REPARATII CAPITALE – Ordonanta de urgenta pentru carpirea noilor coduri penale cuprinde nu mai putin de 151 de modificari. Practic, in cateva zile vom avea un nou nou cod de procedura penala. Adoptat fara a fi pus in dezbatere, actul normativ a fost comentat pe Facebook de ministresa Justitiei Raluca Pruna si de membrul CSM Horatius Dumbrava, care a cerut pedepsirea parlamentarilor: „Chiar nu raspunde Parlamentul pentru o astfel de pasivitate?” (Ordonanta)
Guvernul Ciolos a adoptat, miercuri 18 mai 2016 ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, a Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala, precum si pentru completarea art. 31 alin. (1) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara. Cele mai multe voci au pus caracterul de urgenta si adoptarea fara o prealabila dezbatere publica pe seama lipsei de initiativa a Parlamentului, care, in mod straniu, n-a indraznit sa se atinga de noile coduri pentru a le pune in acord cu zecile de solutii de neconstitutionalitate pronuntate de CCR de la 1 februarie 2014 incoace.
Au fost operate nu mai putin de 132 de modificari si completari in Codul de procedura penala si alte 19 in Codul penal. Putem spune asadar ca, dupa publicarea actului normativ in Monitorul Oficial, vom avea practic un nou cod de procedura penala. Ordonanta cuprinde mai multe modificari si completari care in mod cert vor starni discutii, printre care notam, cu titlu de exemplu, prevederea de la Art. II. punctul 57 prin care procurorul capata puterea de a cenzura solutiile unui judecator: „In cursul urmaririi penale, revocarea masurilor preventive ale controlului judiciar si controlului judiciar pe cautiune, precum si inlocuirea acestor masuri intre ele se dispune de procuror, chiar daca masura a fost luata de catre judecatorul de drepturi si libertati”.
Si Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara se completeaza cu un nou text. Astfel, la art. 31 alin. (1), dupa litera e) se introduce o noua litera, litera f): „pentru contestatiile prevazute in art. 250/1 alin. (1) din Codul de procedura penala impotriva incheierilor pronuntate in cursul judecatii in apel de curtile de apel si Curtea Militara de Apel, completul de judecata este format din 3 judecatori”.
Adoptarea ordonantei a fost comentata, pe Facebook, de ministresa Justitiei Raluca Pruna (foto): „Guvernul a adoptat azi o ordonanta de urgenta prin care rezolva restante importante: modifica dispozitii ale Codului de Procedura Penala declarate neconstitutionale incepand din 2014 si transpune si cateva directive europene care aveau termene de mult depasite. Cred ca e un pas important catre stabilitate legislativa fara de care nu exista predictibilitate in actul de justitie”.
Si judecatorul Horatius Dumbrava (foto), membru al CSM, a iesit public, tot pe Facebook, cu un mesaj foarte interesant pe acest subiect: „Intr-o democratie parlamentara, cum le place constitutionalistilor sa spuna, este firesc ca, prin aceasta practica, Guvernul Romaniei sa uzurpe in acest fel atributiile legislative ale Parlamentului? Prin adoptarea brusca a unei OUG este ratata tocmai dezbaterea publica ampla de care vorbea, la acea vreme, viitorul ministru. Parlamentul a refuzat sa-si exercite rolul constitutional nesocotind ca drepturi fundamentale ale cetatenilor sunt incalcate prin pasivitatea lui si punand in pericol de functionare autoritati constitutionale. Exista un interes al unor parlamentari in directia asta? Multi dintre ei sunt anchetati penal sau reprezinta in instanta ca avocati inculpati in cauze de mare interes public - este acesta un interes? De a pastra confuzia si neclaritatea aplicarii celor doua coduri de catre procurori si de catre instante? I se mai poate reprosa Guvernului ca a optat, in disperare de cauza, pentru adoptarea ordonantei de urgenta? Cum Parlamentul nu raspunde in astfel de situatii, pare ca singura solutie este ordonanta de urgenta. Chiar nu raspunde Parlamentul pentru o astfel de pasivitate? Nu el a adoptat noile coduri penal si procedura penala, ale caror texte sunt pe banda rulanta declarate neconstitutionale?”
Prezentam in continuare cele 6 articole ale Ordonantei de urgenta (din motive de spatiu, art. II privind modificarile si completarile operate in Codul de procedura penala poate fi citit doar in documentul atasat):
„Art. I. - Legea nr.286/2009 privind Codul penal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.510 din 24 iulie 2009, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Alineatul (4) al articolului 154 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
'(4) In cazul infractiunilor contra libertatii si integritatii sexuale, a celor de trafic si exploatare a persoanelor vulnerabile, precum si a infractiunii de pornografie infantila, savarsite fata de un minor, termenul de prescriptie incepe sa curga de la data la care acesta a devenit major. Daca minorul a decedat inainte de implinirea majoratului, termenul de prescriptie incepe sa curga de la data decesului'.
2. Alineatul (2) al articolului 211 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
'(2) Pedeapsa este inchisoarea de la 5 la 12 ani si interzicerea exercitarii unor drepturi atunci cand:
a) fapta a fost savarsita in conditiile art. 210 alin. (1);
b) fapta a fost savarsita de catre un functionar public in exercitiul atributiilor de serviciu;
c) fapta a pus in pericol viata minorului;
d) fapta a fost savarsita de un membru de familie al minorului;
e) fapta a fost savarsita de catre o persoana in a carei ingrijire, ocrotire, educare, paza sau tratament se afla minorul, ori de o persoana care a abuzat de pozitia sa recunoscuta de incredere sau de autoritate asupra minorului.'
3. Dupa articolul 216 se introduce un nou articol, art.216/1, cu urmatorul cuprins:
Art. 2161 - Folosirea prostitutiei infantile
'Intretinerea oricarui act de natura sexuala cu un minor care practica prostitutia se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda, daca fapta nu constituie o infractiune mai grava.'
4. Articolul 217 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art. 217 – Sanctionarea tentativei
'Tentativa la infractiunile prevazute in art. 209-211, art. 213 alin. (2), art. 216 si art. 216/1 se pedepseste'.
5. La articolul 219 alineatul (2), litera (c) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
'c) victima este un minor;'
6. La articolul 218 alineatul (3), litera (c) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
'c) victima este un minor;'
7. Alineatele (3) si (4) ale articolului 220 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
'(3) Fapta prevazuta in alin.(1), comisa de un major cu un minor cu varsta intre 15 si 18 ani, se pedepseste cu inchisoarea de la 2 la 7 ani si interzicerea exercitarii unor drepturi daca:
a) minorul este membru de familie al majorului;
b) minorul se afla in ingrijirea, ocrotirea, educarea, paza sau tratamentul faptuitorului sau acesta a abuzat de pozitia sa recunoscuta de incredere sau de autoritate asupra minorului ori de situatia deosebit de vulnerabila a acestuia, ca urmare a unui handicap psihic sau fizic ori ca urmare a unei situatii de dependenta;
c) fapta a pus in pericol viata minorului;
d) a fost comisa in scopul producerii de materiale pornografice.
(4) Fapta prevazuta in alin. (1) si (2) se pedepseste cu inchisoarea de la 3 la 10 ani si interzicerea exercitarii unor drepturi, atunci cand:
a) minorul este membru de familie;
b) minorul se afla in ingrijirea, ocrotirea, educarea, paza sau tratamentul faptuitorului sau acesta a abuzat de pozitia sa recunoscuta de incredere sau de autoritate asupra minorului;
c) fapta a pus in pericol viata minorului;
d) a fost comisa in scopul producerii de materiale pornografice'.
8. Dupa alineatul (5) al articolului 220 se introduce un nou alineat, alin.(6), cu urmatorul cuprins:
'(6) Tentativa la infractiunile prevazute in alin.(1) - (4) se pedepseste.'
9. La articolul 221 alineatul (2), dupa litera (c) a se introduce o noua litera, lit. (d), cu urmatorul cuprins:
'd) fapta a pus in pericol viata minorului.'
10. Dupa alineatul (5) al articolului 221 se introduce un nou alineat, alin.(6), cu urmatorul cuprins:
'(6) Tentativa la infractiunile prevazute in alin. (1) si (2) se pedepseste.'
11. Dupa articolul 256 se introduce un nou capitol, Capitolul VI, intitulat Infractiuni care au produs consecinte deosebit de grave, care cuprinde articolul 256/1, cu urmatorul cuprins:
'Capitolul VI - Infractiuni care au produs consecinte deosebit de grave
Art. 256/1 – Faptele care au produs consecinte deosebit de grave
'Daca faptele prevazute in art. 228, art. 229, art. 233, art. 234, art. 235, art. 239, art. 242, art. 244, art. 245, art. 247, art. 249 - 251 au produs consecinte deosebit de grave, limitele speciale ale pedepsei prevazute de lege se majoreaza cu jumatate'.
12. Dupa alineatul (2) al articolului 315 se introduce un nou alineat, alin.(3), cu urmatorul cuprins:
'(3) Tentativa se pedepseste.'
13. Dupa alineatul (5) al articolului 345 se introduce un nou alineat, alin.(6), cu urmatorul cuprins:
'(6) Prin exceptie de la dispozitiile art. 137 alin. (2), in cazul infractiunii prevazute in prezentul articol suma corespunzatoare unei zile-amenda pentru persoana juridica este cuprinsa intre 500 lei si 25000 de lei.'
14. Articolul 356 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art. 356 – Infectarea apei
'(1) Infectarea prin orice mijloace a surselor sau retelelor de apa, daca apa devine daunatoare sanatatii oamenilor, animalelor sau plantelor, se pedepseste cu inchisoare de la unu la 5 ani.
(2) Daca fapta este savarsita din culpa, pedeapsa este inchisoarea de la 6 luni la 3 ani sau amenda.
(3) Prin exceptie de la dispozitiile art. 137 alin. (2), in cazul infractiunii prevazute in prezentul articol suma corespunzatoare unei zile-amenda pentru persoana juridica este cuprinsa intre 500 lei si 25000 de lei.
(4) Tentativa se pedepseste'.
15. Alineatul (1) al articolului 374 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
'(1) Producerea, detinerea, procurarea, stocarea, expunerea, promovarea, distribuirea, precum si punerea la dispozitie, in orice mod, de materiale pornografice cu minori, se pedepsesc cu inchisoarea de la un an la 5 ani.'
16. Dupa alineatul (1) al articolului 374 se introduc doua noi alineate, alin.(11) si (12), cu urmatorul cuprins:
'(11) Cu pedeapsa prevazuta la alin.(1) se pedepseste si indemnarea sau recrutarea unui minor in scopul participarii lui in cadrul unui spectacol pornografic, obtinerea de foloase de pe urma unui astfel de spectacol in cadrul caruia participa minori sau exploatarea unui minor in orice alt fel pentru realizarea de spectacole pornografice.
(12) Vizionarea de spectacole pornografice in cadrul carora participa minori se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amenda.'
17. Dupa alineatul (3) al articolului 374 se introduce un nou alineat, alin. (3/1), cu urmatorul cuprins:
'(3/1) Daca faptele prevazute la alin. (1), (1/1), (1/2) si (2) au fost savarsite in urmatoarele imprejurari:
a) de catre un membru de familie;
b) de catre o persoana in a carei ingrijire, ocrotire, educare, paza sau tratament se afla minorul sau de o persoana care a abuzat de pozitia sa recunoscuta de incredere sau de autoritate asupra minorului;
c) fapta a pus in pericol viata minorului, limitele speciale ale pedepselor se majoreaza cu o treime.'
18. Alineatul (4) al articolului 374 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
'(4) Prin materiale pornografice cu minori se intelege orice material care prezinta un minor ori o persoana majora drept un minor, avand un comportament sexual explicit sau care, desi nu prezinta o persoana reala, simuleaza, in mod credibil, un minor avand un astfel de comportament, precum si orice reprezentare a organelor genitale ale unui copil cu scop sexual.'
19. Dupa alineatul (4) al articolului 374 se introduce un nou alineat, alin. (4/1), cu urmatorul cuprins:
'(4/1) Prin spectacol pornografic se intelege expunerea in direct adresata unui public, inclusiv prin tehnologia informatiilor si comunicatiilor, a unui copil implicat intr-un comportament sexual explicit, ori a organelor genitale ale unui copil, cu scop sexual.'
Art. II. - Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 486 din 5 iulie 2010, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
(...)
Art. III. - La articolul 31 alineatul (1) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.827 din 13 septembrie 2005, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa litera e) se introduce o noua litera, litera f), cu urmatorul cuprins:
'f) pentru contestatiile prevazute in art. 250/1 alin. (1) din Codul de procedura penala impotriva incheierilor pronuntate in cursul judecatii in apel de curtile de apel si Curtea Militara de Apel, completul de judecata este format din 3 judecatori'.
Art. IV. - (1) In aplicarea art. 209 alin. (17), art. 218 alin. (4), respectiv art. 228 alin. (2) din Codul de procedura penala, precum si a Titlului III - 'Dispozitii privind cooperarea cu statele membre ale Uniunii Europene in aplicarea Deciziei-cadru nr. 2002/584/JAI a Consiliului Uniunii Europene din 13 iunie 2002 privind mandatul european de arestare si procedurile de predare intre statele membre' din Legea nr. 302/2004 privind cooperarea judiciara internationala in materie penala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, organele judiciare prezinta suspectului, inculpatului sau persoanei condamnate, o informare scrisa cu privire la drepturile acestuia pe parcursul procesului penal sau al procedurii de executare a mandatului european de arestare. Informarea se va face in limba romana. In limba materna sau intr-o limba pe care acesta o intelege, dupa caz.
(2) Modelul in limba romana al formularului care va cuprinde informarea prevazuta la alin. (1) va fi stabilit prin ordin comun al Ministrului Justitiei, Ministrului Afacerilor Interne, Presedintelui Inaltei Curti de Casatie si Justitie si Procurorului General al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.
Art. V. - Solutiile de renuntare la urmarire penala, dispuse de procurori pana la publicarea Deciziei Curtii Constitutionale nr. 23/2016, in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 240 din 31 martie 2016, sunt si raman valabile, urmand a fi supuse cailor de atac, termenelor si conditiilor de exercitare ale acestora prevazute de Codul de procedura penala la momentul dispunerii solutiilor de renuntare.
Art. VI. - (1) Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 510 din 24 iulie 2009, cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, se va republica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dupa aprobarea acesteia prin lege.
(2) Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 486 din 15 iulie 2010, cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, se va republica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dupa aprobarea acesteia prin lege”.
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# doamna pruna
19 May 2016 14:39
+8
# DODI
19 May 2016 15:51
+8
# HEI RUP !!!!!!
19 May 2016 16:01
+7
# Vladi Mârrr...
19 May 2016 16:40
+6
# UNUL DIN LUMEA CEA MARE
19 May 2016 16:59
+5
# pelin
19 May 2016 16:41
+8
# basicuta
19 May 2016 18:48
+2
# ccr
19 May 2016 19:57
+6
# nae girimea
20 May 2016 12:18
+1
# Marga
21 May 2016 21:41
+1