INALTA CURTE N-A MAJORAT SALARIILE MAGISTRATILOR – Sefa ICCJ Corina Corbu explica HP-ul privind calcularea indemnizatiilor pentru judecatori, procurori si grefieri pe baza VRS 605: „Nu e vorba despre acordarea vreunei majorari. Solutia pronuntata elimina posibilitatea acordarii, in familia ocupationala 'Justitie', prin hotarari judecatoresti, a unor majorari salariale suplimentare derivate din aplicarea art.38 alin.3 din Legea 153/2017 fata de cele deja acordate prin ordine administrative”
Presedinta Inaltei Curti de Casatie si Justitie, judecatoarea Corina Corbu (foto), a emis luni seara, 16 septembrie 2024, un comunicat in care clarifica Hotararea prealabila nr. 43/2024, prin care ICCJ a stabilit ca atat judecatorii, procurorii si grefierii, cat si ceilalti angajati din familia ocupationala „Justitie” au dreptul, pentru perioada 1 ianuarie 2018 – prezent, la indemnizatii calculate pe baza valorii de referinta sectoriale (VRS) de 605,225 de lei si – mai mult – aceste indemnizatii trebuie majorate cu 25% comparativ cu nivelul aferent lunii decembrie 2017.
Altfel spus: magistratii, grefierii si celelalte categorii de personal din sistemul judiciar trebuie sa primeasca VRS neplafonat la nivelul lunii decembrie a anului 2017. Totusi, este important sa subliniem ca sunt eligibili doar angajatii care inca nu au beneficiat de indemnizatii calculate pe baza VRS-ului neplafonat (click aici pentru a citi).
Revenind la Corina Corbu: sefa ICCJ explica faptul ca nu este vorba despre o crestere a salariilor pentru judecatori, procurori, grefieri etc. (asa cum a scris o parte a presei), ci tocmai despre eliminarea posibilitatii ca acesti angajati sa primeasca majorari salariale prin hotarari judecatoresti in plus fata de drepturile pe care petentii le-au obtinut deja prin ordine administrative.
De asemenea, Corbu precizeaza ca acea majorare de 25% despre care vorbeam mai sus a fost acordata de catre ordonatorii de credite (in principal instante si parchete, adaugam noi) pentru a compensa efectele trecerii contributiilor sociale de la angajatori la angajati – trecere operata la 1 ianuarie 2018.
„Majorarea nu poate fi aplicata, simultan ori succesiv in ambele variante, adica atat unitatii de valoare de referinta sectoriala de sine statator, cat si indemnizatiei de incadrare ori salariului de baza din compunerea carora aceasta face parte, intrucat s-ar produce o dubla majorare”, puncteaza sefa instantei supreme.
Redam comunicatul presedintei ICCJ:
„Inalta Curte face urmatoarele precizari cu privire la modul in care a fost reflectata in presa solutia pronuntata de instanta suprema, completul pentru dezlegarea unei chestiuni de drept, in sensul ca prin Decizia nr. 43 din data de 16 septembrie 2024 s-ar fi majorat cu 25% salariile judecatorilor:
Nu doar ca nu este vorba despre acordarea vreunei majorari, dar solutia pronuntata este menita tocmai sa elimine posibilitatea acordarii in cadrul familiei ocupationale 'Justitie', prin hotarari judecatoresti, a unor majorari salariale suplimentare derivate din aplicarea dispozitiilor art. 38 alin. (3) din Legea-cadru nr.153/2017 (n.r. Legea salarizarii unitare) fata de cele deja acordate prin ordine administrative.
Practic, sunt create doar premisele verificarii de catre instantele judecatoresti investite cu litigii circumscrise chestiunii de drept dezlegate, a manierei de interpretare si aplicare de catre angajatori a dispozitiilor art. 38 alin. (3) din Legea cadru nr.153/2017 si este validata practica ordonatorilor de credite care au procedat deja, in aplicarea etapizata a legii mentionate, la acordarea acestor majorari salariale care au compensat efectele trecerii, incepand cu 1 ianuarie 2018, a contributiilor sociale de la angajatori la angajati.
Raportul votat in unanimitate arata ca este incontestabil ca exista ordonatori de credite / angajatori ai diferitelor categorii profesionale din cadrul familiei ocupationale 'Justitie' care au acordat deja majorarea salariala vizata, majorare care produce acelasi efect al cresterii cu 25% a cuantumului brut al indemnizatiilor de incadrare ori al salariilor de baza, indiferent daca se aplica acestor componente salariale compuse prin inmultirea coeficientului de multiplicare variabil cu valoarea de referinta sectoriala de 605,225 lei, ori daca se aplica unitatii de valoare referinta sectoriala de 605,225 lei din compunerea indemnizatiilor de incadrare ori a salariilor de baza, nefiind posibila acordarea majorarii in ambele variante, intrucat s-a produce o dubla majorare.
Prin urmare, majorarea nu poate fi aplicata, simultan ori succesiv in ambele variante, adica atat unitatii de valoare de referinta sectoriala de sine statator, cat si indemnizatiei de incadrare ori salariului de baza din compunerea carora aceasta face parte, intrucat s-ar produce o dubla majorare.
Urmare a solutiei pronuntate, rolul instantelor de trimitere este acela de a verifica in ce masura, pana la solutionarea litigiilor, s-a procedat la majorarea cu 25% a cuantumului brut al indemnizatiior de incadrare, respectiv al salariilor de baza constituite cu valoarea de referinta sectoriala de 605,225 lei, majorare prevazuta de dispozitia legala a carei interpretare se solicita, ceea ce face ca aplicarea art. 38 alin. (3) lit. a) din Legea-cadru nr. 153/2017, in maniera interpretata prin decizie, sa se realizeze doar in masura in care angajatorii nu au acordat deja aceasta majorare.
Toate aceste aspecte vor fi detaliate pe larg in considerentele deciziei care urmeaza a fi publicata in Monitorul Oficial, Partea I, dezlegarea data problemelor de drept fiind obligatorie de la data publicarii deciziei, in conditiile art. 521 alin. (3) Cod procedura civila”.
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# maxtor 16 September 2024 22:00 -5
# maxtor 16 September 2024 22:05 +1
# ICCJ a decis ca in Biblie? 16 September 2024 22:57 +1
# Robert 17 September 2024 00:03 -14
# N.C. 17 September 2024 13:06 +7
# Pt NC 17 September 2024 16:20 +8