28 March 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

RAPORT MCV PENTRU BINOM – Dupa ce de la Bruxelles ne-a fost bagat pe gat un Guvern, politrucii din Comisia Europeana dau ultima lovitura democratiei: Parlamentul este somat sa se abtina de la a critica abuzurile din Justitie. Presedintele Senatului Calin Popescu Tariceanu este dat exemplu negativ pentru ca a aparat-o pe Mariana Rarinca. In Raportul MCV se minte ca Rarinca a fost achitata „in prima instanta”, cand in realitate pensionara a fost achitata definitiv dupa 6 luni de arest (Raportul)

Scris de: L.J. | pdf | print

27 January 2016 14:20
Vizualizari: 5362

In ciuda faptului ca o societate democratica, de tip european, se fundamenteaza pe libertatea de opinie si de expresie, precum si pe intarirea institutiei cheie a democratiei – Parlamentul, Raportul MCV pe anul 2016 pritocit de niste functionari din Delegatia Comisiei Europene la Bucuresti, care de ani de zile fac jocurile institutiilor de forta din Romania, instiga la subminarea autoritatii parlamentarilor si la interzicerea criticilor aduse unor magistrati. Intr-o tara in care politica a ajuns sa se decida prin DNA si SRI, evident un asemenea Raport nu poate avea nicio legatura cu spiritul Uniunii Europene ori cu jurisprudenta CEDO, care intotdeauna au aparat libertatea de expresie si au incurajat statele membre sa-si exprime public criticile fata de anomaliile din societate, inclusiv cele din sistemele judiciare, denumite de Uniunea Europeana drept „servicii in slujba cetatenilor”. Desi Raportul MCV de anul acesta nu mai este atat de gretos ca cele din anii precedenti, in sensul de a ridica in slavi anumiti sefi din marile parchete, nu face nimic in esenta decat sa incurajeze o situatie anacronica, si anume ca nimeni din Romania sa nu mai indrazneasca sa critice anomaliile din sistemul judiciar, fiind evident ca aceasta masura nu are alt scop de a proteja sefii marilor parchete de criticile si acuzele publice venite din partea partidelor politice, destructurate practic prin dosare penale. Un Raport care pune actiunile marilor parchete mai presus de valorile esentiale ale democratiei (Parlamentul si partidele politice) nu poate fi calificat decat unul de natura politica, desprins de principiile Uniunii Europene.

Comisia Europeana a dat publicitatii, miercuri 27 ianuarie 2016, „Raportul privind progresele inregistrate de Romania in cadrul mecanismului de cooperare si verificare”. Cum era de asteptat, la fel ca in anii precedenti, cele mai multe critici sunt aduse Parlamentului Romaniei, dar si acelei parti a presei care indrazneste sa semnaleze abuzurile si derapajele comise de anumiti magistrati sau de institutiile de forta din Romania. Evident, Comisia Europeana acuza Parlamentul ca nu a incuviintat toate cererile DNA de retinere si arestare preventiva a unor senatori si deputati, ignorand faptul ca aceasta atributie a Parlamentului este prevazuta in Constitutia Romaniei, ca acest filtru este necesar pentru a se evita comiterea unor abuzuri si ca orice parlamentar poate fi cercetat si trimis in judecata fara a fi nevoie de arestarea sa preventiva.

Tariceanu, dat exemplu negativ pentru ca a sarit sa o apere pe Rarinca

De asemenea, Comisia Europeana someaza practic parlamentarii Romaniei sa se abtina de la a comenta sau semnala abuzurile din Justitie. Iar in acest sens este dat exemplul scrisorii presedintelui Senatului Calin Popescu Tariceanu, care a cerut demisia sefei ICCJ Livia Stanciu si sefei DNA Laura Codruta Kovesi, pentru cazul Mariana Rarinca. In Raportul MCV se afirma, in mod mincionos, ca Mariana Rarinca a fost achitata in prima instanta, cand in realitate aceasta a fost achitata definitiv, dupa 6 luni de arest preventiv. Decizia de achitare definitiva a fost transformata apoi in condamnare la 3 ani cu suspendare, pedeapsa de la fond, in urma unei contestatii in anulare a DNA, singura actiune de acest gen a parchetului anticoruptie, cel putin din anul 2015. Despre cum o decizie definitiva a fost transformata in condamnare, Comisia Europeana nu spune insa nimic.

Prezentam concluziile Raportului MCV, documentul fiind atasat integral la finalul articolului:

Rapoartele privind MCV ale Comisiei din anii 2014 si 2015 au putut scoate in evidenta o serie de domenii in care reforma a fost consolidata prin obtinerea unor rezultate pozitive in timp. Continuarea acestei tendinte este in sine un semn de evolutie in sensul durabilitatii. Rezultatele obtinute de principalele institutii judiciare si de integritate in ceea ce priveste combaterea coruptiei la nivel inalt sunt in continuare impresionante. Sistemul judiciar in ansamblul sau a continuat sa dea dovada de profesionalism, inclusiv de capacitate de adaptare la schimbarile semnificative ale codurilor civile si penale, de eforturi in vederea unificarii jurisprudentei si de vointa de a apara independenta sistemului judiciar. Romania a continuat sa faca progrese in directia indeplinirii obiectivelor de referinta ale MCV.

In acelasi timp, faptul ca mai multe dintre recomandarile din raportul privind MCV din 2015 raman valabile arata ca reforma nu se bucura de consensul deplin necesar pentru asigurarea progresului durabil. Independenta sistemului judiciar si respectarea hotararilor judecatoresti continua sa se confrunte cu provocari. Reforma codurilor penale este pusa sub semnul intrebarii in Parlament. Deciziile adoptate de Parlament cu privire la faptul de a permite sau nu organelor de urmarire penala sa ii trateze pe parlamentari ca pe niste cetateni obisnuiti sunt in continuare lipsite de criterii obiective. Exista masuri imbunatatite de combatere a coruptiei generale, dar nu la scara si cu vointa politica necesara pentru a remedia aceasta problema, care este recunoscuta pe scara larga drept o problema sistemica. Reforma sistemului judiciar si lupta impotriva coruptiei continua sa fie chestiuni importante pentru societatea romaneasca, capabile sa inspire demonstratii publice la scara larga, si este nevoie in continuare de sprijin pentru consolidarea reformei in vederea asigurarii caracterului ireversibil al progreselor.

Comisia saluta cooperarea constructiva pe care a avut-o cu autoritatile romane pe parcursul anului trecut, precum si angajamentul politic al guvernului de a continua reforma si de a combate coruptia. Anul 2016 va constitui un an-test in multe privinte. Se va putea evalua cât de profund este ancorata reforma in functie de proeminenta aspectelor legate de integritate in numirile in functii de conducere din cadrul sistemului judiciar si in verificarea candidaturilor la viitoarele alegeri. Continuarea tendintei de reforma va fi, de asemenea, un indicator de durabilitate. Comisia isi exprima dorinta de a continua sa colaboreze indeaproape cu România pentru atingerea obiectivelor MCV.

Comisia invita Romania sa ia masuri in urmatoarele domenii:

1. Independenta sistemului judiciar

Increderea publicului in sistemul judiciar este in parte o reflectare a dorintei acestuia de a-si juca rolul de actor independent in guvernarea Romaniei. Procedurile de numire deschise si bazate pe merit vor juca un rol deosebit de important in 2016. De asemenea, ar trebui luate masuri pentru a remedia tendinta continua ca magistratii sa faca obiectul unor critici personale in exercitarea functiilor lor.

-Ar trebui sa se asigure instituirea in timp util a unor proceduri clare si solide pentru numirile in functiile de conducere din cadrul magistraturii prevazute in 2016. Pentru aceasta este nevoie ca, inainte cu cateva luni de fiecare procedura, sa se stabileasca diferitele etape si criteriile care vor sta la baza deciziilor. Ar trebui sa se utilizeze o abordare diferita pentru numirile in posturi care nu sunt posturi de conducere la cel mai inalt nivel in cadrul serviciilor de urmarire penala, acordandu-li-se persoanelor nou-numite un rol important in selectarea echipelor lor. Ar trebui sa se asigure transparenta tuturor procedurilor;

-Ulterior, ar trebui introdus prin lege, cu sprijinul Comisiei de la Venetia, un sistem mai robust si independent de numire a procurorilor de rang inalt;

-Dupa cum s-a recomandat in 2015, ar trebui sa se asigure ca in Codul de conduita al parlamentarilor sunt incluse dispozitii clare in ceea ce priveste respectarea independentei sistemului judiciar de catre parlamentari si in cadrul procesului parlamentar;

-Noul Consiliu Superior al Magistraturii ar trebui sa stabileasca daca pot fi intreprinse masuri suplimentare pentru a furniza un sprijin adecvat magistratilor impotriva carora sunt indreptate critici ce submineaza independenta justitiei.

2. Reforma sistemului judiciar

Ar trebui sa continue activitatea de promovare a reformelor, putandu-se considera ca acestea au consolidat profesionalismul magistratilor. In acest context, un cadru legislativ stabil ar fi benefic. Recomandarile anterioare privind rationalizarea instantelor si imbunatatirea executarii hotararilor judecatoresti raman valabile.

-Asa cum s-a recomandat anul trecut, faza actuala a reformei codurilor juridice ale Romaniei ar trebui incheiata rapid printr-un acord in Parlament privind modificarea codurilor, adoptandu-se numai modificarile care respecta opiniile institutiilor judiciare, astfel cum au fost prezentate de guvern;

-Guvernul si Consiliul Superior al Magistraturii ar trebui sa elaboreze un plan clar prin care sa se asigure ca noul termen-limita pentru punerea in aplicare a dispozitiilor restante din Codul de procedura civila poate fi respectat;

-Noul Consiliu Superior al Magistraturii ar trebui sa instituie masuri clare de promovare a transparentei si a responsabilitatii, inclusiv prin asigurarea unui program regulat de reuniuni deschise cu adunari ale judecatorilor si procurorilor la toate nivelurile, a unui dialog permanent cu societatea civila si a unui raport anual.

3. Integritatea

Integritatea ar trebui sa fie principiul calauzitor in viata publica, iar cadrul juridic si institutiile din domeniul integritatii sa fie concepute pentru a promova acest obiectiv. Este important sa se imbunatateasca acceptarea publica si punerea in aplicare eficace a normelor in materie de incompatibilitate si sa se puna accentul pe prevenirea in amonte a incompatibilitatii si a conflictului de interese.

-Ar trebui sa se continue eforturile in directia consecventei jurisprudentei privind deciziile referitoare la integritate si sa se puna la dispozitia instantelor inferioare jurisprudenta consolidata;

-Astfel cum s-a recomandat anterior, ar trebui sa se reexamineze modul in care se poate garanta faptul ca hotarârile judecatoresti referitoare la suspendarea din functie a parlamentarilor sunt aplicate in mod automat de catre Parlament;

-Ar trebui sa se puna in aplicare verificarea ex ante a conflictelor de interese in cadrul procedurilor de achizitii publice prin intermediul programului „Prevent”;

-Ar trebui sa se ia masuri pentru a asigura respectarea normelor in materie de integritate in organizarea alegerilor locale si generale din 2016.

4. Lupta impotriva coruptiei

Mentinerea eforturilor institutiilor judiciare care combat coruptia la nivel inalt ramane cel mai important semnal de consolidare a luptei impotriva coruptiei. Legislatia in domeniul coruptiei trebuie sa se aplice tuturor in mod egal si la toate nivelurile.

-Ar trebui sa se utilizeze fondurile UE pentru diseminarea masurilor de prevenire eficace impotriva micii coruptii prin intermediul Strategiei nationale anticoruptie si al reformelor generale ale administratiei publice;

-Ar trebui sa se asigure ca noua agentie de administrare a bunurilor indisponibilizate are o conducere puternica, dispune de resurse suficiente si beneficiaza de sprijinul tuturor celorlalte institutii pentru a imbunatati ratele de recuperare efectiva. Alte segmente ale administratiei publice ar trebui sa fie in mod clar responsabile daca se dovedesc incapabile sa urmareasca aceste aspecte;

-Ar trebui sa se puna in aplicare noua strategie si planul de actiune in materie de achizitii publice, asigurând un cadru anticoruptie solid din punct de vedere al cadrului juridic, al mecanismelor institutionale si al capacitatii administrative, aplicând masuri de prevenire si depistare a conflictelor de interese si demonstrand ca incalcarile sunt sanctionate in totalitate.

-Ar trebui sa se adopte criterii obiective pentru luarea si motivarea deciziilor cu privire la ridicarea imunitatii parlamentarilor si sa se asigure faptul ca imunitatea nu este folosita pentru a se evita cercetarea si urmarirea penala a infractiunilor de coruptie”.

*Cititi aici Raportul MCV