29 April 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

NICUSOR SE SPALA PE MAINI DE BULINELE ROSII – Primarul Capitalei Nicusor Dan forteaza trecerea atributiilor de consolidare a cladirilor cu risc seismic la edilii de sectoare. Avocatul Radu Dinulescu: „O mitocanie administrativa. Asa a facut Nicusor Dan si cu alte chestiuni. Arunca primarilor de sector obligatii stabilite de lege in sarcina lui... Primariile de sector n-au companii sau institutii care sa se ocupe cu reducerea riscului seismic” (Document)

Scris de: V.B. | pdf | print

28 July 2023 13:54
Vizualizari: 3528

Primarul Bucurestilor Nicusor Dan (foto 1) se pregateste sa fuga de responsabilitate, pasand cartoful fierbinte catre edilii sectoarelor. Si nu oricum, ci intr-o problema devenita una dintre cele mai cronice frici ale romanilor: teama de cutremur.



Nicusor Dan a initiat la 21 iulie 2023 un proiect de hotarare de Consiliu General prin care urmareste sa treaca atributiile de consolidare a cladirilor cu risc seismic (cu bulina rosie) de la Primaria Generala catre primariile de sectoare. Printre altele, edilul isi justifica proiectul prin necesitatea de a aplica Legea nr. 212/2022 privind unele masuri pentru reducerea riscului seismic al cladirilor.

Potrivit proiectului de act administrativ, Nicusor Dan propune Consilului General sa stabileasca aria de competenta a primarului general (in ceea ce priveste constructiile situate in zonele construite protejate), respectiv a primarilor sectoarelor (in ceea ce priveste constructiile din afara zonelor construite protejate), pentru a asigura indeplinirea obligatiilor stabilite in sarcina acestora potrivit Legii nr. 212/2022.

Problema este dubla: in primul rand, o asemenea mutare ar incalca aria de competenta legala a primarilor din Bucuresti (deopotriva edilul general si cei sectoriali), arata avocatul Radu Dinulescu (foto 2) – presedintele Asociatiei Art Metropolis – intr-o declaratie oferita pentru Gandul.ro. In al doilea rand, trecerea atributiilor de la Primaria Capitalei la cele ale sectoarelor ar fi nerealista, intrucat niciuna dintre aceste primarii nu are in subordine institutii sau companii cu atributii in reducerea riscului seismic, adauga Dinulescu.


Iata mai intai principalul pasaj din proiectul de HCGMB (il gasiti anexat la final):


Art.1

(1) Aria de competenta in care va actiona Primarul General al Municipiului Bucuresti in indeplinirea atributiilor instituite in sarcina sa de Legea nr. 212/2022 privind unele masuri pentru reducerea riscului seismic al cladirilor, va fi exclusiv in zonele construite protejate, astfel cum au fost reglementate prin H.C.G.M.B. nr. 279/2000 privind instituirea zonelor protejate.

(2) Prin exceptie, in aria de competenta a Primarul General al Municipiului Bucuresti vor intra si cladirile pentru care la data prezentei exista incheiate acte cu Administratia Municipala pentru Consolidarea Cladirile cu Risc Seismic in vederea includerii intr-un program de finantare derulat de Municipiul Bucuresti precum si cladirile aflate in administrarea acestuia.

(3) Aria de competenta in care vor actiona primarii sectoarelor in indeplinirea atributiilor instituite in sarcina acestora de Legea nr. 212/2022 privind unele masuri pentru reducerea riscului seismic al cladirilor, va fi in limitele teritoriale ale subunitatilor administrativ teritoriale asa cum au fost stabilite prin Hotararea nr. 1127/1968 pentru delimitarea administrativ-teritoriala a municipiului Bucuresti, cu exceptia zonele construite protejate.

(4) Prin exceptie, in aria de competenta a primarilor sectoarelor vor intra si cladirile aflate in zonele construite protejate, care la data prezentei, se afla nominalizate intr-un program de finantare care este in derulare la nivelul sectoarelor sau se afla in administrarea acestora.

Art. 2

(1) Pentru cladirile aflate in zonele construite protejate, astfel cum au fost reglementate prin H.C.G.M.B. nr. 279/2000 - privind instituirea zonelor protejate, Primarul General al municipiului Bucuresti prin Administratia Municipala pentru Consolidarea Cladirilor cu Risc Seismic (AMCCRS) va fi autoritatea coordonatoare pentru 'Programul de evaluare vizuala rapida din zonele construite protejate', conform Metodologiei de evaluare vizuala rapida aprobata prin ordinul ministrului dezvoltarii, lucrarilor publice si administratiei;

(2) Pentru cladirile aflate in afara zonelor construite protejate, in limitele teritoriale ale subunitatilor administrativ teritoriale asa cum au fost stabilite prin Hotararea nr. 1127/1968 pentru delimitarea administrativ-teritoriala a municipiului Bucuresti, primarii sectoarelor Municipiului Bucuresti vor institui programe de evaluare vizuala rapida in calitate de autoritati coordonatoare.

(3) Dupa incheierea unui program de evaluare vizuala rapida, formularele care au fost completate in cadrul programului la nivelul sectoarelor Municipiului Bucuresti vor fi transmise catre AMCCRS si Asociatiei de Dezvoltare Intercomunitara Zona Metropolitana Bucuresti, in vederea centralizarii si actualizarii permanente a bancii de date urbane a Municipiului Bucuresti, independent de transmiterea bazei de date catre MDLPA, conform prevederilor legale.

Art. 3

Se aproba finantarea de la bugetul local, in limita fondurilor alocate anual cu aceasta destinatie, a cheltuielilor necesare indeplinirii atributiilor prevazute la art. 1 alin. (1) si art. 2 alin. (1).

Art. 4

Primarul General al Municipiului Bucuresti, Administratia Municipala pentru Consolidarea Cladirilor cu Risc Seismic, Asociatia de Dezvoltare Intercomunitara Zona Metropolitana Bucuresti si Primarii Sectoarelor 1-6 vor aduce la indeplinire prevederile prezentei hotarari”.


Redam comentariul oferit de avocatul Radu Dinulescu pentru Gandul.ro:


Este o mitocanie administrativa, asa a facut Nicusor Dan si cu alte chestiuni. Arunca primarilor de sector obligatii stabilite in sarcina lui de lege. Si face asta cu mana Consiliului General, in conditiile in care Consiliul General nu poate sa stabileasca atributii pentru primarii de sector. Poate sa stabileasca niste lucruri obligatorii pentru consiliile locale de sector, de la deliberativ la deliberativ, nu la executiv. Primarul general nu are voie sa delege, aceasta este o atributie data lui de lege.

In lege, sanctiunile sunt doar pentru primarul general, nu pentru primarii de sector. Nicusor Dan stie foarte bine ca primariile de sector nu au nici directii si nici companii sau institutii publice care sa se ocupe cu aceasta activitate, masuri pentru reducerea riscului seismic al cladirilor.

Nicusor Dan, in schimb, are doua institutii, are o institutie publica numita Administratia Monumentelor si Cladirilor cu Risc Seismic, unde are angajati zeci de oameni, specialisti, si mai are si o Companie Municipala de Consolidari. Dar Nicusor Dan a avut grija sa se certe cu Compania de Consolidari, dorind sa o bage in faliment. Cu toate astea, vrea sa paseze, ilegal, acest cartof fierbinte, numai ca vrea sa o faca folosindu-se de mana Consiliului General.

Daca aceasta hotarare va fi votata asa cum doreste Nicusor Dan, ea va fi ilegala si Prefectura Capitalei o va ataca. El va spune, evident, ca Prefectura nu vrea efectuarea unei analize a cladirilor cu risc seismic. Dar este doar un balon de fum”.


Avocatul a oferit o explicatie mai detaliata pentru Lumea Justitiei, indicand textele de lege cu care proiectul de hotarare initiat de Nicusor Dan risca sa intre in conflict. In esenta, Radu Dinulescu atrage atentia ca primarul forteaza modificarea unei legi printr-un act normativ infralegal (in cazul de fata, o hotarare de consiliu general) – motiv pentru care, daca va intra in vigoare, hotararea propusa de Nicusor Dan are toate sansele sa pice in instanta, in contencios administrativ.


Prezentam declaratia lui Radu Dinulescu pentru Luju.ro:


Se impune sa mentionam faptul ca, potrivit art. 166, alin.(4) din Codul Administrativ: 'Consiliile locale ale sectoarelor exercita si alte atributii stabilite prin lege sau delegate de Consiliul General al Municipiului Bucuresti'.

In concluzie, constatam ca in temeiul unei hotarari adoptate de Consiliul General al mun. Bucuresti pot fi stabilite atributii in sarcina consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, si nu in sarcina autoritatilor executive corespunzatoare acestor subdiviziuni ale adminsitratiei publice locale.

Asadar, in ceea ce priveste atributiile stabilite in sarcina Primarului General, respectiv in sarcina primarilor de sector potrivit Legii nr. 212/2022 (atributii propuse a fi delimitate in temeiul proiectului de hotarare mai sus amintit), va aducem la cunostinta dispozitiile art. 9, alin. (3), lit. a)-c) din acest act normativ, potrivit carora:

'Primarii municipiilor, oraselor si comunelor, respectiv primarul general al municipiului Bucuresti si primarii sectoarelor vor actiona, in aria lor de competenta, pentru:

a) identificarea si inventarierea cladirilor cu destinatia de locuinta, descrise la art. 1, proprietate privata a persoanelor fizice ori aflate in proprietatea sau in administrarea unitatilor administrativ-teritoriale, a institutiilor publice si a operatorilor economici; identificarea si inventarierea cladirilor cu destinatia de locuinta multietajate care au situate la parter si, dupa caz, la subsol si/sau la alte niveluri spatii publice cu alta destinatie decat cea de locuinte; monitorizarea actiunilor de interventie privind reducerea riscului seismic al acestora, cuprinzand expertizarea tehnica, proiectarea si executia lucrarilor de interventii;

b) identificarea si inventarierea cladirilor cu destinatia de locuinta multietajate, construite inainte de anul 1978, amplasate in localitati pentru care valoarea de varf a acceleratiei terenului pentru proiectare la cutremur a(g) este mai mare sau egala cu 0,20 g, precum si a cladirilor cu destinatia de locuinta expertizate tehnic si incadrate in clase de risc seismic corespunzatoare;

c) intocmirea listelor cu cladirile cu destinatia de locuinta prevazute la lit. a) si b) si publicarea acestor liste pe paginile de internet ale autoritatilor administratiilor publice locale, respectiv a municipiului Bucuresti'.

Avand in vedere prevederile legale mai sus citate, este evidenta confuzia produsa in cuprinsul proiectului de hotarare de consiliu general initiat de Primarul General, in ceea ce priveste definitia atribuita termenului de 'arie de competenta'.

In acest sens, mentionam faptul ca 'aria de competenta' a Primarului General si a primarilor de sector nu trebuie interpretata ca un reper geografic, definit din punct de vedere al incadrarii unor terenuri in una sau mai multe documentatii de urbanism, ci drept o trimitere la atributiile deja stabilite in sarcina acestor autoritati executive, potrivit legislatiei in vigoare.

De asemenea, amintim faptul ca Administratia Municipala pentru Consolidarea Cladirilor cu Risc Seismic este un serviciu public de interes local al Municipiului Bucuresti, cu personalitate juridica, finantat din bugetul local al municipiului Bucuresti (precum si din venituri proprii sau din fonduri provenind de la bugetul de stat), infiintat de Consiliul General al Municipiului Bucuresti, al carui obiect de activitatea se concretizeaza (potrivit art. 4 din Regulamentul de Organizare si functionare al acestei institutii, aprobat in temeiul HCGMB nr. 412/31.08.2022), inclusiv in:

- Reducerea riscului seismic al constructiilor existente in Municipiul Bucuresti, in contextul atenuarii efectelor unui eventual cutremur si realizarea masurilor de interventie la constructiile care prezinta niveluri insuficiente de protectie la actiuni seismice;

- Elaborarea de programe de actiuni pentru punerea in siguranta din punct de vedere seismic a constuctiilor existente in mun. Bucuresti, si monitorizarea actiunilor de interventie pentru reducerea riscului seismic, respectiv expertizarea tehnica, poriectarea si executia lucrarilor de consolidare;

- Realizarea si implementarea strategiilor, politicilor si programelor avand ca obiectiv reducerea riscului seismic;

- Evaluarea vulnerabilitatii seismice a fondului construit pe tipologii de cladiri – evaluare vizuala rapida.

Asadar, se impune sa precizam faptul ca, potrivit dispozitiilor art. 154, alin. (4) din Codul Administrativ:

'Art. 154 Rolul Primarului (...)

(4) Primarul conduce institutiile publice de interes local, precum si serviciile publice de interes local'.

Tinand cont de cele mentionate in cuprinsul paragrafului de mai sus, constatam ca Primarul General intentioneaza, prin initierea proiectului de hotarare amintit in cuprinsul prezentei analize, sa transfere catre primarii sectoarelor municipiului Bucuresti, obligatii deja stabilite in sarcina AMCCRS, institutie publica infiintata de Consiliul General (si condusa de Primarul General potrivit art. 154, alin (4) din Codul Administrativ), in conditiile in care aparatele de specialitate ale primarilor de sector nu cuprind structuri care sa detina atributii specifice domeniului reglementat potrivit Legii nr. 212/2022.

In concluzie, un astfel de demers, initiat cu incalcarea dispozitiilor Codului Administrativ, va avea drept rezultat intarzierea indeplinirii obligatiilor stabilite in temeiul art. 9 alin. (3) din Legea nr. 212/2022, in conditiile in care autoritatile executive ale sectoarelor municipiului Bucuresti vor fi obligate sa asigure atat infiintarea unor structuri insarcinate cu ducerea la indeplinire a acestor atributii, cat si finantarea activitatilor care fac obiectul actului normativ anterior mentionat.


* Cititi aici intregul proiect de hotarare, insotit de actele aferente

Comentarii

# DODI date 28 July 2023 19:12 +3

Prostul nu-i prost destul dacă nu-l apucă finele mandatului în aceeiași... ipostază. După cum i-a obișnuit deja pe mucureșteni vara vor avea căldură și iarna apă rece. În rest pregătiri continue pentru ca SRI (prin loaza ei numită eufemistic și propangadistic USR) îi pregătește un nou... mandat. În acesta nu a reușit să-și demonstreze întreaga mârlănie caracterială (de care e în stare) și întreaga ”pricepere administrativă” (ne care nu e în stare)..

# santinela date 29 July 2023 14:05 0

Capitala,locul de unde tara cica i-a lumina, sa fie po******ta cu atatia berbeci care sa-l aleaga pe asta din poza ? Asta spune multe despre romani !

# Marian date 29 July 2023 19:26 +3

PĂi, ce face face Nicușor? Nu mai salvează Bucureștiul??!!

# basicuta date 30 July 2023 17:24 0

E foarte BINE! cel putin primarii de sectoare fac ceva, ăsta nu face nimic...doar ii incurcă pe cei care fac...

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 28.04.2024 – Aventurile judecatoarei Garabet

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva