1 June 2025

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

CCR INCA POATE REPARA DEZASTRUL COMIS – Somatia Transparency International Romania dupa decizia prin care CCR a secretizat declaratiile de avere: „Solicitam Curtii Constitutionale ca in motivare sa acorde deciziei valoare de decizie interpretativa: sa precizeze fara echivoc ca ratiunile hotararii vizeaza exclusiv protejarea de la publicare a veniturilor sotului, sotiei si ale persoanelor aflate in intretinere, in masura in care acestea sunt supuse unui regim juridic de confidentialitate privata”

Scris de: Valentin BUSUIOC | pdf | print

30 May 2025 13:57
Vizualizari: 1066

Asociatia Transparency International Romania – condusa de economistul Marian Popa (foto) – a somat vineri, 30 mai 2025, Curtea Constitutionala a Romaniei sa repare dezastrul comis prin revoltatoarea decizie din ziua precedenta, prin care CCR a dat liber la secretizarea declaratiilor de avere, mai ales in ceea ce priveste veniturile sotilor si ale sotiilor functionarilor si demnitarilor (click aici pentru a citi).



Concret, ONG-ul indeamna instanta de contencios constitutional ca in motivare sa precizeze ca decizia nu este una simpla (extrema), ci una intrepretativa. Mai exact, CCR trebuie sa precizeze ca decizia vizeaza exceptarea de la publicarea veniturilor doar in cazul sotilor sau sotiilor care obtin venituri in baza unor clauze de confidentialitate. In caz contrar, CCR ar comite un regres in materie de transparenta si lupta anticoruptie, subliniaza Transparency International Romania.

De asemenea, Parlamentul este dator sa modifice legea, astfel incat institutiile statului sa poata verifica mai bine averile functionarilor si ale demnitarilor, adauga asociatia.


Redam intregul comunicat al organizatiei neguvernamentale:


Evitarea unui regres major de la standardele de integritate


Transparenta veniturilor demnitarilor si a functionarilor publici este un standard asumat de Romania in regimul constitutional al tratatelor internationale si este parte integranta a ordinii de drept constitutionale.

Transparency International Romania isi exprima profunda ingrijorare si indignare fata de regresul disproportionat al regimului juridic privind transparenta averilor demnitarilor, functionarilor publici si altor categorii de persoane din sectorul public aflate in pozitii vulnerabile la coruptie. Declararea si publicarea acestor averi reprezinta o garantie esentiala a transparentei si un instrument prin care publicul poate verifica atent eventualele diferente nejustificate aparute pe parcursul exercitarii mandatelor.

Eliminarea completa din declaratiile de avere a informatiilor privind membrii familiei declarantului creeaza un gol de transparenta si poate facilita transferul de bunuri si venituri in numele altor persoane, facand mai dificila detectarea disimularii averii. In acelasi timp, eliminarea obligatiei de publicare limiteaza drastic posibilitatea societatii civile, a jurnalistilor si a publicului de a participa activ la monitorizarea integritatii in administratie.

Transparency International Romania a militat activ inca din 2004 pentru un sistem robust de transparenta a averilor, a contribuit la elaborarea mai multor initiative legislative de transparentizare si a derulat programe eficiente in colaborare cu autoritatile publice relevante in acest domeniu.

In lumina expertizei noastre, sustinem fara rezerve faptul ca principiul transparentei in declararea averilor nu intra in coliziune cu dreptul la viata privata. Mai precis:

1. Veniturile sotului, sotiei, partenerilor civili, precum si ale copiilor aflati in intretinere pot si trebuie sa fie declarate catre autoritatile publice astfel cum sunt declarate si veniturile fiscale ale oricaror persoane cu rezidenta fiscala in Romania, fara a se afecta prin aceasta garantia constitutionala a dreptului la viata privata.

2. Veniturile si patrimoniul persoanelor prevazute de lege ca titulari ai declaratiei sunt in limita de proportionalitate a restrangerii exercitiului unor drepturi si se circumscriu regimului de drept public pe care Constitutia il permite in legislatie pentru titularii functiilor publice.

3. Transparenta declaratiilor este o conditie legitima si proportionala privind exercitiul puterii publice si gestiunea deciziei si a resurselor publice.

4. Prelucrarea declaratiilor de avere conform legislatiei in vigoare se realizeaza sub imperiul Regulamentului European privind prelucrarea datelor cu caracter personal (n.r. GDPR).

Fata de aceste considerente care au in spate o extinsa baza teoretica, inclusiv jurisprudente anterioare ale Curtii Constitutionale a Romaniei (CCR), formulam urmatoarele solicitari ferme catre autoritatile publice de la Bucuresti, astfel incat efectele deciziei CCR sa nu conduca la un regres de la principiile esentiale de integritate publica si transparenta:

Solicitam Curtii Constitutionale a Romaniei ca in motivarea deciziei – parte integranta a dispozitivului acesteia – sa acorde deciziei sale valoare de decizie interpretativa, prin care sa precizeze fara echivoc ca ratiunile hotararii vizeaza exclusiv protejarea, de la publicare, a veniturilor sotului, sotiei si ale persoanelor aflate in intretinere, in masura in care acestea sunt supuse unui regim juridic de confidentialitate privata. Aceasta clarificare este necesara pentru a putea asigura indeplinirea obligatiilor civile cu privire la veniturile care se afla sub regimul juridic al unei obligatii private de confidentialitate, pentru a putea fi armonizata obligatia de declarare cu alte obligatii privind venituri generate de clauze incheiate de persoane civile care nu au calitati publice. Raportat la testul de proportionalitate aplicat in vederea analizei art.6 alin. (1) lit. d) si art.12 alin. (6) din Legea nr.176/2010, aceasta sa nu se refere la nedecalarea de catre oficialul public a acestor venituri, dat fiind ca face parte din patrimoniul devenit comun al sotilor (in masura in care exista separare de patrimonii atunci inclusiv obligatia declararii nu mai incumba). De asemenea, solicitam ca prin decizia interpretativa considerentele de suport sa reliefeze neconstitutionalitatea obligatiei de publicare din art.6 alin. (1) lit. d) si art. 12 alin. (6) din Legea nr.176/2010 doar sub aspectul sotului, sotiei, persoanelor aflate in intretinere, si nu a declarantilor oficial si functionari ai statului.

Solicitam Ministerului Justitiei sa vina de indata cu solutiile normative de completare a legislatiei in lumina deciziilor CCR, pe care sa o discute cu societatea si sa o inainteze guvernului spre adoptare ca legiuitor delegat, dat fiind imperativul urgentei ca legislatia in materia integritatii publice sa nu fie lacunara pe durata procedurilor parlamentare de corijare a legii. Astfel, Guvernul trebuie sa armonizeze si sa modifice Legea nr. 176/2010 intr-un mod care sa asigure in continuare caracterul preventiv si de descurajare al mecanismului declaratiilor de avere si interese si sa asigure adoptarea unor masuri suplimentare de preventie si de crestere a eficientei controalelor efectuate de institutiile abilitate.

Reamintim ca prin jurisprudenta anterioara Curtea Constitutionala a Romaniei a statuat in numeroase decizii cu privire la caracterul proportional al unor obligatii raportate la drepturile individuale atunci cand vorbim de regimul juridic al ocuparii unor functii publice.

Transparency International Romania subliniaza ca integritatea in functia publica este o conditie esentiala pentru buna guvernare si increderea cetatenilor in institutii. Reiteram ca scopul Legii nr. 176/2010 – acela de prevenire a coruptiei si asigurare a integritatii in exercitarea functiilor publice – trebuie pastrat si consolidat. Orice modificare a cadrului legal trebuie sa urmareasca acest obiectiv, garantand in acelasi timp respectarea drepturilor fundamentale.

Organizatia noastra va continua sa sprijine initiativele care urmaresc consolidarea standardelor de integritate si va participa activ la consultarile publice necesare pentru imbunatatirea cadrului legal si institutional. In acest sens, in perioada imediat urmatoare vom propune autoritatilor de la Bucuresti solutii eficiente care sa asigure nediminuarea standardului de transparenta si integritate, propuneri pe care le vom face de asemenea publice”.

Comentarii

# Pintea date 30 May 2025 15:18 +7

Au facut-o si pentru ei, ca sa nu se mai comenteze public despre averile enorme ale ccr-istilor. Au pus in discutie o sesizare de acum 6 ani, facuta catre Avocatul Poporului!? Toate slugile din justitie ale Sistemului au plecat bogate! Dar nu pe banii stapinilor, ci pe banii statului roman, spoliat de salarii si pensii enorme ale unor ticalosi care l-au subminat! Marian Enachecare se fataie foarte vesel si multumit de lucratura sa, nu o fi mason? Am vazut cum i-a strans mana lui Nicusoros, indelung, apoi i-a mai strans-o o data, cu degetul in sus, ca masonii! A.N.I., alta institutie corupta si obedienta ar trebui desfiintata! CCR a terfelit Constitutia, a interpretat-o dupa bunul plac al presedintelui si a oferit privilegii unei clase politice corupte si tradatoare de tara! Noi, cetatenii, trebuie sa respectam o Constitutie care nu este respectata de insasi organismul care trebuia sa o apere? Vrem si noi asemenea privilegii, vrem sa traim fara lege, fara taxe si fara impozite!

# Ioana M. date 30 May 2025 19:05 0

Decizia CCR....."...valoare de decizie interpretativa:...."? Mai, da de unde le scoateti ? Sa interpretam , cum vrem, Decizia CCR? Pentru ca dispozitivul e clar.Daca nu apare vreo erata... Deci, unele Decizii CCR pot fi "interpretative" dar HOTARARILE CCR, nu pot fi interpretative, nici nu se pot ataca ...

# santinela date 31 May 2025 06:24 -1

"Somatie" facuta de cine si mai ales sa-ti dai cu parerea fara a vedea motivarea ? ONG de tot rahatul ! Au ajuns si astia sa dea sfaturi si recomandari.

# CCR e Dumnezeu date 31 May 2025 13:04 0

Am stabilit deja că CCR este Dumnezei la anularea alegerilor. Cum îndrăznesc credincioșii care se închină la sfântul Ermolae Enache să se roage de Dumnezei să se răzgândească?

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 30.05.2025 – Procuroarea Lancrajan vrea sa devina judecatoare

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva