PREGATIRI PENTRU NOILE CODURI – Grupul interinstitutional de lucru coordonat de judecatorul Horatius Dumbrava din CSM a identificat solutii pentru ca activitatea instantelor si parchetelor sa nu fie blocata de intrarea in vigoare a noului Cod penal si a noului Cod de procedura penala. Cititi masurile (Document)
Grupul de lucru interinstitutional pentru pregatirea sistemului judiciar in vederea intrarii in vigoare a noilor coduri, coordonat de judecatorul Horatius Dumbrava (foto) CSM, a identificat mai multe masuri care trebuie aplicate pentru ca intrarea in vigoare a noului Cod penal si a noului Cod de procedura penala sa nu produca blocaje in activitatea instantelor si parchetelor. Potrivit minutei sedintei din 4 iulie 2013, propunerile Grupului de lucru urmeaza sa fie transmise instantelor in vederea pregatirii administrative pentru implementarea noului Cod de procedura penala.
Printre masurile identificate se numara finalizarea procedurii de desfiintare a unor instante si parchete, suplimentarea numarului de judecatori si grefieri, solutionarea cauzelor avand ca obiect aplicarea principiului legii penale mai favorabile odata cu intrarea in vigoare a noului Cod penal si a noului Cod de procedura penala, informarea publicului cu privire la prevederile noilor coduri sau identificarea nevoilor de modificare a Regulamentului de ordine interioara al instantelor judecatoresti.
Iata cateva dintre solutiile propuse de Grupul de lucru interinstitutional pentru pregatirea sistemului judiciar in vederea intrarii in vigoare a noilor coduri
Asigurarea resurselor umane pentru implementarea Noului Cod de procedura penala
- finalizarea procedurii de desfiintare a unor instante si parchete si distribuirea posturilor de la instantele desfiintate
- suplimentarea numarului de judecatori si grefieri in considerarea anului I de impact al codurilor in materie penala. In Plenul Consiliului Superior al Magistraturii in sedinta din 27 iunie 2013 a decis si trimis Ministerului Justitiei solicitarea de a initia adoptarea hotararii de guvern pentru suplimentarea schemelor de personal ale instantelor judecatoresti cu posturile prevazute pentru anul 2014 – 150 de posturi judecatori si 200 de posturi personal auxiliar la nivel national, conform Memorandumului “Pregatirea sistemului judiciar pentru intrarea in vigoare a noilor Coduri”, aprobat in sedinta Guvernului din 26.10.2012, pentru perioada 2013-2015; solicitarea transmisa de Plenul CSM cuprinde si asigurarea infrastructurii necesare pentru anul I de implementare, conform aceluiasi Memorandum. Potrivit celor precizate de reprezentantul Ministerului Public, la departamentul de specialitate al Parchetului General se afla spre finalizare si proiectul de Memorandum pentru asigurarea suplimentarii posturilor de procurori si personal auxiliar, cat si a infrastructurii necesare implementarii la parchete a NCPP; proiectul urmeaza a fi transmis Guvernului Romaniei, Ministerului Justitiei, in vederea aprobarii lui
- organizarea concursurilor de admitere la Institutul National al Magistraturii – 100 posturi judecatori/100 posturi procurori pentru pregatire initiala ca auditori de justitie si 70 de posturi intrare conform art.33 alin.5 din Legea nr. 303/2004 pentru instante (iunie – octombrie 2013), de promovare a judecatorilor si procurorilor in functii de executie efectiva si pe loc (toamna anului 2013)
Solutionarea cauzelor avand ca obiect aplicarea principiului legii penale mai favorabile odata cu intrarea in vigoare a Cp si Cpp
- aplicarea din oficiu a legii penale mai favorabile se va realiza de catre instanta corespunzatoare instantei de executare in circumscriptia careia se afla penitenciarul in care este incarcerata persoana condamnata; pentru realizarea acestei analize din oficiu, dat fiind ca instanta in circumscriptia careia se afla penitenciarul nu detine informatia privind persoanele aflate in executarea unei pedepse si nici dosarele in care acestea au fost condamnate (cu exceptia cazului in care ea insasi a solutionat cauzele in fond), datele referitoare la persoanele incarcerate pentru care s-ar putea pune problema aplicarii legii penale mai favorabile trebuie sa fie furnizate de catre administratia penitenciarului, prin sesizari individuale;
- pentru identificarea din timp a tuturor situatiilor de posibila incidenta a legii penale mai favorabile, pentru persoanele condamnate care se afla in prezent in executarea pedepsei privative de libertate este necesara reglementarea prin Hotararea de Guvern prin care se va aproba Regulamentul de organizare si functionare a Administratiei Nationale a Penitenciarului a constituirii unei comisii la fiecare penitenciar care sa analizeze condamnarile detinutile si sa selecteze acele situatii in care se pune problema aplicarii legii penale mai favorabile. Comisia va intocmi sesizari care vor fi inaintate apoi instantei competente impreuna cu copia hotararilor de condamnare si a celor prin care s-au dispus eventualele contopiri de pedepse, hotarari care se regasesc in dosarul de penitenciar al fiecarui detinut; acest HG ar trebui sa fie publicat cu cel putin 3 luni inainte de intrarea in vigoare a codurilor, pentru a permite constituirea comisiilor mentionate si desfasurarea efectiva a activitatii de verificare a dosarelor persoanelor condamnate;
- intocmirea unor situatii statistice de catre Ministerul Justitiei si Administratia Nationala a Penitenciarelor din care sa rezulte numarul de situatii in care s-ar putea pune problema aplicarii legii penale mai favorabile din oficiu, pentru a se stabili cate cauze vor investi fiecare instanta competenta sa judece si a se asigura planificari corespunzatoare in sedinte; de asemenea, trebuie estimata numeric posibilitatea invocarii de catre celelalte persoane condamnate a legii penale mai favorabile, la cerere, cauze care vor incarca, de asemenea, rolul acestor instante;
Informarea publicului cu privire la prevederile noilor coduri in materie penala in special asupra acelora care:
- ar putea conduce la formularea unor cereri de aplicare a legii penale mai favorabile pentru o aparenta de dezincriminare a infractiunii;
- ar putea genera nemultumiri sau suspiciuni fata de solutiile adoptate (de exemplu prezentarea avantajelor acordului de vinovatie si a faptului ca partea vatamata nu este prejudiciata sub aspectul laturii civile);
- prezentarea aspectelor de mare noutate fata de actualul Cod de procedura penala
Identificarea nevoilor de modificare a Regulamentului de ordine interioara al instantelor judecatoresti, impuse de noul Cod de procedura penala:
- repartizarea cauzelor judecatorului de drepturi si libertati – nu explude planificarea unui singur complet pe zi sau pe un anume interval de timp
- analizarea modului cel mai bun de organizare a sectiilor in judecatori de drepturi si libertati si judecatori de camera preliminara – acesta din urma fiind, in continuare, judecatorul fondului conform LPACPP; problema numarului mic de judecatori de la numite sectii penale; posibilitatea ca mai multi/toti judecatorii unei sectii penale sa aiba rolul de judecator de drepturi si libertati si de judecator de camera preliminara, insa in dosare diferite, data fiind incompatibilitatea acestor doua functii judiciare.
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# lili 16 July 2013 07:36 +6
# Ce pupincurist ! 16 July 2013 08:35 +11
# margareta 1 October 2013 16:15 0