10 November 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

psdolt

EFECTUL SOSOACA: ICCJ IA LOCUL CCR – Senatorul PSD Robert Cazanciuc a depus un proiect de lege pentru mutarea de la Curtea Constitutionala la Inalta Curte a competentei de solutionare a contestatiilor privind inregistrarea sau respingerea inregistrarii candidaturilor de catre BEC. Proiectul obliga CCR ca hotararea privind respectarea procedurii la nivelul BEC sa fie luata cu doua treimi din voturi si cu invitarea partilor la sedinta de judecata (Proiectul si Expunerea de motive)

Scris de: Valentin BUSUIOC | pdf | print

9 October 2024 19:12
Vizualizari: 2520

Mobilizare in Partidul Social Democrat dupa scandalul provocat de Curtea Constitutionala a Romaniei, prin eliminarea eurodeputatei Diana Sosoaca din cursa prezidentiala.



Senatorul PSD Robert Cazanciuc (foto) a depus miercuri, 9 octombrie 2024, la Senat un proiect de lege pentru mutarea de la CCR la ICCJ a competentei de solutionare a contestatiilor privind inregistrarea sau respingerea inregistrarii candidaturilor de catre Biroul Electoral Central. La Inalta Curte de Casatie si Justitie, contestatiile vor fi judecate de catre completurile de cinci judecatori.

Aceeasi initiativa de act normativ elaborata de vicepresedintele Senatului Robert Cazanciuc obliga Curtea Constitutionala ca hotararea privind respectarea procedurii la nivelul BEC sa fie luata cu doua treimi din voturi si cu invitarea partilor la respectiva sedinta de judecata.

Motivarea proiectului se bazeaza pe respectarea dreptului la un proces echitabil – principiu continut atat in Constitutia Romaniei (la art. 21), cat si in Conventia Europeana a Drepturilor Omului (la art. 6).


Iata textul proiectului:


Lege pentru modificarea Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Presedintelui Romaniei si modificarea si completarea Legii nr.47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale

Camera Deputatilor adopta prezentul proiect de lege

Art. I. – Legea nr.370/2004 pentru alegerea Presedintelui Romaniei, republicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr.650 din 12 septembrie 2011, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:

Articolul 31 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

'Art. 31. – (1) In cel mult 24 de ore de la expirarea termenului prevazut la art. 29 alin.(2), respectiv la art.30 alin.(6), candidatii, partidele politice, organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, aliantele politice, aliantele electorale si alegatorii pot contesta inregistrarea sau respingerea inregistrarii candidaturilor sau a semnelor electorale, dupa caz. Contestatiile se fac in scris si se depun la Inalta Curte de Casatie si Justitie – Sectia de contencios administrativ si fiscal.

(2) Inalta Curte de Casatie si Justitie – Sectia de contencios administrativ si fiscal solutioneaza contestatiile, in complet de 5 judecatori, cu citarea partilor, in cel mult doua zile de la inregistrare. Deciziile Inaltei Curti de Casatie si Justitie – Sectia de contencios administrativ si fiscal sunt definitive.

(3) In cel mult 24 de ore de la expirarea termenului de solutionare a contestatiilor prevazut la alin.(2), Biroul Electoral Central transmite Curtii Constitutionale dosarele privind candidaturile in vederea verificarii respectarii procedurii pentru alegerea Presedintelui Romaniei. Curtea se pronunta in termen de 24 de ore.

(4) Hotararea Curtii Constitutionale privind verificarea respectarii procedurii pentru alegerea Presedintelui Romaniei se transmite de indata Biroului Electoral Central si se publica in Monitorul Oficial Partea I.

(5) In cel mult 24 de ore de la publicarea in Monitorul Oficial, Partea I, a hotararii Curtii Constitutionale, prevazuta la alin.(4), Biroul Electoral Central aduce la cunostinta publica, prin afisare pe pagina proprie de internet si prin intermediul mass-mediei, candidaturile si semnele electorale definitive, in ordinea in care au fost depuse. Biroul Electoral Central comunica birourilor electorale judetene, birourilor electorale ale sectoarelor Municipiului Bucuresti si biroului electoral pentru sectiile de votare din strainatate, candidaturile si semnele electorale definitive, in ordinea in care au fot depuse, acestea avand obligatia de a le afisa de indata la sediul lor.

Art. II. – Legea nr.47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.807 din 3 decembrie 2010, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. Articolul 38 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

'Art. 38 – Asupra respectarii procedurilor pentru alegerea Presedintelui Romaniei la nivelul Biroului Electoral Central, Plenul Curtii Constitutionale hotaraste cu votul a doua treimi din numarul judecatorilor, in termen de 24 de ore'.

2. La articolul 52, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

'(3) Dezbaterile au loc cu participarea numai a judecatorilor Curtii Constitutionale, pe baza sesizarii si a celorlalte documente aflate la dosar si, cu exceptia cazurilor prevazute la art. 146, lit. d), e), f) si k) din Constitutia Romaniei republicata, fara instiintarea partilor. Presedintele Curtii poate invita, pentru relatii, persoanele considerate necesare'.

Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor cu respectarea prevederilor art.75 si ale art.76 alin.(1) din Constitutia Romaniei, republicata”.


Redam actuala forma a pasajelor legale ce vor fi modificate, precum si textul art. 146 din Constitutie:


- art. 31 din Legea 370/2004:

(1) In cel mult 24 de ore de la expirarea termenului prevazut la art. 29 alin. (2), respectiv la art. 30 alin. (6), candidatii, partidele politice, organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, aliantele politice, aliantele electorale si alegatorii pot contesta inregistrarea sau respingerea inregistrarii candidaturilor sau a semnelor electorale, dupa caz. Contestatiile se fac in scris si se depun la Curtea Constitutionala.

(2) Curtea Constitutionala solutioneaza contestatiile in termen de cel mult doua zile de la inregistrare. Hotararile sunt definitive, se comunica de indata Biroului Electoral Central si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

(3) In cel mult 24 de ore de la expirarea termenului de solutionare a contestatiilor prevazut la alin. (2), Biroul Electoral Central aduce la cunostinta publica, prin afisare pe pagina proprie de internet si prin intermediul mass-mediei, candidaturile si semnele electorale definitive, in ordinea in care au fost depuse. In acelasi termen, Biroul Electoral Central comunica birourilor electorale judetene, birourilor electorale ale sectoarelor municipiului Bucuresti si biroului electoral pentru sectiile de votare din strainatate, candidaturile si semnele electorale definitive, in ordinea in care au fost depuse, acestea avand obligatia de a le afisa de indata la sediul lor”;

- art. 38 din Legea 47/1992: „Contestatiile cu privire la inregistrarea sau neinregistrarea candidaturii la functia de Presedinte al Romaniei, precum si cele cu privire la impiedicarea unui partid sau a unei formatiuni politice ori a unui candidat de a-si desfasura campania electorala in conditiile legii se solutioneaza de Curtea Constitutionala, cu votul majoritatii judecatorilor, in termenele prevazute de legea pentru alegerea Presedintelui Romaniei”;

- art. 52 alin. 3 din Legea 47/1992: „Dezbaterile au loc cu participarea numai a judecatorilor Curtii Constitutionale, pe baza sesizarii si a celorlalte documente aflate la dosar si, cu exceptia cazurilor prevazute la art. 146 lit. d), e) si k) din Constitutie, republicata, fara instiintarea partilor. Presedintele Curtii poate invita, pentru relatii, persoanele considerate necesare”;

- art. 146 lit. d, e, f si k din Constitutie:

Curtea Constitutionala are urmatoarele atributii: (...)

d) hotaraste asupra exceptiilor de neconstitutionalitate privind legile si ordonantele, ridicate in fata instantelor judecatoresti sau de arbitraj comercial; exceptia de neconstitutionalitate poate fi ridicata si direct de Avocatul Poporului;

e) solutioneaza conflictele juridice de natura constitutionala dintre autoritatile publice, la cererea Presedintelui Romaniei, a unuia dintre presedintii celor doua Camere, a primului-ministru sau a presedintelui Consiliului Superior al Magistraturii;

f) vegheaza la respectarea procedurii pentru alegerea Presedintelui Romaniei si confirma rezultatele sufragiului; (...)

k) hotaraste asupra contestatiilor care au ca obiect constitutionalitatea unui partid politic”.


Prezentam expunerea de motive:


Prezenta initiativa legislativa vizeaza modificarea si completarea Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Presedintelui Romaniei si modificarea si completarea Legii nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale.

Derularea alegerilor pentru Presedintele Romaniei este guvernata de 3 acte normative:

a) Constitutia Romaniei – in principiu art. 37, art. 81, art.82 si art. 146 lit. f;

b) Legea nr. 370/2004 privind alegerea Presedintelui Romaniei;

c) Legea nr.47/1992 privind organizarea si functionarea CCR;

Examinand dispozitiile constitutionale mentionate si Legea nr. 47/1992, constatam ca acestea au fost adoptate cu mai bine de 30 de ani in urma, in contextul post-revolutionar in care se gasea Romania, fiind in mod evident impregnate de spiritul si interesele politice, strategice si social-economice ale acelor vremuri.

Astazi este legitim sa ne intrebam daca un cadru normativ creat in urma cu trei decenii, respectiv legea organica a CCR, mai corespunde cerintelor societatii actuale romanesti, si care ar trebui sa fie competentele concrete ale instantei constitutionale in procedura pentru alegerea Presedintelui Romaniei.

Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Presedintelui Romaniei, prevede (art. 31) in transpunerea art.146 lit. f) din Constitutie, contestarea la CCR a deciziei Biroului Electoral Central de inregistrare sau de respingere a inregistrarii candidaturilor pentru functia de Presedinte al tarii. Contestarea inregistrarii/respingerii candidaturii poate fi facuta de orice persoana care are un astfel de interes.

Sesizata fiind cu o astfel de contestatie, care, de fapt, priveste ipotetic neregularitatea unui act administrativ emis de BEC, prin competenta sa directa de a solutiona contestatia, CCR apare nu ca un organism politico-jurisdictional, ci ca o instanta de drept comun, ceea ce nu corespunde rangului sau constitutional si rolului sau stabilit de art.146 lit. f) din Constitutie, anume de autoritate care 'vegheaza la respectarea procedurii pentru alegerea Presedintelui Romaniei si confirma rezultatele sufragiului'.

Cu toate ca CCR are atributiile unei instante de drept comun, in care partile ar trebui sa aiba garantiile unui proces echitabil, in primul rand a dreptului la aparare, judecarea de catre plenul Curtii a contestatiilor referitoare la candidaturi se face in procedura uzuala a unei instante constitutionale, fara prezenta partilor, ceea ce poate fi apreciat ca o incalcare a garantiilor conferite de art. 21 din Constitutie si art. 6 din Conventia europeana a drepturilor omului.

Avand in vedere rolul conferit Curtii Constitutionale de garant al suprematiei Legii fundamentale, si tinand cont de pozitia CCR in arhitectura institutionala a statului, a veghea la respectarea procedurii pentru alegerea Presedintelui Romaniei nu inseamna a desfasura o activitate jurisdictionala cu caracter tehnic, ci semnifica abilitarea data de Constitutie de a verifica modul in care organismele implicate in procedura electorala au respectat dispozitiile constitutionale si legale in materie.

Pentru a aduce garantii de asigurare a dreptului la un proces echitabil (art. 21 din Constitutie si art. 6 din CEDO) in care partile sa poata fi prezente la desfasurarea procedurii jurisdictionale si sa isi sustina cauza, precum si pentru a repune Curtea Constitutionala in matca consacrata de logica si ierarhia normelor constitutionale si a institutiilor de rang constitutional, propunerile noastre legislative vizeaza, in principal, trei aspecte:

a) Modificarea art. 31 din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Presedintelui Romaniei, astfel incat deciziile BEC privind inregistrarea sau respingerea inregistrarii candidaturilor pentru functia de Presedinte al Romaniei, ori a semnelor electorale care vizeaza aceste candidaturi, sa nu se mai conteste la CCR, ci la Inalta Curte de Casatie si Justitie – Sectia de contencios administrativ si fiscal, completul de 5 judecatori care va decide, cu citarea partilor, in mod definitiv.

Totodata, se propune ca dosarele privind candidaturile sa fie transmise de catre BEC Curtii Constitutionale in vederea verificarii procedurii pentru alegerea Presedintelui Romaniei. In felul acesta se asigura si cerinta constitutionala din art. 146 lit. f) enuntat mai sus.

b) Modificarea subsecventa a art. 38 din Legea nr. 47/1992, in sensul stabilirii unei majoritati calificate de doua treimi din numarul judecatorilor CCR pentru emiterea hotararii privind respectarea procedurii de alegere a Presedintelui Romaniei desfasurate in fata BEC, ca o garantie suplimentara pentru a proteja dreptul de a fi ales in functia de sef al statului, similar majoritatii cerute in procedura de validare de catre CCR a referendumului.

c) Modificarea art. 52 alin. (3) din Legea 47/1992 in sensul introducerii unei noi exceptii de la regula generala potrivit careia dezbaterile CCR au loc fara citarea partilor, respectiv cauzele referitoare la solutionarea contestatiilor privind alegerile pentru functia de Presedinte al Romaniei”.

Comentarii

# Indignat date 9 October 2024 20:59 +70

Nu stiu de ce dar pare ca toata lumea a luat-o razna! O aberatie juridica mai mare decat aceasta propunere nu este decat motivarea spetzei sosocare! Sigur nu suntem in Matrix?

# Barbossa date 9 October 2024 23:24 -40

Cu această ocazie vedem cât de ,,la furat”, ”urechiști”, sau cum vreți să le mai ziceți, sunt avocații-postaci de Facebook care înfierează cu mânie juridico-proletară CCR-ul că și-a extins nepermis competențele și atribuțiile. Iaca e competent, numai că vine Mr. Bean cu barbă cu un proiect de lege să le taie competența. A, că nu ne place motivarea, că s-a pus cruce democrației, că bla, bla, bla. Puneți mâna pe carte măscăricilor și mergeți cu mintea nemuncită mai departe, la ipoteza pe care voi o vedeți normală și democratică, respectiv cea în care o Valkirie de asta turbată poate candida și chiar ajunge președinte, consumându-și paranoia de la pupitrul Cotrocenilor. Citiți puțin mai mult, să vedeți cam ce proceduri există pentru a o da jos de acolo? Și la îndemâna cui sunt? Și cât ne costă? Financiar, dar și ca stabilitate internă și rating extern? Sau poate credeți că nu e posibil să ajungă președinte, la ce absenteism, dezolare și lipsă de perspective avem în procesul electoral?

# maxtor date 10 October 2024 00:50 0

12 mar. 2024 · ... Enache, și Iulia Scântei, nominalizarea PNL la CCR.Aceștia s-ar fi întâlnit cu senatorul PSD Robert Cazanciuc, potrivit B1TV.

# Lipsă de experiență date 10 October 2024 01:08 0

Păi dacă ÎCCJ va soluționa contestația în DOUĂ ZILE cu citarea părților, când va avea timp să se îndeplinească procedura de citare? Acele 2 zile fuseseră gândite în legea actuală tocmai pentru că era fără citare. Domnule Cazanciuc, modifică și pune cel puțin 10 zile (sunt situații când dovezile de comunicare trebuie să se plimbe înainte și înapoi până în celălalt capăt al țării).

# Maria Magdalena date 10 October 2024 01:26 0

Ce ma diatraeza la aceat pachiderm esuat in gandiri retrograde care nu au determinat nimic pozitiv in societatea pe care trebuia sa o duca pe cele mai inalte culmi ale SSMD (Societatea Socialista Multilateral Dezvloata) in care modalitatea de impartire era la Fiecare dupa eforturi si la Impartire dupa Fiecaruia dupa nevoi, el, Rahat a emanat... Rahat a consumat in viata publica pe care a consumat o in Sumediocritate si Ridiculozitate.Micu Cicero de mlastina puturosa nu se lasa mai. Vrea sa ne mai arate inca o date cirvumvlovutiujile dezvoltate fara Materi Cenusie. Ne aduce in paradisuldin Oagaduku!!!! Bravo Patratel... la creieri!! Multumim ca ai salvat Pachidermii! Vo avea de tote. Speram doar ca noi sa n uvte mai avem. Ram in Pachidermie. FII REGE!!! Asculta toata ziua bet de Votca avec Alkohol Metilik. Iti face bine cum le ai facut tu celor dezaxati la cap care te au votat. Si acum la dspartire un Cantec ...Glorie Pachdermului Suprem: Lasa ne ....lasa ne Pachidemule Dute n Nori Luz

# Astia isi acopera urmele si se protejeaza pe viitor date 10 October 2024 06:41 0

Pesede a transformat cecere in pusca ellectorala si acum o vor de unica folosinta. Judecatorii cecere sunt judecatori in mintile naive numai avand in vedere ca e exclusiv numiti politic. Ducem in derizoriu ideea de judecator cu cecereii. Dar merge...robe, staif, bani = judecator. Deci cecereii e judecatori. Halucinatii AI din lumea oamenilor.

# Indignat date 10 October 2024 09:06 0

Intrebare pt Cazanciuc: care ar putea fi obiectul judecarii contestatiei in speta respingerii candidaturii nebunei la ICCJ? BEC-ul a verificat, cerintele legale au fost indeplinite. Nu ramane decat un proces pe delict de opinie dar, pentru ca acesta sa atraga respingerea candidaturii trebuie sa existe o decizie, o hotarare intr-un proces penal, urmare a unei anchete penale.In lipsa acestei decizii ICCJ nu poate judeca candidatul ci poate, cel mult, sa dubleze competenta curtii constitutionale! Si care ar fi partile intr-un astfel de proces? Cu siguranta, certa este partea care a depus contestatia, dar cealalta? Candidatul contestat nu poate fi parte, el a dobandit aceasta calitate in urma hotararii BEC. Care hotarare este prezumata a fi in spiritul si litera legii. In caz contrar, orice instanta poate constata existenta abaterii de la norma, semnalata in actul de contestare.

# hihi date 10 October 2024 10:13 +2

in sfarsit un proiect de lege al dansului care nu este cu multa puscarie, interesant este ca amicul sau avocat care a participat la realizarea proiectele anterioare bogate in multa puscarie panaceul problemelor mioritice in cele doua tartacute nu a contribuit aici. poate la urmatorul proiect de lege unde gasim evident cat mai multa puscarie poate obligatorie cateva luni la implinirea majoratului asa preventiv sa vada cetateanul cum este daca nu sta potolit

# indignat reloaded date 10 October 2024 10:46 0

Când crezi că toată lumea a luat-o razna și numai tu ești normal, nu mai e vorba de indignare, trebuie să te cauți. Vezi că Tudorel Butoi e liber și are timp să bată câmpii pe la TV, poate-l ții ocupat.

# Indignat date 10 October 2024 14:02 0

Pt 10;46: urmandu-ti sfatul, tocmai am fost la Tudorel Butoi, m-a consultat si mi-a recomandat un tratament dar numai tu ma poti ajuta. Trebuie sa-mi ciufulesti barzoiul de trei ori pe zi. Te bagi?

# Caraiman date 11 October 2024 03:43 0

:-) Bai Indignatule, parerea mea, ai ramas si prost si nesatiscafut cu barzoiul tau esua ca nu ai lasat adresa. Dar... fii atent sa nu o ia la cioc barzoiul, si tu prin dos ca o sa fio 0 la 2 in favoarea LGBSCIOC. Si tu cu probleme la qmbele mufe, ca prea esti Mufan!! :-) :lol: :lol: :eek: :eek:

# Indignat date 11 October 2024 11:40 0

Pt probabilo forma de viata de la 03;43: citindu-ti comentariul realizez faptul ca prostia este, cu adevarat, incomensurabila! Te oferi de-mi ceri adresa? Greu la paza, este? Te plictisesti rau!

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 10.11.2024 – Procurorul Teliceanu se lauda ca a rezolvat-o la Inspectie

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva