12 August 2025

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- Sfantul Arsenie Boca

GUVERNUL LOVESTE IN ROMANII VULNERABILI – Asociatia ROJUST cere revenirea la forma art.101 din Codul fiscal dinainte de modificarea prin OUG 115/2023, care le-a blocat pensionarilor posibilitatea de a redirectiona o parte din impozitul pe venit catre ONG-uri: „Romania se confrunta aproape anual cu fenomene meteorologice extreme, in special inundatii, care genereaza pagube materiale majore si pierderi de vieti omenesti... ROJUST a intervenit constant in sprijinul sinistratilor” (Scrisoarea)

Scris de: Valentin BUSUIOC | pdf | print

12 August 2025 13:48
Vizualizari: 727

Asociatia ROJUST a personalului din justitie – condusa de fosta judecatoare ICCJ Mioara-Iolanda Grecu – a trimis luni, 11 august 2025, o scrisoare deschisa catre presedintele Nicusor Dan (foto stanga), catre premierul Ilie Bolojan (foto dreapta) si catre CSAT, solicitand modificarea modificarea Codului fiscal, astfel incat pensionarii sa aiba iarasi posibilitatea de a redirectiona un procentaj din impozitul pe venit catre organizatii neguvernamentale. Este vorba mai ales despre acele ONG-uri care au ca obiect de activitate ajutorarea persoanelor vulnerabile. De pilda, victimele inundatiilor.



In drept, este vorba despre reintroducerea alineatului 9 in articolul 101 din Codul fiscal. Pasajul a fost abrogat la 1 ianuarie 2024, cand a intrat in vigoare OUG 115/2023, emisa de catre guvernul Marcel Ciolacu:

In cazul veniturilor din pensii si/sau al diferentelor de venituri din pensii, sumelor reprezentand actualizarea acestora cu indicele de inflatie, stabilite in baza hotararilor judecatoresti ramase definitive si irevocabile/hotararilor judecatoresti definitive si executorii, impozitul se calculeaza separat fata de impozitul aferent drepturilor lunii curente, prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului impozabil, impozitul retinut fiind impozit final. Venitul impozabil din pensii se stabileste prin deducerea din suma totala a contributiei individuale de asigurari sociale de sanatate, datorata, dupa caz, potrivit legii in vigoare in perioada careia ii sunt aferente si a sumei neimpozabile lunare, stabilita potrivit legislatiei in vigoare la data platii. Impozitul se retine la data efectuarii platii, in conformitate cu reglementarile legale in vigoare la data platii veniturilor respective. Impozitul astfel retinut se plateste pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-au platit veniturile”.

ROJUST subliniaza ca o asemenea masura este cu atat mai necesara acum, cand numerosi romani au fost afectati de inundatii. De altfel, asociatia aminteste ca s-a implicat in repetate randuri – atat acum, cat si in anii trecuti – in ajutorarea sinistratilorr.

In acelasi context, ONG-ul Iolandei Grecu a elaborat o propunere de Plan National de evaluare si diminuare a riscurilor de inundatii. Planul ar trebui sa includa: lucrari de indiguire, consolidari, amenajari hidrotehnice si refacerea zonelor de retentie naturala a apelor, implementarea unor sisteme de avertizare timpurie in comunitatile vulnerabile, precum si orice alte masuri propuse de specialistii in domeniu.


Redam intregul comunicat al ROJUST:


Solicitare referitoare la necesitatea adoptarii unor masuri urgente si strategice pentru prevenirea si gestionarea efectelor dezastrelor naturale


ROJUST – Asociatia personalului din justitie a adresat Presedintelui Romaniei, domnul Nicusor Dan, Consiliului Suprem de Aparare a Tarii si Guvernului Romaniei solicitarea de mai jos, referitoare la necesitatea adoptarii unor masuri urgente si strategice pentru prevenirea si gestionarea efectelor dezastrelor naturale, precum si pentru sprijinirea sustenabila a organizatiilor neguvernamentale care intervin in ajutorul populatiei afectate.

Romania se confrunta, cu periodicitate aproape anuala, cu fenomene meteorologice extreme, in special inundatii de amploare, care genereaza pagube materiale majore, pierderi de vieti omenesti si afecteaza grav comunitatile locale. Potrivit datelor Administratiei Nationale 'Apele Romane' si Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta, in ultimii 10 ani au fost declarate zeci de situatii de urgenta la nivel de judet sau localitate, din cauza viiturilor si inundatiilor.

ROJUST – Asociatia personalului din justitie, alaturi de alte organizatii neguvernamentale, a intervenit in mod constant in sprijinul familiilor sinistrate, oferind ajutoare materiale, financiare si suport logistic. Numai in ultimele 10 luni asociatia noastra a fost alaturi de persoanele afectate de inundatii din judetele Galati, Vaslui, Covasna si Suceava – pentru detalii, se pot accesa urmatoarele pagini:


https://www.asociatiarojust.ro/articol/Ajutorare%20persoane%20sinistrate_1727174982897

https://www.asociatiarojust.ro/articol/ROJUST%20%20%C8%99i%20magistra%C8%9Bii%20pensionari%20ajut%C4%83%20sinistra%C8%9Bii%20din%20jude%C8%9Bul%20Covasna_1749195478224

https://www.asociatiarojust.ro/articol/Rojust%20si%20magistra%C8%9Bii%20pensionari%20ajuta%20sinistra%C8%9Bii%20din%20jude%C8%9Bul%20Suceava_1754908641402


Cu toate acestea, capacitatea noastra de interventie si sprijin a fost semnificativ diminuata ca urmare a modificarii art. 101 alin. (9) din Codul fiscal, prin Ordonanta de Urgenta nr. 115/2023, modificare prin care a fost abrogat dreptul unor categorii de contribuabili – cum sunt pensionarii – de a redirectiona catre entitatile nonprofit o parte din impozitul pe venit retinut de catre stat, masura vadit discriminatorie fata de contribuabilii care obtin venituri din salarii si care pot redirectiona in continuare o parte din impozitul retinut de catre stat.

Aceasta masura afecteaza grav capacitatea organizatiilor neguvernamentale de a actiona prompt si eficient in sprijinul persoanelor aflate in situatii de criza, in special in cazul dezastrelor naturale, diminueaza capacitatea ONG-urilor de a mobiliza resurse financiare pentru interventii rapide; contravine spiritului art. 47 alin. (1) din Constitutia Romaniei, care garanteaza dreptul cetatenilor la un nivel de trai decent, drept ce poate fi sustinut indirect prin sprijinul acordat de societatea civila; afecteaza dreptul contribuabilului de a decide destinatia unei parti din impozitul sau, un instrument consacrat anterior in practica fiscala din Romania.

Pe de alta parte, periodicitatea si gravitatea cu care aceste catastrofe naturale se produc conduc la concluzia ca este absolut necesara o abordare strategica si coordonata la nivel national.

In conformitate cu Legea Apelor nr. 107/1996 si Legea nr. 5/2000 privind aprobarea Planului National de Amenajare a Teritoriului, statul are obligatia de a proteja viata, sanatatea si bunurile cetatenilor prin lucrari de indiguire, consolidare si amenajari hidrotehnice.

Avand in vedere: caracterul repetitiv si predictibil al acestor dezastre; obligatiile Romaniei in baza Directivei 2007/60/CE privind evaluarea si gestionarea riscului de inundatii; prevederile art. 34 si art. 135 alin. (2) lit. e) din Constitutie, privind dreptul la ocrotirea sanatatii si obligatia statului de a proteja mediul si resursele naturale, solicitam factorilor de decizie sa dispuna elaborarea si implementarea unui Plan National de evaluare si diminuare a riscurilor de inundatii, care sa includa: lucrari de indiguire, consolidari, amenajari hidrotehnice si refacerea zonelor de retentie naturala a apelor, implementarea unor sisteme de avertizare timpurie in comunitatile vulnerabile, precum si orice alte masuri propuse de specialistii in domeniu.

Potrivit art. 4 din Legea nr. 415/2002 privind organizarea si functionarea CSAT, acest organism poate analiza si dispune masuri privind securitatea nationala, incluzand protectia populatiei si a infrastructurii critice impotriva dezastrelor naturale. Inundatiile repetate constituie o amenintare la adresa sigurantei nationale, justificand includerea acestei problematici pe agenda CSAT.


Ca atare, am solicitat a se face demersuri pentru:


- modificarea cadrului legislativ si acordarea posibilitatii de redirectionare catre entitati nonprofit a procentului de 3,5% din toate veniturile impozabile, indiferent de natura veniturilor impozitate si categoriile profesionale vizate, cu revenirea la forma anterioara modificarii prin art. LIII, pct. 80 si art. LXXII din Ordonanta de urgenta nr. 115/2023 a dispozitiilor art. 123^1 alin. (1) si art. 101 alin. (9) din Codul fiscal (respectiv abrogarea art. LIII, pct. 80 si art. LXXII din Ordonanta de urgenta nr. 115/2023 in cadrul procedurii parlamentare ce face obiectul PL-x nr.33/2024);

- initierea, prin CSAT si Guvern, a unui Plan National pentru prevenirea si reducerea riscului de inundatii (noi venind cu propuneri concrete in acest sens, conform anexei atasate);

- consolidarea parteneriatului dintre autoritatile statului si organizatiile neguvernamentale in gestionarea situatiilor de urgenta.


ANEXA


Propuneri pentru prevenirea si reducerea riscului de inundatii in Romania


1. Cadru legislativ si strategic

Baza legala: Legea Apelor nr. 107/1996, Legea nr. 5/2000 (PNAT), Legea nr. 415/2002 (functionarea CSAT), Directiva 2007/60/CE.

Obligatia statului: Protejarea vietii si bunurilor cetatenilor, reducerea riscurilor si cresterea rezilientei comunitatilor.

2. Obiectivele planului propus

a) Prevenirea pierderilor de vieti omenesti.

b) Limitarea pagubelor materiale si protectia infrastructurii critice.

c) Cresterea capacitatii de raspuns rapid la fenomene extreme.

d) Implicarea comunitatilor locale si a ONG-urilor in prevenire si interventie.

3. Masuri propuse

A. Masuri de infrastructura

Construirea si modernizarea digurilor pe sectoarele de rau cu risc ridicat.

Consolidarea malurilor prin lucrari hidrotehnice si bioinginerie.

Crearea de bazine de retentie controlata a apelor in zonele rurale si periurbane.

Refacerea padurilor ripariene (de pe malurile raurilor) pentru a creste absorbtia naturala a apei.

B. Sisteme de monitorizare si avertizare timpurie

Instalarea de senzori si statii hidrometrice automate pe principalele cursuri de apa.

Crearea unei platforme nationale online pentru avertizari in timp real, accesibila si prin SMS.

Integrarea datelor meteorologice si hidrologice cu sistemele ISU si ANM.

C. Planuri locale de interventie

Elaborarea, prin comitetele locale pentru situatii de urgenta, a hartilor de risc actualizate anual.

Exercitii de evacuare si instruire a populatiei in zonele vulnerabile.

Acorduri-cadru cu ONG-uri si asociatii pentru distribuirea rapida a ajutoarelor.

D. Sustinerea financiara a ONG-urilor

Reintroducerea dreptului pensionarilor de a redirectiona 3,5% din impozitul pe venitul din pensii catre entitati nonprofit.

Crearea unui fond national de cofinantare pentru proiecte ale societatii civile in domeniul preventiei dezastrelor.

E. Educatie si constientizare publica

Campanii anuale nationale de educatie privind riscul de inundatii (scoli, mass-media, social media).

Ghiduri practice distribuite in gospodariile din zonele de risc (cum sa protejezi casa, cum sa evacuezi in siguranta).

Crearea unei 'Zile nationale a pregatirii pentru inundatii' cu simulari si exercitii publice.

4. Beneficiile implementarii planului

Reducerea pagubelor economice anuale cauzate de inundatii.

Protejarea infrastructurii vitale (drumuri, poduri, retele de utilitati).

Cresterea rezilientei comunitatilor in fata schimbarilor climatice.

Optimizarea colaborarii dintre autoritati si sectorul nonprofit.

5. Calendar orientativ de implementare

Etapa 1 (0-6 luni): evaluarea riscurilor, actualizarea hartilor de hazard, stabilirea zonelor prioritare.

Etapa 2 (6-18 luni): demararea lucrarilor urgente de indiguire si implementarea sistemelor de monitorizare.

Etapa 3 (18-36 luni): finalizarea infrastructurii principale si instruirea comunitatilor.


Rezumat


In fiecare an, Romania se confrunta cu fenomene meteo extreme, in special cu inundatii majore, care afecteaza sute de familii, distrug locuinte si bunuri materiale si pun in pericol vieti omenesti. Organizatiile neguvernamentale, inclusiv asociatia noastra, au fost mereu alaturi de sinistrati, oferindu-le sprijin material, financiar si moral.

Cu toate acestea, capacitatea noastra de interventie si sprijin a fost semnificativ diminuata ca urmare a modificarii art. 101 alin. (9) din Codul fiscal, prin Ordonanta de Urgenta nr. 115/2023, modificare prin care a fost abrogat dreptul unor categorii de contribuabili – cum sunt pensionarii – de a redirectiona catre entitatile nonprofit o parte din impozitul pe venit retinut de catre stat. Aceasta masura afecteaza grav capacitatea organizatiilor neguvernamentale de a actiona prompt si eficient in sprijinul persoanelor aflate in situatii de criza, in special in cazul dezastrelor naturale.

Solicitam reintroducerea posibilitatii pentru pensionari de a redirectiona 3,5% din impozitul pe veniturile din pensii catre entitati nonprofit, procent retinut in prezent de stat in aceleasi conditii ca in cazul oricarui alt contribuabil.

Pe de alta parte, periodicitatea si gravitatea cu care aceste catastrofe naturale se produc conduc la concluzia ca este absolut necesara o abordare strategica si coordonata la nivel national. In acest sens, solicitam factorilor de decizie sa dispuna elaborarea si implementarea unui Plan National de evaluare si diminuare a riscurilor de inundatii, care sa includa: lucrari de indiguire; consolidari si amenajari hidrotehnice; alte masuri propuse de specialisti in domeniu.

Consideram ca aceste masuri sunt necesare nu doar pentru protejarea vietilor si bunurilor cetatenilor, ci si pentru intarirea capacitatii societatii civile de a contribui la gestionarea situatiilor de urgenta”.

Comentarii

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 12.08.2025 – Toni Neacsu demasca prostia guvernamentala

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva