29 April 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

GUVERNUL PERSECUTA MAGISTRATII PENSIONARI – CNCD avertizeaza despre modificarea Codului fiscal ce impoziteaza progresiv pensiile de serviciu: „Aspectele semnalate ar putea constitui acte de discriminare daca instanta va califica drept criteriu de discriminare cel invocat de reclamanti ori un criteriu incadrabil in sintagma 'precum si orice alt criteriu' din art 2. al OG 137/2000, sau va considera ca sunt intrunite toate elementele constitutive ale faptei de discriminare” (Document)

Scris de: Valentin BUSUIOC | pdf | print

5 March 2024 18:21
Vizualizari: 8549

Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii – condus de juristul Csaba Asztalos (foto) – avertizeaza ca recenta modificare a Codului fiscal care impoziteaza progresiv pensiile de serviciu ale judecatorilor si procurorilor ar putea constitui un act de discriminare a acestora in raport cu alte categorii profesionale.



Este vorba despre articolul 101 din Codul fiscal, asa cum a fost el modificat prin Legea nr. 282/2023, care isi produce efectele din 1 ianuarie 2024. Ne referim la dispozitiile care impun o impozitare a pensiilor de serviciu ale magistratilor cu procente cuprinse intre 10 si 20 la suta.


Iata actuala forma a art. 101 Cod fiscal:


Calculul impozitului pe venitul din pensii si termenul de plata

(1) Orice platitor de venituri din pensii are obligatia de a calcula lunar impozitul, potrivit prevederilor prezentului articol, la data efectuarii platii pensiei, de a-l retine si de a-l plati la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se face plata pensiei. Impozitul retinut este impozit final.

(2) Impozitul lunar se determina de fiecare platitor de venit din pensii, astfel:

a) pentru venitul lunar din pensii determinat ca urmare a aplicarii principiului contributivitatii, indiferent de nivelul acestuia, din care se deduce plafonul de venit neimpozabil lunar de 2.000 de lei, se aplica o cota de impunere de 10%;

b) pentru venitul lunar din pensii care are atat componenta contributiva, cat si componenta necontributiva, din care se deduce plafonul de venit neimpozabil lunar de 2.000 de lei, pentru partea contributiva se aplica dispozitiile lit. a), respectiv o cota de impunere de 10%, iar pentru partea necontributiva se aplica progresiv urmatoarele cote de impunere:

(i) 10%, pentru partea mai mica decat nivelul castigului salarial mediu net sau egala cu acesta;

(ii) 15%, pentru partea cuprinsa intre nivelul castigului salarial mediu net si nivelul castigului salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat sau egala cu acesta;

(iii) 20%, pentru partea ce depaseste nivelul castigului salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat;

c) pentru venitul lunar din pensii care are doar componenta necontributiva, din care se deduce plafonul de venit neimpozabil lunar de 2.000 de lei, se aplica progresiv urmatoarele cote de impunere:

(i) 10%, pentru partea mai mica decat nivelul castigului salarial mediu net sau egala cu acesta;

(ii) 15%, pentru partea cuprinsa intre nivelul castigului salarial mediu net si nivelul castigului salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat sau egala cu acesta;

(iii) 20%, pentru partea ce depaseste nivelul castigului salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat.

(3) Determinarea castigului salarial mediu net prevazut in prezentul articol se stabileste prin deducerea din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat a contributiilor sociale obligatorii prevazute la art. 2 alin. (2) lit. a) si b) si a impozitului pe venit.

(4) In cazul unei pensii care nu este platita lunar, impozitul ce trebuie retinut se stabileste prin impartirea pensiei platite la fiecare din lunile carora le este aferenta pensia.

(5) Drepturile de pensie restante se defalca pe lunile la care se refera, in vederea calcularii impozitului datorat, retinerii si platii acestuia, in conformitate cu reglementarile legale in vigoare la data platii.

(6) Veniturile din pensiile de urmas vor fi individualizate in functie de numarul acestora, iar impozitarea se va face in raport cu drepturile cuvenite fiecarui urmas, conform prevederilor alin. (2).

(7) In cazul veniturilor din pensii si/sau al diferentelor de venituri din pensii stabilite pentru perioade anterioare, conform legii, impozitul se calculeaza asupra venitului impozabil lunar, prin aplicarea prevederilor alin. (2), se retine la data efectuarii platii, in conformitate cu reglementarile legale in vigoare la data platii, si se plateste pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care s-au platit. Diferentele de venituri din pensii, primite de la acelasi platitor si stabilite pentru perioadele anterioare, se impoziteaza separat fata de drepturile de pensie ale lunii curente.

(8) In cazul veniturilor din pensii si/sau al diferentelor de venituri din pensii, precum si al sumelor reprezentand actualizarea acestora cu indicele de inflatie, stabilite in baza hotararilor judecatoresti ramase definitive si irevocabile/hotararilor judecatoresti definitive si executorii, impozitul se calculeaza separat fata de impozitul aferent drepturilor lunii curente, prin aplicarea prevederilor alin. (2), impozitul retinut fiind impozit final. Impozitul se retine la data efectuarii platii, in conformitate cu reglementarile legale in vigoare la data platii veniturilor respective. Impozitul astfel retinut se plateste pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-au platit veniturile”.


Sfaraie fitilul in zeci de dosare


Punctul de vedere al CNCD este cu atat mai important, cu cat el a fost depus la tribunalele din toata tara, in zeci de procese deschise de catre magistrati pensionari, care solicita ca instantele sa oblige casele de pensii judetene la recalcularea pensiilor de serviciu.

Lumea Justitiei prezinta in editia de astazi doar punctul de vedere al Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii. In episodul viitor, veti citi atat actiunea depusa de catre magistratii pensionari (repetam: la toate tribunalele din Romania), cat mai ales exceptia de neconstitutionalitate ridicata de catre fostii judecatori si procurori cu privire la art. 101 Cod fiscal. In fiecare dintre aceste procese, magistratii pensionari au chemat in judecata nu doar casele judetene de pensii, ci si Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii. Luju prezinta punctul de vedere depus de catre CNCD la Tribunalul Giurgiu (reclamanta fiind o fosta procuroare), insa repetam: Consiliul a inaintat aceasta opinie la toate instantele chemate sa judece cauzele mentionate.


Iata pozitia CNCD (vezi facsimil):


Punct de vedere cu privire la cererea de chemare in judecata inaintata de reclamanta, prin care se solicita instantei recunoasterea faptei de discriminare in care s-ar fi aflat in ceea ce priveste faptul ca pensia i-a fost impozitata neconstitutional cu un procent progresiv.

Se impune inca de la inceput precizarea ca CNCD formuleaza prezentul punct de vedere cu valoare de expertiza, cu privire la efectele produse de o potentiala fapta de discriminare, si nu asupra modalitatii angajatorului si a caselor de pensii de a intelege prevederile legale privind drepturile salariale ale angajatilor si urmasilor acestora, acest tip de analiza fiind atributul exclusiv al instantei de judecata.

Astfel, pentru ca o fapta sa fie calificata drept discriminatorie, aceasta trebuie sa indeplineasca cumulativ mai multe conditii:

1) existenta unui tratament diferentiat manifestat prin deosebire, excludere, restrictie sau preferinta (existenta unor persoane sau situatii aflate in pozitii comparabile);

2) existenta unui criteriu de discriminare (potrivit art. 2 alin. (1) din O.G. nr. 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare, republicata, criteriile de discriminare sunt: rasa, nationalitate, etnie, limba, religie, categorie sociala, convingeri, sex, orientare sexuala, varsta, handicap, boala cronica necontagioasa, infectare H.I.V., apartenenta la o categorie defavorizata, precum si orice alt criteriu);

3) tratamentul diferentiat sa aiba drept scop sau efect restrangerea, inlaturarea recunoasterii, folosintei sau exercitarii, in conditii de egalitate, a unui drept recunoscut de lege;

4) tratamentul diferentiat sa nu fie justificat obiectiv de un scop legitim, iar metodele de atingere a acelui scop sa nu fie adecvate si necesare.

In analiza unei astfel de spete, Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii are in vedere faptul ca deosebirea, excluderea, restrictia sau preferinta trebuie sa aiba la baza unul din criteriile prevazute de catre art. 2, alin. (1) din OG nr. 137/2000, republicata, dar trebuie sa se refere si la persoane aflate in situatii comparabile, tratate in mod diferit din cauza apartenentei lor la una dintre categoriile prevazute de lege.

Subsecvent, tratamentul diferentiat trebuie sa urmareasca sau sa aiba ca efect restrangerea ori inlaturarea recunoasterii, folosintei sau exercitarii, in conditii de egalitate, a drepturilor omului si a libertatilor fundamentale ori a drepturilor recunoscute de lege, in domeniul politic, economic, social si cultural sau in orice alte domenii ale vietii publice.

Din analiza cererii de chemare in judecata inaintate CNCD pentru formularea unui punct de vedere, se desprind urmatoarele elemente ce stau la baza stabilirii existentei sau inexistentei unei posibile fapte de discriminare:

- existenta unor persoane sau situatii aflate in pozitii comparabile:

In cadrul actiunii, reclamanta indica drept persoane comparabile alti pensionari beneficiari ai pensiilor de serviciu;

- existenta unui criteriu de discriminare:

Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii a putut identifica un posibil criteriu care ar fi generat tratamentul diferentiat, asa cum considera reclamanta – cel al veniturilor incasate;

- tratamentul diferentiat sa aiba drept scop sau efect restrangerea, inlaturarea recunoasterii, folosintei, sau exercitarii, in conditii de egalitate a unui drept recunoscut de lege:

Reclamanta invoca drept efecte potential discriminatorii diferentierea in materie salariala rezultata din aplicarea unor dispozitii legale – impozitarea progresiva pe care le considera neconstitutionale;

- tratamentul diferentiat sa nu fie justificat obiectiv de un scop legitim, iar metodele de atingere a acelui scop sa nu fie adecvate si necesare:

Din faptele expuse in actiunea formulata de catre reclamanta, Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii nu poate analiza in ce masura metodele de atingere a acelui scop sunt sau nu adecvate si necesare si avand in vedere ca reclamantii contesta aplicarea unor norme de drept, lasa ca acestea sa fie analizate de instanta de judecata in urma administrarii intregului dosar.

In concluzie, Consiliul considera ca aspectele semnalate ar putea constitui acte / fapte de discriminare daca, in urma instrumentarii intregului probatoriu din dosarul cauzei, instanta de judecata va califica drept criteriu de discriminare cel invocat de catre reclamanti ori un criteriu incadrabil in sintagma 'precum si orice alt criteriu', reglementata de art 2. din O.G. nr. 137/2000, republicata, sau va considera ca sunt intrunite toate elementele constitutive ale faptei de discriminare.

Mai mult decat atat, trebuie stabilita legatura dintre criteriul identificat si dreptul incalcat, legatura ce va putea fi stabilita tot de instanta de judecata, Consiliul neputand analiza din aceasta perspectiva pentru considerentele mentionate mai sus.

De asemenea, instanta de judecata este singura in masura sa stabileasca daca diferentierea produsa este justificata obiectiv de un scop legitim, daca masura salarizarii diferentiate este adecvata si necesara si daca aceasta a condus la atingerea scopului mentionat anterior.

 


Comentarii

# DODI date 5 March 2024 18:41 -10

Fac abstracție de faptul că acest funcționar public a moștenit această funcție de la născare și o va părăsi, mai mult ca sigur, la pensionare. La puzderia de alogeni care au acaparat funcțiile din țară ce mai contează unul care, firesc lucru, apără pensionarii juriști, din a căror tagmă face și el parte.

# Ionică date 5 March 2024 18:44 -19

Ca să vezi… ce-i cu pensii măricele sunt discriminați dacă se impozitează….cei cu pensii mizere nu au problema asta….rusine!

# maxtor date 5 March 2024 19:15 +1

"Prevederile prezentei ordonanțe nu pot fi interpretate în sensul restrângerii dreptului la libera exprimare, a dreptului la opinie și a dreptului la informație." -mai sa fie!

# N.C. date 5 March 2024 19:51 +57

Așa este! Impozitarea progresivă a pensiilor de serviciu 'înseamnă' DISCRIMINARE și NECONSTITUȚIONALITATE, fără niciun dubiu. CCR trebuie sesizată cu excepția de neconstituționaliate...

# retardel ionescu maciucă date 5 March 2024 20:01 -20

Tovarase Csaba !!! Întreb si eu dar pensii fara contribtivittae nu-i discriminare??? Pensia necontrubutiva mai mare ca salariu nu-i dicriminare ??? Vacanta platita dde noi nu-i discriminare. Nu cumva și dvs aveti un statut mai special decat noi astia nespeciali.

# Cetateanul date 5 March 2024 20:39 0

Vremelnicii ocupanți ai fotoliilor parlamentare și guvernamentale trebuie să priceapă că legile poartă nu doar avantaje electorale ci și responsabilitate. Adicătălea dacă ești idiot și crezi că dacă dai o lege cu multe implicații pe termen lung "n-are a face" pentru că "ciocu mic că noi suntem la putere" trebuie să plătești. Cetățenii la rândul lor trebuie să priceapă că norma nu retroactivează după cum vor repetentul și infanteristul iar cine o făcut nasoala să fie sancționat politic la vot. Cine nu îi mulțămit de legi și judecăți să privească în urmă la buletin... ăla de vot.

# cozia date 5 March 2024 23:34 +64

Ha ha ha ha Foarte bine fac pensionarii cu pensii de serviciu care au dat in judecata guvernul Ciolacu PSD + PNL care până acuma au recunoscut aceste drepturi legale ale magistraților pensionari, iar acuma cînd se apropie alegerile se leagă de pensiile magistraților si le impozitează progresiv pentu că vor să mmarească ajutoarele sociale și pensiile mici.Bineînțeles că este discriminare dacă nu impozitează toate pensiile la fel. Iar pentru Frustanții care se tot leagă de pensiile de serviciu ale magistraților și le comentează ar fi bine să întrebe si să calculeze ei cât CAS individual i se reține unui magistrat din salariu în decurs de 25 de ani de muncă (cam 8.000 lei/lună CAS). Așa că ciocu mic și marș la muncă pentru că profesia de magistrat este liberă . Majoritatea care comentați lucrați în privat pe salariul minim cu contribuții de CAS mici ( si asta pe langa primele și bonusurile nefiscalizate primite de la patron direct în mână ) .

# Pdv date 6 March 2024 11:38 -25

Pensiile de serviciu ale judecătorilor și procurorilor sunt compuse din pensia contributivă stabilită potrivit sistemului public de pensii, plus o parte NECONTRIBUTIVĂ (supliment din partea statului), plătită de la bugetul de stat. Conform art. 101 din Codul Fiscal, impozitarea progresivă se aplică NUMAI pentru partea NECONTRIBUTIVĂ din pensie. Prin urmare, nu poate fi vorba de ”un act de discriminare” a judecătorilor și procurorilor în raport cu alte categorii profesionale și nici de neconstituționalitate.

# Themis date 6 March 2024 12:20 -30

Insanatosire grabnica draga cozia!

# basicuta date 6 March 2024 17:49 -7

ce s au activat specialii cu likuri negative...

# Cozia date 6 March 2024 19:04 +11

Domnul " inginer pdv " vorbește despre partea necontributiva din pensie..... ori această parte necontributiva a fost acordată magistratului pentru interdicțiile impuse de sistem și pentru că uneori lucra pentru 2 sau 3 judecători dar tot pentru un salar . Așa că până în prag de alegeri totul a fost bine.... Soluția corecta ar fi să normeze munca magistratului și să- i dea salariul corespunzător, fără prea multe interdictii ... și o pensie normala.

# Cozia date 6 March 2024 19:12 +16

Se pare că tu dragă "Themis" trăiești bine mersi din ceva ajutor social.... cât despre munca - interdicțiile-contributiile unui magistrat și sistemul judiciar ... fabar nu ai.... Așa că dacă ești sănătos fizic și mintal dute la muncă.... fă-te magistrat....muncește vreo 15 ani și apoi dă-ți cu părerea.

# Themis date 6 March 2024 20:49 0

Ai o toleranta extrem de scazuta la frustrare draga Cozia. Daca nu o poti duce la un nivel optim de unul singur, poti vorbi cu oameni de incredere despre sentimentele tale. Mult succes!

# Pdv date 7 March 2024 12:15 +1

Domnule Cozia, 1. Pdv-ul se referă strict la dispozițiile art. 101 din Codul Fiscal, respectiv dacă impozitarea progresivă a componentei necontributivă din pensie este discriminatorie și neconstituțională. De pensie de serviciu beneficiază mai multe categorii profesionale, nu numai judecătorii și procurorii. In consecință, consider că dispozițiile art. 101 din Codul Fiscal ar fi discriminatorii și neconstituționale dacă impozitarea progresivă a părții NECONTRIBUTIVĂ din pensie ar viza expres numai pe judecători și procurori, ceea ce nu este cazul. 2. Nu contest dreptul judecătorilor și procurorilor de a beneficia de suplimentul necontributiv (fără plata CAS) la pensie. 3. Interdicții au și alte categorii profesionale.

# Clarificari oficiale date 7 March 2024 15:00 0

Intrucat in articol este prezentat neconform pdv-ul CNCD, se impun cateva clarificari: 1. PDV-ul CNCD nu „avertizeaza” sub nicio forma ca dispozitiile criticate ale Codului Fiscal ar fi discriminatorii, ci se rezuma la a indica conditiile in care se poate retine o fapta de discriminare, concluzionand in sensul ca dispozitiile in cauza AR PUTEA fi discriminatorii DOAR DACA INSTANTA DE JUDECATA VA APRECIA ca in cauza se indeplinesc aceste conditii, in special sub aspectul constatarii criteriului de discriminare si a legaturii de cauzalitate intre acest criteriu si tratamentul acuzat, iar in final daca masura este justificata de un scop legitim. Deci, CNCD lasa exclusiv la aprecierea instantei de judecata constatarea faptei de discriminare in cauza, nepronuntandu-se in acest sens. 2. PDV-ul CNCD in cauza nu a fost comunicat tuturor instantelor din tara, astfel cum in mod eronat se indica in articol, ci strict si exclusiv in dosarul aflat pe rolul instantei care a solicitat acest pdv.

# Clarificari oficiale date 7 March 2024 15:33 0

In plus, astfel de puncte de vedere emise de catre CNCD nu seconfunda cu hotararile adoptate de catre aceasta autoritate, hotarari prin care constata faptele de discriminare si angajeaza raspunderea juridica. Astfel de pdv-uri au strict rolul unor „acte consultative de corespondenta”, prin care se urmareste explicarea metodei tehnice care sta la baza constatarii unei discriminari, dar fara a avea caracter juridic obligatoriu pentru instante, neavand, asadar, valoarea unor acte administrative cu eficienta juridica, fiind lipsite de efecte juridice in favoarea destinatarilor, in sensul in care nu pot sta la baza nasterii ori, după caz, a stingerii unor drepturi.

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 28.04.2024 – Aventurile judecatoarei Garabet

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva