VIOLAREA DREPTURILOR ROMANILOR CU LEGEA IN MANA – Guvernul Orban recunoaste ca si-a facut lege pentru starea de alerta ca sa nu il mai urecheze CCR: "Scopul prezentei legi il reprezinta crearea cadrului legal... Masurile restrictive intrunesc conditiile consacrate in art. 53 din Constitutie... Limitarea este prevazuta de lege (prezentul proiect)". In legea starii de alerta, Guvernul a inclus si modificari la OUG 21/2004 privind situatiile de urgenta. Iata ce se intampla dupa 15 mai (Document)
Posibilitatea ca judecatorii constitutionali sa declare neconstitutionala starea de alerta pe care guvernantii intentioneaza sa o instituite incepand cu 15 mai 2020 pe teritoriul Romaniei, dupa incheierea starii de urgenta instituite ca urmre a pandemiei COVID-19, a determinat Guvernul Orban sa schimbe tactica. Daca pe perioada starii de urgenta masurile restrictive au fost impuse prin ordonante militare, pentru starea de alerta Guvernul a propus un proiect de lege care sa reglementeze starea de alerta. Aceasta masura a fost luata, atentie, in vederea respectarii articolului 53 din Constitutie, care prevede ca restrangerea exercitiului unor drepturi fundamentale sau al unor libertati poate fi facuta numai prin lege si numai daca se impune.
Zis si facut, caci proiectul de lege propus de Executiv a fost discutat luni, 11 mai 2020, in timpul sedintei de la Palatul Victoria, premierul Ludovic Orban anuntand ca va cere dezbarerea lui in regim de urgenta. "Suntem in situatia in care CCR a lipsit autoritatile de parghiile necesare pentru lupta impotriva acestui virus. Pe data de 15 se va ingheia starea de urgenta. Trebuie sa avem garantia ca vom avea la dispozitie toate instrumentele necesare pentru a putea continua activitatea desfasurata in ultimele trei luni. (...) E clar ca decizia CCR limiteaza foarta mult marja de miscare si pentru a avea deplina legitimitate am decis sa elaboram acest proiect de lege", a precizat Ludovic Orban in timpul sedintei de Guvern.
Constienti probabil de amplele discutii existente in spatiul public legate de incalcarea unor drepturi fundamentale ale romanilor prin masurile restrictive impuse, Guvernul a alocat un numar important de pagini in proiectul de lege, pe care Lumea Justitiei il publica integral la finalul articolului, pentru justificarea restrangeri drepturilor si libertatilor, aratand ca aceste masuri sunt absolut necesare pentru evitarea raspandirii virusului COVID-19.
Caci, masurile pe care urmeaza sa le expunem in continuare sunt aplicabile in prezent – precizeaza Guvernul in proiectul de lege – gratie "masurilor adoptate de Romania pe perioada starii de urgenta" care si-au dovedit eficienta si care au vizat, atentie, "actiuni in planul sanatatii publice, concomitent cu limitarea sau intreruperea activitatilor socioeconomice neesentiale, dar mai ales ingradirea exercitarii unor drepturi si libertati fundamentale, fara de care celelalte actiuni desfasurate nu ar fi putut avea efectul scontat".
Cu alte cuvinte, activitatile desfasurate in domenii precum HORECA nu sunt esentiale pentru Guvern, precum nici pentru populatie, zic guvernantii, desi aceasta industrie produce anual sute de milioane de euro si sute de mii de locuri de munca.
Asadar, subliniaza Guvernul in proiectul sau, "scopul prezentei legi il reprezinta crearea cadrului legal al masurilor cu caracter exceptionale impuse de gestionarea situatiei de criza, masuri care, prin ele insele, afecteaza drepturi si libertati ale cetatenilor":
"Masurile restrictive prevazute de prezentul act normativ intrunesc conditiile cosacrate in art. 53 din Constitutia Romaniei, republicata. Astfel: limitarea este prevazuta de lege (prezentul proiect), restrangerea exercitiului drepturilor este impusa de apararea sanatatii populatiei, prevenirea consecintelor unei sinistru deosebit de grav, avand ca scop evitarea riscului iminent al unei imbolnaviri in masa a populatiei. Masura restrictiva vizeaza exercitiului dreptului, iar nu substanta acestuia, diminuand in mod rezonabil riscul de imbolnavire in masa a populatiei, masurile propuse sunt nediscriminatorii, aplicandu-se nediferentiat unor situatii identice; masurile sunt luate pentru o perioada de timp determinata, mai exact pe perioada starii de alerta, fiind necesare ca urmare a amplificarii efectelor pandemiei (...)".
Sintetizand insa proiectul de lege al Guvernului pentru instituirea starii de alerta, concluzionam urmatoarele:
-nu se deschid momentan mallurile, restaurantele si terasele (lucru care va adanci si mai puternic criza economica in industria hoteliera, restaurantelor si teraselor);
-se deschid doar unele magazine, respectiv cele in care accesul se face din strada;
-pot fi numiti temporar in functii de conducere in cadrul insitutiilor publice persoane care nu ocupa aceasta calitate (sa ne aminim cazul chelnerului numit director de spital);
-personalul din institutiile publice poate fi destituit, inlocuit, trimis in concediu, chemat la munca, fara preaviz ori acordul exprimat;
-agajatii din unele domenii nu pot beneficia de acordarea unor zile libere pentru supravegherea copiilor;
-nu pot avea loc conficte colective de munca (greve, proteste) in unitatile sistemului energetic national, in unitatile operative de la sectoarele nuclearea, in unitatile cu foc continuu, in unitatile sanitare de asistenta sociala, de telecomunicatii, ale radioului si televiziunii publice, unitatile din transportul pe caile ferate, in unitatile care asigura transportul in comun si salubrizarea localitatilor, precum si aprovizionarea populatiei cu gaze, energie electrica, caldura si apa;
-in domeniul transporturilor, proiectul de lege lasa Ministerului Transporturilor posiblitatea de a igieniza si dezinfecta navele de transport de persoane, trenurile, ori alte mijloace de transport, garile, aeroporturile, etc., dat fiind ca in proiect se prevede : "in domeniul transporturilor naval ministerul de resort POATE dispune masuri", neavand aceasta obligatie;
-ministrul transporturilor "poate lua masuri, respectiv restrictii in domeniul transportului intern si international de marfuri si persoane, precum si in domeniul comunicatiilor, de comun acord cu ministrii de resort din statele membre UE sau celelalte state, dupa caz".
-se deschid bisericile;
OUG 21/2004, modificata prin lege
Pe langa aceste masuri, la finalul proiectului de lege al Guvernului privind starea de alerta s-a prevazut si modificarea si completarea OUG 21/2004 privind Sistemul National de Management al Situatiilor de Urgenta. Cea mai importanta schimbare in cuprinsul acestei ordonanta o reprezinta introducerea unor noi alineate la art. 4 indice 4, respectiv alin. (2), (3), (4). Iar introducerea acestor alineate este importanta caci aici sunt specificate masurile care pot fi aplicate in perioada starii de alerta, pentru "cresterea capacitatii de raspuns", pentru "asigurarea rezilientei comunitatilor"si pentru diminuarea impactului tipului de risc".
In acelasi timp, au fost modificate si prevederile art. 60 din OUG 21/2004 in sensul stabilirii sanctiunilor in cazul celor care nu respecta prevederile actului normativ: "nerespectarea prevederilor art. 16 constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 lei la 5.000 lei".
Iata care sunt Masurile introduse de Guvern in OUG 21/2004:
Iata astfel ce prevede Legea privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, astfel cum a fost gandita de Guvernul Romaniei pentru starea de alerta:
Domeniul economic
-se pot suspenda activitatile de comercializare cu amanuntul a produselor si serviciilor in centrele comeciale in care isi desfasoara activitatea mai multi operatori economici;
-sunt permise: vanzarea produsele electronice si electrocasnice, daca operatorii asigura livrarea acestora la domiciliu; desfasurarea activitatii de catre centrele comerciale care au accesul asigurat direct din exteriorul incintei; activitatea desfasurata de magazinele agroalimentare, farmacii, cabinete stomatologice, curatatorii de haine si centrele de ingrijire personala, precum si serviciile de optica medicala;
Domeniul sanatatii
-Ministerul Sanatatii coordoneaza organizarea si functionarea unitatilor medicale, exercitand atributia de numire, suspendare si eliberare din functie a persoanelor care ocupa functii de conducere in cadrul acestor unitati;
-posturile vancante sau termporar vacante, inclusiv publice de executie si conducere, pot fi ocupate si de catre personalul contractual, fara organizarea concursului, daca durata angajarii nu depaseste perioada starii de alerta;
-pot ocupa temporar functii vacante si persoanele care nu au calitatea de functionari publici;
-obligativitatea purtarii de masti de protectie in spatiile publice inchise, spatiile comerciale, mijloace de transport in comun si la locul de munca;
-pe durata starii de alerta se pot plafona preturile la medicamente, seruri, vaccinuri, dezinfectanti, insecticide, dispozitive medicale, tehnologii si dispozitive asistive, materiale senitare si echipamente de protectie, aparatura medicala;
Domeniul muncii si protectiei sociale
-conducatorii institutiilor publice implicate in combaterea COVID-19 pot dispune unilateral detasarea si fara acordul prealabil al angajatului si al angajatorului care detaseaza pentru o perioda de 30 de zile;
-angajatorul poate modifica temporar locul si felul muncii, fara consimtamantul salariatului;
-angajatorul poate dispune unilateral desfasurarea activitatii in regim de telemunca sau munca la domiciliu;
-conducatorii institutiilor publice implicate in combaterea COVID-19 pot dispune unilateral intreruperea concediilor de odihna, de odihna suplimentare, fara plata, de studii si pentru formare profesionala; efectuarea totala sau partiala a concediului de odihna;
-conducatorii centrelor rezidentiale de ingrijire si asistenta a persoanelor varstnice, centrelor rezidentiale pentru copii si adulti, cu si fara dizabilitatim precum si pentru alte categorii vulnerabile au obligatia de a asigura masurile de continuitate a activitatii pe durata starii de alerta;
-valabilitatea contractelor colective de munca si a acordurilor colective de munca se prelungeste pe durata starii de alerta si pentru o perioada de 90 de zile de la incetarea acesteia;
-angajatorii din sistemul privat, autoritatile si institutiile publice, regiile autonome, societati nationale, companiile nationale, etc., cu un numar mai mare de 50 de salariati, pot stabili programe individualizate de munca, fara acordul salariatului, astfel incat intre salariati sa se asigure existenta unui interval de o ora la inceperea si la terminarea programului de munca, intr-o perioada de trei ore;
-angajatii din sistemul public pot primi de la angajator, cu acordul acestora, lucrari sau sarcini de serviciu urgente, acestia urmand sa ramana disponibili pentur efectuarea sarcinilor de serviciu, insa nu mai multde 54 de ore pe saptamana, inclusiv ore suplimentare;
-institutiile publice pot angaja personal fara concurs, pe durata determinata de 6 luni;
-numirile in functii publice sau de inalt functionar public pot fi facute fara indeplinirea conditiei de a fi functionar public, pe o durata determinata de 6 luni;
-prevederile privitoare la acordarea unor zile libere parintilor pentru supravegherea copiilor, in situatia inchiderii temporare a unitatilor de invatamant, nu se aplica angajatilor din domeniile stabilitate acte normative adoptate pe durata starii de urgenta;
-se interzice declararea, declansarea sau desfasurarea conflictelor colective de munca in unitatile sistemului energetic national, din unitatile operative de la sectoarele nuclearea, din unitatile cu foc continuu, din unitatile sanitare de asistenta sociala, de telecomunicatii, ale radioului si televiziunii publice, din transportul pe caile ferate, din unitatile care asigura transportul in comun si salubrizarea localitatilor, precum si aprovizionarea populatiei cu gaze, energie electrica, caldura si apa;
-modificarea raportului de serviciu al functionarilor publici incadrati in autoritatile si institutiile administratiei publice se poate realiza fara acordul functionarului public;
Domeniul transporturilor si infrastructurii
-adoptarea unor masuri restrictive pentru transportul terestru, suprateran, aerian sau naval;
-posibilitatea Ministerului Transporturilor de a dispune masurii, respectiv restrictii, cu privire la igiena si dezinfectia spatiilor comune, echipamentelor, mijloacelor de transport si aeronavelor, trenurilor ori automobilelor, stabilirea unor proceduri si protocoale privitoare la modul de ocupare al mijloacelor de transport persoane;
-ministrul transporturilor "poate lua masuri, respectiv restrictii in domeniul transportului intern si international de marfuri si persoane, precum si in domeniul comunicatiilor, de comun acord cu ministrii de resort din statele membre UE sau celelalte state, dupa caz".
Domeniul educatiei
-activitatile didactice ce impun prezenta fizica a antescolarilor, prescolarilor, elevilor si studentilor in unitatile de invatamant se poate suspenda;
-cursurile se efectueaza in mediul online;
-inspectoratele scolare au obligatia sa asigure resursele educationale pentru elevii care nu au acces la tehnologie;
Domeniul Tineretului si Sportului
-activitatile de pregatire fizica in cadrul structurilor sportive si accesul in bazele sportive se pot restrange;
Domeniul culturii si cultelor
-muzeele, bibliotecile, librariile, cinematografele, studiourile de productie de film si audiovizual, spectacolele, concertele, evenimentele culturale in aer liber, festivalurile publice sau private pot fi suspendate;
-se deschid bisericile, cu conditia sa se respecte distanta minima de siguranta, si alte masuri necesare pentru reducerea riscului de imbolnavire cu COVID-19;
Masuri in domeniul insolventei
-debitorul aflat in stare de insolventa la data intrarii in vigoare a legii privind starea de alerta va putea sa se adreseze tribunalului cu o cerere pentru a fi supus prevederilor Legii nr. 85/2914, fara a fi necesara introducere acestei cereri;
-daca debitorul si-a intrerupt activitatea total sau partial ca efect al deciziilor emise pe durata starii de urgenta, creditorii pot formula pe perioada starii de alerta cerere de deschidere a procedurii insolventei dar numai dupa incercarea rezonabila de incheiere a unei conventii de plata;
-se prelungeste cu 60 de zile perioada pentru finalizarea procedurilor de concordat preventiv aflate in derulare la data intrarii in vigoare a legii;
-durata executarii planului de reorganizare judiciara a debitorul aflat in reorganizare judiciara la data intrarii in vigoare la legii se prelungeste cu 2 luni;
-debitorul aflat in reorganizare judiciara si care si-a intrerupt activitatea total ca efect al deciziilor emise de autoritati pentru prevenirea raspandirii pandemiei COVID-19 poate solicita judecatorului sindic, in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a legii, suspendarea executarii planului pentru un termen care nu poate depasi 2 luni;
Domeniul executarii pedepselor
-masura de supraveghere referitoare la prezentarea persoanei supravegheate la serviciul de probatiune, la datele fixate de acesta, se executa prin mijloace de comunicare la distanta sau audio-video;
-prezentarea persoanei supravegheate are loc doar in cazuri exceptionale;
-obligatia persoanelor supravegheate de a participa la programe de reintegrare sociala se executa prin modalitati de comunicare audio video la distanta;
-obligatia de a presta o munca in folosul comunitatii se executa in cazurile al caror termen ori durata de supraveghere se implineste in urmatoarele 6 luni si in cazurile in care timpul ramas pana la indeplinirea termenului sau duratei supravegherii nu permite executarea integrala;
-obligatia de a presta o munca neremunerata in folosul comunitatii se executa cu prioritate in spatiile deschise;
*Cititi aici integral Proiectul de lege al Guvernului
Sursa foto: DCNews
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# Tipa
11 May 2020 19:55
+13
# Hades
11 May 2020 19:57
+22
# Tipa
11 May 2020 20:09
+3
# Tipa
11 May 2020 20:49
+3
# Tipa
11 May 2020 22:21
+2
# Un Nimeni
11 May 2020 22:32
+4
# Tipa
12 May 2020 00:02
+3
# Eu
12 May 2020 03:09
+7
# VIKY
12 May 2020 06:27
+11
# VIKY
12 May 2020 10:37
+12
# escu
12 May 2020 10:55
+3
# nae girimea
12 May 2020 13:02
0
# livia
12 May 2020 13:37
0
# tipa
12 May 2020 14:23
+1
# tipa
12 May 2020 14:31
+1
# Un om
12 May 2020 17:10
0
# Rică popescu
12 May 2020 20:27
0
# VIKY
12 May 2020 20:51
+1
# FLOIAN D. MIREA
12 May 2020 23:17
0
# VIKY
13 May 2020 09:40
+2
# Obs
13 May 2020 11:08
+1
# VIKY
13 May 2020 12:38
+2