6 February 2023

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

PROIECT PENTRU MODERNIZAREA BAROULUI BUCURESTI – Avocatul Daniel Caraman, candidat la demnitatea de consilier: “Timpul nu mai are rabdare, nici cu noi avocatii... S-au pierdut foarte multe oportunitati... Deblocand comunicarea dintre Consiliu si confrati vom reusi sa depasim marea problema observata la Consiliul anterior, si anume cunoasterea mai detaliata si in timp util a nevoilor avocatilor... Am ales participarea in tandem in aceasta cursa electorala, alaturi de Laura Voicu”

Scris de: L.J. | pdf | print

14 May 2015 12:22
Vizualizari: 8787

Avocatul Daniel Caraman (foto) dezvaluie intr-un interviu acordat Lumeajustitiei.ro motivele pentru care a decis sa candideze la demnitatea de consilier in cadrul Consiliului Baroului Bucuresti. Daniel Caraman considera ca este nevoie de un nou concept pentru Baroul Bucuresti si propune un amplu proiect de modernizare.

Avocat in Baroul Bucuresti din 2002, Daniel Caraman atrage atentia ca “timpul nu mai are rabdare, nici cu noi avocatii”, precizand ca s-au pierdut foarte multe oportunitati. Acesta afirma ca trebuie deblocata comunicarea dintre Consiliu si avocati, doar asa putand fi depasita marea problema a Consiliului anterior si sa fie cunoscute cat mai detaliat si cat mai devreme nevoile avocatilor. “Imi doresc sa duc la bun sfarsit acest proiect de modernizare fiindca stiu ca fiecare avocat vrea sa beneficieze de tot ce este mai bun, sa scape de insatisfactia timpului risipit inutil, de circuitele birocratice, sa aiba lejeritatea de a participa la programul de pregatire profesionala din propriul birou, sa fie el informat de catre Consiliu cu privire la activitatile saptamanale, si nu invers, asa cum este in prezent, sa poata consulta din birou dosarele instantelor (s-a demonstrat ca este posibil in raza Curtii de Apel Cluj), sa-i fie aparata reputatia profesionala, as putea spune sa-si recapete prestigiul si mandria ca este avocat”, spune Daniel Caraman, care a participat in campania electorala in tandem cu Laura Voicu, aceasta candidand la functia de decan al Baroului Bucuresti.

Aflati planurile avocatului Daniel Caraman, candidat la demnitatea de consilier in cadrul Consiliului Baroului Bucuresti, din interviul acordat Lumeajustitiei.ro, pe care il prezentam in continuare:


Ce v-a determinat sa candidati?

Sunt avocat din 2002, in cadrul Baroului Bucuresti si pana in prezent am observat cu atentie activitatea membrilor care reprezinta Baroul, fie Decan, fie Consilieri. Deoarece apreciez ca exista multe lucruri de facut pentru profesie, am hotarat sa-mi asum responsabilitatea de a schimba lucrurile care nu merg. Asa am ajuns in cursa electorala in anul 2011, cand alaturi de alti tineri avocati am facut parte din echipa “reformistilor”, un concept care la vremea aceea exprima aspiratiile noii generatii de avocati.

Ulterior am inteles ca acest concept a fost agreat si de o larga parte din vechea generatie, insa din cauza lipsei de experienta nu am perceput in acea perioada asteptarile celor care aveau o vechime considerabila in profesie.

Pentru ca din 2011 pana in prezent, asteptarile nu si-au regasit solutii decat intr-o mica parte, am simtit in continuare nevoia de a schimba ceva, si spre deosebire de abordarea din acei ani, cand am folosit conceptul de reforma, in prezent am simtit ca este nevoie de un concept nou.

Ca timpul nu mai are rabdare, nici cu noi avocatii, este foarte vizibil. Fiindca observ ca s-au pierdut foarte multe oportunitati care fusesera gandite la vremea respectiva in programul reformistilor, ca a existat un defazaj intre proiectul propus de reformisti si rezultatele obtinute. Stiu, pentru ca ni s-a spus de multe ori de catre colegii nostri (reformistii), ca deciziile au fost temporizate de plenul Consiliului, si prin aceasta noi am inteles ca prezenta lor minoritara in consiliu a fost insuficienta pentru realizarea programului propus.

Pentru ca mi s-a demonstrat ca vremurile ne-au depasit pur si simplu, ca schimbarile sociale au fost mai rapide decat anticipasem in anul 2011 am decis pentru aceasta sesiune electiva o abordare mult mai flexibila, care sa genereze o dinamica accentuata a procesului decizional in Consiliu si care sa poata rezista in timp cel putin pe durata unui mandat de patru ani.

Am ales participarea in tandem in aceasta cursa electorala, alaturi de candidatul la Decan Laura Voicu, deoarece diversificarea activitatilor profesiei are nevoie de reprezentanti cat mai apropiati de nevoile avocatilor si am considerat ca o comunicare si o decizie a unui membru al Consiliului capata valoare atunci cand este realizata in timp util, tinand seama de faptul ca problematica principala fost cea a absentei propunerilor Consiliului si nu cea a adoptarii deciziilor.

In ipoteza in care veti ajunge Consilier, care ar fi prima decizie pe care ati lua-o?

Decizii ia doar Decanul. Prima hotarare pe care ar trebui s-o ia Consiliul, intrucat functioneaza ca organism colegial, va trebui sa fie aceea de a realiza un jurnal al Hotararilor adoptate care sa fie adus la cunostinta in cel mai scurt timp avocatilor, prin mijloace de informare care sa asigure accesul de la distanta, intr-un cuvant toate hotararile luate de Consiliu sa fie publicate intr-o sectiune a portalului Baroului, insotite de procesul-verbal al sedintei, iar in adresele de mail ale fiecarui avocat sa se transmita un link saptamanal cu caracter informativ (un newwsletter) care sa accelereze comunicarea de la Consiliu catre confrati.

Aceasta ar fi prima hotarare prin care Consiliul ar dovedi ca se apropie de avocati si se comporta intr-adevar ca un organ reprezentativ si transparent, informandu-si membrii in timp util.

Cum vedeti activitatea Consiliul prin prisma programului de modernizare pe care l-ati propus?

Cum spuneam mai devreme, deblocand comunicarea dintre Consiliu si confrati vom reusi sa depasim marea problema observata la Consiliul anterior, si anume cunoasterea mai detaliata si in timp util a nevoilor avocatilor. Vom avea nevoie cu caracter permanent de un schimb de informatii, ce nevoi manifesta avocatii si ce solutii propune Consiliul, iar pentru optimizarea procesul de comunicare vom avea nevoie de investitii in tehnologie informatica pentru a putea recepta si transmite rapid, stabil si eficient acest flux informational.

De aceea notiunea de reforma mi-a aparut ca insuficienta, fiindca este nevoie pur si simplu de modernizare, care se concretizeaza in construirea unei platforme informatice mult mai complexa decat ceea ce exista ca dotare tehnologica in prezent. Imaginati-va ca vom avea nevoie de o comunicare rapida la distanta, de o platforma de tip e-learning (pentru programele de pregatire profesionala continua), procesare de cereri in format automat, schimb de informatii securizat intre confrati, si de ce nu, realizarea unui integrator intre aceasta platforma si sisteme informatice ale celorlalte autoritati, cu interes major catre portalul instantelor (accesul de la distanta a sistemului ECRIS este cea mai stringenta nevoie a avocatilor, reclamata intens de confrati).

Prin urmare, investitia in infrastructura IT este esentiala nu doar pentru stergerea imaginii birocratice a aparatului administrativ al Baroului, dar aduce si o economie de timp, de resurse materiale si de ce nu, indraznesc sa cred, o crestere a “cantitatii de zambete”.

Fara indoiala raspunsul de pana acum este incomplet in raport cu ambitiile din proiectul de modernizare. Sunt foarte multe amanunte tehnice care se regasesc expuse in programul electoral. Sunt constient ca vom avea si opozanti, fiindca se vor auzi voci care vor critica absenta unor resurse financiare pentru realizarea acestui proiect de modernizare, si celor care ar putea fi atat de pesimisti le raspund ca resursele ale Baroului sunt suficiente, caci ele nu constau doar in banii din conturi, in cladire, mobilier sau infrastructura IT, patrimoniul Baroului se masoara si prin prisma reputatiei, a notorietatii, a caracterului unic al organizatiei, capital care va putea atrage surse nerambursabile de finantare, cu conditia sa existe un factor integrator care sa poata manageria acest proiect; cel care va coordona, va fi evident Consiliul.

Cum va resimti avocatul rezultatele programului de modernizare?

Enumerati cateva avantaje concrete. Principalele nemultumiri ale avocatilor adunate in toti acesti ani au fost legate de imobilitatea aparatului administrativ si nu numai: birocratie, lipsa de transparenta si comunicare, intarzierile excesive in cadrul SAJ, insuficienta implicare in protejarea activitatilor avocatului, in promovarea si apararea imaginii sale in societate, precum si alte aspecte care tin de zona tehnica, implicari in procesul legislativ, fluidizarea conceptului de pregatire si perfectionare continua.

Cea mai importanta schimbare adusa de programul de modernizare va fi resimtita de avocat in cea mai pretioasa resursa umana: timpul avocatului. Vreau sa fiu realist si săa nu fac promisiuni care nu pot fi onorate. Componenta financiara despre care toti candidatii s-au grabit sa vorbeasca este o chestiune serioasa si trebuie tratata rezonabil. Nu ma grabesc sa spun ca taxele vor scadea, dar stiu ca putem face mult mai mult cu aceeasi bani, in conditiile in care observ inca, atat la unii dintre candidati, dar si la unii dintre electori, existenta unei confuzii de concept intre taxa platita in calitate de membru al Baroului (fonduri financiare ale Baroului) si contributia de asigurari sociale care se varsa la filiala judeteana a Casei de Asigurari si asupra careia Consiliul nu are competenta directa.

Consiliul poate hotari doar cu privire la taxe achitate catre Barou, in timp ce pentru scaderea cotei de participare la asigurari sociale, in prezent 11% (anterior 10%), singura autoritate competenta sa decida este Congresul Avocatilor la propunerea Casei Centrale de Asigurari, ca urmare a unei propuneri adresate de catre filialele judetene, sosită și ea la solicitarea Consiliului fiecarui Barou.

Dupa cum vedeti, micsorarea contributiei la fondul de asigurari sociale nu este in directa competenta a Consiliului, fiind un mecanism mult mai complex si mai indelungat.

Am auzit multe propuneri care vizau comportamente “binevoitoare”, idei sociale, insa vreau sa va spun din propria experienta ca asteptarea avocatului este sa beneficieze de o remuneratie echitabila a muncii sale si de o asezare justa a sarcinilor financiare, fiindca avocatul roman nu a fost niciodata un asistat social, ci dimpotriva a constituit intotdeauna un promotor al societatii romanesti, daca ne indreptam putin atentia catre personalitatile vietii sociale din ultimul secol: reputati profesori de drept, diplomati, istorici, academicieni, chiar artisti de teatru sau prozatori si scriitori.

Imi doresc sa duc la bun sfarsit acest proiect de modernizare fiindca stiu ca fiecare avocat vrea sa beneficieze de tot ce este mai bun, sa scape de insatisfactia timpului risipit inutil, de circuitele birocratice, sa aiba lejeritatea de a participa la programul de pregatire profesionala din propriul birou, sa fie el informat de catre Consiliu cu privire la activitatile saptamanale, si nu invers, asa cum este in prezent, sa poata consulta din birou dosarele instantelor (s-a demonstrat ca este posibil in raza Curtii de Apel Cluj), sa-i fie aparata reputatia profesionala, as putea spune sa-si recapete prestigiul si mandria ca este avocat.

Pentru toate acestea candidez.

Comentarii

# morarescu date 14 May 2015 18:48 0

Succes ! Te votez si iti tin pumnii ! 

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 5.02.2023 – Numirea sefilor PICCJ si DNA intra in linie dreapta

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva