10 August 2022

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

REPUBLICA BASESCU - Destinele CSM si al Justitiei sunt la rascruce si o pot lua razna! Echipa de la Cotroceni vrea sa impuna o noua Constitutie, in care Traian Basescu devine vioara I in stat

Scris de: Adina A. STANCU - R. SAVALIUC | pdf | print

2 June 2011 16:38
Vizualizari: 5384

Asa cum era de asteptat, presedintele Traian Basescu a lansat la apa proiectul pentru revizuirea Constitutiei, care atinge si puncte majore ce tin de Puterea judecatoreasca. In esenta, viitoarea Constitutie vrea sa confere sefului statului puteri sporite, transformandu-l pe acesta intr-o superputere in stat. De exemplu, CSM va fi “plantat” cu oameni numiti direct de presedinte. Seful statului spera ca saptamana viitoare sa primeasca avizul Consiliului Legislativ pe proiectul de revizuire a Constitutiei, dupa care il va trimite la Curtea Constitutionala, unde va sta zece zile. Imediat dupa aceea, va fi transmis Parlamentului, inainte de vacanta de vara. Pentru ca magistratii si justitiabilii sa stie ce-i asteapta in caz de vot, redam cele mai importante modificari pe care noua Constitutie le-ar aduce Constitutiei actuale.


Motivele revizurii Constitutiei, expuse de comandantul suprem!

Presedintele a declarat miercuri seara ca se asteapta ca saptamana viitoare sa primeasca avizul Consiliului Legislativ pe proiectul de revizuire a Constitutiei, dupa care il va trimite la Curtea Constitutionala, unde va sta 10 zile. Imediat dupa aceea, va fi transmis Parlamentului, inainte de vacanta de vara (20-30 iunie).

Dupa avizul Consiliului Legislativ, proiectul va fi transmis si partidelor. Traian Basescu a precizat ca vrea sa mearga in fata Parlamentului, in a treia decada a lunii iunie, pentru a-si exprima punctul de vedere.

Presedintele a pretins ca modificarea Constitutiei are la baza trei motive principale: rezultatul referendumului din noiembrie 2009, necesitatea de a ne adapta in mod continuu la statutul nostru de membru al NATO si UE si experienta celor doua mandate ale sale. Motivul principal invocat de presedinte a fost insa acela legat de experienta celor doua mandate ale sale. Cele mai multe prevederi incluse in proiectul de revizuire a Constitutiei au fost, potrivit spuselor presedintelui, un raspuns la conflictele institutionale cu care s-a confruntat presedintele pe parcursul celor doua mandate ale sale. Acum, conflicte institutionale cu care s-a confruntat par a fi rezolvate in acest proiect de revizuire, in favoarea Presedintelui.

Traian Basescu a invocat din nou articolul 2 din Constitutie, potrivit caruia poporul isi exercita suveranitatea direct prin referendum sau indirect prin cei alesi. Ideea ca referendumul este consultativ este o mistificare, a spus seful statului, sustinand ca rezultatul referedumului trebuie pus obligatoriu in aplicare.

Cert este ca, in cazul votarii proiectului noii Constitutii-Basescu in forma in care a fost dat publicitatii, soarta CSM-ului care abia s-a schimbat conducerea din ianuarie si functioneaza nelegal, fara doi membri ai societatii civile, se va pecetlui din nou, si am putea asista la noi alegeri.

Principalele modificari din Constitutia lui Basescu sunt:

1. Trecerea de la bicameralism la unicameralism

2. Numarul parlamentarilor va fi redus de la 471 la 300.

3. Introducerea avizului obligatoriu al Curtii Constitutionale cu privire la suspendarea presedintelui

Suspendarea Presedintelui se poate face numai dupa obtinerea avizului Curtii Constitutionale. In prezent, daca forul constitutional da un aviz negativ in privinta suspendarii, atunci Parlamentul nu este tinut de acest aviz.

4. Consolidarea rolului Presedintelui in privinta referendumului

Parlamentul este obligat sa se pronunte in 30 de zile cu privire la initiativa Presedintelui de a declansa referendumul. Daca nu se pronunta in acest termen, atunci se considera ca Parlamentul este de acord cu initiativa presedintelui si procedura referendumului poate fi declansata.

5. Dizolvarea Parlamentului

Reducerea termenului in care presedintele poate dizolva Parlamentul, daca nu acorda votul de incredere pentru formarea Guvernului, de la 60 de zile, la 45 de zile. In prezent, termenul este de 60 de zile.

6. Remanierea si numirea ministrilor nu poate fi facuta decat dupa consultarea Presedintelui.

7. Angajarea raspunderii Guvernului

Guvernul isi poate angaja raspunderea in fata Parlamentului doar o singura data pe sesiune, cu exceptia cazurilor de adoptare a proiectului de buget de stat si al asigurarilor sociale de stat. In prezent, nu spune de cate ori Guvernul poate sa-si sume raspunderea.

8. Investitura Guvernului

Articolul 103 se modifica prin stipularea faptului ca “Parlamentul se va pronunta prin vot asupra formarii noului Guvern in termen de 10 zile de la data solicitarii votului de incredere. In caz contrar, dupa trecerea celor 10 zile, candidatul propus, impreuna cu programul si lista Guvernului va fi considerat respins de catre Parlament”, iar Presedintele Romaniei va desemna un alt candidat.

9. Deficitul bugetar nu poate fi mai mare de 3% din produsul intern brut

Se adauga un nou articol 138′ care vorbeste despre “Politica financiara” si stipuleaza ca Statul trebuie sa evite deficitul public excesiv. Deficitul bugetar nu poate fi mai mare de 3% din produsul intern brut, iar datoria publica nu poate depasi 60% din PIB. Se mai precizeaza ca imprumuturile externe pot fi contractate numai in domeniul investitiilor. Valorile maxime prevazute pot fi depasite doar in cazul unor producerii unei catastrofe naturale sau ivirii unor situatii exceptionale cu impact negativ semnificativ al finantelor publice.

10. Dreptul de proprietate privata

In forma actuala, paragraful (8) stipuleaza ca “Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit se prezuma”. Informa propusade presedintie, paragraful (8) spune ca “Averea dobandita licit nu poate fi confiscata”.

11. Imunitatea parlamentara

Articolul 72 se modifica si se precizeaza ca “Urmarirea, perchezitia, retinerea, arestarea sau trimiterea in judecata penala a parlamentarilor, pentru fapte care nu au legatura cu voturile sau cu opiniile politice exprimate in exercitarea mandatului,se poate face numai de catre Parchetulde pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie. Competenta de judecata apartine Inaltei Curti de Casatie si Justitie”.

12. Instantele judecatoresti

La Articolul 126, instantele judecatoresti, paragraful (6) se va modifica astfel: “Controlul judecatoresc al actelor administrative ale autoritatilor publice, pe calea contenciosului administrativ, este garantat, cu exceptia celor ce privesc raporturile cu Parlamentul, a actelor de comandament cu caracter militar, precum si a celor care privesc politicile fiscale si bugetare”.

13. Consiliul Superior al Magistraturii va avea 6 membri - reprezentanti ai societatii civile, din care 3 sunt numiti de Parlament, iar 3 de seful statului. Mandatul membrilor CSM nu poate fi prelungit sau innoit, iar votul lor este public.

"Consiliul Superior al Magistraturii este garantul independentei justitiei. Consiliul Superior al Magistraturii este alcatuit din 19 membri, din care: a) 10 sunt alesi in adunarile generale ale magistratilor si validati de Parlament; acestia fac parte din doua sectii, una pentru judecatori si una pentru procurori; prima sectie este compusa din 5 judecatori, iar cea de-a doua din 5 procurori; b) 6 reprezentanti ai societatii civile, care se bucura de inalta reputatie profesionala si morala: 3 numiti de Parlament si 3 de catre Presedintele Romaniei; c) ministrul justitiei, presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie si procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie", prevede proiectul la articolul 133.

Conform acestuia, presedintele CSM este ales dintre membrii acestuia, pentru un mandat de un an, ce poate fi innoit o singura data, dar care nu poate fi prelungit.

"Durata mandatului membrilor Consiliului Superior al Magistraturii este de 6 ani si nu poate fi prelungit sau innoit", mai stabileste acelasi articol. De asemenea, proiectul prevede ca hotararile CSM se iau prin "vot public si se motiveaza".

Comentarii

# Xena date 2 June 2011 16:26 -6

Pe acesta unul il va rsturna cineva!Si nu CSM-ul!

# Titus date 2 June 2011 20:37 -2

:-) fratilor sa nu va alarmati : propunerea este pentru Romania tara UE cu oameni normali, europeni - nu e cazul sa protestati ! oamenii sunt azi asa cum sunt si vor fara-de-lege si gainarii :o

# DOREL I date 3 June 2011 06:46 +1

In final legea de revizuire a Constitutiei va avea 4 articole: Art. 1. Presedintele are dreptate. Art. 2 Presedintele are intotdeauna dreptate. Art. 3. Cand presedintele nu are dreptate se aplica art. 1 si art. 2. Art. 4. Articolele 1 - 3 se aplca numai cand presedinte e Traian Base....

# Tu Decizi date 2 June 2011 16:36 -1

In ceea ce priveste suspendarea Presedintelui, cu avizul CCR, la punctul 3 din articolul de mai sus, este nelegal si imoral ! Curtea Constitutionala-inchideti poarta! Printr-o serie de erori politice, opt batranei judecatori au ajuns sa fie mai importanti decat Parlamentul Romaniei, Presedintie si Guvern la un loc ! Cine a conferit drepturiile aberante unor batranei care nu vor sa iasa la pensie? Curtea Constitutionala nu trebuie sa fie dacat o anexa la ICCJ, iar atunci cand este solicitata sa identifice daca intr-o lege exista ceva necuonstitutional. Urmand ca legea sa se intoarca in Parlament, sa fie facuta constitutionala si sa treaca. Nu sa arunce in aer destinele milioanelor de oameni. De cele mai multe ori la comanda politica.

# lady gaga date 2 June 2011 17:00 -2

interzicerea liberului acces la justitie in ceea ce priveste politica fiscala incala legislatia comunitara Tratatul UE, Carta UE si Conventia EDO, introducerea prezumtiei de vinovatie in ceea ce priveste averea nu exista in intrega lume... Constitutia Rom.:ARTICOLUL 152(2) De asemenea, nici o revizuire nu poate fi făcută dacă are ca rezultat suprimarea drepturilor şi a libertăţilor fundamentale ale cetăţenilor sau a garanţiilor acestora. Si cu asta am spus totul fata de art.ceea ce lipseste din art.acesta este prelungirea duratei retinerii spre detentie de la 24h la 48h ceea ce iar este o aberatie statutul proc.deci implicit cel care ia aceasta masura a fost condamnat la cedo (Stoianova şi Nedelcu , Vasilescu, Pantea, Rupa, Nicut Tanasescu...)proc.roman nefiind magistrat independent ci agent al statului in subordinea executivului, in urma acelor condamnari prof.Murariu ptr.a evita pe viitor sanctiunea cedo a propus si realizat modificarea paragrafului din legea fundamentala in 2003.

# g date 2 June 2011 23:08 +4

reducerea parlamentarilor, eliminarea imunitatii parlamentarilor, extinderea retinerii la 48 ore, eliminarea prezumtiei caracterului licit al proprietatii sunt masuri binevenite, absolut normale in toate tarile europene si care in prezent sunt putrede.Chestiunea cu basescu e o prostie din moment ce din 2014 va urma altcineva la conducere si aceeasi contitutie va fi.

# pupilingi date 3 June 2011 16:36 -3

Ma da iati-l pe Basescu si puneti-l in rama acasa, securistule platit sa dai cu fumigene pe sitel asta. Tu chiar crezi ca oamenii cu scaun la cap nu-si dau seama ca e o constitutie care sa-l faca pe marinar al mai tare din parcare? Nefericitule care esti!

# h date 3 June 2011 03:00 -4

Constitutia trebuie sa fie mult mai flexibile a.i.propun urm.proiect: Constitutia Rom.:art.1: cine nu voteaza cu Basescu sau cu persoana indicata de acesta este scos in afara legii si condamnat fara judecata;art.2:cuv.lui Basescu reprezinta restul prev.legii fundamentale. ptr.g:"eliminarea prezumtiei caracterului licit al proprietatii"nu exista nicaieri decat in Zimbabwe dar au acelasi presedinte de 30 de ani si zice ca e cam dictatura; in UE exista ar fi si aberant sa existe prezumtia de vinovatie si la denuntul oricarui imbecil (sunt multi in Rom.ma uit eu la tine)sa te duci saptamanal la ANAF si Parchet cu actele doveditoare;despre retinerea de 48h aceasta s-a facut in urma condamnarilor CEDO cu ref.la natura juridica a Min.Public asa ca daca un idiot care e presedinte nu stie ca noi singuri am ratificat si ne am obligat sa respectam Conventia nu trebuie sa fim toti la fel;iar cu statele ue unde exista retinerea de 48 h eu nu prea le gasesc

# lady gaga date 3 June 2011 03:19 -4

CEDO:5.3 Orice persoana arestata sau retinuta in conditiile paragrafului 1c din prezentui articol trebuie sa fie adusa de indata in fata unui judecator sau altui magistrat IMPARTIAL(in Rom.nu e ca asa a statuat Curtea Eur, nu iliescu,nu mineri,nu mogulii) Retinerea in Germania nu e 48h si se ia aceasta masura ptr.savarsirea unei infractiuni deosebit de grave (ex : omor, viol, trafic de droguri), in Cehia nu e, in Suedia nu e, in Danemarca nu e, in Franta nu e, in Norvegia nu e, in Slovacia nu, in Islanda, in Belgia nu e,...unde e?in Angia da e... dar nu au Constitutie au Act of Settlement din 1701 si care e un act rasist, discriminatoriu (sex, religie), permisiv si instigator in ceea ce priveste violenta si abuzurile autoritatilor statului impotriva populatiei.

# vivi pescaru' date 3 June 2011 15:00 +4

Un lucru este clar : la adapostul Constitutiei - aprobata ilegal de popor prin referendum care s-a prelungit 2 zile pentru a trece, atat politicienii, cat si magistratii si-au facut de cap, ducand tara la groapa. Plecand de la aceasta certitudine, modificarile Constitutiei propuse deunazi de presedinte sunt evident benefice. Ele nu pot sa-i inspaimante decat pe golanii care au jefuit tara si au intronat faradelegea.

# Fistic date 3 June 2011 16:29 -3

Ai trait sapte ani sub Basescu si mai traiesti bine? Toti cei care-l plangeti pe Base ca vrea sa-i lichideze pe jefuitorii de tara sunteti inconstienti si ajutati la distrugerea acestei tari. Niciun dictator n-ar avea putere daca n-ar exista niste distrusi ca voi, niciodata nu veti vedea coruptia la idolul vostru :-x

# farfuridi date 4 June 2011 00:21 0

Farfuridi exact ai pus punctul pe i sunt foarte "benefice", numai ca pentru unii doar, in rest sunt contrare dreptului comunitar (incalcarea accesului liber la justitie, masura retinerii prelungita si luata de catre un agent al statului...) iar cu jefuitul tarii iar sunt de acord nu mai sunt bani de pensii, s-au inchis scolile pe care altii din 40 pana in prezent le au deschis, se inchid spitalele, nepotismul in floare, flota face bani sub alte pavilioane cum ar chinez, francez, somajul in floare si contrar a ceea ce se intampla Basescu si ai lui prospera, culmea ca nu mai are nici fabrica de inghetata.de unde atunci? Mai sunteti multi cretini pipi pescaru pe lumea asta sa esti ancorat la cascaval si atunci ar mai fi de inteles macar esti idiot platit.

# victor L date 3 June 2011 15:59 +3

Adina A. STANCU - R. SAVALIUC , pentru titlul dat acestei postari si pentru ce ati inteles voi dintr-o propunere/proiect va cred demni urmasi ai pivniceresei si al daniletilor.

# Parpanghel date 3 June 2011 16:39 -3

Cat ti-a dat Base sa spui asta? Hai, spune drept, fi un bombon :lol: :D :D Numai ca vezi ca n-ai nimerit-o la fix, danilet e chiar dea' lui baselu

# DanSu date 3 June 2011 17:36 +4

Oricat de democrat s-ar considera parlamentul, legitimitatea lui nu este mai mare decat a presedentiei. Este egala, strict egala si aici trebuie pus punct.Mi se pare de-a dreptul stupid sa vorbesti cu usurinta de "suspendarea presedintelui", dar sa strigi "dictatura" cand se vorbeste despre dizolvarea parlamentului.Atitudinea asta tine mai degraba de "Tulburări disociative" :lol: Cat despre tinuta postarii: as prefera argumente decat opinii postate in titlu si neargumentate in continut. In schimb modificarile prezentate - sunt destul de ...informative. As prefera pe fiecare subiect - argumente pro/contra. Ca vin de la Basescu - este non-argument, este doar o constatare. Daca ar fi venit de la Iliescu sau de la Pivniceru, ar fi fost mai bune sau mai rele?

# DanSu date 3 June 2011 17:39 +3

Oricat de democrat s-ar considera parlamentul, legitimitatea lui nu este mai mare decat a presedentiei. Este egala, strict egala si aici trebuie pus punct.Mi se pare de-a dreptul stupid sa vorbesti cu usurinta de "suspendarea presedintelui", dar sa strigi "dictatura" cand se vorbeste despre dizolvarea parlamentului.Atitudinea asta tine mai degraba de "Tulburări disociative" :lol: Cat despre tinuta postarii: as prefera argumente decat opinii postate in titlu si neargumentate in continut. In schimb modificarile prezentate - sunt destul de ...informative. As prefera pe fiecare subiect - argumente pro/contra. Ca vin de la Basescu - este non-argument, este doar o constatare. Daca ar fi venit de la Iliescu sau de la Pivniceru, ar fi fost mai bune sau mai rele?

# vietzash date 3 June 2011 22:28 0

gata, e clar, e pe viatza

# sorin date 4 June 2011 19:33 0

intamplator sau poate nu, base chiar are mutra de cezar, asa cum l-ati lucrat in postura de statuie... Incercati si cu nastase sau cu iliescu sa vedeti ce panarama iese....Lui Stanoiu cum i-o sta ca Venera romana?

# gfdgfdgfdggfdgfdgfd date 5 June 2011 02:16 0

ce efecte o sa aiba oare stabilirea unui nr de 6 reprezentanti ai societatii civile in CSM , in loc de 2 ............??????

# edgar date 9 June 2011 15:50 0

aceste scar be cu antenele lor si boala si blestemul cei ce le tin isonul sant terminali. tovarasul vier me flix al lui cioara borata ponta si crin parazit im putit este ca catul din motul USL adunatura de criminali ai revolutiei si borfasi care au RETARDAT Romania ca sa o praduiasca. Ard si Se topesc vier mii Romanilor si se vede din disperarea terminala a comentatorilor si realitatii tv si jurnalului national si cotidianului si ziua cu casele pline de boala si blestemul iliescu scurse in ei. Nu mai au accese decat la doua tunele PUSCARIA sau CASA DE NEBUNI care ies in tunelul PIEIREA din moartea iliescu care ii macina. Ajuta-le Doamne familiile sa fuga de aceste mortaciuni contagioase.

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 9.08.2022 – Incurcatura in legea lui Predoiu

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva