29 March 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

ABILUL PREDOIU – Posibilul viitor ministru de Justitie Catalin Predoiu a scaldat-o profesionist cu protocoalele SRI. Predoiu a admis abuzurile DNA, dar si-a declarat sustinerea pentru procurorii anticoruptie cu conditia respectarii legii si a drepturilor fundamentale ale inculpatilor. Catalin Predoiu a ramas obsedat de Liviu Dragnea. Succesorul Anei Birchall promite numiri transparente la marile parchete. In final, a primit aviz pentru numirea la MJ

Scris de: George TARATA | pdf | print

30 October 2019 19:27
Vizualizari: 4529

Extrem de abil a fost posibilul viitor ministru de Justitie Catalin Predoiu (foto), la audierea din Comisiile juridice reunite ale Parlamentului, de miercuri, 30 octombrie 2019, in urma carora a primit aviz favorabil pentru numirea la Ministerul Justitiei cu 38 de voturi “pentru”, 12 “impotriva” si 7 abtineri. Catalin Predoiu a vorbit destul de mult, dar fara sa spuna mare lucru in opinia noastra, si fara aiba pozitii transante care ar fi putut sa deranjeze anumite zone de influente care doresc pastrarea controlului asupra Justitiei sau doresc sa-si reimpuna controlul asupra Justitiei.

Predoiu a scaldat-o profesionist, spre exemplu, in cazul odioaselor protocoale incheiate de PICCJ si ICCJ cu SRI. In acest sens, Catalin Predoiu s-a ferit sa acuze toxicitatea si efectele nocive ale acestora, multumindu-se sa afirme doar ca exista o perceptie publica puternica privind faptul ca respectivele protocoale au incalcat drepturile fundamentale ale cetatenilor, dar in cazuri particulare. Mai mult, Predoiu a explicat ca este nevoie de un studiu bazat pe date concrete si cifre oficiale pentru a se stabili daca a fost vorba de o incalcare sistematica sau doar acte izolate.


Acelasi Catalin Predoiu a admis existenta abuzurilor din partea DNA, pe care le-a redus insa doar la cazul Ploiesti, asta desi nenorociri ale procurorilor anticoruptie pot fi intalnite in toata tara, existenta lor fiind confirmata de instante. In acelasi timp, Catalin Predoiu si-a declarat sustinerea fata de DNA, dar cu conditia ca parchetul anticoruptie sa isi desfasoare activitatea cu respectarea legii si a drepturilor fundamentale.

Altfel, din discursul propunerii PNL pentru conducerea Ministerului Justitiei am putut observa o mica obsesie a acestuia pentru fostul lider PSD Liviu Dragnea, la care a facut referire in doua randuri. Si am mai observat un lucru. Mai exact ca ministrul Catalin Predoiu nu a avut niciun mesaj de incurajare si sustinere pentru judecatori, spre deosebire de pozitia adoptata in cazul procurorilor.

In ceea ce priveste masurile urgente care ar trebui luate, posibilul viitor ministru de Justitie a mentionat numirea sefilor marilor parchete, despre care a dat asigurari ca se va face in urma unei proceduri transparente. Sa vedem daca se va tine de cuvant.

Iata discursul sustinut de Catalin Predoiu la Comisiile juridice reunite ale Parlamentului:

“De zece ani in Romania se duce o lupta crancena in jurul Justitiei. Aceasta lupta a divizat societatea. Confruntarea din societate cu privire la Justitie a ajuns si in magistratura, transformandu-se pe alocuri in razboi, cand mai rece, cand mai cald. Aceasta stare de lucruri, cred ca suntem cu toti de acord, este intolerabila, si nu mai poate continua. Nu se poate face justitie in conditiile de stare de razboi in magistratura. Prin ceea ce va face acest Parlament in lunile ce urmeaza si anii care vin razboiul in magistratura se poate inteti sau poate inceta.

De aceea, ca prim pas va propun sa stopam imediat atacurile la Justitie, prin legi sau declaratii politice. Va propun sa ajutam la pacificarea magistraturii. Dar nu o pace care sa aduca o liniste vinovata sub care sa se ascunda nereguli, derapaje sau privatizarea politica a sistemului, indiferent cine o incearca, ci o pace lucrativa si bazata pe adevar, in care fiecare judecator si fiecare procuror sa-si exercite menirea de a face dreptate. Cetatenii vor o justitie care lucreaza, nu una blocata in razboaie fratricide. Cetatenii platesc pentru un serviciu public care se le faca dreptate, sa-i protejeze, sa le garanteze drepturile si sa le faca efectiv. Inculpatii au drepturi, si ele trebuie respectate. Partile vatamate au drepturi, si ele trebuie respectate. Magistratii trebuie sa raspunda pentru calitatea muncii lor, dar o raspundere care sa nu se transforme in presiune, amenintare sau razbunare arbitrara. Cetatenii trebuie aparati de Justitie de orice abuzuri ale celorlalte puteri. Cetatenii trebuie aparati de Justitie fata de infractori.

Sunt de partea celor care sustin ca Justitia trebuie sa ramana independenta fata de oricine, mai putin fata de legi si Constitutie. Daca judecatorul nu este liber, niciun om nu este liber.

Cetatenii s-au pronuntat fara echivoc la referendum: 80% au votat pentru independenta Justitiei, iar Ministerul Justitiei, intre altele, reprezinta si interesele cetatenilor in relatie cu sistemul judiciar. De aceea actiunea Ministerului Justitiei nu poate face abstractie de acest referendum.

Sunt de acord cu cei care sustin ca Justitia are drept scop fundamental protectia drepturilor cetatenilor. Nu voi fi insa de partea celor care se sustrag Justitiei sau o ataca pentru a o slabi, pentru a scapa de judecata ei, si nici de partea celor care incearca sa-si faca retele informale in Justitie, prin care se manipuleaza actul de justitie din interior sau dinafara, din stat sau din afara statului.

Starea de lucruri prezenta din Justitie si din jurul ei produce deservicii nu numai cetatenilor, ci si Romaniei ca tara europeana. Iata ca de zece ani incercam fara succes sa realizam si sa ridicam MCV, Mecanismul de Cooperare si Verificare in Justitie, dar avem in fata perspectiva de a ramane singura tara din UE cu MCV. Aceasta ar fi in opinia mea o catastrofa ale carei efecte nici nu le putem realiza in acest moment. Intr-o Uniune Europeana confruntata cu provocari interne si externe, de la migratie la razboaie comerciale, intr-o Uniune care isi cauta echilibrul intre comunitarism si suveranism, nu ne putem promova complet interesele nationale pana nu reusim impreuna sa ridicam MCV. Si nu e vorba doar de MCV, ci si de exemplu de ratarea intrarii in OECD motivata, argumentata, poate pretextata pe alocuri de problemele de coruptie din Romania. Este vorba de altfel si de ratarea intrarii de atatia ani de zile in zona Schengen, motivata de asemenea de persistenta MCV. Sa nu ne imaginam ca ne va fi usor sa intram in zona euro fara sa rezolvam MCV, desi n-au nicio legatura aceste proiecte. Se va gasi poate vreun stat care sa spuna: nu se poate pentru ca aveti MCV. Iata de ce este important ce se va intampla in Romania cu Justitia. Sunt de parere ca politica de confruntare cu UE a fost un esec, cea de respingere politica a MCV fara nuante a fost un esec. Pur si simplu nu a avut niciun rezultat pozitiv pentru tara. Va invit sa abordam pragmatic acest subiect, acest dosar fierbinte dincolo de parerile uneori divergente asupra lui. Va propun sa inlocuim politica de confruntare cu UE, cu o politica de cooperare cu UE. O cooperare demna, inteligenta, bazata pe adevarul complet al realitatilor din Justitie. O cooperare in care cerem un tratament corect din partea UE si a statelor membre ale UE. Ne vom cauta si vom gasi suporteri in UE pentru a ne sprijini in aceasta cooperare privind MCV. Voi solicita sprijinul europarlamentarilor romani pentru a ne sustine interesele la Bruxelles pe subiectul MCV. Voi cauta sprijinul dumneavoastra si al CSM pentru a organiza impreuna cu Parlamentul Romaniei un dialog constant cu institutiile europene care trebuie informate permanent si complet asupra progreselor pe care le vom face impreuna. Vad in Comisia Europeana un partener, il voi trata corect, voi cere si obtine un tratament corect pentru Romania, dar trebuie sa fim constienti ca baza acestei cooperari si a ridicarii MCV nu poate fi decat repararea daunelor aduse Justitiei prin legi si alte derapaje politice sau administrative, si indeplinirea obiectivelor MCV.

Sunt gata sa lucrez onest cu Parlamentul, sunt gata sa lucrez onest cu CSM, cu asociatiile de magistrati, cu profesiile juridice si societatea civila pentru a gasi impreuna formule legale prin care sa reparam aceste daune, sa pastram ce s-a facut bine, subliniez lucrul acesta, sa pastram ce s-a facut bine, si sa consolidam independenta Justitiei, sa protejam drepturile omului, sa combatem crima organizata, mafiile de tot felul, de la cele carte trafica persoane la cele care distrug padurile si ucid padurari, sa continuam sa combatem coruptia la toate nivelurile. Sunt gata sa cooperez si sa sprijin CSM sa devina performant in realizarea obiectivelor sale, inclusiv a obiectivelor din MCV. Nu voi coopera insa pe linii gresite si nu voi merge pe drumuri pe care le stiu infundate, cum ar fi impartirea sistemului in feude informale construite in criterii de prietenie in ocuparea functiilor publice de conducere in instante si parchete. Prietenia este un lucru bun, un lucru rar, dar nu mai e bun daca inlocuieste meritocratia.

Dragi colegi, este in natura democrtatiei sa fim in tabere politice diferite, dar trebuie sa gasim impreuna o cale comuna pentru marile obiective din Justitie, pentru ideea de Justitie dreapta, pentru cetateni. Pentru aceasta cred ca trebuie sa gasim, si unii, si altii, taria sa recunoastem ceea ce nu a fost bine in trecut si sa gasim solutii bune pentru viitor. Spre exemplu, eu sunt de acord ca se impuneau ajustari in Codurile penale in acord cu deciziile CCR si ale reglementarilor comunitare in materie, dupa cum stiu la fel de bine si ca unele, nu toate, dar unele dintre modificarile propuse recent au fost gandite pentru a bloca anchete si in general parchetele. Un profesor ministru, ministru pana de curand, a vorbit public despre, citez 'centre de refectie informale care au urmarit acest scop', deci de la dansul am aflat cu totii.

In aceeasi logica a onestitatii, sa recunoastem ceea ce stim cu totii. Unele modificari, iarasi subliniez, doar unele modificari au slabit institutii juridice pentru salvarea unui fost lider politic, poate si a altora, dupa cum sunt de acord ca exista o perceptie publica puternica in sensul ca in aplicarea protocoalelor, atunci cand functionau, s-au incalcat drepturi, in unele cazuri particulare, dar numai Justitia si numai Justitia poate stabili in care cazuri si de catre cine. Numai un studiu bazat pe date concrete si cifre oficiale poate stabili daca a fost vorba de o incalcare sistematica sau acte izolate.

Eu sunt gata sa accept si ca au fost erori inacceptabile in lupta anticoruptie, cum a fost cazul de la Ploiesti, dar nu voi ignora niciodata succesele reale ale procurorilor anticoruptie pe nedrept huliti in masa de o parte dintre noi, cand de fapt orice raspundere pentru greseala trebuie sa fie individuala, dupa cum orice succes institutional nu poate sa fie decat colectiv, nu poate fi opera doar a unuia sau doar a altuia. Doar Justitia trebuie sa stabileasca de unde si pana unde raspunde fiecare, si ce are de despagubit, dar nu voi renunta sau uita sa incurajez procurorii profesionisti in munca lor, pe baza legii.

Procurorii sa-si relanseze munca de combatere a crimei organizate si a coruptiei mai sustinut si mai eficient, adica pe baze de probe certe, pe baza legii, cu respectarea drepturilor si garantiilor procesuale, asumandu-si raspunderi, nu stand la poarta infractorilor din Caracal sau de oriunde. Sunt gata sa accept si ca unele, nu toate, dar unele dosare de ancheta privind magistratii au stat prea mult deschise, fara solutii. Dar stiu si ca sectia speciala a luat in colimator exact pe magistratii care au criticat reforma Toader din legislatia Justitiei, stiu si ca deschiderea de catre sectia speciala a unui dosar penal ignorand imunitatea diplomatica e o proba certa de neprofesionalism a procurorului de caz, dar si proba unei gafe institutionale monumentale, dupa cum cererea de graba a dosarului, sa spunem 'T', si retragerea unor apeluri in cazuri de coruptie cu implicatii politice a fost un turnesol care a indicat cel putin dubii, daca nu vicierea din fasa a actiunii sectiei speciale.

Ce va propun, si ce cred cu buna credinta ca trebuie facut este sa oprim acest balans de la o extrema la alta intr-o cumpana dreapta, in echilibru. Va propun sa ne abtinem sa mai presam politic sau sa lovim Justitia indiferent ce pareri avem, si sa le dezbatem intai aici, intre noi. Sa nu mai permitem prin vot sau legi sustragerea din fata Justitiei indiferent despre cine e vorba si din ce partid, dupa cum repararea legislatiei trebuie sa garanteze deopotriva si independenta Justitiei, si capacitatea parchetului de a face ancheta, dar si garantarea drepturilor fundamentale, inclusiv ale victimelor infractiunii. Eu cred ca exista suficienta expertiza juridica si in Parlament, si in CSM, si in mediul academic, si in societatea civila pentru a gasi cele mai bune texte in acest sens.

Acestea vor fi principiile pe baza carora voi aborda agenda ministerului.

Cred ca, asa cum Justitia are in mana o balanta si intr-una o sabie, cred ca tot asa un ministru de Justitie trebuie sa aiba in mana o balanta (pe care trebuie sa fie o ramura de maslin) si in cealalta o sabie (cu care sa-si apere agenda si principiile). Atat doar ca ministrul nu trebuie sa fie legat la ochi. Prin sabie intelegand – desigur – discurs public si actiune ministeriala. Sunt gata sa le folosesc pe amandoua.

Doamnelor si domnilor colegi, voi puncta pe scurt in continuare subiectele pe care le gasesc cele mai importante si mai ales urgente – domniile voastre avand la dispozitie si programul de guvernare, si intrebarile despre acesta.

Baza logistica a justitiei

Executivul si legislativul s-au preocupat in ultimii ani indeosebi de legi pentru justitie; mai putin de logistica. E timpul sa alocam mai multe resurse logistice pentru justitie.

Sistemul penitenciar si de probatiune

Avem prea putini judecatori, grefieri, arhivari, functionari publici, psihologi si educatori, consilieri de probatiune in penitenciare. Avem propunere legislativa in Parlament pentru prorogarea intrarii in vigoare a schemei de pensionare anticipata a magistratilor. Se impune completarea ei si cu prorogarea trecerii la completele de 3 in caile de atac, din cauza lipsei de personal. A facut-o si guvernul anterior (sustin aceasta prorogare), dar trebuie in acelasi timp sa completam schema de personal; altfel, prorogam inutil.

Exista deja programe de reabilitare si extindere a sediilor de instante si parchete – dupa cum exista si unele in curs de lansare (cum ar fi Cartierul pentru Justitie). Sunt gata sa le continuam.

De asemenea, e crucial sa extindem urgent spatiile de detentie din penitenciare. CEDO nu ne va ierta si, daca nu o s-o facem, trebuie sa stopam sirul de condamnari ale Romaniei la CEDO. Am discutat cu primul-ministru si ministrul de Finante despre toate acestea si am toate asigurarile ca va exista sprijinul financiar necesar.

Cadrul legislativ

Sustin oprirea proiectelor intoarse de la CCR si regandirea integrata si globala a tuturor interventiilor legislative. Voi propune constituirea unui grup de lucru integrat si inclusiv la Ministerul Justitiei (minister dotat cu initiativa legislativa), cu participarea reprezentantilor CSM, ai Ministerului Public, asociatiilor de magistrati, societatii civile si profesiilor juridice. Va propun ca grupurile parlamentare sa aiba permanent acolo desemnati reprezentanti cu titlu de observatori sau participanti direct la lucrari, astfel ca, in linii mari, cand proiectul legislativ va fi gata, toti actorii institutionali interesati si societatea civila sa impartaseasca proiectul de refacere a legilor. In acest fel, vom asigura o larga dezbatere publica prealabila si vom avea un acord chiar in detalii privind continutul proiectului inainte de sesizarea Parlamentului. Dar proiectul va sta aici, pe aceasta masa, asa cum au stat si celelalte proiecte.

Stiu ca multi dintre dumneavoastra si cei din afara acestei sali isi doresc o ordonanta de urgenta reparatorie. Sunt de acord si ca o astfel de ordonanta nu ar contraveni spiritului referendumului. Dar ea ar contraveni literei sale si, in orice caz, unei aritmetici politice clare in Parlament. Mai-binele este dusmanul binelui si ii rog pe cei care insista pentru ordonanta sa inteleaga acest lucru: guvernul PNL este cea mai buna solutie politica in acest moment. In plus, principiul este sa renuntam la aceste ordonante de urgenta – cel putin la practica lor excesiva, de care toate guvernele s-au facut vinovate (sa fim sinceri).

Numirile la parchete

Propunerile de numire a procurorilor de rang inalt se vor face in urma unui proces de selectie transparent, robust si bazat pe meritocratie. Ii incurajez pe toti cei care se simt capabili si au experienta sa se inscrie in procesul de selectie. Ii asigur ca nu exista favoriti din start – selectia va fi obiectiva si impartiala.

Anticoruptia

Sustin combaterea viguroasa a coruptiei la toate nivelurile. DNA ramane o institutie-cheie pe care o voi sprijini in continuare. Exista o stare de descurajare printre procurori. Sa renunte la aceasta abordare! Cat timp respecta procedurile si garantiile procesuale, nimeni nu le poate reprosa nimic si nu vor fi lipsiti de sustinerea ministerului. Cat timp probele vor fi dincolo de orice dubiu, criticile raman fara obiect.

In acelasi timp, o spun fara echivoc: criteriul apartenentei politice sau calendarul electoral nu trebuie sa aiba vreo legatura cu anticoruptia. Va propun sa valorizam mai mult dimensiunea preventiva din Strategia Nationala Anticoruptie – dupa cum trebuie sa ne concentram mai mult pe partea de recuperare a prejudiciilor. ANABI (agentia de resort) in cooperare cu Fiscul ar trebui sa treaca la o operationalizare efectiva, pe baza resurselor ce vor fi alocate.

Crima organizata

Fenomenul grupurilor organizate de infractori, interlopii, mafiile de tot felul au devenit un risc important, in opinia mea. Acest risc trebuie sa primeasca un raspuns mai viguros. Voi cere DIICOT sa coopereze cu celelalte institutii de aplicare a legii, sa elaboreze un raspuns devastator pentru toate grupurile de crima organizata care paraziteaza comunitatile si sa ignore orice protectie ar avea sau ar parea ca au.

Profesiile juridice

Justitia fara avocati ar fi precum un automobil fara frane. Legile trebuie sa garanteze rolul de garant al drepturilor pe care le are avocatul. Avocatul este un senzor independent al realitatilor juridice. Voi incerca sa construiesc, impreuna cu Uniunea Barourilor si CSM, un mecanism permanent de consultari. Voi invita avocatii sa participe la facerea proiectelor de lege (simbolic, dar si practic), voi relua si sustine ideea ca avocatii sa aiba un sediu in Cartierul pentru Justitie.

Aceeasi deschidere o voi avea si pentru notari, executori judecatoresti, mediatori, alte profesii care au impact in justitie. Traind intr-o societate integrata, efortul pentru justitie nu poate fi decat integrat. Opresc aceasta expunere aici – cred ca a fost putin prea lunga (imi cer scuze), dar nu s-a vorbit de mult despre justitia din Romania si m-am gandit ca era cazul. Si astept intrebarile dumneavoastra“.

Comentarii

# UNUL DIN LUMEA CEA MARE date 30 October 2019 20:09 +6

ASTA/I PENELEUL FASCIST!!!!!!!!ISI PUNE CAMARILA LA MERMELEALA CA SA/I SCAPE DE DOSARE.se stie cine/i predoiu dar daca vreti sa aflati mai multe cautati si o sa vedeti ce TUNURI A TRAS CU SOCRU/SU CU FIRMA DE ARNAUTI CU RECUPERARILE!!asta,turcan cu gentile ei cu botulin sint noii elena udrea a politicii liberale a lui hitlerica in spilhozeni.asta a incasat zeci de mii de euroi pentru ,,cozile,,penale .pence a luat asta si bica banii?ba orbane ,bine ti se zice sica trafalete,eu iti zic menestrelul cu trafalete,vezi ce se intimpla cind bei pe stomacul gol?mintea ta pune nazbitii la conducerea tarii.ba sica lasa ba bautura

# livia date 31 October 2019 11:08 0

Cu gretoiul Predoiu la ministerul justitiie "governul" orban este dovedit ciumat rosu. Asadar de aceea abstructioneaza infractional, anticonstitutional Klasu Iohannis guvernarea tarii, pentru a readuce mari ciumati stalisniti in Palatul Victoria? https://www.bzi.ro/silviu-predoiu-o-adevarata-caracatita-in-sie-unii-zic-ca-ar-fi-penal-601107

# escu date 31 October 2019 11:13 +2

Despre dezastruoasele coduri penale, pritocite în fostul său mandat nu a fost nici întrebat și nici el nu s-a referit la ele. Oare de rușine?

# semiramida date 31 October 2019 11:42 +2

Oh! Magistrală susținerea domnului Predoiu! Îmi doresc din tot sufletul ca guvernul "meu" să intre cât mai repede în pâine... În acest sens, în susținerea dezideratelor pe care le are domnul Predoiu și pentru apărarea drepturilor cetățenilor și o foarte bună înfăptuire a justiției, îi propun să o numească procuror general pe Monica Macovei! Eventual să găsească ei o formulă și șefa DNA să fie tot Monica Macovei, la DIICOT să fie Monica Macovei, la SIIJ Monica Macovei etc. Eh, ce ziceți???!!! Nu ar fi mișto??!! Și mai am o propunere pentru domnul prim-ministru Lajos/Ludovic Orban. Domnu' Orban, de ce nu îl puneți, domnule, la transporturi pe Traian Băsescu? Ar fi mișto rău de tot și exact ceea ce merită poporul român! În aceeași ordine de idei, mă întreb oare de ce ne spun bulgarii "mămălișchi"???!!!! Și iarăși zic: România, trezește-te!!!!!!!

# imun/teanu date 31 October 2019 12:19 0

Ce inseamna pentru dl. Predoiu "transparent"?! Confunda cumva cu "transperant", cel ce se trage pentru a nu se mai vedea? Pentru ca, observand bine, in discursul sau de a se propaga a (cam) transperantat" peste fondurile reale. Retinandu-si "rarunchii" n-a putut abtine si la vindicatia contra SIIJ /care (desi!) prin lege si si constitutionala! Mai buna cea pe "sestache" de lege (dincolo de!) si de prerogative institutionale reale a Lulutzei? Unde la discretia lor procurori in avalansa - nestiuta?! /"niznai"? - de operationalizari doar politice ("cine nu e cu noi e contra noastra!" /tovarasul Stalin). Ca avocat, domnia sa s-ar lozinca corului ca "am incredere in justitie!", pe care insa-n discurs o devoaleaza nu judecatorilor, care de drept faptuiesc judecata, ci procurorilor, asa cum de fapt au fost dezvaluiti (cu probe) foarte cantitativi. Vrand a parea obiectiv, dl. Predoiu isi etaleaza de fapt obiectivele, asa cum primite ordin /le-a mai avut, indeplinite tot "intocmai si la timp".

# Marcel date 31 October 2019 13:58 +1

Amandoi incompetenti profesional si analfabeti functionali dar niste slugoi obedienti!

# mitica date 2 November 2019 15:36 0

Un incapabil, un nimic cu foamea in gat,iar dupa ce are idei putine le are si fixe!Noroc ca Dragnea era in puscarie, ca asa zisul "profesionist in justitie", il acuza vreo doua case furate in Sibiu!

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 28.03.2024 – Bomba cu fas a lui Kovesi

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva