5 November 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

psdolt

CSM VREA PROROGARE – Plenul CSM ii cere ministrei Justitiei Alina Gorghiu sa amane pana in 2027 intrarea in vigoare a art. 25 alin. 3 din Legea 303/2022, care creste de la 2 la 3 ani durata cursurilor INM. CSM solicita si mentinerea pana in 2028 a includerii anilor de INM in calculul vechimii in magistratura: „Situatia dificila a judecatoriilor si PJ-urilor ar fi accentuata... In 2027 nu va mai exista o generatie de auditori de justitie care sa termine cursurile INM” (Hotararea)

Scris de: Valentin BUSUIOC | pdf | print

22 May 2024 16:49
Vizualizari: 3671

Consiliul Superior al Magistraturii o avertizeaza pe ministra Justitiei Alina Gorghiu (foto) ca 2027 va aduce o noua criza de personal in instantele si parchetele romanesti: nimeni nu va absolvi Institutul National al Magistraturii in acel an.



Pentru a evita ca magistratura romana sa fie lovita de acea unda de soc a resurselor umane, Plenul CSM ii solicita Alinei Gorghiu sa modifice Legea nr. 303/2022 privind statutul judecatorilor si procurorilor, in sensul unei duble prorogari. Este vorba in primul rand despre amanarea pana in anul 2027 a intrarii in vigoare a art. 25 alin. 3 din lege, care creste de la 2 la 3 ani durata studiilor INM: „Durata cursurilor de formare profesionala a auditorilor de justitie este de 3 ani. La finalul cursurilor, auditorii de justitie opteaza, in conditiile prezentei legi, pentru posturile de judecatori stagiari, respectiv procurori stagiari”. Actuala forma a actului normativ vorbeste despre intrarea in vigoare a art. 25 alin. 3 in 2025.

In al doilea rand, cererea CSM are in vedere mentinerea pana la 1 ianuarie 2028 a prevederii din Legea 303/2022 care include anii de INM in calculul vechimii in magistratura. Actuala forma a legii impune formula de calcul doar pana la 1 ianuarie 2026.


Iata textul propus de CSM:


- art. 283 alin 1 si 3:

(1) Durata cursurilor de formare profesionala a auditorilor de justitie admisi la Institutul National al Magistraturii in anii 2022-2026 (n.r. actuala forma: „2022-2024”) este de 2 ani. (…)

(3) Dupa al doilea an de formare la Institutul National al Magistraturii, auditorii de justitie admisi la Institutul National al Magistraturii in anii 2022-2026 (n.r. actuala forma: „2022-2024”) sustin testul psihologic si examenul de absolvire a Institutului National al Magistraturii, potrivit dispozitiilor prezentei legi”;

- art. 294 alin. 2: „Prin exceptie de la prevederile alin. (1), dispozitiile prezentei legi care privesc calculul vechimilor fara luarea in considerare a perioadei cat judecatorul sau procurorul a avut calitatea de auditor de justitie, in cazul examenelor, concursurilor sau procedurilor de selectie prevazute de prezenta lege, intra in vigoare la 1 ianuarie 2028 (n.r. actuala forma: „2026”). Pana la aceasta data, in calculul vechimilor prevazute de prezenta lege se ia in considerare perioada cat judecatorul sau procurorul a avut calitatea de auditor de justitie”.


Prezentam argumentatia Plenului (vezi facsimil):


Prin punctul de vedere nr. 2194/2024 exprimat de Directia Legislatie, documentare si contencios si Directia Resurse umane si organizare a fost semnalata necesitatea unei interventii legislative pentru modificarea art. 283 alin. (1) si (3) si a art. 294 alin. (2) din Legea nr. 303/2022 privind statutul judecatorilor si procurorilor.

In concret, analiza efectuata de directiile de specialitate ale Consiliului Superior al Magistraturii a vizat oportunitatea modificarii art. 294 alin. (2) in sensul prorogarii datei de intrare in vigoare a dispozitiilor din Legea nr. 303/2022, care privesc calculul vechimilor fara luarea in considerare a perioadei cat judecatorul sau procurorul a avut calitatea de auditor de justitie, dispozitii care, in reglementarea actuala, urmeaza sa intre in vigoare la data de 1 ianuarie 2026.

De asemenea, a fost analizata oportunitatea modificarii art. 283 alin. (1) si (3) din Legea nr. 303/2022, astfel incat durata de 2 ani a cursurilor Institutului National al Magistraturii sa fie aplicabila auditorilor de justitie admisi pana in anul 2026 inclusiv.

Analizand aspectele prezentate de directiile de specialitate, Plenul Consiliului Superior al Magistraturii constata, in legatura cu prima problema semnalata, ca la data de 1 aprilie 2024 erau vacante la nivelul tribunalelor 432 de posturi de judecator, reprezentand 25,39% din totalul de 1701 posturi din schemele de personal ale acestor instante. La aceeasi data, la nivelul parchetelor de pe langa tribunale erau vacante 256 de posturi de procuror, reprezentand 35,31% din totalul de 725 de posturi din schemele de personal ale acestor parchete.

Daca ar intra in vigoare dispozitiile care privesc calculul vechimilor fara luarea in considerare a perioadei cat judecatorul sau procurorul a avut calitatea de auditor de justitie, la data de 1 ianuarie 2026 ar putea exista un numar de 515 de judecatori si 255 procurori care ar mai indeplini conditiile de participare la concursul de promovare movare in functii de executie la tribunale si parchetele de pe langa tribunale, comparativ cu numarul mult mai mare, de 762 judecatori si 316 procurori, care ar putea participa la acest concurs daca perioada in care magistratul a avut calitatea de auditor de justitie ar fi luata in considerare in continuare la calculul vechimii necesare pentru promovare.

Asadar, intrarea in vigoare a acestor dispozitii ar genera o reducere substantiala a bazei de selectie pentru tribunale si parchetele de pe langa tribunale, fapt care ar constitui un factor suplimentar de ingreunare a demersurilor pe care le-ar putea intreprinde Consiliul Superior al Magistraturii pentru reducerea deficitului major de personal inregistrat la aceste instante si parchete.

In acest sens, este lesne de presupus ca din totalul de 515 de judecatori si 255 procurori care ar mai putea indeplini la data de 1 ianuarie 2026 conditiile de participare la concursul de promovare in functii de executie la tribunale si parchetele de pe langa tribunale, o parte importanta vor manifesta in continuare aceeasi rezerva de a participa la aceste concursuri. In acest context, o baza de selectie mai mare cu 247 de judecatori si 61 de procurori ar putea contribui la cresterea numarului celor care se vor inscrie efectiv la concursul de promovare, intrucat magistratii aflati la inceputul activitatii au un potential crescut al aspiratiei de accedere la gradele superioare.

De asemenea, trebuie avut in vedere si faptul ca din promotia care a inceput cursurile Institutului National al Magistraturii la data de 18.05.2020 au absolvit 210 auditori, din care 140 au optat pentru functia de judecator si 70 pentru functia de procuror. In actuala reglementare, acestia ar indeplini conditia de vechime pentru participarea la concursul de promovare in anul 2027, ceea ce ar determina concluzia ca numarul lor ar largi baza de recrutare pentru promovarea la tribunale, respectiv parchetele de pe langa tribunale in acel an.

Pe aceste premise, apare evident ca prorogarea pana la 1 ianuarie 2028 a datei de intrare in vigoare a dispozitiilor din Legea nr. 303/2022 care privesc calculul vechimilor fara luarea in considerare a perioadei cat judecatorul sau procurorul a avut calitatea de auditor de justitie este necesara pentru a facilita demersurile de reducere a dificultatilor cu care se confrunta tribunalele si parchetele de pe langa aceste instante, in privinta resurselor umane.

In legatura cu cea de-a doua problema supusa analizei, Plenul constata ca la data de 1 aprilie 2024 erau vacante la judecatorii 293 de posturi de judecator, reprezentand 12,66% din totalul de 2314 posturi din schemele de personal ale acestor instante, in timp ce la parchetele de pe langa judecatorii erau vacante 446 de posturi de procuror, reprezentand 32,01% din totalul de 1393 de posturi din schemele de personal ale acestor parchete.

In aceste conditii, situatia dificila cu care se confrunta judecatoriile si parchetele de pe langa aceste instante ar fi accentuata, fara indoiala, de perspectiva cresterii la 3 ani a duratei cursurilor de formare profesionala a auditorilor de justitie admisi la Institutul National al Magistraturii incepand cu anul 2025. O astfel de masura va avea ca efect imediat faptul ca in anul 2027 nu va mai exista o generatie de auditori de justitie care sa termine cursurile Institutului National al Magistraturii.

In conditiile in care numarul mare de posturi de judecator si procuror vacante la judecatorii si, respectiv, la parchetele de pe langa judecatorii nu ar putea fi redus semnificativ in doar 3 ani este evident ca imposibilitatea numirii, timp de cel putin un an, a unor noi judecatori stagiari si a unor noi procurori stagiari va adanci criza resurselor umane cu care se confrunta aceste instante si parchete.

O astfel de consecinta negativa ar putea fi evitata prin modificarea dispozitiilor art. 283 alin. (1) si (3) din Legea nr. 303/2022, astfel incat durata de 2 ani a cursurilor Institutului National al Magistraturii sa fie aplicabila auditorilor de justitie admisi pana in anul 2026 inclusiv.

Pe aceste premise, pentru a evita agravarea situatiei resurselor umane in perioada urmatoare, Plenul Consiliului Superior al Magistraturii apreciaza ca este necesara sesizarea ministrului justitiei in vederea initierii demersurilor necesare pentru modificarea Legii nr. 303/2022”.

 


Comentarii

# CSM date 22 May 2024 17:10 +1

Interesant..Însă situația tribunalelor este prezentată într-o maniera care poate fi greșit înțeleasă.Să afirmi că sunt vacante 25% din totalul de 1701 de posturi (432 locuri vacante), nu e o afirmație completă. Sunt câteva tribunale mari, care au scheme de judecători pe măsură și care reprezinta 40-50% din totalul schemei de judecatori de tribunale. Tot aici, schemele sunt spre 100% ocupate..Celelalte f multe tribunale, au reale probleme de personal ..Corect ar fi fost sa afirme ca la nivelul tribunalelor, exista un deficit de la 60-70-80% până la 5-10% ..

# Prorogarea cu vechimea nu are sens date 22 May 2024 17:49 +10

Sunt suficienți oameni în sistem cu vechime, bine pregatiti , care pot fi promovati. Vor sa păstreze situația anormala în care tinerii fără experienta sunt promovați la instanțele superioare. Nu e ok, nu se mai vindeca țara niciodată. Se numește epurare.

# DODI pt. CSM date 22 May 2024 18:46 +6

Este prea mult să-i ceri ministresei să-și folosească singurul neuron din dotare, cel care avea (anterior promovării pe o funcție pe care nu o merită) alte atribuții și anume încălzirea cearșafurilor liberalilor. Așadar capul fără neuroni, dar acoperit cu niște plete răzlețe, nu poate gândi în interesul justiției. Este și așa prea mult că să mimeze zilnic interesul liberal pentru o justiție ”dreaptă” care să îi absolve pe liberalii cu fărădelegi de responsabilități.

# maxtor date 22 May 2024 21:10 0

in general 2 ani le ajung, marea revolutie anticulturala "covid" a demonstrat plenar. (era o mmmamica,fie-su de 2 ani o luase razna, "nu te duce (nu te du,cf. gramatical) acolo,acolo e covizii!!!!!!")

# Plenul date 23 May 2024 20:03 0

Pt Dodi : Problema e că și CSM mimează că face ceva pentru tribunale.. interesul lor a fost să acopere locurile la judecătorii și la Curți..Când vine vorba de tribunale ,nu înțeleg de ce nu vor sa facă nimic..Masurile propuse de Plen prin hotararea asta sunt copilării

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 5.11.2024 – Bine ati venit la DNA! (Foto)

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva