6 October 2022

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

BOBI RAMANE UNIC – Tentativa CSM de a baga in lege, contrar Constitutiei, institutia interimatului la conducerea Consiliului, pentru a legitima cazul Bogdan Mateescu, a fost respinsa. Camera Deputatilor a votat noua Lege privind Consiliul Superior al Magistraturii in forma iesita de la comisia de dezbateri, fara amendamentul CSM care propunea ca presedintele CSM sa poata sta in functie si dupa expirarea mandatului. Iata noua Lege CSM (Document)

Scris de: George TARATA | pdf | print

20 September 2022 18:22
Vizualizari: 2935

Episodul Bogdan "Bobita" Mateescu (foto) – presedinte interimar al CSM peste mandatul legal de un an si contrar Constitutiei Romaniei – nu se va mai repeta. Tentativa CSM de a introduce in lege posibilitatea ca presedintele CSM sa ramana in functie si dupa expirarea mandatului, dar si posibilitatea ca presedintia Consiliului sa fie detinuta prin rotatie, pe o perioada de trei luni, desi Constitutia Romaniei stabileste ca mandatul sefului CSM este de un an si nu poate fi reinnoit, a picat in Parlament.


 

Camera Deputatilor a adoptat marti, 20 septembrie 2022, noua Lege privind Consiliul Superior al Magistraturii in forma iesita de comisia speciala de dezbatere a noilor Legi ale Justitiei, fiind inaintata Senatului (click aici pentru a citi). Concret, in varianta viitoarei Legi privind CSM nu se regaseste amendamentul CSM prin care se dorea legalizarea interimatului la conducerea Consilului, pentru a se legitima cazul Bogdan Mateescu, tinut in functie peste mandatul legal, in pofida legii si a Constitutiei. Amendamentul CSM a fost respins in comisia speciala de dezbatere a noilor Legi ale Justitiei, si asa a ramas si dupa votul din Camera Deputatilor, unde s-a adoptat la acest capitol forma propusa de Ministerul Justitiei, care nu continea dispozitii privind interimatul la sefia CSM.

Altfel, asa cum am mai precizat, respingerea amendamentului CSM nu face decat sa confirme, in opinia noastra, ca institutia presedintelui interimar al Consiliului nu este una legala si constitutionala, oferind dovada suprema in acelasi timp ca mandatul lui Bogdan Mateescu de presedinte interimar al CSM a fost unul nelegal si neconstitutional. Daca era constitutionala si deci legala posibilitatea ca CSM sa fie condus de un presedinte interimar, de ce nu a fost introdusa in lege?


Iata amendamentul CSM:


“Art. 24 – (9) In caz de vacanta a functiei de presedinte al Consiliului Superior al Magistraturii se aplica procedura pentru alegerea presedintelui prevazuta in prezentul articol. Pana la alegerera unui nou presedinte, interimatul se asigura, prin rotatie, pe o perioada de cate 3 luni, de judecatorii prevazuti de la art. 3 lit. a), care nu au exercitat anterior un mandat de presedinte, in ordinea varstei acestora, incepand cu decanul de varsta.

(10) In cazul in care, la expirarea mandatului presedintelui Consiliului Superior al Magistraturii, nu a fost ales un nou presedinte, pana la alegerea acestuia potrivit procedurii prevazute in prezentul articol, interimatul se asigura de persoana al carei mandat a expirat, pentru o perioada care nu poate depasi 3 luni”.


Iata dispozitiile din noua Lege privind CSM votata de Camera Deputatilor in ceea ce priveste alegerea sefului CSM:


“Art. 24. – (1) Consiliul Superior al Magistraturii este condus de presedinte, ajutat de un vicepresedinte, alesi de plen, in prezenta a cel putin 15 membri ai Consiliului Superior al Magistraturii, cu votul majoritatii membrilor prezenti, dintre judecatorii si procurorii prevazuti la art. 3 lit. a), care fac parte din sectii diferite, pentru un mandat de un an. Mandatul presedintelui nu poate fi reinnoit.

(2) Pentru functia de presedinte si vicepresedinte vor candida un judecator si un procuror desemnati de Sectia pentru judecatori, respectiv Sectia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, din randul membrilor sai, in prezenta a cel putin doua treimi din membrii sectiilor, cu votul majoritatii membrilor prezenti.

(3) Candidatii pentru functiile de presedinte, respectiv vicepresedinte isi vor depune candidaturile, insotite de un proiect privind obiectivele urmarite, in sectiile de care apartin.

(4) Sectiile corespunzatoare ale Consiliului Superior al Magistraturii vor analiza si dezbate candidaturile depuse si vor desemna candidatii pentru functiile de presedinte si vicepresedinte ale Consiliului Superior al Magistraturii.

(5) Presedintele Consiliului Superior al Magistraturii are urmatoarele atributii principale:

a) reprezinta Consiliul Superior al Magistraturii in relatiile interne si internationale;

b) coordoneaza activitatea Consiliului Superior al Magistraturii si repartizeaza lucrarile pentru plen si sectii;

c) prezideaza lucrarile Plenului Consiliului Superior al Magistraturii, cu exceptia cazului in care la lucrari participa Presedintele Romaniei;

d) propune plenului masurile necesare pentru ocuparea locurilor devenite vacante, ca urmare a revocarii unor membri ai Consiliului Superior al Magistraturii;

e) semneaza actele emise de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii;

f) sesizeaza Curtea Constitutionala, in vederea solutionarii conflictelor juridice de natura constitutionala dintre autoritatile publice;

g) desemneaza membrii Consiliului Superior al Magistraturii care pot fi consultati pentru elaborarea unor proiecte de acte normative, la propunerea plenului;

h) prezinta, in sedinta publica a plenului, raportul anual asupra activitatii Consiliului Superior al Magistraturii, care se transmite instantelor si parchetelor si se da publicitatii.

(6) Presedintele Consiliului Superior al Magistraturii indeplineste orice alte atributii stabilite de lege, de Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului Superior al Magistraturii si de plen.

(7) In lipsa presedintelui Consiliului Superior al Magistraturii, atributiile prevazute la alin. (5) si (6) se exercita de vicepresedinte.

(8) Alegerile pentru functiile presedinte si de vicepresedinte se organizeaza cu 3 luni inainte de expirarea mandatului.

(9) In caz de vacanta a functiei de presedinte sau de vicepresedinte al Consiliului Superior al Magistraturiise aplica procedura prevazuta in prezentul articol”.


* Cititi aici integral forma noii Legi privind Consiliul Superior al Magistraturii votata de Camera Deputatilor

Comentarii

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 5.10.2022 – Tudoran loveste din nou. Un judecator numara lunile pana la pensie

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva