DREPTUL LA APARARE NU E O GLUMA – UE ameninta Romania cu infringementul pentru nearmonizarea legislatiei nationale cu normele europene privind apararea in procesul penal: „Romania nu a transpus in mod corect exceptiile de la dreptul ca o persoana terta sa fie informata cu privire la privarea de libertate si conditiile legale in care o persoana suspectata sau acuzata poate alege sa nu isi exercite dreptul de a fi asistata de un avocat”
Romania risca sa fie bagata in procedura de infringement de catre Comisia Europeana din cauza ca nu a transpus in legislatia interna normele comunitare privind dreptul la aparare.
Executivul comunitar – condus de Ursula von der Leyen (foto) – a avertizat miercuri, 19 aprilie 2023, ca tara noastra nu si-a armonizat cadrul normativ cu Directiva nr. 48 din 2013 privind dreptul de a fi asistat de un avocat si de a comunica dupa arestare. Mai exact, Romania nu a legiferat corespunzator dreptul suspectului si al inculpatului (inclusiv al celor cautati cu mandat european de arestare) de a alege sa nu fie asistat de un avocat. In plus, nici Parlamentul, nici Guvernul de la Bucuresti nu au transpus in mod corect in legislatia autohtona prevederile europene cu privire la informarea unor terti legate de privarea de libertate a suspectului sau a inculpatului.
Nu este singura amenintare cu infringementul. Al doilea caz in care Comisia Europeana ridica tonul la Romania se refera la transpunerea defectuoasa in legislatia interna a normelor europene privind combaterea rasismului si a xenofobiei – mai precis, combaterea instigarii publice la violenta ori la ura.
Redam partea din comunicatul CE referitoare la Romania:
„Drepturi procedurale: Comisia lanseaza o procedura de constatare a neindeplinirii obligatiilor impotriva TARILOR DE JOS si a ROMANIEI pentru transpunerea incorecta a dreptului de a fi asistat de un avocat si de a comunica dupa arestare
Comisia Europeana a decis sa initieze proceduri de constatare a neindeplinirii obligatiilor prin trimiterea unei scrisori de punere in intarziere Tarilor de Jos [INFR (2023) 2007] si Romaniei [INFR (2023) 2004] pentru netranspunerea corecta a Directivei privind dreptul de a fi asistat de un avocat si de a comunica dupa arestare (Directiva 2013/48/UE). Scopul directivei este sa se asigure ca suspectii si persoanele acuzate in cadrul procedurilor penale, precum si persoanele cautate in cadrul procedurilor aferente mandatului european de arestare (MEA) sunt asistate de un avocat inca din primele etape ale procedurilor; si ca persoanele private de libertate pot informa si comunica cu persoane terte, cum ar fi angajatorul sau membrii de familie, precum si cu autoritatile consulare. Legislatia neerlandeza prevede exceptii de la dreptul de a fi asistat de un avocat in cadrul procedurilor MEA, care nu sunt permise in temeiul directivei. Romania nu a transpus in mod corect exceptiile de la dreptul ca o persoana terta sa fie informata cu privire la privarea de libertate si conditiile legale in care o persoana suspectata sau acuzata poate alege sa nu isi exercite dreptul de a fi asistata de un avocat. Tarile de Jos si Romania au acum la dispozitie doua luni pentru a lua masurile necesare de solutionare a deficientelor identificate de Comisie. Daca nu primeste un raspuns satisfacator, Comisia poate decide sa trimita acestor state membre un aviz motivat.
Combaterea rasismului si a xenofobiei: Comisia trimite o scrisoare suplimentara de punere in intarziere prin care solicita ROMANIEI sa transpuna in mod corect dreptul Uniunii privind discursurile de incitare la ura si infractiunile motivate de ura
Astazi, Comisia Europeana a decis sa trimita Romaniei o scrisoare suplimentara de punere in intarziere [INFR (2016) 2075] pentru transpunerea incorecta a normelor UE privind rasismul si xenofobia (Decizia-cadru 2008/913/JAI a Consiliului). Obiectivul Deciziei-cadru privind combaterea anumitor forme si expresii ale rasismului si xenofobiei prin intermediul dreptului penal este asigurarea faptului ca formele grave de manifestare a rasismului si xenofobiei, cum ar fi instigarea publica la violenta sau la ura, sunt pedepsibile cu sanctiuni penale efective, proportionate si cu efect de descurajare in intreaga Uniune Europeana. Comisia a trimis Romaniei o scrisoare de punere in intarziere in octombrie 2020. Romania a raspuns la scrisoarea de punere in intarziere, iar in iunie 2022 a adoptat o noua legislatie menita sa solutioneze problemele de transpunere incorecta semnalate de Comisie. Comisia a evaluat cu atentie noua legislatie si a concluzionat ca modificarile rezolva problemele semnalate in scrisoarea de punere in intarziere. Cu toate acestea, noua legislatie adauga un element care restrange domeniul de aplicare al incriminarii discursurilor de incitare la ura, intr-un mod care este incompatibil cu decizia-cadru. Din acest motiv, Comisia a decis sa trimita o scrisoare suplimentara de punere in intarziere Romaniei, care are acum la dispozitie doua luni pentru a lua masurile necesare de remediere a deficientelor identificate. Daca nu primeste un raspuns satisfacator, Comisia poate decide sa trimita Romaniei un aviz motivat”.
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# DODI 20 April 2023 17:04 +8
# dulapul securelii, pelticiunii si pierzaniei nationale 20 April 2023 17:45 +2
# UNBR, CUI 29497286 25 April 2023 01:41 0