3 May 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

INDEPENDENTA PROCURORULUI, EXACERBATA IN ROMANIA – Aflati cine ii numeste pe procurorii sefi din statele europene, care e statutul lor, cata independenta au procurorii si in ce tari ei fac parte din puterea executiva. Procurorul are independenta totala doar in trei state: Ungaria, Slovacia si Bulgaria. In rest este subordonat. Cititi studiul comparat realizat de Ministerul Justitiei pe statutul procurorilor in Europa

Scris de: Adina A. STANCU - Razvan SAVALIUC | pdf | print

20 January 2013 14:06
Vizualizari: 14682

 

Alegerea unui procuror in fruntea CSM a iscat o ampla dezbatere si o gramada de comentarii legate de statutul procurorului si diferenta dintre statutul de magistrat-procuror si cel de magistrat -judecator. Mai mult, exista voci care sustin ca procurorul ar fi egal cu judecator pentru ca ambii ar fi magistrati si nimic nu i-ar deosebi, desi in Consitutie este clar ca doar judecatorul e independent, iar procurorul doar stabil si impartial, aflat sub control ierarhic si sub autoritatea ministrului Justitiei.

Lumeajustitiei.ro va supune atentiei un studiu realizat in 2004 de Directia Integrare Europeana, Euroatlantica si Programe din cadrul Ministerului Justitiei, cu mentiunea ca tot ceea ce se arata in acest studiu comparat este valabil si astazi. In acest studiu veti citi care este institutia ce-i numeste pe procurori, statutul lor si relatia dintre parchete si Ministerul Justitiei in fiecare dintre tarile europene mai jos mentionate. Doar trei tari din 22 confera independenta totala procurorilor, acestea fiind Ungaria, Slovacia si Bulgaria.


Danemarca - Procurorul General este numit si poate fi eliberat din functie de catre Ministerul Justitiei. Anchetele se afla sub autoritatea ministrului Justitiei, care supravegheaza activitatea procurorilor. Ministerul Justitiei e responsabil pentru intreg sistemul judiciar, pentru politie si parchete organizarea instantelor, penitenciare si serviciile de probatiune. Tot ministerul este cel care supravegheaza activitatea parchetelor, inclusiv pe cea a procurorului general si poate dispune asupra retragerii unor sarcini ale procurorilor, potrivit Legii pentru administrarea justitiei. Ministrul Justitiei poate da instructiuni in legatura cu un anumit caz, inclusiv prin hotararea de incepere sau neincepere a urmaririi penale. Deciziile procurorilor pot fi contestate la procurorul general sau, cand acesta nu este impartial, direct la ministrul Justitiei.

Finlanda - Procurorul General si adjunctul acestuia sunt numiti de Presedintele Republicii, la propunerea Guvernului. Procurorii statului sunt numiti de Guvern, la propunerea Procurorului General. Procurorul General si parchetele isi desfasoara activitatea independent de Guvern si Ministerul justitiei. Actiunea penala impotriva Procurorului General sau a adjunctului acestuia se exercita de catre ministrul Justitiei sau de Avocatul Poporului. Procurorul general poate da instructiuni cu caracter general procurorilor, poate lua un caz de la un procuror subordonat, dar nu poate interveni direct in solutionarea unui caz ce apartine unui procuror ierarhic inferior.

Suedia - Procurorul General e numit de Guvern si e inamovibil. Numirea magistratilor este in competenta Procurorului General. Conducatorii parchetelor regionale sunt numiti de Guvern la propunerea Procurorului General. Fiecare procuror e independent in activitatea sa, iar procurorul general si parchetele regionale au dreptul de a revizui decizia unui procuror privitoare la oportunitatea de a incepe urmarirea penala. Parchetele se afla sub autoritatea Ministerului Justitiei, dar acesta nu poate interveni in decizile luate de procurori.

Germania - Procurorii din cadrul Parchetului Federal sunt numiti de catre presedintele federal, la propunerea ministrului federal al Justitiei, cu confirmarea Parlamentului (Bundesrat). Parchetul General Federal nu conduce activitatea parchetelor de la nivelul landurilor, acestea functionand sub autoritatea Ministerelor de Justitie de la nivelul landurilor. Procurorii isi desfasoara activitatea sub autoritatea Ministrului Federal al Justitiei (la nivel federal, si sub cel al Ministrului Justitiei de la nivelul landului respectiv. Parchetele sunt organe impartiale.

Irlanda - Procurorul General, numit "Attorney General" e desemnat de Presedintele tarii, la propunerea prim-ministrului, nu e membru al Guvernului, dar participa la sedintele Guvernului. Iralanda are si o institutie similara Procurorului General, numita "Director of Public Prosecution", care desfasoara activitatile de urmarire penala conform Legii care reglementeaza activitatea Parchetului, conducatorul acesteia fiind numit de Guvern, pe baza listei de candidati selectionati de o Comisie statutara. Institutia Procurorului General desfasoara activitatea de urmarire penala. "Attorney General" nu se implica in decizile Procurorului General de a incepe urmarirea penala. Procurorul General e independent in ceea ce priveste opiniile si avizele pe care le emite. Potrivit Constitutiei Irlandei, "Attorney General" este consilierul Guvernului in materie de Drept.

Olanda - Procurorul General de pe langa Curtea Suprema e numit pe viata. Membrii Comitetului Procurorilor Generali, procurorii de pe langa curtile de apel si cei districtuali cat si procurorii Parchetului national sunt numiti prin Decret Regal. Parchetul e subordonat Ministerului Justitiei. Ministrul Justitiei poate da instructiuni procurorilor in exercitarea atributilor lor si poate cere Parlamentului oprirea investigatiilor, dupa consultarea Comitetului Procurorilor Generali.

Italia - Procurorii sunt magistrati de cariera. Judecatorii si procurorii fac parte din acelasi corp. Parchetele fac parte din sistemul judiciar. Procurorii isi desfasoara activitatea sub supravegherea Ministerului Justitiei. Ministrul Justitiei poate intenta o actiune impotriva unui magistrat, dar institutia care il sanctioneaza este Consiliul National al Magistraturii. Italia, ca si Franta, sunt singurele tari europene care se aseamana foarte mult, in privinta statutului procurorului, cu Romania.

Grecia - Procurorii sunt inamovibil si numiti pe viata, cariera lor depinde de o Comisie de Serviciu Judiciar, alcatuita din judecatori si procurori sub conducerea Presedintelui Curtii de Casatie. Ei au independenta, ca si judecatorii, nu pot primi instructiuni d ela autoritatile politice sau de la procurorii generali. Procurorul General al Curtii de Casatie poate solicita cercetarea unei cauze dar nu poate da vreun ordin si poate emite circulare referitoare la politica penala. Interesant este ca ministrul justitiei poate solicita punerea sub acuzare in anumite cazuri, dar si suspendarea unei cercetari ce ar putea prejudicia relatile cu alte state sau privind anumite cauze politice.

Spania - Procurorul General e numit de Rege, la propunerea Guvernului si dupa consultarea Consiliului General al Puterii Judiciare. In Spania exista un Consiliu al Parchetului National cae isi poate exprima opinia in privinta numirii procurorilor. Potrivit Legii statutului procurorilor, Procurorul General trebuie sa prezinte Parlamentului un raport anual de activitate, care se publica in Jurnalul Oficial. Guvernul, prin intermediul Ministerului Justitiei, poate solicita procurorului national al statului sa formuleze cereri in fata instantelor pentru apararea interesului public. Procurorul General raspunde in fata Guvernului pentru modalitatea in care a rezolvat solicitarea acestui, dupa consultarea Consiliului Parchetului National.

Portugalia - Procurorul General al Republicii e numit pe un mandat de sase ani de catre Presedintele Republici, la propunerea Guvernului. Pate fi revocat la initiativa comuna a Guvernului si Presedintelui. Consitutia prevede ca parchetele sunt autonome, iar Procurorul General nu poate primi instructiuni de la o autoritate publica. De cariera lor se ocupa Inaltul Consiliu al Ministerului Public, alcatuit din 7 judecatori si procurori alesi de magistrati, 5 membri alesi de Parlament, doi membri alesi de Guvern si 4 prim-procurori asistenti care reprezinta parchetele de curti de apel.

Franta - Procurorii sunt numiti, dupa absolvirea Scolii Nationale de Magistratura, de catre Presedintele Republicii Ministerul Public este agent al puterii executive si actioneaza in numele societatii. Ministerul Public se afla sub autoritatea Ministerului Justitiei. Ministrul Justitiei exercita actiunea disciplinara asupra magistratior de parchet care conform Consitutiei, se afla sub conducerea si controlul sefilor lor ierarhici si sub autoritatea ministrului Justitiei.

Belgia - Regele e cel care numeste si revoca procurorii, la propunerea Consiliului Superior Judiciar. Independenta procurorilor e relativa, ei fiind in acelasi timp si reprezentanti ai puterii executive, dar si membri ai puterii judiciare.

Polonia - In aceasta tara exista Legea Parchetelor. Fapt inedit, ministrul Justitiei cumuleaza functia de Procuror General si e numit de Parlament, la propunerea Presedintelui. Adjunctii ministrului sunt numiti de Primul-ministru, la propunerea ministrului Justitiei. Tot ministrul Justitiei e cel care, la propunerea Ministrului Apararii, numeste procurorii militari si are competenta de a promova procurorii. procurorii sunt subordonati ierarhic Procuorului General, care este Ministrul Justitiei, numai ca acesta din urma nu poate ordona inceperea urmaririi penale. Parchetul e separat de puterea judecatoreasca.

Cehia - Procurorul suprem e numit si demis de catre Guvern la propunerea Ministrului Justitiei. Parchetele fac parte din puterea executiva. Tot ministrul Justitiei ii numeste si revoca pe adjunctii procurorului suprem, la propunerea acestuia din urma. Legea Parchetelor prevede incompatibilitatea dintre functia de judecator si cea de procuror. Ministrul poate cere oricand procurorilor date privind stadiul procedurilor intr-un anumit caz si are puteri de supraveghere asupra Procurorului suprem. Procurorii de rang inferior se pot opune ordinului superiorului daca acesta incalca legea.

Estonia - Guvernul numeste in functie Procurorul General, la propunerea Ministrului Justitiei, dupa consultarea Comitetului uridic din Parlament. Ministrul Justitiei numeste procurorii cu functii de conducere de la nivelul districtelor si oraselor, la propunerea Procurorului General. Ministrul Justitiei numeste ceilalti procurori pentru o perioada nedeterminata, la propunerea Comitetului procurorilor pentru concurenta si evaluare. Procurorul General si procurorii cu functii de conducere sunt numiti pentru o perioada de cinci ani. Potrivit Legii privind parchetele, precum si Codului de procedura penala, procurorii sunt independenti in exercitarea atributiilor lor si isi desfasoara activitatea in baza dispozitiilor legale si potrivit constiintei. Procurorul General desemneaza procurorii care ocupa functii de conducere si cei care isi desfasoara activitatea in cadrul departamentelor Parchetului General.

Procurorul General inainteaza de doua ori pe an un raport de activitate consolidat Ministrului Justitiei. Potrivit Legii privind parchetele, Parchetul este o institutie guvernamentala din domeniul Ministrului Justitiei. Ministerul Justitiei exercita controlul asupra parchetelor, dar nu si asupra deciziilor procurorilor in exercitarea atributiilor prevazute de lege, fara a aduce astfel atingere independentei procurorilor. Executivul nu poate da instructiuni specifice in cazurile penale.

Slovenia - Procurorii sunt numiti de Guvern la propunerea Ministrului Justitiei. Procurorul General este numit de catre Adunarea Nationala, la propunerea Guvernului, pentru 6 ani. Actul de numire se publica in Monitorul Oficial. Parchetele, desi in cadrul puterii executive, au o pozitie independenta.

Letonia - Procurorul General este numit sau eliberat din functie de catre Parlament, la initiativa Presedintelui Curtii Supreme. Procurorii sunt numiti de catre Procurorul General pentru o perioada nedeterminata.

Procurorii sefi sunt numiti pe cinci ani, cu avizul comisiei de evaluare.

Procurorul General decide cu privire la promovarea procurorilor, in considerarea rezultatelor activitatii lor, vechimii in munca si a concluziilor comisiei de evaluare. Procurorii sunt independenti in activitatea lor, cu urmatoarele exceptii:

- procurorul ierarhic superior are dreptul de a prelua orice cauza (nu poate, insa, da instructiuni procurorilor subordonati, contrare vointei acestora) Autoritatile statului nu pot interveni in nici un fel in activitatea procurorilor.(art. 6(1) si (2) din Constitutie).

Relatiile parchetelor cu autoritatile legislative si executive ale statului se stabilesc prin lege. Procurorul General are obligatia sa raporteze Presedintelui si Guvernului incalcarile legii cu relevanta la nivel national. Procurorul General are dreptul sa participe la sedintele de Guvern si sa isi exprime punctul de vedere, fara drept de vot.

Parlamentul are dreptul de a cere cercetarea anumitor cauze, neputand interveni in cursul procedurilor de urmarire penala. Procurorul General are dreptul sa participe la sedintele Parlamentului si sa isi exprime, cu acordul acestuia, punctul de vedere privind probleme de interes pentru activitatea parchetelor.

Lituania - Procurorii sunt numiti in functie si destituiti de catre Procurorul General. Procurorul General este numit de Parlament pentru un mandat de 7 ani si este eliberat din functie de catre Presedintele Republicii. Situatiile in care Procurorul General poate fi indepartat din functie sunt enumerate in Legea privind Parchetele. Legislatia Lituaniei nu prevede posibilitatea schimbului intre profesia de procuror si cea de judecator. Numai Procurorul General poate sa introduca o actiune administrativa impotriva oricarui alt procuror, avand chiar posibilitatea eliberarii acestuia din functie.

Parchetul General nu are drept de initiativa legislativa. Legea privind parchetele prevede dreptul Procurorului General de a participa atat la sesiunile Parlamentului, cat si la sedintele de Guvern. Procurorul General raspunde in fata Parlamentului. Comisia Juridica Parlamentara este cea care supravegheaza activitatea Procurorului General, avand posibilitatea de a face recomandari obligatorii si de a lua decizii.

Slovacia - Procurorul General poate fi numit sau destituit de catre Presedintele Republicii la propunerea Parlamentului. Mandatul sau este de sapte ani si poate fi reinnoit o singura data consecutiv. Procurorul General numeste si revoca din functie pe Prim Procurorul adjunct si pe ceilalti procurori adjuncti. Parchetele nu sunt subordonate Ministerului Justitiei, sau altui minister. Procurorul General este obligat sa intocmeasca anual un raport catre Parlament cu privire la activitatile desfasurate de Parchet si este obligat sa raspunda tuturor intrebarilor formulate de membrii Parlamentului. Procurorul General, impreuna cu ceilalti procurori subordonati acestuia isi desfasoara activitatea in mod independent. Parchetul nu cunoaste nici o forma de subordonare fata de Ministerul Justitiei. Parchetul dispune de propriul sau buget. Legea privind parchetele recunoaste Procurorului General dreptul de a participa la sedintele de Guvern, cu drept de vot consultativ.

Ungaria - Procurorul general este ales de catre Parlament pentru o perioada de 6 ani la propunerea Presedintelui Republicii. Ceilalti procurori sunt numiti de procurorul suprem pe o perioada nedeterminata. Functiile de conducere din parchete sunt ocupate prin concurs. Procurorul suprem este responsabil in fata Parlamentului pentru activitatea desfasurata. Parchetele nu fac parte din puterea executiva si nu se supun acesteia.

Bulgaria - Procurorul General este numit de Presedintele Republicii, la propunerea Consiliului Judiciar Suprem, pentru un mandat de sapte ani. Procurorii sunt numiti, promovati, eliberati din functie si transferati prin hotarare a Consiliului Judiciar Suprem. Parchetele sunt subordonate Consiliului Judiciar Suprem si sunt independente in raport cu puterea executiva, care nu poate da instructiuni in cazuri specifice procurorilor si nici instructiuni cu caracter general. In legea de organizare judiciara si in Constitutie sunt prevazute garantiile necesare pentru independenta procurorilor. Procurorii nu pot fi membri ai partidelor politice si nu pot desfasura activitati politice. Procurorii au acelasi statut cu judecatorii si sunt egali in drepturi cu acestia. Parchetele nu se afla in subordinea Ministerului Justitiei. Responsabilitatile Ministerului Justitiei se exercita prin Consiliul Judiciar Suprem. Ministrul Justitiei prezideaza Consiliul Judiciar Suprem, dar nu participa la vot. Procurorul-sef pregateste un raport anual pe care il supune atentiei Ministerului Justitiei pentru a fi incorporat in raportul de activitate.

* Cititi aici studiul comparat realizat de Ministerul Justitiei in 2004 cu privire la statutul procurorilor din tarile europene

 

Comentarii

# Ixulescu Cutarete date 20 January 2013 15:38 -51

Procurorii sa dispara din tara ! Anchetele penale sa fie facute de lumea justitiei si antena trei ! Toti coruptii si smenarii sa aiba imunitate ! In frunte cu Felixescu ! Sa existe 2 coduri penale, unul pentru jmekeri si altu pentru fraieri ! Ia faceti o analiza pe propunerile astea si vedeti : da cu virgula ?

# organu date 20 January 2013 16:01 +3

HAIDI BAAAA, BIIIISTI!

# Ezoteric date 20 January 2013 16:11 -3

Daaaaa,ce sa iti spun,fara procurori viata e pustiu...

# Au trecut 9 ani! date 20 January 2013 16:47 -9

Dragii mei. Din 2004 pana acum au trecut 9 ani. S-a luptat mult in intreaga Europa pentru a iesi din starea de subordonare a procurorului si s-a reusit. Studiul nu mai este de actualitate.

# gica date 20 January 2013 18:15 +11

Bine ca aflu ce era acum 10 ani in Europa. A trecut un deceniu.  :lol:

# Au trecut 9 ani si tot prost esti date 30 September 2017 14:16 0

Dragul meu, esti liber sa contrazici autorul articolului CU ARGUMENTE, precizand EXACT ce s-a schimbat si unde. Altfel orpriti-va dracului cu parerile si lozincile astea stupide si nefondate. SUNT EGALE CU ZERO si nu ne intereseaza absolut deloc. :-x

# xCucusong date 21 January 2013 06:29 -11

 Felixescu sa fie onorat cu titlul de Judecator Universal.

# Vitzelescu date 21 January 2013 09:55 +4

Nea Cutarete, de cand astept sa-ti simt mirosul (putoarea ) pixului. Da, sa fie luati astia de la LuJu si Antena 3 si angajati toti ca gradinari si ushieri la Cotroceni sub coordonarea matale. Sa ai ca ajutoare pe cei de la B1 si EVZ. Fiecare din astia sa te aduca dimineata la serviciu in spinare pana sub fereastra Presedintelui care, la un semn, sa fii aruncat peste gard ca esti baiat "de-ai nostri" deci un baiat bun. Asa sa-ti (sa ne) ajute DNA-ul si coana Monica Macovei - simbol al "bunatatii" umane.!
Citeza pe Ixulescu Cutarete
Procurorii sa dispara din tara ! Anchetele penale sa fie facute de lumea justitiei si antena trei ! Toti coruptii si smenarii sa aiba imunitate ! In frunte cu Felixescu ! Sa existe 2 coduri penale, unul pentru jmekeri si altu pentru fraieri ! Ia faceti o analiza pe propunerile astea si vedeti : da cu virgula ?

# Un cetatean date 20 January 2013 15:54 +18

Adeseori am auzit opinii ale distinsilor oameni politici,potrivit carora reglementarile care consacra organizarea sistemului nostru judiciar ar trebui reformate,incepand cu revizuirea Constitutiei si continuand cu legile organice de organizare si procedurale.Aceleasi discutii sunt purtate si fata de alte domenii,in mod deosebit in materie de institutii politice,ca reactie la desele crize constitutionale provocate, de cele mai multe ori, de intaiul mojic al tarii. Nu contest necesitatea obiectiva a corectarii unor erori reglementative,ori a acoperirii unui vid de reglementare a unor institutii juridice. Dar dincolo de aceste chestiuni ce tin de activitatea fireasca a oricarui corp legiuitor,indiferent in ce tara ar functiona,imi exprim convingerea ca multe dintre aceste discutii nu ar fi avut loc,daca in fruntea statului ar fi fost un om integru,de buna credinta si nu un personaj,in esenta sa,abuziv si nociv,care sa speculeze si sa foloseasca sentimentele cele mai urate ale oamenilor,slabiciunile lor,vulnerabilitatile lor si sa-i transforme in unelte politice.Revizuirile viitoare ale Constitutiei ori modificarile viitoare ale reglementarilor organice nu vor putea evita ivirea conflictelor de natura constitutionala,daca in fruntea statului vor ajunge oameni de un atat de infect caracter,precum am vazut pana acum.Un nemernic...intotdeauna va specula vulnerabilitatile,dorintele de accedere in cariera,nemernicia oamenilor...astfel cum am vazut cu totii ca au fost numiti in fruntea unor institutii esentiale ale statului de drept ca expresie concreta a reformarii statului boicotescian.Jalnica soarta pentru un popor sarac,care tine in spate prin impozite o asemenea armata de escroci! Cred ca singura solutie este doar o constiinta vie,mentinuta in timp,astfel cum arata ca e posibil sa existe miscarea magistratilor-judecatori.Mai am o speranta!

# BERCEA MONDIAL : ,, e manevra lu frații miei ............,, date 20 January 2013 15:58 +16

   Este foarte clar: procurorul general de pe lângă ICCJ și procurorul șef al DNA să fie numiți de Traian Băsescu întrucât fac parte din Parchetul NUP;SUP; MUP, iar celalți procurori care fac parte din Pachetul care se acupă de trimiterea în judecată să fie numiți de Președintele României.

# o parere date 20 January 2013 16:13 +8

Vedeti dvoastra, va plangeti tot timpul de procurori care executa ordinele sefilor, insa cand se pune problema independentei acestora sariti ca nu e bine sa fie independenti. de fapt ce inseamna indepndenta procurorurului? independenta procurorului pe solutie inseamna ca rechiyitoriul sau sa nu mai fie contrasemnat de procurorul ierarhic superior. eu cred ca ar fi bine asa. in ceea ce priveste subordonarea acestora fata de ministerul justitiei am doua lucruri de spus: 1. in momentul de fata este una formala; 2. ar fi bine sa fie scosi de sub coordonarea ministerului justitiei, ganditi va ca acum este doamna mona pivniceru, care este un ministru foarte bun si corect, dar ganditi va la niste procurori subordonati unui alt ministru gen rodica stanoiu sau monica macovei. doaman anghelescu are un articol pe tema independentei, bun articol. intrebarea este, nu credeti ca ar fi mai independenti procurorii daca s ar scoate din lege principiul subordonarii ierarhice?

# o parere 2 date 20 January 2013 16:21 +20

cred ca la CSM, desi teoretic poate sa fie presedinte si un procuror, practic acesta trebuie sa fie doar vice presedinte. de asemenea, din ce am discutat cu unii procurori si judecatori, nici unii nici altii nu o suporta pe haineala care s a vazut de la inceput ca este o basista. unii procurori mi au zis ca nu i ajuta cu nimik ca e haineala asta sefa, dimpotriva o injurau ca i au bagat intr un scandal si ca e o carierista care nu a facut multe dosare la viata ei. iar judecatorii erau nemultumiti mult de persoana ei si de tradarile lui danilet si ghica. iar neascsu si dumbrava s au pozitionat bine si pe ultima suta de metrii, ca de nu toti cei trei muschetari ar fi fost revocati. sa nu uitam ca ei erau la schii, dupa alegerii. asa de mult le a pasat. cred ca si procurorii si judecatorii sa fie mai atenti pe viitor pe cine trimit in CSM, ei l au trimis pe danilet, haineala, ghica, neacsu si dumbrava

# Bugsy date 21 January 2013 22:51 +1

De acord cu parerea 1, dar nu as spune neaparat ca dna ministru e intrutotul corecta. Si o spun dupa modul in care s-a manifestat dupa 4 ianuarie. Corect inseamna sa ii aperi pe toti cei pe care ii ai in "parohie", indiferent ca sunt judecatori sau procurori. Si pentru ca s-a discutata asa mult de procurori, oare de ce se tem de varianta in care procurorii ar fi cu adevarat independenti de politica? Oare de ce acum nu mai e bine sa fie procurorul roman asa cum e cel din Italia sau Franta? Ca tot suntem obisnuiti sa aclimatizam diverse legislatii.... Poate luam si niste lucruri bune din vest. Dar poate cerem prea mult? La urma-urmei suntem la la portile Levantului, iar aici totul se poate negocia :P

# LULUTZA_CODRUTZA date 20 January 2013 16:14 +24

   Dacă POMPILIU BOTA a fost condamnat la 6 luni de închisoare pentru exercitare fără drept a profesiei de avocat, BĂSESCU TRAIAN șă fie condamnat cu amendă cotravențională pentru FURTUL FLOTEI și pentru exercitarea fără drept a profesiei de făptuitor.

# dna date 20 January 2013 16:23 +27

Comunicat de presa DNA: daca pica morar si vine altcineva, basescu nu si termina mandatul la cotroceni, va fi luat dirrect din pat si trimis la mititica

# capatu` satului date 20 January 2013 22:10 -12

lasa ca ajunge felix presedinte, ca asta viseaza de la nastere, da la fiecare roman cate 1 milion de dolari ca tot a pus mana pe conturili tovarashului impuscat de iliescu ca stia prea multe; oameni buni puneti mana pe carte si lasati linsu anumitor politicieni, ca unii au evenit deja sclipitori de la atata lins; CEDO a stabilit ca procurorii nu sunt majistrati, pt. ca le lipseste jurisdictio si imperium. PUNCT. pe de alta parte ma vad silit sa subliniez ca procurorii sunt majistrati pt. ca tovarashu iliescu, nastase si ceilalti comunishti n-au vrut sa renunte la justitia politica, asa ca s-au inventat procurorii majistrati sub autoritatea ministrului justitiei, dupa modelu sovietic: felix si poporu` rus fericire ne`a adus.  ce face basescu sau ministru justitiei este irelevant in masura in care iliescu, infractoru` nastase (putem sa`i spunem asa din moment ce a fost condamnat definitiv) felix, ponta, antenescu, si membrii pdl n`au habar de nimik....

# CI date 20 January 2013 17:03 -17

Poate că ar trebui să vă decideţi ce vreţi de la viaţă. Acum câteva luni vorbeaţi cum îl protejează DNA pe Dumbravă, interceptat când intervenea la unul de la Garda Financiară. Acum ziceţi că DNA-ul îl hărţuieşte...Pe de o parte v-aţi plâns că anchetele penale sunt politice, pe de altă parte pledaţi pentru subordonarea oarbă şi totală a parchetelor faţă de Pivniceru...Ne derutaţi, zău! În plus, nu vă citiţi propriul material scris. În majoritatea ţărilor europene, procurorii sunt independenţi în anchete, nu se bagă nimeni în ancheta lor! Bag seama că vouă vă place modelul ăla în care parlamentul poate opri o anchetă sau ministrul justiţiei poate dispune cine să fie cercetat! Vă felicit pentru opţiune...Şi USL-ul are aceeaşi opţiune!

# VIKY date 20 January 2013 17:18 +11

"Şi USL-ul are aceeaşi opţiune!"...Nu cunosc optiunea USL-ului, dar sunt foarte curioasa care este optiunea chiriasului din deal in privinta justitiei?. In afara faptului, ca o parte din magistrati sunt in directa subordonare a dansului.

# ipu date 20 January 2013 17:21 +4

am vazut acest lucru si la unii avotati care se plang de anchetele procurorilor, dar ii vor pe acestia functionari publici. atunci sa vezi abuzuri la procurori, cand va veni dom primar ana;lfabet si ii va spune ca ala e nepotsu. cum a fost cazyl la domnul nicolescu de la arges, care a primit un sptiu comercial de la o firma, la trecut pe nepotsu si a semnat CU SEMNATURA SA. Cand a intrat in birou era foarte vesel, cand i au aratat procurorii actul in care IDIOTUL semnase cu numele sau desi parte era nepotsu a lesinat. cu procurori functionari publici o sa mai vedeti anchete la vecinul. asa e numit nocolescu, vecinu. pt ca unde cumperi teren te invecinezi cu el. daca vor fi procurorii functionari ca politistii, o sa mai vedeti trimisi in judecata numai saraci, prosti si fara pile. o sa judece domnii judecatori doar furturi de fier vechi. nu cred ca nici domnii avocati, procurori, politisti si mai ales judecatori vor dori sa fie un parchet subordonat politic.

# Ezoteric date 21 January 2013 01:22 +8

Ci,iar faci pe prostul,sper ca faci... Ma doare in cur ce fac procurorii tai,ideea e ca ati subjugat sistemul care ii verifica,pt ca ei sunt,de regula abuzivi si incompetenti. I ati facut judecatori,voi centrati ,voi dati cu capul. I ati subjugat pe experti,inec etc,ati impinzit sistemul cu securisti . Intelege ,in america un om prins cu mortul in portbagaj a fost achitat pt ca perchezitia a fost nelegala ! Asta e justitie,scapa un vinovat,dar nu exista riscul de a condamna nevinovati,pt ca se respecta regulile si nu imbracam procurori in haine de experti si judecatori. In plus,oamenii decenti cedeaza la argumente. Voi,procurorii,niciodata ! 

# BI date 21 January 2013 08:49 +4

CI, ai inceput sa faci pe prostul...ala cu interventia era Dragomir de la ICCJ care suna la Sorinel (ANAF) ce-l aveau pe nasu in suflet sa faca un trafic de influenta cu garda! Iulica e tot al vostru,si daca tot incepe numele lui cu D, atunci sa fie Dumbrava! Sau te-ai prostit? Ai verificat informatiile de la mine? CU Selaru si Romexterra? Vezi ca erau si serviciile implicate acolo, sa nu te cheme vreun colonel la raport la Parchetul Gheneral! :D

# Bugsy date 21 January 2013 22:57 +2

Bravos CI. Ar fi bine de amintit ce au mai sarit unii atunci cand madam Haineala s-a aparat ca dosarul cu inculpatul de la Bacau era in lucru la un coleg si ea doar a avizat rechizitoriul dupa ce fusese deja arestat preventiv mai bine de un an. Cum era oare mai bine? Procurorului de caz sa i se poata indica oricand de sefi ce sa faca sau sa fie cu adevarat independent pe solutia sa, dar sa si raspunda pentru erori? Putina consecventa oameni buni!

# ipu2 date 20 January 2013 17:23 +16

USL SA SE GANDEASCA CA ACUM E LA GUVERNARE, DAR IN 2016 NU STIM CE VA VOTA POPORUL, DACA VINE UN PARTID GEN ppdd sau vadim, o sa vedem arestari si executii pe stadioane cu procurori ca la procesul ceausestilor. Cred ca toti fsactorii implicati, inclusiv cei media vor analiza f bine acest lucru, mai ales ca am vazut la judecatori, si apreciez acest lucru, un echilibru in ceea ce priveste acesta problema.

# CIUMEȚII BĂDĂRANULUI date 20 January 2013 17:45 +7

Ten little black(at heart) prosecutors//Hanging on a tiny spider net// Play the terror with the Bible// But people cursing, - reverse the net// And 9 prosecutors hang them selves// Remaining just one fool - for Gallows pole*!*// Just :-* one fool - for Gallows pole//  Hanging on a tiny spider net// Fall in delusions of grandeur// Offering himself - to the spider feast*_ 8) *

# Sergiu date 20 January 2013 18:13 +16

Asa numita independenta a procurorilor si asimilarea lor cu magistratii se mai regaseste in Moldova, Rusia, Ucraina si Belarus, si reprezinta o mostenire din perioada ocupatiei sovietice. Conform CEDO (Vasilescu c Romania, Pantea c Romania, s.a.) procurorul nu este magistrat ci agent guvernamental.

# ce vorbesti date 20 January 2013 18:31 -6

Fara virgula inainte de "s.a." 

# Bugsy date 21 January 2013 23:00 +2

Citeste mai atent ce calitate are procurorul in Franta si Italia. Ca tot ne laudam ca suntem urmasii Romei.

# bas date 20 January 2013 18:16 +2

e destul de divers, dar la noi presedintele e ...UNIC. adicalea doara el poate numi si dicta totul. asa cum si face daca usl e malai mare si ponta la jug prezidential, cu deputati cu tot. poate antonescu si senatorii sa mai miste in font, iar judecatorii au, acum, o posibilitate. dar base va inscena continuu cu ajutorul securist de afara si dinsuntru ce vrea, cum vrea, mai ales ca face jocul puterii dinafara, iar tintele lui sunt niste romini care nu au stat de om, au de moluste, de legume.

# anti date 20 January 2013 18:18 +3

buna poza base, e dirijorul orb, face si desface el dupa dispozitii anume, dar e si genial la manevrele diavolului, pe care/l si intrece cu ajutorul, mai ales, al naivilor de ponta din tara

# Mie mi se pare ca in poza date 20 January 2013 21:08 +5

Basescu e inconjurat de pupincuristii sai si tocmai ii face atenti sa-i asculte si sa-i adulmece o pirtiiala. :D

# VIKY date 20 January 2013 18:33 +7

Titlul articolului trebuia sa fie: "Dirijorul Suprem al Justitiei". Orb este doar la problemele poporului.

# Ilarion date 20 January 2013 19:13 +9

Mai este un aspect neevidentiat de studiu[indiferent ca este vorba de 10 ani in urma,20 de ani s-au prezent ] doar in cele trei tari si Romania nivelul ciordelii de la stat a fost atat de mare si a fost acoperit aproape in integrlitate de parchetari,evident fara sa incercam sa le luam meritul Curtii de Conturi si instantelor de judecata.

# ipu2 date 20 January 2013 19:37 +10

USL SA SE GANDEASCA CA ACUM E LA GUVERNARE, DAR IN 2016 NU STIM CE VA VOTA POPORUL, DACA VINE UN PARTID GEN ppdd sau vadim, o sa vedem arestari si executii pe stadioane cu procurori ca la procesul ceausestilor. Cred ca toti fsactorii implicati, inclusiv cei media vor analiza f bine acest lucru, mai ales ca am vazut la judecatori, si apreciez acest lucru, un echilibru in ceea ce priveste acesta problema.

# o parere 3 date 20 January 2013 19:45 +9

am citit materialu. sincer, cred ca e mai bine cum e acum in romania. ma uitam ca in olanda procurorul general e numit pe viata. nu as fi vrut o pe kovesi procuror pe viata sau pe tanase joita, sa nu mai vb de morar. vad ca in grecia ministrul justitie poate oprti o ancheta daca afecteaza politicul, nu suna bine. sau sunt state in care ministrul justitie poate sa se implice in ancheta sau sa sanctioneze magistratii. nu e bine. acum o avem pe doamna pivniceru care este fost judecator si e om serios, dar sa ne aducem aminte de rodica stanoiu care ii punea luin nastase dosareel pe masa. de macovei care a fost ca o ciuma pentru sistem. de chiuariu, care fie vb intre noi, e cam vinovat- eu merg pe mana doamnei judecator francisca vasile. de predoiu sa nu mai vbm, un sclav de al lui basescu, care s-a trecut in toate comisiile de eleaborare a codurilor de unde a luat mii de euro si nu a facut nimik pt punerea lor in aplicare, in febr ne paste inca o amanare. c. diaconescu-sclav basescu

# hihi date 20 January 2013 20:00 -5

io zic sa fie subordonat executivului procuroru. da" numa pina in 2016. dupa aia, sa fie iar independent. asa e bine?

# o parere 3 date 20 January 2013 20:51 +5

nuuuuuuuuuu. tocmai asta ziceam si eu. sa nu se faca modificari de care sa se foloseasca USL ul acum, si din 2016 sa li se intoarca in ******n tot ce a facut. am vazut ca rosca stanescu a fost in vizita la nastase sa l intrebe cum ar vedea nastase noua constitutie. sper ca i a spus nastase cum si a pregatit el mandatul de presedinte pt 5 ani. si a beneficiat basescu, de nu mai scapam de el nici cu suspendari. dupa 2016 daca pica USL si vine DD, ii vad judecati la OTV pe uslisti si basisti :))))))))))

# Dramo date 20 January 2013 20:14 +3

Statutul procurorului nu are nicio importanta atata timp cat exista magistrati judecatori cu coloana verticala, profesionisti, respectati de societate. Parerea mea...Daca scapam de pupezele gen Livia Stanciu, Aida Popa, Ghica, Barac si alte figuri din astea murdarite, se rezolva si problema procurorilor. Este esential ca judecatorii sa nu raspunda comenzilor politice si sa aplice legea fara inventii si interpretari dubioase, si totul se va rezolva de la sine. Procurorii trebuie sa inteleaga ca nu vor fi niciodata pe picior de egalitate cu judecatorul. 

# ipu date 20 January 2013 20:36 +8

nu e vorba de a fi sau nu pe acelasi picior de egalitate. problema e ca daca procurorii nu sunt independenti se va ajunge acolo incat multe dosare vor fi omorate inca de la parchet. lucru care din pacate se intampla acum cu politia, unde de multe ori multe cauze nu ajung la procurori sau daca ajung si sunt masluite e ca si cum nu ar fia juns. daca toti procurorii vor proceda asa judecatorul va fi degeaba in excuatie, va judeca doar ce vor politistii si procurorii. este adevarat ca daca ajunge dosarul la jude, e ideal sa fie ok. daca judele nu e independent, e mai periculos decat un politist sau procuror subordonat

# calcan date 20 January 2013 20:43 +11

faza asta cu procurorul sa inteleaga ca nu va fi nicodata pe picior de egalitate cu judecatorul, mi se pare ceva de gradintita, eu sunt mai tare, ba eu sunt mai tare. cred ca atat judecatorii cat si procurorii stiu ei mai bine ce vor. important, indiferent de statut e ca si unii si altii sa fie lasati sa si faca treaba, sa nu se mai bage serviciile, sau mai bine zis, BASINESCU sa nu mai ceara serviciilor sa haituiasca oameni. eu cred ca haineala e omul serviciilor si voturile obtinute de la judecat si proc si societatea civila s-au obtinut prin santaj sau forta, manieri specifice serviciilor. degeaba ai statut de independen, daca bati palma cu serviciile, de voie sau de nevoie. un procuror sau judecator care a batut palma cu serviciile, poate sa aibe super statut, daca achita sau condamna dupa cum sufla serviciu in ureche, statutul e degeaba. insa recunosc ca nu l plang pe nastase, prea era de neatins sistemul lui 2000-2004, asa cum nu o sa plang cand va fi arestat basescu.

# CSM basist = unealta de presiune asupra judecatorilor date 21 January 2013 08:43 +2

In angrenajul de presiune asupra judecatorilor , cucerirea de catre procurorii basisti a CSM e esential , Procurorii nu actioneaza intamplator ci la ordin ca rotita represiva dintr-un angrenaj mai mare - Colonia Romania . Pai in echipa sunt pe langa procurori - securistii din SRI care fac politie politica , unii judecatori santajabili cu ajutorul SRI si procuratura , ANI...

# Bugsy date 21 January 2013 23:05 +2

Corect, Dramo. Procurorul nu va fi niciodata pe picior de egalitate cu un judecator. Si asta pentru simplul motiv ca au atributii diferite. Dar posibilitatea ca unui procuror sa i se poata impune solutii in dosare sensibile trebuie redusa la minim, ca zero nu va fi niciodata. Si pentru asta, procurorul trebuie sa aiba garantii similare cu ale judecatorului.

# Laurenţiu date 20 January 2013 21:05 0

În ţara noastră corupţia este principala problemă - nu subordonarea ierarhică. Prin urmare, pe fond de corupţie, nu e bună o independenţă absolută a procurorului. Fiindcă îi dă o prea mare siguranţă pentru a face mînăreli prin dosare :-|

# cc date 20 January 2013 23:30 +4

coruptia e alta poveste. independenta nu are legatura cu coruptia. ce crezi ca nu sunt juzi corupti? si sunt independenti. coruptia tine de om si de venityuri. pana la valeriu stoica care a marit salariul magistratului justitita se facea cu dosarul pe masa, cat dai ca sa dau solutia pe care o vrei. independenta il apara pe jude de coruptia sefului. daca presedintele ar fi corupt si nu ar exeista indepndenta, ar veni sa i dicteze juzi din subordine si ar lua el banu. asa daca ei sunt independenti pot spune nu. si multi judecatori tineri spun un mare NU coruptiei. daca face manarii la dosar ai parghii de control. asa daca e subordonat sansa de manarii e mai mare. pt ca un procuror corect nu va putea spune nu ma duc prin sat sa anchetez cu BIBLIA ca in 1907. Subordonarea de acum a facut posibil sa fie trimisi pe ogoare. plus delegarile-alea sunt parghii de control al procuror. nu ti prelungesc delegarea daca nu dai solutia X. procurorii sefi nu vor dori indepependenta procurorilor

# Laurenţiu date 21 January 2013 01:19 +3

Sigur nu se hotărăşte nimic aici şi acum. Îmi spuneam şi eu o opinie, pornind de la analiza comparativă prezentată de luju - în care singurele ţări cu procurori absolut independenţi sînt Grecia şi Bulgaria. Unii sînt în default din cauza evaziunii fiscale = sport naţional iar alţii sînt campionii corupţiei = mafiei în UE. Argumentele tale nu m-au convins că e bine să aibe independenţă absolută Morar, Hăineală şi cei din banda lor. Sau poate eşti unul dintre ei ?

# lasa vrajeala date 20 January 2013 23:31 +7

Gresit ! Daca procurorii erau inamovibili macar 1 singur procuror din toti procurorii din tara ar fi anchetat votul / 3 secunde de la Parisul lui Baconschi . In schimb au pornit armate de procurori la vanatoare de antibastisti prin comunele patriei sub comanda generalului de osti MORAR . Aici duce ierarhia basist diversionist iubitor de tradare si servicii politizate !

# Laurenţiu date 21 January 2013 01:21 +3

Ia scrie, mă, "vrăjală", care-i diferenţa dintre independenţă absolută şi inamovibilitate ? Pentru că eu vorbeam despre prima dintre ele. :-|

# Raspuns lui Laurenţiu cel Basist date 21 January 2013 08:31 +2

Procurorii erau muti in CSM cand Pivniceru il punea la punct pe Basescu si acesta raspundea grosolan desi nu era de meserie ? "Vrajeala" e ce aplica Basescu , Morar , Kovesi ... Reforma Statului Cand seful care te tine cu detasare dispune de soarta ta - tu nefiind inamovibil - automat esti dependent de relatia cu seful . Cu un judecator nu poti face asta decat infiltrand procurori-slugoi precum Morar , Haineala , sau marionete ca Daniler si Ghica executanti politici la varful CSM . De aceea s-a dorit cucerirea CSM pentru ca inamovibilitatea unui judecator incomod sa poata vi compromisa prin aceste slugi din CSM . In Procuratura se rezolvase problema de catre doamna Macovei si de accea Morar era nepretuit pentru Gittenstein ca instrument de represiune in Colonia Romania

# Laurenţiu plimba-ti Ba$ina la Cotroceni date 21 January 2013 08:38 0

Nefiind inamovibil nu poți fi independent pentru ca depinzi de șefu . De aia s-a si creeat aceasta protecție numita inamovibilitate . Prin sistemul securisto-basist în CSM procurorii s-au transformat in "șefului" care primește ordin de la Cotroceni și cu ajutorul CSM - executa judecătorii incomozi.

# Laurenţiu date 21 January 2013 11:00 +1

Înţeleg că lucrurile stau cam aşa: te-ai trezit vorbind, ai fost pus la punct, ai rămas fără replică fundamentată juridic şi, fiindcă eşti pe un site puternic anti-băsescu - te-ai răzbunat insultîndu-mă că aş fi "băsist". Penibil. :-|

# Danut date 20 January 2013 23:08 +8

Dom' Dirijor, partitura dumneavoastra se apropie de sfarsit. Pregatiti-va sa incheiati!

# un cetatean date 20 January 2013 23:40 +5

ba cat de prosti suntem ca popor, daca nu intelegem ca un statut total independent al INSTITUTIEI PROCURORULUI este numai in folosul natiunii. De asta are nevoie tara acum, de procurori de neclintit care sa trimita in fata judecatorilor pe toti ce ne-au adus si ne mentin in saracia evidenta de la mic la mare. Sa raspunde de la Nastase la Basescu si vom fi martori daca vor mai avea tupeu, se vor gandi biiine inainte sa faca mismasuri. Problema abuzurilor se rezolva usor printr.o lege de raspundere eficienta.

# xCucusong date 21 January 2013 06:14 -1

Dupa o vrele innotara, urmeaza una senina. Dupa o perioada de coruptie, urmeaza una de condamnare publica. Acum e vremea condamnariilor publice. Sa iasa lucratori la cosit, sa taie iarba campului, fan sa o faca, in foc sa o arza. Maracinisu-i incalcit, se cer cosoare ascutite. E vremea procurorilor,  destoinici si curajosi.  

# xCucusong date 21 January 2013 06:17 -1

A se citi vreme, nu vrele.

# Aberatii literare date 21 January 2013 08:51 +2

"Dupa o perioada de coruptie, urmeaza..." cand e acest dupa in anul 2500 ? "Perioada de coruptie" nu se depaseste nici in 50 de ani . Nomenclaturistii post-comunisti ca Popoviciu , Basescu , Macovei , MRU , Boc , Morar ... au slutit Romania asezand in varf o caracatita puternica sposorizata cu bani poblici prin SRI , Ambasade , SIE ... care au oferit Romania ca pe o colonie altora dispusi sa-i ocroteasca la Referedumuri .

# riguros date 21 January 2013 12:49 +1

informatiile din articol pot fi confruntate cu cele de pe site-ul Retelei Judiciare Europene http://ec.europa.eu/civiljustice/legal_prof/legal_prof_sln_ro.htm Spre exemplu, si în Belgia, procurorul este magistrat. Articolul are mici scapari, toate intr-o singura directie...

# bingo date 21 January 2013 14:22 0

JURNLISTII AU DAT CLAR DATA LA CARE A FOST REALIZAT DE mj ACEST STUDIU. DAR SUNTETI CHIORI.

# stefan date 21 January 2013 16:34 0

Poza este geniala . Asa ceva...... cu accentul lui Mircea Badea, neaparat.

# gigi date 27 January 2017 08:21 0

si avocatii sa fie magistrati

# Ion date 6 December 2017 18:11 +1

Constituţional , în România ,  procurorul nu poate face parte din aceiaşi putere cu magistratul . In 90% dintre ţările europene , procurorul este numit de către Seful statului ,(Rege) sau  Şeful Guvernului unde rol determinant îl are Ministrul Justioţiei . Este normal ca procurorul să aibă independenţă totală în decizie .

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 30.04.2024 – Judecatoare trimisa la control psihiatric

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva