29 March 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

CJUE RASTOARNA CAZUL CARACAL – Hotarare monumentala a Curtii de Justitie a Uniunii Europene pe o crima din Lituania, trasa la indigo cu tragedia din Caracal. CJUE obliga operatorii de telecomunicatii din UE sa transmita gratuit informatiile care permit localizarea apelantului autoritatii care trateaza apelurile de urgenta 112. Romania doarme pe Directiva de 12 ani. Alexandra nu a putut fi salvata pentru ca nu a fost localizata de STS. SRI isi tine aparatura la sertar

Scris de: Elena DUMITRACHE | pdf | print

5 September 2019 17:30
Vizualizari: 7697

Neputinta autoritatilor romane de a o localiza in timp util pe tanara Alexandra Macesanu (foto stanga), urmata de gafa impardonabila a procurorului Cristian Ovidiu Popescu de la Parchetul Judecatoriei Caracal, care a ordonat politistilor sa pazeasca poarta lui Gheorghe Dinca (foto dreapta) pana la 6 dimineata, au fost cele doua elemente cheie care, din punctul nostru de vedere, au facut posibila tragedia care a zguduit Romania. Daca decizia procurorului Popescu este imputabila acestuia, fara doar si poate, fiind o problema de intelegere si aplicare a normelor procedural penale in vigoare de catre acest procuror, problema localizarii tinerei Alexandra este cu atat mai reprosabil autoritatilor, daca tinem cont de faptul ca fetita putea fi localizata in timp si chiar salvata, fara a se mai astepta 12 ore sau 6 dimineata. Acest lucru ar fi fost posibil daca Romania punea in aplicare, ca la carte, Directiva privind "serviciul universal" pe care zice ca a implementat-o si care prevede obligativitatea localizarii apelantului 112 cu ajutorul operatorilor de telecomunicatii.


Cazul tinerei rapite, violate si incendiate pune la zid Lituania la CJUE

Concret, intr-un caz petrecut in Lituania, aproape tras la indigo cu cel al Alexandrei Macesanu, Curtea de Justitie a Uniunii Europene a statuat joi, 5 septembrie 2019, obligatia localizarii apelantului 112 cu ajutorul intreprinderilor de telecomunicatii, care trebuie sa furnizeze gratuit informatiile.

Tragedia din Lituania, care iata a ajuns la CJUE, dateaza din 2013 si vizeaza situatia unei tinere in varsta de 17 ani, care a fost rapita, violata si arsa de vie in portbagajul unei masini. Anterior incendierii sale, tanara a reusit sa apeleze serviciul de urgenta 112 de 10 ori, insa echipamentele centrului de receptie a apelurilor de urgenta nu afisau numarul de telefon al dispozitivului mobil, lucru care a impiedicat localizarea sa. Incidentul a starnit ample dezbateri in Lituania, unde autoritatile nu au putut stabili daca telefonul mobil era echipat cu o cartela SIM, ori care a fost motivul pentru care numarul tinerei nu a putut fi vizibil la centrul de receptie al apelurilor de urgenta.

Hotararea CJUE a fost pronuntata la solicitarea Vilniaus apygardos administracinis teismas (Tribunalul Administrativ Regional din Vilnius) care a cerut Curtii de Justitie a UE sa stabileasca daca Directiva privind serviciul universal impune statelor membre obligatia de a asigura punerea la dispozitie a datelor privind locatia, chiar daca apelul este efectuat de pe un telefon mobil neechipat cu o cartela SIM, si daca statele membre dispun de o marja de apreciere la definirea criteriilor de acuratete si fiabilitate ale informatiilor privind localizarea apelantului la „112” care le permite limitarea acestora la identificarea statiei de baza care a preluat apelul.

Romania nu stie de Directive UE, dar da Ordonante de Urgenta

Directiva pe care CJUE a clarificat-o este in vigoare din 2002, Romania avand asadar obligatia de a o implementa inca de la aderarea la UE. Nu stim cum a facut-o caci localizarea Alexandrei a fost anevoioasa! In schimb, dupa tragedia de la Caracal, Guvernul a promis implementarea sistemului de localizare rapida, atentie, in maximum un an, sens in care a fost anuntata deja o Ordonanta de Urgenta.

Trecand peste sprijinul companiilor de telecomunicatii, peste toate este strigator la cer faptul ca Aplicatia 112, care este administrata de Serviciului de Telecomunicatii Speciale (STS), nu detine macar aparatura necesara pentru localizarea apelantilor, singura institutie care ar detine un astfel de sistem fiind, atentie, Serviciul Roman de Informatii (SRI). Sau mai corect spus, centrul specializat al SRI, Cyberint, un centru infiintat pe langa lege, care detine toata aparatura pentru localizarea exacta a persoanelor care apeleaza serviciul de urgenta 112. Din varii motive insa, aparatura de la Cyberint este tinuta sub cheie si folosita doar pentru activitatile SRI, care or fi alea.

Toate masurile adoptate dupa tragedia de la Caracal pot fi cu usurinta vazute ca "artificii" care nu ar mai fi fost necesare daca Romania se preocupa intr-adevar de aplicarea prevederilor Directivei privind "serviciul universal", inca de cand a devenit stat membru al Uniunii Europene. Caci, Directiva nu a devenit obligatorie dupa Decizia de joi a CJUE, ea fiind aplicabila si in trecut. CJUE nu a facut decat sa clarifice intinderea acestei directive!

Astfel, Curtea de Justitie a Uniunii Europene a adoptat joi, 5 septembrie 2019, o hotarare de interpretare a Directivei privind "Serviciul universal" (Directiva 2002/22/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 7 martie 2002 privind serviciul universal si drepturile utilizatorilor cu privire la retelele si serviciile electronice de comunicatii, modificata prin Directiva 2009/136/CE a PE si CE din 25 noiembrie 2009) prin care statueaza ca din modul de redactare a Directivei rezulta fara indoiala ca „[toate] apelurile catre numarul european unic pentru apelurile de urgenta” sunt vizate de obligatia de punere la dispozitie a informatiilor referitoare la localizarea apelantului, inclusiv apelurile la „112” efectuate de pe telefoane mobile neechipate cu o cartela SIM, despre care CJUE stabileste ca "nu pot sa fie excluse din domeniul de aplicare al directivei privind 'serviciul universal'".

Totodata, Curtea a statuat ca prin Directiva privind "serviciul universal" se impune statelor membre, sub conditia posibilitatilor tehnice, o obligatie de rezultat care nu se limiteaza la crearea unui cadru normativ adecvat, ci impune ca informatiile privind localizarea tuturor apelantilor la „112” sa fie transmise efectiv serviciilor de urgenta.

Publicam in continuare comunicatul Curtii de Justitie a Uniunii Europene din 5 august 2019:

"Intreprinderile de telecomunicatii trebuie sa transmita gratuit informatiile care

permit localizarea apelantului autoritatii care trateaza apelurile de urgenta la „112”

Statele membre trebuie sa se asigure ca aceasta obligatie este pusa in aplicare chiar daca telefonul mobil nu este echipat cu o cartela SIM

AW si altii sunt rude ale ES, o tanara de 17 ani, victima a unui act criminal. La 21 septembrie 2013, in jurul orei 6 dimineata, intr-o suburbie a Panevėžys (Lituania), ES a fost rapita, violata si arsa de vie in portbagajul unui autoturism. In timp ce se afla inchisa in acest portbagaj, aceasta a format, folosind un telefon mobil, numarul european unic pentru apelurile de urgenta „112” de aproximativ 10 ori pentru a solicita ajutor. Cu toate acestea, echipamentele centrului de receptie a apelurilor de urgenta nu afisau numarul telefonului mobil utilizat, ceea ce a impiedicat localizarea sa. Nu s-a putut stabili daca telefonul mobil utilizat de ES era echipat cu o cartela SIM si nici motivul pentru care numarul sau nu era vizibil la centrul de receptie a apelurilor de urgenta.

AW si altii au introdus o actiune in fata Vilniaus apygardos administracinis teismas (Tribunalul Administrativ Regional din Vilnius, Lituania), solicitand obligarea statului lituanian la repararea prejudiciului moral suferit de victima, ES, si de ei insisi. In sustinerea actiunii formulate, acestia arata ca Lituania nu a asigurat corect punerea in aplicare practica a Directivei privind „serviciul universal”1 care prevede ca statele membre se asigura ca intreprinderile de telecomunicatii pun la dispozitie in mod gratuit informatii privind localizarea apelantului autoritatii care trateaza apelurile de urgenta la „112” imediat ce apelul a ajuns la acea autoritate2. Aceasta norma se aplica tuturor apelurilor catre numarul european unic pentru apelurile de urgenta „112”. Aceasta omisiune ar fi avut ca rezultat imposibilitatea de a transmite serviciilor de politie pe teren informatii privind localizarea lui ES, ceea ce le-ar fi impiedicat sa ii vina in ajutor.

Vilniaus apygardos administracinis teismas solicita Curtii de Justitie sa stabileasca daca directiva privind „serviciul universal” impune statelor membre obligatia de a asigura o astfel de punere la dispozitie chiar daca apelul este efectuat de pe un telefon mobil neechipat cu o cartela SIM si daca statele membre dispun de o marja de apreciere la definirea criteriilor de acuratete si fiabilitate ale informatiilor privind localizarea apelantului la „112” care le permite limitarea acestora la identificarea statiei de baza care a preluat apelul.

In hotararea pronuntata astazi, Curtea aminteste ca rezulta din modul de redactare a directivei ca „[toate] apeluril[e] catre numarul european unic pentru apelurile de urgenta” sunt vizate de obligatia de punere la dispozitie a informatiilor referitoare la localizarea apelantului. In plus, Curtea a statuat deja ca directiva privind „serviciul universal”, in versiunea sa originala, impunea statelor membre, sub conditia posibilitatilor tehnice, o obligatie de rezultat care nu se limiteaza la crearea unui cadru normativ adecvat, ci impune ca informatiile privind localizarea tuturor apelantilor la „112” sa fie transmise efectiv serviciilor de urgenta. Prin urmare, apelurile la „112” efectuate de pe un telefon mobil neechipat cu o cartela SIM nu pot sa fie excluse din domeniul de aplicare al directivei privind „serviciul universal”.

In consecinta, Curtea apreciaza ca directiva privind „serviciul universal” impune statelor membre, sub rezerva fezabilitatii tehnice, obligatia de a se asigura ca intreprinderile in cauza pun la dispozitie gratuit informatiile referitoare la localizarea apelantului autoritatii care trateaza apelurile de urgenta la „112” imediat ce apelul ajunge la autoritatea mentionata, inclusiv atunci cand apelul este efectuat de pe un telefon mobil neechipat cu o cartela SIM.

Curtea constata in continuare ca, desi statele membre dispun de o anumita marja de apreciere la definirea criteriilor de acuratete si fiabilitate ale informatiilor privind localizarea apelantului la „112”, aceste criterii trebuie, in orice caz, sa asigure, in limitele fezabilitatii tehnice, o localizare a pozitiei acestui apelant cu gradul de fiabilitate si de precizie necesar pentru a permite serviciilor de urgenta sa ii vina in ajutor in mod util. Marja de apreciere de care beneficiaza statele membre la definirea acestor criterii are, asadar, ca limita necesitatea de a garanta utilitatea informatiilor transmise pentru a permite localizarea efectiva a apelantului si, prin urmare, interventia serviciilor de urgenta. Intrucat o astfel de apreciere prezinta un caracter eminamente tehnic si este strans legata de caracteristicile retelei de telecomunicatii mobile lituaniene, revine instantei de trimitere sarcina de a o efectua.

In sfarsit, Curtea arata ca, printre conditiile care trebuie indeplinite pentru angajarea raspunderii unui stat membru pentru prejudicii cauzate particularilor prin incalcari ale dreptului Uniunii care ii sunt imputabile figureaza cea legata de existenta unei legaturi directe de cauzalitate intre incalcarea acestui drept si prejudiciul suferit de acesti particulari ai acestei categorii de prejudicii.

Cu toate acestea, conditiile stabilite de legislatiile nationale in domeniul repararii prejudiciilor nu pot fi mai putin favorabile decat cele referitoare la actiuni asemanatoare de natura interna.

In consecinta, atunci cand, in conformitate cu dreptul intern al unui stat membru, existenta unei legaturi de cauzalitate indirecte intre nelegalitatea savarsita de autoritatile nationale si prejudiciul suferit de un particular este suficienta pentru angajarea raspunderii statului, o astfel de legatura de cauzalitate indirecta intre o incalcare a dreptului Uniunii imputabila acestui stat membru si prejudiciul suferit de un particular trebuie sa fie de asemenea suficienta in vederea angajarii raspunderii statului membru mentionat pentru aceasta incalcare a dreptului Uniunii".


Comentarii

# obiectiva din IRan date 5 September 2019 17:52 +11

sa inteleg ca noua lege cu cartele prepay NUMAI CU BULETINUL este absolutamente INUTILA si DERIZORIE.. :lol: . :D dar, incalca , ca de obicei, drepturi si libertati fundamentale, :cry: doar ca sa ascunda faptul ca NU DIN CAUZA CA NU SI-A LUAT DINCA CARTELA CU BULETINUL NU AU GASIT-O PE ALEXANDRA...ci pentru ca TOATE AUTORITATILE STATULUI ROMAN SUNT MAI PROASTE CA NOAPTEA....deja am gasit o speta la CJP BACAU de te apuca durerea de burta.....Lia Olguta VAsilescu a scapat de DNA, dar intra Marius Budai la apa :P cu OUG 103/2017 pentru ca doar dupa 10 zile a abrogat articolul demential care incalca Decizia CCR 620/2012 prin alt OUG nr. 116/2017....deci acel articol s-a nascut aproape mort ca a trait numai 10 zile, CJP ESTE NUMAI BUN DE PUSCARIE IN FRUNTE CU CONDUCEREA......si cu JUDECATOAREA LESINATA IN INSTANTA.....

# obiectivul date 6 September 2019 18:45 -3

Este o masura inteligenta, folosita de toate statele civilizate pentru a putea controla comunicatiile gruparilor teroriste inclusiv cele coordonate de iranienii din racaciuni :P :lol:

# obiectiva din IRan date 7 September 2019 18:31 +4

:lol: :D ABJECT-ivule observ ca incerci sa fii rautacios cu mine, te anunt ca ma doare exact in cot de ORICE COMENTARIU rautacios la adresa mea, mai ales de ale tale...nu ai sclipire, te strofoci la modul penibil si mai mult te dispretuiesc decat ma amuzi.......poti sa scrii orice ca sunt IMUNA :P si oricum nu am timp sa ti le citesc pe toate.... :P :-x iti doresc un week end placut :lol: hai, paaaaaaaaaaaa........

# SRI e o "gaura neagra" financiara ! date 5 September 2019 17:52 +23

PITICOT este insasi Mafia ! DNA este ciomagul politic ! Dupe cum se vede toti bugetarii astia viermanosi , nu le ajunge sa ne paraziteze , s eimplica in a face rau sau exact contrariul la fisa postului. DESFINTATI DNA si reduceti drastic SRI , ca personal si buget ! Platim prea mutlti necalificati ; avem santiere-autostrazi-scoli-spitale care asteapta forta de munca ! LA MUNCA CU EI ! :-*

# Cand... date 5 September 2019 17:58 -3

...se spunea ca sprijinul tehnic al sri nu e act de urmarire penala nu ati inteles...iata unde s a ajuns..ca statul sa nu si poata folosi dotarea sa prinda criminalii

# obiectiva din IRan date 5 September 2019 21:38 +9

@cand....esti bolnav ??? pai, ce urmarire penala visezi tu cand suni la 112 ?????????? era vorba ca SRI ul este dotat ILEGAL cu asa ceva, iar STS , NUUUUUUUUUUUU !!!!!!!

# HOOOPAA! date 5 September 2019 18:27 +6

"CJUE obliga operatorii de telecomunicatii ", ADICA CNEVA TREBUIE SA RASPUNDA. PENAL, MATERIAL, ... ETC. . Se baga cineva ?

# Pintea date 5 September 2019 18:51 +12

Romania doarme de mult timp! Si e adormită bine! Problema nu este neputința, aceasta este scuza, aici este vorba despre o complicitate care se intinde peste cel puțin 2 judete, este vorba despre o caracatiță căreia i s-a permis de catre niste impotenți din toate punctele de vedere, sa isi intinda cat mai mult tentaculele. Impotenții de la STS sant foarte potenți in ce priveste fraudarea alegerilor, asta e performanța lor! Impotentul Johannis nu poate decât să scâșnească si să scuipe venin cand miroase că o situație îi poate aduce un avantaj politic. Impotenții de la poliție/procuratură care nu pot decât cu fetițte, sânt capabili de crime ca să își ascundă tarele. Potența lor e mare la ridicat mașini și zarzavagii. Potența SRI e mare când ne urmaresc pe noi pe forumuri, pe camere de supraveghere/ascultat telefoane, dar este inexistentă in rest. La DIICOT sânt alte bande infracționale impotente. Asa ca, de aia avem RO impotentă!

# Pintea date 5 September 2019 19:06 +9

Ne-am umplut de directive si de supraveghere, ca sa ce? Cu ce ne ajută? Ca sa fim un rai pt toate genurile de infractiuni? Originea răului de la Caracal este DEVESELU, nu mai trebuie să tăcem! Dacă nu ar fi fost degenerații de americani, poate că traficul de persoane de acolo nu ar fi fost in floare! Ăsta e respectul pe care il arata o țară parteneră căreia ii plătim miliarde degeaba, ca să stea impotentii lor gratis si sa se comporte ca hoardele! Iar bestia Dincă pe care toata lumea il domnește, nu vedeti cu câtă delicatețe este dus de braț de polițiștii judiciari, de parcă e monarh, nu criminal!Dacă oamenii il linșau din prima zi, atunci să fi văzut vioiciunea autorităților impotriva oamenilor!

# livia date 6 September 2019 06:59 +7

Tara asta este ca o gaina careia i s-a taiat capul si care se mai zbate ceva timp dupa aceea. Institutiile statului habar nu au una de alta, nu lucreaza in tandem asa cum ar trebui. Chiar asa. De ce in cazul Caracal, nimeni nu intreaba de ce telefonul nu a fost localizat de omnipotentul SRI? Ce facea SRI in vremea aceea? Era preocupat de misculatii pentru alegerile prezidentiale?

# nae girimea date 6 September 2019 07:17 +8

SRI produce mai multe daune tarii decit ar putea-o face dusmanii "liberi ". Desfiintarea SRI , n-arf i o paguba , ci un castig.

# adormitul date 6 September 2019 07:38 +3

Romania nu doarme! Romanii muncesc pentru a face bani de furat politrucilor. Acestia, politrucii, cand nu fura dorm in bancile statului. De cele mai multe ori, somnul le este vegheat de cei ce tipa acum. Unde ati fost 12 ani?

# UN_OM date 6 September 2019 09:40 +7

De remarcat, cazul solutionat de CJUE in 2019 s-a petrecut in ... 2013 ! Unde a fost UE in tot acest timp, sistemul 112 trebuie sa fie UNIC (acelasi software, acelasi hardware) pe intreg arealul Uniunii .... ' o uniunu cu ... mai multe trepte si viteze' !

# UN_OM date 6 September 2019 09:42 0

Cum rastoarna cazul Caracal ???!!!

# platitor de taxe date 7 September 2019 10:38 +2

ACUMA ERA BUNÃ REVOLUTIA,ÎNAINTE DE 89,STATEAI ÎN BEZNA,FRIG SI LA COADA,LA MINCARE.ACUMA,AVEM CASE ,CUMPÃRATE,IMPOZIT INCLUSIV,PE PÃMINTUL DE SUB BLOC,PUTEM ,SÃ! NE SPUNEM OFURILE,DAR?ACUMA AVEM BANI SA ÎNTRETINEM CE AM CUMPÃRAT,VORBESC DE UNII,ROMÂNI,CÃ NU PREA ÎSI POT PERMITE.DAR AVEM O PROBLEMA SI MAI MARE.COPIII NOSTRI SÎNT.,FURATI,DATI LA TRAFICAT,DE?PLÃCERI SEXUALE,DARAR BOALA ÎN,ÃIA CARE SE OCUPÃ CU ASA CEVA.TRAFIC DE ORGANE+FURATI SI DATI SPRE ADOPTIE,PESTE GRANITÃ,PUR SI SIMPLU LUATI,PE FATÃ,ACUMA NU MAI AU,NICI UN DUMNEZEU,DUMNEZEII SÎNT EI,JUSTITIA,PLÃVANULUI,PE CARE O PÃSTORESTE F.BINE,PARDON O CÃLÃRESTE.DECI NU MAI AVEM ,NOI ROMÂNI,DAR NUMAI ANUMITI ROMÂNI,ACEI CARE MAI AU FRICÃ DE DUMNEZEU,ADICÃ NU MAI AVEM DE CÎT SA NE RUGÃM,LA DUMNEZEU,SÃ NE MAI SALVEZE.

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 28.03.2024 – Bomba cu fas a lui Kovesi

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva