18 January 2025

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

PENSIILE MAGISTRATILOR, IMPOZITATE NELEGAL – CCR a desfiintat art.101 Cod fiscal, ce impoziteaza progresiv pensiile judecatorilor si procurorilor: „Indicatorii din formula de calcul nu sunt constanti. Valoarea lor se stabileste anual, odata cu adoptarea legii bugetului asigurarilor sociale. Textul de lege creeaza premisele pentru ca pensia aflata in plata sa fie permanent repusa in discutie si supusa unei recalculari anuale, prin raportare la fiecare nou nivel al castigului salarial”

Scris de: Valentin BUSUIOC | pdf | print

19 December 2024 16:34
Vizualizari: 7064

Curtea Constitutionala a Romaniei – condusa de judecatorul Marian Enache (foto) – a declarat neconstitutional joi, 19 decembrie 2024, articolul 101 din Codul fiscal, a carui forma actuala (in vigoare din 1 ianuarie 2024) impoziteaza progresiv pensiile judecatorilor si procurorilor.



Concret, CCR a stabilit ca indicatorii din formula de calcul a pensiei continuta in art. 101 CF nu sunt constanti, ci variaza annual, in functie de legea bugetului asigurarilor sociale. Or, explica instanta de control constitutional, asa ceva „creeaza premisele pentru ca pensia aflata in plata sa fie permanent repusa in discutie si sa fie supusa unei recalculari anuale, prin raportare la fiecare nou nivel al castigului salarial mediu brut si al castigului salarial mediu net” – ceea ce reprezinta, evident, o bataie de joc fata de magistrati (adaugam noi).

In aceste conditii, pensiile judecatorilor si procurorilor raman la cota de impozitare de 10% aplicabila oricarui alt venit impozabil, incheie CCR.

Mentionam ca, pronuntand aceasta decizie, Curtea Constitutionala a Romaniei a admis exceptia de neconstitutionalitate ridicata de catre judecatoarea pensionara Sevastita Stoian (fosta presedinta a Sectiei civile de la Tribunalul Calarasi) in dosarul nr. 58/98/2024. Cererea de sesizare a CCR i-a fost admisa de catre magistrata Mioara Iancu de la Tribunalul Ialomita in 13 martie 2024 (click aici pentru a citi). Amintim ca Lumea Justitiei a prezentat pe larg atat exceptia de neconstitutionalitate ridicata de magistratii pensionari in toate tribunalele din tara, cat si actiunea prin care fostii judecatori si procurori solicita ca instantele sa oblige casele judetene de pensii la calcularea corecta si restituirea sumelor retinute din pensiile reclamantilor incepand cu luna ianuarie a acestui an, cu titlu de impozit pe drepturile de pensie, in aplicarea art. 101 Cod fiscal, suplimentar celor corespunzatoare cotei de impozit de 10% reglementate prin art. 64 CF. Atat actiunea, cat si exceptia au fost redactate de catre Asociatia personalului din justitie ROJUST, condusa de fosta judecatoare ICCJ Mioara-Iolanda Grecu (click aici pentru a citi).


Redam comunicatul Curtii Constitutionale:


In sedinta din data de 19 decembrie 2024, Curtea Constitutionala, in cadrul controlului de constitutionalitate a posteriori, cu majoritate de voturi, a admis exceptia de neconstitutionalitate si a constatat ca dispozitiile art.101 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal sunt neconstitutionale.

In esenta, Curtea a constatat ca, in ceea ce priveste modalitatea de calcul a impozitului care se bazeaza pe partea contributiva si pe partea necontributiva a pensiilor, precum si pe doi indicatori variabili [castigul mediu salarial brut si castigul mediu salarial net], textul nu precizeaza care este in concret modalitatea de calcul a partii contributive, respectiv perioada la care se raporteaza partea contributiva a venitului din pensii, ceea ce determina incalcarea prevederilor art.1 alin.(5) din Constitutie. De asemenea, Curtea a retinut ca raportarea la aceiasi indicatori variabili se mentine si in cazul pensiilor care au doar componenta necontributiva, respectiv pensiile militare. Din moment ce indicatorii folositi in formula de calcul nu sunt constanti, iar valoarea lor se stabileste anual, odata cu adoptarea legii bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul respectiv, textul de lege criticat creeaza premisele pentru ca pensia aflata in plata sa fie permanent repusa in discutie si sa fie supusa unei recalculari anuale, prin raportare la fiecare nou nivel al castigului salarial mediu brut si al castigului salarial mediu net, ceea ce incalca dispozitiile art.1 alin.(3) si (5), precum si ale art.15 alin.(2) din Legea fundamentala.

Totodata, Curtea a observat ca legiuitorul are dreptul de a reglementa formarea, administrarea, intrebuintarea si controlul resurselor financiare ale statului, astfel cum rezulta din prevederile Legii fundamentale, insa acest drept este supus cerintelor constitutionale referitoare la principiul legalitatii si securitatii raporturilor juridice fiscale, in componenta privind calitatea normelor.

Curtea a constatat ca, in aceste conditii, raman aplicabile dispozitiile Codului fiscal referitoare la cota de impozit de 10% aplicabila fiecarei surse din fiecare categorie de venit impozabil.

*

Decizia este definitiva si general obligatorie.

Argumentele retinute in motivarea solutiei pronuntate de Curtea Constitutionala vor fi prezentate in cuprinsul deciziei, care se va publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I”.


Prezentam actuala forma a articolului 101 din Codul fiscal:


Calculul impozitului pe venitul din pensii si termenul de plata

(1) Orice platitor de venituri din pensii are obligatia de a calcula lunar impozitul, potrivit prevederilor prezentului articol, la data efectuarii platii pensiei, de a-l retine si de a-l plati la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se face plata pensiei. Impozitul retinut este impozit final.

(2) Impozitul lunar se determina de fiecare platitor de venit din pensii, astfel:

a) pentru venitul lunar din pensii determinat ca urmare a aplicarii principiului contributivitatii, indiferent de nivelul acestuia, din care se deduce plafonul de venit neimpozabil lunar de 2.000 de lei, se aplica o cota de impunere de 10%;

b) pentru venitul lunar din pensii care are atat componenta contributiva, cat si componenta necontributiva, din care se deduce plafonul de venit neimpozabil lunar de 2.000 de lei, pentru partea contributiva se aplica dispozitiile lit. a), respectiv o cota de impunere de 10%, iar pentru partea necontributiva se aplica progresiv urmatoarele cote de impunere:

(i) 10%, pentru partea mai mica decat nivelul castigului salarial mediu net sau egala cu acesta;

(ii) 15%, pentru partea cuprinsa intre nivelul castigului salarial mediu net si nivelul castigului salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat sau egala cu acesta;

(iii) 20%, pentru partea ce depaseste nivelul castigului salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat;

c) pentru venitul lunar din pensii care are doar componenta necontributiva, din care se deduce plafonul de venit neimpozabil lunar de 2.000 de lei, se aplica progresiv urmatoarele cote de impunere:

(i) 10%, pentru partea mai mica decat nivelul castigului salarial mediu net sau egala cu acesta;

(ii) 15%, pentru partea cuprinsa intre nivelul castigului salarial mediu net si nivelul castigului salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat sau egala cu acesta;

(iii) 20%, pentru partea ce depaseste nivelul castigului salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat.

(3) Determinarea castigului salarial mediu net prevazut in prezentul articol se stabileste prin deducerea din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat a contributiilor sociale obligatorii prevazute la art. 2 alin. (2) lit. a) si b) si a impozitului pe venit.

(4) In cazul unei pensii care nu este platita lunar, impozitul ce trebuie retinut se stabileste prin impartirea pensiei platite la fiecare din lunile carora le este aferenta pensia.

(5) Drepturile de pensie restante se defalca pe lunile la care se refera, in vederea calcularii impozitului datorat, retinerii si platii acestuia, in conformitate cu reglementarile legale in vigoare la data platii.

(6) Veniturile din pensiile de urmas vor fi individualizate in functie de numarul acestora, iar impozitarea se va face in raport cu drepturile cuvenite fiecarui urmas, conform prevederilor alin. (2).

(7) In cazul veniturilor din pensii si/sau al diferentelor de venituri din pensii stabilite pentru perioade anterioare, conform legii, impozitul se calculeaza asupra venitului impozabil lunar, prin aplicarea prevederilor alin. (2), se retine la data efectuarii platii, in conformitate cu reglementarile legale in vigoare la data platii, si se plateste pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care s-au platit. Diferentele de venituri din pensii, primite de la acelasi platitor si stabilite pentru perioadele anterioare, se impoziteaza separat fata de drepturile de pensie ale lunii curente.

(8) In cazul veniturilor din pensii si/sau al diferentelor de venituri din pensii, precum si al sumelor reprezentand actualizarea acestora cu indicele de inflatie, stabilite in baza hotararilor judecatoresti ramase definitive si irevocabile/hotararilor judecatoresti definitive si executorii, impozitul se calculeaza separat fata de impozitul aferent drepturilor lunii curente, prin aplicarea prevederilor alin. (2), impozitul retinut fiind impozit final. Impozitul se retine la data efectuarii platii, in conformitate cu reglementarile legale in vigoare la data platii veniturilor respective. Impozitul astfel retinut se plateste pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-au platit veniturile”.

Comentarii

# Pt ca nu sunt pensii speciale date 19 December 2024 16:44 +79

Știau ca pensiile magistraților nu sunt pensii speciale, ca spre deosebire de alte pensii au o componenta contributiva foarte mare. Au adoptat legea știind ca este neconstitutionala. Sunt sloganuri populiste la toți ăștia care bin și va promit ca impozitează pe mama mate. Era neconstituțional din avion. Nu mai bine lăsați pensiile în pace ( ca numai legi neconstitutionale dati) și va puneți sa faceți ceva cu economia?

# Pt ca nu sunt pensii speciale date 19 December 2024 17:54 +26

Dar stabilirea de vârste de pensioare inegale în funcție de anul în care a dat Dumnezeu să te naști e constituțională?

# maxtor date 19 December 2024 18:42 -86

cum ar actiona anularea prescrierii in penal?

# Just date 19 December 2024 18:42 -28

dinozaurul comunist Enache, ii place sa ia peste 80.000 lunar din banii bugetului de stat , adica din banutii romanilor care muncesc pana la epuizare sa-si plateasca traiul de zi cu zi, sa plateasca taxe, impozite, biruri peste biruri

# Freddy Mercury date 19 December 2024 18:50 +3

Marcelinio, sa-ti traiasca frantuzoiaca! In semn de respect, iti aduc aminte ce spunea Clotilde Marie Brigitte Armand despre augusta-ti persoana:”Marrrcel, esti si prrrost si hot, du-te la puscarrrie!” Dar si tu esti neintrecut: ”Eu cand o s-a m-a fac mare vreau s-a eau bacu”...Marcel,35 de ani, student la Ecologica. Unde ramasesem? Aha, la dovada platii acelor bilete de avion...te-ai beep/beep cu jetu pe noi, si tu si tovarasii tai Freddy si Grindinel, primii timiseni ai tarii!

# Pt pt date 19 December 2024 18:55 +5

CCR a zis ca e constitutionala, dacă aceasta creștere a varstei este graduala, previzibila. Gasiti dvs o motivare mai convingătoare și Curtea poate va reveni asupra jurisprudenței anterioare. CCR si-a pierdut enorm din prestigiu în ultimele luni și e mare păcat. Era singura instituție care părea ca mai tine statul asta inchegat. Păcat!

# ogre date 19 December 2024 20:36 -10

cand vorbim de o categorie profesionala pentru a carei activitate nu exista raspundere reala totul este special...inclusiv pensiile

# mitica date 19 December 2024 21:23 -14

Membrii CCR trebuie arestati pentru lovitura de stat.

# pt pt pt date 19 December 2024 21:35 +1

Orice inegalitate de tratament, orice restrângere a drepturilor, orice discriminare în funcție de vârstă poate fi previzibilă și graduală. Cetăţenii sunt egali în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări... cu excepția magistraților mai tineri, care plătesc de rup contribuția, dar nu mai prind pensia, ca o să tot crească virsta gradual și predictibil. In timp ce pensionarii de lux din CCR si amicii lor huzuresc.

# camelia date 19 December 2024 22:00 +5

Astia de la CCR mai sunt încă în activitate? Voi de la CCR, voi realizati ca NU mai avem încredere în voi?

# maxtor date 20 December 2024 01:10 -24

intocmai si la timp;intamplator citisem vechea forma in vigoare a L303 art.2.3 "Judecătorii trebuie să ia decizii fără niciun fel de restricții, influențe, presiuni, amenințări sau intervenții, directe sau indirecte, din partea oricărei autorități, fie chiar autorități judiciare. ?????Hotărârile pronunțate în căile de atac nu intră sub imperiul acestor restricții?????. Scopul independenței judecătorilor constă inclusiv în a garanta fiecărei persoane dreptul fundamental de a fi examinat cazul său în mod echitabil, având la bază doar aplicarea legii." 1.ce era cu 'caile de atac"???? 2."având la bază doar aplicarea legii" -adica sa nu se mai admita exceptii de neconstitutionalitate,cumva? -nu a fost cazul,in 3 luni de cand ne-am..reamintit prevederile alea legea a fost schimabata! ALELUIA! apropos:la 'constrangeri' ar putea intra si proferarea de blesteme? opinam ca NU! (Biblia e plina de blesteme,capitolul Psalmi)

# Pdv date 20 December 2024 08:42 -1

Militarii și polițiștii plătesc o contribuție individuală la bugetul de stat egală cu cota de contribuție de asigurări sociale, conform art. 31 din Legea nr.223/2015. Echivalarea contribuției individuale cu C.A.S. rezultă din dispozițiile art.141 lit. c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. In consecință, pensiile militare nu pot fi impozitate în cote progresive deoarece sunt integral contributive. Ele nu au nicio componentă necontributivă (supliment din partea statului).

# ?????? date 20 December 2024 17:54 +1

@ Ceea ce este extraordinar este că CCR a stabilit că sunt formule aritmetice, matematice mai constituționale decât progresiile aritmetice, ceea ce ar putea da chiar și un avantaj constituțional matematicienilor și implicit domnului Nicușor Dan ?

# Balacu date 22 December 2024 01:07 +1

Hai, lasa. Doar justitie nu e ce-au facut astia in ultimii 20 de ani. :-*

# Nu sunt pensii speciale???? date 22 December 2024 07:55 0

Minciuna are picioare scurte! Exista date publice: contribuțiile (medii) magistraților undeva intre 6.000 si 7.000 lei, pensia medie 19.000-20.000 lei. Nu e nimic special, nu?

# funny date 22 December 2024 22:08 +2

pt "Nu sunt pensii speciale????": Cu contributiile medii de 7000 lei/luna inseamna ca magistratii, practic, din 3 luni de contributie si-au platit o pensie de 21000 lei. In 30 de ani de activitate isi platesc pensiile pentru 10 ani. Dar, din nefericire, nu prea mai traiesc 10 ani de pensie. Asa ca nu e nicio minciuna, e un adevar: nu sunt pensii speciale.

# Valter COJMAN date 29 December 2024 19:17 0

Tot CCR a anulat ilegal si neconstitutional turul 1 al alegerilor prezidentiale. In plus, se pare ca, tot ce este despre reducerea sau impozitarea pensiilor magistratilor(majoritatea corupti), este neconstitutional. Pensiile contributive, ale celor peste 700 000 de pensionari, recalculate in minus pentru ca nu s-a tinut cont de grupele de munca se pare ca acele recalculari sunt constitutionale in ceea ce priveste CCR-ul. Acesti pensionari vor avea pensiile inghetate intre 3 si 10 ani, poate mai mult dupa cum merg treburile cu un guwerner investit de un presedinte infractor care nu mai are dreptul de a ocupa functia de presedinte incepand cu 22.12.2024.

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 17.01.2025 – Cami vine cu replica

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva