25 April 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

ELIMINATI ABERATIILE DIN OUG 79/2017 – Sinistra ordonanta bulverseaza contribuabilii care sunt obligati sa completeze Declaratia 600. Daca gresesti completarea formularului poti fi acuzat de fals. Trebuie introdus dreptul contribuabililor de a opta pentru retinerea la sursa a CAS si CASS, pentru a evita cozile infernale si diminuarea incasarilor la buget. Iata radiografia aberatiilor care se nasc in practica

Scris de: L.J. | pdf | print

18 January 2018 16:26
Vizualizari: 16578

OUG nr.79/2017, iesita din putul gandirii finantiste la finele anului trecut, bulverseaza la maximum pe toti cei care au obligatia de a completa deja celebra Declaratie 600. Acest formular are, mai nou, patru pagini, dar este atat de incalcit si abracadabrant (facand trimiteri si la articole din Codul Fiscal pe care cetateanul trebuie sa le citeasca inainte de a bifa unele rubrici!) incat efectele negative nu vor intarzia sa apara. Toti cei pe care ii loveste in cap acest formular care trebuie depus pana in data de 31 ianuarie 2018 (cei care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala precum si a drepturilor de autor, inclusiv a drepturilor conexe dreptului de autor, dar si cei care realizeaza venituri din investitii, din cedarea folosintei bunurilor cum ar fi chiriile sau arenda, din activitati agricole, piscicultura, silvicultura sau dividende) sunt derutati. Si pe buna dreptate.


Nimeni nu intelege ratiunea pentru care Ministerul Finantelor, prin ANAF, conform acestor modificari, pe repede-inainte, ale Codului fiscal prin ordonanta sus-mentionata, nu lasa dreptul acestor contribuabili de a opta pentru retinerea la sursa a contributiei de asigurari sociale (CAS) si a asigurarilor sociale de sanatate (CASS), stiut fiind ca la sursa (angajator) va fi retinut doar impozitul, pentru orice alt tip de contract sau mod de realizare a veniturilor, in afara contractelor de munca.

Umilinta la cozile de la ANAF

In Germania, si nu numai, acest drept al contribuabilului de a opta pentru retinerea la sursa a impozitului si a tuturor celorlalte contributii exista! Consideram ca masura cea mai buna si mai rapida pentru reglarea acestei aberante ordonate este aceea ca Executivul sa modifice legea in asa fel incat sa lase aceasta optiune pentru contribuabili, altii decat cei care au contracte de munca. Solicitam decidentilor sa analizeze si sa ia o decizie cat mai rapida, pentru a nu face din romanii afectati de aceasta ordonanta niste pelerini care sa faca cozi uriase la ANAF, si nici potentiali infractori din culpa. Asta pentru ca, la finalul acestui mirific document, scrie clar: Sub sanctiunile aplicate faptei de fals in acte publice, declarat ca datele inscrise in acest formular sunt corecte si complete”. Orice greseala, asadar, poate duce la tragerea la raspundere penala a semnatarului.

In plus, eliminarea retinerilor la sursa, va face ca multi contribuabili, mai ales din cauza cozilor uriase care se vor forma, sa nu mai plateasca contributiile datorate, ceea ce va face ca statul sa intre intr-un razboi cu cetatenii, fara a avea resursele necesare sa urmareasca recuperarea sumelor.

Nu vom intra aici in contraargumente tehnice rationale la o masura irationala. Vom explica, insa, pe scurt, care sunt capcanele, hopurile si efectele negative atat pentru aceste categorii de contribuabili, cat si pentru stat in ce priveste rezultatul acestei masuri.

Desi Guvernul condus de fostul premier Mihai Tudose (foto dreapta, alaturi de ministrul de Finantelor Ionut Misa) (pana mai ieri responsabil si de politica fiscal) a dat aceasta ordonanta, in opinia noastra, aceasta ar trebui imediat abrogata. Eliminata urgent! Pentru ca nu aduce nimic bun.

Sa explicam, pe scurt, si de ce. Sa luam, drept exemplu, o persoana, X, care are un contract de drepturi de autor.

Exemplul 1 - In 2017, persoana X avea un venit brut de 3644 lei, din care se scadea cheltuiala forfetara de 40% ramanand o baza de calcul de 2186 lei, din care se platea lunar suma de 230 lei CAS si 120 lei CASS. Astfel, persoana ramanea in mana cu venitul net negociat, de 3000 lei.

Acum, pentru a lasa persoana X cu aceiasi bani in buzunar, venitul brut se va mari de catre angajator la 3899 lei, dupa scaderea cheltuieli forfetare, baza de calcul va fi de 2339, se retine la sursa impozitul de 10%, in valoare de 234 lei, iar X va trebui sa completeze formularul 600 in care va trebui sa bifeze la capitolul II.3, intr-un tabel mirific, ce venit isi alege pentru fiecare luna a lui 2018 din care ANAF sa ii calculeze trimestrial cat trebuie sa plateasca el, X, pentru pensie sau sanatate. Daca X opteaza la aceasta rubrica pentru cea mai proasta optiune, aceea de a plati cele doua contributii la salariul minim brut pe tara, adica 1900 lei lunar (22.800 lei anual), si pensia lui, atentie, va fi pe masura. O masura mica, mica, mica… Si asta in conditiile in care Legea pensiilor este inca in lucru pentru a fi modificata si, Dumnezeu stie dar nu si cetatenii, cum vor suna ele pe viitor.

Dupa ce depui acest sinistru formular, daca nu cumva gresesti cand il completezi (n.red.- si atunci vei raspunde pentru fals in declaratii), astepti impunerea. Continuam cu exemplul venitului persoanei X de mai sus. Desigur, aici trebuie sa avertizam ca desi ANAF sustine ca acest formular poate fi transmis si on line, pentru asta iti trebuie certificat de semnatura electronica. Iar acesta costa, anual, 56 euro. Deci, anual, pentru a transmite on line acest formular, cetateanul va trebui sa scoata din buzunar aceasta suma pentru certificatul de semnatura electronic.

Sa continuam. S-a depus formularul. Dupa ce ai stat la cozi la ANAF sau te-ai dus sa stai la coada la posta ca sa il depui. Oricum X va face unul dintre aceste drumuri. Dupa care, va astepta ca ANAF sa ii trimita decizia de impunere trimestriala. Daca a ales salariul minim pe tara, de 1900 lei/luna pentru calcularea contributiilor CAS si CASS, atunci lui ii va veni decizie de impunere trimestriala in valoare de 1995 lei, adica 1425 lei CAS (contributia pentru pensie) si 570 lei CASS (sanatate) pe trimestru. Asta inseamna ca X mai trebuie sa faca un efort: sa se duca la banca sa plateasca aceste sume, sau sa faca plata prin cont banking, on line. Daca se descurca. Dar nu toti au astfel de abilitati. Revenim. Pe an, persoana X din exemplul nostru va avea de platit pe cele patru trimestre, per total CAS si CASS suma de 7980 lei pe an.

In practica, insa, lucrurile o pot lua razna. Adica, X sa nu se duca sa plateasca in termenul stabilit, prin decizia de impunere a ANAF, aceste contributii. Ce se intampla? Colectarea ar avea drastic de suferit. Si asa, daca aceasta plata se va face trimestrial, colectarile lunare la pensii si sanatate vor suferi o scadere, pentru ca pana acum aceasta colectare era facuta lunar, prin retinerea lor la sursa. Asa ca, nu vedem ratiunea pentru care cetatenii aflati in aceste categorii mentionate in OUG 79/2017 sunt obligati sa isi plateasca singuri, trimestrial, aceste contributii, desi colectarea ar fi fost mai sigura, cu continuitate lunara, iar in cazul in care angajatorul ar fi prins ca nu a onorat aceste plati, legea are destule masuri de sanctionare.

Exemplul 2 – Un alt exemplu care ridica mari semne de intrebare asupra modului in care intelege Statul, prin aceaste modificari, sa dea in cap multor dintre cetatenii prinsi in capcana Declaratiei 600. Iata:

Persoana Y nu are alte venituri decat banii luati de la o asociatia unde si-a bagat terenul proprietate (cumparat sau mostenit) in arenda. In 2017 a fost un an bun. A castigat mai mult decat suma plafon de 22.800 lei. Sa zicem ca a castigat 30.000 lei. Deci, se situeaza cu venitul peste plafon. Drept urmare, va trebui sa completeze mirificul formular 600. Presupunem ca va opta, nestind daca va mai castiga tot atata sau nimic in 2018 din arenda, pentru calcularea CAS si CASS la salariul minim pe tara, de 1900 lunar. Consecinta: e posibil ca anul acesta sa nu existe recolta sau sa se faca foarte putin si venitul lui sa fie foarte mic, sa zicem 5000 lei pe an. Venit pe care il va incasa oricum spre finele anului 2018. Dar dupa ce va completa formularul 600 si va opta dupa cum am scris mai sus, pentru CAS si CASS calculat la salariul minim pe tara, ii va sosi decizia de impunere trimestruiala identica celei din primul nostru exemplu. Si va trebui sa plateasca trimestrial 1425 lei CAS si 570 lei CASS. La finele anului, ANAF va veni cu regularizare, tinand cont de declaratia anuala de venit a acestuia. Si ii va da din bani inapoi cand va gasi de cuviinta. Dar pana atunci, Statul s-a folosit de banii acestia. Desigur, regularizarile, in cazul in care statul va trebui sa dea bani inapoi lui Y sau oricui altcuiva aflat intr-o situatie asemanatoare (cum ar fi persoana Z care are doar venituri din chirii sau din dividende care nu vor fi mai mari, in anul 2018, de 22.800 lei (deci se va situa sub plafon), vor crea probleme in buget. Care vor trebui rezolvate. Dar, in astfel de cazuri, Statul se va folosi de banii lui Y sau Z.

Ca sa nu mai vorbim de o realitate pe care abia acum o veti vedea cu toti: spre exemplu, la drepturile de autor, CAS si CASS calculate la salariul minim pe tara sunt mai mari decat cele din 2017. Aproape dublu. Si oricine se apuca sa calculeze, va observa ca pentru a pastra netul unui colaborator, angajatorul trebuie sa mareasca brutul. Dar sa vedeti nastrusnicie! Cu cat venitul este mai mic, trebuie marit mai mult brutul. Si – culmea anomaliei, cu cat venitul unui colaborator (vorbim aici de contractele de drept de autor) este mai mare, de la un anumit cuantum in sus, se ajunge ca pentru acest colaborator sa nu se mareasca deloc brutul, dar daca el opteaza pentru CAS si CASS calculate la salariul minim pe tara de 1900 lei/luna, netul acestuia va creste. Curat murdar, nu-i asa? Astfel, firma se afla in situatia de a opta pentru urmatoarea varianta, ca sa nu isi sporeasca cheltuielile cu personalul: sa ii lase acelasi venit net mare neschimbat colaboratorului bine platit, astfel incat brutul acestuia sa scada un pic, cat sa poata acoperi cat de cat din pierderea suferita prin marirea brutului la colaboratori cu venituri mici. Altfel, cresterea bruturilor la persoanele cu venituri mici ar fi o cheltuiala in plus.

Iata, deci, doar cateva dintre anomaliile generate de noile modificari fiscale si de formularul 600. Speram ca decidenti, in regim de urgenta, sa ia masuri imediate si sa reglementeze altfel situatia.

Redactia Lumea Justitiei are si o solutie, discutata cu mai multi specialisti, contabili si economist: Guvernul sa lase dreptul contribuabililor din aceste categorii vizate in Declaratia 600 de a opta pentru retinerea la sursa, pe langa impozit, a contributiilor CAS si CASS! Si doar cei care au venituri sporadice, nu cu continuitate, sa depuna acest formular!

Iata Declaratia 600:


 

Comentarii

# 1 date 18 January 2018 18:11 +3

Oare daca i s-ar da ministrului sa completeze formularul, el ar sti? Doar asa ca test de "cultura generala".

# Floare Albastra date 18 January 2018 18:15 -1

Adevarul e ca si in SUA cetatenii isi dedica o saptamana pe an completarii formularelor pentru fisc. Dar ei au si venituri consistente. Noi ce sa completam cand ne ghioraie matele de foame?Veniturile-fantoma?

# Florin date 18 January 2018 18:22 +2

Pentru inceput : NU sunt specialist, dar am pretentia de a gandi logic. 1. Formularul 600 este pentru cei care obtin venituri din alte activitati decat cele salariale ? Eu asa stiu, deci unde este povestea cu angajatorul ? Daca esti platit pe drepturi de autor, cel care plateste nu este angajator. Daca tu produci in timpul serviciului, drepturile aferente apartin angajatorului si nu persoanei fizice. Schimbarea modalitati de plata a contributilor este valabila doar pentru cei cu venituri in baza unui contract individual de munca. Deci ingreb si eu ca prostu : Ce are una cu alta ? Ok. Este o prostie asta cu schimarea, cel putin pe termen scurt, dar ce legatura are cu formularul 600 ? Angajatorul este obligat depuna raport pe fiecare angajat cu salariu si contributii. Nu s-a schimbat nimic in acest sens. Daca am inteles eu gresit, vreau opinie pertinenta si verificabila....

# Tincu Claudia date 18 January 2018 18:34 +4

Vă rog să aveţi în vedere şi aberaţia de a cotiza la CASS (sănătate) pentru toate veniturile extrasalariale la nivelul unui salariu minim , tu fiind salariat cu 8 ore .Cu ce e mai asigurat la cass unul care plateste si din salarii si din divid, sau alte activ indep sau de care or fi ele, faţă de unul asistat social? Este o intrebare retorică desigur- cu nimic- nici macar nu te bagă nici dracu in seamă in spitalele patriei si tot la privat mergi dacă iti arde buza.

# Pintea date 18 January 2018 19:59 +1

Daca ati citi mai atenti legea, ati vedea ca se adreseaza unei categorii limitate de contribuabili. Cei cu profesii liberale, cum ar fi de ex., doctorii, avocatii, cum sa faca ei sa le fie retinute la sursa aceste impozite, daca oricum si le plateau singuri intotdeauna? Si daca ar fi cu retinere la sursa, cum ziceti, companiile in cele mai multe cazuri retineau impozitele angajatilor dar nu le virau la stat. De aceea sant multe cazuri de firme in insolventa sau nu, care au retinut banii de la angajati, dar care nu au platit statului contributiile si aceia s-au trezit/se vor trezi ca nu au stagiul complet de cotizare la pensie si atunci pensia este mica/sau deloc. Depinde cum vrei sa privesti lucrurile in perspectiva si consideri ca este mai importanta comoditatea. Ca sa depui on-line formularul nu este nevoie de semnatura electronica, ANAF are si modalitatea de a te inscrie on-line si iti da instructiuni pt.cont. In formularul 600 nu se completeaza toate rubricile, este fostul 200.

# Gica date 19 January 2018 11:05 0

Gresesti. Nu ai intelws nimica pentru ca fiecare intelege ce vrea sau ce poate, de aceea e o builversare totala. De aceea trebuie analizat si gasita solutia peryinenta si cea mai potrivita. Felicitari luju!

# Octav date 19 January 2018 11:33 +1

Mai Pinteo, de unde ai scos ca doctorii au profesdie liberala??? Sunt platiti din buget. Nu sunt plkatiti de client decat aia care sunt la clinici particulare. Iar acolo, clinica ii poate opri toate contributiile. Faptul ca in articol s-a trecut resit un singur cuvant cand s-a scris angajator in loc de firma, nu inseamna ca luju nu are dreptate...si apropo, nu e vorba doiar de 210.000 de fraieri pocniti de irationalul 600, ci si multi care desi au un contract de munca, mai au si alte venituri din alte surse, care sunt mai mari de 22.800 lei anual...si aia fac obiectul firmularului tampit! Si inca ceva....observ ca unii sunt scutiti, conform noii fiscalitati, de lka impozite, dublandu-se CAS si CASS la restul fraierilor, ca sa acopere scutirile alora

# Nicolae Ionita date 18 January 2018 21:24 0

Daca veniturile pe 2017 din chiria aferenta unui contract de inchiriere sunt sub 12 salarii de baza minime brute,este necesar sa mai depui aceasta declaratie ? Mentionez ca in decursul anului 2017,ANAF a stabilit plati anticipate cu titlu de implozit si CASS, urmand ca in 2018 in baza declaratiei 200, care se depune pana in luna Mai,sa se face regularizarea .Rog o parere pertinenta, multumesc anticipat. Sunt de parere ca trebuie sa se adopte modelul german, adica posibilitatea de a putea opta, ptr situatiile care permit acest lucru.Sustin parerea lui Florin vizavi de cei platiti pe dr. de autor !

# 2 date 19 January 2018 00:18 +2

Guvernanti incompetenti !

# Steluta date 19 January 2018 13:55 +1

Constitutional mi se pare sa fie lasat contribuabilul sa aleaga daca se asigura la stat sau privat precum si dreptul de a ramane neasigurat daca considera ca doreste sa isi asume consecintele . Ar trebui sa fiul lasata sa-mi aleg singur daca ma tratez naturist/alopat+privat/stat. Asigurarea obligatorie la stat pare a face concurenta neloiala sistemului privat de asigurari si servicii medicale . Decat sa dau 5% la Casa de asigurari de stat si sa astept ca un milog prin spitale, mai bine dau 10% in privat si sunt primit ca un OM.

# conta date 19 January 2018 14:05 +1

Si mai e ceva groaznic: daca o persoana castiga 23.000 lei pe an, mai mult putin de plafonul de 22.800, are de playtit trimestial 1995 lei, adica un salariu minim pe tara la trei luni. Pe an, patru salarii vse duc la stat. Uraaa, creste nivelul de trai!

# MARIN date 19 January 2018 14:26 +1

STATUL PRADUITOR FACE LEGI IMPOTRIVA CELOR SLABI LASAND MULTINATIONALELE SA JEFUIASCA RESURSELE SI MARIND BUGETELE DESTINATE REPRESIUNII SAI AIBA EI DIN SERVICII DECONTATE PANA SI PREZERVATIVELE SAU ANTICONCEPTIOALELE SUB PRETEXTUL"SOLIDARITATII"

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 24.04.2024 – Gulutanu s-a mai captusit cu o acuzatie. Doua refuzuri la noua SIIJ

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva