25 April 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

AL NAIBII DE DUBIOS - Senatorul PSD Serban Nicolae nu mai vrea arest preventiv pentru infractiunile de coruptie cu pedepse sub 10 ani. Intre acestea se numara darea de mita si traficul de influenta. Nicolae nu mai vrea arest preventiv nici pentru santaj si furt calificat. Senatorul face o propunere uluitoare: “In aprecierea starii de pericol concret pentru ordinea publica, prin propunerea de arest sever, nu pot fi invocate gravitatea faptei, a modului si circumstantelor de comitere” (Proiectul)

Scris de: Alex PUIU- George TARATA | pdf | print

8 January 2015 17:35
Vizualizari: 4511

Autorul initiativei legislative de modificare a Codului penal in sensul ca cei care dezvaluie date din dosare aflate in faza de cercetare si inscrisuri din cauze aflate in cursul judecatii sa fie condamnati la puscarie – initiativa adoptata tacit de Senat – a recidivat. Senatorul PSD Serban Nicolae (foto dreapta) a conceput o noua initiativa legislativa, de aceasta data de modificare a Codului de procedura penala. Iar proiectul de lege al lui Serban Nicolae este unul extrem de dubios.

Nicolae nu vrea nici mai mult, nici mai putin decat ca arestul preventiv in forma actuala, a carui denumire senatorul PSD o doreste schimbata, sa nu se mai aplice in cazul infractiunilor de coruptie. Asa cum sa nu se aplice nici pentru infractiunea de santaj. Parlamentarul doreste ca masura “arestului sever” sa nu se mai aplice in cazul infractiunilor pentru care pedeapsa este de 5 ani sau mai mare, ci doar pentru infractiunile pentru care pedeapsa este de 10 ani ori mai mare.


Arestarea preventiva ar deveni arest sever

Concret, prin proiectul de lege depus la Senat, Serban Nicolae propune modificarea mai multor articole din Codul de procedura penala. Unul dintre acestea este art. 202 alin. (4) lit. d).

Marsurile preventive, potrivit art. 202 alin. (4) lit. d) din Noul Cod de procedura penala, sunt:

a) retinerea;

b) controlul judiciar;

c) controlul judiciar pe cautiune;

d) arestul la domiciliu;

e) arestarea preventiva.

Forma propusa de senator modifica literele d) si e) ale art. 202 Cpp, privind „Scopul, conditiile generale de aplicare si categoriile masurilor preventive”, dupa cum urmeaza:

La art. 202 alin. (4), lit. d) se modifica avand urmatorul continut:

'd) arestarea preventiva, in una dintre urmatoarele forme:

(i) arestul la domiciliu

(ii) arestul sever'.”

Persoanele acuzate de mita, trafic de influenta, santaj sau evaziune fiscala ar scapa de arestul “sever”

Cele mai importante modificari propuse de Serban Nicolae se refera insa la art. 223 din Codul de procedura penala. Este vorba despre articolul care stabileste infractiunile pentru care poate fi dispusa arestarea preventiva. Senatorul PSD propune astfel ca “arestul sever”, notiune care o va inlocui pe cea de “arest preventiv”, sa nu se mai aplice in cazul anumitor infractiuni. Iar printre cele care lipsesc din textul propus de Serban Nicolae sunt infractiunile de coruptie sau santajul. De asemenea, Nicolae vrea ca “arestul sever” sa nu se mai aplice in cazul infractiunilor pentru care pedeapsa este de 5 ani sau mai mare de 5 ani, ci in cazul infractiunilor pentru care pedeapsa este de 10 ani sau mai mare de 10 ani.

Iata ce prevede art. 223 Cpp in forma actuala:

Art. 223 - Conditiile si cazurile de aplicare a masurii arestarii preventive

(1) Masura arestarii preventive poate fi luata de catre judecatorul de drepturi si libertati, in cursul urmaririi penale, de catre judecatorul de camera preliminara, in procedura de camera preliminara, sau de catre instanta de judecata in fata careia se afla cauza, in cursul judecatii, numai daca din probe rezulta suspiciunea rezonabila ca inculpatul a savarsit o infractiune si exista una dintre urmatoarele situatii: (...)

(2) Masura arestarii preventive a inculpatului poate fi luata si daca din probe rezulta suspiciunea rezonabila ca acesta a savarsit o infractiune intentionata contra vietii, o infractiune prin care s-a cauzat vatamarea corporala sau moartea unei persoane, o infractiune contra securitatii nationale prevazuta de Codul penal si alte legi speciale, o infractiune de trafic de stupefiante, trafic de arme, trafic de persoane, acte de terorism, spalare a banilor, falsificare de monede ori alte valori, santaj, viol, lipsire de libertate, evaziune fiscala, ultraj, ultraj judiciar, o infractiune de coruptie, o infractiune savarsita prin mijloace de comunicare electronica sau o alta infractiune pentru care legea prevede pedeapsa inchisorii de 5 ani ori mai mare si, pe baza evaluarii gravitatii faptei, a modului si a circumstantelor de comitere a acesteia, a anturajului si a mediului din care acesta provine, a antecedentelor penale si a altor imprejurari privitoare la persoana acestuia, se constata ca privarea sa de libertate este necesara pentru inlaturarea unei stari de pericol pentru ordinea publica”.

Iata forma art. 223 Cpp propusa de senatorul Nicolae Serban:

Art. 223 - Conditiile si cazurile de arest sever

(1) Masura arestului sever poate fi luata de catre judecatorul de drepturi si libertati, in cursul urmaririi penale, de catre judecatorul de camera preliminara, in procedura de camera preliminara, sau de catre instanta de judecata in fata careia se afla cauza, in cursul judecatii, numai daca din probe rezulta suspiciunea rezonabila ca inculpatul a savarsit o infractiune si exista una dintre urmatoarele situatii: (...)

(2) Masura arestului sever poate fi luata si daca din probe rezulta suspiciunea rezonabila ca acesta (n.r. - inculpatul, in forma actuala) a savarsit o infractiune intentionata contra vietii, o infractiune prin care s-a cauzat vatamarea corporala sau moartea unei persoane, o infractiune contra securitatii nationale prevazuta de Codul penal si alte legi speciale, o infractiune de trafic de stupefiante, trafic de arme, trafic de persoane, acte de terorism, viol, lipsire de libertate, ultraj, ultraj judiciar sau o alta infractiune pentru care legea prevede pedeapsa inchisorii de 10 ani ori mai mare si se constata ca privarea sa de libertate este necesara pentru inlaturarea unei stari de pericol pentru ordinea publica”.

Au disparut asadar, in proiectul lui Nicolae, infractiunile de spalare a banilor, falsificare de monede ori alte valori, santaj, cele de coruptie, dar si infractiunile savarsite prin mijloace de comunicare electronica sau cele pentru care legea prevede pedeapsa inchisorii de 5 ani ori mai mare. Daca aceste propuneri ar fi votate, situatie greu de crezut, ar insemna ca cei acuzati de anumite infractiuni nu vor mai fi pasibili de arest preventiv. Iata cateva exemple de infractiuni de coruptie in care nu s-ar mai aplica arestul preventiv:

-darea de mita (pentru care pedepsele sunt de la 2 la 7 ani)

-traficul de influenta (pentru care pedepsele sunt de la 2 la 7 ani)

-cumparea de influenta (pentru care pedepsele sunt de la 2 la 7 ani)

De asemenea, nu ar mai fi arestati preventiv nici cei acuzati de santaj si furt calificat, infractiuni pentru care pedepsele sunt de la 1 la 5 ani.

Halucinant: „In aprecierea starii de pericol concret pentru ordinea publica, prin propunerea de arest sever, nu pot fi invocate gravitatea faptei”

Tot in privinta arestului sever, senatorul propune completarea art. 224 alin. (1) Cod procedura penala, cu un nou alineat, respectiv art. 224 alin. (1) indice 1, avand urmatorul cuprins: „In aprecierea starii de pericol concret pentru ordinea publica, prin propunerea de arest sever, nu pot fi invocate gravitatea faptei, a modului si a circumstantelor de comitere a acesteia, a mediului din care provine inculpatul si a altor imprejurari privitoare la persoana acestuia, cu exceptia antecedentelor penale”.

Suspectii de spalare a banilor, evaziune fiscala si coruptie nu ar mai putea fi adusi cu mandat de aducere inainte de a fi citati

De asemenea, Serban Nicolae propune modificari substantiale si in ceea ce priveste mandatul de aducere. Senatorul propune modificarea art. 265 alin. (2) Cod procedura penala, care in forma actuala prevede ca „Suspectul sau inculpatul poate fi adus cu mandat de aducere, chiar inainte de a fi fost chemat prin citatie, daca aceasta masura se impune in interesul rezolvarii cauzei”, dupa cum urmeaza:

Suspectul sau inculpatul poate fi adus cu mandat de aducere, chiar inainte de a fi fost chemat prin citatie, daca acesta este cercetat pentru o infractiune intentionata contra vietii, o infractiune prin care s-a cauzat vatamarea corporala sau moartea unei persoane, o infractiune contra securitatii nationale prevazuta de Codul penal si alte legi speciale, o infractiune de trafic de stupefiante, trafic de arme, trafic de persoane, acte de terorism, viol, lipsire de libertate, ultraj sau ultraj judiciar”.

O idee buna: stoparea defilarilor inculpatilor incatusati prin fata presei

Exista insa si o idee buna in acest proiect al senatorului Serban Nicolae. Si anume introducerea unei prevederi care sa stopeze defilarea inculpatilor in catuse in fata presei:

La art. 208, dupa alineatul (4) se introduc doua alineate noi, (5) si (6), avand urmatorul cuprins:

(5) Inculpatul fata de care s-a dispus una din masurile prevazute la art. 202 alin. (4) lit. a), d) si e) nu este incatusat in nicio imprejurare, cu exceptia celor cercetati pentru infractiuni comise prin acte de violenta, a celor care s-au sustras urmaririi penale, precum si a inculpatilor care s-au opus masurii dispuse.

(6)Masurile luate fata de inculpatul retinut ori arestat, in vederea deplasarii in spatiul public, trebuie sa fie proportionale cu pericolul concret pentru ordinea publica apreciat potrivit art. 223

Serban Nicolae: “Arestarea preventiva se impune doar in cazul infractiunilor care presupun acte de violenta care pun in pericol viata sau sanatatea si al celor privind securitatea nationala”

Interesanta este insa si expunerea de motive a senatorului Serban Nicolae, in ceea ce priveste arestul preventiv. Iata ce sustine acesta:

S-a constatat faptul ca, prin terminologia utilizata in cazul masurilor privative de libertate se creeaza confuzii. Astfel, se foloseste termenul “arest” (arest la domiciliu) si, respectiv, sintagma “arestare preventiva” in cazul privarii de libertate prin detinerea in centre special destinate. (…) In aceste conditii, prin propunerea de fata se instituie utilizarea unei singure masuri preventive privative de libertate – arestarea preventiva -, cu doua forme de aplicare: arestul la domiciliu si, respectiv, arestul sever. (…)

Cu titlu de principiu, apreciez ca trebuie definita masura arestarii preventive ca un act eminamente preventiv, evitandu-se orice elemente de circumstantiere care, pe de o parte, pot induce discriminarea ori abuzul prin subiectivismul relativ (evaluarea 'anturajului si a mediului din care acesta provine, (…) si a alator imprejurari privitoare la persoana acestuia', in forma actuala), iar pe de alta parte, fac parte din procedura cercetarii in fond a cauzei si a faptuitorului in vederea individualizarii raspunderii penale si a pedepsei aplicate, ducand la transformarea unei masuri preventive intr-o sanctionare anticipata.

In rationamentul prezentei propuneri, arestarea preventiva se impune doar in cazul infractiunilor care presupun acte de violenta care pun in pericol viata sau sanatatea si al celor privind securitatea nationala, toate fiind supuse conditiei probarii necesitatii masurii, din perspectiva evitarii unei stari de pericol concret pentru ordinea publica. Din perspectiva conduitei faptuitorului, singurul element ce poate fi retinut la momentul masurii preventive este cel al eventualelor antecedente penale. Propunerea de fata nu modifica ipotezele masurii arestarii pentru asigurarea bunei administrari a cauzei (cele referitoare la reducerea posibilitatilor de comitere a unei noi fapte sau de influentare a cercetarii penale)”.

*Cititi aici integral proiectul de lege al senatorului PSD Serban Nicolae

*Cititi aici expunerea de motive a senatorului PSD Serban Nicolae

Comentarii

# outsider date 8 January 2015 18:04 +3

S-or găsi minți luminate în drept neaoș și internațional care să-l combată pe senator. Bine că nu orice nea caisă își poate permite să propună modificări...

# moska date 8 January 2015 18:12 +8

Incredibil...toti boii au initiativa legislativa. Astia sunt cei care fac legile!? Cititi expunerea de motive si o sa vedeti cum limba romana este asasinata de imbecilul asta.

# visu date 8 January 2015 20:35 +3

Nu senatorul vrea ci este mandatat de alesii sai! Ce-i asa greu ca magistratii sa-si miste fundu si sa-i condamne pe probe nu pe inftii?!

# Radu date 9 January 2015 07:59 +5

E clar ca propunerea e tintita si vrea sa protejeze coruptii de eventualele arestari preventive. Ce ma ingrijoreaza pe mine e ca propunerea si expunerea sunt redactate foarte curat, e clar ca a lucrat cineva din domeniu si inca priceput. Comparati - pentru cei care discuta despre asasinarea limbii romane - cu expunerea de motive la celebrul proiect al lui G. Firea despre castrarea chimica, care era facut cred de ei, la o cafea la cantina Parlamentului...

# hai sictir date 9 January 2015 08:53 +5

Soferul unui mare corupt (Voicu Catalin) are initiative de genul asta fara nicio repercusiune. Parlamentul este un mare c..........

# avocat BB 53 date 9 January 2015 10:05 +3

Foarte buna initiativa. Pana acum arestul preventiv s-a transformat din exceptie in regula generala. Mi se pare corect ca sa se stabileasca ca prezinta pericol public si sa poata fi arestat numai ptr. infractiunile ptr. care pedeapsa este mai mare de 10 ani. Nu sa te aresateze preventiv dupa bunul plac al magistratului pentru orice "gainarie" iar dupa arestare vrand nevrand magistratii si politistii "fabrica " probe in acuzare ca sa justifice arestarea preventiva. Mi se pare corect ca majoritatea suspectilor  sa fie cercetati si judecati sub imperiul altor masuri preventive( control judiciar, sau a altor obligatii de a nu parasii tara, etc) si dupa judecarea daca judecatorul il gaseste vinovat sa ii aplice pedeapsa respectiva. Ar mai trebuii ca in acelasi timp C.P. si CPP sa fie modificat si sub aspectul introducerii condamnarii la locul de munca sau in folosul comunitatii pentru pedeppse stabilite chiar mai mari.     

# vikkktor date 9 January 2015 22:53 -2

Bravo...just comentariu, reda actuala situatie.

# avocat BB 53-CONTINUARE date 9 January 2015 10:36 0

In ROMANIA orice "FASAIALA" sau fapta de natura civila au transformat-o prin interpretarea eronata in fapta penala de nu mai ai in Romania cum sa respiri datorita infractiunilor. Va dau un exp. o speta ce am intalnit-o nu ptr. prima data ieri cand l-a mine a venit o batranica cu un caz si anume: Batranica respectiva a mostenit o suprafata de aproximativ 2500 m.p. de padure impreuna cu alte rude ale ei fiind toti trecuti pe titlul de proprietate(proprietate in devalmasie(amestecata) Ramanand fara lemne batranica pe aceste geruri in aceasta iarna a mers impreuna cu un drujbist  si si-a taiat din necesitate cativa copaci ptr. a se incalzii sa nu moara de frig. Celelalte rude au reclamat-o la politie iar in urma acestei reclamtii i s-a intocmit dosar penal( la mine a venit cu rechizitoriul) si a fost trimsa in judecata si ea si drujbistul ptr. 3 infractiuni si anume : taiere ilegala de copaci din C. silvic, furt si distrugere) Este strigator la cer cum politistii si procurorul   

# Radu date 10 January 2015 22:58 0

l-a tine vine cineva??? o speta CE am intalnit-o?

# avocat BB 53-CONTINUARE date 9 January 2015 10:46 -1

si luat in consididerare atatea cauze care inlaturau caracterul penal al faptei si anume: fapta penala nu exista intrucat ceeace a facut ea in cel mai rau caz o fapta prejudiciabila de natura civila( sa zicem ca neavand facuta iesirea din inviziune/separarea patrimoniului a taiat lemne si din padurea ce revenea rudelor ei) desi repet nici aceastas fapta civila nu prea indeplinea toate conditiile de a fi trasa la raspundere batranica respectiva dar sa te trimita in judecata penala cand fapta nu exista.     Sa presupunem ca politistii care au intocmit dosarul penal "nu aveau prea multa carte sau bune intentii in cercetare" si au inaintat dosarul catre procuror cu aceasta solutie Dar stau si ma intreb procurorul respectiv cum de nu analizat daca exista una sau mai multe cauze d enetrimitere in judecata( fapta nu exista, starea d enecesitate etc- vezi art. . 16 din CPP) Nu de multe ori merg orbeste pe trimitere in judecata ptr. ca sa le dea bine lor la "mapa profesionala" si sa obtina g  

# mitica date 16 January 2015 14:22 0

CORECT... LA PUSCARIE CU FRAIERII CARE PLATESC TAXE, SI IMPOZITE IAR HOTII IN LIBERTATE. ASTA E DIN CATEGORIA.. DIN ZORI SI PANA`N SEARA JEFUIM O TARA ... PROPUNERE LEGISLATIVA.. CONDAMNATII PENTRU DEVALIZAREA BUGETULUI SA NU PRIMEASCA PACHETE SI SA TRAIASCA DIN BANII.. "DE LA BUGET" PENTRU PUSCARII.. PANA LA ACOPERIREA PREJUDICIULUI (DOAR DIN CE NU AU FURAT INCA)

# Piti date 25 January 2015 00:03 0

Daca mai stam putin poate Senatorul PSD Serban Nicolae, ia poteca dupa TONI GREBLA... O sti el ce o sti cu asa propuneri...

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 25.04.2024 – Tranca nu se intoarce la dosare. Parfum de sobolan (Foto)

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva