hamangiu.ro tenblocks.ro nadamas
Indaco.ro

Trimiteţi link-ul unui prieten prin e-mail

Nume prieten
Email prieten
Numele dvs.

PRO PRACTICA UNITARA - Daniel Morar promoveaza primul RIL. Recursul in interesul legii priveste inexistenta unui punct de vedere unitar pe legislatia referitoare la sporurile si veniturile suplimentare in procedura de stabilire si recalculare a pensiei

Luni, 29 octombrie 2012 18:02 | Scris de L.J. | pdf | print | email

 

Primul recurs in interesul legii promovat de Daniel Morar in calitate de prim-adjunct al Procurorului General al Romaniei se bazeaza pe o sesizare venita de la Colegiul de Conducere al Curtii de Apel Craiova, conform careia nu exista un punct de vedere unitar cu privire la interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 2 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 19/2000 privind principiul contributivitatii raportat la art. 164 din Legea nr. 19/2000 si pct. V din Anexa la Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 4/2005, in referire la sporurile si veniturile suplimentare utilizate la determinarea punctajelor anuale pentru perioadele anterioare intrarii in vigoare a dispozitiilor Legii nr. 19/2000, in procedura de stabilire si recalculare a drepturilor de pensie.


Primul adjunct al Procurorului General, Daniel-Marius Morar, a sesizat Inalta Curte de Casatie si Justitie cu acest RIL, aratand ca in urma verificarii practicii judiciare la nivelul intregii tari s-a constatat ca, in contestatiile formulate impotriva deciziilor de stabilire a pensiilor in baza Legii nr. 19/2000, precum si in contestatiile impotriva deciziilor de recalculare a pensiilor in temeiul Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 4/2005 prin care reclamantii solicitau valorificarea unor sporuri, indemnizatii si majorari de retributii tarifare care, potrivit legislatiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, nu au facut parte din baza de calcul a pensiilor si pentru care s-au achitat contributii la fondul de asigurari sociale de catre angajator, practica judiciara este neunitara. Astfel, conform documentul transmis, unele instante de judecata au stabilit ca la determinarea punctajelor anuale realizate pana la intrarea in vigoare a Legii nr. 19/2000, trebuie avute in vedere toate veniturile (sporuri, indemnizatii, prime, diurne, salarii de merit, etc.) care au constituit baza de stabilire a contributiilor de asigurari sociale, daca angajatorul a achitat aceste contributii.

Contributiile se achitau de unitate prin virarea unei sume egale cu o cota procentuala asupra castigului brut realizat de intreg personalul angajat, nereprezentand o contributie individuala aplicata drepturilor salariale ale angajatului.

In motivarea acestei opinii, s-a aratat ca o atare solutie se impune in baza principiului contributivitatii, consacrat prin dispozitiile art. 2 lit. e) din Legea nr. 19/2000, potrivit caruia, drepturile de asigurari sociale se cuvin pe temeiul contributiilor de asigurari sociale platite, iar aceste venituri au fost avute in vedere la calcularea si aplicarea contributiilor.

Ca atare, principiul contributivitatii inlatura aplicarea art. 164 din Legea nr. 19/2000. S-a aratat ca nu se poate admite ca baza de calcul a contributiei de asigurari sociale sa fie constituita si din aceste sume, iar la stabilirea pensiei, ca prestatie de asigurari sociale sa nu se ia in considerare, deoarece ne-am afla in situatia in care aceasta prestatie nu ar fi proportionala cu pretul platit, creandu-se astfel o inechitate.

Totodata, s-a retinut ca ceea ce intereseaza nu este caracterul permanent sau nepermanent al unor venituri ori daca aceste sume au facut sau nu parte din baza de calcul a pensiilor, conform legislatiei anterioare, ci faptul ca statul si-a incasat drepturile la momentul cuvenit.

In concluzie, instantele care au impartasit aceasta opinie au stabilit ca, la determinarea punctajelor anuale pana la intrarea in vigoare a Legii nr. 19/2000 trebuie avute in vedere toate veniturile care au constituit baza de calcul pentru plata contributiilor de asigurari sociale ce revenea unitatilor angajatoare, dand eficienta principiului contributivitatii in defavoarea prevederilor cuprinse in art. 164 din Legea nr. 19/2000 si Anexa la Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 4/2005.

In acest fel, au fost inlaturate prevederile legale instituindu-se doar o conditie, aceea ca veniturile respective sa fi facut parte din fondul de salarii la care angajatorul a calculat si virat cota de contributie de asigurari sociale.

Punctul de vedere apreciat de Morar ca fiind cel corect

In acelasi context, alte instante au considerat ca la determinarea punctajelor anuale, pana la intrarea in vigoare a Legii nr. 19/2000, trebuie avute in vedere salariile si sporurile prevazute in art. 164 din lege si Anexa la Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 4/2005, in conditiile stabilite de normele respective care au caracter special. In sustinerea acestei opinii s-a invocat principiul neretroactivitatii legii civile, aratandu-se ca nu se poate recunoaste incidenta principiului contributivitatii pentru perioada anterioara datei de 1 aprilie 2001. In acest sens, s-a retinut ca, potrivit dispozitiilor art. 78 alin. (1) din Legea nr. 19/2000, punctajul anual al asiguratului se determina prin impartirea la 12 a punctajului rezultat in anul respectiv, din insumarea numarului de puncte realizat in fiecare luna.

Numarul de puncte realizat in fiecare luna se calculeaza prin raportarea salariului brut lunar individual, inclusiv sporurile si adaosurile, sau, dupa caz, a venitului lunar asiguracare a constituit baza de calcul a contributiei individuale de asigurari sociale, la salariul mediu brut lunar din luna respectiva, comunicat de Institutul National de Statistica si Studii Economice. Aceste prevederi se aplica in situatia veniturilor lunare obtinute dupa intrarea in vigoare a Legii nr. 19/2000 si care au constituit baza de calcul a contributiei individuale de asigurari sociale potrivit Legii nr. 19/2000.

Pentru determinarea punctajelor anuale anterioare intrarii in vigoare a Legii nr. 19/2000, dispozitiile art. 164 din lege instituie intr-o modalitate imperativa criterii de stabilire a sumelor care intra la determinarea punctajului anual.

Textul acestui articol stabileste faptul ca la calculul punctajelor anuale pentru perioada anterioara datei de 01.04.2001 se au in vedere exclusiv salariile tarifare, in cuantumul inregistrat in carnetul de munca. Daca in carnetul de munca sunt inregistrate sporuri care au facut parte din baza de calcul a pensiilor conform legislatiei anterioare, acestea trebuie avute in vedere, potrivit art. 164 alin. 2 din Legea nr. 19/2000.

Textul art. 164 reglementeaza distinct situatia sporurilor obtinute in perioada anterioara datei de 01.04.2001, stabilind la alineatele 2 si 3 faptul ca, pe langa salariile tarifare, trebuie avute in vedere si anumite sporuri dar, cu respectarea conditiilor cumulative stabilite de aceste dispozitii legale, respectiv: sa fi avut caracter permanent, sa fi facut parte din baza de calcul a pensiilor conform legislatiei anterioare si sa fi fost inregistrate in carnetul de munca sau dovedite cu adeverinte eliberate de unitate.

In concluzie, instantele care au optat pentru aceasta opinie au stabilit ca la determinarea punctajelor anuale, pana la intrarea in vigoare a Legii nr. 19/2000, trebuie avute in vedere veniturile prevazute la art. 164 din Legea nr. 19/2000 si Anexa la Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 4/2005, care sunt norme speciale, aplicabile punctajelor anuale aferente perioadei anterioare datei de 01.04.2001, acesta fiind si punctul de vedere la care achieseaza seful interimar al Ministerului Public, Daniel Morar.

* Cititi aici textul integral al RIL

Accesari:2376

Comentarii

# DOREL date 29 octombrie 2012 19:44 0

Uram succes in noua calitate domnului Morar. Uite ca s-a pus pe treaba! Felicitari!

# Ptiu! date 29 octombrie 2012 21:09 +4

De când îl lauzi pe Morar,măi dragă?În ultima vreme ești cam scump la vorbă și b)-de care uitași :cry: -unde-i CI?

# Gigel date 30 octombrie 2012 06:06 0

Nu e Dorel sau a luat anabolizante daca e el si b)CI de cand s-a aflat ca e Iacob a lasat-o mai moale.

# diversiunea date 30 octombrie 2012 07:34 +1

Nici eu n-am zis de Dorel,iar celebrul CI nu-i nea Iacob,măi dragă,ți-o spune Demiurgul 8)

# Avocatura fara secrete date 29 octombrie 2012 20:01 -1

Domnule Procuror General, va rugam mult sa nu uitati sa aplicati legea in cazul ong-ului infiintat de Bota care pretinde ca donatarii lui sunt avocati si ca barourile nu au acte de infiintare. Zdup pentru Bota!

# justitia pt avocatura de casta date 29 octombrie 2012 22:13 0

si poate sa nu uite sa te duca la balaceanca. gurul iordachescu sa traiasca ca altfel tembelosii ca tine ar fi fost avocatii lopetilor si a roabelor cu moloz.

# Datorie sacra date 30 octombrie 2012 06:09 0

Datoria lui de Procuror General este sa apere legalitatea sistemului judiciar. Cel mai flagrant caz de ilegalitate este numitul Pompiliu Bota. Ergo acesta trebuie legalizat prin popasul de rigoare la racoare, unde e chiar asteptat.

# RAPPS date 29 octombrie 2012 20:19 +6

Si felicitari pentru extinderea dezinsectiei de vineri dupa-amiaza la nivelul PICCJ!!! Prietenii stiu de ce ...!!! :-*

# RAPPS biroul personal date 30 octombrie 2012 06:11 +3

Domnule, e normal sa existe microfoane in birourile procurorilor generali. Daca-si vad de treaba nu au a se teme.

# DOREL date 30 octombrie 2012 06:24 0

Oricum, meritele domnului procuror sunt incontestabile. O simpatie intre profesionisti se impune, parerea mea.

# DOREL date 30 octombrie 2012 06:29 0

Pana si luju ii recunoaste meritele. Un titlu favorabil, pro practica unitara. Un mare profesionist, chiar daca cu unele probleme cu ficatul pe fond de adjuvant de stress.

# protejatulbaswe date 30 octombrie 2012 11:00 0

e bine d-le Morar, e bine cand te plimbi cu o astfel de limuzina pe banii alor multi si care nu mai au bani nici de - o paine, sau... dai in m....sa, ce conteaza, ai ......... cu bani , restul e doar ...... Jur ..............drepturile şi libertăţile fundamentale ..........., ............atribuţiile cu onoare, conştiinţă şi fără părtinire !!!

Adauga comentariu

Nume*
Email*
Website
:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

IMPORTANT

Folositi cu responsabilitate rubrica de comentarii.

IP-urile celor care vor posta comentarii indecente vor fi blocate.

Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar – 18.04.2014 - ICCJ ar putea dispune inceperea urmaririi penale impotriva lui Basescu

+ DETALII

ALTE VORBE DE FUMOAR

FACEBOOK

ULTIMELE COMENTARII

CELE MAI CITITE

LUMEA JUSTITIEI

ARHIVA

NEWSLETTER