28 March 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

Tribunalul pentru Minori Bucuresti - o necesitate imediata

Scris de: Sebastian CUDRICI avocat - consilier UNBR | pdf | print

16 May 2015 11:49
Vizualizari: 8691

Ora 8.30. Tribunalul Bucuresti. Aceeasi agitatie, permanenta miscare, urcand un barbat cu doi copii de mana, ma opreste rugandu-ma sa-i spun unde e Tribunalul pentru copii. Pe moment am ramas suprins pentru ca aceeasi intrebare, mi-a fost adresata cu aproximativ o luna in urma de o mama cu un copil in brate.


Si  atunci ca si acum a trebuit sa ma gandesc pentru a arata o directie. Dar ce directie, ce adresa? Am inteles atunci ca ceea ce  lipseste tuturor litigiilor de minori si familie este chiar o cladire, spatiul fizic  adecvat destinat exclusiv desfasurarii sedintelor de judecata pentru aceste cauze. Desi cadrul legal exista, respectiv Legea 304/2004 de Organizare Judiciara care permite infiintarea Tribunalelor pentru minori, singurele  Tribunale pentru minori si familie exista doar la Brasov si la Oradea, instante specializate infiintate in anul 2004. De altfel, potrivit datelor furnizate de portalul Onorata Instanta.ro, Tribunalul Brasov  pentru minori si familie a ocupat locul I pe tara pentru performanta in anul 2014 si pentru  gradul  de siguranta a deciziilor. Bineinteles ca o hotarare pronuntata de un Tribunal specializat pentru minori ar avea intaietate in fata CEDO, spre deosebire de o hotarare pronuntata de un  complet/sectie nespecializata.

Amintim in acest sens, repetatele constatari ale CEDO cu privire la incalcarea art. 8 privind dreptul la respectarea vietii private si de familie de catre Romania, datorita in principal pasivitatii autoritatilor in ruptura relatiilor intre copii si unul dintre parinti,  preferand sa lase timpul sa regleze situatia familiala, ducand in cele din urma la instrainarea definitiva  intre parinte si minor. Necesitatea infiintarii tribunalelor pentru minori cu prezenta unor psihologi, experti, terapeuti, care sa constate existenta unor situatii de alienare parentala spre exemplu, ar contribui la stabilitatea psihica a minorilor  si a desfasurarii relatiilor personale normale dintre parinti si minori.

Orice jurist, la un moment dat, s-a confruntat cu o abordare complexa a unei cauze in care au fost implicati minori,  iar participarea personalului specializat nu ar fi infrant celeritatea solutionarii cauzelor.

Asigurarea permanentei unor specialisti in cadrul Tribunalelor pentru minori si copii si intalnirile minorilor cu parintii in cabinetul expertilor, in prezenta magistratului, ar preveni infractionalitatea puerila dar si instrainarea dintre copil si parintele nerezident, abuzurile parintilor, abandonarea copiilor de catre parinti sau de catre unul dintre parinti, ar determina care sunt adevaratele dorinte ale copilului si s-ar realiza un echilibru corect intre interesele puse in joc. Consecintele dramatice pentru minori prin nesolutionarea cauzelor intr-un termen rezonabil datorita incarcaturii instantelor cu spete de alta natura se vor resimti ulterior asupra viitorului adult.

Intr-o societate cu multe prioritati se pare ca a fost ignorat tocmai cororalul acestor prioritati care asigura echilibrul viitorului ce depinde  si de  modalitatea in care respectam copii. Nu putem afirma ca respectam drepturile copiilor de vreme ce nu am pus in aplicare actualul Cod de Procedura Civila, care prevede la Capitolul III - "Completele si sectiile specializate pentru minori si familie, precum si tribunalele specializate pentru minori si familie care judeca atat infractiunile savarsite de minori, cat si infractiunile savarsite asupra minorilor".

Desi primul tribunal din lume pentru minori dateaza inca din secolul trecut, infiintat in Chicago SUA in anul 1899, asigurarea existentei acestora la nivelul intregii noastre tari a ramas numai la stadiu de dorinta. Singura alternativa ramasa este gasirea si promovarea unor parghii in vederea infiintarii prin Ordin al Ministrului Justitiei a Tribunalului pentru Minori si Familie  Bucuresti.
Motivatiile ar fi multiple - judecarea cauzelor cu copii in sedinte nepublice, asigurandu-se astfel principiul confidentialitatii, existenta unei infrastructuri care sa asigure sali adecvate pentru audierea si ascultarea opiniei minorului, participarea unui psiholog la audieri,  specializari ale magistratilor, polististilor in privinta drepturilor copilului, numirea magistratilor din cadrul acelora care
sunt parinti la randul lor, necesitatea pronuntarii unor solutii unitare, evitarea aducerii in boxe e minorilor impreuna cu adultii.

La majoritatea instantelor, in cadrul aceleiasi sedinte de judecata, sunt
solutionate deopotriva atat cazurile cu minori delincventi cit si cele cu inculpati majori. La acestea adaugam si protejarea minorilor de vederea oamenilor in uniforma, de detinutii care sunt plimbati pe holurile accesibile publicului, o priveliste deloc comuna vietii zilnice a copiilor, impactul final fiind traumatiarea copiilor. Trebuie insa sa recunoastem ca Legea organizarii si exercitarii profesiei de avocat nu prevede o specializare a avocatilor in asistenta juridica si reprezentarea minorilor, acestia fiind desemnati din oficiu de catre fiecare barou sau alesi de catre rudele minorului.

Necesitatea unor practici si norme privind sistemul de justitie juvenila din Romania reiese chiar din continutul Legii nr. 272/2004, care instituie numeroase garantii ale respectarii drepturilor copilului pe parcursul solutionarii tuturor cauzelor in care sunt implicati minorii.

Cunoasterea perceptiilor, opiniilor copiilor privind experienta lor cu sistemul juridic este de asemenea foarte importanta, dar intrucat in cazurile cu minori nu exista un sistem coerent, nu au existat studii pe acest segment.
Am intalnit persoane implicate in sistem care au sesizat nemultumiri ca acestui domeniu nu i se acorda atentia cuvenita. Putine sunt sectiile de politie in care exista un politist care a beneficiat de stagii de pregatire pe tema cauzelor cu minori sau care sa instrumenteze numai cazurile cu minori.
Asadar, singura specializare a magistratilor, avocatilor, politistilor in domeniu a fost dobandita pe baza experientei si in cadrul cursurilor de la facultate.

Intr-o  Romanie a anului 2015 nu exista un sistem coerent de justitie pentru copii intrucat majoritatea minorilor vor fi judecati de catre complete nespecializate pentru minori eludanadu-se in continuare drepturile Copilului prevazute in  Conventia ONU si alte conventii internationale. Daca ne-am raporta la modelul european ar insemna sa avem sali de judecata mai mici, magistrati care sa nu poarte robe iar copiilor sa li se ofere dulciuri si jucarii.

In Italia, spre exemplu, exista Asociatia Italiana a Magistratilor pentru Minori si Familie care a aderat la Asociatia Internationala a Magistratilor pentru Tineri si Familie si care are ca scop promovarea tuturor drepturilor ale copiilor si familiei si cunoasterea experientelor concrete si obiceiurilor culturale in domeniul activitatii juridice pentru minori si familie. ”I Tribunali per i Minorenni” s-au infiintat in 1934, insa Romania desi s-a obligat in anul 2004 la Bruxelles sa infiinteze  tribunalele pentru minori, in 2007 s-a  renuntat la proiect.

Infiintarea tribunalelor pentru minori a fost o ceruta de Bruxelles, trecuta in strategia Guvernului si in cea de reforma in Justitie, insa abandonata din considerente financiare si din lipsa de oameni.

Amintim ca  la Geneva de la 1  ianuarie 2013, Tribunalul de protectie al  adultilor si minorilor a  inlocuit vechiul Tribunal al tutelei. S-a realizat astfel o reforma majora atat pentru copii cat si pentru adulti, pentru care justitia s-a pregatit din anul 2011. Competentele Tribunalului de Protectie constau in luarea masurilor de protectie pentru desemnarea tutorelui, curatorului, masuri de plasament. De asemenea, completele sunt alcatuite si din magistrati asistenti, iar prezenta psihologilor in tribunal a dus la evitarea expertizelor
externe care au permis o solutionare cu celeritate a cauzelor. Nu in ultimul rand, pregatirea specializata a magistratilor pentru cauzele cu minori in cadrul CSM/INM ca pregatire de baza sau in cadrul pregatirii continue este binevenita. Insa aducerea in comun a tuturor experientelor la nivelul Municipiului Bucuresti/ si/sau a Curtii de Apel Bucuresti cred ca ar fi benefica copiilor angrenati in diverse proceduri legale. Probabil  si sub aspectul celeritatii solutionarii acestor pricini ar exista un castig imediat.

Consider ca si lipsa unei Asociatii profesionale a magistratilor care se ocupa de minori este o scadere majora in aplicarea noilor Coduri si a noilor principii, care pe alocuri ar trebui si ele modificate, iar infintarea unui Tribunal al minorului/ ca instanta de tutela in Municipiul Bucuresti ar putea avea avantaje benefice.
Datorita datelor existente pe internet, am constatat o situatie nefireasca si a un numar mare de dosare de acest gen. In conditiile in care statisticile indica un numar mare al cauzelor cu minori la nivelul instantelor, consider ca este imperios necesara infiintarea Tribunalelor pentru minori si familie.
Apelurile repetate ale unor O.N.G- uri cunoscute cum ar fi  A.R.P.C.C. sau  T.A.T.A au fost pana in prezent cvasi-ignorate, desi exista pasi timizi de apropiere si dialog institutional ale acestor organizatii cu institutiile specializate ale statului.

Initiative pertinenete de modificare a Legii nr. 272/2004 privind protectia copilului, a Codului civil si a Codului de procedura civila initiata de A.R.P.C.C. (Asociatia Romana pentru Custodie Comuna), in care sunt implicate persoane cu activitate relevanta in problemaetica legata de copii cum ar fi judecatori care solutioneaza cauze privind minorii, psihologi, avocati, notari precum si salariati din cadrul Directiilor Generale de Asistenta si Protectie a Copiilor dau speranta ca lucrurile merg intr-o directie buna.

Este cazul ca si Consiliul Superior al Magistraturii, Ministerul Justitiei precum si Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale și Persoanelor Varstnice sa se implice si sa aprobe infiintarea Tribunalului pentru minori - Bucuresti ca instanta specializata pentru tutela la nivelul Municipiului Bucuresti valorificand experienta pozitiva de Tribunalul pentru minori Brasov si a Tribunalului pentru minori Bihor

Comentarii

# Florin date 18 May 2015 10:26 +4

Nu există Tribunalul pentru minori si familie Bihor!Ideea infiintarii acestor instante specializate a fost abandonata in urma cu 10 ani,dupa derularea unui program finantat cu fonduri Phare.Guvernul de atunci a apreciat ca nu se justifica infiintarea acestor tribunale specializate in fiecare judet.Evident ca ar fi utila reluarea acestei initiative.Cu atat mai mult in Bucuresti.Dar dupa cum merg lucrurile la noi...

# coca date 18 May 2015 12:49 +2

Poate ar trebui ca si instantele de minori sa fie alcatuite din judecatori altfel decat dudite de 23 de ani, care n-au habar de ce inseamna raspundere parinteasca, relatii de familie etc

# Eugen date 22 May 2015 18:17 0

lasati, ca de copilul meu si de mine si-au batut jos judecatori cu varsta intre 38 - 50 ani, iar cinismul acestora nu poate fi de gasit inca la duduitele de 23 de ani...

# dumitru elena date 26 June 2016 12:12 0

care este procedura cea mai urgenta si eficienta a inregistrarii unei hotarari judecatoresti referitor la un minor nascut in afara statului de origine avand in vedere ca acesta nu poate capata documentul necesar de la consulat decat in prezenta acestei inregistrari ,iar copilul odata intrat nu mai poate iesii .am depus la tr cel mai apropiat domiciliului toate actele cerute iar acum mi se cere parat si reclamant ca la un dosar penal .de ce ? cine trebuie sa fie paratul si cine reclamantul ? oare acest copilas nu poate sa intre in tara de origine pana la varsta de 18 ani ,avand acum doar 5 ? acestea sunt legile protectiei minorilor din tara noastra ca sa nu mai spun de tutore ?

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 28.03.2024 – Bomba cu fas a lui Kovesi

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva