19 April 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

PROCURORII VOR PUTEA SCOTOCI MAI USOR CONTURILE – Guvernul Citu a dat liber pentru PICCJ, DNA, DIICOT si SIIJ sa acceseze registrul conturilor bancare de la ANAF. Iata Ordonanta privind stabilirea unor masuri de facilitare a utilizarii informatiilor financiare si de alt tip in scopul prevenirii, depistarii, investigarii sau urmaririi penale a anumitor infractiuni (Documente)

Scris de: V.B. | pdf | print

31 August 2021 18:53
Vizualizari: 4819

Saptamana a inceput cu o masura de tip Big Brother din partea Guvernului condus de Florin Citu (foto). In sedinta de luni, 30 august 2021, Executivul a adoptat Ordonanta privind stabilirea unor masuri de facilitare a utilizarii informatiilor financiare si de alt tip in scopul prevenirii, depistarii, investigarii sau urmaririi penale a anumitor infractiuni.



Pe scurt: aceasta ordonanta le da dreptul unor institutii sa acceseze in mod direct conturile romanilor. Este vorba atat despre marile parchete (PICCJ, DNA, DIICOT, SIIJ), cat si despre Departamentul de Lupta Antifrauda (DLAF), Politia Romana, Politia de Frontiera, Directia General Anticoruptie si Agentia Nationala a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI). Totusi, spre deosebire de celelalte institutii, ANABI poate doar sa acceseze si sa consulte registrul centralizat de conturi bancare – nu si sa solicite si sa primeasca informatii financiare sau analize financiare din partea aceluiasi registru.

Nu doar cele patru mari parchete enumerate mai sus pot avea acces la conturile romanilor, ci si celelalte parchete din tara, insa nu direct, ci prin intermediul PICCJ.

Diferenta e ca daca pana acum procurorii puteau primi informatii despre conturi si tranzactiile bancare ale suspectilor doar daca le cereau de la ANAF, de acum inainte vor avea acces direct la registrul conturilor bancare aflat la ANAF.

In expunerea de motive, Guvernul explica faptul ca a adoptat aceasta ordonanta pentru transpunerea in legislatia nationala a Directivei (UE) 2019/1153 (de stabilire a normelor de facilitare a utilizarii informatiilor financiare si de alt tip in scopul prevenirii, depistarii, investigarii sau urmaririi penale a anumitor infractiuni si de abrogare a Deciziei 2000/642/JAI a Consiliului). In plus, Romania era deja in intarziere in aceasta privinta, termenul de transpunere fiind 1 august 2021.


Iata principalele pasaje din noua OG:


Art.3 - (1) Autoritatile competente sa acceseze si sa consulte registrul centralizat de conturi bancare in conditiile art.5, respectiv sa solicite si sa primeasca informatii financiare sau analize financiare potrivit art.7, sunt urmatoarele:

a) Politia Romana, Politia de Frontiera Romana si Directia Generala Anticoruptie din subordinea Ministerului Afacerilor Interne;

b) Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie-Sectia de urmarire penala si criminalistica si Sectia parchetelor militare, Directia Nationala Anticoruptie, Directia de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism, precum si Sectia pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie;

c) Departamentul pentru Lupta Antifrauda.

(2) Accesul celorlalte unitati de parchet la registrul centralizat de conturi bancare, respectiv la informatii financiare si analize financiare oferite de Oficiu (n.r. Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor din subordinea Ministerului Finantelor – ONPCSB) se face prin intermediul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie-Sectia de urmarire penala si criminalistica.

(3) Agentia Nationala de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate din subordinea Ministerului Justitiei este autoritate competenta sa acceseze si sa consulte registrul centralizat de conturi bancare in conditiile art.5.

(4) Prin ordine sau dispozitii ale conducatorilor autoritatilor competente prevazute la alin. (1) si (3) se stabilesc:

a) departamentele/structurile din cadrul fiecarei autoritati competente abilitate sa acceseze, sa consulte si sa prelucreze informatii privind conturile bancare;

b) persoanele din cadrul departamentelor/structurilor abilitate potrivit lit. a);

c) limitele concrete in exercitarea atributiilor de prelucrare a informatiilor privind conturile bancare de catre persoanele prevazute la lit.b).

(5) Persoanele prevazute la alin. (4) lit. b) trebuie sa beneficieze de un inalt grad de integritate si sa fie instruite cu privire la regulile de protectie a datelor cu caracter personal anterior validarii accesului la informatiile privind conturile bancare si, ulterior, cel putin o data la doi ani.

(6) In aplicarea alin. (4) lit. c), conducatorii autoritatilor competente prevazute la alin. (1) si (3) au in vedere urmatoarele:

a) prelucrarea informatiilor privind conturile bancare sa fie necesara pentru indeplinirea atributiilor de serviciu;

b) informatiile privind conturile bancare sa fie prelucrate potrivit procedurilor si prin mijloacele prevazute de dispozitiile legale aplicabile activitatilor in cadrul carora sunt utilizate datele respective;

c) prelucrarea informatiilor privind conturile bancare sa respecte dispozitiile legale privind protectia datelor cu caracter personal aplicabile activitatilor in cadrul carora sunt utilizate datele respective.

(7) La solicitarea unui birou sau a unei autoritati competente pentru recuperarea activelor infiintata sau desemnata de catre celelalte state membre ale Uniunii Europene in temeiul Deciziei 2007/845/JAI a Consiliului din 6 decembrie 2007 privind cooperarea dintre oficiile de recuperare a creantelor din statele membre in domeniul urmaririi si identificarii produselor provenite din savarsirea de infractiuni sau a altor bunuri avand legatura cu infractiunile, Agentia Nationala de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate acceseaza si consulta registrul centralizat de conturi bancare si pune la dispozitia autoritatilor solicitante informatiile astfel obtinute.

(8) Dispozitiile Legii nr.318/2015 pentru infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare, se aplica in mod corespunzator in ceea ce priveste facilitarea identificarii si urmaririi bunurilor care pot face obiectul masurilor asiguratorii in cursul procedurilor judiciare penale, a confiscarii speciale sau a confiscarii extinse. (...)

Art.13 - (1) Prelucrarea datelor cu caracter personal care dezvaluie originea rasiala sau etnica a unei persoane, opiniile sale politice, convingerile sale religioase sau filozofice ori apartenenta la un sindicat, sau a datelor privind starea de sanatate, viata sexuala sau orientarea sexuala a unei persoane este permisa numai cu conditia respectarii unor garantii adecvate privind drepturile si libertatile persoanei vizate, in conformitate cu normele aplicabile privind protectia datelor cu caracter personal.

(2) Categoriile de date mentionate la alin. (1) pot fi accesate si prelucrate de catre personalul autoritatilor competente prevazute la art.3 alin.(1) si (3) si de catre personalul Oficiului, numai in urmatoarele conditii:

a) a beneficiat de instruire in domeniul prelucrarii datelor cu caracter personal;

b) a fost autorizat de catre operatorul de date cu caracter personal in vederea accesarii si prelucrarii datelor prevazute la alin. (1);

c) accesarea si prelucrarea se realizeaza sub indrumarea operatorului de date cu caracter personal.

Art.14 - (1) Autoritatile competente prevazute la art.3 alin.(1), (3) si Oficiul intocmesc si pastreaza registre cu solicitarile de informatii prevazute de prezenta ordonanta.

(2) Registrele prevazute la alin.(1) contin cel putin urmatoarele:

a) denumirea si datele de contact ale autoritatii, numele si datele de contact ale personalului din cadrul acesteia care formuleaza solicitarea de informatii si, pe cat posibil, ale destinatarului rezultatelor accesarii sau consultarii;

b) numarul dosarului cu privire la care sunt solicitate informatiile;

c) obiectul solicitarilor;

d) orice masuri de executare ale acestor solicitari.

(3) Registrele prevazute la alin. (1) se pastreaza in format letric sau electronic.

(4) Registrele prevazute la alin.(1) se pastreaza pentru o perioada de cinci ani de la data intocmirii si sunt utilizate exclusiv in scopul verificarii legalitatii prelucrarii datelor cu caracter personal, cu exceptia situatiilor in care sunt utilizate in cadrul unei proceduri judiciare, caz in care acestea urmeaza regimul probelor.

(5) Autoritatile prevazute la alin.(1) pun la dispozitia Autoritatii Nationale de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal, la cerere, registrele prevazute la alin.(1)”.


* Cititi aici intreaga ordonanta simpla

* Cititi aici nota de fundamentare

Comentarii

# Pintea date 1 September 2021 13:20 +5

Banii la saltea! Sau oriunde, numai in banci, nu! Ma intreb daca mai avem ceva care sa fie doar al nostru, ceva care este cu adevarat privat, despre care sa nu stie nici o institutie, in special ANAF. Ca si noi am dori sa stim cate miliarde lei/euro returneaza ANAF-ul intr-un an si cui. Sau de ce sunt bogati directorii/presedintii ei. Acest Câțu a permis si bancilor ca sa fie conectate la Evidenta po******tiei, chipurile ca sa actualizeze datele din conturi (desi e un pretext ca sa semnezi conditiile generale aberante). Traim intr-un abuz permanent, nu mai avem viata privata, institutiile vor sa stie TOTUL despre noi, ca si cum am fi niste infractori. UE nu ne-a adus decat pagube si incalcarea drepturilor prin promovarea unei legislatii aberante. Iar lipsa de reactie a romanilor in chestiuni importante este uimitoare.

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 18.04.2024 – Pensionare la Inalta Curte

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva