decizia Valerian
Stan, la filele 2 şi 4 fiind subliniat faptul că se discută şi despre privatizarea unei case de
editură, raportat la Gabriela Andreescu.  Referitor la legătura cu fondatorii Grupului de Dialog
Social arată că apelantul este fondator şi este normal să aibă legătură cu acest grup. Cu privire
la legătura apelantului cu securitatea arată că pârâtul nu a afirmat că apelantul ar fi desfășurat
activităţi  în cadrul securităţii  ci că parte din fondatorii  Grupului de Dialog Social  au avut
legături  cu serviciile  de informaţie,  astfel  cum este  dovedit  prin anexele depuse odată cu
întâmpinarea 44,45- 57.  Referitor la manifestul domnului Andrei Pleşu nu este relevant, fiind
o lucrare care pune într-o lumină poetică şi care nu contestă succesiunea evenimentelor şi
modul în care patrimoniul Editurii Humanitas a fost preluat. Este vorba de o clădire situată pe
Calea Victoriei nr.132 care a fost preluată de către Grupul de Dialog Social  înainte de a fi
înfiinţat. Acest fapt a determinat suspiciuni cu privire la modul de înființare a grupului şi a
pricinuit o dezbatere. Apelativul de „tenebros” semnifică întunecat, ascuns şi se referă la grup
iar nu la  apelant.  Mai  arată  că în  anul 1990 când avut loc privatizarea şi  au fost  date  în
patrimoniul grupului sediul din Calea Victoriei nu exista o libertate prea mare a presei şi nu
erau cunoscute anumite aspecte; ulterior fiind înființat dreptul la acces la informații publice,
jurnalistul  fiind persoana cea mai interesată să afle cum s-au derulat  anumite evenimente.
Raportat la faptul că, la dosar sunt depuse zeci de anexe în dovedirea afirmațiilor pârâtului
ziarist, care a depus o muncă extrem de laborioasă pentru a dovedi fiecare afirmaţie, care nu a
reprezentat o simplă alegaţie, se impune respingerea apelului, cu acordarea de cheltuieli de
judecată pe cale separată.  

Dând lămuriri cu referire la folosirea sintagmelor „trafic de influenţă” şi „corupţie la
nivel  înalt”,  intimatul-pârât,  prin  avocat,  arată  că  sunt  afirmații  ce  nu  sunt  adresate
apelantului-reclamant şi se încadrează în registrul de limbaj tipic presei, întrucât aceasta are
dreptul să exagereze şi să atragă atenția opiniei publice asupra aspectelor de interes public. 

Apelantul – reclamant, prin avocat, în replică, arată că din titlul articolului este clar
faptul că este invocat un dosar la CEDO cu privire la „afacerea Humanitas”; ordonanța nu a
fost dată doar pentru Humanitas, ci pentru toate societățile aflate în incapacitate de plată au
plătit  penalități  şi  în  mod  eşanonat  plăţile.  De  nenumărate  ori  pârâtul  a  folosit  termenii
„nelegal”  şi  „ilegal”  şi  se afirmă clar faptul  că fondatorii  Grupului  de Dialog Social  sunt
persoane care au  legături cu securitatea iar în subtitlu au fost menţionaţi pe Pleşu şi Liiceanu,
ceea ce reprezintă o manipulare publică.  

Intimatul-pârât,  prin  avocat,  în  replică,  arată  că  din  nou  partea  adversă  a  invocat
ordonanța  prin  care  s-au  eșalonat  datoriile  mai  multor  instituții  publice,  cele  susținute  în
articol nefiind false. Totodată, a existat o problemă întrucât întâi  Grupul de Dialog Social a
primit sediul şi ulterior s-a înființat. Cu privire la faptul că s-a invocat legătura fondatorilor
GDS  cu  securitatea  şi  apoi  s-au  menționat  numele  domnilor  Liiceanu  şi  Pleşu  arată  că
jurnaliștii pot face sugestii. Apelantul-reclamant face vorbire de manipulare or, acest termen
este nou şi nu este reglementat de jurisprudenţa CEDO, însă dacă ar fi o încălcare a dreptului
la  liberă  exprimare  până  la  acest  moment  ar  fi  fost  tranşat.  Or,  manipulare  nu  înseamnă

5

W
W

W
.L

U
M

EA
JU

ST
IT

IE
I.R

O



exagerare  care  este  permisă  de  către  CEDO,  faptele  fiind  justificate  de  pârât;  dacă  ar  fi
cenzurat modul jurnalistic nu ar fi o anchetă jurnalistică şi un eseu.

CURTEA,

Având nevoie de timp pentru a delibera va amâna pronunţarea, motiv pentru care,

D I S P U N E:

Amână pronunţarea la data de 13.04.2022.
Pronunţată în şedinţă publică azi, 30.03.2022.

                    Preşedinte,                      Judecător,                               Grefier, 
    Andrei-Aurel Păun          Roxana Stanciu                 Ana-Maria Matic

Dosar nr. 8752/3/2019*

ROMÂNIA
CURTEA DE APEL BUCUREŞTI 

SECŢIA A IV A CIVILĂ
ÎNCHEIERE

Şedinţa publică de la 13.04.2022

Curtea în aceeaşi compunere şi pentru aceleaşi motive

DISPUNE:

Amână pronunţarea la data de 20.04.2022.
Pronunţată în şedinţă publică, azi, 13.04.2022.

                       Preşedinte,                        Judecător,                               Grefier, 
        Andrei-Aurel Păun           Roxana Stanciu           Ana-Maria Matic

6

W
W

W
.L

U
M

EA
JU

ST
IT

IE
I.R

O



Dosar nr. 8752/3/2019*

ROMÂNIA
CURTEA DE APEL BUCUREŞTI 

SECŢIA A IV A CIVILĂ
ÎNCHEIERE

Şedinţa publică de la 20.04.2022

Curtea în aceeaşi compunere şi pentru aceleaşi motive

DISPUNE:

Amână pronunţarea la data de 27.04.2022.
Pronunţată în şedinţă publică, azi, 20.04.2022.

                         Preşedinte,                      Judecător,                               Grefier, 
        Andrei-Aurel Păun           Roxana Stanciu            Ana-Maria Matic

7

W
W

W
.L

U
M

EA
JU

ST
IT

IE
I.R

O



Cod ECLI ECLI:RO:CABUC:2022:030.000660
Dosar nr. 8752/3/2019*

ROMÂNIA
CURTEA DE APEL BUCUREŞTI 

SECŢIA A IV A CIVILĂ
DECIZIA CIVILĂ NR.660A

Şedinţa publică din data de 27.04.2022
Curtea constituită din:

PREȘEDINTE: ANDREI-AUREL PĂUN
JUDECĂTOR: ROXANA STANCIU 
GREFIER: ANA-MARIA MATIC

Pe  rol  se  află  soluționarea  după  casare  a  cererii  de  apel  formulată  de
apelantul  –  reclamant  Liiceanu  Gabriel  împotriva  sentinţei  civile  nr.  2983/18.12.2019,
pronunţate  de  Tribunalul  Bucureşti  –  Secţia  a  III-a  Civilă  în  dosarul  nr.  8752/3/2019,  în
contradictoriu cu intimatul-pârât  Victor Alexandru Roncea, în cauza având ca obiect „acțiune
în răspundere delictuală”.

Dezbaterile  asupra  cererii  de  apel  au  avut  loc  în  şedinţa  publică  din  data  de
30.03.2022,  fiind consemnate  în  încheierea  de la  acea  dată  care face  parte  integrantă  din
prezenta hotărâre, când, Curtea având nevoie de timp pentru a delibera, a amânat pronunţarea
la 13.04.2022, 20.04.2022 şi la 27.04.2022, când a hotărât următoarele:  

CURTEA,

Deliberând asupra apelului civil, constată următoarele:

  Prin decizia civilă nr. 2466/R 17/11/2021 pronunțată dosarul nr. 41897/3/2017
Înalta  Curte  de  Casaţie  şi  Justiţie  a  admis  recursul  şi  a  casat  decizia  civilă  nr.
1645A/25.11.2020 Curtea  de Apel  Bucureşti  –  Secţia  a  IV-a Civilă,  trimiţând cauza  spre
rejudecare la aceiaşi curte de apel.

Pentru  a  pronunța  această  soluție,  Înalta  Curte  de  Casație  și  Justiție  a  reținut
următoarele:

  Motivele  recursului  pot  fi  subsumate  pct.  6  al  art.  488  Cod  procedură  civilă,  în
condiţiile  în  care  se  critică  nemotivarea,  prin  neluarea  în  considerare  a  susţinerilor
reclamantului,  precum  şi  contrarietatea  considerentelor  deciziei  din  apel  referitoare  la
existenţa bazei factuale.

Se reţine că decizia din apel realizează, de o manieră contradictorie, analiza criticilor
deduse judecăţii.

Se  observă  că  deşi,  pe  de  o  parte,  stabileşte  corect  coordonatele  în  care  trebuie
realizată  analizarea  dreptului  la  liberă  exprimare,  ca  principiu  de  bază  al  unei  societăţi
democratice, precum şi exigenţele care însoţesc exerciţiul acestui drept (astfel încât să nu se
ajungă la încălcarea/nesocotirea drepturilor altor persoane), pe de altă parte, atunci când trece
la  verificarea  îndeplinirii  acestor  repere,  raportat  la  datele  concrete,  în  vederea  stabilirii
existenţei sau nu a faptelor ilicite reclamate, fie le nesocoteşte, fie le ignoră din analiză, pentru
a trage, în principal, concluzii generale, care nu se pot constitui în fundament al dezlegării
criticilor cu care a fost învestită.

Astfel, curtea de apel a reţinut că, prin aplicarea conjugată a criteriilor desprinse din
jurisprudenţa  CEDO,  tribunalul  a  concluzionat,  în  mod  corect,  că  prin  seria  de  articole,
avându-l  ca  subiect  pe  reclamant,  referitoare  la  înfiinţarea  Editurii  Humanitas,  înlesnirile
fiscale  acordate  de  stat  editurii,  prin  preluarea  patrimoniului  fostei  Edituri  Politice,
constituirea Grupului de Dialog Social, nu s-au depăşit limitele criticii admisibile, subiectele
dezbătute în acestea fiind de interes public, general.

1

W
W

W
.L

U
M

EA
JU

ST
IT

IE
I.R

O



Or,  în  legătură  cu  această  modalitate  în  care  s-a  realizat  consemnarea  diferitelor
evenimente,  fapte, acţiuni, în conţinutul articolelor incriminate,  reclamantul a afirmat, prin
criticile deduse judecăţii, că aceasta a fost una denaturată, aptă să deformeze realitatea şi, ca
atare, să aibă consecinţe defăimătoare la adresa onoarei, demnităţii şi reputaţiei sale.

Aceste aspecte nu şi-au găsit o analiză punctuală în conţinutul considerentelor deciziei
din  apel,  instanţa  răspunzând,  fie  prin  considerente  de  ordin  general  referitoare  la  stilul
jurnalistic, limbajul folosit în limitele rezonabile ale dozei de exagerare şi provocare permise,
fie identificând o bază factuală în cadrul articolelor, aşa cum a fost relevată de jurnalist, fără a
verifica  susţinerile  părţii  care afirmase  că  informaţia  dată  publicităţii  era  una eronată  sau
incompletă  pentru  o  corectă  informare  a  publicului,  indicând  elemente  concrete,  uşor
accesibile şi verificabile într-un demers jurnalistic onest.

Astfel, de exemplu, în ceea ce priveşte existenţa dosarului CEDO, curtea de apel a
reţinut că este legală şi temeinică constatarea tribunalului potrivit căreia informarea opiniei
publice referitoare la existenţa unui atare litigiu, care ar atinge, printre altele şi privatizarea
Editurii Humanitas nu constituie faptă ilicită, neputând fi identificat vreun element care să
poate fi caracterizat ca ofensator.

  A concluzionat curtea de apel că în aceste condiţii există o bază factuală pentru a
susţine existenţa procesului la Curtea Europeană a Drepturilor Omului, chiar dacă nu are strict
ca obiect privatizarea Humanitas.

Or, în situația în care intimatul - pârât a arătat că a preluat respectivele afirmaţii de la
terţe persoane (Valerian Stan), instanţa de apel trebuia să le verifice, să le analizeze, pentru a
putea concluziona, în condiţii de legalitate, că în cauză nu a fost încălcat dreptul la liberă
exprimare.

Analiza asupra bazei factuale în lumina dispoziţiilor art. 10 din Convenţie reprezintă o
obligaţie ce revine instanţei de judecată, în speţă verificarea obiectului respectivului dosar pe
site-ul CEDO. 

Or, nu ar putea exista o bază factuală referitor la respectivul dosar care să privească
privatizarea Editurii Humanitas, în condiţiile în care, potrivit celor arătate chiar de titularul
cererii, obiectul acestuia îl constituie o acţiune privitoare la violarea libertăţii de exprimare
(vol. II pag. 198 dosar tribunal).

Prin urmare, nu există o analiză a instanţei de apel în sensul de a se stabili temeinicia
şi realitatea respectivelor afirmaţii, respectiv a existenţei unor date concrete, aflate în evidenţa
Curţii Europene a Drepturilor Omului, date publicităţii şi, ca atare, facil şi, în acelaşi timp,
necesar a fi supuse verificării jurnalistului sau, dimpotrivă, dacă este vorba de o dezinformare
a opiniei publice.

Referitor  la  stingerea  datoriilor  către  stat,  în  analiza  criticii  reclamantului  asupra
greșitei aprecieri a bazei factuale prin care a susţinut că nu se confirmă că Editura Humanitas
ar fi fost beneficiara unui privilegiu, curtea de apel nu a analizat motivele de apel prin care s-a
invocat Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996 prin ale cărei dispoziţii s-au acordat eşalonări şi
amânări la plata pentru toate persoanele care îndeplineau condiţiile cerute de aceasta.

Or,  reclamantul  a  susţinut  că  singura  facilitate  de  care  a  beneficiat  graţie  acestei
ordonanţe a fost eşalonarea şi amânarea la plată a datoriilor, condiţionat de plata majorărilor
de întârziere, arătând şi faptul că modalitatea în care a fost plătită eşalonarea a făcut obiectul
unui control al Curţii de Conturi în 2002, prin acesta constatându-se legalitatea operaţiunii. 

Aceste susţineri ale reclamantului prin care se pretindea inexistenţa bazei factuale nu
au fost analizate de instanţa de apel, deşi această verificare, în cadrul controlului care trebuia
exercitat  sub aspectul legalităţii,  era necesară în stabilirea limitelor libertăţii  de exprimare,
astfel încât să nu aducă atingere drepturilor fundamentale ale altei persoane (dreptul la onoare,
reputaţie, demnitate, la propria imagine).

De asemenea, criticile reclamantului în legătură cu inexistenţa bazei factuale prezintă
relevanţă şi pe planul atitudinii subiective a pârâtului, respectiv a bunei-credinţe a acestuia,
aptă  să-i  legitimeze  demersul  de  a  transmite  informaţii  de  interes  public,  cum  au  fost
identificate cele referitoare la privatizarea editurii.

2

W
W

W
.L

U
M

EA
JU

ST
IT

IE
I.R

O



Cu privire la Grupul de Dialog Social, s-a constatat de către curtea de apel că afirmaţia
potrivit căreia acesta „este, probabil, cel mai tenebros grup organizat de trafic de influenţă”
reprezintă o judecată de valoare care nu se referă însă direct la reclamant.

 Aceasta în condiţiile în care aceeaşi instanţă de apel a reţinut că înfiinţarea Grupului
de Dialog Social constituie subiectul unui articol din 21 ianuarie 2019 în care se afirmă că
reclamantul este membru fondator.

Or, în atare împrejurări, se constată că pe de o parte, curtea de apel a reţinut caracterul
de judecată de valoare a afirmaţiilor referitoare la Grupul de Dialog Social, stabilind, pe de
altă parte, că recurentul nu are nicio implicare, deşi se reţinuse calitatea acestuia de membru
fondator.

Sub  acest  aspect,  este  important  de  menţionat  că  CEDO  a  stabilit  o  importantă
distincţie  între  afirmarea  unor  fapte  şi  cea  a  unor  judecăţi  de  valoare,  iar  potrivit  Curții
existenţa  faptelor poate  fi  demonstrată,  în timp ce adevărul judecăţilor  de valoare nu este
susceptibil de a fi dovedit.

În acest context al analizei este de observat că judecățile de valoare,  deşi, de principiu,
este admis că nu se pretează la o demonstrație a exactității lor, pot fi apreciate a fi excesive
dacă  sunt  totalmente  lipsite  de baza  factuală  (Cauzele  Jerusalem c.  Austriei,  Cumpăna şi
Mazăre  c.  României),  situaţie  în  care  instanţele  de  judecată  trebuie  să  analizeze  şi  să
stabilească legătura dintre o judecată de valoare şi faptele care au stat la baza sa şi care pot să
varieze de la caz la caz, în funcţie de circumstanțele specifice.

În jurisprudenţa sa constantă, Curtea Europeană a subliniat că, dacă în virtutea rolului
său, presa are datoria de a alerta publicul atunci când are informaţii de interes public, faptul de
a pune în cauză, în mod direct, persoane determinate, indicând numele şi funcţia acestora,
implică, pentru autor, obligaţia de a furniza o bază factuală suficientă.

În acest sens, instanţa europeană a statuat că afirmaţii referitoare la fapte determinate,
care sunt susceptibile de a fi probate, făcute în absenţa oricăror dovezi care să le susţină, nu se
bucură de protecţia art. 10 din Convenţia Europeană a Drepturilor Omului. 

Pe  de  altă  parte,  aceeaşi  instanţă  a  subliniat  că,  date  fiind  îndatoririle  şi
responsabilităţile ce le incumbă, protecţia oferită de art. 10 ziariştilor, în momentul în care
comunică  informaţii  ce  privesc  chestiuni  de  interes  public,  este  subordonată  condiţiei  ca
aceştia să acţioneze cu bună-credinţă,  pe baza unor fapte exacte şi să furnizeze informaţii
fiabile  şi  precise,  demne  de  a  fi  considerate  credibile,  cu  respectarea  deontologiei
profesionale.

Or,  în  cauza  dedusă judecății,  aceste  componente  esențiale  nu au fost  analizate  în
concret de către instanța de apel, care s-a limitat la o aplicare pur formală a principiilor ce
guvernează  libertatea  de  exprimare,  fără  a  le  corela,  punctual,  cu  situaţia  de  fapt  dedusă
judecăţii.

Curtea de apel nu a făcut cercetări pentru a se putea aprecia dacă reprezintă o bază
factuală  care  să  ateste  exercitarea  cu  bună-credinţă  a  dreptului  la  liberă  exprimare  sau,
dimpotrivă, nu reprezintă un asemenea suport, caz în care afirmaţiile sunt pur denigratoare şi
excedează limitelor permise de art. 10 din Convenţia Europeană a Drepturilor Omului.

În acest  fel,  considerentele  deciziei  atacate  au caracter  contradictoriu şi  nu sprijină
soluţia, această modalitate de abordare a criticilor din apel fiind cu atât mai defectuoasă cu
cât, răspunzând în cadrul controlului de legalitate pe care îl realiza asupra hotărârii de primă
instanţă  şi  care  viza,  de asemenea,  nemotivarea  corespunzătoare,  curtea  de apel  a  validat
considerentele tribunalului, reţinând că acesta a făcut o analiză punctuală a fiecărui articol de
presă.

Totodată, se observă că deşi potrivit art. 10 din CEDO, garanţia oferită de acest text
libertăţii  de  exprimare  este  una  subordonată  bunei-credinţe,  astfel  încât  trebuie  furnizate
informaţii exacte, demne de încredere şi cu respectarea deontologiei jurnalistice, în acelaşi
timp nu determină  dacă este  vorba de astfel  de informaţii,  în  absenţa analizei  susţinerilor
reclamantului, care s-a prevalat de o altă realitate factuală, indicând elemente concrete care, în
opinia sa, îi susţin poziţia.

3

W
W

W
.L

U
M

EA
JU

ST
IT

IE
I.R

O



Aici se încadrează şi susţinerile recurentului potrivit cărora afirmaţiile din articolele
incriminate  nu reprezentau  o  ştire  nouă care  să  justifice  urgenţa  publicării,  fiind  relevate
aspecte „discutate şi tranşate în urmă cu 30 de ani”.

Ca atare, în lipsa unei analize specifice judecăţii în apel, în limitele devoluţiunii fixate
prin criticile formulate, conform art. 477 alin. 1 Cod procedură civilă şi faţă de neanalizarea
circumstanţelor factuale complete pe baza cărora s-a afirmat existenţa unor fapte ilicite şi,
corelativ,  întrunirea  elementelor  răspunderii  civile  delictuale,  soluţia  va  fi  de  admitere  a
recursului, de casare a deciziei, cauza fiind trimisă spre rejudecare aceleiaşi instanţe de apel.

La reluarea judecăţii, se va ţine seama de criticile punctuale formulate de reclamant,
urmând  a  se  face,  totodată,  distincţia  necesară  între  aprecierile/judecăţile  de  valoare  ale
jurnalistului,  nesupuse,  în  principiu,  probei  verităţii  şi  relatarea  faptelor  care,  prin
materialitatea lor, presupun posibilitatea şi necesitatea dovedirii.

Se va ţine, de asemenea, seama de reperele dezvoltate în jurisprudenţa instanţei  de
contencios european, în sensul că libertatea de exprimare protejată de art. 10 din CEDO este
subordonată condiţiei ca cel interesat să acţioneze cu bună-credinţă, în aşa fel încât să ofere
informaţii exacte, prin prezentarea faptelor în integralitatea lor, iar nu de o manieră trunchiată,
în respectul deontologiei specifice jurnaliştilor.

Se va avea în vedere de către instanţa de trimitere, prin prisma aceluiaşi articol care
apără dreptul jurnaliştilor de a comunica informaţii cu privire la probleme de interes general,
cu bună-credinţă, pe bază de informaţii fiabile şi precise şi cu respectarea eticii profesionale,
că libertatea de exprimare presupune şi îndatoriri şi responsabilităţi, prin a căror respectare
presa poate  să-şi  îndeplinească  funcţia  într-o societate  democratică,  fără  a  depăşi  limitele
impuse de respectul reputaţiei, onoarei şi altor drepturi ale persoanei (publice, în speţă).

În ceea ce priveşte cheltuielile de judecată solicitate de recurent, acestea urmează a fi
avute în vedere în urma rejudecării dispuse de către instanţa de apel.

Apelul în rejudecare a fost înregistrat la data de 02.02.2022 pe rolul Curţii de Apel
Bucureşti- Secţia a IV –a Civilă sub nr. 8752/3/2019*.

Examinând apelul  în  rejudecare,  prin  raportare  la  criticile  formulate,  Curtea
constată:

Potrivit art. 72 din C.civ., „orice persoană are dreptul la respectarea demnităţii sale.
Este interzisă orice atingere adusă onoarei şi reputaţiei unei persoane, fără consimţământul
acesteia ori fără respectarea limitelor prevăzute la art. 75.” ”Autorităţile publice respectă şi
ocrotesc viaţa intimă, familială şi privată [art. 26, alin. (1) din Constituție].”

Totodată, potrivit art. 30, alin. (1) şi (6) din Constituţie,  „libertatea de exprimare a
gândurilor, a opiniilor sau a credinţelor şi libertatea creaţiilor de orice fel, prin viu grai, prin
scris,  prin  imagini,  prin  sunete  sau  prin  alte  mijloace  de  comunicare  în  public,  sunt
inviolabile. Libertatea de exprimare nu poate prejudicia demnitatea, onoarea, viaţa particulară
a persoanei şi nici dreptul la propria imagine.”

Dispozițiile  constituționale  sunt  reluate  la  nivel  legal  în  art.  70 din C.civ.,  potrivit
căruia „orice persoană are dreptul la libera exprimare. Exercitarea acestui drept nu poate fi
restrânsă decât în cazurile şi limitele prevăzute la art. 75.”

Prin urmare, dreptul la viață privată și dreptul la libertate de exprimare au aceleași
limite, acestea fiind reglementate în art. 75 din C.civ. Cu alte cuvinte, dreptul la viață privată
încetează acolo de unde începe dreptul la liberă exprimare, iar libera exprimare a persoanelor
încetează acolo unde începe viața privată a celorlalți.

Astfel, conform art. 75 din C.civ., „nu constituie o încălcare a drepturilor prevăzute în
această  secţiune  atingerile  care  sunt  permise  de  lege  sau  de  convenţiile  şi  pactele
internaţionale  privitoare  la  drepturile  omului  la  care  România  este  parte.  Exercitarea
drepturilor  şi  libertăţilor  constituţionale  cu  bună-credinţă  şi  cu  respectarea  pactelor  şi

4

W
W

W
.L

U
M

EA
JU

ST
IT

IE
I.R

O



convenţiilor internaţionale la care România este parte nu constituie o încălcare a drepturilor
prevăzute în prezenta secţiune.”

 Reglementarea  este  similară  și  la  nivel  european,  instanța  urmând  să  observe
dispozițiile  art.  8  și  10  din  Convenția  Europeană  a  Drepturilor  Omului  și  a  Libertăților
Fundamentale, precum și jurisprudența Curții de la Strasbourg în această materie, pentru a
discerne standardele internaționale ce vor servi drept barem al conduitei părților în prezenta
cauză.

Astfel, conform art. 8§1 din CEDO, „orice persoană are dreptul la respectarea vieţii
sale private şi de familie, a domiciliului său şi a corespondenţei sale.”

Potrivit art. 10§1, teza I și II din Convenție, „orice persoană are dreptul la libertate de
exprimare. Acest drept include libertatea de opinie şi libertatea de a primi sau a comunica
informaţii ori idei fără amestecul autorităţilor publice şi fără a ţine seama de frontiere.” 

Cu  toate  aceste,  conform  §2  al  acestui  articol,  „exercitarea  acestor  libertăţi  ce
comportă îndatoriri şi responsabilităţi poate fi supusă unor formalităţi, condiţii, restrângeri sau
sancţiuni  prevăzute  de  lege  care,  într-o  societate  democratică,  constituie  măsuri  necesare
pentru […] apărarea […] reputaţiei sau a drepturilor altora […].”

Atunci când dreptul  la  libertate  de exprimare intră  în coliziune  cu dreptul  la  viață
privată,  trebuie  avute  în  vederea  următoarele  criterii  pentru  a  realiza  punerea  acestora  în
balanță, respectiv: contribuția la o dezbatere de interes general, notorietatea persoanei vizate
și obiectul reportajului, comportamentul anterior al persoanei vizate, modalitatea de obținere a
informațiilor și veridicitatea acestora, conținutul, forma și consecințele publicării, gravitatea
sancțiunii aplicate (v. AXEL SPRINGER AG c/ Germaniei).

Dacă reputația unei persoane a fost afectată prin articole de presă, Curtea Europeană a
Drepturilor Omului a subliniat că trebuie ținut cont de un element important, anume de rolul
indispensabil de "câine de pază" care revine presei într-o societate democratică. Astfel, presa
nu trebuie să depășească anumite limite, ținând în special de protecția reputației și drepturilor
celuilalt.  Totuși  îi  revine  sarcina  de  a  comunica,  pentru  îndeplinirea  sarcinilor  și
responsabilităților sale, informații și idei asupra unor chestiuni politice, precum și asupra altor
subiecte de interes general (Cumpănă și Mazăre c/ României, §93).

Exercitarea libertății  de exprimare implică obligații  și responsabilități,  iar garanțiile
oferite jurnaliștilor de art. 10 sunt supuse condiției ca aceștia să acționeze cu bună-credință,
astfel încât să furnizeze informații exacte și credibile, cu respectarea deontologiei jurnalistice
(Cumpănă și Mazăre c/ României, §102).

De altfel, art. 31, alin. (4) din Constituţie prevede că „mijloacele de informare în masă,
publice şi private, sunt obligate să asigure informarea corectă a opiniei publice.”

Libertatea în domeniul presei scrise include, de asemenea, și recurgerea la o anume
doză  de  exagerare,  chiar  de  provocare  în  judecățile  de  valoare  pe  care  jurnaliștii  le
formulează, fără a merge până într-acolo în a se considera că un ziarist să nu poată formula
judecăți  critice  de  valoare  decât  sub  condiția  demonstrării  veridicității  (Bladet  Tromso și
Stensaa c/ Norvegiei, §59, Dalban c/ României, §49).

Cât  privește  limitele  criticilor  admisibile,  Curtea  a  precizat  că  acestea  depind  de
notorietatea persoanei vizate,  limitele discursului fiind mult  mai largi în cazul persoanelor
publice sau cunoscute publicului, decât pentru simpli particular (v. AXEL SPRINGER AG c/
Germaniei).

Totodată,  în  analiza  discursului  de  presă  trebuie  făcută  distincția  dintre  fapte  și
judecăți de valoare. Astfel, „dacă materialitatea primelor poate fi dovedită, cele din urmă nu
pot fi supuse unei probări a exactităţii lor.” Însă, „nu este mai puţin adevărat că şi o judecată
de valoare se poate dovedi excesivă dacă este lipsită de orice fundament de fapt” (Cumpănă și
Mazăre c/ României, §98-99).

Aplicând principiile enunțate mai sus în speță și ținând cont totodată de dezlegările
instanței de recurs, conform art. 501 alin. (1) din C.proc.civ., Curtea va proceda, mai întâi, la

5

W
W

W
.L

U
M

EA
JU

ST
IT

IE
I.R

O



stabilirea  circumstanțelor  cauzei,  la  calificarea  juridică  a  acestora  și,  apoi,  la  o  analiză
punctuală criticilor apelantului.

În datele de 21.01.2019, 22.01.2019 și 30.01.2019 au fost publicate de către intimatul-
pârât Roncea Victor-Alexandru, în ziarul Evenimentul Zilei, articolele intitulate „GDS, fondat
de un agent  sovietic  și  unul maghiar,  secondați  de Andrei Pleșu și  Gabriel  Liiceanu (I)”,
„GDS, fondat de Andrei Pleșu și Gabriel  Liiceanu, împreună cu un agent sovietic și unul
maghiar (II)” și „Afacerea privatizării  Humanitas de către Pleșu și Liiceanu, într-un dosar
aflat la CEDO” (f. 33-41 dosar tribunal).

În articolele în discuție, intimatul-pârât prezintă, pe larg, modul în care a fost înființat
Grupul pentru Dialog Social („GDS”), persoanele implicate în aceasta chestiune și legăturile
pe care aceste persoane le au cu nomenclatura comunistă filosovietică și fosta Securitate, fiind
abordată, totodată, și privatizarea editurii „Humanitas”.

 Ca atare, Curtea reține că articolele semnate de către intimatul-pârât nu doar că se
încadrează într-o dezbatere de interes general în societatea românească, dar acestea au, prin
conținutul lor, și relevanță istoriografică și istorică pentru perioada postdecembristă. 

Astfel, este indubitabil că va fi de interes pentru istoriografia românească felul în care
presa vremii a prezentat modul de formare al elitei politice și culturale postdecembriste, iar
istoria, la rândul său, va trebui să trateze acest subiect de o importanță fundamentală, deoarece
evoluția României nu poate fi pe deplin înțeleasă fără a se desluși cine i-au fost conducătorii
politici și culturali după căderea regimului comunist.

Din acest punct de vedere, apărările apelantului-reclamant Liiceanu Gabriel în sensul
că afirmațiile intimatului nu ar reprezenta o știre nouă, deoarece relevă aspecte  „discutate şi
tranşate în urmă cu 30 de ani”, nu pot fi primite, întrucât articolele în discuție sunt mai mult
decât  o  știre,  deoarece  intimatul-autor  se  dedă  în  cadrul  lor  unui  exercițiu  de istorie.  Or,
temele  istorice sunt  și  trebuie să fie  apreciate  ca fiind mereu de actualitate,  indiferent  de
durata de timp scursă de la petrecerea lor. 

În  acest  context,  calitatea  apelantului-reclamant  nu  este  doar  una  de  persoană
cunoscută publicului prin prisma carierei  sale laborioase de filosof și scriitor, dar acesta a
căpătat,  la  rândul  său,  valențele  unei  personalități  istorice  prin  aceea  că  a  fost  membru
fondator al GDS, prima organizație non-guvernamentale a României postdecembriste, cu o
implicare  notorie  în  viața  politică  și  culturală  a  țării,  și  prin  faptul  că  este  fondatorul  și
directorul  editurii  „Humanitas”,  una  dintre  cele  mai  importante,  dacă  nu  chiar  cea  mai
importantă editură românească, prin intermediul căreia a contribuit semnificativ la cizelarea
destinului cultural al României. Astfel, nivelul de protecție al dreptului la viață privată de care
se poate bucura apelantul este mult mai scăzut și, prin urmare, limitele unui discurs de presă
care  îl  vizează  sunt  mult  mai  largi  decât  în  cazul  unui  simplu  particular,  necunoscut
publicului.

Apelantul  îi  impută intimatului  că,  în  articolele  în discuție,  ar  fi  făcut  următoarele
afirmații:

„a) Reclamantul a primit în mod nelegal editura Humanitas (fosta Politică) de la stat,
cu tot cu patrimoniu, printr-o operațiune ilegală efectuată împreună cu Andrei Pleșu.

b) I s-au șters datorii de milioane editurii Humanitas, într-un mod cu totul nelegal.
c) Curtea Europeană a Drepturilor (sic!)  are un dosar în lucru care vizează tocmai

aceste ilegalități.
d) Grupul pentru Dialog Social a fost înființat  de Andrei Pleșu și Gabriel Liiceanu

împreună cu un agent KGB și unul al Ungariei comuniste.
e)  Gabriel  Liiceanu  a  preluat  patrimoniul  de  lux  al  UTC,  transferat  Ministerului

Culturii fără acoperirea legii.
f) Reclamantul ar fi fost vinovat de corupție la cel mai înalt nivel, trafic de influență,

conflict de interese, devalizare.
g)  Fondatorii  GDS,  printre  care  se  numără  și  reclamantul,  sunt  persoane  care  au

legături cu Securitatea sau cu servicii de informații străine, informatori ai Securității, și care
au intrat ei în posesia unor bunuri de mare valoare, aflate în patrimoniul statului.

6

W
W

W
.L

U
M

EA
JU

ST
IT

IE
I.R

O



h) Grupul pentru Dialog Social este legat indisolubil de tot ce a însemnat și înseamnă
FSN.

i) GDS este, probabil, cel mai tenebros grup organizat de trafic de influență și control a
vieții politice și culturale din România.

j) Membrii GDS, printre care și reclamantul, au intrat în mod ilegal în posesia unor
bunuri ale statului, între care impozantul sediul din Calea Victoriei 120.”

În ceea ce privește afirmația potrivit căreia apelantul ar fi primit în mod nelegal editura
Humanitas (fosta Politică) de la stat, cu tot cu patrimoniu, printr-o operațiune ilegală efectuată
împreună cu Andrei Pleșu (a), Curtea reține că aceasta nu îi aparține intimatului.

Din lecturarea articolului „Afacerea privatizării Humanitas de către Pleșu și Liiceanu,
într-un  dosar  aflat  la  CEDO”  se  poate  observa  fără  dubiu  că  această  afirmație  aparține
numitului Stan Valerian. Astfel, intimatul a precizat că a dorit să sintetizeze conform unei
opinii  avizate  aspectele  legale  relevate  după  publicarea  materialului  despre  înființarea
Grupului pentru Dialog Social de către un agent KGB - Silviu Brucan - și unul al Ungariei
comuniste  -  Alin  Teodorescu,  de  mână  cu  Pleșu  și  Liiceanu.  Opinia  prezentată  aparține
numitului  Stan Valerian,  acesta  fiind cel  ce a  susținut  că «ilegalitățile  prin care s-a  făcut
„transferul de proprietate” al Editurii Politice a PCR „au fost practic nesfârșite – lucruri de
neimaginat în ordinea de drept de atunci” sau de acum.»

Intimatul a indicat clar că susținerea nu îi aparține, folosind semnele corespunzătoare
citării și indicând sursa afirmației.

Mai mult decât atât, afirmația în discuție reprezintă, în esență, o judecată de valoare, o
opinie a unei persoane referitoare la o anumită situație, iar această judecată de valoare nu este
complet  lipsită  de bază factuală  ce este indicată  chiar în conținutul  articolelor  în discuție,
anume Ordinul Ministrului Culturii nr. 82/20.02.1990, emis de numitul Pleșu Andrei.

Ordinul nr. 82/20.02.1990 este prezentat în articolul „Afacerea privatizării Humanitas
[...]”, iar susținerile numitului Stan sunt confirmate de conținutul actului administrativ, anume
că: ordinul este întocmit și semnat la 19.02.1990, dar este înregistrat la 20.02.1990, și ordinul
produce  efecte  retroactive,  editura  „Humanitas”  fiind  înființată  începând  cu  data  de
01.02.1990. Totodată, numitul Stan susține că „potrivit «dispoziţiilor interne» ale Ministerului
era stabilit inclusiv că «acest document nu se fotocopiază şi nu se scoate în afara instituţiei»”,
astfel cum ar fi descoperit când a documentat atribuirea editurii Politice.

Astfel, apelantul este numit director al unei edituri înființate retroactiv printr-un ordin
de ministru nepublicat în Monitorul Oficial și ținut secret. Calificarea acestei situații de fapt
ca fiind nelegală  constituie  o judecată  de valoare și  nu poate fi  considerat  că ar înfrânge
reputația altei persoane. 

Totodată, intimatului nu i se poate imputa vreo depășire a libertății de exprimare în
cadrul unui discurs de presă, deoarece el a indicat în mod clar și indubitabil că afirmațiile în
cauză reprezintă o judecata de valoare a numitului Stan Valerian și a prezentat inclusiv baza
factuală a acestora în cuprinsul articolului.

Referitor la afirmația potrivit căreia editurii Humanitas i s-au șters datorii de milioane
într-un mod cu totul nelegal (b), Curtea reține că această afirmație nu se regăsește în articolele
în litigiu. 

Astfel, în cuprinsul articolului „Afacerea privatizării Humanitas [...]”, intimatul susține
următoarele:

„Un control al Curții de Conturi din primăvara anului 2002 releva faptul ca editura
Humanitas  SA, patronată de Gabriel  Liiceanu și  coordonată financiar  atunci  de directorul
economic  Ioana Patapievici,  soția  lui  Horia  Roman Patapievici,  a  beneficiat  de generoase
reeșalonări ale datoriilor către Bugetul de stat și de scutiri de la plata penalizărilor de peste
235.000 euro. Cifra de afaceri a Editurii Humanitas este azi în jur de 20 de milioane lei iar cea
a întregului Grup Humanitas tinde spre 11,5 milioane de Euro. Oare acum că s-a redresat

7

W
W

W
.L

U
M

EA
JU

ST
IT

IE
I.R

O



financiar,  ar putea Liiceanu să doneze cei 235.000 de euro de care a beneficiat  de la stat
pentru un spital? Sau, de ce nu, pentru Catedrala Națională?”

Curtea  nu observă  nicăieri  în  texul  citat  sau în  cuprinsul  articolului  în  discuție  că
intimatul ar fi susținut că editurii Humanitas i s-ar fi șters datorii de milioane într-un mod cu
totul nelegal.

Veridicitatea  celor  afirmate  în  articol  nu  este  pusă  în  discuție  de  către  apelant  în
prezenta acțiunea, acesta recunoscând, la rândul său, că a beneficiat de respectivele facilități
fiscale, însă în mod legal. De altfel, nici intimatul nu a susținut altceva, însă acesta a apelat la
o minimă doză de exagerare permisă jurnaliștilor și Curtea nu poate reține că prin aceasta și-ar
fi depășit limitele dreptului de liberă exprimare și i-ar fi afectat reputația apelantului.

De altfel, Curtea reține că acest subiect a fost pe larg tratat în presa vremii, astfel încât
limitele  discursului  sunt,  în  mod  evident,  destul  de  largi  cu  privire  la  acest  subiect,  iar
eventualele inexactități, cum ar fi neprecizarea faptului că respectivele facilități fiscale au fost
legal acordate, nu pot conduce la calificarea faptei intimatului ca una ilicită (f. 55-56, vol. II,
dosar TB).

În ceea ce privește afirmația potrivit căreia Curtea Europeană a Drepturilor Omului ar
are  un  dosar  în  lucru  care  vizează  ilegalitățile  săvârșite  cu  ocazia  privatizării  editurii
Humanitas (c), Curtea reține că aceasta nu se regăsește în cuprinsul articolelor în discuție.

În  articolul  „Afacerea  privatizării  Humanitas  [...]”,  intimatul  face  următoarele
afirmații:

„Curtea Europeană a Drepturilor Omului are pe rol o cerere în care este atinsă între
altele și privatizarea fostei Edituri  Politice a PCR transformată de Andrei Pleșu în Editura
Humanitas și atribuită prin Ordin de ministru al Culturii, în Guvernul FSN Iliescu-Roman,
prietenului și colegului său din Grupul pentru Dialog Social, Gabriel Liiceanu.”

«Chestiunea aceasta se regăsește, sub un anumit aspect, chiar și într-o cauză aflată în
prezent pe rolul CEDO. Este vorba în principal despre un proces care, în prealabil, a avut loc
în  țară  și  a  vizat  libertatea  de  exprimare.  În  cererea  depusă  pe  masa  judecătorilor  de  la
Strasbourg,  se  arată  că  un  personaj  cu  rang înalt  din  CFSN și  CPUN a „ajutat  și  el”  la
„privatizarea” Editurii Politice, și apoi a devenit membru al GDS – coleg cu Pleșu și Liiceanu,
deci.»

Astfel,  este  evident  că  afirmația  imputată  apelantului  nu  are  legătură  cu  cele
menționate în articol. Mai mult decât atât, din text rezultă indubitabil că procesul aflat pe rolul
CEDO are ca obiect încălcarea libertății de exprimare de către Statul Român, iar nu întocmai
modul în care editura Politică a fost privatizată.

În rejudecare, intimatul a indicat că este vorba de plângerea nr. 29497/13, c. Valerian
STAN c/  României,  din cuprinsul  deciziei  rezultând  că,  într-adevăr,  problema privatizării
editurii Humanitas este atinsă, deoarece în litigiul principal se puseseră în discuție afirmațiile
din  presă  ale  numitului  Stan  Valerian  conform  cărora  numita  GA  ar  fi  fost  implicat  în
privatizarea unei edituri, fiind evident a fi vorba de numitul Gabriel Andreescu și de editura
Humanitas (f. 10-14, dosar rejudecare apel).

Curtea reține că în contextul articolului, cauza CEDO în care a fost implicat numitul
Stan Valerian nu prezintă nicio importanță fundamentală și nici nu poate fi considerat că îl
afectează pe apelant deoarece respectiva cauză are legătură cu libertatea de exprimare și nu cu
privatizarea propriu-zisă a editurii.

Referitor la afirmația conform căreia Grupul pentru Dialog Social a fost înființat de
Andrei Pleșu și Gabriel Liiceanu împreună cu un agent KGB și unul al Ungariei comuniste
(d), Curtea reține că aceasta se regăsește, într-adevăr, ca atare chiar în titlul celor două articole
„GDS, fondat de un agent sovietic  și unul maghiar,  secondați  de Andrei Pleșu și Gabriel
Liiceanu (I)” și „GDS, fondat de Andrei Pleșu și Gabriel  Liiceanu, împreună cu un agent
sovietic și unul maghiar (II)”

8

W
W

W
.L

U
M

EA
JU

ST
IT

IE
I.R

O



Curtea reține că această susținere a intimatului nu este o judecată de valoare, ci o faptă
precisă, însă respectiva faptă nu are legătură, în mod direct, cu apelantul și, totodată, aceasta
este dovedită peste orice putință de tăgadă.

 Astfel,  calitatea  de  agent  KGB  sau  al  Ungariei  comuniste  nu  îi  este  atribuită
apelantului,  ci  numiților  Brucan Silviu și  Teodorescu  Alin.  Prin  urmare,  Curtea  reține  că
apelantul nu a fost vătămat în mod direct de susținerile intimatului sub acest aspect.

Totuși,  s-ar  putea  reține  că  afirmația  îl  vatămă  în  mod  indirect  pe  apelant,  prin
asocierea acestuia cu două persoane ale căror interese sunt contrare celor ale Statului Român.
Însă, Curtea observă că afirmația intimatului are o bază factuală. Astfel, în ceea ce-l privește
pe numitul Brucan Silviu, biografia acestuia de pe Wikipedia menționează că acesta a fost
agent  sovietic  (f.66,  vol.  II,  dosar  TB),  fiind  menționat  ca  atare  și  în  eseul  „Adevărata
apartenență a lui Silviu Brucan” de Dr.ist. Alex Mihai Stoenescu (f. 185 și urm., vol. I, dosar
TB),  iar  referitor  la  Teodorescu  Alin,  intimatul  a  prezentat  chiar  în  cuprinsul  articolelor
sursele  pe  care  s-a  bazat,  respectiv  declarația,  sub prestare  de jurământ,  a  generalului  de
contraspionaj  Neculicioiu  Victor,  declarația  lui  Rusan  Ioan,  colonel  în  rezervă  al  SRI,
articolul lui Neculicioiu Victor din  în revista „Vitralii” a rezerviștilor SRI, cartea „Fereastra
serviciilor secrete. România în jocul strategiilor globale” (Editura Compania, Bucureşti, 2011)
de generalul (r) Rogojan I. Aurel.

Referitor la calitatea numiților Brucan Silviu și Teodorescu Alin de fondatori, aceasta
rezultă din extrasul privind situația asociațiilor și fundațiilor de utilitate publică (f. 25, vol. II,
dosar TB).

În ceea ce privește afirmația conform căreia Gabriel Liiceanu a preluat patrimoniul de
lux al UTC, transferat Ministerului Culturii fără acoperirea legii (e), Curtea reține că aceasta
constituie, în esență, o judecată de valoare.

Astfel,  intimatul  a  susținut  în  articolul  „Afacerea  privatizării  Humanitas  [...]”
următoarele:

„La data de 8 ianuarie 1990, Silviu Brucan, fondator al Grupului pentru Dialog Social,
în calitate de reprezentant al Consiliului Frontului Salvării Naționale le aprobă colegilor săi de
Grup, Gabriel  Liiceanu și Alin Teodorescu,  sediul impozant din Calea Victoriei  120, care
aparținuse  UTC  (pentru  Nicu  Ceaușescu)  și  care  fusese  trecut  în  acte  în  administrarea
Minsterului  Culturii,  respectiv  a  Muzeului  Național  al  Satului  „Dimitrie  Gusti”.  La  data
respectivă organizația nu era constituită legal. Cei doi au preluat patrimoniul de lux al UTC
transferat Ministerului Culturii fără acoperirea legii. Înregistrarea ca persoană juridică a GDS
a avut loc după 22 ianuarie 1990.”

Prin  urmare,  afirmația  în  discuție  trebuie  analizată  în  context,  anume  că  „fără
acoperirea legii” se referă la faptul că, la data atribuirii către GDS a sediului fostului UTC din
Calea Victoriei  nr.  120, organizația  nu era încă legal  constituită,  iar  nu la  împrejurare că
transferul a fost făcut nelegal, astfel cum susține apelantul. 

În  acest  sens,  intimatul  a  depus  la  dosarul  cauzei  cererea  din  08.02.1990,  către
Consiliul  FSN,  semnată  de  apelant  și  de  numitul  Teodorescu  Alin,  pentru  trecerea  în
patrimoniul GDS, „constituit legal la 31 decembrie 1989”, a clădirii din Calea Victoriei nr.
120 ce a aparținut fostului UTC, aprobată de numitul Brucan Silviu la aceeași dată, cererea
din 20.01.1990 de înregistrare a GDS, încheierea nr. 27/22.01.1990, pronunțată de Judecătoria
sectorului 1 București, prin care i-a fost acordată personalitate juridică GDS (f. 22, 23, 76,
vol. II, dosar TB).

Astfel,  din înscrisurile  amintite  rezultă  că  „atribuirea  în  patrimoniu”  a  clădirii  din
Calea Victoriei nr. 120 s-a făcut anterior ca GDS să dobândească personalitate juridică, fiind
legitime susținerile intimatului că această preluare s-a făcut fără fundament legal, deoarece,
potrivit art. 33 alin. (1) și (4) din Decretul 31/1954, în vigoare la data faptelor, „persoanele
juridice care sunt supuse înregistrării au capacitatea de a avea drepturi şi obligaţii de la data
înregistrării  lor”,  însă  acestea  pot  dobândi  anterior  înregistrării  numai  acele  drepturi  și
obligații  care  sunt  necesare  înființării  sale  valabile.  Or,  este  discutabil  dacă  atribuirea  în

9

W
W

W
.L

U
M

EA
JU

ST
IT

IE
I.R

O



patrimoniu  a  unei  clădiri  în  centrul  Capitalei  era  necesară  înființării  valabile  a  GDS,
operațiunea putându-se efectua fără nicio problemă și ulterior acordării personalității juridice
respectivei asociații.

Totodată,  afirmația  intimatului  că  patrimoniul  UTC-ului  ar  fi  fost  „de  lux”  este  o
judecată de valoare și constituie o exagerare firească într-un articol de presă, însă, la rândul
său, aceasta nu este lipsită de orice bază factuală, deoarece, la nivelul anului 1990, folosirea
clădirii  din Calea  Victoriei  nr.  120 nu poate fi  considerată  un lucru neimportant  sau fără
niciun prestigiu.

În ceea ce privește afirmația conform căreia apelantul ar fi fost vinovat de corupție la
cel mai înalt nivel, trafic de influență,  conflict  de interese,  devalizare (f),  Curtea reține că
această  acuzație  nu se referă apelant,  pe de-o parte,  și,  pe de altă  parte,  aceasta  respectă
limitele libertății de exprimare.

Astfel, în articolul „GDS, fondat [...] (I)”, intimatul susține următoarele: „Corupție la
cel mai înalt  nivel,  trafic de influență,  devalizare.  Așa s-ar putea sintetiza azi constituirea
Grupului pentru Dialog Social (GDS) dacă s-ar aplica grilele din manualul de anticorupție al
DNA.” 

De asemenea, în articolul „GDS, fondat [...] (II)”, intimatul susține: „Corupție la cel
mai înalt nivel, trafic de influență, conflict de interese, devalizare! Astfel identificam ieri, în
prima parte a dezvăluirilor despre constituirea Grupului pentru Dialog Social (GDS), semnele
sub care a apărut și a funcționat organizația.”

Rezultă astfel indubitabil că intimatul nu se referă prin acestea direct la apelant, însă s-
ar putea reține că apelantul este afectat în mod indirect, deoarece este de notorietate calitatea
sa de membru fondator la GDS.

Curtea reține că afirmațiile în discuție reprezintă, în esență, judecăți de valoare, anume
opinia intimatului cu privire la modul în care GDS a fost înființat. Respectivele afirmații nu
conțin fapte precise, ci se constituie mai degrabă într-o enumerare stilistică și voit exagerată
pentru a  capta atenția  cititorilor,  în  deplină  concordanță  cu limitele  unui  discurs de presă
asupra unui subiect de interes public.

Afirmațiile intimatului se sprijină pe situația de fapt prezentată în articol și confirmată
prin probe în prezenta cauză. Astfel, numitul Brucan Silviu are calitatea de membru fondator
al GDS (f. 25, vol. II, dosar TB) și, în ciuda acestui lucru, a aprobat trecerea în patrimoniul
asociației a clădirii din Calea Victoriei nr. 120, în calitatea sa de membru al Consiliului FSN
(f.  22,  vol.  II,  dosar).  Or,  această  situație  pare  să  contureze  elementele  unui  conflict  de
interese și poate fi calificată, într-un mod exagerat, dar legitim, ca reprezentând „corupție la
cel mai înalt nivel, trafic de influență, devalizare”.

Referitor  la  afirmația  conform  căreia  fondatorii  GDS,  printre  care  se  numără  și
reclamantul, sunt persoane care au legături cu Securitatea sau cu servicii de informații străine,
informatori ai Securității, și care au intrat ei în posesia unor bunuri de mare valoare, aflate în
patrimoniul statului (g), aceasta nu se regăsește ca atare în cuprinsul articolelor în litigiu.

Intimatul  nu  a  afirmat  pentru  niciun  moment  că  apelantul  ar  fi  avut  legături  cu
Securitatea sau cu serviciile de informații ale unor puteri străine. Intimatul a susținut că alte
persoane, care au avut calitatea de membri (fondatori) sau care au sprijinit GDS de-a lungul
anilor,  ar  fi  avut  legături  cu  Securitatea  sau  cu  servicii  de  informații  străine,  dintre  care
menționați  în  articole  sunt:  Silviu  Brucan,  Alin  Teodorescu,  Mona  Muscă,  Gabriela
Adameșteanu, Alexandru Paleologu, Dan Oprescu, Călin Anastasiu, Mihnea Berindei, Sorin
Antohi,  Iustin  Marchiș,  Nicolae  Corneanu,  Smaranda  Enache,  Mircea  Dumitru,  Mircea
Dinescu. 

Pentru  a  susține  aceste  afirmații,  intimatul  a  indicat  drept  bază  factuală  dosarele
CNSAS, iar în prezenta cauză a depus drept probe înscrisuri suplimentare de unde rezultă că
aceste subiect a mai fost tratat în presă (f. 86, 87, vol. II, dosar TB).

Referitor la apelant, intimatul afirmă în articolul „GDS, fondat [...] (II)” următoarele:

10

W
W

W
.L

U
M

EA
JU

ST
IT

IE
I.R

O



„Despre cuplul Andrei Pleșu și Gabriel Liiceanu, membri fondatori ai GDS și cei mai
aprigi profitori ai tuturor regimurilor, e greu să mai adaugi ceva, dincolo de cadourile pe care
și  le-au făcut reciproc  din averea statului,  de la  Editura Politică  încoace.  Poate,  totuși,  în
comparație  cu  Ioan  Aurel  Pop,  „colaboratorul  Securității”  pe  linie  externă,  pentru
„supravegherea diasporei” de la... Varna, ar fi cazul să amintim că, pe vremea odiosului regim
comunist nu numai că au fost beneficiari ai unor burse cu repetiție la Heidelberg (Republica
Federală Germania) când alții nici pașaport până la Ruse nu puteau să primească, dar au făcut
zeci  de  vizite  în  Occident,  sărbătorind  chiar  și  Revelionul  la  Paris,  în  repetate  rânduri,
împreună cu familiile (soția sau copilul) și călătorind uneori cu mașinile proprietate personală.
Nu  o  spune  Securitatea  cea  rea  ci  chiar  acum  incinerata  cu  onoruri  naționale  Monica
Lovinescu. Dovezile abundă în Jurnalele ei! Păcat că și soția lui A. Pleșu, Catrinel Pleșu, fosta
directoare ICR, a fost, și ea, informatoare și referent a DIE.”

Astfel, apelantul nu este acuzat că ar fi avut legături cu Securitatea sau cu alte servicii
secrete străine, ci că ar fi fost, alături de numitul Pleșu Andrei, „cei mai aprigi profitori ai
tuturor regimurilor” pentru motivele arătate în text. Or, cu această afirmație Curtea nu a fost
învestită, pe de-o parte, și, pe de altă parte, chiar dacă s-ar considera că dintr-o eroare de
lectură s-ar fi indicat altceva în cuprinsul cererii de chemare în judecată și în apel, respectiva
afirmație reprezintă o judecată de valoare și este susținută de o solidă baza factuală din care
fac parte atât jurnalele Monicăi Lovinescu, dar și notoria implicarea politică a apelantului. 

În ceea ce privește afirmația  potrivit  căreia Grupul pentru Dialog Social  este legat
indisolubil de tot ce a însemnat și înseamnă FSN (h), Curtea reține că această afirmație se
regăsește ca atare în articolul „GDS, fondat [...] (I)”.

Astfel, intimatul afirmă: «Deși se pretinde un opozant al „ciumei roșii” Grupul pentru
Dialog Social este legat indisolubil de tot ce a însemnat și înseamnă FSN, respectiv creatorii
și excrescențele lui.»

Curtea reține că, în cuprinsul textelor, intimatul susține argumentat ideea că GDS este
creația FSN și se află într-o strânsă legătură cu acesta prin prisma membrilor săi, care fie au
avut legături cu Securitatea, fie au fost activiști ai partidului comunist, și care s-au regăsit în
perioada postdecembristă în conducerea politică și culturală a României.

Judecată de valoare fiind, Curtea apreciază că articolele în cauză prezintă suficiente
elemente factuale de natură să susțină respectivele afirmații, iar reluarea fiecăruia în parte nu
s-ar impune,  deoarece ar însemna reluarea textelor  în integralitate.  Doar exemplificativ  se
poate menționa că următoarele persoane au avut calitatea de membri GDS, cât și de membri
notorii în guvernarea FSN: Silviu Brucan, Andrei Pleșu, Mihai Șora, Alexandru Paleologu,
Mircea Dinescu.

Totodată,  trebuie  învederat  că  parte  dintre  aceste  elemente  de  fapt  au  fost  deja
analizate,  cum ar  fi  faptul  că  numitul  Brucan  Silviu  a  fost  în  egală  măsură  membru  în
Consiliul FSN, cât și membru fondator al GDS.

Totodată, Curtea reține că această idee nu îl vatămă în niciun fel pe apelant, nici direct,
nici indirect.

Referitor  la  afirmația  conform  căreia  GDS  este,  probabil,  cel  mai  tenebros  grup
organizat de trafic de influență și control a vieții politice și culturale din România (i), Curtea
reține că această afirmație se regăsește ca atare în articolul „GDS, fondat [...] (I)”.

În acest sens, intimatul susține: «„Forul moral” al „societății civile” este, probabil, cel
mai tenebros grup organizat de trafic de influență și control a vieții politice și culturale din
România.»

Afirmația se constituie, la rândul său, într-o judecată de valoare susținută de o bază
factuală. În acest sens, Curtea a analizat modul în care clădirea din Calea Victoriei nr. 120 a
fost trecută în patrimoniul GDS, iar în cuprinsul articolelor intimatul prezintă și alte situații
similare,  respectiv  acordarea  statutului  de  utilitate  publică  către  GDS  de  către  Guvernul
Năstase, când șef al Cancelariei Prim-ministrului era numitul Teodorescu Alin, membru GDS,

11

W
W

W
.L

U
M

EA
JU

ST
IT

IE
I.R

O



sau menținerea folosinței gratuite a sediului din Calea Victoriei de către numiții Muscă Mona
și Ponta Victor-Viorel. 

În esență, intimatul susține prin afirmația în discuție că GDS reprezintă o organizație
ocultă ce funcţionează pe spezele Statului Român. 

Judecata de valoare nu se referă direct la apelant, pe de-o parte, și, pe de altă parte,
această conține o doză de exagerare perfect admisibilă într-un discurs de presă.

În ceea ce privește afirmația că membrii GDS, printre care și reclamantul, au intrat în
mod ilegal în posesia unor bunuri ale statului, între care impozantul sediul din Calea Victoriei
120 (j), Curtea reține că intimatul a susținut, de fapt, următoarele:

În articolul „GDS, fondat [...] (I)” se susține că: «Documentele pe care le publicăm în
exclusivitate  atestă  mascarada  independenței  „anticomuniste”  a  fondatorilor  GDS  cât  și
modalitatea rapace prin care au intrat în posesia unor bunuri ale statului, între care impozantul
sediu din Calea Victoriei 120. Clădirea istorică fusese pregătită și înzestrată de CC al UTC,
sub umbrela unei fantomatice Asociații a tineretului român pentru Națiunile Unite, ca sediu de
lux pentru Nicu Ceaușescu, când acesta venea la București. Sediu pus pe tavă activiștilor GDS
de la cel mai înalt nivel al Frontului Salvării Naționale (FSN).»

De asemenea,  în articolul  „GDS, fondat  [...]  (II)” se susține: „Continuăm astăzi  să
arătăm cine sunt fondatorii Grupului, legăturile lor cu Securitatea sau cu servicii de informații
străine  și  cum au intrat  ei  în  posesia  unor  bunuri  de  mare  valoare,  aflate  în  patrimoniul
statului.”

Referirea la un eventual lips de temei legal o face intimatul abia în articolul „Afacerea
privatizării  Humanitas  [...]”,  în  sensul  că:  „Reamintim  pe  scurt  faptele,  dovedite  prin
documente  apărute  în  exclusivitate  în  EvZ:  La  data  de  8  ianuarie  1990,  Silviu  Brucan,
fondator al Grupului pentru Dialog Social, în calitate de reprezentant al Consiliului Frontului
Salvării  Naționale  le  aprobă  colegilor  săi  de  Grup,  Gabriel  Liiceanu  și  Alin  Teodorescu,
sediul impozant din Calea Victoriei 120, care aparținuse UTC (pentru Nicu Ceaușescu) și care
fusese trecut în acte în administrarea Minsterului Culturii, respectiv a Muzeului Național al
Satului „Dimitrie Gusti”. La data respectivă organizația nu era constituită legal. Cei doi au
preluat  patrimoniul  de  lux  al  UTC  transferat  Ministerului  Culturii  fără  acoperirea  legii.
Înregistrarea ca persoană juridică a GDS a avut loc după 22 ianuarie 1990.”

Aceste afirmații reprezintă judecăți de valoare și baza factuală pe care se sprijină a fost
prezentată de Curte supra, astfel încât nu se mai impune reluarea respectivelor considerente.
O singura chestiune ar trebui subliniată, și anume faptul că intimatul are libera alegere de a
califica respectiva intrarea în posesie asupra bunurilor statului ca fiind „fără acoperirea legii”
sau „rapace”, dat fiind că aceasta s-a realizat cu titlu gratuit și într-un moment în care GDS nu
dobândise încă personalitate juridică.

Având în vedere toate cele ce preced, Curtea nu poate reține că intimatul a depășit în
vreun fel limitele libertății de exprimare și i-ar fi afectat reputația apelantului. Este evident că,
sub unele aspecte, intimatul a apelat la o anumită doză de exagerare, însă aceasta nu s-a dus
niciodată dincolo de ceea ce este admisibil într-un discurs de presă, nefiind folosite expresii
de natură să îl vexeze pe apelant. Totodată, intimatul nu a scris articolele în litigiu în scop
calomnios sau șicanatoriu, ci spre a contribui la o dezbatere de interes public pe o temă care,
așa  cum  s-a  arătat  mai  sus,  este  deja  una  cu  valențe  istorice,  chiar  dacă  unii  dintre
protagoniștii  acelor  evenimente  mai  sunt  încă  în  viață.  Sub acest  aspect,  Curtea reține că
intimatul  are  o îndelungă  carieră  de jurnalist  și  de scriitor,  astfel  cum rezultă  din  CV-ul
acestuia (f. 3 și urm, vol. II, dosar TB) și a fost în mod constant preocupat de tema Revoluției
din decembrie 1989 și a evoluției României postdecembriste. Ca atare, nu s-ar putea susține
sub nicio formă că intimatul nu ar cunoaște în amănunt evenimentele din acea perioadă sau că
acesta ar fi scris articolele în litigiu dintr-un interes sporadic și malițios la adresa apelantului.

Având în vedere calitatea apelantului  de persoană cunoscută publicului,  importanța
pentru o dezbatere de interes  general  a subiectelor  prezentate  de către  intimat  în cele  trei

12

W
W

W
.L

U
M

EA
JU

ST
IT

IE
I.R

O



articole ale sale, Curtea reține că limitele admisibile ale discursului de presă și ale criticilor ce
îi pot fi aduse în mod public apelantului sunt foarte largi. Or, intimatul și-a respectat întru-
totul obligațiile ce-i revin ca jurnalist în această cauză.

Prin urmare, Curtea reține că sentința primei instanței este legală și temeinică și, în
temeiul art. 480 alin. (1), va respinge apelul ca nefondat.

PENTRU ACESTE MOTIVE,
ÎN NUMELE LEGII,

DECIDE:

Respinge apelul declarat de apelantul-reclamant Liiceanu Gabriel, cu domiciliul ales
la Cabinet de Avocat „Nicoleta Popescu” în Bucureşti, şoseaua Iancului nr. 53, bl. 102B, sc.
B,  et.  4,  ap.  60,  sector  2,  împotriva  sentinţei  civile  nr.  2983/18.12.2019,  pronunţată  de
Tribunalul Bucureşti – Secţia a III-a Civilă în dosarul nr. 8752/3/2019, în contradictoriu cu
intimatul-pârât Roncea Victor Alexandru, 

 ca nefondat. 
Cu recurs în 30 de zile de la comunicare. 
Recursul se va depune la Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a IV-a Civilă.
Pronunţată azi,27.04.2022, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea

grefei instanţei.
  

Preşedinte,                      Judecător,                               Grefier, 
     Andrei-Aurel Păun          Roxana Stanciu         Ana-Maria Matic

Red. A.A.P. /Dact. A.M.M./ 4 ex. 
TB – S III Civ. / jud. Tatiana Severin

13

W
W

W
.L

U
M

EA
JU

ST
IT

IE
I.R

O


