25 April 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

Cine a stabilit pozitia Romaniei in chestiunea procurorului european?

Scris de: Prof.dr. Adrian SEVERIN | pdf | print

24 September 2019 15:17
Vizualizari: 5231

Decizia COREPER (Consiliul reprezentantilor UE) favorabila candidaturii lui LCK pentru postul de procuror european, a revelat o problema neasteptata intr-o lume normala: nu putem sti cum a votat Romania. Ambasadorul Romaniei la UE, dna Luminita Odobescu (diplomat de cariera), cea care cunoaste cel mai bine cum stau lucrurile intrucat a exercitat personal votul romanesc, refuza sa spuna, explicand ca procedura este secreta.


CE MANDAT A AVUT AMBASADORUL ROMAN SI DE LA CINE?

Desigur, exista principiul potrivit caruia procedura de vot pentru alegerea persoanelor fizice este secreta. Asta pentru a nu se tensiona relatiile interpersonale. Atunci cand votul este exprimat in numele unui stat, o asemenea procedura ridica insa probleme, intrucat impiedica exercitarea controlului parlamentar asupra politicii executivului si lasa nedemocratic societatea in afara sferei politicului.

Oricum, ambasadoarea Odobescu nu poate pastra secretul fata de cei care au mandatat-o si carora trebuie sa le raporteze modul in care a executat mandatul. In mod normal domnia sa trebuie sa fi primit un singur mandat, caci numai o singura politica nationala putem avea intr-un anumit moment; si dintr-un singur loc, anume de la MAE.

Intrucat candidaturile nu erau nationale, ambasadorul Romaniei trebuia sa primeasca mandat (nu neaparat scris) atat pentru “da” cat si pentru “nu”. El nu poate spune ca nu a votat impotriva unui anumit candidat pentru ca nu avea instructiuni scrise, dar a putut vota in favoarea lui fara asemenea instructiuni sau fara nici un fel de mandat. In cazul din urma ar fi trebuit pur si simplu sa nu voteze, caci nu se gasea intr-o situatie de urgenta, sub imperiul fortei majore.

Daca este sa ne ghidam dupa declaratiile publice ale diversilor operatori politici din Romania si dupa felul in care ei interpreteaza Constitutia, este extrem de probabil ca dna Odobescu a primit doua mandate care se bateau cap in cap: unul de la Premier si altul de la Presedinte. Asta nu este secret si poate fi confirmat de ambasadoare.

In atari imprejurari, domnia sa ar trebui sa ne spuna cine crede ca potrivit Constitutiei are dreptul sa dea un mandat obligatoriu. Mediatorul sau cel responsabil cu realizarea politicii interne si externe a statului, aprobata de Parlament? Presedintele, care nu poate refuza rechemarea unui ambasador (asa cum, potrivit CCR, nu poate refuza remanierea unui ministru) sau Guvernul care are exclusivitatea initiativei de rechemare a ambasadorilor? Cu alte cuvinte, nimic nu o opreste pe dna Odobescu sa precizeze al cui mandat l-a executat sau, in general, al cui mandat il executa atunci cand primeste instructiuni contradictorii.

Aspectul ar trebui clarificat de MAE si prin MAE. Acesta mi se pare lucrul cel mai important de facut sub raport principial.

ROMANIA NU POATE ACCEPTA UN PROCUROR EUROPEAN NUMIT POLITIC FARA ACORDUL SAU

Este limpede ca fata de votul initial din Consiliu, defavorabil net lui LCK, situatia s-a rasturnat complet in cateva luni, pana acolo incat, din punctul de vedere al aritmeticii, votul Romaniei nu a mai contat. Care au fost motivele?? Ce a determinat schimbarea??

Raspunsul la aceste intrebari va fi greu de obtinut. Putem deduce, in schimb, metoda folosita. Este cea a tranzactiei politice.

De aici se nasc alte intrebari: cine a formulat mandatul pentru negocieri si ce a obtinut Romania in schimbul votului sau? Daca si asta este secret, urmeaza sa conchidem ca nimeni nu mai rapunde pentru actiunea externa a Romaniei. Ceea ce este greu de acceptat.

In orice caz, doua lucruri sunt clare. Pe de o parte, UE admite numirea procurorilor pe criterii si prin proceduri politice. Ceea ce lipseste de orice baza principiala pretentia forurilor europene ca in Romania din acest proces sa fie exclus factorul politic, respectiv Guvernul.

Pe de alta parte, rezultatul alegerii procurorului sef european prin aranjamente politice fara legatura cu meritele candidatului, este ca nu vom avea in acea functie o persoana obiectiva si libera de obligatii politice. Pentru Romania imprejurarea este cu atat mai grava cu cat persoana in cauza este subiect al urmarii penale instrumentate de autoritatile romane. (Desemnarea LCK in functia de procuror sef european nu poate opri aceasta urmarire, care trebuie dusa pana la capat in mod corect, tot asa cum, de pilda, Christine Lagard a fost cercetata penal in Franta, chiar daca se bucura de imunitatile specifice functiei internationale de director al FMI.)

Daca la nivel national interventia politica in distribuirea anumitor demnitati publice angajeaza doar interese particulare de grup, iar eventualele efecte deranjante se mai corecteaza prin sistemul de control si contraponderi inter-institutionale, la nivel european atinge direct interesul national, in timp ce remediile federale sunt insuficient dezvoltate. Iata un motiv important pentru retragerea Romaniei din cooperarea consolidata privind aceasta institutie.

Aceasta cel putin pana cand procedura de desemnare a procurorului sef european se schimba si, mai ales, pana cand toti membrii UE adera la respectiva institutie. Procuratura europena nu poate face obiect al cooperarii consolidate si nu poate fi organizata decat prin votul cu dubla majoritate (majoritatea statelor si majoritatea populatiei).

PS Ca membru al Conventiei pentru viitorul Europei, am facut parte dintre sustinatorii ideii de a se infiinta un parchet european care sa urmareasca infractionalitatea transfrontaliera si cea legata de utilizarea fondurilor europene. Aceasta trebuia sa se integreze, insa, intr-un alt context institutional si procedural. Scoaterea procurorului european din contextul respectiv, cu evidente interese politice circumscrise de obiectivul Europei cu mai multe viteze, lipseste de viabilitate un asemenea proiect.

Comentarii

# Zamolxes date 24 September 2019 17:46 -31

ANTIROMANISMUL celor dupa "chipul si asemanarea" cu Laura Codruta LASCU (KOVESI dupa divort) si K.W Johannis va fi scump platit la VOT (noiembrie).Aviz sovinilor!...

# Baran Gheorghe date 24 September 2019 18:34 -9

Nici macar nu am citit tot si am observat domnule Severin( eu va ziceam Dosia , in gluma) ca nici dumneavoastra , dealtfel va consider eminenta, nu tineti cont de doctrina insinuanta a noii ordini mondiale prin care notiunea si faptul stat_natiune este atacat pana la disolutie si in dex, proliferarea statelor este pe ordinea de zi, subsiadirismul este dat pe gatul nostru, in acelasi timp in care germania si franta cu litere mici isi intaresc nationalismul.Proasta de Basescu mereu spune in discursurile sale la proastele de televiziuni ca am cedat din suveranitate intrind in mUE. Eu ca zic ca minte, e un bou, nu am cedat suveranitate ci am dat doar in concesiune anumite prerogative. PARCA SUNA ALTFEL. NU ???? Afara cu tradatorii din tara!

# Sphinx date 24 September 2019 20:11 -2

Ca un PROST, ma intreb de 5 ani : CINE este in SPATELE acestei L.C Kovesi . La acest TUPEU OBRAZNIC, care intrece limitele unui om normal la CAP, numai daca ai UN ordin angajament cu cineva SUS PUS pornesti intr-o aventura . Daca aveti un raspuns astept!.

# mitocanu date 25 September 2019 16:56 +30

...stiu eu: liviu dragnea, tariceanu si tudorel toader...

# nae girimea date 25 September 2019 06:45 +9

Odobeasca a motivat ca a votat pt Luluta deoarece n-avea mandat scris sa voteze "impotriva". Avea insa mandat scris sa voteze "pentru" ?

# Baran Gheorghe date 25 September 2019 12:35 +3


Citeza pe nae girimea
Odobeasca a motivat ca a votat pt Luluta deoarece n-avea mandat scris sa voteze "impotriva". Avea insa mandat scris sa voteze "pentru" ?
SCURT si la OBIECT. Bravo!

# Neanae date 25 September 2019 10:16 -3

Ma bucur Domnule Severin, cu tot respectul, ca pentru Dvoastra cateva lucruri sunt clare. Pentru mine nimic nu e clar in numirea aceasta, cred nici daca as avea doua creiere. Mecanismul este încâlcit, este ca pescuitul in ape tulburi. Este grețos sistemul si nu putea decât sa decidă o scârbă. Doar asta e clar pentru mine. Acum astept un lucru, vreau sa verific gradul de tâmpenie la care a ajuns omenirea in capul căreia se poate arunca orice si oricât caci nu cracneste! Turma e turma ... Vreau sa vad ce banda de procurori de elita lu’ papuc va alcătui slujirea, desigur pe chipul si asemănarea trupei formate de Onea, Negulescu, Man, Lăncrănjan șamd, oameni cu carisma din seria Danileț si similar. Fiind dansa LKC marioneta perfecta a unui sistem european corupt de putere, cotropitor si odios (ROEXIT, ROEXIT, ROEXIT) va fi înconjurată de personaje mai mult decât obscure. SA FIE SĂNĂTOȘI, UREZ EUROPEI UNITE ceea ce merita - IMPLOZIA! Cu LCK este mai rapida treaba.

# DEX. date 26 September 2019 12:16 +1

# MITOCAN : locuitor de la periferia societatii, badaran. vulgar. mojic. badaran. si analfabet !...

# Livia date 26 September 2019 13:43 +1

DEX are dreptate. Se scrie "mitocan" si "mitocanul" (articulat). De clasa 5-a !.

# mitocanu date 26 September 2019 17:42 +1

...livioaro...eu folosesc ortogratia secolului XIX...multe substantive se terminau in litera "U" (care nu se pronunta)...luate chiar din DEX: puiu  (https://dexonline.ro/definitie/puiu); ochiu (https://dexonline.ro/definitie/ochiu)...nu strica se te informezi inainte de a da cu batul....

# Amore mio. date 26 September 2019 17:15 +1

LULUTA te iubim ca ca tine nu gasim. In toata Europa!.

# Livia date 26 September 2019 18:59 +1

Un octogenar (fie el si mitocanu) trebuie sa stie , suntem in secolul XXI .

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 24.04.2024 – Gulutanu s-a mai captusit cu o acuzatie. Doua refuzuri la noua SIIJ

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva