29 April 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

GUVERNUL PUNE IN CAP PARCHETELE – Avertismentul PICCJ in cazul masurilor de austeritate pregatite de Executiv: “Vor fi parchete care vor fi desfiintate de facto sau vor functiona cu unul sau doi procurori, fiind imposibila asigurarea activitatii acestora cu respectarea tuturor exigentelor impuse de statul de drept... Desfiintarea structurilor de parchet organizate ca birouri ar echivala cu defiintarea de facto a structurilor teritoriale ale DIICOT”

Scris de: George TARATA | pdf | print

4 August 2023 17:08
Vizualizari: 7327

Un semnal de alarma extrem de grav a fost tras vineri, 4 iulie 2023, de Ministerul Public, in contextul masurilor fiscale si bugetare pe care Guvernul Romaniei intentioneaza sa le adopte pentru reducerea cheltuielilor. Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, condus de Procurorul General al Romaniei Alex Florenta (foto), avertizeaza ca anumite dispozitii din proiectul de Ordonanta de Urgenta privind unele masuri fiscal bugetare in domeniul cheltuielilor publice, aparut in presa, vor provoca disfunctionalitati majore in activitatea parchetelor.


 

PICCJ vorbeste inclusiv despre desfiintarea unor parchete, in conditiile in care una dintre masurile pe care Guvernul doreste sa le aprobe priveste anularea posturilor vacante, neocupate. In acest sens, Ministerul Public arata ca daca aceasta dispozitie va intra in vigoare, parchetele unde toate posturile sunt vacante vor fi de facto desfiintate, iar alte parchete vor trebui sa isi desfasoare activitatea cu unul sau doi procurori, fiind imposibil de asigurat un act de urmarire penala care sa respecte exigentele impuse de statul de drept.

O alta problema identificata de PICCJ priveste prevederea din proiectul de Ordonanta de Urgenta regeritor la desfiintarea structurilor de parchet organizate ca birouri. La acest punct, Parchetul General atrage atentia ca o asemenea masura ar insemna desfiintarea de facto a structurilor teritoriale ale DIICOT, spre exemplu, cu consecinte greu de estimat in ceea ce priveste capacitatea de lupta impotriva criminalitatii organizate, avand in vedere la nivelul DIICOT functioneaza birouri teritoriale, in majoritatea judetelor.

In consecinta, PICCJ i-a cerut ministrului Justitiei Alina Gorghiu sa initieze demersuri astfel incat proiectul de ordonanta de urgenta privind unele masuri fiscal bugetare in domeniul cheltuielilor publice sa nu se aplice institutiilor din sistemul judiciar.


Iata problemele semnalate de PICCJ prin intermediul comunicatului de presa:


“In contextul aparitiei in spatiul public a proiectului ordonantei de urgenta privind unele masuri fiscal bugetare in domeniul cheltuielilor publice, Biroul de informare si relatii publice din cadrul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie (PICCJ) este imputernicit sa aduca la cunostinta publicului urmatoarele:

Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie atrage atentia ca unele dispozitii ale proiectului de act normativ mentionat pot genera disfunctionalitati majore in activitatea parchetelor.

Cu titlu preliminar, se impune a fi subliniat faptul ca organizarea interna a institutiilor din cadrul sistemului judiciar este reglementata prin legi si ordonante de organizare si functionare, cele mai importante dintre acestea fiind Legile nr. 303/2022 si nr. 304/2022, a caror adoptare a constituit atat indeplinirea unuia dintre jaloanele Planului National de Redresare si Rezilienta, cat si principalul argument pentru ridicarea MCV. In atare conditii, daca ordonanta de urgenta s-ar aplica institutiilor din sistemul judiciar s-ar produce, implicit, schimbari esentiale in organizarea interna a acestor institutii, cu modificarea corelativa a legilor de organizare si functionare a respectivelor institutii, ceea ce ar produce grave perturbari in activitatea de urmarire penala.

Orice interventie legislativa cu impact asupra activitatii parchetelor trebuie realizata cu respectarea standardelor constitutionale vizand principiul fundamental al independentei justitiei, evitand astfel destabilizarea sistemului judiciar in ansamblul sau si afectarea grava a dreptului cetateanului de acces la justitie.

Un prim aspect avut in vedere il reprezinta dispozitiile art. VI alin. (1) din proiectul de act normativ care se refera la 'anularea' posturilor vacante, neocupate, fara personal incadrat, din statele de functii aprobate potrivit legii la data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta.

Aplicarea acestor dispozitii in cazul parchetelor ar crea premisele unui blocaj in activitatea judiciara, cunoscute fiind dificultatile cu care acestea se confrunta (nenumarate parchete au posturi vacante si/sau au inregistrat o incarcatura pe procuror peste media nationala). In prezent la nivelul parchetelor sunt vacante 903 posturi de procuror, dintr-un total de 3040 posturi, reprezentand un procent de 29,70%.

In situatia adoptarii masurilor preconizate, vor fi parchete care vor fi desfiintate de facto sau vor functiona cu unul sau doi procurori, fiind imposibila asigurarea activitatii acestora cu respectarea tuturor exigentelor impuse de statul de drept.

Dupa cum bine se cunoaste, exista unitati de parchet unde toate posturile de procuror sunt vacante, precum Parchetul de pe langa Judecatoria Macin sau Parchetul de pe langa Judecatoria insuratei. In perioada imediat urmatoare si alte unitati de parchet vor fi in situatia de a nu mai avea niciun procuror in schema. In cazul acestor parchete, aplicarea dispozitiilor ordonantei de urgenta ar echivala cu desfiintarea de facto a acestor unitati, aspect care ar duce la incalcarea dispozitiilor art. 100 alin. 1 din Legea nr. 304/2004 care prevede ca pe langa fiecare instanta sa functioneze o unitate de parchet.

De asemenea, sunt nenumarate unitati de parchet care functioneaza cu un singur procuror in schema, precum Parchetul de pe langa judecatoriile Moldova Noua, Faget, Gherogieni, Darabani, Dorohoi, Moreni, Patarlagele, Ramnicu-Sarat, Mizil, Brezoi, Balcesti, Carei, Adjud, Vanju Mare, Strehaia, Babadag, Targu Lapus, Sighetu Marmatiei, Zimnicea, Onesti, Medias.

Atragem atentia ca inclusiv parchete de pe langa tribunale, precum Parchetul de pe langa Tribunalul Braila si Parchetul de pe langa Tribunalul Bistrita-Nasaud, care au in competenta investigarea unor infractiuni de o gravitate deosebita, precum cele de omor, evaziune fiscala, spalarea banilor si infractiuni de coruptie, functioneaza in acest moment cu un sigur procuror in schema. Perpetuarea acestei situatii va determina imposibilitatea gestionarii unor fenomene infractionale grave.

Totodata, un numar semnificativ de parchete functioneaza cu mai putin de jumatate din personalul aferent schemelor de personal actuale (Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, Parchetul de pe langa Curtea de Apel Galati, Parchetul de pe langa Tribunalele Alba, Calarasi, Ialomita, Constanta, Tulcea, Mehedinti, Olt, Galati, Braila, Vrancea, Vaslui, Satu Mare, Arad, Caras Severin).

 

Un impact negativ asupra functionarii sistemului judiciar va produce si aplicarea dispozitiilor art. VII din proiectul de act normativ, care prevad desfiintarea structurilor de parchet organizate ca birouri.

Sub acest aspect, trebuie aratat faptul ca, la nivelul marilor unitati de parchet, functioneaza birouri dedicate combaterii infractionalitatii sau coordonarii activitatii de urmarire penala din anumite domenii de activitate clar delimitate, domenii care, in cazul desfiintarii acestor structuri organizatorice ar ramane neacoperite, ceea ce ar necesita un interval de timp greu de prognozat, precum si eforturi logistice suplimentare pentru preluarea acestor atributii la nivelul structurilor ierarhic superioare. Aceasta intrucat, unul dintre principiile de baza ale functionarii unitatilor de parchet este, in prezent, specializarea procurorilor pe diferite sectoare de activitate, specializare care isi gaseste reflectarea si in organizarea interna corespunzatoare a acestor domenii de activitate.

De asemenea, la nivelul structurilor specializate, cu precadere DIICOT, la nivelul majoritatii judetelor functioneaza birouri teritoriale. Ori, desfiintarea structurilor de parchet organizate ca birouri prevazuta de art. VII din proiectul de act normativ ar echivala cu defiintarea de facto a structurilor teritoriale ale DIICOT din respectivele judete, cu consecinte greu de estimat in ceea ce priveste capacitatea de lupta impotriva criminalitatii organizate.

 

Nu in ultimul rand, aplicarea dispozitiilor art. X alin. (1) din proiectul de act normativ care impun ca raportul functii de conducere – functii de executie sa nu depaseasca 10% ar presupune reducerea functiilor de conducere la nivelul Ministerului Public la cifra de 300, in conditiile in care Ministerul Public este structurat in 240 de parchete si doua directii specializate (fiecare cu organizarea sa interna), fiecare dintre aceste entitati trebuind sa aiba minim un procuror cu functie de conducere pentru a putea functiona.

In atare conditii, reducerea ponderii functiilor de conducere nu se poate realiza fara o reorganizare totala a structurii actuale a instantelor si corelativ a Ministerului Public (spre exemplu, un numar de 105 dintr-un total de 176 de unitati de parchete de pe langa judecatorii sunt catalogate drept unitati mici sau foarte mici, cu o schema de 3 pana la 5 procurori).

 

Prin prisma tuturor acestor considerente, data fiind situatia concreta a parchetelor si pentru a evita producerea unor consecinte devastatoare asupra activitatii institutiilor din sistemul judiciar, in cursul zilei de astazi, Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a inaintat Ministrului Justitiei o adresa prin care solicita ca actul normativ preconizat a fi adoptat sa nu fie aplicat institutiilor din cadrul sistemului judiciar”.

Comentarii

# Cetateanul date 4 August 2023 17:45 +3

Serios!? Să ne uităm la sutele de pe știrbei preocupați de pești și mămăligi, zic? Nu sunt prea multe locurile de unde stagiarii abia așteaptă să plece!?

# dulapul securelii, pelticiunii si pierzaniei nationale date 4 August 2023 17:50 +255

TRAIASCA SUPREMATIA SI SUVERANITATEA CONSTITUTIEI ROMANIEI si DECIZIILOR CURTII CONSTITUTIONALE si ICCJ! TRAIASCA MAGISTRATII ROMANI LIBERI si INDEPENDENTI APARATORI AI SUVERANITĂȚII CONSTITUTIEI ROMANIEI si DECIZIILOR CURTII CONSTITUTIONALE si ICCJ! TRAIASCA MAGISTRATII ROMANI LIBERI si INDEPENDENTI, PROFESIONISTI si NESUPUSI INTERESELOR STRAINE Si NEOSECURELII, HASTAGISMULUI, SOROSISMULUI, CUCUVELISMULUI, LULUTZISMULUI, TFLIsmului, PROGRESISMULUI și altor INTERESE OBSCURE! JOS LABELE DE PE PENSIILE si DREPTURILE MAGISTRAȚILOR ROMANI LIBERI si INDEPENDENTI GARANTIA INDEPENDENTEI JUSTITIEI! aiasta-i o opinie CINE A FACUT DREPT STIE CA STIINTA DREPTULUI NU POATE FI DECAT CE A SPUS CCR si ICCJ.CINE A FACUT ALTCEVA .....DA IN NICIUN CAZ DREPT ,POATE SPUNE ORICE! MAI NOU, FAMILIA POATE FI FORMATA din DOUA PERSOANE DE ACELASI SEX CARE POT SA si PROCREEZE, POTI SA FII SI FATA MARE SI SA FACI DRAGOSTE, MAI NOU PUTEM SA AVEM si drept nou de CJUE! aista-i o opinie

# INM date 4 August 2023 17:56 +160

Puteti sa recrutati procurori cu un simplu interviu din randurie consilierilor juridici,avocatilor,si altor categorii cu studii juridice cu o vechime de minim 20 de ani in domeniu si rezolvati problema dar nu mai au loc niste personaje care au lucrat ofiteri de politie,agenti de politie,lucratori in MAI si alte structuri de forta de preferat necasatoriti,mai fara tata si fara mama(maxim 30 de ani),iar cand astia vad ca le intra mormanul de bani lunar evident o sa raspunda la plicurile voastre galbene.De aceea nu aveti oameni deoarece ""sistemul"" nu doreste oameni cu personalitate si coloana vertebrala ci niste papusi si marionete gen Negulescu,Onea,etc. .

# Un cetatean date 4 August 2023 19:12 +131

Pe cine sa recruteze in parchete pe cei cu scoli la apelul de seara? Hastagistii au hârtii ,diplome de tinichea, dar dacă cineva crede ca așa se formează un procuror sau judecator înseamnă ca habar nu are de carte. Nu toți care termina dreptul la Spiru Haret, Tibiscus sau in alte scoli de carton pot fi magistrați. Și așa justitia funcționează pe avarie ,dar cu cei pe care voi ii indicați va muri definitiv,poate asta se vrea.Justitia este ultimul bastion care va cădea dar atunci suntem pierduți de tot ca nație.Toți hulesc justitia și asta din cauza ca procurorii nu iau măsuri împotriva acestora,măsuri fff dure și atunci sa vezi cum magistrații și justitia vor fi respectați.Sa auzim de bine,dar nu cred……

# jUSTie date 4 August 2023 19:52 +117

Dl Florenta, statutul si rolul procurorilor in administrarea justitiei sunt necunoscute arcului guvernamental, aceasta cu atat mai mult cu cat administrarea justitiei la randul ei este o tema lasata la voia intamplarii de catre cei care au atributii potrivit legii. Primul in cap de lista e sau ar trebui sa fie MJ institutie careia v-ati adresat si ar fi interesent de vazut cum va imbraca doamna ministru raspunsul sau pentru ca autoritatea de care vorbeste Constitutia include si niste obligatii pentru ministrului justitiei. Al doilea pe lista e CSM. Tema grea, nu e pentru oricine … Cum spunea cineva: Sa cante trompetele ..

# Grebla date 4 August 2023 22:33 +213

S-a pus ciolacu în mișcare, iar dacâ s-a pornit grebla nu se mai oprește. Nu cedează la nici o presiune externă, în prostia lui se crede eroul neamului. Vai de capul nostru, după cizmar, turnător, cosaș și alte jivine, ne conduce acum o greblă.

# Florin date 5 August 2023 05:05 +2

Domnule Procuror General, în primul rând o întrebare? Ce facem acum? Nu mâine...povestea cu locurile vacante e un fel de la misto...vorbiți de ce-a ce va fi, dar nu spune-ți că aceste posturi sunt pe hârtie, deci nu există un procuror care ci își face traba.... și de facto situația este deja prezentă....dar, înțelegem este povestea cu bugetul....una este un buget pe organigramă imaginară și una este buget pe organigrama reală... În altă ordine, această ”reformă” va trebui supusă CSM-ului pentru că priveste reforma judiciară și practic nu poate fi oprobată prin OUG....că așa cică a votat ”boborul”, excepție Prunișoară când a reglementat prin OUG dar nimeni din înaltul Minister Public nu s-a ofuscat.... Iar în al doilea rând, domnule Procuror General....a făcut cineva(a se citi, a avut cineva curajul) să facă un audit a acelor birouri? ca să ne lămurim cum e cu activitatea lor? Poate aveți dreptate....dar, nu credeți că adevărul este cel mai bun aliat al dv? sunte-ți ordonator de credite

# INM date 5 August 2023 06:35 +121

Agentii de politie de la scoala "Vasile Lascar" din Campina sunt profesori universitari,membrii ai Academiei Romane,cu un masterat la Harvard in domeniul dreptului si trebuie recrutati cu prioritate la scoala cu "tiraj fortat" numita INM.Ceilalti sunt niste idioti care nu stiu carte si nu au habar de nimic.Numai noi detinem adevarul absolut si suntem vehementi si folosim sintagme de doi lei ex"'bastion".Este un comentariu jenant de securist deranjat dar nu la stomac.

# cetatean de moda veche date 5 August 2023 12:19 +1

Procurorul=avocatul statului.Distinsii domni se ocupa de interesul ,integralitatea statului ROMAN?. Litoralul si delta "fragmentate", marile ferme din patrimoniul statului dezmembrate, luate cu japca dar nu de vechii proprietari.Intreprinderi vechi si de stat daramate de "INVESTITORII DIN NEANT".Vechii proprietari ,alungati din tara(lE-AU creat conditiile). Fostele proprietati, cu investitii antebelice ale cetatenilor ("TARANI INSTARITI= CHIABURI"- care au muncit fortat, lagare si puscarii) AU FOST LUATE de anchetatori,"camarila". Am "PATIT-O",pe langa proprietatea mea au "DISPARUT" din EVIDENTA STATULUI cateva sute de ha CU INVESTITII. Manuale de "FURT ORGANIZAT"? Legile incorseteaza " VOTANTILOR" si respiratia. CINE LE APLICA "sefilor"? "NIMENI" DEOARECE "NIMENI" NU RASPUNDE. STATUL ESTE "CEVA ipotetic". Reprezentantii sai, "AUTORITATILE"- oamenii legii, sunt LEGEA "GRUPURILOR DE INTERESE"! Cu tot RESPECTUL si PAREREA DE RAU, E REALITATEA ! Teorie si mascarada!= NEINCREDERE.

# cetatean de moda veche date 5 August 2023 16:54 -8

@INM - Stimate Domn, atentie ca v-ati bagat sindicatele in magistratura ! , iar ulterior o si militarizati ? Nu cred , ca in armata , nu se stie cu razboiul asta .... e greu sa iti risti propria viata mai bine pe a celorlalti ca si pana acum. Asa ca TOT INAINTE SPRE INM !!!

# Nona date 8 August 2023 10:15 +9

Hai ca ne-am saturat de fumurile pretentiile si lamentarile acestor favorizati ( nejustificat )de sistem.Cei mai favorizati dintre bugetari nu sunt de neinlocuit. Pe de alta parte acesti indivizi cu salarii umflate cu pompa nu fac altceva decat sa-si puna semnatura si stampila pe ce hotarasc ofiterii judiciari care fac cercetarea penala.Nu e nevoie sa fie multi procurori pentru asta.Hai, inapoi la coada vacii, de unde ati emanat multi dintre voi ,pe banii parintilor care au "pompat" ca sa va faca "domni/doamne".Respirati prin toti porii mentalitate de taran bogatas care face legea in satul lui.Alooooo! Nu mai sunteti pe banii parintilor, ci pe banii statutlui .Iar statul suntem noi, prostii care platim taxe pentru ca voi sa traiti regeste.Au fost multi care au crezut ca statul sunt "ei" si au platit.Scump. Vedeti , sa nu facem si noi, prostii astia multi, un 10 august/septembrie/octombrie...etc.sa va maturam de la privilegiile de care va tineti cu dintii.

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 28.04.2024 – Aventurile judecatoarei Garabet

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva