27 April 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

NOII VICEPRESEDINTI AMR TRAG SEMNALUL DE ALARMA - Judecatorii Ciprian Tita si Cezar Filip dezvaluie realitatea crunta din instante: “Sa inteleaga si justitiabilul, si publicul ca nu se mai poate continua asa. Nu putem sa stam intr-o stare de anormalitate la nesfarsit... O cantitate de munca mai mare decat se poate gestiona vulnerabilizeaza dosarul... Imaginea magistraturii nu e pozitiva... Sa facem o schimbare de paradigma: mai putin accentul pe concurs, mai mult pe formare” (Video)

Scris de: L.J. | pdf | print

17 September 2023 16:38
Vizualizari: 4990

Intr-o perioada in care vocile magistratilor sunt prea putin auzite, preferandu-se in schimb campaniile de ura impotriva acestora care sa sustina masurile ce lovesc in plin in statutul judecatorilor si procurorilor, Lumea Justitiei publica un interviu in care doi dintre exponentii tinerei generatii de magistrati vorbesc deschis despre problemele cu care se confrunta zi de zi instantele. Aspecte pe care opinia publica trebuie sa le cunoasca, inainte sa puna la zid o intreaga profesie.


 

Invitati la “Dezbaterile Asociatiei Lumea Justitiei”, presedintele Tribunalului Specializat Arges, judecatorul Ciprian Tita (foto stanga), si judecatorul Cezar Filip (foto dreapta) de la Curtea de Apel Bucuresti – Sectia a VII-a conflicte de munca si asigurari sociale, ambii de curand vicepresedinti ai Asociatiei Magistratilor din Romania (AMR), au atras atentia in mod cat se poate de direct ca lucrurile nu mai pot continua la fel ca pana acum in magistratura, fiind nevoie de masuri urgente astfel incat sa se poata asigura in continuare un act de justitie de calitate. Mentiunea este facuta in contextul adoptarii primei masuri de normare a muncii in instante de catre Sectia pentru judecatori a CSM, despre care Tita si Filp precizeaza ca era asteptata de intregul sistem. Chiar daca masura, constand in limitarea numarului de dosare pe sedinta, poate produce anumite nemultumiri, in conditiile in care exista riscul, iar in anumite instante chiar s-a intamplat ca termenele de judecata sa fie mai indelungate, judecatorii Ciprian Tita si Cezar Filp explica faptul ca aceasta dispozitie era absolut necesara, in caz contrar volumul urias de munca putand da nastere unor erori din partea magistratilor. Iar un stat cu o Justitie slaba, adaugam noi, nu are cum sa supravietuiasca.

Totusi, cei doi judecatori subliniaza ca pe langa normarea muncii, este nevoie si de alte masuri, cum ar fi metodele alternative de solutionare a litigiilor. Asta, desigur, cu continuarea atragerii in sistem de noi magistrati, fie prin Institutul National al Magistraturii, fie din randul celor cu cel putin cinci ani vechime in alte profesii. De altfel, chiar aceste proceduri ar putea fi regandite, propun cei doi judecatori, in sensul schimbarii paradigmei, prin punerea accentului mai mult pe formare, decat pe concursul de intrare in magistratura.

Evident, discutia nu putea ocoli cel mai fierbinte subiect, care provoaca cele mai mari ingrijorari in randul judecatorilor si procurorilor. Si anume modificarile la pensiile de serviciu, precum si posibila diminuare a veniturilor magistratilor, cu afectarea directa a statutului acestora.

Pe de alta parte, judecatorii Ciprian Tita si Cezar Filip anunta strategia si planurile de viitor ale Asociatiei Magistratilor din Romania, inclusiv pentru schimbarea imaginii Justitiei, una care nu este pozitiva in momentul de fata.

In fine, o alta veste priveste o aparitie editoriala unica in Romania, care va avea loc in luna octombrie.


Prezentam interviul realizat cu judecatorii Ciprian Tita, presedintele Tribunalului Specializat Arges, si Cezar Filip de la Curtea de Apel Bucuresti:



Despre normarea muncii


Judecatorul Ciprian Tita: “Aceasta masura este binevenita pentru sistemul judiciar. Momentul nu era oportun, dar deja era prea tarziu. Luarea acestei masuri era asteptata de sistemul judiciar, intelegem ca provoaca anumite asteptari si intarzieri, unele destul de lungi, cred ca este mult spus ca ar provoca haos. Acum trebuie sa fim sinceri: este aproape imposibil sa faci si cantitate, si calitate in acelasi timp. Dezideratul actului de justitie este in principal sa fie unul de calitate. (...) Acum o sa va spun un lucru: eu sunt de parere ca actul judiciar modern trebuie sa se intemeieze mai mult pe ideea de consens decat pe ideea de conflict. Aici cetateanul trebuie sa se gandeasca de doua ori daca procedura judiciara va fi destul de indelungata. Noi trebuie sa revigoram si metodele alternative de solutionare a litigiilor. Trebuie sa inteleaga si justitiabilul, si publicul faptul ca nu se mai poate continua asa. Nu putem sa stam intr-o stare de anormalitate la nesfarsit”.

Judecatorul Cezar Filip: “E un prim pas. Vorbim despre o hotarare de normare provizorie. Limitarea numarului de dosare recomandata de CSM s-a facut pe sedinta: 20 de dosare pe sedinta la tribunale si curti de apel, 40 la judecatorii. E o normare provizorie, urmeaza ca fiecare colegiu de conducere sa dozeze incarcatura intre sectii. Au fost deja tribunale care au stabilit chiar si pe sectii un numar mai mare de dosare decat spune hotararea CSM. Sectia (n.r – de conflicte de munca de la CAB) este incarcata, si asta ne-a facut sa intram nu intr-un complet de 20 de dosare, ci in doua completuri, fiecare judecator intra in doua completuri, deci isi dubleaza activitatea. (...) Normarea este primul pas spre un act judiciar bine facut, spre asigurarea unui act judiciar bine facut. O cantitate de munca mai mare decat se poate gestiona vulnerabilizeaza si statutul nostru, dar vulnerabilizeaza dosarul in sine. Suntem expusi greselii”.


Despre volumul de munca


Judecatorul Ciprian Tita: “Noi din pacate suntem in top 5 instante din tara, in jur de 1.000, 1.100 de dosare de judecator anual. Exista calitate, dar cu niste eforturi supraomenesti, care nu sunt recunoscute din pacate”.


Judecatorul Cezar Filip: “La sectia noastra pot sa spun ca normarea stabilita in hotararea CSM aduce o scadere a volumului, sa zicem la jumatate. Era foarte incarcata, in general intram cu 40, 40 si, chiar si 50 de dosare pe luna, in fiecare dintre cele doua complete in a caror componenta intram”.


Despre desfiintarea unor instante


Judecatorul Cezar Filip: “Si aici sunt o serie de factori, pentru ca foarte importante sunt numarul de dosare al instantei respective, unde e situata geografic, daca poate fi o solutie buna pentru justitiabilii de acolo. Insa faptul ca intr-o instanta mai este un singur judecator, dar mai cu seama ca e vorba de o judecatorie, prima solutie optima si la indemana este sa completam schemele”.


Despre recrutarea noilor magistratii


Judecatorul Ciprian Tita: “Dureaza foarte mult, cat o sarcina, 9 luni, examenul de admitere in magistratura. Noi dorim sa atragem elitete de absolventi de facultati de drept din Romania. Sa atragi crema absolventilor de drept trebuie sa le oferi conditii mai bune decat ar gasi in mediul privat. Trebuie sa le oferi salarizare, conditii de munca si statut. Nu zic ca in prezent salarizarea nu este una decenta, dar pana a ajunge la un salariu decent, de judecator cu vechime, ca practic un salariu decent e dupa ce esti judecator definitiv si ai cativa ani de vechime in munca, patru, cinci ani. Esti tanar absolvent de drept, esti foarte bun, esti genial, stapanesti foarte bine materia, se bat casele de avocatura pe tine, iti ofera din start un salariu motivant in orasele mari. De ce ar depune un efort atat de mare pentru a fi admisi la INM, care presupune o pregatire de minimum un an de zile, e foarte multa materie, daca va uitati pe bibliografie va speriati. Apoi dureaza doi ani INM-ul, unde ti se da o bursa insignifianta, apoi inca doi ani de stagiatura, cu un salariu foarte mic, 3-4000 lei. Si mai e un element: statutul. In prezent, nu stiu daca e campanie de ura, dar nu putem sa nu observam o sincronicitate a anumitor abordari din media, cu privire la statutul nostru, cu privire la salarii, la pensii, la orice. O spune CCR: salarizarea si dreptul la pensie al magistratilor constituie garantii de securitate financiara care sunt o componenta esentiala a statutului si a independentei. Or, daca nu mai ai nici statut in urma unei campanii de presa... Acum, sa fim sinceri, la momentul actual imaginea magistraturii nu este una pozitiva. Ne straduim sa o schimbam. Ne intoarcem la absolventul nostru de drept: de ce s-ar face judecator sau procuror”.


Judecatorul Cezar Filip: “Concursul care s-a desfasurat saptamana trecuta, pe 10 septembrie, a avut mult mai multi candidati. Au fost scoase aproape 400 de locuri la admitere in magistratura pentru cei cu cinci ani (cei cu cinci ani in alte profesii jurice), 397, au fost scoase de asemenea 300 locuri la INM. Atractivitatea concursului a fost mult mai mare, cumulat s-au inscris peste 3.000 de oameni. Poate e momentul sa facem o schimbare de paradigma. Poate ar trebui sa punem mai putin accentul pe concurs, si mai mult accentul pe formare. (...) Trebuie sa pornim de la realitatea in care ne aflam, si anume ca avem un deficit de peste 1.500 de magistrati. Solutiile trebuie sa fie imediate, avem nevoie de completarea schemelor, si avem nevoie de asta acum. Se pare ca un prim pas s-a facut, pentru ca la admiterea in magistratura s-a scos un numar consistent mai mare de locuri decat anii trecuti. Complexitatea examenului a scazut: s-a folosit sistemul grilelor cu un singur raspuns corect. Singura solutie este sa fim consecventi, sa scoatem multe locuri, sa completam schemele la judecatorii, pentru ca problema tribunalelor se rezolva in timp, daca astazi rezolvam problema judecatoriilor, vom rezolva peste cinci ani problema tribunalelor, problema de deficit“.

 


Despre problema pensiilor magistratilor


Judecatorul Ciprian Tita: “Nu vrem sa se inteleaga ca magistratura ar fi intr-un conflict cu politicul sau cu un anume segment al sistemului politic. Trebuie sa cooperam, sa colaboram. Dumnealor trebuie sa inteleaga ca magistratura are expertiza necesara de a-i sprijini pentru aceste legi care afecteaza practic niste chestiuni de constitutionalitate, care afecteaza practic principiul statutului de drept. Eu nu zic ca magistratura trebuie consultata de fiecare data cand da legiuitorul o lege, Doamne fereste, ca nici nu s-ar putea face lucrul acesta, dar atunci cand dai legi importante despre statutul judecatorului, despre independenta justitiei, despre statul de drept, eu zic ca e bine sa ne ceri si expertiza noastra, pentru ca avem o expertiza amanuntita si in drept constitutional, si drept dovada ce am spus s-a adeverit, doar ca CCR spune cu o argumentatie foarte ampla, si foarte buna si solida. Noi intindem o mana sa colaboram, sa cooperam, sa fim invitati, CSM, conducerile instantelor, asociatiile profesionale, sa fim invitati, sa beneficieze de experienta noastra, de cunostintele noastre, pentru ca asemenea situatii se pot evita pe viitor. Interesul nostru, al magistraturii, este sa servim cetateanul. Interesul politicului ar trebui sa fie cel national, faptul ca trebuie sa ajute tara sa evolueze”.


Judecatorul Cezar Filip: “Argumentele noastre nu au pornit de la ce suntem dispusi sa acceptam, au pornit de la faptul ce este constitutional, si ce este neconstitutional. Problema e ca majoritatea solutiilor dispuse erau neconstitutionale. Apoi, peste asta s-a suprapus un blocaj de comunicare, noi nu am fost invitati sa luam parte la sedintele comisiilor (n.r. - din Parlament). Stabilirea unei varste de pensionare face parte din libertatea Parlamentului de legiferare, a spus-o si CCR, insa poate fi facuta doar daca stabilim niste norme tranzitorii, rationale. Cumva trebuie raportata vechimea si varsta virtuala la care am fi putut sa iesim – 47 de ani, cum spune CCR, la vechimea pe care deja o avem si varsta de 60 de ani, pentru restul anilor, si gasit un algoritm care sa asigure aplicarea etapizata. Numai asa. (...) Lipsa disponibilitatii Legislativului pentru un dialog asupra constitutionalitatii propunerilor statutului nostru, pana la urma s-a finalizat cu esuarea unui demers legislativ, prin crearea insecuritatii in interiorul sistemului care a facut sa creasca numarul cererilor de pensionare, si nu in ultimul rand la alterarea perceptiei publice asupra Justitei. Astea sunt doar trei dintre efectele negative pe care le-au produs. (...) Asa ar fi corect, si ar fi cu siguranta constitutional (n.r. - noua lege privind pensiile magistratilor sa se aplice doar pentru cei care intra in sistem)”.


Despre posibilitatea diminuarii veniturilor magistratilor


Judecatorul Ciprian Tita: “O idee foarte periculoasa (n.r. - nepunerea in practica a hotararilor judecatoresti privind acordarea drepturilor salariale restante), cu atat mai mult cu cat vine din partea puterii executive. Ei contesta decizii definitive, si irevocabile unele dintre ele, ori aceasta chestiune este de neacceptat intr-un stat de drept. Noi judecatorii la cine ar trebui sa apelam cand avem nemultumiri si drepturile ne sunt incalcate? Nu avem dreptul sa apelam la justitie ca toata lumea? Avem suficiente restrictii, nici dreptul de acces la justitie sa nu-l mai avem? Cui sa ne adresam? Nu ne judecam intre noi, caci contrar perceptiei publice judecatorii cand au ca parti judecatori sunt mult mai exigenti decat sunt ei in realitate cu celelalte parti, tocmai din acest motiv, din teama de a nu considera publicul ca sunt mai permisivi cu colegii”.


Judecatorul Cezar Filip: “Se prefigureaza anumite modificari in privinta salarizarii, dar nu exclusiv cu privire la magistrati. Vorbim despre sporul de conditii grele, vatamatoare, care va fi redus la un maxim de 1000 lei, sau 1.500 dupa un at proiect care circula, dar pentru toate anexele la Legea 153, nu numai pentru magistrati, dar asta va angaja bineinteles o scadere a nivelului salarial. Cealalta discutie vizeaza faptul ca exista foarte multe restante salariale care nu sunt achitate, sa nu fie puse in practica hotarari definitive care vizeaza drepturi din 2015, 2016, adica deja incepem sa vorbim despre termen rezonabil. Este vorba despre salariul care nu a fost platit integral”.

 


Despre Asociatia Magistratilor din Romania (AMR)


Judecatorul Ciprian Tita: “A fost la inceputul lunii iulie Conferinta Nationala a AMR, unde am fost alesi membri in Consiliul director si vicepresedinti, eu si cu Cezar, si alti colegi. Multumim pe aceasta cale pentru increderea pe care ne-au acordat-o toti participantii, a fost un vot unanim. Ne-am asumat niste lucruri foarte importante, eu am si promis ca voi face tot posibilul, si gandesc o strategie sa schimbam imaginea magistraturii, ca acum sa fim sinceri nu este una buna. E o munca destul de grea, noi plecam practic de la o imagine negativa, si incercam usor sa disipam acest intuneric ce s-a aruncat, cu intentie sau fara, asupra noastra, si sa aducem un pic lucrurile la lumina, sa promovam valorile magistraturii, sa promovam magistratura ca un corp de elita si profesionist”.


Judecatorul Cezar Filip: “Am preluat comunicarea online a asociatiei, deocamdata Facebook-ul, urmeaza sa adaptam si site-ul AMR. Deja suntem prezenti, am fost si inainte prin pozitiile reprezentantilor, si a doamnei presedinte AMR (n.r. - judecatoarea Andreea Ciuca, sefa Curtii de Apel Targu Mures), poate mai putin in mediul online”.


Despre o aparitie editoriala in premiera


Judecatorul Cezar Filip: “Regulamentul de ordine interioara, comentat pe articole. Noi aveam hotararile de colegiu (n.r. - Colegiile de conducere ale instantelor), rapoartele de Inspectie stranse pe marginea propriului draft de regulament de ordine interioara, dar ideea publicarii a aparut in campania lui Ciprian (n.r. - campania de candidatura la CSM a judecatorului Ciprian Tita). Colegii nostri din tara, dincolo de candidati, erau foarte interesati de practica administrativa a colegiilor din Bucuresti si din alte parti: cum prorogati termenul de recomandare, cum stabiliti numarul de dosare, cum faceti impartirea pe intervale orare, era foarte mare interes pentru cunoasterea practici administrative care nu era foarte transparenta. Si atunci am venit cu proiectul acesta, am strans multe materiale, multe hotarari ale colegiilor de conducere, puncte de vedere ale CSM, rapoarte ale Inspectiei. Lucrarea face o analiza a fiecarei dispozitii punctuale din regulamentul de ordine interioara. Urmeaza sa apara in octombrie”.

Comentarii

# Druidul agnostic date 17 September 2023 18:48 +31

Pe drumul ăsta în cca.3 ani judecatorul din România nu se va mai supune nimănui: șefilor nu, ca ei sunt independenți; ministrului nu, că e numit politic; opiniei publice nu, ca e mani******ta și mani******bila; justitiabililior nu, că sunt lipsiți de obiectivitate; bunului simt, nu, că nu li se aplică. Fără răspundere și cu cele mai mari salarii, judecătorii vor stabili când și cum sa-si facă treaba și vor obliga poporul sa-i plătească din ce în ce mai mult. Ți se va înregistra dosarul azi și vei primi ca termen de judecată o zi din anul următor.

# Av Obirsanu Carmen date 18 September 2023 01:57 +23

Acum s-au trezit astia. Cind ati fost in greva ati dormit si ati lasat dosarele de izbeliste. Acum v-ati trezit ca s-au adunat prea multe cauze. Cind ati facut greva de ce nu ati refuzat sa fiti platiti ? Nu aveti nici macar un minim de moralitate. Sinteti lacomi si lenesi.

# santinela date 18 September 2023 07:08 +33

Absolut, da-l incolo de concurs,sa se "intre" pe formare,adica pe formarea de pupatori de dosuri politice ,slugi ce raspund la comenzi .Avem atatea exemple: Kovesi,Portocala,Onea,Ene,ala de la Bihor,Arges ,Timisoara,Iasi,adica de peste tot. Nu aud pe unul,pe unul bai frate, din "exponentii" astia tineri sa vorbeasca despre raspunderea magistratilor !

# grigore după ureche date 19 September 2023 07:45 +8

Da despre raspundere nimic nimic?? Beneficii uriașe raspundere ioc. A se mai slabi cu aceste povești.

# cetatean de moda veche date 19 September 2023 07:55 +3

Marele "complex" este la lumina zilei. "CETATEANUL ESTE ESENTA? ". Tulburator este faptul ca nu se intelege faptul ca s-a depasit ori ce limita a BUNULUI SIMT. Cine mai raspunde in fata CETATEANULUI (ratiunea existentei lor). Sunt STAT IN STAT, si-au creat propria "armata de represiune", si conduc in numele statului, arogandu-si rolul de "ALESI" PENTRU A MASCA LIPSA DE MORALITATE SI NESIMTIREA. REALITATEA NU POATE FI DETURNATA si este de o TRANSPARENTA IMACULATA, fiind "inteleasa" in toate tarile Tratatul de la Schengen! Si asa "conducatorii" nostrii nu pot zugravii ce a facut ceausescu( unde am ajuns?), dar, MACAR UN PIC DE AUTOCRITICA AR FII NECESARA PRECUM SI O NOUA ABORDARE CAT IN SPECIAL APLICAREA IN PRACTICA. Macar pt spalarea pacatelor fata de "poporul care va plateste si va justifica existenta". O parere.

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 26.04.2024 – Sute de posturi de procurori, scoase la concurs

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva