29 March 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

Cateva scurte consideratii vizand capitolul Justitie din programul de guvernare PNL

Scris de: Av. Cristian WINZER | pdf | print

9 November 2021 12:18
Vizualizari: 3085

1.1. Sunt enuntate doar anumite principii politice si pretinse abordari extrem de vagi si generale, lipsite de claritate, FARA a fi indicate, in concreto, masuri efective si mijloace de implementare a acestor masuri. Simpla trimitere la obiectivele de referinta si/sau la recomandarile regasite in rapoartele MCV NU echivaleaza cu enuntarea solutiei legislative/tehnice de clarificare/rezolvare a unor probleme structurale ale sistemului judiciar.


 

1.2. Din textul politic aflam ca ”Romania este un partener stabil al Uniunii Europene” si ca exista ”zeci de decizii de neconstitutionalitate ale Curtii Constitutionale cu privire la aceste continutul normativ al acestora.” (?!?)

1.3. Se mentioneaza ca ”Guvernul Romaniei sustine corectarea Legilor Justitiei in vederea indeplinirii obiectivelor de referinta stabilite prin Decizia Comisiei Europene din 13 decembrie 2006”, desi toate cele 4 obiective de referinta initiale au fost INDEPLINITE de Romania, discutia trebuind a fi raportata la noile obiective de referinta, la recomandarile si recomandarile suplimentare regasite in rapoartele (anuale sau bi-anuale/intermediare) catre Parlamentul European si Consiliul European privind progresele inregistrate de Romania in cadrul MCV (insotite si de rapoarte/actualizari tehnice – documente de lucru ale Serviciilor Comisiei Europene), prin intermediul carora Comisia Europeana evalueaza progresele inregistrate de Romania in cadrul mecanismului si formuleaza cerinte si recomandari.

1.4. Se arata ca ”vom sustine finalizarea celor doua concursuri de admitere in magistratura si la INM, demarate de CSM prin Institutul National al Magistraturii in anul 2021”, desi guvernul NU are nicio implicare (direct/indirecta) legala/constitutionala in procedura, simpla enuntare declarativa fiind facuta doar pentru un eventual impact mediatic/politic.

1.5. Este profund ironic sa ne spuna PNL ca ”desfiintarea SIIJ nu mai poate fi utilizata ca o forma de discurs politic in interes electoral”, in conditiile evidente in care doar asta au facut pana in prezent reprezentantii acestui partid. Cum curat ipocrit este ni se vorbeasca despre garantarea principiului pluralismului politic, in conditiile in care pana mai ieri liderii PNL negau (prin apeluri publice constante la o Romanie ”FARA PSD”) insusi pluralismul politic in societatea romaneasca (care este o conditie si o garantie a democratiei constitutionale).

1.6. Diminuarea rolului ministrului justitiei in procedura de selectare/avizare/numire a procurorilor de rang inalt va genera incalcarea evidenta a dispozitiilor constitutionale, in conditiile in care, in Romania, procurorii isi desfasoara activitatea potrivit principiului legalitatii, al impartialitatii si al controlului ierarhic, SUB AUTORITATEA ministrului justitiei (art. 132 alin. (2) din Constitutie), iar ministrul justitiei este cel care, astfel cum se arata in Decizia CCR nr. 375/2005, ”raspunde pentru eficienta parchetelor. In aceste conditii, ministrul justitiei trebuie sa vegheze la conducerea parchetelor pe baza principiului responsabilitatii si al eficientei”.

1.7. Propunerea de extindere a competentei DNA si DIICOT in efectuarea urmaririi penale in materia infractiunilor ”grave de mediu” este lipsita de orice logica politica si juridica, tocmai plecand de la natura activitatilor specializate desfasurate de DNA si DIICOT. Mai fezabila/logica ar putea fi infiintarea unei structuri/unitati specializate a Ministerului Public in cadrul Parchetului General, cu competenta exclusiva in materia infractiunilor de mediu.

1.8. Subiectul ”Cartierul Justitiei” este enuntat doar la nivelul ”ne vom concentra pe continuarea proiectului”, desi acesta trebuie sa devina o prioritate absoluta si trebuie sa fie facuti pasi concreti in sensul realizarii sale efective (identificarea surselor nationale si internationale de finantare, stabilirea unui calendar ferm pentru finalizarea demersurilor administrative si pentru construirea efectiva a acestuia).

1.9. Fie si la nivel de principiu, nu regasim nimic despre nevoia stringenta ca justitia sa NU mai fie tarata in mizeria discursului politic manipulator si ticalos, despre militarea ferma impotriva reimplicarii “serviciilor” in activitatea de urmarire penala si in insasi activitatea de infaptuire a actului de justitie si despre respectarea deciziilor definitive si general obligatorii ale Curtii Constitutionale (intr-un stat de drept sunt de nepermis derapajele in acest sens!).

1.10. Sigur, se impune categoric sustinerea unor modificari legislative care sa implementeze deciziile CCR si care sa transpuna legislatia europeana in cea nationala, dupa cum este evident ca trebuie realizat consens politic in legatura cu promovarea acelor modificari legislative care pot genera ridicarea MCV si ca trebuie sustinuta ferm lupta impotriva coruptiei si a criminalitatii organizate.

1.11. Cu regret, constat ca nu se urmareste si nu se propune consultarea obiectiva a tuturor asociatiilor judecatorilor si procurorilor in legatura cu propunerile de modificare si completare a legilor justitiei.

1.12. Apreciez ca prin modificarea si completarea legilor justitiei este necesar sa se asigure, printre altele, principiile si modalitatile procedurale efective prin care in functiile de conducere ale parchetelor de nivel inalt ajung cei mai buni procurori, in urma unei proceduri de selectie transparente si obiective, in care avizul sectiei de procurori a CSM sa fie respectat. Deopotriva, trebuie regandit dreptul de pensionare anticipat al judecatorilor si procurorilor (eventual acordat doar in anumite situatii exceptionale, pe baza unor principii si conditii prealabile), cu consecinta mentinerii in sistem a profesionistilor (pentru asigurarea unui act de urmarire penala si de justitie eficient si performant) si interzisa delegarea magistratilor in functii publice (in conditiile evidente in care astfel opereaza o modificare a naturii activitatii/muncii specifice).

Comentarii

# maxtor date 9 November 2021 22:06 0

1.6.procurorul "SUB AUTORITATEA" e expresia preferata a dl. titi(tudorel toader)-cel care a fabricat "procurorul evropean" dupa cum se lauda.1.8"cartierul justitiei" suna a "cartierul evreieesc"(!) si probabil ca va arata ca in coreea de nord:fara perdele la ferestre pentru ca nimeni nu va avea nimic de ascuns(si grefierii tot acolo?).1.9.sa se manifeste ca atare,ca o putere in stat(prin impatialitate...).1.10."transpunerea in fapte a pretioaselor indicatii"-vezi cartierele demolate pt. ca il bazaia musca pe dictator.1.11.poate ne spune totusi dna. jud. garbovan catzi fani are(in asociatie nu pe social media).1.12.depinde ce inseamna "procuror bun"(e vers intr-o manea:"caut doctor credincios").

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 28.03.2024 – Bomba cu fas a lui Kovesi

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva