13 June 2025

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

PLAFONARE PENTRU MAGISTRATI SI GREFIERI – Deputatul Claudiu Nasui a depus proiect de lege privind plafonarea sporurilor la 30% din veniturile de baza ale judecatorilor, procurorilor, grefierilor si altor categorii de bugetari: „Plafonul actual de 30% e stabilit la nivelul ordonatorului de credite. Permite acumulari individuale mult peste limita, cat timp in ansamblul institutiei se respecta procentajul. Astfel, persoane individuale pot beneficia legal de adaosuri care tripleaza salariul”

Scris de: Valentin BUSUIOC | pdf | print

12 June 2025 15:29
Vizualizari: 5078

Deputatul USR Claudiu Nasui (foto) – fost ministru USR al Economiei – a depus la Senat in 29 mai 2025 un proiect de lege prin care urmareste sa plafoneze la 30% din veniturile de baza sporurile mai multor categorii de bugetari – inclusiv cei din autoritatea judecatoreasca. Asadar, sunt vizati inclusiv judecatorii, procurorii, grefierii si celelalte categorii de personal din instante si parchete.



In drept, este vorba despre introducerea, in Legea salarizarii unitare (Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice), a articolului 26/1, care stabileste plafonul de 30 la suta la nivel individual, nu la nivelul ordonatorului de credite, cum prevede actuala forma a legii. Motivul il reprezinta faptul ca forma legii in vigoare in acest moment da nastere la discriminari in cadrul aceluiasi ordonator de credite. De exemplu (explicam noi), exista numeroase cazuri in care angajatii aceleiasi institutii primesc sporuri diferite (unii chiar deloc), cata vreme, per ansamblu, institutia respecta plafonul de 30 de procente.

Mai mult (adauga Nasui): actuala versiune a Legii salarizarii unitare permite ca unii angajati sa depaseasca plafonul de 30%, ajungand sa-si dubleze sau chiar sa-si tripleze salariile.

Incheiem, mentionand ca momentan proiectul de lege asteapta punctul de vedere al Guvernului, precum si avizele de la ANFP, Consiliul Economis si Social, Consiliul Fiscal si Consiliul Legislativ (vezi facsimil 1).



Iata categoriile profesionale vizate (conform art. 2 din Legea 153/2017):


„Domeniul de aplicare

(1) Dispozitiile prezentei legi se aplica:

a) personalului din autoritati si institutii publice, respectiv Parlamentul, Administratia Prezidentiala, autoritatea judecatoreasca, Guvernul, ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, unitatile teritoriale, autoritati ale administratiei publice locale, alte autoritati publice, autoritati administrative autonome, precum si institutiile din subordinea acestora, finantate integral din bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetele fondurilor speciale;

b) personalului din autoritati si institutii publice finantate din venituri proprii si subventii acordate de la bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetele fondurilor speciale;

c) personalului din autoritatile si institutiile publice finantate integral din venituri proprii;

d) persoanelor care sunt conducatori ai unor institutii publice in temeiul unui contract, altul decat contractul individual de munca;

e) persoanelor care ocupa functii de demnitate publica.

(2) Dispozitiile prezentei legi nu se aplica personalului din Banca Nationala a Romaniei, Autoritatea de Supraveghere Financiara, Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei si Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii.

(3) Intra in categoria personalului din sectorul bugetar personalul incadrat pe baza contractului individual de munca, personalul care ocupa functii de demnitate publica numite sau alese si personalul care ocupa functii asimilate functiilor de demnitate publica, magistratii, precum si personalul care beneficiaza de statute speciale, inclusiv functionarii publici si functionarii publici cu statut special”.


Redam proiectul de lege al lui Claudiu Nasui (vezi facsimil 2):


„Art. I. Dupa articolul 26 din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 492 din 28 iunie 2017, cu modificarile si completarile ulterioare, se introduce un nou articol, articolul 26/1, cu urmatorul cuprins:

'(1) Cuantumul cumulat al sporurilor, compensatiilor, adaosurilor, primelor, premiilor, majorarilor si indemnizatiilor, inclusiv cele pentru hrana si vacanta, precum si altor drepturi in bani si / sau in natura acordate cumulat pentru orice persoana care se incadreaza in categoriile de personal enumerate la art. 2 nu poate depasi 30% din salariul de baza, solda de functie / salariul de functie, solda de grad / salariul gradului profesional detinut, gradatiei, soldei de comanda / salariului de comanda, indemnizatiei de incadrare si indemnizatiei lunare corespunzator functiei detinute potrivit prezentei legi si anexelor nr. I-IX, dupa caz.

(2) Plafonul maxim prevazut la alin. (1) este aplicabil individual pentru fiecare functie salarizata potrivit prezentei legi, indiferent de numarul, categoria si cuantumul compensatiilor, indemnizatiilor, sporurilor, majorarilor, adaosurilor, primelor si premiilor, precum si altor drepturi in bani si / sau in natura.

(3) Plata de drepturi salariale peste plafonul stabilit atrage raspunderea ordonatorului de credite si recuperarea sumelor potrivit legislatiei in vigoare'.

Art. II. Prevederile Art. I se aplica incepand cu luna urmatoare intrarii in vigoare a prezentei legi”.


Prezentam expunerea de motive (vezi facsimil 3):


„Prezenta initiativa legislativa urmareste introducerea unui mecanism clar si rational de plafonare a veniturilor salariale lunare in sectorul bugetar. Scopul este acela de a contribui la echilibrarea cheltuielilor publice, de a limita acumularile excesive de venituri in afara salariului de baza si de a restabili un raport corect intre contribuabil si stat intr-o perioada de constrangeri economice semnificative.

Romania se confrunta de mai multi ani cu presiuni structurale asupra bugetului de stat. Cheltuielile rigide, in special cele cu salariile si beneficiile acordate personalului bugetar, au devenit o componenta tot mai dificil de ajustat, in timp ce veniturile publice sunt puse sub presiune prin nevoia de a mentine competitivitatea fiscala si de a sprijini investitiile. In acest context, mentinerea unui sistem salarial public predictibil si sustenabil devine esentiala pentru stabilitatea bugetara.

In paralel cu aceste realitati bugetare, populatia activa, in special cea care lucreaza in sectorul privat, a resimtit in mod direct efectele scaderii puterii de cumparare cauzate de inflatie, de cresterea costurilor de trai si de povara fiscala in crestere. Salariatii din mediul privat, spre deosebire de cei din sectorul bugetar, nu beneficiaza de sisteme de compensare automata, de vouchere sau de sporuri fixe, iar veniturile lor sunt direct legate de productivitate si de conditiile pietei.

In acest context, diferentele dintre veniturile lunare din sectorul public si cele din sectorul privat au crescut semnificativ, nu doar ca valoare nominala, ci si ca perceptie sociala. A devenit evident pentru o mare parte a populatiei active ca salariile din sistemul public, in multe cazuri, nu mai reflecta criterii obiective de responsabilitate sau performanta, ci sunt adesea rezultatul unor acumulari de sporuri si beneficii care nu au legatura directa cu munca depusa.

Aceasta situatie este agravata de faptul ca, in ultimii ani, au fost adoptate numeroase interventii legislative, prin ordonante, legi speciale sau derogari punctuale, care au creat o inflatie normativa in domeniul salarizarii. Aceste acte au introdus sporuri suplimentare, compensatii noi, majorari temporare sau permanente, aplicabile doar unor categorii specifice de personal, fara o fundamentare unitara. Rezultatul a fost o fragmentare a sistemului public de salarizare, cu aparitia unor clase privilegiate de salariati care beneficiaza de tratamente favorabile arbitrare, in afara unei logici institutionale sau sociale coerente.

Legea-cadru nr. 153/2017, desi a avut ca obiectiv instituirea unui sistem unitar, a fost treptat afectata de aceste interventii sectoriale, care au subminat principiile echitatii si coerentei salariale. Plafonul actual de 30% aplicabil sporurilor este stabilit la nivelul ordonatorului de credite si permite, in practica, acumulari individuale mult peste aceasta limita, atat timp cat in ansamblul institutiei se respecta procentajul. Astfel, persoane individuale pot beneficia, legal, de adaosuri salariale care dubleaza sau chiar tripleaza salariul de baza, fara criterii transparente si verificabile.

Prin aceasta initiativa se propune ca acest plafon de 30% sa devina o regula aplicabila individual, pentru fiecare salariat in parte. Aceasta nu afecteaza salariul de baza si drepturile fixe corespunzatoare functiei, ci doar limiteaza cumulul de sporuri, compensatii, prime si beneficii intr-o luna calendaristica. Este o masura simpla, clara si usor de aplicat administrativ, care aduce coerenta in salarizarea publica si aliniaza asteptarile salariale la resursele reale ale statului.

In acelasi timp, aceasta masura contribuie la refacerea echitatii intre stat si cetatean. Nu este moral ca, intr-un moment de presiune economica generalizata, in care se cere populatiei active sa suporte taxe mai mari, angajatii statului sa acumuleze beneficii nesustenabile. Un plafon clar, aplicabil unitar si predictibil, este o garantie ca resursele publice sunt folosite cu responsabilitate si ca administratia publica respecta aceleasi reguli de prudenta care se aplica in mediul economic.

Pentru toate aceste motive, consideram ca adoptarea acestei masuri este nu doar oportuna, ci si necesara. Ea se inscrie intr-un efort mai larg de responsabilizare a aparatului de stat, de reducere a deficitului structural si de reconectare a salarizarii publice la principiile de echitate, transparenta si merit”.

Comentarii

# traiasca familia lui date 12 June 2025 15:42 +4

Traiasca familia lui de proprietar la Banca Transilvania! Știe băiatu lu tata cum să taie salariile la magistrații care-l servesc. Că așa sunt bogații din privat, nerecunoscători. Câte au făcut magistrații pentru familia Năsui, și uite cât respect primesc. Se poate așa ceva? Mă bucur nespus.

# exclusiv date 12 June 2025 16:06 -6

este afectata independenta justitiei

# Usere date 12 June 2025 16:48 +4

Am mai spus..și repet..Îmi e groază de ce grozăvii de proiecte de legi vor scoate pe țeavă în următorii ani ,specialiștii USR. În sistemul de justiție, toate actele administrative sunt emise pt sporuri care nu depășesc 30% din indemnizația de încadrare, la nivel individual.. E chiar mai puțin, pt ca un spor e limitat la 1500 lei. Încep sa regret ca nu am votat AUR

# Io date 12 June 2025 17:21 +3

Da...marele specialist de renume mondial, cu expertiza , a gandit un proiect. Bravo, USR.Doar au votat Nicusor !

# AD POMPAM date 12 June 2025 17:58 +1

Nimic nou sub Soare. A mai fost, dar domnul Năsui nu spune că legile anterioare (de pe vremea lui Boc) erau date în așa fel să nu scadă salariile, fiind mai multe modalități pentru a realiza acest lucru: la magistrați, raportarea plafonului era la câștigul brut, iar nu la salariile de bază; sporurile au intrat în salariul de bază și, în plus, era prevăzut expres că nu scad veniturile. Altfel, este o diminuare mascată, discriminatorie, neconstituțională.

# PENTRU TOȚI MAGISTRAȚII date 12 June 2025 18:30 0

Sporurile de 25 și, respectiv, de 5% sunt aplicate la indemnizația de incadrare. Și acum citez dintr-o decizie a CCR (215/2024, dată într-o speță a judecătorilor ICCJ): Cu privire la acest aspect, Curtea reține că folosirea sintagmei „calculat la (...)“ exprimă, din punct de vedere semantic, o acțiune intrinsecă stabilirii indemnizației de încadrare sau, după caz, a salariului de bază, astfel că sporul la care fac referire autorii excepției este unul care vizează însăși determinarea cuantumului indemnizației de încadrare sau, după caz, a salariului de bază, fiind un element suplimentar constitutiv al acesteia. Ca atare, acest spor are semnificația unei majorări a indemnizației de încadrare sau, după caz, a salariului de bază, astfel că nu are nicio contingență normativă cu sporurile care se determină „din“ indemnizația de încadrare/salariul de bază. Numai acestea din urmă intră în sfera de incidență a dispozițiilor art. 25 din Legea-cadru nr. 153/2017. Deci 0%. Zero, zip, zilch, nada.

# . date 12 June 2025 20:15 +2

fff bine, ce ati votat, aia aveti ! dupa 50 de ani de comunism, adaugati 35 de ani de neomarxism, si inca pe atat mai rau. Tot inainte tovarasi pro europeni !

# Egalitatea între cetățean și stat date 12 June 2025 20:29 0

De ce nu propune, pentru egalitate, ca și statul să piardă la venituri, adică de la taxele și impozitele actuale să renunțe până la 30%. Angajatul mai lasă de la el, dar și statul să ceară mai puțin. Sau să fie redusă norma de lucru de la 168 de ore proporțional și să permită magistratului să practice alte activități (pe cine deranjează că un magistrat este, de exemplu, pilot în timpul liber). Și așa un magistrat a muncit suplimentar în 25 de ani cam 5-10 ani (depășirea normelor de muncă cu dublu; nopți nedormite, ore suplimentare, sâmbete și duminici lucrate, concedii ioc sau la motivat, motivări și după pensie). Este ca la uzucapiune :lol: : un an ca magistrat; doi ani, la uzura morală și psihică.

# gargamel date 12 June 2025 20:46 +1

De mult n-am mai ras atat. Toti telectuali cu aere superioare o sa fluiere a pagubă. Și este doar inceputul . Cred ca în 3 luni o sa ceara plecarea genialului conducator tocmai destepti care l-au votat. Dar romanii merită tot ce-i mai bun. Cu toate astea și minunata lege a cenzurii sunt optimist. Tot ce s-a construit pe minciuna mani******re și frica se va prabuși curamd.

# Claudia date 12 June 2025 22:25 +2

Acest reprezentant de partid balama care nu a confirmat la alegerile anterioare, a descoperit cum poate sa acopere deficitul bugetar imens creat de vechea guvernare. Alo....poate nu ati aflat dar s-a terminat campania electoral....pastrati acest subiect cu salariile / pensiile familiei operationale din justitie pentru urmatoarea campanie... De cand a castigat ND v-ati lipit de dumnealui ca partid de parca voi ati castigat, toti stiu ca ati pierdut toate alegeriiile care au trecut! Daca vreti sa va spalati rusinea ganditi solutii viabile pe zone economice, nu invrajbiti categoriile profesionale! Apropo, drepturile salariale restante cand le vom primi, Poate nu ar strica sa fim platiti cum se cuvine, sa nu fie nevoie sa facem munca pentru alti 2 sau 3 colegi -pentru ca schema este incompleta, sa nu fie nevoie sa venim in weekend la munca, sa avem un program dd 8 ore si nu de 10-12 ore, si multe altele ce tin de .normarea muncii...poate este nevoie de un proiect si in sensul asta!

# Opinii date 12 June 2025 22:49 0

Aberațiile lui Claudiu Nasui si dominatia amatorismului in societatea românească contemporană - Acest nene pe ce lume trăiește ? Vociferează ca sporurile dublează sau tripleaza salariul in contextul actual al legii salarizării ! Mai, nenică, ce visasi ? Acest deputat dorește reajustarea numărului sporurilor și a cuantumului/procentului acestora! Am putea recomanda acestui deputat ca să presteze activitate, măcar câte o zi de muncă, pentru fiecare categorie profesionala primitoare de sporuri, ca să perceapă și dumneaei, prin propriul organism, importanta acestora, sa observe și sa simtă, "ex proprii sensibus" cum sta treaba cu sporurile. Sporurile nu se acorda, asa oricum, la "rece", ci doar prin determinări și buletine de analiza realizate de instituții abilitate! Este ușor sa afirmi, doar din guriță și foarte netemeinic, cum sta treaba cu sporurile! Cu putina abilitate, personajul acesta ar putea proceda la efectuarea de analize și determinări, în diverse activități profesionale.

# No99 date 13 June 2025 08:32 0

Deci.. pe logica dl. Nasui: angajaţii sunt de vină că angajatorii (coordonati direct de MJ şi ÎCCJ, mai nou) nu au ştiut să calculeze salariile în tot sistemul judiciar (lucru care s-a întâmplat, de fapt, în tot sectorul bugetar, pentru că Legea 517 şi sutele de modificări ulterioare, prin ordonanţe, au adus un haos şi sute de mii de procese inutile). Pentru acest motiv, pedepsim tot angajaţii, care îşi iau salariile întregi doar pe hârtie :))

# @Egalitatea date 13 June 2025 09:10 +9

Care normă, norma de muncă a magistratului este nelimitată și de cele mai multe ori stabilită cu încălcarea legii. Cât le dai, atâta rumegă. Și dacă vrea unul să facă dosare la comandă le dirijezi la el numai pe alea, iar la colegii lui cinstiți restul, până crapă psihic, nebunesc, îi sancționează CSM pentru întârzieri la motivare, se sinucid, sau toate variantele de mai sus. Parcă n-ai ști cum merg lucrurile în onorata instanță.

# @Claudia date 13 June 2025 09:30 +3

Scheme de personal incomplete - e doar un pretext, dacă schema ar fi completă supraincarcarea cu dosare nu ar dispărea. Schema de personal nu are sens atunci când este stabilită arbitrar, fără un număr maxim posibil de dosare pe ședință per judecător și număr maxim de dosare pe oră raportat la numărul maxim de ore de muncă stabilit de Codul Muncii. Schemele de personal inventate de șefulimea judecătorească sunt oricum de 10 ori mai mici decât ar trebui. Interesați-vă la sindicat cum se stabilesc normele de muncă pentru salariați. Si pornind de la norme și numărul de dosare intrate in sistem se stabilește necesarul de personal. Și munciți ca iobagii și cu salariu de doi lei pentru care te injură toată presa mainstream zeci de ani. „Acces liber la justiție” cu încălcarea Codului Muncii, și nimeni din interior nu zice nici pîsss... Toți speră că o să ajungă belferi la ÎCCJ. Poate în viața de apoi! Partea amuzantă e că și la ÎCCJ completurile sunt supraîncărcate. Ca în filmele cu pr

# NORMA DE MUNCĂ ȘI CONTRACT DE MUNCĂ date 13 June 2025 10:32 0

Contractul individual de muncă este contractul în temeiul căruia o persoană fizică, denumită salariat, se obligă să presteze munca pentru și sub autoritatea unui angajator, persoană fizică sau juridică, în schimbul unei remunerații denumite salariu.Salariatul are, în principal, următoarele drepturi: a) dreptul la salarizare pentru munca depusă; b) dreptul la repaus zilnic și săptămânal; c) dreptul la concediu de odihnă anual; d) dreptul la egalitate de șanse și de tratament; e) dreptul la demnitate în muncă; f) dreptul la securitate și sănătate în muncă; Salariatului îi revin, în principal, următoarele obligații: a) obligația de a realiza norma de muncă sau, după caz, de a îndeplini atribuțiile ce îi revin conform fișei postului;

# Un grefier date 13 June 2025 10:42 0

Să aducă domnul Năsui grefier să acopere weekend-urile muncite ilegal, orele suplimentare neplătite, stresul şedinţelor în plus, condiţiile improprii de muncă, câte 7 sau 8 grefieri în birou şi zeci sau sute de dosare puse pe holuri, sub birouri. Mă uit la el, sărăracul, îmi este milă. Nu cunoaşte nimic din sistemul de justiţie.

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 12.06.2025 – Horo si „Monstrul procuraturii” au vrut sa-l spele pe Pirlog

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva