VICLESUGUL LUI CATALIN – Miza memorandumului pritocit de ministrul Justitiei Catalin Predoiu pentru desfiintarea SIIJ a fost schimbarea pozitiei Romaniei in procesul de la CJUE. Guvernul PNL s-a grabit sa adopte memorandumul “noaptea ca hotii” ca sa se inscrie in cerintele Comisiei Europene. CJUE va fi instiintata, contrar realitatii, ca existenta SIIJ nu indeplineste conditia CE, ca infiintarea sectiei sa fie ”motivata, plauzibil, de consideratii legate de buna administrare a justitiei”
Multi s-au intrebat de ce Guvernul Orban s-a grabit sa adopte “noaptea ca hotii”, in a treia zi de Craciun, 27 decembrie 2019, memorandumul ministrului Justitiei Catalin Predoiu (foto) privind desfiintarea Sectiei pentru investigarea infractiunilor din justitie (SIIJ), fara ca acesta sa fie urmat de vreo masura concreta in sensul distrugerii structurii de care vor sa scape toti procurorii si judecatorii abuzivi. Manevra nu a fost facuta pentru adoptarea imediata a unui proiect de lege, ci pentru procesul de la Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE), acolo unde magistratii activisti sustinuti de reprezentantii regimului Iohannis incearca sa distruga SIIJ, si astfel sa le dea o gura de oxigen, daca nu cumva sa ii salveze pe procurorii si judecatorii care au distrus destine si chiar au bagat oameni in mormant.
Adeversarii SIIJ spera ca in urma procesului care va avea loc luni, 20 ianuarie 2020, si marti, 21 ianuarie 2020, sa obtina un verdict din partea CJUE care sa fie folosit ulterior pentru desfiintarea SIIJ. Practic, folosindu-se de CJUE, dusmanii SIIJ urmeaza sa acrediteze ideea, in cazul unui verdict favorabil, ca desfiintarea este ceruta de Curtea de Justitie a Uniunii Europene. Singura problema era ca, pana la instalarea Guvernului PNL, pozitia Romaniei in legatura cu SIIJ, care trebuia sa fie sustinuta la CJUE, era una cat se poate de corecta, favorabila existentei sectiei. Or, in raspunsul trimis la CJUE pe aceasta problema, Comisia Europeana a precizat cat se poate de clar ca existenta SIIJ nu contravine Tratatului UE, atat timp cat infiintarea ei este motivata, in mod plauzibil, de ratiuni legate de buna administrare a Justitiei. Cu alte cuvinte, Comisia Europeana a stabilit ca existenta SIIJ este legala, atat timp cat infiintarea ei a fost necesara, adica exact ceea ce fostul Guvern sustinea.
Iata concluzia Comisiei Europene transmisa la CJUE privind SIIJ (vezi facsimil):
“Cerinta de independenta a instantelor consacrata la articolul 19 TUE si la articolul 47 din carta trebuie interpretata in sensul ca se opune infiintarii unei structuri de procuratura separate avand o competenta exclusiva, ratione personae, de a ancheta infractiunile savarsite de judecatori si procurori, in imprejurari precum cele din litigiul principal, in masura in care infiintarea unei astfel de structuri nu este motivata, in mod plauzibil, de consideratii legate de buna administrare a justitiei”.
CJUE va fi folosita pentru justificari in fara victimelor magistratilor abuzivi
Tocmai pozitia Comisiei Europene a fost cea care a determinat Guvernul Orban sa adopte, “noaptea ca hotii”, in a treia zi de Craciun, memorandumul ministrului Justitiei Catalin Predoiu pentru desfiintarea SIIJ. Caci, prin aceasta manevra pozitia Romaniei la CJUE va fi diametral opusa fara de cea initiala, iar Guvernul PNL se va incadra in cerintele impuse de Comisia Europeana. Mai exact, contrar realitatii in opinia noastra, trimisul Executivului va sustine ca existenta SIIJ nu respecta conditia impusa de Comisia Europena potrivit careia infiintarea Sectiei sa fie “motivata, in mod plauzibil, de consideratii legate de buna administrare a justitiei”.
De altfel, chiar in memorandumul lui Predoiu se recunoaste ca Romania isi va modifica pozitia de la CJUE in sensul desfiintarii SIIJ:
“Pozitiile Guvernului transmise anterior prin intermediul observatiilor scrise, in masura in care nu mai corespund opticii noului Guvern pot si trebuie modificate corespunzator, in formele agreate la nivelul executivului si urmand procedurile specifice in fata CJUE. Din aceasta perspectiva o schimbare fundamentala cu privire la existenta SIIJ, in sensul unei decizii de desfiintare a acesteia va determina o schimbare corespunzatoare in pozitia statului roman in fata CJUE, deoarece, in observatiile scrise anterioare, s-au sustinut, in esenta, legalitatea si oportunitatea infiintarii acestei structuri speciale de parchet. Precizam faptul ca Agentul Guvernamental pentru Curtea de Justitie a Uniunii Europene a intocmit observatiile scrise aprobate ulterior prin memorandum, pe baza contributiilor mai multor institutii, nu numai a MJ. Printre institutii se numara si CSM, PICCJ, SIIJ.
(…)
Vazand recomandarile cuprinse in documentele europene mentionate, dispozitiile legale care reglementeaza functionarea si organizarea SIIJ, precum si modul concret in care a functionat Sectia de la infiintare pana in prezent, propunem ca pozitia Ministerului Justitiei in raporturile cu autoritatile si institutiile publice, respectiv cu institutiile Uniunii Europene sau internationale pe aceasta tema sa fie in sensul sustinerii solutiei desfiintarii SIIJ”.
Asadar, aceasta a fost ratiunea memorandumului pentru desfiintarea SIIJ, adoptat de Guvernul PNL, nicidecum pregatirea unui proiect de lege. Caci, asa cum mentionam mai sus, reprezentantii regimului Iohannis vor sa scape de SIIJ “cu mana CJUE” si apoi, in cazul unui verdict care sa le fie favorabil, sa se apere in fata victimelor magistratilor abuzivi spunand ca desfiintarea Sectiei a fost o cerinta a Curtii de Justitie a Uniunii Europene.
Asta da echitate: dusmanii SIIJ vorbesc doua ore, aparatorii SIIJ 20 de minute
Pe de alta parte, in final prezentam din nou cateva date privind modul in care se va derula procesul de la CJUE din 20 si 21 ianuarie 2020, astfel incat romanii sa aiba o imagine cat mai corecta. Asa cum Lumea Justitiei a dezvaluit deja, conform surselor din interiorul Curtii, adversarii SIIJ vor avea la dispozitie aproape doua ore in care sa isi sustina argumentele pentru desfiintarea sectiei. In schimb, CSM, ca aparator al SIIJ, va beneficia de doar 20 de minute (click aici pentru a citi).
De asemenea, in completul CJUE care va solutiona speta SIIJ apare si judecatorul roman la Curtea de Justitie a Uniunii Europene, Camelia Toader, care se afla intr-o evidenta stare de incompatibilitate si este obligata sa se abtina in conditiile in care s-a antepronuntat deja impotriva Sectiei, prin urmatorul mesaj transmis profesorilor de la Facultatea de Drept din Bucuresti, care protestau impotriva modificarilor la Legile Justitiei, deci implicit impotriva infiintarii SIIJ:
“Buna ziua tuturor,
Desi sunt in plan personal de acord cu continutul (amendat) al comunicatului, nu pot semna, avand in vedere ca pe rolul CJUE sunt pendinte cauze vizand exact aceste chestiuni. Deci, argumente tinand tocmai de independenta justitiei (UE) ma impiedica sa semnez” (click aici pentru a citi).
* Cititi aici memorandumul ministrului Justitiei Catalin Predoiu pentru desfiintarea SIIJ
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# Neanae 19 January 2020 11:37 +11
# Pintea 19 January 2020 11:47 +10
# mitica 19 January 2020 13:39 +9
# nae din dealul feleacului 19 January 2020 18:58 +1
# Basicuta 19 January 2020 22:58 +1
# santinela 20 January 2020 07:32 +2
# Nicolae 20 January 2020 12:49 +4
# mitica 20 January 2020 14:03 +1
# Adina 20 January 2020 22:56 0
# AndreiV 21 January 2020 08:58 +2