SOCIETATEA CIVILA DIN CSM IL INDICA VINOVAT PE PROCUROR – Reactie dura a lui Victor Alistar in cazul Alexandra: “Procurorul a incadrat gresit cauza... Au fost nesocotite prevederi legale in gestionarea sarcinilor ce le revin atat lucratorilor de politie cat si in cazul unor magistrati... Solicit celor care se dedau la manipulare, minciuna si activism politico-securistic sa nu se foloseasca de aceasta drama... Solicit celor care pretind statute de superioritate sa nu mai atace SIIJ”
Extrem de dura si de corecta reactia reprezentantului societatii civile in CSM Victor Alistar (foto 2), in cazul Alexandra, tanara care ar fi fost ucisa in Caracal, presupusul ucisgas fiind localizat la 19 ore de la momentul in care victima a sunat la 112. Intr-un comunicat de presa dat publicitatii sambata seara, 27 iulie 2019, Victor Alistar explica intr-un mod cat se poate de clar cine sunt vinovatii pentru modul in care s-a actionat, condamnad in acelasi timp felul in care aceasta drama teribila este folosita pentru a manipula, minti si pentru a face activism politico-securistic.
Asadar, Victor Alistar il indica drept vinovat pe procurorul de caz Cristian Ovidiu Popescu de la Parchetul Judecatoriei Caracal, despre care reprezentantul societatii civile in CSM sustine ca a incadrat gresit cauza avand in vedere elementele care se degajau din continutul convorbirilor inregistrate in sistemul 112. “Si aici nu ma refer la intarziata schimbare a incadrarii de la disparitie la sechestrare de pesoane (infractiunea de lipsire de libertate) ci la infractiuni mai grave care indicau criminologic risc iminent pentru viata victimei”, arata Alistar. In acelasi comunicat de presa, Victor Alistar acuza reactia anchilozata, incompetenta, sfidatoare si cu tente penale a politistilor si magistratilor, tot ceea ce s-a intamplat aratand ca sistemul judiciar si de ordine publica, dar si cel administrativ sunt grav bolnave. Reprezentantul societatii civile in CSM aminteste ca s-a ajuns la aceasta drama in contextul in care instrumentele de forta ale statului nu au fost preocupate de criminalitatea violenta si de traficul de persoane, ci de urmarirea persoanelor incomode in special privind riscul de criminalitate cu gulere albe, o trimitere cat se poate de evidenta, credem noi, la mascarada asa-zisei lupte impotriva coruptiei.
Pe langa investigarea procurorului de caz, a politistilor si a functionarilor STS, Victor Alistar solicita tratarea cu decenta si adevar a problemelor din sistem, fara a exista o solidarizare cu incompetenta, indolenta si neglijenta criminale, si o sfidare a opiniei publice si a victimelor unor asemenea tragedii prin sustineri false conform carora nu a existat cadrul legal pentru a se interveni. Totodata, Alistar atrage atentia asupra unui alt aspect grav. Si anume acela ca drama Alexandrei este folosita pentru manipulari, minciuni si activism politico-securistic pentru a se solicita modificari legislative care sa mute din nou accentul pe manevre de supraveghere a populatiei. Nu in ultimul rand, reprezentantul societatii civile din CSM are si un mesaj pentru cei care pretind statute de superioritate, carora le cere sa nu mai atace Sectia pentru investigarea infractiunilor din justitie, cu scopul de a bloca singurul instrument pentru tragerea la raspundere a celor din magistratura care nu respecta legea in activitatea lor, cu urmari deosebit de grave.
Iata comunicatul reprezentantului societatii civile in CSM Victor Alistar:
“Apel la responsabilitate si raspundere astfel incat societatea sa fie corect tratata de autoritatile statului
Cazul dramatic petrecut la Caracal privind pe copilul Alexandra Macesanu, victima a unor infractiuni si reactia anchilozata, incompetenta si sfidatoare si cu tente penale a politistilor si magistratilor implicati pana la un anumit moment in cadrul procedurilor legale de interventie ne obliga pe toti sa tragem un semnal de alarma fata lipsa de inters a statului si functionarilor sai in privinta sigurantei si drepturilor cetatenilor dar si fata de conditia umana in general.
La momentul acestui apel nu este confirmat oficial daca Alexandra Macesanu este inca in viata sau nu, insa modul in care au actionat persoanele cu functii de raspundere in acest caz a denotat o grava incalcare a legii dar si o grava criza de sistem care a fost constant orientat spre desconsiderarea cetateanului si in final a fiintei umane, in favoarea unor parghii de putere indreptate constant impotriva sa. Din acest punct de vedere atat sistemul judiciar si de ordine publica cat si cel administrativ sunt grav bolnave.
Pentru ca majoritatea instrumentelor de forta ale statului au ca prioritate urmarirea persoanelor incomode in special privind riscul de criminalitate cu gulerele albe si nu pentru apararea sigurantei persoanelor fata de riscul criminalitatii violente si traficului de persoane, s-a ajuns la situatia ca Alexandra sa isi fi pierdut viata cu zile. Aceasta este consecinta statului care ne supravegeaza dar nu ne ocroteste!
A. Din datele detinute fac cateva precizari factuale cu privire la cele petrecute in sistemul nostru public in acest caz:
1.Sistemul de localizare a persoanei apelante aflata in situatie critica este reglementat dar mai ales calibrat si gestionat deficitar raportat la scopul dat de lege acestui sistem. In Romania exista mecanisme foarte performante de localizare a persoanelor, care sunt utilizate in concret, si care in acest caz nu au fost folosite, desi legea permitea fara dubiu utilizarea lor. Desi nu pot sa dau mai multe date nedestinate publicitatii, in cazul unui smartphone ca al victimei el este detectabil prin tehnologia detinuta de autoritatile statului chiar si cand este deconectat de la retele.
2.Procurorul de caz a incadrat gresit cauza avand in vedere elementele care se degajau din continutul convorbirilor inregistrate in sistemul 112. Si aici nu ma refer la intarziata schimbare a incadrarii de la disparitie la sechestrare de pesoane (infractiunea de lipsire de libertate) ci la infractiuni mai grave care indicau criminologic risc iminent pentru viata victimei.
3.Politia a actionat indolent si incompetent si pe baza unor proceduri operative care erau ineficiente desi erau la dispozitie alte tehnici operative si mijloace care nu au fost realizate.
4.In legislatia romaneasca exista prevederi care permit intrarea la orice ora in orice locatie, inclusiv domiciliu, atunci cand sunt infractiuni in desfasurare si care pun in pericol viata si integritate fizica a persoanelor. Art. 159 alin. (3), art. 293 alin. (2) din Codul de procedura dispune clar posibilitatea organului de ordine publica de a intra in imobil in cazul infractiunilor flagrante.
5.Retele informative nu au fost utilizate desi, in modalitatea lor de functionare au fost destructurate si in mare parte transferate serviciilor de informatii ele fiind folosite constant pentru supravegerea persoanelor incomode, in acest caz reteaua politiei nu a fost utilizata, pentru culegearea de date privind potentiala locatie asa cum a fost descrisa de victima.
6.In derularea procedurilor au fost nesocotite prevederi legale in gestionarea sarcinilor ce le revin atat lucratorilor de politie cat si in cazul unor magistrati, raportat la interpretarea si aplicarea cadrului legal la circumstantele concrete si la aplicarea in fapt a principiului responsabilitatii prevazut in cadrul de reglementare a celor doua profesii. Nu ma antepronunt neavand oricum competenta de sanctionare pentru niciuna dintre categorii, insa se vor da date daca se va tinde spre musamalizari.
B. Date fiind aceste elemente, dar nu numai, fac urmatoarele apeluri la autoritatile publice care trebuie sa fie in serviciul public dar si la exponentii profesiilor:
1.Prezentarea unui raport public al Inspectoratului General al Politiei Romane care sa radiografieze modul de operare in acest caz, disfunctiile, tehnicele investigative similare ale altor politii partenere care nu au fost utilizate si mai ales a unui plan masurabil si evaluabil de masuri pentru actualizarea procedurilor operative.
2.Investigarea responsabilitatilor individuale si culpabilitatilor legale ale procurorului de caz, politistilor si factorilor de raspunedere de la Serviciul national de urgenta 112 si stabilirea unor sanctiuni care sa descurajeze pe viitor neasumarea raspunderii profesionale de natura a afecta siguranta persoanelor drepturile si libertatile lor fundamentale, pana la nivel de raspundere penala individuala. Disimularea raspunderii pentru modul in care sistemul de ordine publica nu si-a indeplinit obligatiile legale nu poate sa fie o optiune legitima, daca sunt si alte persoane responsabile trebuie toate sa raspunda in fata legii, nu sa se paseze raspunderea pentru ca in final sa nu raspunda nimeni sau aproape nimeni.
3.In acest sens fac apel la sectiile Consiliului Superior al Magistraturii sa trateze cu maxim respect pentru opinia publica macar acest caz, daca Inspectia Judiciara va identifica culpabilitati individuale sau daca acestea nu fac obiectul competentei Sectiei de Investigare a Infractiunilor din Justitie.
4.Anchetarea de urgenta a sumelor uriase utilizate pentru dotarea Serviciului de Telecomunicatii Speciale care in descrierea obiectivelor de investitii si in documentatiile de achizitie au prevazut parametri care acum nu sunt dovediti ca eficacitate, pentru a se determina daca sistemele achizitionate nu respecta cerintele fie daca documentatia de achizitie nu a respectat obiectivele de investitii asumate prin documentatia de aprobare a cheltuielilor.
5.Modificarea cadrului normativ prin Ordonanta de Urgenta in sensul trecerii Serviciului de Telecomunicatii Speciale in subordinea Ministerului Comunicatiilor sau al Ministerului de Interne pentru asigurarea principiului celor 3C (unitate de Coordonare, Comanda si Control), asa cum mai sunt si alte structuri din sistemul national de siguranta in subordinea executivului (exceptate fiind doar cele doua structuri clasice de informatii ale statului roman care trebuie sa ramana autonome sub coordonarea Presedintelui). Asa cum s-a demonstrat in acest caz principiul interoperabilitatii si coordonarii fiind mult mai important pentru cetateni si societate in ansamblu decat centrii de putere.
6.Este important pentru reprezentantii profesiilor sa trateze cu decenta si adevar problemele din sistem si nu sa se solidarizeze cu incompetenta, indolenta si neglijenta criminale daca doresc sa prezerve respectul societatii pentru aceste profesii. In acest sens, le solicit sa nu mai sfideze opinia publica si victimele unor asemenea tragedii sustinand ca nu au avut cadru legal. Exista cadru legal pentru patrunderea fara mandat in cazul infractiunilor flagrante si pentru a lua toate masurile pentru protectia vietii si integritatii fizice a persoanelor: Art. 23 alin. (2) si art. 27 alin. (2) lit. b) din Constitutia Romaniei, coroborate cu Art. 159 alin. (3), art. 293 alin. (2) din Codul procedura penala dar si alte acte normative care completeaza cadrul de reglementare.
7.Solicit celor care se dedau la manipulare, minciuna si activism politico-securistic sa nu se foloseasca de aceasta drama a Alexandrei pentru a solicita modificari legislative care sa mute din nou accentul pe manevre de supraveghere a populatiei de pe mecanismele deja existente in legislatie de aparare a vietii si integritatii persoanelor si care nu au fost aplicate.
8.Solicit celor care pretind statute de superioritate sa nu mai atace SIIJ (Sectia pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie) ca sa blocheze singurul instrument pentru tragerea la raspundere a celor din magistratura care nu respecta legea in activitatea lor, cu urmari deosebit de grave.
Fac apel la unii dintre formatorii de opinie din justitie care au mintit pentru acoperirea incompetentei ca nu a existat cadru legal de actiune, ca macar in fata acestei drame sa dovedeasca decenta si cumpatare, ca sa nu se plaseseze in dilema de a alege intre grija de cariera politico-judiciara si viata unui om.
Doar ca o aducere aminte trebuie sa mentionez si de cazul de la Vaslui in care cei 6 autori ai unei infractiuni de viol in grup, cu circumstante deosebit de grave erau cercetati in stare de libertate, sau faptul ca Romania care cheltuieste sume uriase cu sistemul de informatii, ordine publica si justitie a fost pusa oficial pe lista 'neagra' a traficului de persoane. Acesta este sistemul pentru care societatea trebuie sa aibe minima toleranta si impotriva caruia este atat de revoltata.
Statul Roman trebuie sa inceteze sa mai fie un adversar al cetatenului ci un slujitor al sau, profesiile din magistratura, administratie si ordine publica trebuie in fata unor asemenea evidente sa revina la respectul pentru valorile fiintei umane si sa ii trateze cu abnegatie pe cetateni si contribuabilii veniturilor lor”.
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# imun/teanu 28 July 2019 08:07 +6
# DODI 28 July 2019 10:18 +9
# Mihail 28 July 2019 10:45 +6
# Popescu 28 July 2019 08:18 +3
# Popescu 28 July 2019 08:40 +2
# markusdundee 28 July 2019 08:47 +8
# Ioana M. 28 July 2019 09:04 +7
# Ioana M. 28 July 2019 09:08 +6
# UNUL DIN LUMEA CEA MARE 28 July 2019 10:25 +28
# gelu 28 July 2019 10:28 +9
# Neanae 28 July 2019 12:33 +4
# Mișcarea rezist în justiție nu scoate decît idioți 28 July 2019 12:46 +4