14 April 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

In atentia doamnei Katheleen KAVALEC, Ambasadorul SUA in Romania

Scris de: Prof. dr. Adrian SEVERIN | pdf | print

20 March 2023 14:57
Vizualizari: 3823

Excelentei Sale

Doamnei Katheleen KAVALEC

Ambasadorul SUA in Romania


Stimata Doamna Ambasador,


Incep prin a va ura bun venit in Romania.


1. Pana acum aproape un deceniu si jumatate, predecesorii dvs soseau in una dintre cele mai americanofile state europene. Astazi, dvs ajungeti intr-o tara in care americanofilia se prabuseste fiind inlocuita de americanoscepticism, daca nu chiar de americanofobie.



Ca unul care am initiat, in primavara anului 1997, in convorbirile purtate la Washington cu regretatul Secretar de Stat Madeleine Albright, parteneriatul strategic dintre Romania si SUA, co-prezidand apoi, impreuna cu fostul secretar al apararii William Perry, Comitetul de actiune pentru parteneriatul strategic SUA-Romania, precum si ca unul care am participat activ la procesul de intrare a Romaniei in NATO, consider ca aceasta tendinta tot mai evidenta care caracterizeaza sentimentele romanilor fata de americani constituie un pericol pentru securitatea nationala a tarii mele, atat timp cat ea si-a legat securitatea de alianta cu tara dvs. Evident, tendinta mentionata reprezinta un pericol si pentru SUA intrucat efectele scontate ale obedientei cu care de mai multa vreme conducatorii Romaniei pun in aplicare directivele venite de la Washington DC, fara a face efortul armonizarii lor cu interesele nationale romanesti, si care pare a-i satisface pe deplin pe planificatorii si operatorii politici americani, nu pot fi garantate atunci cand impotriva se ridica un val popular la nivelul masei critice. Suntem foarte aproape de atingerea acestui nivel.


De aceasta situatie nu sunt de vina, in primul rand, romanii. Vinovatul principal este aliatul nostru american. Vinovati sunt diplomatii americani (desigur, in primul rand ambasadorii, atunci cand misiunea diplomatica nu a fost condusa de insarcinati cu afaceri) acreditati la Bucuresti in ultimii circa doua zeci de ani, care s-au comportat ca adevarati pro-consuli in aceasta tara. Pe cat de rupti de realitati pe atat de aroganti. Pe cat de lipsiti de empatie, pe atat de abuzivi.


A revizui aceasta politica, a repara daunele produse de ea si a recupera increderea, daca nu si simpatia, romanilor trebuie sa fie primele trei puncte ale agendei dvs.


2. Lupta impotriva coruptiei, libertatea presei, protectia minoritatilor de tot felul in Romania nu sunt problemele dvs. Aveti mult de lucru pentru a le asigura in tara dvs. Mai ales acum cand corectitudinea alegerilor americane este in mod repetat pusa la indoiala de cetatenii americani si rezultatele lor fac obiectul unor contestari violente, cand falimentele in lant ale bancilor americane, rezultat al neoliberalismului american, precum si al lacomiei si iresponsabilitatii care infecteaza corporatismul american asezat la temelia „Consensului de la Washington”, risca sa contamineze intreaga lume inducand o criza mai rea decat virusul Corona SARS-Cov 2.


In Romania ele sunt problemele noastre si noi le gestionam cum putem. Cu atat mai bine cu cat dvs va amestecati mai putin. Aici aveti de stimulat investitiile americane si comertul bilateral, de asigurat ridicarea obligativitatii vizelor de calatorie, de acomodat interesele strategice americane cu cele romanesti, de explicat de ce politica americana in lume este compatibila cu aspiratiile legitime ale natiunii romane si nu transforma Romania intr-o tinta vulnerabila a rivalilor SUA.


3. Nu cred ca Romania isi poate gasi un sistem de securitate (nu numai militara, ci si economica) in afara aliantelor euro-atlantice.


Acest sistem, oricat de valid ar fi din punct de vedere teoretic, nu poate supravietui, insa, situatiei in care SUA isi promoveaza interesele in regiunea careia ii apartine Romania, dar si in restul lumii, fara a comunica in prealabil cu partenerul strategic roman, fara a se consulta cu acesta si fara a-si coordona actiunile cu el. Comunicarea, consultarea, coordonarea si cooperarea (care este altceva decat subordonarea servila) au fost, de altfel, cei „patru C” care au fost asezati la temelia parteneriatului nostru strategic inca de la discutiile din toamna anului 1997, purtate la Bucuresti, pe baza unui non-paper propus de asistentul Secretarului de Stat, dl Marc Grossman.


Adaug ca, pentru a avea caracter strategic, orice parteneriat trebuie sa aiba la baza congruenta intereselor strategice ale partilor. Aceste interese se pot schimba in mod natural, odata cu evolutia situatiei interne a partenerilor si cea a contextului international, dar si prin neglijenta sau erorile comise de parteneri atunci cand acestia sau cel putin unul dintre ei nu se straduiesc sa isi defineasca in mod continuu interesele vitale in asa fel incat sa mentina convergenta, complementaritatea sau macar compatibilitatea lor. Or, trebuie constatat ca in prezent parteneriatul strategic romano-american si-a pierdut baza constand in congruenta intereselor strategice; sau, cel putin, este pe punctul de a si-o pierde.


Veti spune, desigur, ca in relatiile romano-americane SUA respecta cu sfintenie principiul celor „patru C”, negociat si convenit in 1997, imediat dupa vizita Presedintelui Bill Clinton la Bucuresti. Nu este asa si dvs stiti bine acest lucru. Nu este cazul sa ne insultati inteligenta si bunul simt negand-o. in timp – si in special dupa 2012, anul in care Asistentul Secretarului de Stat, Philip Gordon, a descins in Romania cu misiunea de a face ca referendumul prin care poporul roman decisese demiterea unui presedinte dovedit nefast pentru destinul natiunii romane sa ramana fara efecte – parteneriatul s-a transformat in „protectorat”. Un protectorat de care nimeni aici nu are nevoie. Este misiunea Dvs. sa reabilitati parteneriatul si sa il resuscitati principiile convenite la nasterea sa.


4. Romania nu a conceput niciodata alianta cu SUA ca fiind indreptata impotriva Rusiei sau Chinei.


Natiunea romana nu are interesul strategic de a alimenta un razboi cu Rusia in apropierea granitelor sale. Aceasta cu atat mai mult cu cat un atare razboi este aproape imposibil sa nu distruga echilibrul de putere intre statele din vecinatatea estica imediata si apropiata a Romaniei. In lipsa acestui echilibru pacea in regiune devine doar o mica punte intre razboaie care se vor succeda la infinit, punand Romania intr-o stare de perpetua insecuritate.


Romania a devenit aliat al SUA prin alegere; adica prin optiune libera. In consecinta, poate alege si sa isi schimbe aliatii (asa cum a mai facut-o in istoria sa). Ea nu isi poate alege, insa, geografia.


De-a lungul istoriei, Rusia, fie ea tarista, sovietica sau post-sovietica, a fost o putere cu vocatie imperiala (ca si SUA) care, in functie de interesele sale, a sprijinit sau a obstructionat aspiratiile natiunii romane. Cele mai persistente sentimente ruso-sceptice ale romanilor dateaza nu din perioadele de adversitate cu Rusia, ci din cele in care am fost, de voie sau de nevoie, aliati (problema tezaurului, problema judetelor din sudul Basarabiei, problema sovromurilor etc.). Aroganta si egoismul miop cu care s-au purtat liderii Rusiei fata de Romania fix atunci cand romanii se asteptau la compasiunea si solidaritatea lor, au facut ca sentimentele natiunii romane fata de cea rusa sa fie daca nu de ura, cel putin de suspiciune si de teama. Teama fata de Rusia a marcat toata politica externa a Romaniei in epoca moderna. Ea a determinat si orientarea pro-occidentala a romanilor.


Exista riscul ca SUA sa urmeze acelasi model de comportament imperial. Daca va fi asa, pentru identitate de ratiune va fi o identitate de rezultat. De asta data aceasta ar putea insemna intoarcerea cu fata catre Rusia. Fenomenul se petrece sub ochii nostri. Doriti asta?


5. Daca dupa 1991 Romania a sprijinit integritatea teritoriala, suveranitatea si independenta fostei Republici Sovietice Socialiste Ucrainene, abia desprinsa din URSS, aceasta a fost intrucat s-a considerat ca in acest fel in vecinatatea sa estica se realizeaza un echilibru de putere, care sa ii sporeasca securitatea, in relatia ruso-ucraineana. La fel au gandit si vecinii nostri vestici, Polonia si Ungaria, cu care ne-am corelat pasii si politicile atunci.


Din acelasi motiv, respectiv consolidarea securitatii noastre nationale, dar nu pe seama insecuritatii Rusiei sau Ucrainei, ci consolidand securitatea acestora prin a li se oferi o vecinatate romaneasca stabila si calma, Romania a intrat in NATO. In acel moment stiam foarte bine ca Rusia nu va admite extinderea NATO dincolo de linia Nistrului, si de aceea, am pledat pentru o Ucraina a ucrainenilor care sa nu fie nici avanpost al Rusiei nici avanpost al SUA / NATO. In acelasi context, am socotit ca Ucraina poate si trebuie sa devina membru al UE, dar numai intr-un viitor inca nedefinit, pana la care ar fi trebuit sa se realizeze asocierea ei politica, integrarea economica, armonizarea legislativa si interoperabilitatea institutionala cu UE. Acest proces nu putea progresa, insa, decat in masura in care relatiile dintre UE si Rusia ramaneau cordiale si se desfasurau in cadrul unui parteneriat ruso-european pentru dezvoltare. Tentatiile imperiale ale Rusiei trebuiau (si trebuie) temperate prin interdependenta iar nu prin excludere, prin integrare iar nu prin izolare. (In acest sens, in calitate de sef al delegatiei Parlamentului european pentru relatiile cu Ucraina, de raportor permanent pentru Rusia si de vicepresedinte al Grupului S&D pentru politica externa, de aparare si securitate a UE, am elaborat, in 2010, un document de pozitie continand principiile raporturilor dintre UE si Rusia.)


Politica de azi a SUA a aruncat in aer toata aceasta strategie. Din pacate, aceasta politica nu va aduce nimic bun nici SUA. Asa se explica si critica mea fata de politica actualei administratii americane, care nu este o critica anti-americana, ci pro-americana. Adevaratul aliat este acela care iti spune adevarul, iar nu cel care iti incurajeaza nebuniile. Am mentionat acest principiu si intr-o scrisoare adresata, in anul 1997, doamnei Madeleine Albright, avertizand-o ca daca doreste si ea, asemenea mie, ca tarile noastre sa devina parteneri, trebuie sa accepte principiul deplinei sinceritati si sa se astepte ca noi il vom aplica.


6. Asadar, razboiul pe care SUA il poarta cu Rusia si in care a antrenat si Romania, nu este conform cu interesele strategice ale Romaniei.


Daca SUA va pierde razboiul si Ucraina va disparea (cu totul sau in cea mai mare parte), Romania se va invecina din nou direct cu o Rusie purtata de biruinta potential spre noi idealuri expansioniste, de-a lungul unei granite de o lungime ametitoare pentru fortele noastre. SUA nu va putea si nu va dori sa aduca vreodata forte suficiente in Romania pentru a apara aceasta frontiera. Fortele pe care le-a deplasat si le va deplasa vor fi utile numai pentru a controla politica romaneasca. Ceea ce pentru noi nu este nici dezirabil nici acceptabil.


Daca SUA va castiga razboiul, Romania se va trezi la frontierele sale cu o putere regionala ucraineana care va depasi propria sa putere si care o va ameninta prin nationalismul si expansionismul sau traditional. Aceasta putere nu va fi tinuta sub control nici de SUA si nu se va plia la exigentele NATO. Integrarea europeana a Ucrainei presupunea (si presupune) realizarea unor transformari structurale a statului si a societatii ucrainene de natura a le face compatibile cu logica si structurile puterii soft care era si ar trebui sa ramana UE. Procesul viza desovietizarea Ucrainei si, desigur, democratizarea si descentralizarea ei. Daca pe temeliile Republicii Sovietice Socialiste Ucrainene, se va ridica, in locul desovietizarii, o putere militara cu agenda nationalista, intreaga Europa si intreaga emisfera nordica, dar in primul rand Romania vecina, vor avea probleme.


Iata de ce, prin perspectivele pe care le configureaza, politica SUA fata de Ucraina contravine intereselor vitale ale Romaniei.


7. In conformitate cu aceeasi observatie potrivit careia Romania isi poate schimba aliatii, dar nu si geografia, trebuie spus ca inainte de a fi aliatul Americii, ea este o natiune europeana. in logica acestui adevar obiectiv Romania a devenit membra a UE.


Intelegem perfect ca slabirea UE si crearea unui cordon sanitar format din membrii estici si nord-estici ai UE care sa separe Rusia de Europa occidentala reprezinta un obiectiv urmarit de SUA cu convingerea ca atingerea lui ii va putea perpetua controlul asupra Eur-Asiei si, pe cale de consecinta, suprematia in ordinea globala bazata pe regulile stabilite la Washington. Nu suntem nici prosti nici orbi. Nu este vorba despre apararea democratiei sau a altor valori, ci despre lupta pentru putere intre puteri.


Ca si SUA, si Romania nu doreste reeditarea unui Pact Ribbentrop-Molotov, constienta ca semnatarii respectivului acord au dat in mod intamplator numele lor unei strategii germane perene. Ca membra a UE, insa, nu poate fi interesata de falimentul UE. Or, razboiul dintre SUA si Rusia purtat prin intermediul si pe teritoriul Ucrainei are ca victima colaterala, daca nu chiar ca tinta principala, UE. Aceasta se obtine prin ruperea UE de sursele de energie ieftina rusesti si de piata de desfacere rusa, prin distrugerea interdependentei reciproc avantajoase cu Rusia, la care s-a lucrat timp de decenii, prin secatuirea arsenalelor militare ale statelor vest si central europene, precum si prin transformarea UE din putere soft in putere hard.


Romania are nevoie de o UE puternica din care ea sa isi traga puterea, iar nu de o uniune razboinica, dar dependenta atat militar si economic de SUA, in care romanii sa primeasca misiunea de a sta de garda la marginea „desertului slav”.


8. De asemenea, natiunea romana nu are interesul strategic de a renunta la parteneriatul sau comprehensiv si aprofundat cu China.


In toata istoria moderna a celor doua state nu au existat litigii care sa le opuna. China nu este rivalul Romaniei. Dimpotriva, China a fost intotdeauna sprijinul strategic al Romaniei. Un sprijin dincolo de ideologii sau regimuri politice. Or, Romania nu este interesata sa isi inlocuiasca vechii prieteni cu altii noi, interesul sau fiind sa adauge prieteni noi celor vechi. Cu atat mai putin ea poate accepta ca sa isi dovedeasca loialitatea fata de noii aliati prin gesturi de adversitate fata de cei vechi.


Intelegem ca intre SUA si China exista o rivalitate strategica. In cadrul acestui raport Romania nu poate fi, insa, decat neutra. Eventual, ea isi poate oferi bunele oficii pentru a permite ambilor sai parteneri sa coexiste pasnic, profitabil si demn in cadrul unei ordini globale multipolare, bucurandu-se atat de securitate colectiva cat si de securitate cooperativa. Chiar daca nu va place o asemenea perspectiva, nu credem intr-o lume in care aliantele americane sunt concepute pentru a incercui China si a-i opri accesul natural la rolul de protagonist al ordinii mondiale multipolare. Sustinerea unei asemenea abordari este contraproductiva pentru SUA si letala pentru Romania.


Este un fapt de necontestat ca ordinea mondiala unipolara a murit deja. Singura problema este cum sa ii organizam o inmormantare decenta. Este evident ca pax americana si-a epuizat resursele. Romania este interesata, cel putin din motive tinand de afinitatile culturale, ca SUA sa aiba un cuvant de spus in calibrarea viitoarei ordini multipolare post-americane. In acest sens, putem ajuta SUA inclusiv prin valorificarea bunelor noastre relatii traditionale cu China. Aceasta cu conditia sa nu distrugem respectivele relatii sub presiune americana, asa cum se intampla in prezent. Din bunele relatii romano-chineze SUA are numai de castigat. Din subminarea lor are totul de pierdut.


9. Este posibil ca, dincolo de propaganda, sa aveti si argumente rationale pentru a contrazice aprecierile de mai sus. Suntem gata sa le discutam. Dvs nu doriti, insa, acest lucru, preferand, in locul dialogului cu Romania profunda, intalnirile de instructaj cu reprezentantii cumparati sau santajati ai acelei parti a societatii romanesti frustrata si alienata, sau derutata si ratacita.


Desigur si acestia din urma tot romani sunt si ei au dreptul la reprezentare in conducerea statului. Nu faceti, insa, greseala de a crede ca ei sunt toata Romania si ca daca ii controlati pe reprezentantii lor, pe care i-ati sprijinit sa confiste puterea statului, ii puteti controla si pe ei, precum si, prin ei, tot restul societatii romanesti. Sustinerea populara sau toleranta populara pentru liderii care va plac scade permanent intrucat daca cu totii au putut fi inselati pentru o vreme si, desigur, unii vor ramane inselati pentru totdeauna, a-i insela pe toti in mod permanent este imposibil.


Lumea se trezeste si guvernarea obedienta, de care SUA este atat de multumita azi, risca sa ajunga a se baza exclusiv pe sprijinul SUA. Ceea ce inseamna ca SUA nu va mai avea pe ce se sprijini in Romania, in afara de ea insasi. si ce profit are SUA din a sprijini ceva care obiectiv nu ii poate oferi sprijin?


10. Poate ca SUA are si un pret de oferit pentru sprijinul pe care il asteapta de la Romania. Ar fi mai corect asa, iar atunci va mai fi si ceva de negociat.


Desigur, nu totul este negociabil. Onoarea, de pilda, nu se poate negocia deoarece tocmai tranzactionismul o compromite.


Deocamdata, insa, SUA nu negociaza nimic in si cu Romania. Totul ia pe gratis. Ia inclusiv perspectivele reintregirii noastre nationale, ale repararii prejudiciilor noastre suferite in razboiul din 1941-1944 pierdut in fata URSS, ale ridicarii Romaniei la rangul de putere regionala (eventual alaturi de Polonia), statut pentru care indeplineste toate conditiile, ale obtinerii de garantii de securitate in relatia cu un vecin de la rasarit pe care il inarmeaza si caruia ii trezeste apetitul de protagonist regional, obligandu-ne sa il sprijinim cu toate fortele noastre desi el ne-a fost tot timpul ostil cu toate fortele lui si a indoctrinat societatea sa cu narative antiromanesti. Sa fim clari! „Slava Ukraini!” nu este agenda romaneasca. Ce este gata sa plateasca SUA si ce garantii este gata sa ofere pentru a o sustine (desigur, in limite rezonabile)?


11. In loc sa discutati cu romanii care gandesc astfel, si care sunt majoritari, ceea ce ar fi, cel putin, in consonanta cu principiile democratice, dvs continuati, de cum ati sosit in Romania, sa ne excludeti nu numai din dialog, dar si din societate. In timp ce in America i se pune pumnul in gura chiar fostului Presedinte Donald Trump, dvs ati tinut sa organizati rapid o intalnire cu presupusi reprezentanti ai societatii civile romane pentru a discuta despre libertatea presei in Romania.


Nu inteleg ce va nelinisteste cu privire la aceasta libertate, cat timp vasta majoritate a presei romane (in special cea electronica), bine stipendiata de guvernul „pro-american” si controlata de serviciile secrete romane, la randul lor „pro-americane”, nu face decat sa repete narativele americane privind justetea razboiului sfant intre democratiile conduse de SUA si autocratiile conduse de Vladimir Putin si Xi Jinping?! Aceleasi narative din presa main stream americana care fac din demonizarea adversarilor unipolarismului american un alibi pentru lipsa de viziune politica a liderilor SUA. (O abordare mediatica se plang inclusiv prietenii mei americani, dintre care multi fosti oficiali ai administratiei americane si trimisi diplomatici americani in diverse parti ale lumii.) Ceea ce vedem este ca si o singura opinie contrara pentru dvs este una prea mult. Dragostea de unanimitate este specifica, insa, autocratiilor, iar nu democratiilor.


12. Trecand peste acest aspect, o alta constatare socheaza. La intalnirea amintita ati invitat numai interlocutori ale caror capete va servesc doar drept cutie de rezonanta. Multi sunt total necunoscuti in Romania.


Pentru a lua un singur exemplu, mentionam o asa zisa platforma media numita „Context”, care a aparut din neant la sfarsitul anului trecut, finantata fiind din surse extrem de obscure, daca nu cumva confidentiale. Aceasta in timp ce reprezentantii cei mai respectati ai presei romanesti sau ong-urile care nu sunt doar niste partide politice de opozitie clandestine, doritoare sa aiba si sa exercite puterea fara a participa la alegeri, nu au fost invitate.


O intrebare fireasca este de unde a cunoscut un ambasador de abia aterizat in Romania existenta unei entitatii de tipul „Context”, despre care nimeni nu stia aici mai nimic? Pe ce criterii tocmai aceasta entitate a ajuns a sta de vorba cu nimeni altul decat cu trimisul Presedintelui SUA la Bucuresti? Ce spera sa afle ambasadorul SUA de la ea si pe ce se baza cand credea ca din schimbul de pareri cu ea va iesi o presa mai libera?


Ceea ce a urmat a dat raspuns acestor intrebari. „Context” a dat publicitatii un pseudo studiu care, fara nici un argument si nici o proba, punea in circulatie o „lista neagra”, de felul celor intocmite in regimurile naziste, cuprinzand pe cei care nu imbratiseaza fara rezerve orientarile politice americane. Acestia nu erau si nu sunt (cel putin in marea lor majoritate) sustinatorii lui Vladimir Putin si ai narativelor rusesti, ci criticii lui Joe Biden si ai anumitor politici americane. Tot asa cum sunt critici John Mearsheimer, Jeffery Sachs, Noam Chomsky, Henry Kissinger sau Donald Trump.


Prin urmare, prima dvs preocupare dupa venirea in Romania pare a fi divizarea societatii romanesti si organizarea „luptei de gherila” a unor forte coagulate de lucratorii ambasadei SUA impotriva exponentilor anumitor segmente si scoli de gandire importante din societatea romaneasca. Poate ca nu este asa, dar asa se vede.


Tocmai pentru a limpezi lucrurile, membrii Clubului roman de presa v-au solicitat o intalnire. Asteptam sa vedem daca o veti accepta si cum se va desfasura pentru a intelege mai bine cine sunteti si cu ce mandat ati venit in Romania.


13. Pana atunci, este cazul sa reamintim rolul nefast jucat de SUA prin asa zisul „sprijin” acordat pentru reformarea sistemului judiciar romanesc si combaterea coruptiei.


Predecesorii dvs. au confirmat prin tacere sau prin raspunsuri ambigui de tipul „negarii care nu neaga”, prezenta efectiva a trimisilor FBI in activitatea Directiei Nationale Anticoruptie si nu numai.


Transferul fortat al unor practici care vor fi avut succes in mediul american, intr-o lume cu traditii juridice si politice diferite, a produs efecte dezastroase, transformand guvernarea legii (rule of law) in guvernarea puterilor oculte (rule of secrete powers) si statul de democrat in stat politienesc. incrucisarea serviciilor secrete cu justitia a condus in Romania la nasterea unui adevarat stat subteran care a lichidat elitele nationale din toate domeniile – politic, economic, academic, tehnic, medical, artistic, sportiv etc. Daca astazi oferta electorala a partidelor politice este derizorie, daca a disparut aproape in totalitate capitalul national, daca performantele sportive ale romanilor sunt jenante, daca universitatile scot pe banda rulanta impostori si daca toate acestea au facut din prostie si incompetenta cea mai grava forma de coruptie din Romania, „meritul” este, de maniera covarsitoare, al „ajutorului” american.


Isi doreste, oare, America un asemenea partener strategic? Are ea nevoie de un asemenea partener? Cu siguranta nu.


Sunt convins ca multi americani sunt exasperati de faptul ca nu isi gasesc interlocutori valabili in Romania. Aceasta nu este, insa, efectul incapacitatii societatii romanesti de a produce elite admirabile, ci consecinta exceptionalei capacitati a SUA de a ne determina sa ne distrugem elitele; poate nu cu intentie, ci din neglijenta sau imprudenta cu care au impus romanilor retete nepotrivite specificului lor si care au actionat asemenea acelor insecticide supereficiente care odata cu insectele daunatoare le omoara si pe cele utile. Cu timpul, aceste terapii au fost folosite mai ales pentru inlaturarea de la putere a criticilor romani ai politicii americane, intamplator sau nu, concurenti politici ai unor veleitari locali gata sa cedeze interesele nationale romanesti strainilor dispusi a le oferi accesul la putere in Romania si a le asigura pastrarea puterii.


Astazi, trebuie sa stiti, Doamna ambasador, SUA are in Romania lideri lipsiti de orice autoritate si credibilitate, ascunsi in spatele unei legitimitati aparente, atat de nevolnici incat nu ii pot servi la nimic si atat de netrebnici incat pot „intoarce armele” in orice moment, deplasandu-se exclusiv dupa mirosul fripturii, precum si un popor tot mai americano-sceptic care a ales in mod spontan calea rezistentei pasive. Acest popor nu va iesi in strada prea repede pentru a protesta impotriva guvernului care este gata sa tarasca Romania in razboaiele SUA, ignorand inclusiv pericolul unui razboi mondial nuclear, dar nu va ridica un deget pentru a sustine SUA in razboaiele respective, transformand astfel Romania in locul in care interesele americane vor fi lovite din toate partile in momentele si in modalitatile cele mai neasteptate.


14. Iata sfidarile pe care le aveti de infruntat in Romania!


Nu veti putea spera sa aveti succes daca nu veti dialoga cu toate segmentele societatii romanesti; in special cu acelea cu care nu ganditi la fel.


Nu veti avea succes daca nu veti faci curatenie in personalul ambasadei. Prieteni americani cu vechi state in serviciul extern american si in agentiile americane de (contra)informatii mi-au impartasit ingrijorarea produsa de convingerea ca in Ambasada SUA la Bucuresti nu toata lumea lucreaza pentru SUA, unii dintre angajati (in special cei locali) fiind suspectabili de a fi infiltrati de servicii straine (inclusiv romanesti). Felul in care acestia dezinformeaza conducerea ambasadei si proiecteaza actiuni al caror efect este distrugerea relatiei de incredere si simpatie dintre SUA si Romania, constituie un motiv temeinic pentru a lua in serios asemenea avertismente. Cred a sti ca ele au fost aduse si la cunostinta autoritatilor americane, care, din motive necunoscute, nu par a fi luat nici un fel de masuri. Reiterarea lor aici este semnul prieteniei sincere pe care o port tarii dvs. si al dorintei mele de a va ajuta in indeplinirea mandatului dvs.


Nu veti avea succes daca veti continua sa ii convocati pe demnitarii romani la sediul ambasadei sau veti descinde intempestiv la sediul acestora pentru a le cere socoteala si a le da instructiuni. in trecut asemenea practici nu au sporit autoritatea SUA, ci dispretul romanilor pentru trimisii ei.


Nu veti avea succes daca veti persista in incercarea de a ne convinge ca sporirea prezentei militare straine in Romania, sub steag american sau steagul NATO, este solutia pentru consolidarea securitatii noastre nationale. Adevarata solutie sta in cresterea sprijinului american pentru intarirea armatei romane (asa cum este sprijinita armata ucraineana), ca armata a unui stat aliat membru al NATO, pana la nivelul la care aceasta sa fie capabila a apara frontiera externa a aliantei pe timp de pace impotriva oricarui atac lansat prin surprindere de catre o putere terta.


Nu veti avea succes daca in locul dialogului transparent veti crea retele de false ong-uri si de institutii mediatice cu rolul de a-i calomnia si intimida pe formatorii de opinie ale caror puncte de vedere nu coincid cu cele oficiale ale SUA. Cu cat veti incuraja si finanta mai mult intocmirea de liste negre cu cei care, chipurile, sunt purtatorii mesajelor rivalilor Americii, cu atat veti pierde mai multe minti si suflete de romani, impingandu-le spre taberele, tot mai mari si mai numeroase, americanofobe.


Nu veti avea succes daca veti persevera in combaterea propagandei adversarilor SUA prin raspandirea propagandei americane, impunand narativele acesteia in discursul public romanesc cu speranta ca romanii sunt destul de naivi si putini la minte pentru a se lasa convinsi. Sa combatem impreuna minciuna propagandistica de oriunde ar fi si oricine ar insinua-o, opunandu-i adevarul! Numai adevarul ne va face liberi si ne va conferi puterea pentru a izbandi impotriva vrajmasilor si a vrajmasiilor, indiferent care ar fi acestea.


Nu veti avea succes daca veti nu veti abandona teza unicitatii si universalitatii valorilor americane, care, pe cale de consecinta, trebuie impuse tuturor natiunilor in dispretul identitatii lor culturale. Natiunile europene, printre care si cea romana, s-au nascut ca entitati politice tocmai spre a fi capabile sa isi apere identitatea culturala din care izvorasc idealurile lor. O asemenea istorie nu le permite sa se topeasca intr-un creuzet cultural asemenea celui american.


Robert Kagan are dreptate: America sta sub semnul lui Marte, zeul razboiului, in timp ce Europa, cea insangerata de atata razboaie fratricide, a ajuns sa stea sub semnul lui Venus, zeita iubirii. I-am chemat pe americani in Europa, de doua ori in secolul trecut, pentru ca ei sa opreasca razboiul dintre noi, iar nu sa ne impinga in razboi cu altii, in special cu Asia. Cred si azi ca SUA trebuie sa ramana un actor european, dar numai daca este gata sa fie aici elementul de echilibru care garanteaza mentinerea pacii (asa cum s-a intamplat in timpul Razboiului Rece). Altminteri, fara ca sa prindeti de veste, tot ce misca in Europa va actiona pentru a va trimite inapoi de unde ati venit. Atunci victoria va fi in totalitate a Eur-Asiei si nu cred ca vi-o doriti. Dupa cum nu cred nici ca romanii si-o doresc.


Nu veti avea succes, in fine, daca nu veti respecta cu religiozitate prevederile Conventiei de la Viena privind relatiile diplomatice dintre state. Romania este un stat suveran, iar nu o provincie a SUA. Ambasadorii straini acreditati aici nu pot vorbi cu autoritatile nationale prin intermediul presei si nici nu se pot pronunta in chestiuni care tin de ordinea publica si de politica interna a Romaniei. Deplasarile si contactele diplomatilor straini, inclusiv cei americani, in Romania trebuie notificate si agreate in avans cu Ministerul Afacerilor Externe. Diplomatii straini, inclusiv cei americani, nu au ce cauta in tribunale sau in sediile parchetelor (in special DNA si DIICOT), decat pentru indeplinirea sarcinilor consulare. Decorarea celor care conduc serviciile romane de informatii si contrainformatii echivaleaza, in ochii romanilor, cu „sarutul mortii”. Aceste servicii au misiunea de a culege informatii care, printre altele, sa ne asigure de loialitatea aliatilor nostri, identificandu-i pe cei care abuzeaza de loialitatea noastra spre a ne submina interesele legitime. Faptul omagierii lor de catre un stat strain creeaza suspiciunea, daca nu ofera chiar si certitudinea, ca aceste servicii nu si-au indeplinit mandatul. Eu insumi am sustinut cooperarea intre serviciile de informatii romane si americane. Ma tem ca ati dus aceasta cooperare, desigur si cu complicitatea noastra, catre un transfer de loialitate in detrimentul Romaniei. Asteptam repararea acestei situatii inacceptabile.


15. Cu aceste ganduri, Doamna Ambasador, insotesc urarea de bun venit de la inceputul scrisorii de fata. Luati-le ca pe o mana intinsa din partea acelei Romanii cu care ultimii cativa dintre predecesorii Dvs. nu au dorit sa se vada si sa vorbeasca. A acelei Romanii ai carei reprezentanti nu sunt invitati la colocviile, consfatuirile si receptiile organizate de Ambasada Dvs. A acelei Romanii, insa, care, ascunsa in adancuri, va dainui mult dupa ce interlocutorii dvs preferati si privilegiati, efemeri si pasageri, provizorii si tranzitorii de azi vor fi disparut in ceturile istoriei. Impacati-va cu aceasta Romanie caci, altminteri, parafrazand un mare poet roman, ea va face, in cele din urma, relatia cu SUA si interesele SUA in Romania una cu pamantul, asa cum s-a intamplat cu toti aceia care au venit mai inainte in tara noastra pentru „a cere pamant si apa”.


Acestea fiind spuse, cu cele mai bune urari si sentimente, precum si in asteptarea ocaziei de a detalia ideile exprimate aici intr-o intalnire directa, raman al Dvs.




Prof. dr. Adrian Severin

Ex vice-prim ministru si ministru al afacerilor externe al Romaniei

Ex Presedinte al Adunarii Parlamentare a OSCE

Initiator si co-fondator al Parteneriatului strategic dintre Romania si SUA


 

Comentarii

# GANDALF date 20 March 2023 20:00 -7

......am avut toată stima pentru dl. Severin....pana când am citit despre contribuția domniei sale la Tratatul cu Ucraina....în locul domniei sale nu as mai emite nici o opinie și ar fi bine sa își vadă de pensie.

# Băran Gheorghe date 21 March 2023 08:17 +6

Tratatul cu Ucraina era un rau necesar. Opinez ca ceea ce a urmat nu este cauzat de continutul tratatului cat de pozitia clasei politice , a puterilor instalate succesiv in Romania, a atitudinii acestora fata de relatiile cu vecinatatea. Daca partile isi respecta pozitia declarata , tratatele aduc pace , in niciun caz nu dezvolta conflicte, Da, incalcarea tratatelor genereaza , dezvolta conflicte care se sting foarte greu. tratatul initiaza un raport juridic , are un continut, un obiect .....Uniunea Europeana prin organismele sale a incalcat tratatele de aderare ale Romaniei si Bulgariei, tratul de functionare TFUE, prin simplu fapt ca a fost ratata aderarea la Schengen 11 ani consecutiv.

# Băran Gheorghe date 21 March 2023 08:21 +3

...in continuare, vad acest articol al domnului Severin ca un act de demnitate si curaj .

# Nu sunt de acord cu pct.3 ! date 19 April 2023 17:52 0

Mamaaa ce i-ati dat de "cetit" la ameriloaca ! Stie ? Sa citeasca , caci fiind de peste ocean ... am dubii . Milogii astia , vezi https://www.usdebtclock.org/ , nu au cum sa ne salveze ; ei incearca sa se salveze pe ei inglodandu-ne , din nou, in datorii pe noi ...remember ? Criminalii astia l-aui ucis pe Teo Peter de la Compact si l-au extras pe faptasul beat muci trmitindu-l la ei acolo printre casele din ghips-carton mazgalite cu grafiti ! 1.https://www.youtube.com/watch?v=f78ZVLVdO0A 2.https://www.youtube.com/watch?v=oMr5JjEOzkY 3.https://www.youtube.com/watch?v=Mtbt315dzO8 4.https://www.youtube.com/watch?v=MhvvxoIgNPg 5.https://www.youtube.com/watch?v=gEIA3PRGQlU etc ; astia sa ne salveze ??? LOL

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 12.04.2024 – Deliberari cu judecatoarea ICCJ Lavinia Lefterache: “Esti idioata?”

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva