25 April 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

SALVATI TEATRUL DE OPERETA – Memoriu catre premierul Viorica Dancila: „Riscam sa inchidem intreaga institutie pentru imposibilitatea de a asigura plata utilitatilor si a altor servicii, de bun simt, obligatorii pentru functionarea oricarei organizatii. Avem sentimentul unei totale insecuritati. In An Centenar, riscam ca singurul Teatru de Opereta si Musical din Romania sa intre intr-un con de umbra” (Document)

Scris de: Valentin BUSUIOC | pdf | print

19 November 2018 14:16
Vizualizari: 7093

Teatrul National de Opereta si Musical „Ion Dacian” din Bucuresti a ajuns intr-o situatie disperata, din cauza lipsei fondurilor, personalului, infrastructurii si echipamentelor, precum si ca urmare a haosului administrativ cauzat de reorganizarile succesive din ultimii ani. O spun chiar managerul Bianca Ionescu-Ballo si liderul de sindicat Horea Repede, intr-un memoriu adresat premierului Viorica Dancila (foto) si inregistrat luni, 19 noiembrie 2018, la Secretariatul General al Guvernului.


Cei doi oficiali reclama ca reorganizarile la care a fost supus teatrul i-au provocat diminuarea activitatii si pierderea spectacolelor pe care le avea in repertoriu. Totodata, lipsa unui sediu propriu si a unei sali de spectacole proprii determina i-a sporit considerabil teatrului cheltuielile de functionare. De asemenea, lipsa unor echipamente de lumini si de sonorizare a majorat costurile cu premierele si ulterior cu spectacolele curente.

Nu in ultimul rand, gestionarea defectuoasa a unor contracte din perioada in care teatrul isi pierduse personalitatea juridica si care au fost preluate de institutie la momentul reinfintarii au determinat costuri suplimentare, cu impact negativ asupra bugetului de venituri si cheltuieli.

Iata memoriul legat de starea Teatrului „Ion Dacian” (vezi facsimil):

Catre,

Guvernul Romaniei

In atentia,

Doamnei Viorica Dancila – Prim Ministru

Memoriu privind situatia exceptionala prin care trece Teatrul National de Opereta si Musical ”Ion Dacian”

Teatrul National de Opereta si Musical ”Ion Dacian” (denumit in continuare Teatrul), reprezentat prin doamna Bianca Ionescu-Ballo – Manager, impreuna cu Sindicatul Opereta, sindicat reprezentativ in cadrul Teatrului National de Opereta si Musical Ion Dacian”, reprezentat prin domnul Horea Repede – Presedinte, dorim sa atragem atentia asupra situatiei exceptionale in care se afla Teatrul si cei 205 de angajati ai sai.

Teatrul National de Opereta si Musical „Ion Dacian”, este o institutie publica de spectacole si concerte, de repertoriu, de importanta nationala, singura de acest gen din Romania, cu personalitate juridica care functioneaza in subordinea Ministerului Culturii si Identitatii Nationale, si este finantata din venituri proprii si subventii acordate de la bugetul de stat.

In anul 2013, institutia si-a pierdut personalitatea juridica si a fuzionat prin absorbtie cu Opera Nationala Bucuresti, incepand cu data de 11 noiembrie 2013, conform prevederilor Hotararii Guvernului nr. 741/2013, H.G. pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 1089/2006 privind stabilirea unor masuri pentru reorganizarea si functionarea Operei Nationale din Bucuresti.

In anul 2017, a fost (re)infiintat sub denumirea de Teatrul National de Opereta si Musical ,,Ion Dacian’’ si a redobandit personalitatea juridica, incepand cu data de 31 ianuarie 2017, prin punerea in aplicare a prevederilor Hotararii Guvernului nr. 832 din 9 noiembrie 2016 privind infiintarea si functionarea Teatrului National de Opereta si Musical "Ion Dacian" si pentru modificarea si completarea unor acte normative.

Totodata, Teatrul National de Opereta si Musical "Ion Dacian" a preluat obiectivul de investitii "Teatrul National de Opereta «Ion Dacian»" si a devenit beneficiar al acestuia, cu respectarea indicatorilor tehnico-economici aprobati prin Hotararea Guvernului nr. 1.028/2012 privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investitii "Teatrul National de Opereta «Ion Dacian»".

Schimbarile prin care TNOM ID a trecut de-a lungul timpului, au avut un impact negativ asupra acestei institutii de cultura de importanta nationala, si anume:

- reorganizarile prin care a trecut TNOM ID – pierderea personalitatii juridice si subordonarea Operei Nationale Bucuresti (ONB) – au determinat diminuarea activitatii sale si pierderea spectacolelor pe care TNOM ID le avea in repertoriu.

Astfel, pentru recrearea repertoriului si a imaginii pe care TNOM ID o avea in randul publicului, sunt necesare cheltuieli semnificative cu achizitionarea drepturilor de autor pentru producerea spectacolelor, cu realizarea costumelor, a decorurilor si a recuzitei;

- lipsa unui sediu propriu si a unei sali de spectacole proprii determina o crestere considerabila a cheltuielilor de functionare;

- lipsa unor echipamente de lumini si de sonorizare determina o crestere a costurilor cu premierele si ulterior cu spectacolele curente;

- gestionarea defectuoasa a unor contracte din perioada in care TNOM ID isi pierduse personalitatea juridica si care au fost preluate de TNOM ID la momentul reinfintarii – spre ex. contractul de lucrari pentru cladirea de pectacole situata in Bld. Octavian Goga nr. 1, sector 3, Bucuresti – determina cheltuieli suplimentare ce au un impact negativ asupra bugetului de venituri si cheltuieli al TNOM ID.

Cu alte cuvinte, inca de la reinfiintare si pana in prezent, TNOM ID a fost nevoit sa infrunte o realitate potrivnica.

Si cu toate acestea, cu un buget subdimensionat nevoilor reale ale acestei institutii de cultura, atat la nivelul anului 2017, cat si in anul 2018, personal insuficient, dar constient de importanta rolului pe care TNOM ID il ocupa in cultura romaneasca, cu o conducere dedicata si responsabila, care a cautat sa gestioneze cat mai eficient bugetul disponibil, am reusit sa producem, pana in prezent, un numar considerabil de spectacole, cu un public bucuros sa redescopere genul de opereta.

Din pacate, am ajuns insa, la capatul puterilor!

Inca de la inceputul acestei stagiuni, in luna octombrie, semnalele primite de la Ministerul Culturii si Identitatii Nationale, despre rectificarea de buget, au fost mai mult decat descurajatoare. Am fost sfatuiti sa reducem la sange toate cheltuielile la toate capitolele bugetare.

Ne-am conformat, in cea mai mare masura, scazand numarul de colaboratori la toate compartimentele, riscand astfel sa afectam calitatea de inalta tinuta a spectacolelor, desi suntem teatru de rang national, cu o traditie de 68 de ani, pe a carui scena au stralucit nume de rezonanta precum: Ion Dacian, Cleopatra Melidoneanu, Dorin Teodorescu, Constanta Cimpianu, Nae Roman si multi altii.

Inca de la inceputul anului 2018 am apelat la intelegerea furnizorilor si am negociat o scadere a preturilor, am identificat resurse financiare alternative – sponsorizari, ba chiar am beneficiat de prestarea unor servicii cu titlu gratuit.

Am facut, cu alte cuvinte, tot ce ne-a stat in putere, sa supravietuim, insa suntem constienti ca nu putem continua asa la nesfarsit.

De asemenea, am semnalat aceste neajunsuri reprezentantilor Ministerului Culturii si Identitatii Nationale, care au inteles situatia, care au fost si sunt alaturi de noi, insa care, desi si-au dorit, nu au avut parghiile necesare sa ne sprijine in demersul nostru.

Prin urmare, vom ajunge in curand in luna decembrie 2018, luna pentru care pregatisem cu minutiozitate spectacole precum: “Concert de Craciun”, „O noapte la Venetia...O noapte la Viena”, premiera spectacolului „Liliacul”, dar si alte spectacole, care fac parte inclusiv din proiectul de management aprobat in urma concursului organizat de catre Ministerul Culturii si Identitatii Nationale pentru functia de Manager al TNOM ID si pe care ne vedem a fi nevoiti sa le anulam.

Si, din pacate, nenorocirea nu se opreste aici: riscam sa inchidem intreaga institutie pentru imposibilitatea de a asigura plata utilitatilor si a altor servicii, de bun simt, dar care sunt obligatorii pentru functionarea oricarei organizatii.

Pentru toate motivele mai sus aratate, avem sentimentul unei totale insecuritati, atat la nivel institutional, dar si individual.

In An Centenar, riscam ca singurul Teatru de Opereta si Musical din Romania sa intre intr-un con de umbra, nemeritat!

Prin urmare, va rugam Doamna Prim Ministru, sa va aplecati, numai si pentru o clipa, asupra soartei acestui colectiv, care macar acum, in al doisprezecelea ceas, ar trebui sprijinit si nu lasat la pamant, asa cum este acum!

Apelam la sprijinul dumneavoastra avand convingerea ca un Guvern trebuie sa-si apere cultura: ea este cartea noastra de vizita si cea care ne uneste, indiferent de colturile lumii in care romanii traiesc.

Acest strigat de ajutor s-a nascut din datoria noastra de a reprezenta si apara colectivul TNOM ID si din datoria morala si legala de a nu ramane nepasatori si nepuntinciosi.

Avem speranta ca ne veti ajuta sa depasim aceste provocari si veti contribui la dainuirea Operetei romanesti!

Cu aleasa consideratie,

Bianca Ionescu-Ballo, Manager Teatrul National de Opereta si Musical “Ion Dacian”

Horea Repede, Presedinte Sindicatul Opereta”.


Comentarii

# DODI date 19 November 2018 18:18 +4

Soluția este simplă: trebuie tăiat bugetul TEATRULUI DE COMEDIE COTROCENI pentru a salva, cât se mai poate, cultura din restul țării. Prea mulți bani sunt cheltuiți cu promovarea nulității de la Cotroceni și prea puține sunt realizările acestui nemernic.

# O alta ideea ar fi sa luati de la SRI care se scalda in bani date 20 November 2018 21:28 0

Ce e cu bugetul ala nesimtit de la SRI de 3 mrld ? :eek: Celelalte servicii cred ca au impreuna 300mil. :o

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 24.04.2024 – Gulutanu s-a mai captusit cu o acuzatie. Doua refuzuri la noua SIIJ

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva