14 May 2025

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

CCR IA DISTANTA FATA DE BASESCU – Curtea Constitutionala a respins o noua sesizare a presedintelui Traian Basescu in decurs de o saptamana. CCR a hotarat ca legea privind scaderea pragului de prezenta la referendum este constitutionala. Incepe Basescu sa-si piarda controlul asupra CCR?

Scris de: L.J. | pdf | print

14 November 2013 16:33
Vizualizari: 4545

Inca un semn ca presedintele Traian Basescu incepe sa-si piarda controlul asupra Curtii Constitutionale a Romaniei. La o saptamana dupa ce a respins sesizarea lui Basescu referitoare la legea privind reprezentarea Romaniei in domeniul afacerilor externe, stabilind ca Parlamentul este cel care va stabili mandatul celui care reprezinta Romania la Consiliul European, CCR a respins o noua sesizare facuta de presedinte. Este vorba despre cea privitoare la legea prin care pragul de participare la referendum a fost scazut de la 50% la 30%.


Presedintele Curtii Constitutionale, Augustin Zegrean, a anuntat ca decizia a fost luata cu majoritate de voturi, iar noua lege va putea fi aplicata peste un an: “Cu majoritate de voturi s-a respins sesizarea presedintelui”.

Traian Basescu a trimis in 21 septembrie 2013, presedintelui CCR, o sesizare de neconstitutionalitate a Legii pentru modificarea si completarea Legii 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului. Basescu a acuzat faptul ca legea este neconstitutionala intrucat contravine dispozitiilor articolului 1, alineatul 3 din Constitutie. De asemenea, Traian Basescu a aratat ca legea incalca prevederile articolului 2, alineatele 1 si 2 din Constitutie.

Iata sesizarea trimisa de Traian Basescu la CCR:

Legea pentru modificarea si completarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului, adoptata de Camera Deputatilor, in calitate de Camera decizionala, in data de 29 mai 2013, a fost contestata la Curtea Constitutionala in data de 4 iunie 2013.

Prin Decizia nr. 334 din 26 iunie 2013 cu privire la obiectia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii pentru modificarea si completarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului, Curtea Constitutionala a constatat ca prevederile legii „sunt constitutionale in masura in care nu se aplica referendumurilor organizate in decurs de un an de la data intrarii in vigoare a legii”.

La data de 16 iulie 2013, presedintele Romaniei a solicitat Parlamentului reexaminarea acestei legi, in temeiul Art. 77 alin. (2) din Constitutia Romaniei, in sensul respingerii acesteia de catre Parlament intrucat noua varianta de reglementare a cvorumului de participare la referendum, aleasa de legiuitor, nu asigura o reprezentativitate suficienta de natura a conferi deciziei adoptate forta care sa reflecte vointa si suveranitatea poporului.

In urma reexaminarii, la data de 10 septembrie 2013, Camera Deputatilor, in calitate de Camera decizionala, a respins argumentele invocate in cererea de reexaminare si a adoptat Legea pentru modificarea si completarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului, pe care, in data de 12 septembrie 2013, Parlamentul a retransmis-o presedintelui Romaniei, in vederea promulgarii.

Motivele sesizarii sunt urmatoarele:

Legea pentru modificarea si completarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului, transmisa presedintelui Romaniei spre promulgare, este neconstitutionala deoarece contravine dispozitiilor Art. 1 alin (3) din Constitutia Romaniei, republicata, potrivit carora „Romania este stat de drept, democratic si social, in care demnitatea omului, drepturile si libertatile cetatenilor, libera dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta valori supreme, in spiritul traditiilor democratice ale poporului roman si idealurilor Revolutiei din decembrie 1989, si sunt garantate”, precum si prevederilor Art. 2 alin. (1) si (2) din Constitutia Romaniei, republicata, prin care se stipuleaza urmatoarele: „(1) suveranitatea nationala apartine poporului roman, care o exercita prin organele sale reprezentative, constituite prin alegeri libere, periodice si corecte, precum si prin referendum. (2) niciun grup si nicio persoana nu pot exercita suveranitatea in nume propriu.”.

Potrivit noilor prevederi ale legii trimise la promulgare, rezultatul referendumului depinde de indeplinirea cumulativa a doua conditii: una referitoare la numarul minim de cetateni care trebuie sa participe la referendum pentru ca acesta sa fie valabil si una privitoare la numarul de voturi valabil exprimate, care determina rezultatul referendumului. In acest sens, noua lege introduce, sub aspectul conditiilor de validitate a referendumului, un cvorum de participare de cel putin 30% si un cvorum al voturilor valabil exprimate de cel putin 25%, ambele raportate la numarul persoanelor inscrise in listele electorale permanente. Aceasta solutie legislativa se regaseste in cazul referendumului privind revizuirea Constitutiei, al referendumului pentru demiterea Preşedintelui Romaniei, al referendumului cu privire la probleme de interes national si al referendumului local.

Astfel, Legea pentru modificarea si completarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului dispune la Art. I pct. 1 ca Art. 5 alin. (2) din Legea nr. 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului, va avea urmatorul cuprins:

Art. 5. - (2) Referendumul este valabil daca la acesta participa cel putin 30% din numarul persoanelor inscrise in listele electorale permanente.”

Totodata, noua lege dispune la Art. I pct. 2 ca dupa Art. 5 alin. (2) din Legea nr. 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului, se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmatorul cuprins:

Art. 5. - (3) Rezultatul referendumului este validat daca optiunile valabil exprimate reprezinta cel putin 25% din cei inscrisi pe listele electorale permanente.”.

Constitutia Romaniei imbina regimul juridic al suveranitatii nationale cu caracteristici ale conceptului de suveranitate populara, in special, in ceea ce priveste exercitarea directa a puterii de stat de catre popor, prin modalitatea referendumului. Referendumul national reprezinta una dintre formele de exprimare a vointei suverane a poporului roman. Dupa cum rezulta din Art. 2 din Constitutia Romaniei, prin prisma jurisprudentei Curtii Constitutionale si a doctrinei relevante, poporul roman este detentorul puterii de stat, iar modalitatile prin care acesta exercita suveranitatea de stat sunt: fie prin organele sale reprezentative, fie pe calea directa a referendumului. insa, modul cel mai eficient si clar de consultare directa a vointei populare si, totodata, instrument al democratiei directe, este referendumul. Tipurile de referendum, ca obiect generic al consultarii populare, sunt stabilite de lege in conformitate cu dispozitiile constitutionale, respectiv: referendumul national constitutional, care are ca obiect revizuirea Constitutiei, referendumul national, care are ca obiect demiterea presedintelui si referendumul national initiat de presedinte asupra unor probleme de interes general.

Insa, noile conditii necesare pentru validitatea referendumului sunt de natura sa infranga aceste principii constitutionale pentru motivele pe care urmeaza sa le detaliem.

Stipularea unui cvorum de participare la referendum de cel putin 30% din numarul persoanelor inscrise in listele electorale permanente incalca prevederile Art. 2 alin. (1) din Constitutie deoarece premisa unei manifestari democratice a suveranitatii prin intermediul poporului se poate asigura doar prin participarea la referendum a majoritatii cetatenilor, constand in jumatate plus unul din numarul persoanelor inscrise in listele electorale permanente.

In jurisprudenta sa, Curtea Constitutionala a statuat, prin Decizia nr. 731/2012, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 478/2012, ca intrunirea majoritatii absolute care consta in jumatate plus unul din numarul persoanelor inscrise in listele electorale permanente „reprezinta o conditie esentiala pentru ca referendumul sa poata exprima in mod real si efectiv vointa cetatenilor, constituind premisa unei manifestari autentic democratice a suveranitatii prin intermediul poporului in conformitate cu principiul statuat in Art. 2 alin. (1) din Legea fundamentala. Participarea la referendum a majoritatii cetatenilor reprezinta un act de responsabilitate civica (…)”.

Precizarea din alin. (2) al Art. 2 din Constitutie, potrivit caruia: „niciun grup si nicio persoana nu pot exercita suveranitatea in nume propriu” exclude atribuirea sau insusirea puterii de stat de catre o alta autoritate sau persoana, in afara cadrului constitutional. Asadar, atribuirea suveranitatii, prin lege, unui grup format din 30% din numarul persoanelor inscrise in listele electorale permanente, constituie o incalcare a prevederilor Art. 2 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

Mai mult, caracterul democratic al statului vizeaza participarea cetatenilor la conducerea treburilor publice şi presupune ca deciziile sa fie intemeiate pe vointa poporului, de aceea democratia constitutionala implica o guvernare realizata de catre majoritate, in acord cu vointa sa. Luarea deciziilor prin calea directa a referendumului trebuie sa implice o majoritate de participare a cetatenilor iar reglementarea unui cvorum de participare de 30% din numarul persoanelor inscrise in listele electorale permanente poate aduce atingere principiilor generale pe care se intemeiaza statul roman, respectiv caracterului democratic, reprezentand o incalcare a prevederilor Art. 1 alin. (3) din Constitutia Romaniei, republicata.

Un argument in plus in sustinerea punctului nostru de vedere este acela ca, potrivit dispozitiilor Art. 90 din Constitutie, presedintele Romaniei „poate cere poporului sa-si exprime, prin referendum, vointa cu privire la probleme de interes national”, iar cum exprimarea unei vointe unitare nu este practic posibila, exprimarea vointei unei majoritati cat mai largi reprezinta vointa cea mai apropiata de idealul unei vointe unitare. Intr-un stat democratic, toti cetatenii care sunt afectati de o decizie trebuie sa aiba posibilitatea de a participa la luarea deciziei, fie in mod direct, fie prin reprezentanti alesi, iar decizia finala trebuie sa reflecte vointa majoritatii cetatenilor.

Luand in considerare ansamblul textelor constitutionale, urmeaza sa observati ca prin notiunea de „majoritate” se intelege partea sau numarul cel mai mare dintr-o colectivitate, respectiv 50% plus unul din numarul total. In acest sens, amintim cu titlu de exemplu urmatoarele articole din Constitutie: Art. 67 care reglementeaza un cvorum legal pentru adoptarea legilor, hotararilor si motiunilor, Art. 76 alin. (1) care se refera la adoptarea cu votul majoritatii a legilor organice si a hotararilor, Art. 81 alin. (2) referitor la alegerea presedintelui Romaniei din primul tur de scrutin.

Invederam faptul ca si la nivel legislativ termenul de „majoritate” desemneaza cel putin 50% plus unul din numarul total. Un exemplu in acest sens se regaseste in Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale la Art. 51 alin. (1). Astfel, Curtea Constitutionala lucreaza legal in prezenta a doua treimi din numarul judecatorilor, iar plenul decide cu votul majoritatii judecatorilor Curtii. Asadar, si in acest caz, majoritatea implica un numar egal cu cel putin jumatate plus unul din numarul total si nu un procent de 30% sau mai mic.

Cu privire la semnificatia termenului de „majoritate”, Curtea Constitutionala a retinut, prin Decizia nr. 147/2007, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 162/2007 ca „atunci cand legiuitorul constituant a dorit sa instituie o anumita majoritate de voturi, a facut aceasta printr-un text de referinta (…)”. Amintim cu titlu de exemplu, procedura de punere sub acuzare a presedintelui Romaniei pentru inalta tradare, reglementata de Art. 96 alin. (1) din Constitutie sau procedura de revizuire a Constitutiei, prevazuta de Art. 151 alin. (1) si (2) din Legea fundamentala.

Totodata, mentionam faptul ca, prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 334/2013, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 407/2013, aplicand regulile interpretarii prin analogie, Curtea s-a exprimat in sensul ca in domeniul dreptului parlamentar aplicarea principiului „majoritatea decide, opozitia se exprima” denota faptul ca opinia majoritara din Parlament este prezumat ca reflecta opinia majoritara din societate, iar dreptul opozitiei de a se exprima este o consecinta a dreptului inalienabil al minoritatii politice de a-si face cunoscute opiniile. Un asemenea principiu asigura, pe de o parte, legitimitatea guvernarii, iar, pe de alta parte, conditiile pentru realizarea alternantei la guvernare. Pentru aceleasi ratiuni, in cadrul procedurii de consultare democratica a populatiei, se aplica acelasi principiu, insa majoritatea decidenta trebuie sa se raporteze la un anumit nivel de reprezentativitate sub aspectul participarii la vot pentru ca hotararea finala sa se bucure de legitimitatea necesara iar un prag de participare de 30% din numarul persoanelor inscrise in listele electorale permanente nu poate sa confere o asemenea legitimitate.

In ceea ce priveste referendumul organizat pentru definitivarea procedurii de revizuire a Constitutiei, pastrarea cvorumului de cel putin jumatate plus unul din numarul persoanelor inscrise in listele electorale permanente este cu atat mai justificata daca avem in vedere ca legea fundamentala a unui stat democrat are ca şi trasatura definitorie stabilitatea. Aceasta este o cerinta imanenta a statului de drept.

In Romania, procedura de revizuire a Constitutiei se caracterizeaza prin aceea ca puterea constituanta derivata este tinuta sa respecte vointa Adunarii Constituante, definitivata prin referendumul din 1991. Membrii Adunarii Constituante au apreciat atunci ca nu se impune proclamarea expresa a unui cvorum necesar pentru aprobarea legii de revizuire a Constitutiei, prin referendum, fiind suficienta o constructie constitutionala care sa se bazeze pe principiile democratice. in conceptia suveranitatii populare fiecare cetatean este detinatorul unei portiuni de suveranitate, iar vointa majoritatii reprezinta cvorum esential pentru asigurarea caracterului democratic de modificare a vointei puterii constituante originare. A modifica vointa puterii constituante originare, netinand cont de principiile generale, intangibile ale statului roman, prin utilizarea unor instrumente legale inferioare ca forta juridica, aduce atingere Art. 1 şi Art. 2 din Constitutie.

Prin Art. 151 din Constitutie, se imbina tehnicile specifice democratiei reprezentative cu cele ale democratiei directe. Astfel, cerinta aprobarii prin referendum popular sintetizeaza vointa suverana a corpului electoral, vointa ce nu poate fi modificata in baza principiului analogiei juridice decat in aceleaşi conditii. Constitutia Romaniei cuprinde o serie de modalitati tehnice de garantare a unui anumit grad de rigiditate a acesteia, de natura sa asigure stabilitatea intregului sistem normativ al unui stat, certitudinea şi predictibilitatea sa. De aceea, revizuirea legii fundamentale trebuie corelata atat cu regimul juridic al initiativei legislative populare, cat şi cu cel a adoptarii proiectului sau propunerii de revizuire de catre Parlament. in acest sens, legea fundamentala impune un cvorum deosebit de adoptare, tocmai pentru a sublinia forta juridica a Constitutiei.

Avand in vedere faptul ca actuala Constitutie, adoptata in anul 1991, a fost revizuita in anul 2003 cu participarea la referendum a unei majoritati de 50% plus unul din numarul cetatenilor inscrisi in listele electorale permanente, diminuarea pragului de participare la 30% va conduce la o lipsa de legitimitate a modificarilor aduse printr-o noua lege de revizuire, generand o situatie de instabilitate constitutionala.

Pe de alta parte, validarea unui astfel de referendum la care au participat doar 30% din numarul cetatenilor cu drept de vot este contrara interpretarii sistematice si cu buna credinta a prevederilor Constitutiei, ceea ce incalca atat normele constitutionale cu valoare de principiu in stabilirea sensului notiunii de „majoritate”, cat si Art. 2 din Constitutia Romaniei.

Cu toate ca in Constitutie nu se precizeaza expres criteriul valoric in functie de care un referendum poate fi considerat valabil, acesta nu poate fi stabilit in mod arbitrar de legiuitorul ordinar fara a tine cont de ansamblul prevederilor constitutionale. O interpretare contrara, apreciem ca nu poate fi primita deoarece ar conferi legiuitorului ordinar dreptul de a adauga la textul constitutional. Posibilitatea modificarii legii fundamentale sau a demiterii preşedintelui Romaniei, in noile conditii de validitate a referendumului, ar insemna o grava nesocotire a vointei cetatenilor prin al caror vot majoritar a fost adoptata Constitutia sau a fost ales presedintele Romaniei.

Cu privire la demiterea prin referendum a presedintelui Romaniei, instanta de control constitutional, prin Decizia nr. 147/2007, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 162/2007, referitoare la constitutionalitatea Legii pentru modificarea si completarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea şi desfaşurarea referendumului, a statuat urmatoarele: „In schimb, demiterea prin referendum a preşedintelui Romaniei nu are semnificatia unei asemenea competitii electorale. Dimpotriva, ea reprezinta o sanctiune pentru savarşirea unor fapte grave prin care Presedintele Romaniei incalca prevederile Constitutiei. Distinctiile referitoare la demiterea Presedintelui Romaniei prin referendum, aşa cum rezulta din prevederile pct. 2 al articolului unic al legii criticate, il vizeaza pe presedintele Romaniei care a obtinut mandatul in primul tur de scrutin, pe preşedintele Romaniei ales in al doilea tur de scrutin şi pe preşedintele interimar. Urmand logica legiuitorului, in primul caz preşedintele ar urma sa fie demis cu majoritatea absoluta a voturilor corpului electoral, in al doilea caz, cu majoritatea relativa a voturilor cetatenilor prezenti la scrutin, pe cand pentru situatia prevazuta de art. 99 din Constitutie, privind Raspunderea preşedintelui interimar care nu a fost ales prin vot nu ar exista nicio prevedere constitutionala privitoare la demitere. O asemenea interpretare este contrara Art. 1 alin. (3) din Constitutie, potrivit caruia Romania este stat de drept, un asemenea stat opunandu-se aplicarii aceleiaşi sanctiuni preşedintelui Romaniei, in mod diferit, in functie de modul in care el a obtinut aceasta functie: in primul tur de scrutin, in al doilea tur de scrutin sau ca urmare a interimatului in exercitarea functiei.

Solutionarea rationala a acestei probleme rezulta din interpretarea alin. (3) al Art. 95 din Constitutie, precum si din coroborarea dispozitiilor acestuia cu cele ale Art. 81 alin. (1) si ale Art. 95 alin. (1) din Constitutie. Astfel, in temeiul Art. 81 alin. (1) din Constitutie, este declarat ales candidatul care a intrunit in primul tur de scrutin majoritatea voturilor alegatorilor inscrişi in listele electorale. Potrivit reglementarii legale in vigoare aceasta majoritate absoluta opereaza şi in cazul stabilirii rezultatelor referendumului pentru demiterea presedintelui Romaniei, aplicandu-se aceeasi masura, dupa aceleaşi reguli, sefului statului, indiferent de numarul de voturi obtinut sau de modul in care a ajuns sa detina aceasta functie. Aplicarea aceluiasi tratament juridic preşedintelui Romaniei ales in primul tur de scrutin, celui ales in al doilea tur de scrutin sau presedintelui interimar la demiterea din functie prin referendum este ceruta de dispozitiile constitutionale ale Art. 95 alin. (1), care prevad pentru cele trei situatii acelaşi tratament juridic. (…) Dispozitiile constitutionale privitoare la majoritatea ceruta pentru alegerea presedintelui in primul tur de scrutin sunt suficiente pentru a permite stabilirea solutiilor de demitere a şefului statului, in toate cazurile, pe calea analogiei, si nu a simetriei juridice.”.

Mai mult, schimbarea jurisprudentei Curtii Constitutionale, relevanta fiind Decizia nr. 731/2012, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 478/2012, fara a interveni vreun element nou, nu se justifica. Consideram ca un cvorum de participare prea restrans va conduce la adoptarea unor decizii majore aplicabile tuturor cetatenilor si va face posibila exercitarea suveranitatii nationale de o minoritate a populatiei, incalcandu-se principiile democratiei.

Avand in vedere considerentele expuse, prin modificarea legii si diminuarea cvorumului de cel putin jumatate plus unul din numarul persoanelor inscrise in listele electorale permanente pentru validarea referendumului, Legea pentru modificarea si completarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului incalca prevederile Art. 1 alin. (3) si ale Art. 2 alin. (1) si (2) din Constitutie prin faptul ca permite posibilitatea adoptarii prin referendum a unor masuri lipsite de legitimitate populara, precum si prin nerespectarea dreptului poporului roman de a exercita suveranitatea de stat pe calea directa a referendumului”.

Comentarii

# mircea date 14 November 2013 16:43 -14

Mai trebuie sa dea Ponta 2-3 lei la pensii si ajutoare sociale , niste discounturi la incalzire si armata electorala PSD e gata de campanie, de data intr-un context mai favorabil.

# mircea date 14 November 2013 17:21 -4

Brain fart :)) nu am citit si partea cu aplicabilitatea peste un an. Baieti, puteti sa tineti AMR-ul in continuare.

# BERCEA MONDIAL. e manevra lu frații miei.., 11 ani pârnaie,, date 14 November 2013 19:01 +11

BĂSESCU TRAIAN TREBUIE DEMIS PENTRU CĂ: - a încălcat prevederile art. 80 din CONSTITUȚIE privind rolul Președintelui României. El face mediere  între puterile statului  și IOANA BĂSESCU, FOLOSEȘTE puterile statului in interesul personal. -BĂSESCU TRAIAN a încălcat prev. art. 84 din CONSTITUȚIE ( A ÎNREGISTRAT ȘI ESTE MEMBRUL UNUI PARTID POLITIC), -a încălcat prev. art. 86 din CONSTITUȚIE - el nu consultă Guvernul - el denigrează inclusiv prim ministrul Ponta, el folosește Guvernul pentru a menține în funcție ,,PREȘEDINTELE CEC-ului BANK, Judecător CCR, Președinte CSM, Procuror șef DNA, etc, -Băsescu a încălcat art. 88 din CONSTITUȚIE  - el face problemele , el le soluționează, el decide. Singurul art. din CONSTITUȚIE respectat de BĂSESCU TRAIAN ESTE art. 94 :::: adică el conferă decorații, titluri de onoare, acordă grad de general la ,,MANICA,,, NUMEȘTE PENTRU LINIȘTEA familiei sale , JUDECĂTORI ȘI PROCURORI.

# este naiv BERCEA MONDIAL date 14 November 2013 19:07 +2

DACĂ ART. 95 DIN CONSTITUȚIE PREVEDE CĂ SENATUL ȘI CAMERA DEPUTAȚILOR , IL POT SUSPENDA  PE BĂSESCU TRAIAN, după consultarea CCR, ce atribuții avem noi ,, TRĂPĂDUȘII ,,?????

# Ultimul Charlot date 14 November 2013 16:52 +9

Da, incepe. O fi se vremea...mai e un an...si sa nu-l ia tare atunci, il invata. E ca si la impotenta, te face de ras de cateva ori.... 

# POLO.NICU date 14 November 2013 17:17 +5

Se distanteaza pe naiba. Decizia de azi intra in vigoare peste un an. Dupa ce Base pa pa.

# Curiosul date 15 November 2013 10:47 0

Cine stie, cunoaste....Ia marturiseste, bre, la tine asa a inceput, putin cate putin ?? Si acum ce faci, ai trecut pe pilule albastre ? Sunt bune ? Spune tot, nu te sfii, suntem intre noi.... :P :P :P

# Georgiana Mogos Niculescu date 14 November 2013 18:51 +6

In sfarsit! da Doamne minte romanilor, intr-o tara condusa de infractori este un pas mic dar important .Basescu a incalcat de prea multe ori legea fundamentala in stat Constitutia nu mai vorbim de principiul democratiei a incalcat Principiul SEPARARII PUETRILOR IN STAT

# ion date 14 November 2013 19:08 +2

poporul poate sa participe , la referendum , poate vota da sau nu .............daca-l doare\'n pix si nu participa ......plm ....clanta mica !

# mircea date 14 November 2013 22:33 -2

Da, dar ce voteaza ei are influenta asupra tuturor romanilor, chiar si a celora care nu au mers la vot ( din neinteres sau boicot ) . Datoria clasei politice nu e sa dialogheze doar cu electoratul preferat, ci cu toata lumea. Cu alte cuvinte, prin legi sa faca in asa fel incat tuturor sa fie bine si sa vina mai multi la vot data viitoare. Altfel suna ca dracu,ceva de genu \" noi cu noi, voi cu voi \"...sau cum se zice in curtea scolii, \"bisericute \" . PSD de exemplu,  are un electorat fidel si guverneaza strict avand acel electorat in vedere. Ei nu au in vedere buna starea clasei de la mijloc in sus, nu gandesc in sensul incurajarii economiei private.  Nu ca partidele actualei \"opozitii\" ar avea vreun program prea diferit , bine conturat.... 

# Salvamar date 15 November 2013 11:50 +2

Mircea nu e adevarat. Guvernul nastase a luat cele mai multe masuri de dreapta luate de vreun guvern. Dreapta se poate lauda numai cu cota unica si retrocedarea proprietatilor (aici am s ale spun ca au gresit total - pentru ca in privinta terenurlor trebuiau sa spuna ca e vorba de situatia proprietatilor dupa reforma din 1945 - pentru ca la ora asta s-au facut cereri de retrocedare de trei ori suprafata Romaniei, ceea ce nu este normal - acelasi teren a fost revendicat de proprietarul dinaintea reformei agrare din 1923 sau 1945 si asta a creat o mutltime de nereguli. ca sa nu mai vorbim de secularizarea averilor bisericesti si manastirilor, care a fost facuta inainte de venirea comunistilor la putere. In loc sa se gandeasca ce inseamna resitutio in integrum au plasat sloganul in lege si ne vom trezi cu mari necazuri. Sa nu uitam ca stimularea dezvoltarii IMMurilor a fost atunci cand in anii 90, sub guverne socialiste s-a dat o lege ca IMMurile sa nu plateasca impozit in primul an.

# Tudor Raneti date 15 November 2013 01:24 +6

Luati cata distanta vreti. Nu uitam cum ne-ati furat votul si ne-ati procopsit cu mafiotul. N-am sa las eu lumea sa uite

# Salvamar date 15 November 2013 09:51 +4

Hai sa fim seriosi. CCR face in coitinuare jocull lui Basescu. Era EVIDENT ca CCR nu putea trece peste Comisia de la Venetia fara sa se faca de ras. legea a fost avizata de aceasta comisie si ar fi fost batator la ochi sa il \"serveasca\" pe Base chiar pe fata. Au amanat decizia cat au putut ca Basescu sa nu fie suspendat si sa-si piarda drepturile ce0i revin ca fost presedinte si ca nu cumva sa se poata modifica Constitutia cat timp e Basescu in functie. Vreti o SERVIRE mai MARE? Contestatiile la lege ale PDL si Basescu aveau un singur scop - taraganarea intrarii in vigoare a legii, iar in acest sens l-au servit la fix pe her Basescu si inca nu cu un vot in unanimitate. Cum o fi votat Morar \"constitutionalistul\"? .Deci nu va bucurati degeaba. CCR nu este in majoritate o gashka basista care serveste dupa un plan bine stabilit. Solutia? Anul viitor, parlamentul sa se transforme in CONTITUANTA si sa scoata o noua Constitutie pentru o NOUA REPUBLICA - model francez.

# Salvamar date 15 November 2013 10:01 +3

Cand vorbesc de modelul francez ma gandesc la faptul ca ei sunt la a V-a Republicaa. Nu vreau o constitutie ca cea franceza deoarece vedem ce se intampla in Romania cu amestecul de executiv si presedentie, Vine un Basescu si interpreteaza cum vrea constitutia si se crede in Franta. Vreau o republica in care justitia sa nu se creada stat in stat, care nu raspunde in fata nimanui, fara institutia revizuirii sentintellor definitive IDIOATE care numai dreptate nu reprezinta, cu un presedinte onorific ca in Germania sau Ungaria, cu un control efectiv intre puterile statului. De exemplu un procuror si un judecator pot aresta si judecat un om politic, dar un om politic NU are nici un control asupra erorilor justitiei si aici ma gandesc la PARLAMENT. Controlul de catre CSM s-a vazut ca este partizan si pe principiul \"corb la corb\" nu-si scoate ochii. Procurorii trebuie sa fie reprezentantii staului si nu magistrati pentru ca in acest caz este un dezechilibru intre acuzare si aparare.

# Alex date 15 November 2013 10:43 -1

Frectii. Cu Nivea. La un picior. Al scaunului. Poporul a votat, prin REFERENDUM , ca numarul MAXIM al alesilor aceluiasi popor se fie de MAXIM 300. Rezultatul referendumului ? 588 de ALESI, sau cati mama naibii or fi . Solutia mea este alta : orice guvern am avea, sa propuna DESTITUIREA POPORULUI ROMAN SI ALEGEREA ALTUI POPOR. Si gata. O tot frecam ba cu Basescu, ba cu Ponta, cu Crin sau mai stiu eu ce alt nenorocit. Toti sunt la fel, o apa si-un pamant. Si tot nenorociti votam, asa cum am votat de fiecare data. La asa popor, asa conducatori. Nu suntem in stare sa ne adunam 100.000 de mii , sa ne prezentam nemultumirile. O tot dam cotita cu Constitutia si cretinii se aduna cate 50.000 la pupat de oase, pe la biserici. A avut dreptate Brucan. Numai cu termenul a gresit-o. Trebuia sa spuna 100 de ani. Dar nici atunci nu sunt sigur ca o nimerea.

# mircea date 15 November 2013 11:42 -1

Pertinent, admir oamenii care pot face un pas in spate si privesc liderii asa cum sunt ei in ansamblu. Dar in preajma alegerilor pastrarea unei asemeni pozitii poate e confortabila dar nu mi se pare sanatoasa . Evident, e vorba de a alege dintre cel mai putin corupt, prost sau hot. Altfel, prin dezinteres , e clar ca mai bine n-are cum sa ne fie, dar rau cu siguranta. 

# Alex date 15 November 2013 14:49 0

Dumnezeule, as putea intra intr-o polemica interminabila cu tine sau cu oricine altcineva...Vezi dumneata, cred ca aici este greseala : criteriile dupa care votam. In general, sunt simpliste sau fara rationament. Romanii -mare parte - voteaza cu inima si nu cu capul.De multe ori am senzatia ca unii dintre oameni poarta capul ca ornament - nu vreau sa jignesc pe nimeni -,isi tin capul pe umeri ca sa nu le ploua in gat.Se multumesc cu promisiuni ,cu promisiuni si iar promisiuni.Cati dintre cei care voteaza stiu care trebuie sa fie calitatile definitorii pentru un om politic ? Si nimeni -pana acum - nu a  incearcat sa le deschida mintea.Deoarece s-a observat ca poporul roman poate fi usor mani******t.Lucru asta se observa si aici.Nu ca poporul ar fi prezent - nici macar prin auto-reprezentanti, asa cum se declara unii prin sintagme gen \" noi am votat\",\"noi o sa facem\", etc.-in mod virtual. Nicidecum.Cati stiu ca un adevarat lider politic trebuie sa fie in primul rand corect,serios,devotat..

# mircea date 15 November 2013 19:12 0

Ba , nu mi se pare mare lucru de polemizat :-) . Eu practic sustin prezenta electorala oricat de mare ar fi lehamitea, ca un act ocazional de civism. Tu vorbesti despre ce ar crede unul si altul despre scena politica si ce i-ar motiva bla bla bla. Eu am plecat de la premisa ca sunt toti condamnabili, deci sunt de acord cu tine, dar condamnabili in diferite grade. Fiecare judeca in felul lui cum sa voteze, dar sa voteze. Dar sunt ferm impotriva coborarii pragului electoral, explicand mai sus cum vad eu situatia. 

# Alex date 15 November 2013 14:57 0

....integru,perseverent,responsabil,creativ,lucid,flexibil.Sa aiba  echilibru in gandire si actiuni, Sa aiba rabdare,sa fie amabil cu cei din jurul lui - si aici ma refer nu numai la ziaristi-,sa se faca placut oamenilor.Sa fie discret si sincer.sa respecte pe toata lumea. Si, nu in ultimul rand, sa fie punctual.sa fie devotat celor care l-au ales, nu numai la nivel declarativ. Dar astea sunt povesti. Si ar mai fi multe de spus / scris, dar ce rost are ?!

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 14.05.2025 – Radiografia Sistemului care s-a pus in spatele lui Nicusor Dan (Video)

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva